Skocz do zawartości

Ocieplenie ścian zewnętrznych


Recommended Posts

Napisano

Ocieplenie ścian zewnętrznych nowoczesnymi materiałami budowlanymi to sposób, aby stare budynki stały się bardziej energooszczędne. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na domy zbudowane w latach 80. i wcześniej, które nie spełniają nowoczesnych norm, narażając swych właścicieli na ogromne wydatki związane z kosztami ogrzewania.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/stan-surowy/termoizolacja/a/7433-ocieplenie-scian-zewnetrznych

Napisano
należy jeszcze dodać, że akrylowych tynków nie powinno się kłaść na styku ściana podłoga bowiem wilgoć np z zalegającego śniegu spowoduje późniejsze spuchnięcie dolnej części tynku w przypadku złego wykonawstwa, dobrze zatem dać listwę startową do mocowania styropianu nieco powyżej gruntu a jeśli nie ma takiej możliwości to zastosować tynk silikonowy który ma jeszcze tę zaletę że jest praktycznie samoczyszczący tzn stosując ciepłą wodę można zmyć zabrudzenie bez szkody dla elewacji (nie zostawia plam jako jedyny z tych tynków ) wada niestety to wyższa cena i troszkę trudniejsze kładzenie )
Napisano
Mieszkam w ponad 130 letniej kamienicy. Ściany prawdopodobnie są podwójne i mają tą szczelinę powietrzną pomiędzy nimi. Czy taki budynek można ocieplić? Znajomy budowlaniec powiedział, że nie można z powodu tej szczeliny powietrznej. Jaka jest prawda?
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Szczelina powietrzna między warstwami ściany nie jest przeszkodą uniemożliwiającą ocieplenie. Natomiast istotna będzie wilgotność ściany, gdyż po jej ociepleniu styropianem w znacznym stopniu ograniczona będzie dyfuzja pary wodnej uniemożliwiająca wysychanie zewnętrznej strony w okresie letnim. Dlatego w starych budynkach bezpieczniejsze jest ocieplanie wełną mineralną o dobrej dyfuzji pary wodnej i pokrycie tynkiem o wysokiej paroprzepuszczalności.
Napisano
Cytat

Szczelina powietrzna między warstwami ściany nie jest przeszkodą uniemożliwiającą ocieplenie. Natomiast istotna będzie wilgotność ściany, gdyż po jej ociepleniu styropianem w znacznym stopniu ograniczona będzie dyfuzja pary wodnej uniemożliwiająca wysychanie zewnętrznej strony w okresie letnim. Dlatego w starych budynkach bezpieczniejsze jest ocieplanie wełną mineralną o dobrej dyfuzji pary wodnej i pokrycie tynkiem o wysokiej paroprzepuszczalności.


Należy dodać, w/w szczelina nie jest przeszkodą w ociepleniu od wewnątrz. Przyklejanie termoizolacji na zewnątrz jest działaniem nieskutecznym - ciepła nie zatrzyma - bo ono tam dotrze w śladowych ilościach, ale zatrzyma w murze wilgoć. By przegroda termiczna była sucha wprowadzono 20 lat temu do budownictwa paroizolacje.
Napisano
Dziękuję za odpowiedzi.
Słyszałem, że w tę szczelinę można wpuścić jakąś piankę lub coś podobnego i wtedy dopiero ocieplić z zewnątrz. Prawda to?
Jeśli nie prawda, to w jaki dobry sposób można ocieplić z zewnątrz takie podwójne mury? I czym docieplić od wewnątrz?
Napisano
Dziękuję za te fotki. Rozmawiałem z kolegą i też mówił, żeby izolować wełną. Lepsza niż styropian. Bardzo mi pomogły te zdjęcia icon_smile.gif
Czyli zostało mi tylko ocieplenie od wewnątrz. Czytałem,że jest dużo mniej efektywne niż zewn. Co zrobić by było jak najefektywniejsze?
  • 4 miesiące temu...
Napisano
Witam.

Szeroką ofertę jeżeli chodzi o tarasy drewniane (drewno krajowe i egzotyczne) i nie tylkonp. kompozyty TWINSON z gwarancją 25 lat posiada firma Podlogi Świata. Współpracują z montażystami jak i radzą fachową obsługą.
Napisz lub zadzwoń jak masz pytania;
Napisano
Cytat

Witam.

Szeroką ofertę jeżeli chodzi o tarasy drewniane (drewno krajowe i egzotyczne) i nie tylkonp. kompozyty TWINSON z gwarancją 25 lat posiada firma Podlogi Świata. Współpracują z montażystami jak i radzą fachową obsługą.
Napisz lub zadzwoń jak masz pytania;



Pani z tarasami urwała się chyba z choinki...
Napisano
Ponieważ również zastanawialiśmy się nad ocieplaniem starego domu(od wewnątrz z powodu opieki konserwatora) znaleźliśmy płyty ytong multipor. Drogie, ale prosty montaż.
http://www.xella.pl/html/pol/pl/7285.php#7289
Są też inne systemy ocieplania od wewnątrz np płyty GK z wełną bądź styropianem, albo inne bloczki(nie pamiętam nazwy). Jednak po zastanowieniu doszliśmy do wniosku, że może lepiej zainwestować w nowy dom icon_wink.gif
  • 3 miesiące temu...
Gość dddd
Napisano
czy można ocieplać budynek na zewnątrz jeśli w lufcie jest już styropian.
  • 4 miesiące temu...
Gość Romentyk
Napisano
krótko. ocieplenie domu to doskonałe rozwiązanie - odkąd to zrobiłem mam niższe rachunki. jedna tylko uwaga. ociepliłem najgrubszym styropianem, zresztą pasowało to do mojego domu. natomiast radzę uważać, na to jaki materiał kupujecie. mój znajomy na przykład naciął się. jak sam kupowałem styropian to nie zwracałem uwagi na jakość, aczkolwiek kupiłem atestowany. a znajomy kupił tani styropian (później się okazało, że bez atestów) i jak w lipcu ocieplił, tak w marcu, chyba zabiera się znowu do zrywania i ocieplania. ten styropian nic nie chroni. rachunki nawet o złotówkę nie poszły w dół. podobno nagminnie część firm obniża jakość styropianu. żenująca praktyka, dlatego lepiej uważać...
Gość Romentyk
Napisano
sam styropianów nie produkuje, ani tym bardziej nie zajmuje się ociepleniami profesjonalnie. natomiast sporo jest informacji na ten temat w internecie. "w przypadku styropianu przeszło połowa z 13 zbadanych próbek nie zaliczyła testu na ściskanie, a dwie z pięciu - na rozciąganie" - wyraźnie wskazał ostatnio instytut techniki budowlanej. w internecie jest mnóstwo informacji na ten temat, polecam poszperać i uważać przy zakupie..
Napisano
Cytat

sam styropianów nie produkuje, ani tym bardziej nie zajmuje się ociepleniami profesjonalnie. natomiast sporo jest informacji na ten temat w internecie. "w przypadku styropianu przeszło połowa z 13 zbadanych próbek nie zaliczyła testu na ściskanie, a dwie z pięciu - na rozciąganie" - wyraźnie wskazał ostatnio instytut techniki budowlanej. w internecie jest mnóstwo informacji na ten temat, polecam poszperać i uważać przy zakupie..


Szkoda, że nie testowali wpływu zawilgocenia na opór cieplny. Nader często styropian u nas jest bez paroizolacji od „ciepłej strony” Spotykałem pobrane ze ścian próbki 100cm3 ważące 7g!
Napisano
Cytat

sam styropianów nie produkuje, ani tym bardziej nie zajmuje się ociepleniami profesjonalnie. natomiast sporo jest informacji na ten temat w internecie. "w przypadku styropianu przeszło połowa z 13 zbadanych próbek nie zaliczyła testu na ściskanie, a dwie z pięciu - na rozciąganie" - wyraźnie wskazał ostatnio instytut techniki budowlanej. w internecie jest mnóstwo informacji na ten temat, polecam poszperać i uważać przy zakupie..



czasami błąd "styropianowy" bierze się z oszczędności
W projekcie B-15 pod wylewki - a na składzie mówią "Panie - weź Pan B-12 - jest od tego producenta lepszy niz B-20 od innego"
No i cena pokusi czasami.
Ja nikogo nie będę reklamował - ale znam producenta co B-12 rzeczywiście miał lepsze niż B-15
  • 4 lata temu...
Napisano
Tak dla uściślenia, to styropian może mieć współczynnik przenikania nawet 0,031 W/mK. Metoda lekka-mokra zastępowana jest powoli nazwą systemu ETICS - http://dobredocieplenie.pl/etics
  • 10 miesiące temu...
Gość Monte izolacji
Napisano
Dlaczego w Polsce na izolacje mówią "ocieplanie", przecież w lecie taka izolacja służy jak "ozimnianie"?Pozdrawiam!
  • 11 miesiące temu...
Napisano
Witam czy mogę ocieplić dom z zewnątrz wełną dwa raz po 10 cm czy to będzie się trzymało jak tak to jak to zrobić? PS. wełna z odzysku.
  • 2 lata temu...
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Dobre parametry styropianu jaki i prawidłowy i staranny jego montaż oraz inne materiały wykorzystane do ocieplenia gwarantują oszczędzanie energii przez lata. Ja użyłem do ocieplenia domu białego styropianu o grubości 20 cm, położyłem go systemem ETICS, znalazłem ekipę, która ociepla ta metodą. Gwarantuje mi to płacenie mniejszych rachunków za ogrzewanie.
  • 1 miesiąc temu...
Gość Roski515
Napisano
Jak dla mnie dobry styropian jest rowiązaniem okej. Do tego solidna ekipa i jeden fachowy system ocieplenia, np. Foveo aby nie było wtopy. Dzięki temu elewacja domu nie będzie dla inwestora przykrą niespodzianką
Napisano

Najistotniejszym elementem, którym powinnyśmy się kierować przy wyborze styropianu jest Współczynnik przenikania ciepła U ścian zewnętrznych powinien wynosić do 0,23, a od 2021 r. – 0,20 W/(m2·K). Styropian jest izolacją uniwersalną, a gdy ułożymy go dobrze w każdej przegrodzie na pewno spełni swoje zadanie. Jednak wybór powinien być zgodny z konkretnymi potrzebami. Najistotniejszą cechą, która różni styropiany jest współczynnik przewodzenia ciepła λ. Współczynnik U decyduje o grubości warstwy ocieplenia i bilansie energetycznym całego budynku. Ważne są też cechy użytkowe, takie jak twardość czy nienasiąkliwość. Styropian dobieramy do rodzaju ściany i jej wykończenia. 

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny. Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
    • Duża różnica między temperaturą zasilania a temperaturą podłogi oraz niska temperatura w pokoju, mimo stosunkowo ciepłej posadzki, wynikają z kilku powiązanych ze sobą czynników. Kluczową rolę odgrywa tu brak ocieplenia budynku, co w połączeniu ze specyfiką ogrzewania podłogowego prowadzi do opisywanych przez Pana zjawisk.    Brak izolacji termicznej domu.   W takim budynku ciepło ucieka na zewnątrz w znacznie większym stopniu niż w budynkach ocieplonych. Straty ciepła mogą sięgać nawet 20-25% przez same ściany zewnętrzne oraz 10-15% przez podłogi i fundamenty.   W Pana przypadku oznacza to, że ciepło dostarczane przez wodę w rurach ogrzewania podłogowego, zamiast efektywnie ogrzewać jastrych (wylewkę), a następnie pomieszczenie, jest w pewnej mierze "tracone" i przenika przez niezaizolowane ściany zewnętrzne. System grzewczy musi więc pracować ze znacznie wyższą mocą (wyższa temperatura zasilania), aby skompensować te straty. To właśnie ta "walka" instalacji z ciągłą ucieczką ciepła jest głównym powodem, dla którego mimo wody o temperaturze 45°C, podłoga nagrzewa się tylko nieznacznie.     Fakt, że podłoga staje się zimniejsza w miarę zbliżania się do ściany zewnętrznej, mimo że tam również dociera woda z zasilania, wynika z dwóch powodów: Intensywne oddawanie ciepła: Nieocieplona ściana zewnętrzna działa jak duży "odbiornik" zimna, co powoduje bardzo szybkie wychładzanie się fragmentu podłogi znajdującego się w jej pobliżu.   Spadek temperatury wody: Woda w rurze, płynąc w kierunku ściany zewnętrznej, oddaje ciepło do jastrychu. Gdy zawraca i płynie z powrotem, jest już znacznie chłodniejsza, co dodatkowo potęguje efekt chłodniejszej podłogi w dalszej części pętli.   W pomieszczeniach ze strefami o zwiększonych stratach ciepła, jak przy ścianach zewnętrznych, często stosuje się układ ślimakowy lub zagęszcza się rury, aby zapewnić bardziej równomierny rozkład temperatury.   Ogrzewanie podłogowe charakteryzuje się dużą bezwładnością cieplną, co oznacza, że nagrzewa się i stygnie powoli. W dobrze zaizolowanym budynku wylewka po nagrzaniu długo utrzymuje ciepło. W Pana przypadku proces ten jest szybszy. Zanim wylewka zdąży się w pełni nagrzać i zakumulować wystarczającą ilość energii, znaczną jej część traci do otoczenia (przez ściany i grunt). Można to porównać do próby napełnienia dziurawego wiadra – mimo ciągłego dolewania wody, jej poziom nie podnosi się znacząco.   Podłoga nie nadąża się zagrzać, ponieważ ciepło, które otrzymuje od instalacji, jest niemal natychmiast "wysysane" przez nieocieplone przegrody budynku. Duża różnica między temperaturą wody a podłogi oraz niska temperatura w pokoju to bezpośredni skutek ogromnych strat ciepła, charakterystycznych dla starych, nieocieplonych domów.   Aby zapewnić samo odpowietrzenie się instalacji, przepływ powinien być większy niż 0,7 l/min. Maksymalny przepływ: Zazwyczaj nie zaleca się, aby przepływ w rurach (np. PEX 16, 17, 18 mm) był większy niż 2,5 l/min, aby nie przekroczyć dopuszczalnej straty ciśnienia (ok. 20 kPa) w pętli.     Dopiero po przeprowadzeniu termomodernizacji budynku (ocieplenie ścian, fundamentów, ewentualna wymiana okien) będzie Pan mógł w pełni docenić efektywność i komfort ogrzewania podłogowego, które będzie mogło pracować przy znacznie niższej temperaturze zasilania oraz będzie można zmniejszyć  przepływ czynnika grzejnego ustawiony teraz na 2.5l.
    • Dziękuję za obszerne wyjaśnienia, jednak nie to było moim pytaniem. Gdyby temperatura podłogi była wyższa, to zapewne przestawiłbym zawór VTA, tak aby bardziej mieszał wode z powrotu. Rozumiem także, że temperatura podłogi, to nie to samo co temperatura wody. Dziwi mnie natomiast aż tak duża różnica pomiędzy nimi oraz fakt, że temperatura w pokoju wynosi zaledwie 20*C przy temperaturze podłogi wynoszącej 28*C.   Jak wcześniej na zasileniu miałem 30*C, to powierzchnia podłogi wynosiła jakieś 24-25*C. Teraz spadł śnieg, pojawiły się temperatury w okolicach 0*C to i kocioł zaczął mocniej grzać. Na zasileniu jest wyższa temperatura, bo zawór VTA mam w pełni otwarty (ustawiony na 45*C), ale temperatura podłogi nie podniosła się jakoś znacząco w porównaniu do temperatury wody. Rurę mam poprowadzoną tak, że wchodzi od rozdzielacza z korytarza do pokoju, następnie wzdłuż przez cały pokój do ściany zewnętrznej i stamtąd wraca meandrem w stronę wejścia. Przy wejściu do pokoju i w miejscu w którym rura przechodzi przez ścianę mam najwyższą temperaturę podłogi. Im bliżej ściany zewnętrznej tym podłoga jest zimniejsza, mimo, że jest bliżej początku (zasilenia). Możliwe więc, że ta podłoga nie nadąża się zagrzać, bo to co uda jej się zakumulować, to musi oddać do otoczenia? Czy stąd może wynikać tak niska temperatura jastrychu mimo dużo wyższej temperatury zasilenia? Dom nie jest ocieplony (pochodzi z lat 70), jestem w trakcie remontu.   Generalnie wątpliwości mam sporo, ale nie chce poruszać wielu kwestii na raz.
    • Dla zapewnienia komfortu i zdrowia użytkowników temperatura powierzchni podłogi nie powinna być zbyt wysoka. Przegrzana podłoga może prowadzić do dyskomfortu, problemów z krążeniem, a także do uszkodzenia materiałów wykończeniowych.      Temperatura podłogi to nie to samo co temperatura wody zasilającej instalację. Aby uzyskać zalecaną temperaturę posadzki, woda w rurach musi mieć wyższą temperaturę. Zazwyczaj mieści się ona w przedziale 30°C–45°C. Maksymalna temperatura wody zasilającej nie powinna przekraczać 55°C.   Pokoje mieszkalne, sypialnie, kuchnie i korytarze: W tych pomieszczeniach maksymalna temperatura powierzchni podłogi nie powinna przekraczać 28°C. Za optymalną wartość, zapewniającą przyjemne odczucie ciepła, uznaje się temperaturę w przedziale 22-26°C.   Łazienki i pomieszczenia sanitarne: Ze względu na specyfikę tych pomieszczeń, gdzie często przebywamy boso, dopuszczalna jest wyższa temperatura podłogi, sięgająca maksymalnie 32-34°C. Pozwala to na uzyskanie wyższego komfortu cieplnego, który w łazienkach powinien oscylować wokół 24°C.   Strefy brzegowe: W miejscach o zwiększonych stratach ciepła, takich jak obszary przy oknach i ścianach zewnętrznych, dopuszcza się lokalne podniesienie temperatury podłogi do 34°C.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...