Skocz do zawartości

Dach pod blachę na rąbek


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Cześć. Będę niebawem krył dach blacha na rąbek. 

Chciałem zrobić deskowanie, potem na to papę. Teraz pytanie: czy dalej lepiej kłaść kontrłaty i gęsto łaty i na to blacha, czy dać na deskowanie mate strukturalną i na to blachę? Jak powinny wyglądać te wartswy aby nie było głośno i szczelnie? Pod dachem będzie stryszek nieużytkowy, ocieplony 10 cm wełny, kąt nachylenia dachu - 37 stopni.

Edytowano przez piexa (zobacz historię edycji)
Napisano

Biorąc pod uwagę doświadczenia inwestorów w tym artykule i ich niezależną opinię, przemyśl jeszcze Swoją decyzję

https://budujemydom.pl/stan-surowy/dachy-i-rynny/a/20807-plaska-blacha-na-rabek-stojacy-z-pokryciem-od-poczatku-mielismy-niefart.

W artykule poniżej jest komentarz na temat warstw.

https://budujemydom.pl/stan-surowy/dachy-i-rynny/a/17296-dach-kryty-blacha-plaska-przykladowa-wycena

Napisano (edytowany)

Jaka decyzje mam przemyśleć? Czy dawać blachę na dach?

Tylko jak przeczytałem że" dekarzy mamy swoich, z polecenia" to widziałem ze będą problemy:)) Niby z polecenia, ale potem napisali ze trzeba pilnować... to po co mi ktoś z polecenia skoro ma ich pilnować???:)))) Albo ktoś robi dobrze, albo na odpierdol i byle szybko, a dobrze wtedy jak ktoś na ręce patrzy. Podstawa to umowa wszystko określająca, w tym kary, terminy itp, a nie na gębę bo znajomy szwagra.

Pełno domów powstaje z blachą na dachu, gdyby to było samo w sobie złe to nikt by tego nie kładł, w dodatku nie jest tanie więc tym bardziej.

Poza tym tutaj jest kardynalny błąd - blacha na samych łatach, a nie na deskowaniu i łatach...

U mnie po pierwsze pod dachem nie będzie nikt spał, po drugie będzie deskowanie, po trzecie planuje węższe odcinki blachy (32cm).
Poza tym mój dach jest dwuspadowy a nie kopertowy, więc to tez trochę robi różnice. 

Edytowano przez piexa (zobacz historię edycji)
Napisano

Ok, widzę ze mata strukturalna na deskowaniu i na to blacha, czyli odpada zabawa z papą, łatami, kontrłatami. Zastanawiam się jeszcze tylko czy taka mat strukturalną można położyć na dach tak na 3 miesiące bez pokrycia blachą? Czy raczej trzeba od razu? Ewentualnie co moze polezeć zanim przykryje to mata strukturalną?

Napisano

Parametry tej maty najlepiej sprawdzić u producenta. Myślę, że największym zagrożeniem są uszkodzenia mechaniczne np. od gradu. Słońca niebawem będzie jak na lekarstwo dlatego tym czynnikiem bym się zbytnio nie martwił.

10 minut temu, piexa napisał:

Ok, widzę ze mata strukturalna na deskowaniu i na to blacha, czyli odpada zabawa z papą, łatami, kontrłatami. Zastanawiam się jeszcze tylko czy taka mat strukturalną można położyć na dach tak na 3 miesiące bez pokrycia blachą? Czy raczej trzeba od razu? Ewentualnie co moze polezeć zanim przykryje to mata strukturalną?

Ta mata wychodzi drogo i na 99% spełnia dodatkowo funkcję wyciszającą. Myślę, że membrany dachowe są technologicznie poprawnym rozwiązaniem, ale o wiele tańszym. Poszukaj produktów DELTA, TYVEC, MARMA etc.

Napisano

Znalazłem coś takiego jak Marma Ekran Dachowy 265 Włochaty pod blache na rąbek, conajmniej połowe tańsze od mat strukturalnych, ok 1500 zl na mój dach 156 m2 wiec nie jest źle. Czy wersje niewłochate nadają się pod blache - nie wiem.

Napisano

Może to niektórzy uznają za herezję. W tej sytuacji, skoro poddasze ma być nieużytkowe, a spadek znaczny (37°), na deskowaniu nie jest pod blachą już nic potrzebne. Tradycyjna wersja to wąskie (do 15 cm) deski calówki, układane ze szparami do 5 cm. Do nich mocowana blacha płaska. Za to po deskowaniem należy w takim układzie zostawić szczelinę wentylacyjną. Zapewni osuszenie desek i spodniej części blachy. Dopiero poniżej tej szczeliny wysokoparoprzepuszczalna folia dachowa i ocieplenie z wełny mineralnej.

Napisano (edytowany)
1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Może to niektórzy uznają za herezję. W tej sytuacji, skoro poddasze ma być nieużytkowe, a spadek znaczny (37°), na deskowaniu nie jest pod blachą już nic potrzebne. Tradycyjna wersja to wąskie (do 15 cm) deski calówki, układane ze szparami do 5 cm. Do nich mocowana blacha płaska. Za to po deskowaniem należy w takim układzie zostawić szczelinę wentylacyjną. Zapewni osuszenie desek i spodniej części blachy. Dopiero poniżej tej szczeliny wysokoparoprzepuszczalna folia dachowa i ocieplenie z wełny mineralnej.

Czyli kolejność od krokwii:

1. membrana wysokoparoprzepuszczalna

2. kontrłaty na krokwiach

3. deskowanie

4. blacha

?

 

na pewno plusem membrany na deskowaniu jest to ze niweluje jakieś lekkie nierówności i ucisza blache.

Edytowano przez piexa (zobacz historię edycji)
Napisano

Membrana ma za zadanie odprowadzić w zasadzie pozwolić na odparowanie wilgoci z warstw pod nią. Zapewnia też szczelność na wszelki wypadek przecieku, podwiania pokrycia dachowego w czasie ulewnego deszczu itp. Izolacja termiczna ma mieć w sobie jak najmniej wilgoci z kondensacji i przy okazji nie zamoknąć od góry. Cała filozofia.

Jarek proponuje układ, w którym wilgoć, która przeleci przez szpary w deskowaniu pełnym spłynie po membranie a przy okazji cyrkulacja od okapu do kalenicy osuszy deskowanie.

Skoro stryszek nie będzie użytkowy, to bym podłogę ocieplił a na stryszku w zimie trzymał zapasy :)

W lato używał jako sauny :) Chyba, że chcesz mieć tam Swój azyl, wtedy wracamy to założeń pierwotnych.

 

Napisano
15 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Skoro stryszek nie będzie użytkowy, to bym podłogę ocieplił a na stryszku w zimie trzymał zapasy :)

W lato używał jako sauny :) Chyba, że chcesz mieć tam Swój azyl, wtedy wracamy to założeń pierwotnych.

 

Stryszek nie będzie użytkowy, ale tez nie chciałbym tam mieć takiej różnicy temperatur. W suficie podwieszanym na pietrze ma być ze 30 cm wełny, natomiast na stryszku tez planuje dać z 10 cm wełny miedzy krokwie, aby wytworzyć taki bufor dla powietrza zimnego w zimę i ciepłego w lato. Nie chce sauny ani lodówki na strychu:)

 

Ok, czyli są dwie opcje:

1. krokwie > deskowanie > mata strukturalna/membrana "włochata" > blacha na rąbek

2. krokwie > mebrana wysokoparoprzepuszczalna > kontrłaty > deskowanie > (ewentualna mata wyciszająca>) blacha na rąbek

 

które rozwiązanie jest tańsze? przy dachu 150m2?

Napisano

Prawidłowy układ na dachy ocieplonym pod blachę płaską wymaga ułożenia maty "włochatej" i umożliwienia  cyrkulacji powietrza między FWK i deskowaniem. W przypadku strychu nieogrzewanego musi być zapewniona jego wentylacja zatem ocieplenie dachu będzie miało znikomy wpływ na ciepłochronność . Termoizolacja spowalnia tylko przepływ ciepła i latem przy braku  chłodzenia strych mocno się nagrzeje - tyle,  że po dłuższym czasie.

Napisano (edytowany)
1 godzinę temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Prawidłowy układ na dachy ocieplonym pod blachę płaską wymaga ułożenia maty "włochatej" i umożliwienia  cyrkulacji powietrza między FWK i deskowaniem. W przypadku strychu nieogrzewanego musi być zapewniona jego wentylacja zatem ocieplenie dachu będzie miało znikomy wpływ na ciepłochronność . Termoizolacja spowalnia tylko przepływ ciepła i latem przy braku  chłodzenia strych mocno się nagrzeje - tyle,  że po dłuższym czasie.

Wydaje mi się ze te 10-12 cm wełny jednak trochę zaizoluje termicznie pomimo wentylacji tego poddasza,

zwłaszcza ze będzie wentylowane poprzez wykonanie otworów nawiewnych w okapie i wywiewnych w kalenicy, osłoniętych membraną paroprzepuszczalną.

Edytowano przez piexa (zobacz historię edycji)
  • 3 tygodnie temu...
Napisano

Dzień dobry,

Nie jest konieczne pełne deskowanie przy zastosowaniu paneli dachowych na rąbek z Blachy Pruszyński.

Konieczne natomiast jest wykonanie rusztu drewnianego.

Ruszt drewniany jak n/w:
• kontrłaty o wymiarach 19x40 lub 20x60,
• łaty o wymiarach 30x60 (panele 300 mm) lub 40x70 (panele 500 mm).

 

Szczegóły dostępne są na stronie firmowej w instrukcji montażu: https://pruszynski.com.pl/download.php?fid=450c108b.pdf

p1.jpg

 

Panele na rąbek Blachy Pruszyński:

 

 

  • 2 miesiące temu...
Napisano

Instrukcja montażu paneli dachowych dostępna jest na stronie firmowej Blachy Pruszyński pod n/w adresem:

https://pruszynski.com.pl/download.php?fid=a22c1613.pdf

 

Zachęcamy do odwiedzenia serwisu YouTube, gdzie na naszym profilu prowadzony jest video poradnik z montażu paneli dachowych na rąbek.
Aktualnie dostępne jest 11 odcinków poradnika.
Poniżej ostatnia nagrana część traktująca o montażu paneli na elewacji, na lukarnie.

 

 

 

  • 7 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam Mam problem spowodowany brakiem uzyskania pozwolenia na budowę przez to że droga prowadząca do działki (wewnętrzna , prywatna ) ma 3.5 metra szerokości a nie 5 m , dodam że moja działka i dwie przed moja są jedyne nie zabudowane licząc od wjazdu z drogi publicznej na drogę wewnętrzną a dalej za moją działka jest około 6-7 domów.  I jak to działa że tamte domy dostały pozwolenie a ja nie dostałem i działka przed moją również nie dostała pozwolenia  bo rozmawiałem z sąsiadem.   Czy oprócz służebności jest jakaś inna szansa odwołania się i sensowna argumentacja tego przypadku ? Ktoś może miał podobną sytuację w ostatnim czasie ?    
    • No i tym samym zwiększyć śliskość nawierzchni    
    • Jak fugę wykorzystałbym rzadki beton. Jak trochę przyschnie, zamieść całość a po całkowity wyschnięciu fug, przeczyścić kamienie wodą, można czymś zaimpregnować (pod warunkiem, że kamienie się ładnie doczyszczą)
    • Instrukcja olejowania nowego tarasu drewnianego z zastosowaniem produktów Osmo   Aby zapewnić trwałość, odporność na warunki atmosferyczne oraz estetyczny wygląd tarasu, niezbędne jest odpowiednie zabezpieczenie drewna jeszcze przed montażem. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób pracy z wykorzystaniem renomowanych produktów marki Osmo. 1. Gruntowanie – Osmo WR Aqua 4001 Wszystkie elementy drewniane – deski tarasowe i legary – gruntujemy preparatem WR Aqua 4001. Grunt aplikujemy z każdej strony, zwracając szczególną uwagę na krawędzie oraz spód desek. Po nałożeniu preparatu drewno musi schnąć przez minimum 24 godziny w suchym, przewiewnym miejscu. 2. Pierwsza warstwa Oleju Tarasowego Osmo – przed montażem Po wyschnięciu gruntu nakładamy pierwszą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Olej nanosimy: Z obu stron desek tarasowych (góra i dół), Na wszystkie powierzchnie legarów. Dzięki temu drewno jest zabezpieczone zarówno od strony ekspozycji, jak i od strony gruntu/wilgoci. 3. Montaż tarasu Po całkowitym wyschnięciu oleju deski i legary montujemy zgodnie z zasadami sztuki budowlanej. Prace należy prowadzić w suchych warunkach pogodowych. 4. Druga warstwa Oleju Tarasowego Osmo – po montażu Po zamontowaniu desek, na ich widoczną (górną) stronę nakładamy drugą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Zapewnia to pełną ochronę przed działaniem promieni UV, deszczem i śniegiem oraz nadaje drewnu piękne, naturalne wykończenie. 5. Zabezpieczenie końcówek desek – Osmo 5735 Impregnat do czoła deski Na zakończenie każdą czołówkę (końcówkę) deski zabezpieczamy specjalnym impregnatem Osmo 5735. Zapobiega to nadmiernemu wnikaniu wilgoci przez czoła, co jest szczególnie ważne, ponieważ właśnie tam drewno najbardziej chłonie wodę i jest narażone na pękanie.   Dodatkowe wskazówki: Drewno przed impregnacją i olejowaniem powinno mieć wilgotność poniżej 20%. Idealne warunki pracy: temperatura od +10°C do +30°C, brak opadów i wysoka wilgotność względna powietrza. Do aplikacji zaleca się używać pędzla do drewna, wałka lub specjalnych akcesoriów Osmo.  
    • Dzięki za podpowiedź. Osobiście, skupiam się na lepszych parametrach (choć tu różnica w nich jest niewielka) bo będę potrzebował ich później do świadectwa energetycznego przy wniosku o dofinansowanie pompy ciepła. Z trudnościami w układaniu jakoś sobie spróbuję poradzić.   Szukając jakiegoś "haczyka", myślałem właśnie o parametrach nie podanych w opisie ale skoro ich nie podali, to raczej są mniej istotne i do pełnej oceny tych produktów pozostaje tu pewnie to, co opisałeś, czyli wygoda w układaniu, rozwarstwianie, pylenie, itp. W międzyczasie spróbowałem porównać wełnę szklaną "piano", czyli tą którą używałem dotychczas, z "KT37", czyli jedną z tych, które chcę dokupić i wydają się jednakowe. Jedyna różnica poza długością w rolce i ceną to ta, że sprzedawane są w dwóch innych marketach budowlanych pod różną nazwą.   Podsumowując, jeśli nie ma zbyt dużych różnic między "Uni-matą 38" a "KT 37", to zamówię tą "KT 37". Jest tańsza za metr kw., delikatnie cieplejsza i ma takie same właściwości, jak "Isover Piano", którego używałem dotychczas.      
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...