Skocz do zawartości

Problem z dziwnym wykwitem na ścianie w nowym domu


kedith

Recommended Posts

Napisano

Witam. Mam problem z wykwitem na ścianie po wewnętrznej stronie. Na dole ściany na parterze niepodpiwniczonym pojawiła się pofałdowana "linia" - coś w rodzaju wybrzuszenia, a w jednym miejscu "porozrywało" farbę (coś w rodzaju struktury kryształu, po przejechaniu ręką farba kruszy się - być może z odrobiną tynku). Ściana, o której mowa, jest ścianą zewnętrzną budynku (częściowo znajdującą się na zewnątrz, a częściowo w garażu, jednak wykwit pojawił się tylko na tej części ściany, która jest w nieogrzewanym garażem. (część ściany, która wychodzi na zewnętrz nie ma wykwitu). Sam wykwit pojawił się na wysokości ok. 30 cm od podłogi, podkręciliśmy ogrzewanie i zauważyliśmy, że wykwit ten "obniża się ku podłodze". 

Nadmieniam, że dom był budowany 5 lat temu, ściana jest z siporeksu, tynkowana tynkiem naturalnym (nie była szpachlowana). Malowanie ścian odbyło się mniej więcej po około roku od tynkowania. Gruntowana była uni-gruntem głeboko penetrującym. Po kilku dniach od gruntowania była malowana 2 razy Tikurilą satin mat (tj. farbą lateksową), a następnie lakierem Duluxa z drobinkami brokatu. Przez 5 lat nie było problemu, doiero 3-4 dni temu pojawił się wykwit.

Z tyłu na ścianie, gdzie pojawił się wykwit - tj. po zewnętrznej części ściany, ale jest to w garażu - ściana jest ocieplona 12cm styropianem. Wykonano podwójną izolację między fundamentami a murem, fundamenty zostały ocieplone siporexem, wykonano drenaż całej działki, również pod budynkiem. W domu jest wentylacja mechaniczna - rekuperator. W tym miejscu nie są wpuszczone żadne przewody (ale w garażu 3metry wyżej została umieszczona jednostka odkurzacza centralnego (jednak rura od niego "idzie" w górę i na lewo). Dom ogrzewany jest jedynie ogrzewaniem podłogowym. Ale ogólnie w domu jest ciepło i samo ogrzewanie nie włącza się często. Nadmieniam, żebył obliczny współczynnik przenikania ciepła i te wszystkie budowlane obliczenia, ponieważ cały dom jest wykonany na wzór domu pasywnego (mocno wyizolowana podłoga, mocno wyizolowany sufit, ściany zewnętrzne ocieplone 24cm syropianem (jedynie ściana, o której mowa jest 12cm styropianem, gdyż część tej ściany po zewnętrznej stronie "biegnie" w garażu, więc nie było potrzby dawać tam 24cm styropianiu. Drobna linia wykwitu pojawiła się, ale przy sammej podłodze na przylegającej ściance wenwętrznej między sypialnią a jej garderobą (w samej garderobie niewielka ziana wielkości 5cm). 

W garażu na problematycznej ścianie nie ma żadnych wykwitów, zmian, plam itd. (ale jest tam 12 cm styropianu pociągnietego klejem, pogruntowanego głęboko penetrującym gruntem i pomalowanego już zwykłą Tikurillą. 

Sam wykwit nie ma zapachu pleśni, nie widać też białago, solnego nalotu. Ściana sprawia wrażenie suchej. W miesjcu, gdzie przjedzie się palcem widać tynk, farba sucha jak pieprz osypuje się (na zdjęciu można mylnie odbierać jako pleśń). 

Czy komus przychodzi do głowy co to może być? Szukaliśmy, czy nie ma tam gdzieś wody - ale nie ma, nie ma w pobliżu okien, parapetów, rynien, przewodów wentylacyjnym, kominowych, rur, dziur itp.

Czy to podciąganie kapilarne mimo tylu izolacji? Punkt skraplania się między ciepłym powietrzem z ogrzewania podłogowgo a powietrzem z nawiewu od rekuperatora (wloty wentylacji mechanicznej są na sufitach)? Różnica temperatur w sypialni i w garażu? (mimo ocieplenia 1cm styropianem?) Murowanie, tynkowanie, gruntowanie i malowanie odbywało się w dużych odstępach czasowych, a dużo później ocieplanie i tynkowanie elewacji.

Zdjęcie 1 pokazuje, gdzie najpierw pojawił się problem, na zdjęciu drugim widać, jak z upływem czasu struktura wybulenia popękała, co w przybliżeniu widać na zdjęciu trzecim. Na czwartej fotce widać, co dzieje się z farbą, jak sie przejdzie palcem po wybuleniach. 

IMG_20181203_001245[1].jpg

IMG_20181203_001217[1].jpg

IMG_20181203_001229[1].jpg

IMG_20181203_001346[1].jpg

Napisano
9 godzin temu, kedith napisał:

Szukaliśmy, czy nie ma tam gdzieś wody - ale nie ma, nie ma w pobliżu okien, parapetów, rynien, przewodów wentylacyjnym, kominowych, rur, dziur itp. 

 

Napisano

Połączenie dachu garażu za ścianą budynku... zacieka pod styropianem na ścianie wewnątrz garażu... chyba...

Napisano

W ścianie ani na niej nie ma żadnych rur - nie jest tam prowadzona żadna instalacja (ani wodna, ani CO, bo mamy tylko ogrzewanie podłogowe w postaci kabli) - w tej części domu nie ma żadnych łazienek, kuchni itp. Malowane było wałkiem, nie jest to typ baranka (ale ten wykwit tak wygląda, po czym pęka). Piwnic w domu nie ma. Zainfekowana częć ściany wewnętrznej swoją drugą stronę ma w garażu. Wykwit pojawił się najpierw na wysokości 30cm i dopiero potem obniżył się ku dołowi (bliżej listwy podłogowej). Sprawdzaliśmy także, czy coś od dachu nie przepuszcza, ale tam też nic nie widać. Poza tym garaż od początku był integralną częścią domu, więc dach jest całością, jedną długą powierzchnią - nie jest "dosztukowany nad garażem". 

Już zakupiliśmy Hydrostop, że ewentualnie porobimy otwory i wlejemy środek, bo w tym momencie nie ma możliwości skuwać tynk na całej powierzchni, żeby gołym okiem sprawdzić, czy pustak jest mokry czy nie.

  • 1 miesiąc temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...