Skocz do zawartości

Centralne odkurzanie - dylematy


Recommended Posts

  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Od jakiegoś czasu powaznie myslę o OC w przyszłym domu(który się zaczął dopiero co budować).Czytam, więc czytam na razie....Mam juz okreslone wymagania co do odkurzacza(co chę wciągać nim icon_wink.gif ), nie wiem tylko jaki musiałby posiadać filtr.Poproszę więc fachowców, którzy tu pięknie oferują swoją pomoc o radę icon_wink.gif
Chciałbym w kuchni i w przedsionku zainstalować nie szufelki,ale kasetki z wężem(to eliminuje konieczność latania po miotełkę).No i tak pomyślałam,że w przedsionku wniesiony na butach piach jest często wilgotny(nie mówię to o klasycznym błocie).Zakręciłam sie w tych rodzajach kompletnie... Jaki filtr musi posiadać jednostka aby takie zanieczyszczenia bez szkody wciągać?
Napisano
  Cytat

@ Czapi.
Kasety z wężem czyli Vroom są dość drogie, może warto zastanowić się nad WallyFlex'em? Urządzenie przypomina suszarkę basenową, mocowane jest na ścianie, wąż rozciąga sie do 4m.

Jeśli chodzi o wilgotne elementy, to zamiast jednostki z filtrem proponowałbym odkurzacz z pełnym cyklonem np. TC488Q Vacuflo.

Rozwiń  


Własnie wiem, kasety Vroom najtaniej znalazłam za 680 zł, przeciętnie około 800zł.A jaki jest koszt pełnego cyklonu?Jakie są jego wady i zalety?
Napisano
Wszystko masz opisane w linkach w poście powyżej.
TC wad nie mają icon_biggrin.gif , jedyny mały minus to taki że przepuszczają ok. 2% więcej kurzu nić jednostki z filtrem.Jest jeszcze różnica w cenie , ale:

TC maja 7 lat gwarancji, u mnie z reguły jest promocja i dokładam zestaw garażowy lub separator popiołu. Zimą była promocja z Vroomem. Teraz w sumie zamiast obecnego gratisu mogę go dorzucić za 300 zł.


Napisano
  Cytat

Wszystko masz opisane w linkach w poście powyżej.
TC wad nie mają icon_biggrin.gif , jedyny mały minus to taki że przepuszczają ok. 2% więcej kurzu nić jednostki z filtrem.Jest jeszcze różnica w cenie , ale:

TC maja 7 lat gwarancji, u mnie z reguły jest promocja i dokładam zestaw garażowy lub separator popiołu. Zimą była promocja z Vroomem. Teraz w sumie zamiast obecnego gratisu mogę go dorzucić za 300 zł.

Rozwiń  



Widzę,ze Pan z mazowsza..... icon_biggrin.gif jak będę na etapie instalowania "rurek", skontaktuje się być moze z Panem icon_wink.gif
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Witam
Właśnie robię sobie sam instalację centralnego odkurzacza. Jestem na etapie zamontowania w ścianie puszki szufelki.
Czy ktoś mi może napisać jak zamontować puszkę. Czy dół puszki ma być równo z poziomem wylewki, czy może być poniżej wylewki. Z góry dziękuję za odpowiedzi.
Napisano (edytowany)
Sorki, zapomniałem napisać o puszcze. Właśnie tą firmę miałem na myśli LEOVAC.
Jeszcze raz dziękuję za odpowiedź!!


Edit: Jeszcze jedno, jak przeprowadzić domowymi sposobami test rurociągu i szczelności połączeń. Edytowano przez zebraheat (zobacz historię edycji)
  • 2 miesiące temu...
Napisano
  Cytat

Mam pytanie nieco przewrotne icon_smile.gif Czy odkurzacz centralny ma jakieś wady? Dlaczego o to pytam. Z nieufności icon_smile.gif Robię się nieufny, gdy słysze wyłącznie pochwały icon_smile.gif

Rozwiń  


Jak kupisz bubel to zobaczysz. Pamiętaj żeby kupić i być zadowolony patrz na moc silnika , jaki on jest czy zwykły czy by pass ile stopni turbina i jaki filtr.

Jak kupisz jakiś z silnikiem do 1600 przepływowym stopnień to nie do końca będziesz musiał być zadowolony a i filtr jest ważny, przy niektórych typach filtrów nawet przy nieznacznym zapełnieniu zbiornika odkurzacz traci dużo mocy. Sam porównaj najlepiej bo nieraz bzdury piszą i nierealne parametry podają to od ciebie zależy czy będziesz zadowolony czy nie, a i pytaj o części ile kosztują bo podobny silnik w firmie x może być 100% droższy jak w firmie y. Pozdrawiam.
Napisano
  Cytat

Jak kupisz bubel to zobaczysz. Pamiętaj żeby kupić i być zadowolony patrz na moc silnika , jaki on jest czy zwykły czy by pass ile stopni turbina i jaki filtr.

Jak kupisz jakiś z silnikiem do 1600 przepływowym stopnień to nie do końca będziesz musiał być zadowolony a i filtr jest ważny, przy niektórych typach filtrów nawet przy nieznacznym zapełnieniu zbiornika odkurzacz traci dużo mocy. Sam porównaj najlepiej bo nieraz bzdury piszą i nierealne parametry podają to od ciebie zależy czy będziesz zadowolony czy nie, a i pytaj o części ile kosztują bo podobny silnik w firmie x może być 100% droższy jak w firmie y. Pozdrawiam.

Rozwiń  



To są pochwały w odniesieniu do użytkowania - ciągle słyszy się, że "nie musisz nosić po piętrach odkurzacza" a odkurzacze myjące etc. potrafią swoje ważyć.

Wady materiałowe i technologiczne - nie ma chyba urządzenia, które ich nie posiada. W przypadku CO mówimy o instalacji a nie o produkcie - można więc tu popełnić błąd w kilku miejscach.

Sama jednostka centralna to tylko jeden powód do błędu. Skoro CO ma zalety, to musi mieć i wady. Taka jest siła mojej dedukcji.
Napisano
  Cytat

To są pochwały w odniesieniu do użytkowania - ciągle słyszy się, że "nie musisz nosić po piętrach odkurzacza" a odkurzacze myjące etc. potrafią swoje ważyć.

Wady materiałowe i technologiczne - nie ma chyba urządzenia, które ich nie posiada. W przypadku CO mówimy o instalacji a nie o produkcie - można więc tu popełnić błąd w kilku miejscach.

Sama jednostka centralna to tylko jeden powód do błędu. Skoro CO ma zalety, to musi mieć i wady. Taka jest siła mojej dedukcji.

Rozwiń  



Tu masz rację , przy samej instalacji można popełnić błędy. Poprawnie ułożyć instalację niby nie jest trudno z tym że duże znaczenie ma sposób jej ułożenia , nawet na niektórych zdjęciach opublikowanych w necie które można obejrzeć są błędy, głównie takie że niepotrzebnie tracone są metry instalacyjne przez co źle mogą być dobierane są jednostki.
Napisano
Najczęściej popełniane błędy to:
Trójnik w przeciwna stronę
Trójnik "portki " w pionie
Zbyt duża odległość od jednostki do wyrzutu.
Brak rozróżnienia na instalacje poziome i wznoszące.
Stosowanie na potęgę trójników 45 stopni. Zgodnie tabelami oporów jakie stawiają. Dwa trójnik 45 to większy opór niż 1 90 stopni.
Czasem lepiej dołożyć 3-4mb rury niż dać 2 kolanka 90 stopni.

Uwaga na tanie jednostki. Najczęściej mają nie - naprawialne silniki.
Pamiętajmy że coś za coś.

Napisano (edytowany)
trochę podrążę, gdzie umieścić , rozłożyć rurki.

U mnie wygląda to następująco:
1. proszek pur grubość ok 50cm
2. folia lub inny materiał
3 zbrojenie
4. pierwsza wylewka
5. ogrzewanie podłogowe
6. druga wylewka

I teraz pytanie, czy rurki od centralnego odkurzacza można mocować na siatce zbrojeniowej za pomocą plastikowych opasek ? A potem zalać to pierwszą wylewką? Edytowano przez autorushd (zobacz historię edycji)
  • 3 lata temu...
Napisano
  Cytat

Miałem na myśli raczej grubość warstw na poddaszu/piętrze. Z reguły jest tam 3 cm styropianu i 5-6 cm wylewki. Przy zewnętrznej średnicy rur 52mm, łatwo policzyć że częściowo znajdują sie one w wylewce.

Rozwiń  


Szkoda że tej instalacji CO nie można wykorzystać do dystrybucji powietrza (zimne/ciepłe) bo i tak jest potrzebna raz na tydzień a przez wiekszość czasu tylko JEST.


  • 6 miesiące temu...
Napisano
Podbiję ten temat, bo po przeczytaniu wątku mam jeszcze kilka pytań:
1. czy trójniki mogą być stosowane pod kątem prostym?, bo na jednym z tych linków TUTAJ tak własnie jest
2. czy coś stoi na przeszkodzie aby w kotłowni gazowej jednostka była zamontowana w kącie przy śc. zewnętrznej i nad pralką? -chodzi o opt. wykorzystanie pralnio-kotłowni
3. czy istnieje limit wysokości zamontowania jednostki, czy może być wyżej, tuż pod sufitem? Chodzi o max. długość pionowego odcinka na ssaniu jednostki?
4. czy każdą zassaną cięższą rzecz jednostka jest w stanie wciągnąć do góry do siebie, czy na dole pod jednostką może coś ciężkiego zostać i blokować przewód ssący?
5. w jakim miejscu i jak zrobić wyrzutnię, aby nie było brudzenia elewacji?
6. co sądzicie o VACUFLO czy tylko Beam?
7. czy coś się zmieniło czy ciągle cyklonowe są najlepsze?
Pozdrawiam
Napisano (edytowany)
Witam,

Oto odpowiedzi pod każdym z pytań Przedmówcy.

1. czy trójniki mogą być stosowane pod kątem prostym?, bo na jednym z tych linków TUTAJ tak właśnie jest
Najlepiej jest stosować trójniki 45 lub element zwany rozgałęzieniem 45, właśnie należy unikać połączeń pod kątem prostym (90).

2. czy coś stoi na przeszkodzie aby w kotłowni gazowej jednostka była zamontowana w kącie przy śc. zewnętrznej i nad pralką? - chodzi o opt. wykorzystanie pralnio-kotłowni
Nie ma żadnych przeszkód, byle zachować odpowiednio dużo miejsca na serwis wszystkich urządzeń (czyli min. 1 m odległości pomiędzy sobą), dodatkowo - kubeł ze śmieciami w OC może być z czasem ciężki i delikatna kobieta może sobie nie poradzić z jego utrzymaniem ! Uwaga kubeł bywa po prostu ciężki !

3. czy istnieje limit wysokości zamontowania jednostki, czy może być wyżej, tuż pod sufitem? Chodzi o maks. długość pionowego odcinka na ssaniu jednostki?
Nic takiego nie obowiązuje, vide pkt powyżej.

4. czy każdą zassaną cięższą rzecz jednostka jest w stanie wciągnąć do góry do siebie, czy na dole pod jednostką może coś ciężkiego zostać i blokować przewód ssący?
Może zdarzyć się że zassany ciężki, okrągły przedmiot zablokuje przewód, ale to rzadkość, w jednostce centralnej nie ma możliwości zablokowania, bo i gdzie ?

5. w jakim miejscu i jak zrobić wyrzutnię, aby nie było brudzenia elewacji?
Zalecamy instalację wyrzutni tuż nad ziemią (20-30 cm) w miejscu w miarę niewidocznym, osłoniętym np. roślinnością, wtedy unikniemy zabrudzenia elewacji.

6. co sądzicie o VACUFLO czy tylko Beam?
Najlepsze są odkurzacze Vacu Maid Split !

7. czy coś się zmieniło czy ciągle cyklonowe są najlepsze?
Są w tej chwili odkurzacze z workiem odwróconym i filtrami HEPA, to postęp w technologii OC. Odkurzacze typu SPLIT są jednak najlepsze - cyklon wraz z filtrem włosów.

Zespół aeroVac
odkurzacze centralne
Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo ogólne (zobacz historię edycji)
Napisano
Eksperci aeroVac -dziękuję, jestem pod wrażeniem odpowiedzi icon_smile.gif stąd dod. pytana
8. czy VacuMaid S1570 Split będzie optymalny do domu 200m3 ? bo nie widzę mniejszych jednostek
9. czy część silnikowa może być zainstalowana obok separatora, czy koniecznie w osi?
10. wydajność ww. jednostki to 180 m3/h, czyli o tyle zostanie zaburzony bilans powietrza, co szczególnie w zimie przy zamkniętych oknach i ograniczonych szczelinach nawiewników może spowodować cofki z wentylacji grawitacyjnej lub zaburzyć went. mechaniczną -jak to jest i jakie są zalecenia?
Napisano
Witam, ponizej zamieszczam uzupełnienie odpowiedzi do pytań.

8. czy VacuMaid S1570 Split będzie optymalny do domu 200 m3 - bo nie widzę mniejszych jednostek

Jednostki centralne są dobierane nie tylko pod względem powierzchni domu. Celem dobrania odpowiedniej jednostki centralnej należy brać pod uwagę – liczbę planowanych gniazd (wraz z szufelkami), długość przewodu ssącego (rury instalacyjnej), etc. Proponuję każdorazowo podesłać plan / rzuty kondygnacji do nas, a my doradzimy dobór jednostki do potrzeb. Na pewno nie będzie to zbyt „duża” jednostka centralna.

9. czy część silnikowa może być zainstalowana obok separatora, czy koniecznie w osi?

Montaż części silnikowej w jednostka centralna typu SPLIT może być przeprowadzony z boku separatora, jednakże nie niżej niż wlot do niego. Zalecana odległość to nie więcej jak 50-70 cm części od siebie.

10. wydajność ww. jednostki to 180 m3/h, czyli o tyle zostanie zaburzony bilans powietrza, co szczególnie w zimie przy zamkniętych oknach i ograniczonych szczelinach nawiewników może spowodować cofki z wentylacji grawitacyjnej lub zaburzyć went. mechaniczną -jak to jest i jakie są zalecenia?

Sprzątanie odbywa się w czasie 15-20 minut pracy ciągłej, czyli w tym czasie zostanie „wyrzucone” na zewnątrz ok. 45 m3 powietrza, które napłynie w ciągu kolejnych kilku minut. Nawet jeśli napłynie ono przez przewód wentylacyjny w ogólnym bilansie powietrza, w całej kubaturze nie stanowi to żadnego „zagrożenia”, ponieważ we wnętrzu domu znajduje się średnio 600–700 m3 „ciepłego” powietrza. Nie ma żadnych „zaleceń” bowiem nie jest to „problem”.

Dla przykładu podam przypadek „dobrego” wyciągu kuchennego, który ma wydajność 200-300 m3/h i często podczas gotowania Pani domu używa go przez 1 l lub 2 godziny, no i nie ma to żadnego wpływu na „komfort cieplny domu”.
A wentylator wyciągowy w łazience lub ubikacji ma wydajność 100-150 m3/h.

Zespół aeroVac
odkurzacze centralne

  • 2 tygodnie temu...
Napisano
  Cytat

...Dla przykładu podam przypadek „dobrego” wyciągu kuchennego, który ma wydajność 200-300 m3/h i często podczas gotowania Pani domu używa go przez 1 l lub 2 godziny, no i nie ma to żadnego wpływu na „komfort cieplny domu”...Zespół aeroVac
odkurzacze centralne

Rozwiń  
Dziękuję! Ale znam ten przypadek i w zimie nie jest on obojętny, bo zagraża podciśnieniem, cofkami, a w najgorszym przypadku zassaniem smrodu :( Dlatego zamierzamy zrobić dodatkowy nawietrzak w ścianie... Pozdrawiam

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Właściwie to może być jakikolwiek przewód trójżyłowy  o przekroju żył nie mniejszym niż 1,5 mm2 i o wystarczającej długości. W zasadzie to w piekarniku do zabudowy nie musi to być nawet przewód giętki (linka). Zakładam przy tym, że wtyczka jest potrzebna, bo spora część sprzętów do zabudowy jest przewidziana do podłączenia wprost do zacisków w puszce elektrycznej. Trzeba sprawdzić jak było tutaj.  Zaś co do ceny to ta tutaj jest dobre dwa razy zawyżona.
    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...