Skocz do zawartości

Dom 360m2 z piwnicą budowany własnoręcznie


Recommended Posts

Napisano

Cześć, w czerwcu 2018 roku rozpoczęliśmy własnoręczną budowę swojego wymarzonego domu. Całkowita powierzchnia domu to około 360m2. Tzw. użytkowa to jakieś 160m2. Budujemy sami więc tempo nie powala, ale za to pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy. W sezonie 2018 wykonaliśmy płytę fundamentową i wymurowaliśmy ściany piwnicy.

 

DSC_0760-HDR_Default.thumb.jpg.d1864ff91fb90d5dceb03de206d28c3b.jpg

 

W tym roku zaszalowaliśmy, wykonaliśmy zbrojenie i wylaliśmy beton na stropie. Następnie wykonaliśmy izolacje przeciw wodną i ocieplenie na ścianach piwnicy. A teraz niedawno rozpoczęliśmy murowanie ścian parteru.

1421725232_32-budowana5.thumb.jpg.f898b3a9abd26b6739a172522bd8e82e.jpg

 

Wszystkie nasze postępy i poczynania na budowie prezentujemy na naszym kanale na YT, gdzie dzielimy się także ile wydaliśmy na poszczególne etapy.

 

Szczegółowy opis i koszty sezonu 2018: https://youtu.be/OAJEZ5cOyMU

Koszt i oszczędności w przygotowaniu stropu żelbetowego: https://youtu.be/qgPmJvSA4t4

 

Napisano
1 godzinę temu, dawid86 napisał:

Jak ciąć i szlifować silikaty.

 

1546840768_41-budowana5.thumb.jpg.1280b807b44e8e67838e3bdb6f7a3500.jpg

 

https://youtu.be/2qFeyMPxZPE

:zalamka:

Tytuł powinien brzmieć jak nie powinno się coś silikaty.

Jakby murarze mieli tak ciąć to na chleb by nie zarobili.

Do tego są inne maszyny i już nie będę wymieniał tych profesjonalnych które kosztują krocie ale są inne tańsze które do tego celu się nadają choćby piła szablasta elektryczna zwana aligatorem lub krokodylem albo pilarka spalinowa  z łańcuchem z węglikami do betonu.

Napisano (edytowany)

 

Dnia 3.12.2019 o 21:24, mhtyl napisał:

 

Tytuł powinien brzmieć jak nie powinno się coś silikaty.

Jakby murarze mieli tak ciąć to na chleb by nie zarobili.

Do tego są inne maszyny i już nie będę wymieniał tych profesjonalnych które kosztują krocie ale są inne tańsze które do tego celu się nadają choćby piła szablasta elektryczna zwana aligatorem lub krokodylem albo pilarka spalinowa  z łańcuchem z węglikami do betonu.

Każdy używa takich narzędzi jakie ma pod ręką.

 

Zaczęły się schody...czyli, mury pną się do góry

 

423312242_42-budowana5.thumb.jpg.bc49c4560893c4c75a91d165068b983e.jpg

 

https://youtu.be/9Cb6K3h2XBA

Edytowano przez dawid86 (zobacz historię edycji)
Napisano
5 minut temu, dawid86 napisał:

Każdy używa takich narzędzi jakie ma pod ręką.

Oczywiście tu nie ma co sie spierać o narzędzia, ale na wyrost było danie tytułu "Jak ciąć i szlifować silikaty" bo to brzmi jak tytuł poradnika na którym powinni się inni wzorować.

Jak widzę  jesteś na tyle ogarnięty i kumaty w budowlance, że wiesz dobrze jakie są odpowiednie narzędzia do cięcia.

Natomiast co do fotki coś poszło  nie tak bo wyświetlają  się same cyferki.

Napisano
1 godzinę temu, dawid86 napisał:

Gotowa zaprawa z worka - czy warto? Plusy i minusy.

 

1382582209_45-budowana5.thumb.jpg.46bc2b07a435868d4899dd7bea1d0bd9.jpg

 

https://youtu.be/mr2UnqJG_fs

Patrząc na postawione ściany martwi mnie te przemurowania pionowe które są wypełnione chyba zaprawa cementową, nie chce Cie martwic ale robisz sobie na życzenie pękanie ścian z takimi przemurowaniami. Raz ze są to szczeliny których nie powinno być a dwa w kilku miejscach są praktycznie w jednej linii, tam nie będzie miało co trzymać.

Do mieszania zaprawy kup sobie mieszadło bo ręcznie to się zarobisz jak będziesz tak rozrabiał.

Napisano (edytowany)
15 godzin temu, mhtyl napisał:

Patrząc na postawione ściany martwi mnie te przemurowania pionowe które są wypełnione chyba zaprawa cementową, nie chce Cie martwic ale robisz sobie na życzenie pękanie ścian z takimi przemurowaniami. Raz ze są to szczeliny których nie powinno być a dwa w kilku miejscach są praktycznie w jednej linii, tam nie będzie miało co trzymać.

Mnie się wydaje, że poza estetyką, nic nie powinno się stać. To wyglądatak, jakby ścianki były murowane z dwóch stron i w miejscu spotkania troszkę większa spoina wyszła. Powinno być może tą samą zaprawą wypełnione co inne spoiny, ale dla samego muru wg mnie to nie ma znaczenia. Ważne że spoiny są wypełnione :14_relaxed: a i wiązania też są.

Na górę przyjdzie wieniec i będzie OK, bo fundament wygląda solidnie.

 

Chociaż - w #22 ta częśc podziemna wyglądana wylewną, a w #1 na murowaną. Jakoś te fotki do siebie nie pasują.

Ta część podziemna jest dla mnie nie zrozumiała? Ale może wizualnie tylko mnie to myli? Wygląda jakość inaczej.

Nie jest to żaden zarzut - to jest wątpliwość 9_9 tak, jakby na fot 1 w #1 była inna budowa niż w # 22

 

I to obsypanie ziemią murów w miejscu drenów mi się nie podoba. Gdzie jest obsypka kamienna?

 

 

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Napisano
7 minut temu, zenek napisał:

Chociaż - w #22 ta częśc podziemna wyglądana wylewną, a w #1 na murowaną. Jakoś te fotki do siebie nie pasują.

A nie dojrzałeś że to ocieplone :) 

Mnie ciekawi dlaczego jest tyle wyjść rur od kanalizacji, na fotce z postu #22 widać 4.

8 minut temu, zenek napisał:

o wyglądatak, jakby ścianki były murowane z dwóch stron i w miejscu spotkania troszkę większa spoina wyszła.

Tylko ta spoina wychodzi z powodu złego przycięcia bloczka, przecież można było dociąć go o te 2-3 cm dłuższego.

 

#43-budowana5.jpg

 

Napisano (edytowany)
2 godziny temu, mhtyl napisał:

 

Mnie ciekawi dlaczego jest tyle wyjść rur od kanalizacji, na fotce z postu #22 widać 4.

 

Pewnie jeden to jakiś kanał dolotowy do kominka.

Może jedna na wprowadzenie do budynku kabla a inny na wodę.

Sam jestem ciekaw dlaczego ich tyle wychodzi z bądź wchodzi do budynku.

Edytowano przez bobiczek (zobacz historię edycji)
Napisano
1 godzinę temu, mhtyl napisał:

A nie dojrzałeś że to ocieplone :) 

Mnie ciekawi dlaczego jest tyle wyjść rur od kanalizacji, na fotce z postu #22 widać 4.

Ale nie wygląda to na tynk, tylko lity beton.

I Te fotki nie pasują do siebie, drzew, domy, okolica. Nawet zarys murów chyba nie jast identyczny, chyba że ujęcia mylą?

Ale może się mylę  :14_relaxed:

1 godzinę temu, mhtyl napisał:

Tylko ta spoina wychodzi z powodu złego przycięcia bloczka, przecież można było dociąć go o te 2-3 cm dłuższego.

Można było przzyciąć. Będzie mostek. Ale na siłę muru niie ma to wpływu. A jak będzie ocieplenie, to na mostek też mały.

Napisano (edytowany)
2 godziny temu, zenek napisał:

I Te fotki nie pasują do siebie, drzew, domy, okolica. Nawet zarys murów chyba nie jast identyczny, chyba że ujęcia mylą?

Ale może się mylę  :14_relaxed:

A jednak sie myliłem, sorry - przy bliższym patrzeniu to pewnie jest ocieplenie z tynkiem (klejem?) . Miałeś rację, mhtyl.

Te rury to nie wiem - może na jakieś media?

Ale ciekawi mnie, co z tymi drenami - dlaczego nie obsypane do góry - może taki swiadomy wybór?

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)

Trochę mnie nie było a widzę, że pojawiło się sporo pytań - już tłumaczę. Oczywiście ściany piwnicy są ocieplone i zaciągnięte klejem. Wyjścia rur które widać to kanały dolotowe do wentylacji piwnicy, powietrze do kominka i wlot do rekuperacji z planowanego gwc. Co do zastosowania zaprawy cementowej przy wypełnianiu spoin - spoiny powstały nie z powodu złego docięcia lecz tak kończyły się pełne bloczki a powstała przerwa była za mała aby był sens wstawiać jakąś docinkę. Ja uważam, że te miejsca z zaprawą są nawet mocniejsze ponieważ są sklejone a pozostałe łączenia pionowe są przecież tylko na pióro-wpust. Ponadto bloczki silikatowe muruje się również na grube spoiny więc uważam, że wszystko jest ok. Jeśli chodzi o dreny to po całym obwodzie budynek został obsypany pospółką a nie zwykłą ziemią. Myślę, że wyjaśniłem wątpliwości :) Pozdrawiam

 

 

Nadproża żelbetowe prefabrykowane

 

672477342_46-budowana5.thumb.jpg.d09bca8491d1e402174c9db7ab9e47ef.jpg

 

https://youtu.be/vclFNiHmEWY

Edytowano przez dawid86 (zobacz historię edycji)
Napisano
1 godzinę temu, dawid86 napisał:

- spoiny powstały nie z powodu złego docięcia lecz tak kończyły się pełne bloczki a powstała przerwa była za mała aby był sens wstawiać

Ale powstały prawie w jednej linii pionowej i tu może być problem, powinny występować w różnych miejscach w każdej warstwie tak aby sie "nie spotkały".

1 godzinę temu, dawid86 napisał:

Wyjścia rur które widać to kanały dolotowe do wentylacji piwnicy,

Bez sensu jest ta rura do wentylacji piwnicy, masz przecież WM.

Napisano
4 godziny temu, mhtyl napisał:

Bez sensu jest ta rura do wentylacji piwnicy, masz przecież WM.

W piwnicy nie ma WM a jest tylko jedno okno - jakoś trzeba dostarczyć tam świeże powietrze.

4 godziny temu, mhtyl napisał:

Ale powstały prawie w jednej linii pionowej i tu może być problem, powinny występować w różnych miejscach w każdej warstwie tak aby sie "nie spotkały".

Dlaczego uważasz, że te miejsca są osłabieniem ściany? Ja sądzę, że jest odwrotnie.

Napisano
4 minuty temu, dawid86 napisał:

W piwnicy nie ma WM a jest tylko jedno okno - jakoś trzeba dostarczyć tam świeże powietrze.

Dlaczego uważasz, że te miejsca są osłabieniem ściany? Ja sądzę, że jest odwrotnie.

A co stoi na przeszkodzie aby WM zamontować do piwnicy? znaczy się nawiew i wywiew. Po to montuje się reku aby mieć zyski a nie straty.

 

Co do bloczków to jest analogicznie jak do przemurowywania jedne warstwy względem drugiej. spróbuj murować okładając pustaki pionowo  jeden na drugim bez przemurowania, czy będzie taka ściana "mocna"?

 

Napisano
34 minuty temu, mhtyl napisał:

A co stoi na przeszkodzie aby WM zamontować do piwnicy? znaczy się nawiew i wywiew. Po to montuje się reku aby mieć zyski a nie straty.

Dokładnie, w piwnicy z reguły jest dużo chłodniej niż w części mieszkalnej. "Łącząc" powietrze z tych dwóch stref raczej nie uzyskamy tyle odzyskanego ciepła co z samej strefy mieszkalnej.

 

41 minut temu, mhtyl napisał:

Co do bloczków to jest analogicznie jak do przemurowywania jedne warstwy względem drugiej. spróbuj murować okładając pustaki pionowo  jeden na drugim bez przemurowania, czy będzie taka ściana "mocna"?

 

Wszystkie miejsca z fugami cementowymi są zrobione z zachowaniem przewiązania łączeń na pióro-wpust. Spoina cementowa jest mocniejsza niż P-W więc tak połączone bloczki traktuję jako całość.

Pozdrawiam

Napisano
10 godzin temu, dawid86 napisał:

Jeśli chodzi o dreny to po całym obwodzie budynek został obsypany pospółką a nie zwykłą ziemią.

 to rude koło murów, to pospółka?

image.png.978bdd7720210bf00aa57ed956a00728.png

Wg źródeł, obsypka powinna być z kamienia, nie pospółki.

Chyba że zastosowałeś jakąś inną technologię?

Napisano
26 minut temu, zenek napisał:

 to rude koło murów, to pospółka?

image.png.978bdd7720210bf00aa57ed956a00728.png

Wg źródeł, obsypka powinna być z kamienia, nie pospółki.

Chyba że zastosowałeś jakąś inną technologię?

Bezpośrednio dookoła rur drenarskich jest kamień i geowłóknina a wszystko dookoła przy ścianach zasypane pospółką. Ciągnie wodę aż miło.

Napisano
4 godziny temu, dawid86 napisał:

Bezpośrednio dookoła rur drenarskich jest kamień i geowłóknina a wszystko dookoła przy ścianach zasypane pospółką. Ciągnie wodę aż miło.

Czyli troszkę inna technologia. Ale jak działa - to OK.

  • 2 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)

Jeden minus wkrętów jest taki że ......................jak się tnie potem materiał z budowy na opał to z widiowej tarczy w krajzedze po kilku wkrętach z węglika zostaje jak na lekarstwo ..:icon_biggrin:

Edytowano przez joks (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano

Tylko że wkręta łatwiej wykręcić niż wyciągnąć wbitego gwoździa. Ja u siebie po budowie wszystkie wkręty wykręciłem bez żadnego problemu.

Napisano
7 minut temu, mhtyl napisał:

Tylko że wkręta łatwiej wykręcić niż wyciągnąć wbitego gwoździa. Ja u siebie po budowie wszystkie wkręty wykręciłem bez żadnego problemu.

Nie wszystkie się da , w trakcie zrywania szalunków nie wszystkie wykręcisz bo skutecznie bywają zamaskowane betonem czy inną zaprawą , i kruche są , szybko się ułamują i część zostaje w drewnie ..i to co zostaje pustoszy tarczę w pile .A ja taki szczęściarz jestem że na pile , w trakcie piłowania te obłamki znajduję ..:icon_biggrin:

Gość mhtyl
Napisano
1 minutę temu, joks napisał:

Nie wszystkie się da , w trakcie zrywania szalunków nie wszystkie wykręcisz bo skutecznie bywają zamaskowane betonem czy inną zaprawą , i kruche są , szybko się ułamują i część zostaje w drewnie ..i to co zostaje pustoszy tarczę w pile .A ja taki szczęściarz jestem że na pile , w trakcie piłowania te obłamki znajduję ..:icon_biggrin:

Wiesz, jak to się robi samemu to nie ma problemu, najgorzej jak fachowcy to robią to wtedy co im i tak tego nie będą rozkręcać więc lecą  aby szybciej, widziałem jak tacy fachowcy wkręty wbijali młotkiem i zakrzywiali :) . Ja sam skręcałem i potem sam rozbierałem szalunek i rozkręcałem i nie miałem problemu. Wkręty czarne fakt są kruche ale w drewno sosnowe wkręcają się jak w masło, gorzej gdy trza wkręcać w twarde drewno to wtedy ukręcają się przy łbach.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Obserwator: Jeszcze UE zapomniała o wprowadzenie czujnika sprawdzającego ile bąków puszczamy w domu i o jakich porach dnia. Tak na poważnie te wszystkie wymienione elementy i dodatkowe materiały to tak naprawdę większe zużycie energii, wszystkie potrzebują zasilania. Jedynym i najrozsądniejszym oraz najzdrowszym działaniem jest WYJŚCIE z UE i to jak najszybciej.
    • Introduction Dans un environnement professionnel où la réactivité et la qualité de communication sont devenues essentielles, la Lettre de motivation IA s’impose comme une solution innovante et performante. Grâce aux avancées de l’ Intelligence artificielle, les entreprises, salariés et entrepreneurs en France disposent désormais d’un outil puissant pour optimiser leurs échanges et renforcer leur image professionnelle. Cette technologie ne se limite pas à la simple rédaction : elle accompagne les acteurs économiques dans leurs stratégies de recrutement, de développement et de croissance. 1. Un gain de temps considérable pour les entreprises et les recruteurs Rédiger une lettre convaincante demande du temps, de la précision et une bonne maîtrise des codes professionnels français. Pour les recruteurs, analyser des centaines de candidatures devient également une tâche chronophage. La Lettre de motivation IA répond parfaitement à ces besoins en générant des textes personnalisés, structurés et pertinents en quelques secondes. Elle permet aux entreprises : de standardiser leur processus RH tout en maintenant une qualité rédactionnelle élevée ;   d’optimiser leur gestion du temps ;   de réduire les erreurs de communication grâce à un contenu cohérent et adapté au poste.   2. Un outil puissant pour les salariés et les professionnels en reconversion Dans un marché du travail compétitif, présenter une candidature professionnelle et bien formulée représente un véritable avantage. Les outils de génération de lettre assistés par l’IA offrent la possibilité de créer des contenus sur mesure, adaptés à chaque secteur d’activité, tout en respectant les attentes des recruteurs français. Que l’on cherche à évoluer dans sa carrière, à postuler en interne ou à changer de voie, la Lettre de motivation IA aide à mettre en avant compétences, expériences et motivations avec clarté et efficacité. 3. Un atout précieux pour les entrepreneurs et les start-ups Les porteurs de projets et start-ups doivent constamment convaincre : investisseurs, partenaires, incubateurs et futurs talents. Une communication bien structurée peut faire toute la différence. La Lettre de motivation IA devient alors un support stratégique pour : présenter un projet de manière professionnelle ;   accompagner les démarches de financement ;   recruter plus rapidement les profils clés ;   répondre efficacement aux appels à projets ou concours.   Grâce aux technologies d’Intelligence artificielle, les entrepreneurs bénéficient d’un outil flexible et fiable pour développer leur crédibilité dès les premières étapes de leur activité. 4. Accessibilité et personnalisation au service de tous La force de la Lettre de motivation IA réside également dans sa simplicité d’utilisation. Il suffit de fournir quelques informations essentielles — poste visé, compétences principales, contexte professionnel — et l’outil génère automatiquement un texte cohérent et personnalisable. Le ton, le style et la longueur peuvent ensuite être ajustés afin de correspondre exactement aux besoins de chaque utilisateur. Conclusion La Lettre de motivation IA représente bien plus qu’un outil de rédaction automatisé : c’est une véritable ressource stratégique pour les professionnels, entreprises et entrepreneurs en France. En améliorant la qualité de communication et en optimisant le temps de travail, elle contribue à renforcer la compétitivité dans un marché toujours plus exigeant. N’hésitez pas à explorer ces solutions innovantes et à tester leurs fonctionnalités pour découvrir comment elles peuvent transformer votre manière de communiquer et de développer vos activités.
    • Taras z drewna to inwestycja na długie lata, ale tylko pod warunkiem regularnej i prawidłowej konserwacji. Najważniejszym momentem w całym roku jest zabezpieczenie drewna przed zimą. To właśnie w tym okresie taras jest narażony na największe obciążenia: wilgoć, stojącą wodę, mróz, częste zmiany temperatury oraz ograniczone nasłonecznienie sprzyjające rozwojowi glonów i grzybów. Jako osoba pracująca na co dzień z produktami Osmo, przedstawiam sprawdzony i skuteczny sposób zabezpieczenia tarasu przed sezonem zimowym. Dlaczego warto zabezpieczać taras przed zimą Niezabezpieczone drewno bardzo szybko traci swoje właściwości. Wnika w nie woda, która zimą zamarza, powodując mikropęknięcia. Drewno szarzeje, staje się szorstkie i podatne na ścieranie oraz biodegradację. Wiosną często okazuje się, że konieczne jest szlifowanie lub nawet wymiana części desek. Oleje tarasowe Osmo działają inaczej niż lakiery. Wnikają głęboko w strukturę drewna, nie tworzą łuszczącej się powłoki i pozwalają drewnu oddychać. Dzięki temu wilgoć nie zostaje zamknięta wewnątrz desek. Krok pierwszy – dokładne czyszczenie tarasu Przed nałożeniem oleju taras musi być idealnie czysty. Stare osady, szarość i naloty biologiczne osłabiają skuteczność impregnacji. Najlepsze efekty daje zastosowanie Osmo Gel 6611 do usuwania starych powłok z  drewna lub specjalistycznego środka czyszczącego do tarasów. Preparat usuwa poszarzałe warstwy drewna, pozostałości starego oleju oraz zabrudzenia biologiczne. Po umyciu taras należy spłukać wodą i pozostawić do całkowitego wyschnięcia na minimum 24–48 godzin. Drewno musi być suche w dotyku i w strukturze. Krok drugi – wybór odpowiedniego oleju Osmo Dobór oleju zależy od rodzaju drewna oraz oczekiwanego efektu wizualnego. Osmo Olej Tarasowy Naturalny nr 007 polecany jest osobom, które chcą zachować naturalny kolor drewna. Chroni przed wodą i ścieraniem. Oleje tarasowe Osmo w wersjach kolorystycznych (takich jak Bangkirai 006, Modrzew 009 Szary 019 ) pozwalają jednocześnie zabezpieczyć i odświeżyć kolor tarasu. Dla tarasów bardzo nasłonecznionych szczególnie polecana jest jako pierwsza warstwa, wersja z filtrem UV 420, która znacznie ogranicza proces szarzenia drewna. Krok trzeci – prawidłowa aplikacja oleju przed zimą Olejowanie powinno odbywać się w odpowiednich warunkach atmosferycznych. Temperatura powietrza i podłoża nie powinna być niższa niż 10 stopni Celsjusza. Nie należy olejować przy zapowiedzi opadów w ciągu kolejnych 24 godzin. Olej nakłada się cienką warstwą przy pomocy wałka, pędzla lub pada do tarasów, zawsze wzdłuż słojów drewna. Nadmiar oleju należy równomiernie rozprowadzić, nie pozostawiając kałuż. Czas schnięcia to około 8–10 godzin do lekkiego użytkowania oraz 24 godziny do pełnej odporności. W przypadku tarasów regularnie konserwowanych zwykle wystarcza jedna warstwa oleju przed zimą. Krok czwarty – zabezpieczenie tarasu na czas zimy Na okres zimowy warto usunąć z tarasu donice i meble stojące bezpośrednio na deskach. Nie należy przykrywać tarasu szczelną folią, ponieważ prowadzi to do gromadzenia się wilgoci pod spodem. Bardzo ważny jest swobodny odpływ wody. Zimą nie wolno skuwać lodu ostrymi narzędziami, ponieważ prowadzi to do mechanicznych uszkodzeń powierzchni. Drewno zabezpieczone olejem Osmo nie chłonie wody, nie pęka, nie łuszczy się i bardzo łatwo odnawia się wiosną jedną warstwą oleju. Jak często olejować taras Tarasy zadaszone wystarczy olejować raz w roku. Tarasy odkryte i silnie nasłonecznione warto zabezpieczać dwa razy w roku – wiosną i przed zimą. Olejowanie jesienne pełni funkcję ochronnej impregnacji na trudny sezon. Najczęstsze błędy popełniane przy konserwacji tarasu Do najczęstszych błędów należą: olejowanie wilgotnego drewna, nakładanie zbyt grubej warstwy oleju, brak wcześniejszego czyszczenia powierzchni, stosowanie lakierów zamiast olejów oraz olejowanie przy zbyt niskiej temperaturze późną jesienią.
    • Na niektóre "damskie" oko wygląda jak "amelinium"  - po co wyprowadzać z błędu?
    • Zapach będzie jak się będą paliły. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...