Skocz do zawartości

Odprowadzenie spalin i skroplin z kotłów kondensacyjnych


Recommended Posts

Napisano

Kotły kondensacyjne zasilane gazem ziemnym, propanem czy niekiedy również z palnikiem olejowym zastępują coraz częściej tradycyjne urządzenia, głównie ze względu na znacznie wyższą sprawność. Do ich popularności przyczynia się też lepsza izolacja cieplna budynków jak i upowszechnienie się systemów ogrzewania powierzchniowego - głównie w formie ciepłej podłogi.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budownictwob2b.pl/instalacje/baza-wiedzy/kominy-kominki-piece/8065-odprowadzenie-spalin-i-skroplin-z-kotlow-kondensacyjnych

Napisano
Artykuł ciekawy, proszę tylko zwrócić uwagę na wzór sumaryczny metanu (CH4 - opisany jako wodór).
Napisano

Tak to fakt, produkcję kondensatu łatwo zauważyć przy pracy kotła w zakresie temperatury medium do 50-55 stopni Celsjusza. Idealne rozwiązanie dla zasilania wodnego ogrzewania podłogowego albo dużej ilości  grzejników. Kocioł pracuje non-stop (limitem jest jedynie nastawa termostatu w pomieszczeniu lub/i informacji z czujnika pogodówki), wymiennik się nie studzi  itd. Odzyskujemy część ciepła ze spalin, wymiennik jest chłodzony wodą na powrocie o niskiej temperaturze i kółko się zamyka.

  • 1 rok temu...
Napisano
Czy kondensat z kotła można odprowadzić bezpośrednio do ziemi na ogród pod rośliny lubiące kwaśną glebę?
Napisano
28 minut temu, Gość Skand napisał:

Czy kondensat z kotła można odprowadzić bezpośrednio do ziemi na ogród pod rośliny lubiące kwaśną glebę?

Myślę, że jak lubisz się pastwić nad roslinkami, to tym sposobem je uśmiercisz.

Ale możesz do kanalizacji - czy nie prościej?

  • 2 miesiące temu...
Gość Kowalski
Napisano
Czy kocioł kondensacyjny o mocy 150 kW może pobierać powietrze tylko z pomieszczenia kotłowni
Napisano (edytowany)

Doprecyzowując – przy podłączeniu z użyciem systemu powietrzno-spalinowego pobierają powietrze bezpośrednio z zewnątrz, niezależnie od wentylacji kotłowni. 

Ponadto gdzie jest potrzebny ten kocioł, o tak dużej mocy? Tu będą wchodzić w grę nieco inne przepisy bezpieczeństwa niż przy małych kotłach.

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Napisano
Dnia 24.11.2020 o 15:23, zenek napisał:

Myślę, że jak lubisz się pastwić nad roslinkami, to tym sposobem je uśmiercisz.

Ale możesz do kanalizacji - czy nie prościej?

Wbrew panującej opinii ludzi, którzy tego kondensatu nigdy na oczy nie widzieli ani nie sprawdzali  - jest on lekko kwaśny a nie żrący. Woda w szklance z wcisnięta całą cytryną jest bardziej kwaśna :) Kondensat ma pH 4-5 a podobno ludzka skóra ma 5.5. Eksperyment z papierkiem lakmusowym potwierdzi moje słowa. Poniżej lista kwaśnych substancji z otoczenia

Ok. 0 pH – Skoncentrowany kwas solny
ok. 1 pH – Środki do sanitariatów, kwas w bateriach
ok. 2 pH – Kwas cytrynowy, odrdzewiacze
ok. 3 ph – Ocet, odkamieniacze
ok. 4 pH – Wino, cola
ok. 5 pH – Kawa, kwaśne deszcze
ok. 6 pH – Mleko
ok. 7 pH – Chemicznie czysta woda

Napisano
1 godzinę temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Wbrew panującej opinii ludzi, którzy tego kondensatu nigdy na oczy nie widzieli ani nie sprawdzali  - jest on lekko kwaśny a nie żrący.

A jaki jest skład chemiczny?

  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Mam pytanie: czy przykry zapach ścieków (siarkowodoru?) w okolicy pieca dwufunkcyjnego może mieć związek z odprowadzaniem kondensatu do kanalizacji? Okresowo pojawia się taki uciążliwy zapach, chociaż nie wiem czy nie wraca on kanałem wentylacyjnym, którego wylot na dachu jest w pobliżu odpowietrznika kanalizacji.
Napisano

Takie cuda się dzieją przy spalinach z kotłów węglowych bo sama efektywność spalania pozostawia wiele do życzenia, ale z gazowych - pierwsze słyszę. Może zaciąga z cofką od kogoś z okolicy. Czym pali sąsiad i co jest w poblizu - tylko ten wylot z kanalizacji? Jest jeszcze jedna możliwość - zrzucasz kondensat do kanalizacji i nie masz zasyfonowania. Wtedy czujesz wyziewy "z własnego podwórka".

Napisano
53 minuty temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Wodny roztwór "czegoś" :)

 tak - ciekawe, że kilka lat temu, jak eliminowali kominki - takie dane były dostępne - teraz szukałem - i bardzo skąpo na ten temat, Widać w google tez cenzura. Coś tam nt, siarki, ale zamglone - a pamietam, że i inne związki się ulatniają :icon_wink:

 

Taki artykuł znalazzłem:

https://www.pb.pl/gaz-ziemny-bardziej-szkodliwy-dla-klimatu-niz-sadzono-970297

  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Mieszkam na ostatnim piętrze. Przyszły sąsiad, w mieszkaniu piętro niżej, zakłada ogrzewanie gazowe. Rurę spalinową z piecyka gazowego wyprowadził przez dach budynku. Rura przebiega przez klatkę schodową, tuż koło mojego mieszkania. Odległość rury od ściany mieszkania (ściana wykonana z płyty pilśniowej) wynosi niecałe 40 cm, a od rury kanalizacyjnej 20 cm. Czy jest to zgodne z przepisami?
Napisano

Skoro to dom z wieloma odrębnymi mieszkaniami to musi to być wspólnota, współwłasność lub spółdzielnia. Ew. budynek komunalny
Czyli na przeróbki i wyprowadzenie komina musiał mieć zgodę zarządu lub współwłaścicieli (lub właściciela budynku). 

W domkach jednorodzinnych taka rura przechodzi przez wnętrze domu, więc nie jest to regulowane przepisami, poza wymaganiami dotyczącymi pom. w którym montowany jest kocioł

Napisano

Z wyrzutu bocznego na zewnątrz jest min. 50cm od okna, to podejrzewam że w środku budynku też to obowiązuje albo tym bardziej. Sąsiad nie ma możliwości wypuścić tego na zewnątrz przez ścianę?

Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka



Napisano
Ma możliwość wypuszczenia przez ścianę, ale wtedy piec musiałby umieścić w kuchni. Tak zrobili wszyscy sąsiedzi posiadający ogrzewanie gazowe. On widocznie wolał w pomieszczeniu wyodrębnionym z przedpokoju i przeznaczonym na łazienkę. W ścianie oddzielającej ją od klatki schodowej zamontował kratki wentylacyjne.
Napisano
Być może myśli, że przez kratki napłynie odpowiednia ilość powietrza potrzebna do spalania gazu, ponieważ rura, która tak "pięknie" się prezentuje przy moim wejściu do mieszkania i ogranicza otwarcie drzwi ponad 90 stopni, będzie służyć tylko do odprowadzania spalin. Kratki wentylacyjne ma też sąsiad na pierwszym piętrze, ale one służą raczej do odprowadzenia wszelkich domowych "zapachów" na klatkę schodową. Nie ma nawyku otwierania okna w mieszkaniu. Wietrzenie mieszkania odbywa się przez otwarcie drzwi na bardzo użyteczną klatkę schodową.
  • 8 miesiące temu...
Gość mocny8@op.pl
Napisano
Wymyśliłem sobie, że konfensat z pieca gazowego przeprowadzę przez miedzianą wężownicę wykorzystując ciepło do ogrzania kotłowni /piec gaz kon/ 20 kw, stanie się coś tej rurze?,a potem do ks.
Napisano

Rura miedziana bardzo szybko skoroduje pod wpływem kondensatu. Do jego odprowadzenia nie stosuje się miedzi.

Cały pomysł nie jest zresztą wart zachodu, pozyskane ilości ciepła będą niewielkie. Jeżeli jednak koniecznie już coś takiego robić, to wystarczy wstawić pojemnik na kondensat, choćby z 5 l butelki i zrobić mu u góry przelew do kanalizacji. Kondensat będzie oddawał ciepło do pomieszczenia.

  • 3 miesiące temu...
Napisano
Panie Cezary Jankowski - jaśniej chyba się nie dało, bardzo przejrzyste wyjaśnienia, super "skondensowane" informacje
  • 1 miesiąc temu...
Gość Gość BroniJ
Napisano
Mam zastrzeżenie do stwierdzenia, że kondensat można odprowadzać do "przydomowej oczyszczalni ścieków". Moja oczyszczalnia zatkała się już po roku po zmianie zwykłego kotła gazowego na kondensacyjny i wpuszczenia kondensatu do kanalizacji!! W takich oczyszczalniach, zwanych potocznie szambami biologicznymi, pracują tzw. bakterie beztlenowe dozowane okresowo. Niestety, nawet ten słabo zakwaszony kondensat powoduje ich nieskuteczność (zabija je?). Fachowiec od jego przeczyszczenia powiedział, że teraz na kursach szkoleniowych podaje się, by kondensatu nie wpuszczać do szamb biologicznych.
  • 7 miesiące temu...
Napisano
Niestety ale dolomit podnosi PH w glebie po bardzo długim czasie,a w wodzie daje odczyn obojętny więc jako neutralizator kondensatu to nie jest dobry pomysł.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Proszę o poradę tych, co się znają, bo pojęcia nie mam jak właściwie do tematu podejść. Dwa lata temu stałem się właścicielem jednego z lokali na niewielkim osiedlu szeregowców. Niedawno dopiero zastanowił mnie fakt, że nie mamy dostępu do dachu. Temat zaistniał tym bardziej, że chcemy podejść do przeglądu kominowego i na fakt braku dostępu do dachu zwrócił uwagę kominiarz. Stwierdził, że takiego dostępu wymagają przepisy i powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Konkretnie w Dziale VII. Bezpieczeństwo użytkowania, § 308 Wejścia na dach napisane jest, że w budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych. W odpowiedzi na zadane pytanie deweloper odpowiedział, że dostęp do dachu z zewnątrz (drabina na stałe przymocowana do elewacji) nie jest wymagana przepisami, ponieważ przepis dotyczy jedynie budynków z wydzieloną wewnętrzną klatką schodową. Nie rozumiem tego, że dwukondygnacyjny budynek (czyli minimum parter z piętrem, tak?) z wewnętrzną wydzieloną klatką schodową powinien taki dostęp mieć a budynek w zabudowie szeregowej (każdy lokal ma swoje wewnetrzne schody, które nie są traktowane jako "klatka schodowa"?) już nie, mimo że wysokość takiego budynku może być przecież identyczna? Dostęp do kominów to jedno, ale na przykład jakieś zaprószenie ognia i... możemy sobie z dołu tylko patrzeć i czekać aż strażacy przyjadą - oby na czas. Czy deweloper ma rację?
    • Firma Real Klim świadczy usługi z zakresu klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Posiadamy certyfikaty oraz uprawnienia państwowe, które są niezbędne przy wykonywaniu prac montażowo - serwisowych. https://realklim.pl/   Nasza firma specjalizuje się w profesjonalnym montażu klimatyzacji w domach, biurach i lokalach usługowych. Gwarantujemy szybki, solidny i estetyczny montaż oraz fachowe doradztwo w doborze urządzeń. https://realklim.pl/klimatyzacja   Oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji – od przeglądów po naprawy. Dbamy o wydajność, czystość i długą żywotność Twojego urządzenia. https://realklim.pl/serwis-klimatyzacji   Projektujemy i montujemy systemy wentylacyjne dopasowane do potrzeb budynku. Zapewniamy komfort oddychania i skuteczne usuwanie wilgoci. https://realklim.pl/wentylacja   Zajmujemy się instalacją i serwisem systemów rekuperacji, które zapewniają świeże powietrze w domu i pozwalają oszczędzadź na ogrzewaniu. https://realklim.pl/rekuperacja   Specjalizujemy się w montażu pomp ciepła – ekologicznego źródła ogrzewania. Pomagamy dobrać odpowiednie urządzenie i zapewniamy jego obsługę. https://realklim.pl/pompy-ciepła   Sprawdź Naszą wizytówkę Google, sprawdź opinię klientów oraz wybrane realizacje: Wizytówka Google
    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
    • Niekoniecznie. Wyłącznik instalacyjny nadmiarowo-prądowy. Zasada działania i cel stosowania
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...