Skocz do zawartości

Termo-modernizacja domu z lat 80-tych / mur szczelinowy


Recommended Posts

Napisano

Witam serdecznie pierwszy raz na forum i proszę o poradę.

 

Chciałbym przeprowadzić kompleksową termo-modernizację sporego domu z lat 80-tych, tj. w pierwszym etapie wymienić okna i docieplić ściany.

Dom wybudowany jest w powszechnej wówczas technice ściany 3-warstwowej, patrząc od wewnątrz: warstwa nośna pustak "Max" - pustka powietrzna ~5cm - warstwa osłonowa cegła kratówka

Dom wybudowany jest bardzo solidnie bo budował go architekt dla siebie. 

 

I tu pojawia się podstawowy problem na który nigdzie nie znalazłem żadnego fachowego opisu, stąd niniejsze pytanie na tym forum.

Chciałbym wymienić okna skrzynkowe na nowoczesne drewniane oraz ocieplić ściany styropianem lub płytami PIR ale nie wiem w którym miejscu ściany zamontować okna.

Teoretycznie okna powinny zostać zamontowane w warstwie nośnej, tylko że wtedy bo dodaniu docieplenia płaszczyzna okna będzie oddalona od lica ściany o ponad 30 cm, co będzie wyglądać komicznie.

Czy da się zamontować okna w warstwie osłonowej z cegieł żeby uniknąć tego problemu?

 

Z w/w wiąże się drugie pytanie: czy do warstwy osłonowej z cegły można przymocować ocieplenie?

 

Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.

 

Napisano
38 minut temu, Andrzej Trojden napisał:

Czy da się zamontować okna w warstwie osłonowej z cegieł żeby uniknąć tego problemu? 

 

Da się nawet w warstwie docieplenia. Nie mam teraz czasu szukać, ale kiedyś to widziałem.

Poza tym istnieją okna "wysuwane" poza linię ściany, umożliwiające obserwację obszaru 180 stopni. Wiele obiektów ma takie okna, hotele szczególnie.  

Napisano
1 godzinę temu, Andrzej Trojden napisał:

,,,

Dom wybudowany jest bardzo solidnie bo budował go architekt dla siebie.

...

solidnie?

nooo, jak architekt budował... :D

 

prędzej pomyśl o wdmuchaniu w szczelinę materiału izolacyjnego, a potem o stolarce

Napisano

Wdmuchanie materiału izolacyjnego do szczeliny czy też wypełnienie jej pianą nie jest rozwiązaniem problemu z dwóch powodów:

 

Primo: brak jest jakiejkolwiek kontroli tego procesu - czy materiał izolacyjny dojdzie wszędzie z uwagi na ograniczenia technologii a poza tym w szczelinie mogą zalegać elementy fragmenty gruzu i inne "artefakty".

 

Secundo: nawet gdyby udało się idelanie wpuścić wszędzie materiał izolacyjny to 5cm (grubośc szczeliny) to po prostu zdecydowanie za mało, żeby to miało jakikolwiek sens.

 

Dlatego szukam rozwiązania, które umożliwii montaż przynajmniej 15 cm dobrej izolacji.

1 godzinę temu, retrofood napisał:

 

Poza tym istnieją okna "wysuwane" poza linię ściany, umożliwiające obserwację obszaru 180 stopni. Wiele obiektów ma takie okna, hotele szczególnie.  

Jakbym miał takie cuda robić to już wolałbym rozebrać warstwę osłonową/elewayjną i zamontować izolację na warstwie nośnej. Szukam rozwiązania aby tego uniknąć.

Napisano
5 godzin temu, Andrzej Trojden napisał:

 

Teoretycznie okna powinny zostać zamontowane w warstwie nośnej,

 

Tak robiono kiedyś.

5 godzin temu, Andrzej Trojden napisał:

Czy da się zamontować okna w warstwie osłonowej z cegieł żeby uniknąć tego problemu?

Da się, ale lepiej zamontować je na konsolach w izolacji cieplnej. 

Cytat

oraz ocieplić ściany styropianem 

Wlaśnie w tej warstwie montuje się teraz okna.

 

 

Napisano

Jedna zasadnicza sprawa do ustalenia - czy ta szczelina, pustka powietrzna w murze, jest szczeliną niewentylowaną? Czyli bez wlotów i wylotów powietrza. Najprawdopodobniej tak, bo zgodnie z ówczesną praktyką pełniła ona funkcję izolacji. Wtedy można bez obaw dodać ocieplenie zewnętrzne. Wypełniania szczeliny nie polecam, bo efekt będzie niewielki i bardzo niepewny. Co już bardzo słusznie zauważył sam autor pytania. 

Z czego jest wykonana ściana konstrukcyjna, z czego zaś osłonowa? 

Materiał ścienny jest też ważny ze względu na kwestię okien. Stosując odpowiednie wsporniki można okna wysunąć nawet w warstwę ocieplenia. Ale tu podejrzewam, że więcej sensu będzie miało zlicowanie ich z zewnętrzną płaszczyzną ścianki osłonowej. Wtedy z zakotwieniem nie ma problemu.

 

Napisano

cóż, odnośnie takich szczelin mam inne doświadczenia, z założenia SĄ one niewentylowane bo tak kiedyś budowano, z założenia... :/

to po pierwsze primo

a po drugie, też primo, nie twierdziłem, że to załatwi sprawę termomodernizacji, to dwie różne sprawy

Napisano
2 godziny temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Jedna zasadnicza sprawa do ustalenia - czy ta szczelina, pustka powietrzna w murze, jest szczeliną niewentylowaną? Czyli bez wlotów i wylotów powietrza. Najprawdopodobniej tak, bo zgodnie z ówczesną praktyką pełniła ona funkcję izolacji. Wtedy można bez obaw dodać ocieplenie zewnętrzne. Wypełniania szczeliny nie polecam, bo efekt będzie niewielki i bardzo niepewny. Co już bardzo słusznie zauważył sam autor pytania. 

Z czego jest wykonana ściana konstrukcyjna, z czego zaś osłonowa? 

Materiał ścienny jest też ważny ze względu na kwestię okien. Stosując odpowiednie wsporniki można okna wysunąć nawet w warstwę ocieplenia. Ale tu podejrzewam, że więcej sensu będzie miało zlicowanie ich z zewnętrzną płaszczyzną ścianki osłonowej. Wtedy z zakotwieniem nie ma problemu.

 

Szczelina jest oczywiście niewentylowana bo jak słusznie Pan zauważył pełni rolę izolacji.

Warstwa osłonowa jest czegoś co wygląda na małego "Maxa", czerwona ceramika coś jak kratówka.

 

Wysunięcie okien do strefy ocieplenia nie wchodzi w grę bo byłyby one oddalone od warstwy nośnej o kilkanaście centymetrów a z kolei konsol do warstwy osłonowej na pewno nie chciałbym montować (nie sądzę żeby było to bezpieczne).

Chciałbym zamontować okna na warstwie osłonowej a następnie na tej warstwie ułożyć termoizolację. Tylko nie wiem nadal czy na warstwie osłonowej można zamontować i okna i izolację. Okna swoje ważą i do tego działa na nie wiatr a warstwa osłonowa też może pracować pod wpływem temperatury. Z pewnością nikt nie projektował tej warstwy z myślą że będzie na niej coś montowane. Podejrzewam że taki dylemat ma sporo ludzi prowadzących termo-modernizację bo przecież do połowy lat 90-tych ściany 3-warstwowe były bardzo popularne. A informacji o rozwiązaniu problemu brak...

Napisano
2 minuty temu, Andrzej Trojden napisał:

 .Chciałbym zamontować okna na warstwie osłonowej a następnie na tej warstwie ułożyć termoizolację. Tylko nie wiem nadal czy na warstwie osłonowej można zamontować i okna i izolację.  

 

Wszyscy piszą, że można, a Ty nadal nie wiesz...

Napisano
6 minut temu, retrofood napisał:

 

Wszyscy piszą, że można, a Ty nadal nie wiesz...

Kiedyś wszyscy myśleli że Ziemia jest płaska a słońce kręci się wokół niej. 

Wolałbym jakiś fachowy argument skoro zmienia się statyka budowli.

Napisano
1 minutę temu, Andrzej Trojden napisał:

Kiedyś wszyscy myśleli że Ziemia jest płaska a słońce kręci się wokół niej. 

Wolałbym jakiś fachowy argument skoro zmienia się statyka budowli.

 

Przecież postawiłeś pytanie "Czy da się zamontować okna w warstwie osłonowej z cegieł żeby uniknąć tego problemu?" a nie, żeby Ci opracować projekt techniczny montażu okien. 

Natomiast inspirację do tego możesz poszukać w materiałach reklamowych firm produkujących płyty warstwowe. Niektóre z nich dzielą się bezpłatnie technicznymi niuansami by wykonać to poprawnie. Czyli czasy się zmieniły i Ziemia się zaokrągliła. 

Napisano
36 minut temu, retrofood napisał:

,,,

Niektóre z nich dzielą się bezpłatnie technicznymi niuansami by wykonać to poprawnie. Czyli czasy się zmieniły i Ziemia się zaokrągliła. 

i jeszcze kasę za zaokrąglenie biorą

Napisano
35 minut temu, retrofood napisał:

 

Przecież postawiłeś pytanie "Czy da się zamontować okna w warstwie osłonowej z cegieł żeby uniknąć tego problemu?" a nie, żeby Ci opracować projekt techniczny montażu okien. 

Natomiast inspirację do tego możesz poszukać w materiałach reklamowych firm produkujących płyty warstwowe. Niektóre z nich dzielą się bezpłatnie technicznymi niuansami by wykonać to poprawnie. Czyli czasy się zmieniły i Ziemia się zaokrągliła. 

 

Nie oczekuję projektu technicznego tylko fachowej porady od kogoś kto wie coś konkretnego w temacie bo spotkał się już z takim problemem. 

Napisano
2 godziny temu, Andrzej Trojden napisał:

 

Nie oczekuję projektu technicznego tylko fachowej porady od kogoś kto wie coś konkretnego w temacie bo spotkał się już z takim problemem. 

 

Powiadam Ci, że wstawia się okna w styropian nawet. Pracowałem kiedyś w firmie produkującej płyty warstwowe i sam przygotowywałem do druku firmowy folder z rysunkami objaśniającymi szczegóły obróbek blacharskich przy montażu obiektów z takiej płyty. Ale to było mnóstwo lat temu, szczegółów teraz nie pamiętam, a szukać mi się nie chce. Gdybyś nie wiedział, płyta warstwowa to sandwicz, ze styropianem (albo pianka) pośrodku. I okna trzymają się w nim dziesiątki lat. Zwyczajne okna, wtedy plastikowe. 

 

Ode mnie tyle.

Napisano

Żeby nie mieć obaw o nośność ścianki osłonowej i stabilność osadzenia okien można zrobi prostą, skuteczną i tanią konstrukcję nośną z drewna. W przypadku typowych okien ok. 1,5 × 1,5 m wystarcza to w zupełności.

U dołu mocujemy trzy deski 4 × 15 cm, u góry tak samo. Deski należy zaimpregnować. 

Długość każdej deski ma być tylko minimalnie mniejsza (np. o 4 cm) od całkowitej grubości obecnej ściany.  Dwie deski o cal od krawędzi otworu okiennego, trzecia w środku.

Każda deska opiera się z jednej strony na warstwie nośnej, z drugiej na ściance osłonowej. Pod nią układamy dwie warstwy folii fundamentowej PVC. Deskę mocujemy długimi kołkami rozporowymi tylko do warstwy nośnej muru. 

Na deskach możemy bez obaw oprzeć nawet ciężkie okno i zakotwić je do desek. Po bokach kotwy mocujemy do muru. 

W takim wariancie wytrzymałość i stabilność warstwy osłonowej nie ma większego znaczenia. 

Najłatwiej jest w tym wariancie zrobić parapety drewniane, opieramy i mocujemy je na tych deskach 4 × 15 cm. Pomiędzy deskami pod parapetem układamy wełnę mineralną. Od góry wnękę okienną można w analogiczny sposób wykończyć nawet płytą gipsowo-kartonową. 

Napisano
3 godziny temu, Andrzej Trojden napisał:

Wysunięcie okien do strefy ocieplenia nie wchodzi w grę bo byłyby one oddalone od warstwy nośnej o kilkanaście centymetrów a z kolei konsol do warstwy osłonowej na pewno nie chciałbym montować (nie sądzę żeby było to bezpieczne).

Chciałbym zamontować okna na warstwie osłonowej a następnie na tej warstwie ułożyć termoizolację. 

Trochę to śmieszne co pan wypisuje. 

Suma summarum i tak z tego wynika, że warstwa osłonowa przejmie ciężar okien i tego ocieplenia.  

 

Za to wystawia się pan na mostki termiczne nie do przejścia.

 

A wracając do wpisu:

 

Cytat

Dom wybudowany jest bardzo solidnie bo budował go architekt dla siebie. 

 

Wydawało nam się, że ten dom został wybudowany lepiej, od przeciętnego „normalnego domu” a w całej Polsce  w trakcie termomodernizacji budynku stosuje się takie technologie.

 

 

Może powinien pan poszukać kogoś do pomiarów nośności konstrukcji, albo umówić się na  endoskopię budowlaną, po ekspertyzie będzie jakieś zaczepienie co można montować i gdzie.  

 

Nikt z nas „na gębę” nie jest w stanie zagwarantować panu nośności nawet ściany głównej, zwłaszcza przy takiej  nieufności z pana strony, a każdy nasz wpis wygląda teraz na „bicie piany”.

Napisano
11 minut temu, animus napisał:

Wydawało nam się, że ten dom został wybudowany lepiej, od przeciętnego „normalnego domu” a w całej Polsce  w trakcie termomodernizacji budynku stosuje się takie technologie.  

 

Takie domy budowano nie bez wzmacniania stabilności ścian, łącząc je co pewną odległość takimi S-ami z drutu zbrojeniowego, średnicy co najmniej fi 6. Przynajmniej w mojej okolicy tak bywało. I chyba mało kto o tym pamięta, Ludziom wydaje się, że te mury stoją obok siebie "oddzielnie", a to nieprawda. One są związane ze sobą na dobre i na złe.

20 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Żeby nie mieć obaw o nośność ścianki osłonowej i stabilność osadzenia okien można zrobi  

 

Można, fakt. Kto bogatemu i pracowitemu zabroni?

Napisano

Kotwy pomiędzy warstwą nośną i osłonową to zawsze był standard, zarówno kiedyś, jak i teraz. Z zastrzeżeniem, że drutu grubszego niż 6, raczej nie powinno się stosować. Wtedy ewentualne ruchy jednej warstwy nie przenoszą się na drugą. To takie elastyczne połączenie. 

Oprócz takiego wariantu, który opisałem (sam mam dość podobnie to rozwiązane) można zrobić też ciągłą ramę, choćby z płyt cementowo-wiórowych. Kiedyś widziałem i taki wariant.

Napisano
5 minut temu, retrofood napisał:

 

Takie domy budowano nie bez wzmacniania stabilności ścian, łącząc je co pewną odległość takimi S-ami z drutu zbrojeniowego, średnicy co najmniej fi 6. 

Wiem o tym, wiązano wcześniej też cegłami,  ale zauważ, że to dom po architekcie więc tam dodatkowo kotwy zagęszczono i dali  je z pręta Φ 12 34GS.:scratching:

 

Napisano
1 godzinę temu, animus napisał:

Trochę to śmieszne co pan wypisuje. 

Suma summarum i tak z tego wynika, że warstwa osłonowa przejmie ciężar okien i tego ocieplenia.  

 

Za to wystawia się pan na mostki termiczne nie do przejścia.

 

 

Ale co w tym jest śmiesznego? Że chcę okna osadzić w murze a nie na konsolach w warstwie styropianu?

Przecież tak się budowało od zawsze i tak buduje nadal zdecydowana większość inwestorów.

I słusznie bo montaż konsolowy nie jest wcale wolny od problemów:

- jest bardziej skomplikowany i potencjalnie łatwiej o fuszerkę

- wątpliwe jest czy poniesione nakłady zwrócą się w postaci mniejszych kosztów ogrzewania. W moim domu mam 3 spore balkony stanowiące swoisty radiator cieplny. Mam wentylację grawitacyjną, którą wylatuje 1/3 ciepła itd. Ergo mam lepsze miejsca do inwestowania niż okna na konsolach w warstwie ocieplenia

- mniejsza szczelność akustyczna

- mogę też sobie wyobrazić gryzonie, owady etc wchodzące swobodnie do domu przez wydrążony styropian między oknem a murem

 

To tyle w kwestii off-topic bo pytanie jest o mur szczelinowy i możliwość montażu na nim okien i ocieplenia na warstwie osłonowej.

1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Kotwy pomiędzy warstwą nośną i osłonową to zawsze był standard, zarówno kiedyś, jak i teraz. Z zastrzeżeniem, że drutu grubszego niż 6, raczej nie powinno się stosować. Wtedy ewentualne ruchy jednej warstwy nie przenoszą się na drugą. To takie elastyczne połączenie. 

 

 

Z całą pewnością jest to tak zrobione i w moim domu, który stoi już prawie 40 lat i nigdzie nie zauważyłem jakichkolwiek odkształceń ściany. Wiedząc jak bardzo solidnie zrobione są inne elementy domu jestem pewny że i ten element jest wykonany zgodnie ze sztuką. Nie zmienia to jednak faktu że nikt tego nie projektował pod montaż okien w warstwie osłonowej, stąd moje wątpliwości.

 

A w kwestii montażu samego ocieplenia do takiej ściany rodzi się pytanie jak to kotwić. Do warstwy nośnej czy osłonowej?

Napisano
17 minut temu, Andrzej Trojden napisał:

pytanie jest o mur szczelinowy i możliwość montażu na nim okien i ocieplenia na warstwie osłonowej.

Jest taka możliwość...

 

Jakie pytanie - taka odpowiedź...

Napisano (edytowany)
56 minut temu, Andrzej Trojden napisał:

Nie zmienia to jednak faktu że nikt tego nie projektował pod montaż okien w warstwie osłonowej, stąd moje wątpliwości.

 

A w kwestii montażu samego ocieplenia do takiej ściany rodzi się pytanie jak to kotwić. Do warstwy nośnej czy osłonowej?

 

No i co myślisz że te okna Ci przewrócą tę ścianę osłonową?.

Bez żartów, projektował tak czy siak okno to nie czołg.

Tyle pierniczenia o niczym, montuj w ścianie albo w ociepleniu, co za różnica. 

Są sprawdzone systemy do mocowania w ociepleniu, nie ma o co się martwić, podparte zawsze jest na ścianie nie wisi na styropianie.

Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Napisano
1 godzinę temu, Andrzej Trojden napisał:

pytanie jest o mur szczelinowy i możliwość montażu na nim okien i ocieplenia na warstwie osłonowej.

Rozumiem, że się pan zafiksował, następny właściciel przy wymianie okien wstawi je już prawidłowo. :takaemotka:

 

Cytat

A w kwestii montażu samego ocieplenia do takiej ściany rodzi się pytanie jak to kotwić. Do warstwy nośnej czy osłonowej?

Można też bez kotwienia, na klej.

 

A jaka ma być grubość izolacji?

 

Przebijając się do nośnej, robiąc tyle otworów, (kratówka)  może się okazać, że ta pustka zaczęła być wentylowana.

:scratching:

 

Napisano
16 minut temu, animus napisał:

Rozumiem, że się pan zafiksował, następny właściciel przy wymianie okien wstawi je już prawidłowo. :takaemotka:

 

Można też bez kotwienia, na klej.

 

A jaka ma być grubość izolacji?

 

Przebijając się do nośnej, robiąc tyle otworów, (kratówka)  może się okazać, że ta pustka zaczęła być wentylowana.

:scratching:

 

 

Chciałbym to ocieplić płytami PIR grubości 12 cm. Też wolałbym tylko na klej ale jednak we wszystkich systemach dociepleniowych są przewidziane kołki montażowe - tylko wtedy producent systemu daje gwarancję że izolacja nie odpadnie. 

Napisano
Dnia 3.12.2024 o 18:03, Andrzej Trojden napisał:

Dom wybudowany jest bardzo solidnie bo budował go architekt dla siebie

Jak wybudował dla siebie, to wiedział co i jak robi... ściany są dostatecznie wytrzymałe...

 

Tłumaczą Ci praktycy  jak można te okna wstawić, jak to robią monterzy, jak nie narobić mostków cieplnych -

 

20 minut temu, animus napisał:

się pan zafiksował

 

i nic nie dociera...

 

1 godzinę temu, Andrzej Trojden napisał:

Jest też możliwość lotu na Marsa  

Szczęśliwej drogi, już czas... itd...

Napisano

Skoro Panowie zafiksowaliście się tak bardzo na montażu okien na konsolach w warstwie ocieplenia (a nie jest to meritum mojego zapytania) to oświećcie mnie do której warstwy ściany miałbym te konsole przymocować: nośnej czy osłonowej?

Napisano
9 godzin temu, Andrzej Trojden napisał:

Skoro Panowie zafiksowaliście się tak bardzo na montażu okien na konsolach w warstwie ocieplenia (a nie jest to meritum mojego zapytania) to oświećcie mnie do której warstwy ściany miałbym te konsole przymocować: nośnej czy osłonowej?

 

Przecież wystarcza do osłonowej, bo jest ona mechanicznie zespolona z nośną. Czego jeszcze nie rozumiesz?

Napisano
2 godziny temu, retrofood napisał:

 

Przecież wystarcza do osłonowej, bo jest ona mechanicznie zespolona z nośną. Czego jeszcze nie rozumiesz?

 

To że warstwa osłonowa jest punktowo zakotwiona w warstwie nośnej nie oznacza że staje się ona warstwą nośną.

Nie twierdzę że w związku z tym nie da się na niej zamontować okien i docieplenia ale chciałbym mieć pewność że jest to prawidłowe i bezpieczne rozwiązanie.

 

Zadając pytanie tu na forum oczekiwałem fachowych komentarzy ze strony tych którzy, którzy już taką modernizację przeprowadzali bądź mają wiedzę fachową bo zajmuję się tym zawodowo.

Mam do wykonania inwestycję za grube pieniądze (dom jest spory) więc chciałbym te pieniądze mądrze wydać a poza tym chodzi też o zwykle bezpieczeństwo.

 

Znalazłem fachowy opis techniczny ściany szczelinowej: https://domzcegly.pl/baza-wiedzy/mury-warstwowe-z-wentylowana-pustka-powietrzna-uwarunkowania-materialowo-technologiczne

i budzi moje wątpliwości w kontekście montażu okien ta informacja:

"Warstwa zewnętrzna spełnia funkcje osłonowe, chroniąc wewnętrzne warstwy ściany przed oddziaływaniem czynników zewnętrznych, takich jak: opady atmosferyczne, duże skoki temperatury, wiatry, spaliny, uderzenia mechaniczne, a w przypadku ścian piwnic również parcie gruntu. Silne nagrzewanie się warstwy osłonowej w lecie powoduje duże odkształcenie muru. Dlatego też, warstwa ta musi mieć zapewnioną możliwość ruchu w kierunku pionowym, jak i poziomym, za pomocą dylatacji. Styk taki musi umożliwiać swobodny ruch warstwy fakturowej. Dlatego też, warstwa ta nie może być związana z warstwą wewnetrzną za pośrednictwem wieńców, nadproży czy sztywnych sięgaczy ceglanych, a jedynie za pomocą cienkich kotew metalowych."

 

 

Napisano
7 minut temu, Andrzej Trojden napisał:

To że warstwa osłonowa jest punktowo zakotwiona w warstwie nośnej nie oznacza że staje się ona warstwą nośną.

Nie twierdzę że w związku z tym nie da się na niej zamontować okien i docieplenia ale chciałbym mieć pewność że jest to prawidłowe i bezpieczne rozwiązanie.

 

jeśli chcesz mieć pewność, to zlecasz wykonanie ekspertyzy tego budynku odpowiedniemu instytutowi budownictwa, płacisz i czekasz. Dostaniesz wynik na papierze, jeśli tak się umówicie. A zaocznie to nawet Święty Michał takiej gwarancji Ci nie da.  

11 minut temu, Andrzej Trojden napisał:

 Znalazłem fachowy opis techniczny ściany szczelinowej:  

 

To jest fachowy opis dotyczący nie Twojego budynku, a więc dla Ciebie warty jeszcze mniej niż moje wypociny.

13 minut temu, Andrzej Trojden napisał:

 Mam do wykonania inwestycję za grube pieniądze (dom jest spory) więc chciałbym te pieniądze mądrze wydać a poza tym chodzi też o zwykle bezpieczeństwo. 

 

Ale specjalistyczne okna są za drogie, Moja świętej pamięci Babcia mawiała, ze z goowna bata się nie ukręci. Ot co.

Napisano
34 minuty temu, Andrzej Trojden napisał:

To że warstwa osłonowa jest punktowo zakotwiona w warstwie nośnej nie oznacza że staje się ona warstwą nośną.

Patrz post #16

 

35 minut temu, Andrzej Trojden napisał:

Silne nagrzewanie się warstwy osłonowej w lecie

 

To jest chybiony argument, bo ta warstwa osłonowa zostanie schowana pod "poduszkę" z 20 cm ocieplenia i przestanie być warstwą osłonową:yahoo:

Napisano
2 minuty temu, podczytywacz napisał:

To jest chybiony argument, bo ta warstwa osłonowa zostanie schowana pod "poduszkę" z 20 cm ocieplenia i przestanie być warstwą osłonową:yahoo:

I silnie nagrzewaną.

Napisano
13 godzin temu, Andrzej Trojden napisał:

 

Chciałbym to ocieplić płytami PIR grubości 12 cm. Też wolałbym tylko na klej ale jednak we wszystkich systemach dociepleniowych są przewidziane kołki montażowe - tylko wtedy producent systemu daje gwarancję że izolacja nie odpadnie. 

Płyty poliuretanowe  nie są dobrym izolatorem akustycznym, więc na elewacje mało kto to bierze.

Raczej w piwnice, to materiał ociepleniowy stosunkowo drogi, to się nie opłaca, lepiej dać te 5 cm więcej i kupić styropian grafit.

 

1 godzinę temu, Andrzej Trojden napisał:

To że warstwa osłonowa jest punktowo zakotwiona w warstwie nośnej nie oznacza że staje się ona warstwą nośną.

Nie jest warstwą nośną dla stropów, chociaż wcześniej budowano ściany z pustką tylko między stropami, a winiec stropu trzymał też ścianę z pustką. 

Wiązano ściany cegłami.

Budowano tak, że pustka była od wewnątrz, czyli patrząc od wewnątrz ścianka 12 cm pustka i ściana nośna.  

Napisano
8 godzin temu, animus napisał:

Płyty poliuretanowe  nie są dobrym izolatorem akustycznym, więc na elewacje mało kto to bierze.

Raczej w piwnice, to materiał ociepleniowy stosunkowo drogi, to się nie opłaca, lepiej dać te 5 cm więcej i kupić styropian grafit.

 

 

Mam solidne ściany z 2-ch warstw murowanych więc dodatkowa izolacja akustyczna nie jest mi potrzebna. 

Natomiast jak dam 20 cm styropianu to z balkonów zrobią mi się cienkie kiszki.

 

PIR jest drogi to fakt ale ma też ogromne atuty: znakomite parametry cieplne=mniejsza grubość izolacji, wysoka odporność na uszkodzenia mechaniczne, całkowita odporność na gryzonie, ptaki, robaki etc. Gdyby nie cena to byłby to idealny materiał izolacyjny.

Napisano
1 godzinę temu, Andrzej Trojden napisał:

Natomiast jak dam 20 cm styropianu to z balkonów zrobią mi się cienkie kiszki.

No pacz pan jaki peszek.

To w tych balkonach dasz 5 centów XPS i będzie cacy.

Napisano
16 godzin temu, Andrzej Trojden napisał:

Natomiast jak dam 20 cm styropianu to z balkonów zrobią mi się cienkie kiszki.

Balkony też trzeba obłożyć,  to będą wtedy grube kichy.:takaemotka:

Można stosować styropian różnej grubości i inny gatunek, na następnej elewacji, żeby osiągnąć zamierzony efekt. 

Napisano

W poście #16 opisałem sposób montażu okien, który umożliwia ich zlicowanie z zewnętrzną płaszczyzną ściany osłonowej, równocześnie bez jej obciążania. 

Można go zastosować niezależnie od tego jak ta ściana osłonowa jest wykonana. Z zastrzeżeniem, że tak jak pisało tu już wiele osób, ściana osłonowa być może jest wystarczająco solidna, aby okna kotwić w niej. Jednak ostatecznie tego nie wiemy. Nikogo z nas nie było przy wznoszeniu tej ściany. W tej kwestii z mojej strony to tyle w temacie wytrzymałości. Bez naprawdę szczegółowych badań na miejscu nic więcej stwierdzić nie mogę. Tym bardziej, że skoro są tam balkony, to jest i piętro lub poddasze. Najpewniej są są więc i okna na górnej kondygnacji. Nie wiadomo jak są rozmieszczone względem tych na dole i nie wiadomo czy np. ścianę w pasie pomiędzy otworami okiennymi na dolnej i górnej kondygnacji wzmocniono na tyle, aby można było ciężarem okien obciążyć ścianę osłonową na górnej kondygnacji. 

Skoro tego (i wielu innych rzeczy) nie wiemy, zaproponowałem sposób osadzenia jak w poście #16. 

Napisano

Osobną kwestią jest rodzaj, grubość i sposób mocowania ocieplenia. Zarówno płyty styropianowe jak i z pianki PIR oraz tynk cienkowarstwowy to znikome obciążenie. To można bez obaw mocować do ścianki osłonowej. Przy tym zupełnie nie widzę uzasadnienia czemu mocowanie mechaniczne (kołkami) miałoby sięgać aż do warstwy nośnej. Po co? Zaś problemów z tym będzie mnóstwo. 

Pod względem który materiał najlepiej zastosować i o jakiej grubości każdy musi rozstrzygnąć dylemat:

- akceptowalnej grubości ścian; 

- kosztu materiału i wykonawstwa; 

- osiągniętego efektu. 

Z mojego punktu widzenia nawet 20 cm izolacji byłoby akceptowalne. Tym bardziej gdy zlicujemy płaszczyznę okien ze ścianą osłonową. Moje okna są ok. 22 cm od zewnętrznej płaszczyzny ściany (to połowa grubości ocieplenia plus ścianka 12 cm). W strefie balkonu można dać cieńszy materiał o bardzo dobrej lambdzie i utworzyć w ten sposób wnękę. Co już tu wcześniej zaproponowano. 

 

Napisano

U nas po przyklejeniu 15cm styropianu też okno jest ponad 20cm wgłąb elewacji i nikomu to w niczym nie przeszkadza, choć też byłem zaniepokojony jak to będzie wyglądać, czy światła będzie mniej itp.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Napisano
5 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Bez naprawdę szczegółowych badań na miejscu nic więcej stwierdzić nie mogę. Tym bardziej, że skoro są tam balkony, to jest i piętro lub poddasze. Najpewniej są są więc i okna na górnej kondygnacji. Nie wiadomo jak są rozmieszczone względem tych na dole i nie wiadomo czy np. ścianę w pasie pomiędzy otworami okiennymi na dolnej i górnej kondygnacji wzmocniono na tyle, aby można było ciężarem okien obciążyć ścianę osłonową na górnej kondygnacji. 

 

 

Bardzo ciekawe spostrzeżenie - nigdy się nad tym nie zastanawiałem.

A więc tak: wszystkie duże okna jakie są na poddaszu są zarazem nad balkonami. I tak samo jest na parterze - pod balkonami są duże okna. A balkony są zrobione "tradycyjnie" jako przedłużenie płyty stropowej (strop monolityczny krzyżowo-zbrojony). Wydaje mi się że w moim przypadku to chyba korzystne bo balkony dodatkowo stabilizują warstwę osłonową.

5 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Osobną kwestią jest rodzaj, grubość i sposób mocowania ocieplenia. Zarówno płyty styropianowe jak i z pianki PIR oraz tynk cienkowarstwowy to znikome obciążenie. To można bez obaw mocować do ścianki osłonowej. Przy tym zupełnie nie widzę uzasadnienia czemu mocowanie mechaniczne (kołkami) miałoby sięgać aż do warstwy nośnej. Po co? Zaś problemów z tym będzie mnóstwo. 

 

 

 

Też mi się tak wydaje - dlatego wolałem się upewnić, stąd pytanie na forum. Dziękuję za wszystkie konstruktywne odpowiedzi.

Bo problem z ekipą od wymiany okien jest taki, że oni zamontują mi okna "wszędzie gdzie ja sobie zażyczę", tzn. ich nie inetersuje czy okna w tym miejscu można bezpiecznie zamontować, a z kolei ja jako inwestor mam prawo się na tym nie znać.

 

 

5 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Z mojego punktu widzenia nawet 20 cm izolacji byłoby akceptowalne. Tym bardziej gdy zlicujemy płaszczyznę okien ze ścianą osłonową. Moje okna są ok. 22 cm od zewnętrznej płaszczyzny ściany (to połowa grubości ocieplenia plus ścianka 12 cm). W strefie balkonu można dać cieńszy materiał o bardzo dobrej lambdzie i utworzyć w ten sposób wnękę. Co już tu wcześniej zaproponowano. 

 

 

Dokładnie tak samo to kalkuluję - na izolacji nie będę oszczędzał. Albo dam 20 cm styropianiu albo ekwiwalent płyt PIR.

Generalnie podoba mi się PIR ale nigdzie nie znalazłem opisu doświadczeń jeśli chodzi o elewacje.

 

Napisano
13 minut temu, Andrzej Trojden napisał:

Też mi się tak wydaje - dlatego wolałem się upewnić, stąd pytanie na forum. Dziękuję za wszystkie konstruktywne odpowiedzi.

 

No spoko... pińć złociszy się należy. :icon_mrgreen:

Napisano
50 minut temu, Andrzej Trojden napisał:

Generalnie podoba mi się PIR ale nigdzie nie znalazłem opisu doświadczeń jeśli chodzi o elewacje.

Z płytami PIR jest problem z przyczepnością  kleju czy pianki, styropiany są bardziej porowate.

Napisano
50 minut temu, Andrzej Trojden napisał:

problem z ekipą od wymiany okien jest taki, że oni zamontują mi okna "wszędzie gdzie ja sobie zażyczę", tzn. ich nie inetersuje czy okna w tym miejscu można bezpiecznie zamontować,

To, że powiedzieli, że zamontują Tobie okna wszędzie gdzie sobie zażyczysz - wcale nie znaczy, że ich nie interesuje, czy okna w tym miejscu można bezpiecznie zamontować...

Robotę znają...

Chcą zrobić wedle Twojego życzenia, ale z zachowaniem potrzebnych zabezpieczeń - wszak oni wystawiają gwarancję dobrze wykonanego montażu!

Chcesz mostek termiczny - na Twoje życzenie zrobią go...:bezradny:

Napisano
16 minut temu, animus napisał:

Z płytami PIR jest problem z przyczepnością  kleju czy pianki, styropiany są bardziej porowate.

 

Zgadza się. Ale są już płyty PIR z welonem szklanym, żeby zwiększyć przyczepnośc.

Napisano
46 minut temu, Andrzej Trojden napisał:

 

Zgadza się. Ale są już płyty PIR z welonem szklanym, żeby zwiększyć przyczepnośc.

 

Są jeszcze droższe i okładzina jest chyba tylko z jednej strony.:scratching:

 

 

 

Napisano
12 godzin temu, animus napisał:

 

Są jeszcze droższe i okładzina jest chyba tylko z jednej strony.:scratching:

 

 

 

 

Raczej z obu stron.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Każda inwestycja budowlana czy instalacyjna, niezależnie od jej skali, powinna być prowadzona w sposób zgodny z prawem, zasadami sztuki budowlanej i dobrymi praktykami branżowymi. Jednym z absolutnie kluczowych elementów takiej realizacji jest rzetelna dokumentacja z prowadzonych prac.   W Raccoon 24 Home od początku naszej działalności przykładamy do tego ogromną wagę. Bo dla nas liczy się nie tylko to, co widoczne na zewnątrz, ale też pełna transparentność i pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem, normami i oczekiwaniami inwestora.   Co powinna zawierać dokumentacja robót instalacyjnych?   Podczas prowadzenia prac instalacyjnych — czy to przy ogrzewaniu, klimatyzacji, wentylacji czy instalacjach wodnych — dokumentacja powinna obejmować: Dziennik budowy lub robót — w przypadku instalacji realizowanych w ramach zgłoszenia lub pozwolenia na budowę. Protokóły z wykonanych prób szczelności — instalacji wodnych, gazowych, wentylacyjnych. Protokoły odbioru częściowego i końcowego — dla każdej wykonanej instalacji. Protokół uruchomienia instalacji — potwierdzający poprawną pracę systemów. Protokół pomiarów i testów eksploatacyjnych — np. wydajności wentylacji, ciśnienia w instalacji C.O., parametrów pracy klimatyzacji. Dokumentację powykonawczą — czyli aktualny rysunek/schemat instalacji z naniesionymi zmianami wykonawczymi.   Kartę gwarancyjną i instrukcję użytkowania urządzeń oraz instalacji. Brak tych dokumentów to nie tylko problem w przypadku awarii czy reklamacji, ale też ryzyko przy odbiorach technicznych i problematyczne rozliczenia z inwestorem czy deweloperem.     👉 Pobierz wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych (PDF)   Dlaczego dokumentacja jest tak ważna dla Ciebie jako inwestora?   Masz pełen wgląd w zakres wykonanych prac i potwierdzenie, że wszystko odbyło się zgodnie ze sztuką.   Łatwiejsze serwisowanie i eksploatacja — protokoły i dokumentacja powykonawcza pomagają w późniejszych modernizacjach i naprawach. Bezpieczeństwo prawne i techniczne — w przypadku kontroli, odbiorów czy ewentualnych sporów. Możliwość dochodzenia gwarancji — na podstawie podpisanych protokołów i kart gwarancyjnych.   W Raccoon 24 Home masz to w standardzie W naszej firmie każda instalacja objęta jest kompletną dokumentacją powykonawczą i protokolarną. Niczego nie robimy na słowo. Po zakończeniu robót klient otrzymuje komplet dokumentów, w tym:   protokół odbioru końcowego protokół prób szczelności protokół uruchomienia instalacji dokumentację powykonawczą   Dzięki temu masz pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem i przepisami.   Do pobrania — wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych Aby ułatwić inwestorom i wykonawcom właściwe prowadzenie dokumentacji, przygotowaliśmy dla Ciebie gotowy, uniwersalny blankiet protokołu odbioru robót instalacyjnych.       Możesz go wykorzystać przy każdej inwestycji — niezależnie, czy zlecasz nam instalację, czy współpracujesz z inną ekipą. To bezpłatne narzędzie, które pomoże Ci uporządkować dokumentację i zabezpieczyć swoje interesy.   Pamiętaj: instalacja to nie tylko urządzenia i rury w ścianie. To również dokumenty, które chronią Twój budżet i bezpieczeństwo budynku na lata.   W Raccoon 24 Home nie musisz o to prosić — u nas kompletna dokumentacja to standard, a nie dodatkowa opcja.         Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl                       e0bdea_5761a534884c4d0988db213df10adb7f.pdf.pdf
    • Dziś niemal każdy inwestor prywatny i biznesowy, planując budowę domu, halę czy modernizację budynku, zadaje sobie jedno pytanie: kiedy zacznie się zwrot z inwestycji w instalacje? Koszty energii rosną, a systemy ogrzewania, chłodzenia, wentylacji i zasilania to nie tylko kwestia komfortu, ale też realnego wpływu na domowy i firmowy budżet. Problem w tym, że większość firm wykonawczych, kiedy słyszy od klienta hasło „zwrot z inwestycji”, zaczyna dopytywać, kalkulować, wyceniać wersję „podstawową” i „wzmocnioną”, a często finalnie proponuje rozwiązania na styk — takie, które formalnie spełnią wymogi projektu, ale realnie nie zapewnią maksymalnych oszczędności i bezawaryjności przez długie lata.   W Raccoon 24 Home nie pytamy, czy chcesz mieć instalację zoptymalizowaną pod szybki zwrot inwestycji. My od razu robimy instalacje w wersji wzmocnionej. Zawsze. Bez wyjątków. Co to znaczy wzmocniona instalacja?   W praktyce oznacza to, że każdą instalację, jaką wykonujemy — czy to ogrzewanie podłogowe, centralę wentylacyjną, instalację wodną czy systemy zasilania odnawialnego — projektujemy i montujemy w taki sposób, by:   zwiększyć jej trwałość wydłużyć bezawaryjny okres działania zminimalizować straty energii przyspieszyć zwrot inwestycji dzięki oszczędnościom na eksploatacji     Jak to robimy? Na przykład:   W ogrzewaniu płaszczyznowym stosujemy więcej rur niż minimum technologiczne. Dzięki temu system szybciej nagrzewa pomieszczenia, pracuje przy niższych temperaturach zasilania, co zmniejsza zużycie energii i przedłuża żywotność źródła ciepła. Montujemy przewymiarowane emitery ciepła, czyli większe grzejniki lub pętle podłogówki, niż wynika to z obliczeń na styk. Efekt? Lepsza wydajność przy niższym koszcie eksploatacji. System grzeje krócej, rzadziej się załącza, a Ty oszczędzasz na rachunkach.     W instalacjach wodnych i kanalizacyjnych stosujemy większe średnice rur tam, gdzie to ma sens dla bezpieczeństwa i komfortu użytkowania. W wentylacji zawsze przewymiarowujemy kanały i stosujemy lepsze izolacje, co zmniejsza opory przepływu, poprawia wydajność i ogranicza koszty pracy rekuperatora. Po co to wszystko? Żeby Twoje rachunki równały się zero.   W Raccoon 24 Home nie traktujemy instalacji jako zbędnego kosztu, tylko jako realny składnik Twojego domowego lub firmowego bilansu energetycznego. Dzięki odpowiednio zaprojektowanym i wykonanym instalacjom możesz osiągnąć bilans niemal zerowy albo znacząco ograniczyć zapotrzebowanie na energię z sieci. Wielu wykonawców ogranicza się do minimum wymaganego w projekcie lub normach. My wiemy, że warto pójść dalej. Bo im bardziej wydajna i trwała instalacja, tym mniejsze jej koszty eksploatacji i większe oszczędności dla Ciebie.   Zwrot z inwestycji — jak go przyspieszyć?   Kluczem jest odpowiedni mix energetyczny, który nie tylko zapewni Ci niezależność, ale też pozwoli zredukować rachunki praktycznie do zera.   W naszej ofercie możesz połączyć:   pompę ciepła — jako główne źródło ciepła i chłodzenia fotowoltaikę — która zasili pompę ciepła, dom i magazyn energii przydomową elektrownię wiatrową — jako uzupełnienie bilansu w okresach niskiego nasłonecznienia   Taki zestaw pozwala na uzyskanie maksymalnego efektu energetycznego i finansowego. A dzięki temu, że instalacje wykonujemy w wersji przewymiarowanej i wzmocnionej, działają one stabilnie, bez awarii i z wyższą wydajnością przez wiele lat.       Dlaczego inne firmy tego nie robią? Bo liczą na krótkoterminowy zysk i klienta, który nie zadaje pytań. Większość wykonawców chce wykonać usługę możliwie najniższym kosztem własnym, z minimalną ilością materiału, by zwiększyć swoją marżę. My w Raccoon 24 Home patrzymy inaczej. Dla nas liczy się długofalowa relacja i rekomendacje zadowolonych klientów, a to można osiągnąć tylko dzięki jakości i uczciwemu podejściu.     Podsumowanie Jeśli chcesz mieć instalacje, które: działają stabilnie i bezawaryjnie są przewymiarowane, a nie robione „na styk” realnie przyspieszają zwrot z inwestycji pozwalają ograniczyć rachunki do zera to zapraszamy do Raccoon 24 Home.   U nas nie pytamy, czy chcesz mieć wzmocnioną instalację — bo każdą robimy w wersji premium już w standardzie. Tak pracują wykonawcy, którzy naprawdę rozumieją inwestycję w energię i komfort.   Chcesz sprawdzić, jak może wyglądać Twój domowy bilans energetyczny? Skontaktuj się z nami i poznaj propozycję systemu szytego pod Twoje potrzeby.   Usługi Raccoon 24 Home   Instalacje C.O. Instalacje centralnego ogrzewania (C.O.)   Ogrzewanie Ogrzewanie grzejnikowe Ogrzewanie podłogowe   Pompy ciepła Pompy ciepła dla Twojego domu   Kotły gazowe Kotły gazowe kondensacyjne   Klimatyzacja Klimatyzatory Split Klimatyzatory Multi-Split Systemy klimatyzacji VRF Klimakonwektory Przeglądy okresowe klimatyzacji Serwis klimatyzacji   Wentylacja Rekuperacja Wentylacja mechaniczna Kanały wentylacyjne — rodzaje Serwis wentylacji Wentylatory wyciągowe Systemy odciągowe dla hal i garaży   Sterowanie Sterowanie ciepłem   Cennik usług Cennik usług instalacyjnych   O firmie O nas   Kontakt Formularz i dane kontaktowe     Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl
    • W świecie usług budowlanych i instalacyjnych od lat funkcjonują dwa zupełnie różne podejścia do kwestii wycen i rozliczeń z klientami. Z jednej strony mamy wykonawców, którzy nie boją się jasno przedstawiać swoich stawek, otwarcie informują o kosztach poszczególnych usług i uczciwie tłumaczą, z czego wynikają konkretne ceny. Z drugiej — wciąż istnieją firmy, które wyceniają „na oko” przez telefon, a na końcowym etapie realizacji zaskakują klienta dodatkowymi pozycjami na fakturze lub tłumaczą nieuzgodnione wcześniej koszty jako „nieprzewidziane prace dodatkowe”. Ten podział doskonale zna każdy inwestor, deweloper, zarządca nieruchomości czy zwykły klient prywatny, który choć raz zlecał wykonanie instalacji wodnej, elektrycznej, wentylacyjnej czy gazowej. Dlatego w Raccoon 24 Home od samego początku postawiliśmy na pełną przejrzystość i uczciwe zasady współpracy z klientem.     Dlaczego przejrzystość cenowa w usługach instalacyjnych jest tak ważna?   W odróżnieniu od wielu branż, w których ceny można łatwo sprawdzić w cennikach online czy porównać na popularnych porównywarkach, w usługach instalacyjnych sytuacja jest dużo bardziej skomplikowana. Każda inwestycja ma swoją specyfikę, zakres prac często ustala się indywidualnie, a ceny mogą się różnić w zależności od rodzaju budynku, zastosowanych materiałów, stopnia skomplikowania instalacji czy lokalizacji inwestycji. To sprawia, że niektórzy wykonawcy wykorzystują tę niepewność na swoją korzyść. Podają orientacyjne stawki bez szczegółów, nie pokazują klientowi dokładnego kosztorysu, a podczas realizacji pojawiają się „niespodzianki”, które trudno później zweryfikować. Dlatego uważamy, że uczciwy wykonawca nie ma powodu, by ukrywać swoje ceny. Przeciwnie — powinien udostępniać je w przejrzysty i dostępny sposób, aby klient od samego początku wiedział, ile zapłaci za usługę i z czego wynika dana kwota.   Jak to wygląda w praktyce? Transparentny kalkulator usług instalacyjnych   Właśnie z myślą o klientach stworzyliśmy na stronie Raccoon 24 Home kalkulator usług instalacyjnych. To proste i wygodne narzędzie, które pozwala w kilka chwil sprawdzić orientacyjny koszt wykonania wybranej instalacji lub prac modernizacyjnych. Dzięki temu klient ma możliwość porównania cen różnych usług jeszcze przed kontaktem z naszym doradcą technicznym i może zaplanować swój budżet inwestycyjny bez obaw o późniejsze „niespodzianki”. W kalkulatorze jasno przedstawiamy, jakie elementy składają się na cenę usługi — od kosztów materiałów, przez robociznę, aż po ewentualne dodatkowe prace towarzyszące. Dzięki temu klient wie, za co płaci i może świadomie podjąć decyzję o wyborze konkretnej usługi czy zakresu prac.   Czym różni się uczciwy wykonawca od nieuczciwego?   Różnic jest wiele, ale najważniejsze to: Jasne i przejrzyste wyceny jeszcze przed rozpoczęciem prac. Brak ukrytych kosztów, które pojawiają się na końcowej fakturze. Szczegółowe kosztorysy przedstawiane klientowi do akceptacji. Przejrzyste warunki współpracy, które określają, co wchodzi w zakres usługi, a co wymaga dodatkowych ustaleń.   Stała komunikacja z klientem na każdym etapie realizacji inwestycji.   W Raccoon 24 Home klaklulator właśnie według takich zasad prowadzimy każdą realizację. Naszym celem jest nie tylko wykonanie instalacji na najwyższym poziomie technicznym, ale również zbudowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa u klienta.   Wiemy, że inwestorzy i klienci prywatni mają dość niejasnych wycen, niedomówień i kosztów, które nagle pojawiają się w trakcie realizacji zlecenia. Dlatego pokazujemy pełen kosztorys jeszcze przed podpisaniem umowy, informujemy o wszystkich możliwych dodatkowych opcjach i pozwalamy klientowi samodzielnie sprawdzić ceny w naszym kalkulatorze. Dlaczego inne firmy wciąż boją się udostępniać swoje ceny?   Bo często ich polityka cenowa opiera się na „polowaniu” na nieświadomego klienta. Bez przejrzystego cennika można manipulować wyceną w zależności od sytuacji, nastroju klienta, lokalizacji czy konkurencji w danym rejonie.   My w Raccoon 24 Home uważamy, że takie praktyki powinny zniknąć z rynku. Klient ma prawo wiedzieć, ile zapłaci, a wykonawca, który jest pewny jakości swoich usług i uczciwie kalkuluje koszty, nie ma żadnego powodu, by ukrywać stawki.     Podsumowanie   Jeśli szukasz wykonawcy instalacji budowlanych, który: gra w otwarte karty nie boi się pokazać cen swoich usług oferuje transparentny kosztorys pozwala Ci sprawdzić wycenę jeszcze przed pierwszym kontaktem   to zapraszamy do Raccoon 24 Home. Na naszej stronie znajdziesz transparentny kalkulator usług instalacyjnych, dzięki któremu możesz od razu oszacować koszt planowanych prac i sprawdzić, jak wygląda uczciwa wycena w tej branży.   Nie warto ryzykować współpracy z firmami, które unikają konkretów i nie potrafią jasno określić ceny. Wybieraj wykonawców, którzy szanują Twój czas, pieniądze i nerwy.  
    • Nie zastanawiałbym się nad tym ale już zdążyłem przygotować pole pod ten garaż z kostki brukowej i teraz musiałbym to wszystko robić na nowo.    Jakie byłyby koszty starania się o pozwolenie?
    • Tak Rury wodnej podłogówki prowadzi się w warstwie wylewki. Rury pozostałych instalacji (woda, kanalizacja), także kanały wentylacji mechanicznej układa się w warstwie styropianu. Grubość warstw styropianu można dobrać do średnicy rur - to a propos optymalnej grubości styropianu. To rozstrzygnie instalator. Dylatacje wykonują fachowcy od wylewki, powinny być też zaplanowane w projekcie ogrzewania. Zwykle i tak wykonuje się je w otworach drzwiowych.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...