Skocz do zawartości

Jaka folia pod deski w altanie


baxx

Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Mam taki dylemat - kupuję altanę 3x4m razem z wykonaniem podłogi z desek. Deski będa leżały na drewnianych legarach a one na bloczkach betonowych.
Żona nie pozwala, żeby w altanie zrobić betonową wylewkę, musi być drewniana...
Bloczki, z legarami i deskami będą miały jakieś 20, może 30 centymetrów wysokości. Nie chcę aby do altany wchodziło się tak wysoko, chciałbym, żeby było to max 10-15 cm. Pomyślałem, że zrobię mały wykop w którym będą bloki betonowe, tak żeby legary z deskami były już na wysokości ziemii.
Pomyślałem, że może ten wykop wyłożyć folią i przysypać lekko grysem. Ale problem jest taki, że jak tam się wleje woda to nie wsiąknie. Myślałem więc, że może folie przedziurawić w kilku miejscach gdzie będzie dołek, żeby woda odpływała. Ale nie wiem czy nie dać jakiejs innej, folii, ktoś mi radził agrowłókninę. Czy możecie doradzić czym wyłożyć ten wykop? A może lepiej niczym nie wykładać? Chodzi oczywiście o to, żeby legary miały jak najmniej wilgoci.

Edytowano przez baxx (zobacz historię edycji)
Napisano

Wykopać na szerokość i długość tej altany, położyć geowłókninę, postawić bloczki betonowe i obsypać 5-10cm poniżej wysokości bloczków kamieniem drenażowym i wsio.

Napisano
45 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

w zasadzie to nawet bym geowłókniny nie dawał.

To trochę zależy od rodzaju podłoża, o którym nic nie wiemy...

 

 

Ważne, żeby powstała pustka

13 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

wentylacyjna pod drewnianą podłogą

 taka na prawdę WENTYLACYJNA, ze swobodnym dostępem powietrza z zewnątrz...

Napisano

Izolacja z papy lub folii jest potrzebna pomiędzy bloczkami betonowymi i legarami. A tak jak napisano powyżej, zejście z legarami do poziomu ziemi to zły pomysł. Drewno powinno mieć zapewniona wymianę powietrza również od spodu. Jeśli jest nad gruntem, to im wyżej tym lepiej. Jeśli już koniecznie chce się z nim zejść bardzo nisko, to powinno się wybrać przynajmniej z 15 cm urodzajnej wierzchniej warstwy ziemi pod altaną i w pasie ok. 0,5 m wokół niej i zastąpić tę wierzchnią warstwę ziemi żwirem, tłuczniem, kamieniami.

Napisano
48 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

  A tak jak napisano powyżej, zejście z legarami do poziomu ziemi to zły pomysł.  

 

Jeszcze jako dziecko zauważyłem, że drewniane słupki w ogrodzeniu zawsze próchnieją najbardziej na styku powietrza i ziemi. I kiedy taki słupek łamał się, to z ziemi można było wykopać jego podziemną część, zniszczoną jedynie leciutko na powierzchni. Także to wyżej nad ziemią, było w jako takim stanie.  Ale to przy ziemi gniło zupełnie.

Napisano (edytowany)

Bardzo Wam dziękuję za odpowiedzi. Rodzaj podłoża to zwykła czarna ziemia, głębiej jest bardziej piaszczysta, teren równy i leciutko pochyły, nigdy się woda nie zbiera.
Deski będą miały 2mm szpary, żeby była wentylacja, na obrzeżach też będzie wentylacja
Zdaje sobie sprawę, że najlepiej by było nic nie wykopywać i postawić bloczki na ziemi a na tym legary. I wiem, że jak to wkopię to podłoga za jakiś czas zacznie gnić i godzę się z tym, że za ileś lat będzie do wymiany, mimo wszystko chcę mieć niżej podłogę.
Czyli niewiele pomoże położenie folii ani żadnego izolatora, żeby wilgoć z ziemi nie szła w górę? Że lepiej niech to się swobodniej wentuluje i dać jedynie geowłókninę, żeby kruszywo się nie wbijało w ziemię? No bo jak rozumiem, geowłóknina nie ochroni w żaden sposób od wilgoci z dołu.

Edytowano przez baxx (zobacz historię edycji)
Napisano
53 minuty temu, baxx napisał:

 Rodzaj podłoża to zwykła czarna ziemia, głębiej jest bardziej piaszczysta, teren równy i leciutko pochyły, nigdy się woda nie zbiera. 

 

O zbieraniu nikt nie mówi, bo to już by było przegięcie. Chodzi o podciąganie kapilarne wody. I granicę środowisk. Czyli powietrza i ziemi. To na granicy procesy zachodzą najbardziej burzliwie. 

55 minut temu, baxx napisał:

 Czyli niewiele pomoże położenie folii ani żadnego izolatora, żeby wilgoć z ziemi nie szła w górę? Że lepiej niech to się swobodniej wentuluje i dać jedynie geowłókninę, żeby kruszywo się nie wbijało w ziemię? No bo jak rozumiem, geowłóknina nie ochroni w żaden sposób od wilgoci z dołu.

 

Ależ pomoże! Oddzielenie drewna od ziemi zatrzyma podciąganie kapilarne. Ale jest jeszcze inne zjawisko, które powoduje np. występowanie rosy na trawie. Otóż przy samej powierzchni ziemi następowało będzie codzienne schładzanie powierzchni i skraplanie pary wodnej z powietrza. Im wyżej nad ziemią dasz legary, tym będzie korzystniej dla ich trwałości, skraplanie i gnicie będzie mniejsze. Musisz teraz już sam wyważyć, co Ci się bardziej opłaca. Szybsza wymiana, czy wyższy poziom legarów.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Czy to wszystko jest zgodne z projektem? Bo jeżeli tak, to projektanci się nie popisali. Osobiście jestem zwolennikiem innego układu: - górna powierzchnia ściany fundamentowej (w tym przypadku górna powierzchnia wieńca) jest na tym samym poziomie co chudziak;  - w efekcie izolacja przeciwwilgociowa pozioma na ścianach fundamentowych oraz pod ścianami nośnymi oraz działowymi jest na tym samym poziomie. Łatwo jest dobrze ułożyć i zrobić duże zakłady; - na chudziaku mamy wówczas wszędzie warstwę izolacji przeciwwilgociowej, warstwę izolacji cieplnej, warstwę wylewki podłogowej (jastrychu).  Na tym etapie budowy można jeszcze wszystko zrobić w ten sposób. Ale uwaga! Trzeba przeliczyć ostateczną wysokość ścian, otworów okiennych, drzwiowych oraz schodów i tego wszystkiego pilnować.  W ten sposób unikamy problemów z układaniem izolacji przeciwwilgociowej, mostkami cieplnymi w otworach drzwiowych itd. Chociażby jak teraz zrobić przejście rur ogrzewania podłogowego w "progach", gdzie w wewnętrznych ścianach nośnych będą otwory drzwiowe?
    • Jeżeli już coś pęka  w takiej sytuacji, to właśnie ściana działowa. Warstwa 10 cm betonu spoczywającego na zagęszczonym piasku jest całkiem solidna. Tu zaś pod ścianami działowymi jest jeszcze pogrubiona i zbrojona.  Natomiast co do brakującej izolacji przeciwwilgociowej, to jej zrobienie będzie kłopotliwe. U dołu ściany trzeba będzie nawiercić otwory pod kątem i wsączyć w ścianę preparat uszczelniający. Ale to w sumie problem wykonawców, skoro popełnili błąd.
    • Witam, Jestem na etapie zamawiania okien do domu i z tego powodu urodziło mi się kilka pytań.  Na fundamencie z bloczków betonowych został wylany wieniec. Z zewnątrz cały fundament wraz z wieńcem został zaizolowany oraz ocieplony 10cm warstwą styropianu przeznaczonego na fundament. Wnętrze zostało już zasypane piaskiem i zagęszczone. W chwili obecnej sytuacja na posadzce wygląda tak, że wylany zostanie chudziak (10cm), 15cm styropianu (ogrzewanie podłogowe) 6cm wylewka i 1.5-2cm na płytkę/panel - co daje nam 33cm. Tyle też właśnie pozostało miejsca między "piaskiem" a górną krawędzią wieńca.Finalnie więc, docelowa posadzka zrówna mi się niejako z górną krawędzią wieńca oraz izolacją poziomą. Czy to jest poprawnie wykonane? W otworach okiennych natomiast  wychodzi, że okno balkonowe będzie osadzone bezpośrednio  na wieńcu (na widocznej izolacji). Czy to jest okej? Nie będzie się w tych miejscach tworzył koszmarny mostek termiczny? Jeśli przyszłaby podwalina to okno mi się podniesie, co za tym idzie powstanie próg? Nie będzie przemarzać? Inna sprawa, że wieńce na wew. ścianach są na tej samej wysokości, więc wszędzie tam gdzie mam próg, to albo docelowa posadzka (panel) przyjdzie odrazu na wieniec, albo będę musiał go podkuć?  Bardzo proszę o Państwa opinie.
    • Pojawiła się nowa naklejka na podrobionych narzędziach Hilti TE16.   Młot Hilti Hammer Drill TE 16 2200W / Nowy Lombard / Cz-wa    
    • nawet, jeśli to beton od sciany zewnetrznej do ściany zewnętrznej budynku, czyli ileś metrów? - niestety nie widać, jakie sa wymiary. No może... A beton 15 to nie mocarz - ale może jestem zbyt ostrożny 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...