Skocz do zawartości

Ocieplenie dachu w domku letniskowym


Recommended Posts

Napisano

Witam,

 

Mam domek letniskowy na działce ROD. Dach jest zrobiony z desek i pokryty papą. Chciałem dodać izolację żeby latem się tam tak nie nagrzewało.

Myślałem o wełnie mineralnej ale z tego co widziałem to nad wełna powinien być tunel powietrzny (w moim przypadku pomiędzy deskami a wełną) żeby ewentualne skropliny miały gdzie odparować. Problem w tym, że z zewnątrz mam już obite wszystko płytą OSB i pokryte tynkiem. Nawet jak zrobię tunel między wełną a deskami to i tak nie będzie on wentylowany więc raczej to się mija z celem.

 

Mógłbym zniszczyć podbitkę i dostać się do desek od zewnątrz i zrobić jakieś otwory wentylacyjne pod deskami żeby powstal tunel idący od podbitki po jednej stronie do podbitki na drugiej stronie ale to oznacza rujnowanie podbitki i tynku więc szukam alternatywy.

 

Trochę popytałem. 

Jedni proponują pianę PUR (ale koszty wydają się zdecydowanie większe niż przy wełnie).

Inni proponowali żeby dac folię bezpośrednio do desek (bez szczeliny) i wełnę dac bezposrednio na folię i potem folią pod wełną od środka i na to płyty regips. Pytanie czy nie będzie problemu z wilgocią w deskach/wełnie.

Ktoś jeszcze sugerował styropian bezpośrednio pod deski ale nie wiem czy to jest wielka różnica czy dam wełnę czy storopian.

 

Dodam, że to jest dom letniskowy i nie ma tam żadnego ogrzewania więc raczej nie powinno być wielkich różnic temperatur pomiędzy zewnetrzem a wnętrzem domu (jakieś pewnie będą ale nie będzie sytuacji, że jest -20 na zewnątrz a w środku +20).

Załączyłem zdjęcia i rysunek poglądowy żeby przedstawić sytuację.

 

Będę wdzięczny za podpowiedzi.

 

 

20200918_103346.thumb.jpg.b3c4741bddf27d840e60e61cabdb6bbb.jpg

 

20200918_103350.thumb.jpg.3d1e6bd9df5481019ec1e108f4563b2d.jpg

 

20210427_102827.thumb.jpg.53ebe83f586b529c4d4dcd7b733633e2.jpg

 

20191026_132310.thumb.jpg.e0e6a01a3ec5966ec72f1bb308f37c29.jpg

  • Redakcja changed the title to Ocieplenie dachu w domku letniskowym
Napisano

Nie widzę wlotu przy okapie a by się przydał żeby ewentualnie wełne zwentylować i wtedy - wlot by był z obustron połaci i jest szansa na jako taka wentylację w tej tzw. szczelinie.. Możesz dac dyszkę wełny (krokwie widzę 12 cm) i wtedy masz 2 cm luzu do deskowania. Wełnę bym na wszelki wypadek przykrył od strony deskowania folią paroprzepuszczalną bo nie wiadomo czy tam kiedyś cos nie będzie ciekło. Od strony pomieszczenia trzeba zabepieczyć wełną barierą paroizilacyjną czyli folią paroszczelną.

  • 3 miesiące temu...
Napisano

Witam,

Zrobilem to ocieplenie ale raczej niezbyt dobrze bo jest wilgoc i to duzo.

To co zrobilem:

- pod deskami(na deskach jest papa) dalem zwykla czarna folie (nie jakas paroprzepuszczalna)

- potem welna

- pozniej zolta folia (tez zwykla)

- no i na to plyty gipsowe

Stalo to z 2-3 miesiace (wiosna, lato) i tam nie zagladalem. Ostatnio jak bylem to widze, ze na scianie wyszly jakies wykwity przy suficie. Odkrecilem jedna plyte a tam sporo wilgoci pomiedzy zolta folia a welna. Cale poddasze jest jednym pomieszczeniem i wszystkie 4 okna byly uchylone.

Pytanie co z tym zrobic?

Z tego co widze to napewno musze plyty i zolta folie zdjac. Nie wiem jak bardzo tam jest zawilgocone. Nie wiem czy bede musial zdejmowac wszystko razem z welna.

 

Zakladam, ze bez sensu dawalem te zwykle folie moze jakies paroprzepuszczalne powinienem.

Kompletnie, nie zdawalem sobie sprawy, ze tyle wilgoci tam moze sie zbierac.

 

Czy np. zerwanie zoltej folii i osuszenie welny a potem na to jakas paroprzepuszczalna cos zmieni? Zakladam, ze by musiala przepuszczac pare od welny do srodka pomieszczenia ale czy wtedy cala wilgoc nie wejdzie w plyty karton gips?

 

Jakby ktos mial pomysl jak to naprawic to bylbym wdzieczny za jakies wskazowki.

 

 

20210729_222118.thumb.jpg.9a585792cd3b4620b2322a8f3021ffc3.jpg

Napisano (edytowany)
  Dnia 30.07.2021 o 12:35, dariusz.szczepaniak napisał:

Pytanie co z tym zrobic?

Rozwiń  

Wywalić czarną folię

  Dnia 30.07.2021 o 12:35, dariusz.szczepaniak napisał:

Jakby ktos mial pomysl jak to naprawic to bylbym wdzieczny za jakies wskazowki.

Rozwiń  

Od dołu wymieniam co następuje ....

Regips na stelażu

Paroizolacja (ta żółta folia ) - łączenia folii klejone taśmą na głucho.

wełna

przerwa do deskowania- pustka powietrzna min 5cm

 

 

 

I to wsio...

 

Edytowano przez joks (zobacz historię edycji)
Napisano

nawet jak zrobie przerwe od deskowania to calosc jest zamknieta ze wszystkich stron od zewnatrz wiec pustka powietrzna bedzie przelotowa (na poczatku postu dalem rysunej jak to wyglada)
a ta zolta folia ktora kupilem to zwykla folia ochronna (tyle ze zolta byla)

Napisano

Zeby zrobic pustke powietrzna musialbym odwalic podbitke z przodu i z tylu i dostac sie jakos do desek i zrobic kanaly wentylacyjne, w sumie taki byl plan ale poszedlem na latwizne. Zakladam ze by to zadzialalo jakbym stworzyl przerwe pomiedzy welna a deskowaniem ktora by szla przez calosc i miala wyloty pomiedzy krokwiami z obu stron.

 

A piana pur? Jakby wywalic cala welne i zrobic piana natryskowa? fachowcy od piany pur powiedzieli ze natrysk bezposrednio na deski a potem przykryc drewnem czy jakac inna podbitka sufitowa, problem byl w tym ze kosztowo to bylo 2.5 raza tyle co welna, wiec chcialem ciac koszty. Pytanie czy to by zdalo egzamin tutaj w sensie czy by sie nie okazalo, ze i tak jest wilgoc?

 

Napisano
  Dnia 30.07.2021 o 14:41, dariusz.szczepaniak napisał:

nawet jak zrobie przerwe od deskowania to calosc jest zamknieta ze wszystkich stron od zewnatrz  

Rozwiń  

 

Więc jak ta para ma stamtąd wyleźć? Którędy?

 

Kiedyś, przed laty, malowałem drzwi. Takie drewniane, robione przez stolarza. Malowałem na zewnątrz, żeby w domu nie śmierdziało. No i kiedy zakończyłem, było już późno. Więc zostawiłem je na płask, do rana. Ale w nocy spadł deszcz. Woda znalazła drogę do środka, przez różne szpary i szczeliny i drzewo spuchło. Drzwi nie chciały się zamykać. Nawet po dwóch latach! 

Bo z wodą tak jest. Żeby wejść, to drogę znajdzie. Ale wyjść nie chce bez zachęty.

Napisano
  Dnia 30.07.2021 o 15:55, retrofood napisał:

 

Więc jak ta para ma stamtąd wyleźć? Którędy?

 

Kiedyś, przed laty, malowałem drzwi. Takie drewniane, robione przez stolarza. Malowałem na zewnątrz, żeby w domu nie śmierdziało. No i kiedy zakończyłem, było już późno. Więc zostawiłem je na płask, do rana. Ale w nocy spadł deszcz. Woda znalazła drogę do środka, przez różne szpary i szczeliny i drzewo spuchło. Drzwi nie chciały się zamykać. Nawet po dwóch latach! 

Bo z wodą tak jest. Żeby wejść, to drogę znajdzie. Ale wyjść nie chce bez zachęty.

Rozwiń  

Ja naiwnie myslalem, ze pary bedzie tylko jak bym to ogrzewal a ze ogrzewac nie chcialem bo to tylko na sezon letni jest wiec zalozylem (ewidentnie blednie) ze nie bedzie sie tam nic skraplalo.

Napisano
  Dnia 30.07.2021 o 15:59, dariusz.szczepaniak napisał:

Ja naiwnie myslalem, ze pary bedzie tylko jak bym to ogrzewal a ze ogrzewac nie chcialem bo to tylko na sezon letni jest wiec zalozylem (ewidentnie blednie) ze nie bedzie sie tam nic skraplalo.

Rozwiń  

 

Niestety, jak powietrze jest wilgotne, to para włazi wszędzie. Ale gdy powietrze się wysusza, para w takich "zbiornikach" zostaje. I się skrapla, tworząc miejsce dla następnej pary z wilgotnego powietrza. Bez wietrzenia wszystko gnije.

Napisano

Błędnie myślisz, że jak zmniejszysz komorę w której para się skrapla to będzie jej mniej. Będzie jej tyle samo, tylko wtedy jeszcze szybciej się skropli. Cały czas chodzi o to, że w każdym miejscu, gdzie występuje różnica temperatur, najważniejsza jest cyrkulacja powietrza.

Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Raczej tak - inaczej deweloper nie dostałby pozwolenia na budowę bo projekt nie spełniałby przepisów.  ?  
    • Proszę o poradę tych, co się znają, bo pojęcia nie mam jak właściwie do tematu podejść. Dwa lata temu stałem się właścicielem jednego z lokali na niewielkim osiedlu szeregowców. Niedawno dopiero zastanowił mnie fakt, że nie mamy dostępu do dachu. Temat zaistniał tym bardziej, że chcemy podejść do przeglądu kominowego i na fakt braku dostępu do dachu zwrócił uwagę kominiarz. Stwierdził, że takiego dostępu wymagają przepisy i powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Konkretnie w Dziale VII. Bezpieczeństwo użytkowania, § 308 Wejścia na dach napisane jest, że w budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych. W odpowiedzi na zadane pytanie deweloper odpowiedział, że dostęp do dachu z zewnątrz (drabina na stałe przymocowana do elewacji) nie jest wymagana przepisami, ponieważ przepis dotyczy jedynie budynków z wydzieloną wewnętrzną klatką schodową. Nie rozumiem tego, że dwukondygnacyjny budynek (czyli minimum parter z piętrem, tak?) z wewnętrzną wydzieloną klatką schodową powinien taki dostęp mieć a budynek w zabudowie szeregowej (każdy lokal ma swoje wewnetrzne schody, które nie są traktowane jako "klatka schodowa"?) już nie, mimo że wysokość takiego budynku może być przecież identyczna? Dostęp do kominów to jedno, ale na przykład jakieś zaprószenie ognia i... możemy sobie z dołu tylko patrzeć i czekać aż strażacy przyjadą - oby na czas. Czy deweloper ma rację?
    • Firma Real Klim świadczy usługi z zakresu klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Posiadamy certyfikaty oraz uprawnienia państwowe, które są niezbędne przy wykonywaniu prac montażowo - serwisowych. https://realklim.pl/   Nasza firma specjalizuje się w profesjonalnym montażu klimatyzacji w domach, biurach i lokalach usługowych. Gwarantujemy szybki, solidny i estetyczny montaż oraz fachowe doradztwo w doborze urządzeń. https://realklim.pl/klimatyzacja   Oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji – od przeglądów po naprawy. Dbamy o wydajność, czystość i długą żywotność Twojego urządzenia. https://realklim.pl/serwis-klimatyzacji   Projektujemy i montujemy systemy wentylacyjne dopasowane do potrzeb budynku. Zapewniamy komfort oddychania i skuteczne usuwanie wilgoci. https://realklim.pl/wentylacja   Zajmujemy się instalacją i serwisem systemów rekuperacji, które zapewniają świeże powietrze w domu i pozwalają oszczędzadź na ogrzewaniu. https://realklim.pl/rekuperacja   Specjalizujemy się w montażu pomp ciepła – ekologicznego źródła ogrzewania. Pomagamy dobrać odpowiednie urządzenie i zapewniamy jego obsługę. https://realklim.pl/pompy-ciepła   Sprawdź Naszą wizytówkę Google, sprawdź opinię klientów oraz wybrane realizacje: Wizytówka Google
    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...