Skocz do zawartości

Szybkie pytanie o konstrukcję więźby dachowej


Recommended Posts

Napisano

Nad dość dużym śmietnikiem ma tak częściowo zrobioną więźbę dachową.

 

Nie znam się na tym ale tak się zastanawiam czy w kalenicy nie powinna być poprzeczna belka tak ja narysowałem na rysunku.  

 

Teraz jest tak że trzy główne krokwie są połączona na kamy. Skrajne krowie te po bokach będą trzymać samodzielnie nacisk bocznych połaci dachu kopertowego. 

 

Strzałka na zdjęciu. 

 

Czy tak jest prawidłowo i to wystarczy.  

 

Dach będzie jeszcze odeskowany, pokryty papą i pokryty dachówką. 

 

Deskowanie nie będzie z deski calówki ale cienkiej deski 19mm boazeryjnej ze świerka. 

 

Wymiary śmietnika do 410x270cm a więc nie jest mały. 

 

Czy ktoś pomoże rozwiać moje obawy?  

 

 

20200418_191525.png

20200418_191617.png

20200418_191530_2222.jpg

Napisano
1 godzinę temu, odaro napisał:

Krokwie mają wymiary 60x140mm  długość nie wiem raczej nie przekracza 2m długości

Przecież deskowanie to wszystko złączy, ja bym się nie bał.

Napisano

Mały daszek - więc nie ma strachu.

Można by dodać taka malutką płatwię pod szczytem tyvh krokwi.

image.png.57273ec0e0973b42994398fb2e491381.png

tu na rysunku jest inny kąt krokwi i krokiew jest podparta stolcem - ale u ciebie by była tylko ta króciutka płatew i pod spodem takie jętko - kleszcze, lub nawet jedna  - na parę krokiew.

 

Tu wrysowałem to na czarno - pod płatwią widać te poprzeczne jętko - kleszcze. 

image.png.a463c8440371bab2464817c83f972808.png

 

Napisano
1 godzinę temu, odaro napisał:

Czy dodanie tej płatwi jest bezwglednie koniecznie?

Teraz to będzie już trudno to zrobić

Daruj sobie

Napisano (edytowany)
4 godziny temu, odaro napisał:

Czy dodanie tej płatwi jest bezwglednie koniecznie?

Teraz to będzie już trudno to zrobić

Trudno nie - kwestia wycięcia piłką ręczną (tylko wąską) w krokwiach nacięcia na płatewkę i dodanie tych jetko - kleszczy mocowane do krokwi.

Albo tylko w płatwi zrobić nacięcia na krokwie (gniazda) i przyłożyć od spodu i wtedy dodać jętko kleszcze mocowane do krokwi.

 

Tu masz rysunek (jak idzisz wycięcia w krokwiach na płatwię są minimalne,ale w tej sytuacji można je zrobić w płatwi) - tyle że nie dajesz miecza i stolca.

 

RFDZhPmvcpKAeCSDcHhO0lUU35ZVg_CbD1PAkMsZ

Ale jeśli daszek zadeskujesz pod pokryciem i przybijesz deski do każdej krokwi - a pewnie tak - to to będzie wystarczające stężenie.

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Napisano

Czy w dachu kopertowym kąt nachylenia połaci bocznych powinien byc taki sam jak połaci przedniej i tylnej.

U mnie wychodzi okap o 5cm dłuższy na połaci bocznej niz na polaci przedniej

Napisano
2 godziny temu, Mistrz Jan napisał:

Mnie ciekawi spadek na ulicę. Nie będziesz miał problemu? Jan

Przeież chyba jakaś rynna będzie, skoro to jednak spora buda?. Poza tym tam wygląda, że przed ogrodzeniem będzie kawałek trawnika.

Napisano
Dnia 24.04.2020 o 09:05, Mistrz Jan napisał:

Mnie ciekawi spadek na ulicę. Nie będziesz miał problemu? Jan

Będzie rynna i dwie rury spustowe odprowadzające wodę na moją działkę.

 

 

 

Teraz widzę kolejny problem który nie wiem jak rozwiązać.

 

Jak przymocować uchwyty na łatę pod gąsiory w kalenicy ja nie ma tam poprzecznej belki tylko krokwie zacięte na kamy

Napisano
Dnia 24.04.2020 o 14:05, Mistrz Jan napisał:

Nie można wody odprowadzać na ulicę, jak i na sąsiednią działkę. Mandacik, albo coś gorszego. Jan

ojojoj Gdyby każdy dostawał mandacik za odprowadzanie wody na ulice to moja gmina chwilowo stałaby się najbogatszą gminą w Polsce.

Napisano
15 godzin temu, Mistrz Jan napisał:

Mogą być takie, ale trzeba je wyprofilować. Najlepiej wbijane, wiercisz otwór i wbijasz pionowo.Na kontrach słabiej. Jan

Niby tak ale w kalenicy nie ma poprzecznej belki tylko krokwie połączone na kamy.

 

Krokwie mają tylko 6cm grubości czyli 3+3cm na kamy. Obawiam się że jak tam spróbuje wbić wsporniki z gwoździem to rozszczepie to krokwie.  

Cała konstrukcja jest z drewna heblowanego i pomalowana lazurą. 

 

 

Gość mhtyl
Napisano
17 godzin temu, odaro napisał:

Niby tak ale w kalenicy nie ma poprzecznej belki tylko krokwie połączone na kamy.

 

Krokwie mają tylko 6cm grubości czyli 3+3cm na kamy. Obawiam się że jak tam spróbuje wbić wsporniki z gwoździem to rozszczepie to krokwie.  

Cała konstrukcja jest z drewna heblowanego i pomalowana lazurą. 

 

 

Możesz zastosować taki wspornik jak pokazałeś wcześniej, czyli

wspor-blacha_sklep.jpg

 

Możesz zrobić tak jak pokazał animus albo możesz zastosować wsporniki regulowane, czyli przybija je do krokwi bez większej uwagi na czy czy są wypoziomowane a po ich montażu regulujesz wszystkie wsporniki na równą wysokość. Tak one wyglądają.

01C7y3gXNn6E7bRJFK_u4DcJo782kxHOJe-frrMLWspornik-kalenicowy-BL-WBS-REGULO.jpg

wspornik-l_5b03e7efb072b8_33199215.png.pwspor-gwoz_sklep2.jpg

Gość mhtyl
Napisano
11 godzin temu, odaro napisał:

A możesz polecić sprawdzonego producenta takich wsporników

To nie jest samochód czy jakiś produkt spożywczy, idziesz do sklepu i kupujesz. Kto produkuje takie wsporniki bez problemu znajdziesz w necie, wystarczy że wpiszesz frazę w wyszukiwarkę "wspornik kalenicowy regulowany" i znajdziesz, ba nawet będziesz mógł zamówić przez internet.

Gość mhtyl
Napisano

Kiedyś, kiedyś to gąsiory były murowane i też były dobrze.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
    • Witam Serdecznie.Panowoe pytanie mam ,ponieważ od czasu do czasu leci dużym strumieniem woda z WC .Gdy nacisne parę razy przycisk i naładuje wodę to przestaje lecieć .WC pod zabudową.Czy winny temu wszystkiemu jest pływak ?Nie wyciągałem tego przycisku to nie wiem co tam jest . https://zapodaj.net/plik-Gq429kMu9L
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...