Skocz do zawartości

Jaką Pompę ciepła wybrać?


Recommended Posts

Dzień Dobry
Dostałem Parę ofert Pomp Ciepła dla Domu nowo budowanego 
Dane budynku:
- Ściany wykonane porotherm 25
- Ocieplenie budynku steropianem 15-20cm
- elewacja wykonana tynkiem akrylowym cienko warstwowym barankiem
- Dach pokryty dachówką ceramiczną
- Ocieplenie poddasza będzie dopiero wykonane najprawdopodobniej Pianką PUR 20-25cm
- Budynek posiada około 160m2 powierzchni użytkowej
- W całym budynku zostało wykonane ogrzewanie podłogowe - rozmieszczone co 12-10cm
- Garaż w bryle budynku nie ogrzewany
- kotłownia również nieogrzewana
- Działka ma powierzchnię 12,75 ara
- Dom posiada okna 3 szybowe oprócz okien na poddaszu - dwuszybowe

Dostałem wstępne Propozycje i wyceny Pomp Ciepła dla budynku które dane podałem powyżej (ceny pomp podane wraz z instalacją). Chciałbym się was poradzić która z nich według was jest godna polecenia i czy może macie jakieś inne propozycje lub sugestie

1. BUDERUS WLW196i-8AR E / IVT AIR X 409 - 30 000zl
2. SAMSUNG EHS 9 kW Inverter - 22 000zl
3. Panasonic T-CAP 9 inwerter - 25 000zl
4. Stiebel Eltron HPA-08 inwerter - 25 000zl
5. Nibe AMS 10-8 + Centrala wewnętrzna HK 200S - 28 000zl
6. Vaillant VWL 105/5 - 34 000
7. Viessmann Vitocal 100-S - 34 000zl
8. Viessmann Vitocal 100-S - 37 000zl
9. apic 18 SPIW HEKLEN - 27 000zl

Pompy gruntowe:(ceny wraz z odwiertami)
1. BUDERUS WPS 8 K-1 - 39 000zl
2. SMARTHEAT Bravour 008 i INWERTER - 44 000zl
3. Ecoforest Eco Geo 1-9 INWERTER - 41 000zl
4. apic 11 CGW - 45 000zl

Co Myślicie o tych pompach i cenach??? Która według was jest godna uwagi??? Czy warto inwestować w pompy gruntowe? Czy może macie jakiś dobrych instalatorów pomp ciepła? I czy macie lepsze propozycje od tych zaproponowanych powyżej.

Pozdrawiam

Link do komentarza

w dosyć dobrym przybliżeniu można to sprawdzić tutaj http://cieplowlasciwie.pl/

wpisz do kalkulatora dane i zapodaj linka. Ale już biorąc pod uwagę powierzchnię budynku i fakt że to jest nowy dom i wszędzie jest ogrzewanie podłogowe - celowałbym w pozycje 2,3 lub 4. Są to sprawdzeni, renomowani producenci, moc wystarczająca - więc po co przepłacać? Jeśli chodzi o Panasonica (nr 3) - to wziąłbym powaznie pod rozwage zamiast T-CAP inna wersję, 1F, 3F lub jeszcze inne. T-CAP montuje się raczej w starszych "energetycznie" domach, gdzie jest wymagana większa moc (a T-CAP ma gwarantowaną moc 9kw do -15C) - w nowych domach nie ma takiej konieczności, a wręcz nadmiar mocy w połączeniu z nienajlepiej dobranym sterowaniem może być źródłem problemów (taktowanie)

aha - jeśli chodzi o izolację piszesz 15-20 dla ścian i 20-25 pianki dla poddasza. Mam nadzieję, że 20 jest na ścianie domu, a 15 garaż ;)

 Nie było nic o wentylacji - mam nadzieje że jest mechaniczna z rekuperatorem??

Przemyślałbym jeszcze sprawę odizolowania termicznego garażu od domu - tzn. dodatkowe ocieplenie ściany garaż/dom(choćby niedużo). Garaż będzie nieogrzewany, ale będzie zasysał ciepło z budynku...

Link do komentarza

Przy podanych parametrach maksymalna strata ciepła 4 kW jest mało realna. Podawane w wycenach pompy 8-10 kW byłyby zaś dobrane bez sensu.

O konkretnych markach nie chcę się wypowiadać. Mam tylko uwagę odnośnie T-CAP. Wszystkie pompy z tej linii mają sprężarki inwerterowe. akt, że pompa utrzymuje moc nominalną do -15°C na zewnątrz wcale nie znaczy, że w razie potrzeby nie działa z mniejszą mocą. Jak najbardziej działa w ten sposób.

Jest natomiast zasadnicza różnica pomiędzy pompami powietrze/woda oraz solanka/woda (gruntowymi). W tych pierwszych sprawność nieuchronnie spada wraz ze spadkiem temperatury zewnętrznej. A więc koszty eksploatacyjne rosną. Gruntowe zaś cały czas mają do dyspozycji źródło dolne o stabilnej temperaturze. Niezależnie od temperatury zewnętrznej. Utrzymują więc wysoką sprawność.

Co będzie bardziej opłacalne i do zaakceptowania dla konkretnej osoby to już kwestia indywidualna.

 

Link do komentarza
24 minuty temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Jest natomiast zasadnicza różnica pomiędzy pompami powietrze/woda oraz solanka/woda (gruntowymi). W tych pierwszych sprawność nieuchronnie spada wraz ze spadkiem temperatury zewnętrznej. A więc koszty eksploatacyjne rosną. Gruntowe zaś cały czas mają do dyspozycji źródło dolne o stabilnej temperaturze. Niezależnie od temperatury zewnętrznej. Utrzymują więc wysoką sprawność.

Prawda.

Nie mniej jednak ....

Nie mniej jednak, zapominamy o grzaniu  CWU, a jest to bardzo istotne.

W naszym klimacie ilość dni z temperaturą powietrza ponad 5 stopnia jest zdecydowanie większa niż z niższą i zależy od strefy klimatycznej.

COP powietrznych PCi może wynosić nawet ponad 5, a gruntowe oscylują wokół 3.

 

Tabelki ze średnią temperaturą powietrza z 30 lat:

rys1.srednia_temperatura_powietrza_w_C_n

 

rys2.srednia_temperatura_powietrza_w_C_n

 

rys3.srednia_temperatura_powietrza_w_C_n

 

 

Jak się to uwzględni, zwłaszcza przy dużej rodzinie lub/ i dużym zużyciem CWU obraz jawi się zupełnie inny.

Link do komentarza

Potem dla jasności tematu trzeba rozgraniczyć zagadnienie - dostawiamy PC do istniejącej instalacji lub zaczynamy od zera i wtedy mamy więcej możliwości.

 

W pierwszym przypadku można pompę PC dla CWU "ożenić" z wymiennikiem biwalentnym i te kilka dni w roku mamy wspomaganie istniejącego źródła ciepła. Można też czerpać powietrze z dużej kubatury albo przez tę kubaturę przepuszczać powietrze - garaż, piwnica etc. Chyba gaweł miał podobne rozwiązanie.

 

Patrząc na te mapy  - Wrocław i zachodnie Pomorze rajem dla producentów powietrznych pomp ciepła. I tak właśnei trzeba korzystać z dobrodziejstw natury.

Link do komentarza
1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Przy podanych parametrach maksymalna strata ciepła 4 kW jest mało realna. Podawane w wycenach pompy 8-10 kW byłyby zaś dobrane bez sensu.

O konkretnych markach nie chcę się wypowiadać. Mam tylko uwagę odnośnie T-CAP. Wszystkie pompy z tej linii mają sprężarki inwerterowe. akt, że pompa utrzymuje moc nominalną do -15°C na zewnątrz wcale nie znaczy, że w razie potrzeby nie działa z mniejszą mocą. Jak najbardziej działa w ten sposób.

 

Niestety, znam użytkowników tego modelu (T-CAP) którzy posiadając mocno energooszczędne domy, rzędu 3,5-4kw (projektowe obciążenie cieplne) sami przyznali, że wybrali urządzenie o za dużej mocy i mają problem z taktowaniem. Mimo, że to inwerter.  Warto sprawdzić może w dokumentacji, z jaką minimalną mocą będzie pracować to urządzenie, a jakiej mocy będzie potrzebować ww. budynek, dajmy na to, gdy na zewnątrz jest 0C.

 

Polecanie dzisiaj gruntówek - sporo droższych, to delikatnie mówiąc - nieporozumienie. Jasne, kto bogatemu zabroni....Ale w nowych energooszczędnych domach, różnica w kosztach użytkowania pomiędzy PC p-w a g-w jest....wie ktoś? w przeliczeniu na PLN?

Właśnie...jak już będziecie wiedzieli, to już nikomu nie polecicie dużo droższej gruntówki ze stabilnym temperaturowo dolnym źródłem :icon_biggrin:

I tak, napisałem to ja, od 9 lat użytkownik gruntówki (!)

Link do komentarza

Zajda jednak małe zmiany w ociepleniu Poddasza będzie ono ocieplone Wełną o współczynniku 0,033.

I Chciałem zapytać Czy według was warte są swej ceny pompy typu Split: pozycja 6, 7, 8 

Czy lepiej zainwestować w pompy monoblokowe takie jak: 1, 2, 3, 4, 5, 9

Czy znacie jakiegoś dobrego instalatora który działa na terenie województwa opolskie?

Po waszych wstępnych opiniach widzę że gruntówki raczej się nie opłaca.

Link do komentarza
9 minut temu, cielok18 napisał:

?????

I co myślicie o Pompie Vaillant VWL 105/5 - za 34 000zł(cena z instalacją) czy jest warta swej ceny???? Pompa typu split. Pytam bo do jutra jest promocja a od czerwca cena o 8% w górę na wszystkie produkty Vaillanta.

W ciągu jednej doby takiej sraczki dostałeś? Inwestycja za kilkadziesiąt tysięcy, a Ty tylko reklamujesz i reklamujesz...

Link do komentarza

żaden z twojej listy to nie jest "tani szajs" - jedyny producent o którym nic nie wiem, to apic. Cała reszta, to porównywalny sprzęt w takiej lub innej cenie.

 

Możesz kupić "mercedesa" - i będziesz non-stop latać po serwisach, a możesz kupić alfę - i nie będziesz widywać go w ogóle ;)

 

Link do komentarza
Dnia 29.05.2019 o 23:34, cielok18 napisał:

Dzień Dobry
Dostałem Parę ofert Pomp Ciepła dla Domu nowo budowanego 

7. Viessmann Vitocal 100-S - 34 000zl
8. Viessmann Vitocal 100-S - 37 000zl

Witaj, ja mogę wypowiedzieć się w temacie urządzeń marki Viessmann jak i generalnie na temat tego, czy i dlaczego warto inwestowac w PC, ale skupmy się może na konkretnym produkcie.

Po pierwsze zaproponowano Ci bardzo dobre, nowoczesne urządzenie typu powietrze woda. Po drugie, nie wiem kiedy zbierałeś wyceny, ale warto wziąć pod uwagę, że do końca czerwca 2019 jest ono objęte promocją: zobacz tutaj. W ramach promocji otrzymujesz pakiet z pompą ciepła Vitocal 100-S w specjalnej cenie wraz z montażem i 5-letnią gwarancją.:

 

Pompa ciepła split Vitocal 100-S – z tradycyjną dla produktów Viessmann wysoką jakością wykonania i efektywnością.

Promocyjna cena brutto z podatkiem VAT 8% zawiera:

-montaż jednostki wewnętrznej oraz jednostki zewnętrznej na elewacji

-montaż przewodu chłodniczego do 10 m z jednym przejściem przez ścianę

-uruchomienie pompy ciepła

-5 lat gwarancji na urządzenie!

-produkt spełnia wymogi Programu Czyste Powietrze

 

Zachęcam do kontaktu w tej sprawie z naszymi partnerami lub z centralą. 

W razie jakichkolwiek wątpliwości - służę pomocą!

Link do komentarza
5 minut temu, cielok18 napisał:

w pozycji numer 8 chodziło o pompę Viessmann Vitocal 200-S

 

Też jest na promocji: https://www.viessmann.pl/pl/budynki-mieszkalne/ekosystem/vitocal-200-s.html 

Ponadto, warto wiedzieć, że przepisy ustawowe wymagają od właściciela posesji, by podczas pracy pomp ciepła do granicy działki docierały jedynie 40dB(A) (zabudowa jednorodzinna, okres pracy nocnej 22:00 – 6:00).

 

Nowe pompy ciepła powietrze/woda, konstrukcji split oraz monoblok Vitocal 200-S, 222-S i 200-A są bezkonkurencyjnie najcichszymi urządzeniami tego rodzaju. Warunek ten spełniają już w odległości 2,2 metra.  Dzięki zabiegom konstrukcyjnym Advanced Acoustic Design, generowane dźwięki są idealnie  tłumione przez przegrody budowlane co dodatkowo poprawia efekt, tym samym można je bez problemu użytkować także w gęsto zabudowanych osiedlach domków szeregowych.

 

Zapraszam do kontaktu!

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Dnia 30.05.2019 o 10:42, aaaa napisał:

Niestety, znam użytkowników tego modelu (T-CAP) którzy posiadając mocno energooszczędne domy, rzędu 3,5-4kw (projektowe obciążenie cieplne) sami przyznali, że wybrali urządzenie o za dużej mocy i mają problem z taktowaniem. Mimo, że to inwerter. 

Ale są też tacy, którzy chwalą sobie taki naddatek mocy w tym modelu :)

Wszystko zależy od tego jak leży, co i gdzie leży :D

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Dnia 31.05.2019 o 09:41, cielok18 napisał:

Nie Znam się na pompach i chodzi mi o to że jeśli mam kupić jakiś tani szajs do którego co chwilę będzie wzywany serwis to wolę dopłacić znacznie większa kwotę aby nic się nie psuło i wszystko chodził ok.

Witam, 

Jeżeli zastanawiają się Pan nad wyborem sprawdzonej pompy ciepła do swojego budynku, to zachęcam do zapoznania się z ofertą pomp ciepła marki Junkers - Bosch z rodziny Bosch Compress. Nasze pompy ciepła, cechują się solidnym wykonaniem oraz posiadają wysokiej klasy sprężarkę i wymiennik ciepła. Gwarantuje to długą żywotność i wysoką sprawność wytwarzania energii cieplnej. Marka Junkers-Bosch oferuje gwarancje na swoje pompy ciepła do 5 lat. 
W sprawie doboru odpowiedniej pompy ciepłą zachęcam Pana do kontaktu z jednym z naszych Autoryzowanych Instalatorów. Kontakt do nich można znaleźć w wygodnej wyszukiwarce, dostępnej na stronie www.junkers.pl. Możliwy jest również kontakt telefoniczny pod infolinią o numerze: 801 900 810. Więcej informacji o naszych pompach ciepła z rodziny Bosch Compress, znajduje się na stronie: http://www.junkers.pl/produkty
Chętnie odpowiem na ewentualne pytania. 
Pozdrawiam, 
________________________________ 
Konsultant Junkers - Bosch
 

Link do komentarza
  • 10 miesiące temu...

Zdecydowanie odradzam zakup pompy Viesmann Vitocal 200S - popełniłem ten błąd i teraz żałuję, w ciągu 3 mcy zgłosiłem 6 awarii i pompa nadal nie działa...mogłem wybrać innego producenta, co polecam wszystkim wahającym się.

Viessman Vitocal ma sprawny marketing, ale kiepską obsługę klienta w przypadku problemów - chętnie szerzej opiszę swoje negatywne doświadczenia, bo ciągle trwają i końca na razie nie widać.

Link do komentarza
  • 8 miesiące temu...
  • 9 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To jedna z najprzyjemniejszych chwil jak do tej pory Podlewanie powierzchni płyty fundamentowej. Zajmujemy się tym równe 10 dni - być może niepotrzebnie tak długo ale ciepłe i słoneczne dni powodują szybkie schnięcie betonu. Ponadto odkuwamy zabetonowane kielichy rur kanalizacyjnych, gdyż chcemy je mieć wyciągnięte już na wierzch tak aby w przyszłości bez problemu podpiąć w nie poszczególne punkty sanitarne.    
    • Faza 1.     Książka to są palety i na nich położone  dwie warstwy paneli naprzemiennie, z przesunięciem z lewej od osi budowanej bryły.      Faza 2.   Książka to są palety i na nich położone  dwie warstwy paneli naprzemiennie, z przesunięciem do prawej od osi budowanej bryły.      Nie ma problemu, na parterze będzie  lepiej schło.
    • Koniecznie! Jeśli tylko podparty panel się ugnie, to należy natychmiast wszystko rozebrać i zwiększyć ilość podkładek.  I jeszcze jedna uwaga techniczna. Podkładki należy układać w miejscach podparcia, czyli nad sobą! Albo inaczej podkładki mają wyznaczać linię pionową. Tego się należy trzymać jak się nie ma doświadczenia.
    • Nie szukałem rozmiaru paneli, ale moim zdaniem koniecznie musisz podeprzeć od samego podłoża na którym będziesz suszyć panele nie tylko na końcach paneli, ale i w dwóch, trzech miejscach na ich długości... A porada co do przekładek, którą tu wrzucił @retrofood jest dobrym wyjściem!!!     Z tym że ciąłbym raczej WZDŁUŻ...          
    • Bardzo Wam wszystkim udzielającym się dziękuję. Poprosiłem o pomoc na 4 forach, tylko tutaj wywiązała się szeroka dyskusja, która pozwala mi nabrać wiedzy i wyklarować dalszy sposób działania.   Wasza pomoc jest porównywalna do konsultacji z profesjonalnym rzeczoznawcą, to bardzo budujące, że jeszcze istnieją ludzie, którzy chcą się podzielić wiedzą i pomóc innemu człowiekowi, tak po prostu.  Bardzo możliwe, że uchronicie mnie i moją małżonkę od dotkliwych szkód, jeszcze raz serdecznie dziękuję zarówno redakcji jak każdemu kolejnemu z Was który zechciał wziąć udział w dyskusji.   Ubolewam nad tym głęboko, że jako konsument, muszę teraz świecić oczami na każdym etapie za wszystkich, poczynając od dewelopera, dostawców materiałów, a kończąc na robotach wykończeniowych i błędach w projekcie kuchni. Na każdym kroku jest babol na babolu.      1/ Wiem, że to może być trochę komiczne, ale prośba o zerkniecie, czy dobrze rozumiem jak mam tą bryłę budować z paneli do suszenia, czy nie zrozumiałem źle, bo jak już ułożę to będzie po sprawie:   FAZA pierwsza:   Na samym dnie podłoże z legarów lub palet i taką konstrukcję powiela, jedna na drugiej (końce równo do siebie dolegają nic nie wystaje poza bryłę:     FAZA DRUGA (po tygodniu?):     2/  Jest jeden mankament, muszę to suszyć w nowym lokalu nie ma innej opcji. Robiąc proces wygrzewania, zacznie posadzka parować skoczy wilgotność powietrza. Planuję ułożyć to na parterze, bo tam jest posadzka 2-3x bardziej sucha od piętra, po pierwsze suszyli ją miesiąc po zalaniu i to tak bardzo grubo suszyli, po drugie od miesiąca było centralne włączone i tam nie ma podłogi położonej więc dodatkowo odparowywało swobodnie.    3/ Czy Panowie macie może jakąś rekomendację dla podkładu oraz foli jaką po wygrzaniu powinienem zastosować?   Z wypowiedzi Pana redaktora zrozumiałem, że przy moim ogrzewaniu, może zostać ten podkład co mam:   https://www.obi.pl/podklad-pod-panele/home-inspire-podklad-pod-panele-xps-floor-protect-2-mm/p/6963565?wt_mc=gs.pla.Mieszkać.Podłogi.Panelepodłogoweipodłogidrewniane&wt_cc1=17619245192&wt_cc4=c&wt_cc9=?wt_cc1=17619245192&wt_cc4=c&wt_cc9=&wt_mc=gs.pla.smart.mieszkac.&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAire5BhCNARIsAM53K1gNgPjmuvVrz-nH2cpsIg-II41wX4Q1sZEezCCQIwwLe3X36eW7gBoaApk7EALw_wcB   Teraz pytanie jaką folię tam zastosować.     PS. (ciekawostka) Wczoraj strawiłem cały dzień nad zachodzeniem w głowę braku prądu w jednym z pomieszczeń. Dzięki przypadkowi, że sąsiad na swoim segmencie zrobił zdjęcia instalacji elektrycznej na etapie stanu surowego (deweloper nie udostępni jej bo nie) i ślęcząc z detektorem kabli nad ścianami, ustaliłem, że deweloper zagipsował w ścianie jedną z puszek tzw. gniazda rozgałęźnego, gdzie jest faza i trzeba to zarobić, aby zamknąć obwód i puścić prąd na to konkretne pomieszczenie....brak słów, do dłubania dziura w ścianie, która jest wykończona w 100% pomalowana i wszystko.  Detektorem znalazłem w ścianie kabel z fazą dokładnie w miejscu w którym sąsiad ma gniazdo i zweryfikowałem na projekcie instalacji elektrycznej, że jest tam przewidziane, u mnie ściana. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...