Skocz do zawartości

Ogrzewanie domu


Jan_13

Recommended Posts

Cytat

W ilu mieszkał Pan domach z niecentralnym systemem? Wiezienie... Ja normalnie zużywam 220kWh . Jest podlicznik, normalnie korzystam tyle ile potrzebuję. Czy bezproduktywne lanie wody to wolność i komfort??? Jeszcze raz … dom energooszczędny by mało zużywał ma niecentralny system ogrzewania wody i pomieszczeń. Nie będę nikogo namawiał by wydał dużo kasy po to by dużo płacić. Dla ludzi ze słusznie minionej epoki centralnych systemów ogrzewania to może jest abstrakcja, ale nie jest moją winą, że ktoś przespał 20 lat, nie uczył się albo był źle nauczany. Ja tylko się mogę cieszyć, że dzięki mnogości takich zacofanych w tej dziedzinie ludzi, zupełnie nieźle sobie prosperuję. Cieszy mnie też zadowolenie tych co wyrzucili z projektów przestarzałe centralne .


no pisze Pan o sobie pisząc o poprzedniej epoce ????????
Link do komentarza
Cytat

Żaden z tych systemów nie nadaje się do domów izolowanych. DLACZEGO nie ma niecentralnego ogrzewania

Niecentralnego, to znaczy jakiego? Piece kaflowe w każdym pomieszczeniu?
W I połowie XX wieku takie ogrzewanie rzeczywiście powszechnie stosowane.
Obecnie jednak króluje ogrzewanie centralne.
Link do komentarza
Cytat

Od 19C w nocy do 22C po południu i wieczorem

Dla porównania w moim domu obecnie wahania temperatury nie przekraczają 0,5K (od 21,75st. C do 22,25st. C).
Ogrzewanie przy pomocy pompy ciepła pracującej wyłącznie w II taryfie. Dobowe całkowite zużycie energii w domu ok. 20kWh (ok. 8-9zł), w tym na samo ogrzewanie ok. 6-7kWh. Jedynym dodatkowym źródłem ciepła jest kuchenka gazowa, w której przeciętnie spalam ok. 0,2kg gazu dziennie (butla 11kg na 54 dni).
Link do komentarza
Cytat

Dla porównania w moim domu obecnie wahania temperatury nie przekraczają 0,5K (od 21,75st. C do 22,25st. C).
Ogrzewanie przy pomocy pompy ciepła pracującej wyłącznie w II taryfie. Dobowe całkowite zużycie energii w domu ok. 20kWh (ok. 8-9zł), w tym na samo ogrzewanie ok. 6-7kWh. Jedynym dodatkowym źródłem ciepła jest kuchenka gazowa, w której przeciętnie spalam ok. 0,2kg gazu dziennie (butla 11kg na 54 dni).


Ja obniżam na noc temperaturę celowo po prostu moja rodzina takie temperatury preferuje.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 miesiące temu...
Cytat

Jak tu odpowiedzieć jak nie ma opcji energia elektryczna? icon_sad.gif



Przy ścianach nie ma opcji ściany izolowanej, dachów i podłogi też się nie izoluje... to skąd ma być nowoczesne ogrzewanie? To jeszcze epoka oklejania ścian styropianem i kotłowni. Jeszcze tego na politechnikach nie zaczęli uczyć. Gdyby tak np. na elektronice mieli 20 lat opóźnienia…?
Link do komentarza
Wracając do tematu sondażu ....
Mam ogrzewanie na paliwo stałe ...... kocioł na ekogroch z rusztem dodatkowym .....
dom 130m. pow użytkowej + garaż 30m , w technologii ściany jednowarstwowej z bk 36cm gęstości 450 ....
za cały rok kalendarzowy na CO i CWU zużywam niecałe 4 tony ekogrochu ....
Link do komentarza
Cytat

Wracając do tematu sondażu ....
Mam ogrzewanie na paliwo stałe ...... kocioł na ekogroch z rusztem dodatkowym .....
dom 130m. pow użytkowej + garaż 30m , w technologii ściany jednowarstwowej z bk 36cm gęstości 450 ....
za cały rok kalendarzowy na CO i CWU zużywam niecałe 4 tony ekogrochu ....



Może nie zauważyłaś że ten piec jeszcze pochłania prąd icon_smile.gif

Podaj jeszcze cenę tego eko-groszku x 4 t. +(oraz ile energii zużył piec ) +dmuchawa+ślimak +pompa -y+sterowanie
)+transport eko-groszku + obsługa pieca = icon_confused.gif:
Link do komentarza
Gość gawel
Cytat

Wracając do tematu sondażu ....
Mam ogrzewanie na paliwo stałe ...... kocioł na ekogroch z rusztem dodatkowym .....
dom 130m. pow użytkowej + garaż 30m , w technologii ściany jednowarstwowej z bk 36cm gęstości 450 ....
za cały rok kalendarzowy na CO i CWU zużywam niecałe 4 tony ekogrochu ....



Daga ja mam generalnie to co ty, ale wsio na prąd. Kosztowo to płacę tyle samo co ty icon_biggrin.gif . Cóż ludzie nie mają zaufania do ogrzewania energia elektryczną a szkoda. (sam nie miałem i byłem w strachu, ale po 1 sezonie grzewczym mi przeszło, a po 7 powiem tak ogrzewanie prądem polecam!!!)
Link do komentarza
Cytat

Może nie zauważyłaś że ten piec jeszcze pochłania prąd icon_smile.gif

Podaj jeszcze cenę tego eko-groszku x 4 t. +(oraz ile energii zużył piec ) +dmuchawa+ślimak +pompa -y+sterowanie
)+transport eko-groszku + obsługa pieca = icon_confused.gif:



pojęcia zielonego nie mam .... ile osprzęt pieca zużywa prądu .... bo tego nie liczyłam....
ale ....
mieszkając w bloku na metrażu 70m kw płaciłam za prąd miesięcznie 130zł ....
teraz - mieszkając w domu o metrażu dwa razy większym - płacę 170zł miesięcznie ....
więc nie podejrzewam, żeby zużycie prądu skuli tego pieca było tak duże jak sugerujesz ....

obsługa pieca?
dwa tygodnie przesiedziałam w kotłowni jak kopciuszek nim go ustawiłam ....
a teraz .... latem raz na 1,5 miesiąca zasypuję pełen podajnik i zapominam ... raz w tygodniu wybieram popiół...
zimą ... raz na tydzień tudzież raz na 5 dni zasypuję podajnik , popiół wybieram raz dziennie ....
czyszczenie pieca - raz na miesiąc ....
ot , cała obsługa ...

za ekogroszek jesienią ubiegłego roku płaciłam jakoś 680zł za tonę .... razy 4 tony to daje 2720zł .....
2720zl podzielić na 12 miesięcy ...
to daje na miesiąc niecałe 230zł za CO i CWU ....


Link do komentarza
Cytat

To nie daje na miesiąc niecałe 230zł za CO i CWU , tylko 227zł za kupno opału na m/c icon_smile.gif

A co z transportem i rozładunkiem groszku? Nic Pani nie pisze



Ponieważ drobiazgowa ze mnie baba ..... poszukałam w necie i znalazłam ....

Kocioł na ekogroszek - zużycie energii ....
- sterownik ~10W
- pompa ~25W
- wentyl. ~15W
suma ~ 50W = o,o5 kW x 24h x 30,5 dnia = 36,60 kWh x0,38 zł = 13,91 zł miesięcznie ....
więc docelowo daje to jakieś max. 250 zł miesięcznie ....

przywóz ekogrochu jest wliczony w cenę.... zaopatruję się w lokalnym składzie opałowym ....

rozładunek polega na tym, że samochód wjeżdża mi na posesję i wysypuje ekogroch bezpośrednio do skrzyni drewnianej za garażem extra do tego przygotowanej .... stamtąd w lini prostej jest jakieś 3 metry do pieca ....
Link do komentarza
Cytat

I jeszcze zapytam, daggulka a te cztery tony to równo na 12 m-cy Ci starczą? Bo ja też tyle kupiłem i już widzę, że w rok nie spalę wszystkiego.



w ubiegłym roku zima była łagodniejsza , ale dom pierwszy sezon .... poszło dokładnie 3.750
w tym roku - zima jak jasna cholera ..... i widzę , ze te 4 tony mi raczej zejdzie ..... ale na pewno nie braknie ....
Link do komentarza
A ja dziś wywaliłem dziurę w ścianie piwnicy!
Dokopałem się do komina.
Jak czas pozwoli, to niedługo będę tam pchał w niego 18mb rury... wydechowej!
Widziałem w sobotę mój system grzewczo zasilający...
Podstawa się spawa.
Chyba czas zrobić miejsce na ten 6 tonowy buforek.
Kogeneracja - to jest to!

Adam M.

Brakło mi do zaznaczenia - inne.
Ja - kogenerator + solary.

Tyle, że ja nigdy normalny chyba nie byłem...
Link do komentarza
Cytat

Wiosna.
Łapy nie grabieją to będzie łatwiej!
Nad czym teraz pracujesz?
Adam M.



kominek muszę sobie przerobić, znaczy nowy zrobić icon_wink.gif stare wyniosę do "ogrodu zimowego"
Cieplej się zrobiło i w warsztacie mogę troszkę spawać, a starszym obiecałem palenisko zrobić wiosną.
30 lat przekonywałem Ojca do "piekarnika" i w końcu się udało.
On uznawał tylko tradycyjny kominek.
Jurek.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
  • 4 tygodnie temu...
  • 2 tygodnie temu...
  • 3 tygodnie temu...
Cytat

no ja wybierając drugi raz napewno wybrałabym tak samo- gaz kondensacyjny:) Koszt roczny około 2500 zł. ( za ostatni rok z długą zimą)


Może jednak warto dodać to, co napisałaś tutaj :
Cytat

wróciłam do tamatu bo mam podsumowane rachunki i tak jak pisałam:
całkowity koszt gazu za 9 mies w tym cała zima- 2300 zł
prąd - 200 zł miesięcznie
drewno- 800 zł.
(dom ma 200 m2 pow całkowitej)



Dla porównania u mnie wychodzi:
- energia elektryczna miesięcznie ok. 200zł,
- dodatkowa energia elektryczna do ogrzewania (pompa ciepła) ok. 1300zł w sezonie grzewczym),
- gaz z butli do kuchenki ok. 5 butli po 45zł rocznie.
Dom o powierzchni 212m2, z czego w tej chwili ogrzewanej powierzchni (temp. 21,5-22st. C) 109m2.
Link do komentarza
Cytat

diabeł jak zawsze tkwi w szczegołach....gaz za 2500, ale zapomni podac sie o drewnie za 800 i etacie palacza icon_wink.gif

Dokładnie tak. Dziennie jest to 15-20 minut do obsługi kominka, ale do tego dochodzi jeszcze zgromadzenie , porąbanie i wysuszenie drewna. W ciągu roku trochę tych godzin się uzbiera.
Link do komentarza
Cytat

tylko kominek z plaszczem? a co z zimowym urlopem? Domek zamarznie ?


nie nie zamarznie. nie było mnie w domu w te mrozy ok 3-4 dni i temperatura w domu spadła do 15 stopni. dodatkowo gdy temperatura w C.O. spada poniżej 7 stopni włączą się pompy obiegowe, żeby właśnie nic nie zamarzło.
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

diabeł jak zawsze tkwi w szczegołach....gaz za 2500, ale zapomni podac sie o drewnie za 800 i etacie palacza icon_wink.gif


Cytat

Dokładnie tak. Dziennie jest to 15-20 minut do obsługi kominka, ale do tego dochodzi jeszcze zgromadzenie , porąbanie i wysuszenie drewna. W ciągu roku trochę tych godzin się uzbiera.


Widzę,że posiadacze pomp ciepła za wszelką cenę próbują uzasadniać swoją decyzję wydania kupy kasy na coś co w gruncie rzeczy nie jest tego warte i nie przynosi nam wysokich oszczędności icon_wink.gif

Nie przyszło wam do głowy,że palenie w kominku może być przyjemnoscią i relaksem ?
Posiadacze PC...i wszystko jasne icon_smile.gif
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Może jednak warto dodać to, co napisałaś tutaj :
Dla porównania u mnie wychodzi:
- energia elektryczna miesięcznie ok. 200zł,
- dodatkowa energia elektryczna do ogrzewania (pompa ciepła) ok. 1300zł w sezonie grzewczym),
- gaz z butli do kuchenki ok. 5 butli po 45zł rocznie.
Dom o powierzchni 212m2, z czego w tej chwili ogrzewanej powierzchni (temp. 21,5-22st. C) 109m2.


Czyli wychodzi na to,że pompa ciepła wychodzi drożej niż piec gazowy+kominek !!
Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Czyli wychodzi na to,że pompa ciepła wychodzi drożej niż piec gazowy+kominek !!

Jakąś dziwną logikę stosujesz, jeżeli dla Ciebie koszt roczny koszt energii 3925zł, który mi wychodzi jest większy od tego co podała kropeczka_ns (5700zł), nie licząc robocizny przy obsłudze kominka.
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Jakąś dziwną logikę stosujesz, jeżeli dla Ciebie koszt roczny koszt energii 3925zł, który mi wychodzi jest większy od tego co podała kropeczka_ns (5700zł), nie licząc robocizny przy obsłudze kominka.


Normalną logikę,jak każdy normalny człowiek.
Nie napisałem koszt energii a pompa ciepła via piec gazowy+kominek.
Nie przeczę,że koszt energii przy PC jest mniejszy ale nie jest na tyle mniejszy,żeby grzanie PC było opłacalne.
Ty widocznie tego nie policzyłeś,jak i większość posiadaczy PC,bo nie sądze,żeby ktoś "normalny" wpakował majątek w coś co będzie kosztwowało rocznie co inne źródło ciepła icon_smile.gif Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Nie przyszło wam do głowy,że palenie w kominku może być przyjemnoscią i relaksem ?


Oczywiście, że może być relaksem. Znam nawet taki przypadek. Dom dobrze zaizolowany, wentylacja z odzyskiem ciepła i z GWC, dwie pompy ciepła (jedna do c.o., druga do cwu) i malutki kominek.
Wtedy można mówić o relaksie przy paleniu w kominku (spalają rocznie może 1m3 drewna).
Link do komentarza
Cytat

Normalną logikę,jak każdy normalny człowiek.
Nie napisałem koszt energii a pompa ciepła via piec gazowy+kominek.
Nie przeczę,że koszt energii przy PC jest mniejszy ale nie jest na tyle mniejszy,żeby grzanie PC było opłacalne.
Ty widocznie tego nie policzyłeś,jak i większość posiadaczy PC,bo nie sądze,żeby ktoś "normalny" wpakował majątek w coś co będzie kosztwowało rocznie co inne źródło ciepła icon_smile.gif


Rozumiem, że wykonałeś za mnie i za kropeczkę_ns takie obliczenia, i stąd takie, a nie inne wnioski.
Może więc się nimi pochwalisz?
Żebyś nie musiał szukać podam Ci, że całkowity koszt mojej instalacji wyniósł 37,5tys. zł (pompa ciepła z dolnym źródłem, ogrzewanie podłogowe, podgrzewacz ciepłej wody oraz kolektory słoneczne). Od tego odejmij jeszcze 5tyś zł. dotacji z gminy, co da koszt 32,5 tys. zł.
Kropeczka_ns także podawała koszty swojej instalacji, ale na pewno do nich dotarłeś wcześniej, skoro wiesz, że u niej wychodzi taniej.
Link do komentarza
Cytat

Nie przeczę,że koszt energii przy PC jest mniejszy ale nie jest na tyle mniejszy,żeby grzanie PC było opłacalne.
Ty widocznie tego nie policzyłeś,jak i większość posiadaczy PC,bo nie sądze,żeby ktoś "normalny" wpakował majątek w coś co będzie kosztwowało rocznie co inne źródło ciepła icon_smile.gif



A sprawdzałeś załączoną ankietę? Nie uważasz, że bardzo ciekawe wnioski - zwłaszcza z w kontekscie "normalności"?
Ponadto:


Jak będziesz miał staż 20 lat palenia w kotle (nie w piecu), jak będziesz na emeryturze, gdzie każda „stówka” ma znaczenie, lub po wybudowaniu, jak będziesz spłacał raty (kredyt) i przyjdzie rachunek z ZE za ogrzewanie elektryczne w wysokości ponad 1.000zł (bo miesiąc był wyjątkowo zimny) - to najprawdopodobniej zmienisz swój pogląd na „majątek” i opłaty eksploatacyjne, bo mogłeś zapłacić tylko 300zł.
Być może wtedy (czego Ci nie życzę) zaczniesz analizować, że może błędem było zakupienie ekstra drzwi i supernowych kafelek, a nie przeznaczenie tego na PCi – oczywiście przy założeniu, że nie budowałeś jakiegoś super energooszczędnego domu, tylko taki „normalny” 50 – 70kWh/m2.

Jak sobie przeanalizujesz, to wyjdzie Ci zapewne, że bez względu na rodzaj zastosowanego kotła, to sumaryczny koszt budowy 1m2 domu jest w zasadzie porównywalny, a rata (wysokość) kredytu też jest bardzo podobna.

Również z upływem lat zaczniesz sobie cenić wygodę i bezobsługowość urządzeń grzewczych - choć niektórzy mają to też w „młodym wieku”.

Dodaj do tego fakt, że nie wszyscy mają gaz w „zasięgu”, ani teraz ani w najbliższej perspektywie.


Dodaj również do tego fakt o poniesionych kosztach - choćby na przykładzie podanym przez HenoK Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Jak będziesz miał staż 20 lat palenia w kotle (nie w piecu), jak będziesz na emeryturze, gdzie każda ?stówka? ma znaczenie, lub po wybudowaniu, jak będziesz spłacał raty (kredyt) i przyjdzie rachunek z ZE za ogrzewanie elektryczne w wysokości ponad 1.000zł (bo miesiąc był wyjątkowo zimny) - to najprawdopodobniej zmienisz swój pogląd na ?majątek? i opłaty eksploatacyjne, bo mogłeś zapłacić tylko 300zł.



Oczywiście,że będąc na emeryturze mógłbym narzekać na rachunki za energię...gdybym nie miał pompy,ale będę ją miał(jeśli okaże się dobrą sprawą) z tym,że nie za 50-70tys.zł tylko za 3-7 lat w kwocie nie większej niż 10tys.zł icon_smile.gif
Czyż nie "normalne" i logiczne myślenie ? icon_wink.gif

Cytat

Być może wtedy (czego Ci nie życzę) zaczniesz analizować, że może błędem było zakupienie ekstra drzwi i supernowych kafelek, a nie przeznaczenie tego na PCi ? oczywiście przy założeniu, że nie budowałeś jakiegoś super energooszczędnego domu, tylko taki ?normalny? 50 ? 70kWh/m2.


Niestety ja jestem z tych ludzi,którzy robią dla siebie nie dla sąsiadów czy znajomych,zaoszczędzoną kasę na PC wydałbym np.na dodatkowe ocieplenie,lepszą izolację czy inne narzędzia energooszczędne,które pozwolą na używanie innych żródeł ciepła zupełnie bezstresowo.
PC kiedyś się zużyje,zepsuje a dom trochę postoi icon_wink.gif

Cytat

Jak sobie przeanalizujesz, to wyjdzie Ci zapewne, że bez względu na rodzaj zastosowanego kotła, to sumaryczny koszt budowy 1m2 domu jest w zasadzie porównywalny, a rata (wysokość) kredytu też jest bardzo podobna.


Oczywiście,co to jest dwieście złotych więcej dla raty 1500zł ? Co to jest 30-50tys.zł przy kredycie na 400tys.zł ?
To jest właśnie tłumaczenie posiadaczy PC.
Ale za 200zł miesięcznie mamy gratis cwu przez cały rok a za 50tys.zł mamy gratis robociznę SSO+z kompletnym dachem z pokryciem icon_smile.gif

Cytat

Również z upływem lat zaczniesz sobie cenić wygodę i bezobsługowość urządzeń grzewczych - choć niektórzy mają to też w ?młodym wieku?.

Dodaj do tego fakt, że nie wszyscy mają gaz w ?zasięgu?, ani teraz ani w najbliższej perspektywie.



Dlatego ja stawiam tylko i wyłącznie na całkowicie bezobsługowe ogrzewanie prądowe i wolę kasę na PC umieścić w ciepłym domu niż w rękach marketingowych naganiaczy sprzedających PC i ogłupiających ludzi icon_smile.gif

Nie piszę o i dla ludzi którzy na budowę domu wydają ok.1mln zł bo oni "muszą" mieć PC ale o większości normalnego społeczeństwa dla których 70tys.zł to jest duża kwota icon_wink.gif Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Żebyś nie musiał szukać podam Ci, że całkowity koszt mojej instalacji wyniósł 37,5tys. zł (pompa ciepła z dolnym źródłem, ogrzewanie podłogowe, podgrzewacz ciepłej wody oraz kolektory słoneczne). Od tego odejmij jeszcze 5tyś zł. dotacji z gminy, co da koszt 32,5 tys. zł.


Proszę o komentarz skąd bierze się różnica Twojej kotłowni z PC z poniższymi ??? Czy Ci ludzie lub firmy pochodzą z innego Świata niż Ty ??Zauważ,że jest to dom o wiele mniejszy od Twojego...
Może masz jakieś takie pseudo PC albo może myślisz,ze je masz ?
Sorry ale poniższymi wycenami lub z Twoją PC coś jest nie tak,pytanie gdzie jest nie tak.
Podpowiedź,większość wycen kotłowni z PC jest na poziomie 60-80tys.zł icon_wink.gif

Cytat

Witam szanownych forumowiczów i proszę o pomoc. Po miesięcznych rozmowach i negocjacjach wyselekcjonowałem dwie oferty na PC z pionowym kolektorem.
Dom 140 metrów mieszkalnej powierzchni , plus około 60 metrów strychu / powierzchnia użytkowo-rekreacyjna/
Pompa Danfoss DHP-H8 Opti Pro, cztery odwierty 244 metry, pełny montaż, podłogówka 140 metrów, woda i kanalizacja / deperełki typu zewnętrzny zawór niezamarzający do podlewania, dwa piony kanalizacyjne , istalacja grzejnikowa na górze. Wszystkie instalacje w systemie UPONOR, styropian systemowy z folią aluminową, plastyfikator do betonu. Wykonawca z Warszawy / bardzo solidne wrażenie/ całość za 81000.
Alternatywą firma z zachdniopomorskiego- pompa IVT 9 kw,odwierty tylko 180 metrów, zakres prac podobny, instalacje na systemie HENCO ale za 70000.
POMOCY!!!!


Cytat

A ja myślałem, że zdrowo przepłaciłem... U mnie pompa Viessmann Vitocal 222G (10kW), podłogówka 220 m, odwierty 4x60 m, sterowanie pokojowe praktycznie w każdym pomieszczeniu, poza tym wszystko to co u Ciebie plus instalacja wentylacji z rekuperacją (Daytona 350) i instalacja odkurzacza centralnego z odkurzaczem - całość 91.000

Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
no co wy koszt 800 zł drewna to drewno w gotowych kawałkach tylko włożyć do kominka:)
A nigdy nie zwracalny kosz PC? Ja napewno wole zapłacić rocznie za ogrzewanie np o 1000 zł więcej niż przy PC niż wywalić kilkadziesiat tys plus odsetki i płacić co miesiąc wyższe raty! Poza tym jesli dobrze pamiętam czy Heno K nie ma domku około 100 m? Ja mam 200..
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Marzec jest pierwszym miesiącem w roku kiedy fotowoltaika pokazuje swoją moc. Niesie to za sobą poważne konsekwencje.  Wyraźnie wzrasta napięcie w sieci, ale za to spada  cena energii od prosumentów w net-billingu (RCE)    Obydwa zjawiska są niekorzystne dla posiadaczy paneli fotowoltaicznych. Zjawiska te będą tylko narastać, ponieważ nowa dyrektywa budynkowa narzuca obowiązek montażu fotowoltaiki na każdym domu oddawanym do użytku już od 2030r. Jednak do tak gwałtownego przyrostu mocy w fotowoltaice nie zdążyły i raczej do 2030 roku nie zdążą przygotować się sieci energetyczne które były projektowane do przesyłu energii od elektrowni poprzez sieci wysokiego i  średniego napięcia do sieci niskich napięć i odbiorcy końcowego. i Jednak rozwój energetyki rozproszonej sprawił że w słoneczne dni energie trzeba kierować w przeciwnym kierunku. W dzielnicach w których fotowoltaika jest popularna pojawił się problem wysokich napięć i w konsekwencji wyłączanie się mikroinstalacji fotowoltaicznych. Sytuacja z roku na rok będzie jeszcze gorsza, przerwy w ciągu dnia będą coraz dłuższe, a problem zacznie się już w ostatnim miesiącu zimy i potrwają do późnej jesieni. Częste wyłączanie mikroinwertera ma negatywny wpływ na jego żywotność, a co gorsze nie mamy własnej produkcji akurat w czasie kiedy powinna być najwyższa. Jak się przed tym chronić, co zrobić aby nasze instalacje w słonecznie dni produkowały prąd a nie tylko szpeciły dachy. O tym w dalszej części. Wersja dla nie lubiących czytać: Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Optymalny  poziom napięcia w sieci, powinien wynosić  230V i może wahać się maksymalnie o 10%, czyli w przedziale 207-253V. Zgodnie z tymi parametrami ustawiane są również falowniki, czyli główne urządzenia w instalacjach fotowoltaicznych, które przetwarzają prąd. Falownik wyłączy się jeżeli  napięcie w sieci przez 10 minut przekracza  253 V , a wyłączy się natychmiast jak przekroczy 264V natychmiast. Falownik trójfazowy wyłączy sią nawet jeśli napięcie choćby jednej z trzech faz przekroczy dopuszczalną normę.  Problem ten powstaje najczęściej, gdy wiele instalacji PV jest podłączonych do jednej linii energetycznej. Nasila się on podczas słonecznej pogody, kiedy panele fotowoltaiczne produkują najwięcej energii. Jeżeli moc zainstalowana fotowoltaiki w obrębie stacji tansformatorowej znacznie przekracza moc transformatora, to problemy są niemal pewne. Ponadto problem występuję często w domach, które są daleko od transformatorów i w mniejszych miejscowościach.     Co możemy zrobić z problemem wysokich napięć? Jeżeli napięcie w sieci jest stale wysokie to można zgłosić problem do ZE, wysyłając specjalny druk RPV. Może to skutkować obniżeniem napięcia na transformatorze, jednak jeżeli napięcie za transformatorem już jest większe niż zadane, to zabieg ten nie przyniesie spodziewanego efektu.  Po drugie transformatory teoretycznie są dwukierunkowe,  ale nie we wszystkich przypadkach tak jest.  Całkowite rozwiązanie problemu zazwyczaj wymaga wymiany transformatora na trafo o większej mocy, montaż większej ilości transformatorów na danym obszarze, a czasem i wymianę przewodów na grubsze.  Jak wiemy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD) mają ograniczone budżety, więc zazwyczaj pozostaje nam samodzielnie poradzić sobie z problemem.  Mamy tu kilka opcji do wyboru.      Najprościej jest  zwiększyć autokonsumpcję produkowanej energii. W tym celu musimy zmienić swoje przyzwyczajenia. Wiele urządzeń elektrycznych uruchamiamy często wieczorem lub po zachodzie słońca.   Obecnie większość takich urządzeń jak zmywarki, pralki, suszarki do ubrań, bojlery, systemy nawadniania,  pompy ciepła czy klimatyzatory wyposażona jest w programatory czasowe lub timery pozwalające uruchomić urządzenie po określonym czasie. W naszym przypadku celujemy w godziny w których napięcie w sieci zbliża się do krytycznego. Wówczas inwerter będzie miał mniej energii (nadwyżki) do „wypchnięcia” na zewnątrz, a więc napięcie nie będzie tak intensywnie podbijane. Ponadto w domu mamy wiele urządzeń na baterie które należy ładować, jak np odkurzacze automatyczne, laptopy, tablety, latarki,  elektronarzędzia, rowery elektryczne i powoli pojawiają się samochody elektryczne.  Większość z nas w godzinach południowych jest albo w pracy albo w szkole, więc powstaje problem z włączeniem  ładowarek.  Tutaj z odsieczą przychodzą systemy zarządzania energią, a zwłaszcza  inteligentne gniazdka, które możemy zaprogramować aby włączały przesyłanie prądu o dowolnej porze, możemy też sterować nimi zdalnie.  Gniazdka te pozwalają także na automatyzację, czyli możemy określić warunki w jakich zostanie uruchomiony przepływ prądu. Można np zadać warunek że prąd zaczyna lub przestaje płynąć po osiągnięciu określonego napięcia np 250V.    Link do takiego gniazdka podam w opisie filmu. Warto też do autokonsumpcji prądu w szczycie produkcji namówić sąsiadów, bo tylko wtedy to przyniesie wyraźny spadek napięcia w sieci i zwiększy produkcję prądu przez nasze instalacje.     Co jeżeli nawet to nie pomaga?  Wtedy rozsądne będzie obniżenie napięcia w sieci przez włączenie funkcji Q(U) i P(U) w inwerterze. Wiele inwerterów ma funkcję Q(U) oraz P(U) [czytaj - "Q od U" i "P od U"]. Gdy uruchomiona i właściwie skonfigurowana, powoduje ona, że po przekroczeniu 250 V, falownik zmniejsza moc (konkretnie moc czynną wytwarzając w zamian nieco mocy biernej). Skutkiem tego falownik nie sięga granicy 253 V i dalej działa. Pomimo że instalacja działa z nieco mniejszą mocą, to i tak lepsze niż ciągłe wyłączanie i włączanie się całej instalacji. Bardziej radykalnym krokiem jest włączenie elektrycznego grzejnika także za pomocą inteligentnego gniazdka które uruchomi go tylko jak napięcie będzie na maksymalnym poziomie.  W ten sposób zmarnujemy część energii, ale możemy uchronić instalację przed wyłączeniem. Tutaj ważne jest zdiagnozowanie najbardziej obciążonej fazy.  Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest magazynowanie nadwyżek energii w akumulatorach. Dzięki temu nie obciążamy sieci niezużytą energią a odebrać ja możemy w dowolnym momencie. Minusem rozwiązania są ceny akumulatorów do magazynowania energii, koszt baterii o pojemności 10 kWh to ok 20 tysięcy złotych. Cenę obniżymy dotacjami np z programu Mój Prąd. Ceny akumulatorów w długoletniej perspektywie spadają o ok 20% rocznie. W chwili obecnej z ekonomicznego punktu widzenia magazyny energii są mało opłacalne, ale za lat kilka ich zakup może być bardzo opłacalny, a nawet niezbędny w przypadku przeciążonej sieci energetycznej. Na każdy kWp instalcji PV niezbędne jest minimum 1 kWh pojemności magazynu energii.  Plusem instalacji hybrydowej jest to iż w przypadku awarii sieci nasza instalacja się nie wyłączy, będzie nadal zasilała nasze urządzenia elektryczne. Taniej wychodzą magazyny ciepła.  Woda w bojlerze o odpowiedniej pojemności może być zagrzewana gdy napięcie zbliża się do krytycznego. Tu znów korzystamy z inteligentnych gniazdek.  Podobną funkcję spełnia klimatyzacja którą możemy uruchamiać w szczycie produkcji prądu, aby po powrocie domowników do domu była już optymalna temperatura.  Nietypowym rozwiązaniem, które może się sprawdzić w niektórych przypadkach jest zastąpienie falownika trójfazowego  trzema falownikami  jednofazowymi podpiętymi do trzech różnych faz.  Jak wiadomo falownik trójfazowy wyłączy się jeżeli napięcie na dowolnej fazie przekroczy normę. Takie rozwiązanie ma wiele zalet: Różnice napięć między fazami przestają mieć znaczenie – każdy falownik działa niezależnie. W razie awarii/wyłączenia falownika 2/3 instalacji wciąż działa. W razie zaniku jednej fazy pozostałe dwa inwertery działają. Minusem jest wyższy koszt instalacji: trzy osobne falowniki kosztują więcej niż jeden trójfazowy, ponadto dochodzi zwielokrotnione okablowanie i zabezpieczenia. Podobny efekt osiągniemy montują mikroinwertery podpięte do różnych faz.    Jeżeli jesteśmy przed montażem instalacji fotowoltaicznej, to musimy zadbać o wydłużenie czasu własnej produkcji prądu za pomocą instalacji Wschód zachód, co pozwoli rozciągnąć swoją produkcję prądu poza czas szczytu produkcji z większości instalacji w okolicy które zazwyczaj są skierowane na południe. Do przekroczenia dopuszczalnego napięcia nie dochodzi ranem ani wieczorem, a w południe. Należy przyjąć że już wkrótce od godziny 10 do 14 a w niektórych miejscach nawet przez 8 godzin na dobę, i to aż przez ponad pół roku sieć będzie przeciążona i większość instalacji PV będzie wyłączona.  Dodatkowym plusem tego rozwiązania jest wzrost własnej autokonsumpcji poprzez własny prąd od wschodu słońca, aż do zachodu, a nie tylko w południe kiedy jesteśmy w pracy. W nowym systemie rozliczeniowym zwanym netbilingiem taki układ paneli jest niemal konieczny. Obecnie ceny paneli Fotowoltaicznych niesamowicie spadły. Można już nabyć zestaw 10kWp wraz z falownikiem za około 10 tyś zł. Warto też wiedzieć że mała instalacja 3,3kWp wraz z montażem to koszt 15-18 tyś zł, zaś instalacja o 3 krotnie większej mocy (10kWp) kosztuje niecałe 2x więcej, czyli około 30 tys zł. Koszt kwp w małej instalacji to około 6 tys złotych, zaś w dużej to około 3000zł. Duże instalacje 50 kWp to koszt około 100 tys zł, więc koszt kWp to zaledwie 2000zł. Instalatorzy proponują obecnie drogie  małe instalacje argumentując to bardzo wysoka  autokonsumpcją co pozwoli szybko zwrócić koszt inwestycji.  Jest to prawda, ale niestety taka instalacja nie obniży znacznie naszych rachunków. Montując jeden panel 300W w domu o dużych rachunkach za prąd osiągniemy niemal 100% autokonsumpcje, szybki zwrot inwestycji, jednak nie zauważymy tego w rachunkach za prąd.  Warto więc pomyśleć o instalacji o dużo większej mocy niż proponują o obecnie monterzy. Zaletą będzie duży wzrost produkcji prądu w miesiącach o słabym nasłonecznieniu, oraz w pochmurne dni i zaraz po wschodzie i przed zachodem słońca. Jak wiemy w samo południe jest duże ryzyko że wyłączone zostaną zarówno małe jak i duże instalacje PV. taki układ pozwoli też na sprzedaż prądu w lepszych cenach, bo jak wiadomo w południe są one bardzo niskie.  Oczywiście nie polecam zmiany ustawień falowników podnosząc górny próg napięcie, ponieważ jest to szkodliwe dla urządzeń elektrycznych podpiętych do sieci w naszej okolicy.   Jestem ciekaw czy macie jakieś własne sposoby na obniżenie napięcia w sieci.
    • Dlatego trzeba wygiąć pod odpowiednim kątem wcześniej i dopiero przykręcić profil. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Tylko warunek, że po zamocowaniu profilu nie mogą się prostować. 
    • Te Esy możesz wyginać jak chcesz, tego spadu tam nie ma na tyle żeby sobie Esami nie poradzić. Wygniesz, dokręcisz pchełkami i będzie ok. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Oczywiście. To jest wieszak regulowany. Wiercisz w suficie i mocujesz haczyk na dyblu i ten wieszak na nim. Tymi sprężystymi blaszkami regulujesz wysokość zawieszenia mocowania.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...