Skocz do zawartości

Problem z dziwnym wykwitem na ścianie w nowym domu


kedith

Recommended Posts

Napisano

Witam. Mam problem z wykwitem na ścianie po wewnętrznej stronie. Na dole ściany na parterze niepodpiwniczonym pojawiła się pofałdowana "linia" - coś w rodzaju wybrzuszenia, a w jednym miejscu "porozrywało" farbę (coś w rodzaju struktury kryształu, po przejechaniu ręką farba kruszy się - być może z odrobiną tynku). Ściana, o której mowa, jest ścianą zewnętrzną budynku (częściowo znajdującą się na zewnątrz, a częściowo w garażu, jednak wykwit pojawił się tylko na tej części ściany, która jest w nieogrzewanym garażem. (część ściany, która wychodzi na zewnętrz nie ma wykwitu). Sam wykwit pojawił się na wysokości ok. 30 cm od podłogi, podkręciliśmy ogrzewanie i zauważyliśmy, że wykwit ten "obniża się ku podłodze". 

Nadmieniam, że dom był budowany 5 lat temu, ściana jest z siporeksu, tynkowana tynkiem naturalnym (nie była szpachlowana). Malowanie ścian odbyło się mniej więcej po około roku od tynkowania. Gruntowana była uni-gruntem głeboko penetrującym. Po kilku dniach od gruntowania była malowana 2 razy Tikurilą satin mat (tj. farbą lateksową), a następnie lakierem Duluxa z drobinkami brokatu. Przez 5 lat nie było problemu, doiero 3-4 dni temu pojawił się wykwit.

Z tyłu na ścianie, gdzie pojawił się wykwit - tj. po zewnętrznej części ściany, ale jest to w garażu - ściana jest ocieplona 12cm styropianem. Wykonano podwójną izolację między fundamentami a murem, fundamenty zostały ocieplone siporexem, wykonano drenaż całej działki, również pod budynkiem. W domu jest wentylacja mechaniczna - rekuperator. W tym miejscu nie są wpuszczone żadne przewody (ale w garażu 3metry wyżej została umieszczona jednostka odkurzacza centralnego (jednak rura od niego "idzie" w górę i na lewo). Dom ogrzewany jest jedynie ogrzewaniem podłogowym. Ale ogólnie w domu jest ciepło i samo ogrzewanie nie włącza się często. Nadmieniam, żebył obliczny współczynnik przenikania ciepła i te wszystkie budowlane obliczenia, ponieważ cały dom jest wykonany na wzór domu pasywnego (mocno wyizolowana podłoga, mocno wyizolowany sufit, ściany zewnętrzne ocieplone 24cm syropianem (jedynie ściana, o której mowa jest 12cm styropianem, gdyż część tej ściany po zewnętrznej stronie "biegnie" w garażu, więc nie było potrzby dawać tam 24cm styropianiu. Drobna linia wykwitu pojawiła się, ale przy sammej podłodze na przylegającej ściance wenwętrznej między sypialnią a jej garderobą (w samej garderobie niewielka ziana wielkości 5cm). 

W garażu na problematycznej ścianie nie ma żadnych wykwitów, zmian, plam itd. (ale jest tam 12 cm styropianu pociągnietego klejem, pogruntowanego głęboko penetrującym gruntem i pomalowanego już zwykłą Tikurillą. 

Sam wykwit nie ma zapachu pleśni, nie widać też białago, solnego nalotu. Ściana sprawia wrażenie suchej. W miesjcu, gdzie przjedzie się palcem widać tynk, farba sucha jak pieprz osypuje się (na zdjęciu można mylnie odbierać jako pleśń). 

Czy komus przychodzi do głowy co to może być? Szukaliśmy, czy nie ma tam gdzieś wody - ale nie ma, nie ma w pobliżu okien, parapetów, rynien, przewodów wentylacyjnym, kominowych, rur, dziur itp.

Czy to podciąganie kapilarne mimo tylu izolacji? Punkt skraplania się między ciepłym powietrzem z ogrzewania podłogowgo a powietrzem z nawiewu od rekuperatora (wloty wentylacji mechanicznej są na sufitach)? Różnica temperatur w sypialni i w garażu? (mimo ocieplenia 1cm styropianem?) Murowanie, tynkowanie, gruntowanie i malowanie odbywało się w dużych odstępach czasowych, a dużo później ocieplanie i tynkowanie elewacji.

Zdjęcie 1 pokazuje, gdzie najpierw pojawił się problem, na zdjęciu drugim widać, jak z upływem czasu struktura wybulenia popękała, co w przybliżeniu widać na zdjęciu trzecim. Na czwartej fotce widać, co dzieje się z farbą, jak sie przejdzie palcem po wybuleniach. 

IMG_20181203_001245[1].jpg

IMG_20181203_001217[1].jpg

IMG_20181203_001229[1].jpg

IMG_20181203_001346[1].jpg

Napisano
9 godzin temu, kedith napisał:

Szukaliśmy, czy nie ma tam gdzieś wody - ale nie ma, nie ma w pobliżu okien, parapetów, rynien, przewodów wentylacyjnym, kominowych, rur, dziur itp. 

 

Napisano

Połączenie dachu garażu za ścianą budynku... zacieka pod styropianem na ścianie wewnątrz garażu... chyba...

Napisano

W ścianie ani na niej nie ma żadnych rur - nie jest tam prowadzona żadna instalacja (ani wodna, ani CO, bo mamy tylko ogrzewanie podłogowe w postaci kabli) - w tej części domu nie ma żadnych łazienek, kuchni itp. Malowane było wałkiem, nie jest to typ baranka (ale ten wykwit tak wygląda, po czym pęka). Piwnic w domu nie ma. Zainfekowana częć ściany wewnętrznej swoją drugą stronę ma w garażu. Wykwit pojawił się najpierw na wysokości 30cm i dopiero potem obniżył się ku dołowi (bliżej listwy podłogowej). Sprawdzaliśmy także, czy coś od dachu nie przepuszcza, ale tam też nic nie widać. Poza tym garaż od początku był integralną częścią domu, więc dach jest całością, jedną długą powierzchnią - nie jest "dosztukowany nad garażem". 

Już zakupiliśmy Hydrostop, że ewentualnie porobimy otwory i wlejemy środek, bo w tym momencie nie ma możliwości skuwać tynk na całej powierzchni, żeby gołym okiem sprawdzić, czy pustak jest mokry czy nie.

  • 1 miesiąc temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam .Mam pytanie jak dokleić płytkę której już nie ma dłuższy czas do tarasu ,jak nie ma jak do czego jej dokleić .Na Zdjęciu to jest od kleju bo ta płytka na drewno jest przyklejona . https://zapodaj.net/plik-qmlTGjAND9
    • Kontrola Wydziału Budownictwa powinna ustalić stan faktyczny i odnieść się do Twoich uwag.
    • Formalnie nie ma obowiązku uzyskania dokumentów potwierdzających możliwość przyłączenia do sieci elektroenergetycznej, wodociągowej itd. na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę lub składania zgłoszenia z projektem. Zniesiono go jeszcze w 2015 roku, w ramach nowelizacji prawa budowlanego.  Ale są tu dwa zastrzeżenia. Pierwsze jest takie, że bez zapewnienia dostępu do mediów nie zakończymy budowy i nie będziemy mogli w takim budynku legalnie mieszkać. Tu trzeba mieć na uwadze przede wszystkim prąd. Ale chociażby bez kanalizacji się nie obędzie, jeżeli na danym terenie przewidziano tylko przyłączenie do sieci.  Drugi haczyk to oświadczenie projektanta o możliwości podłączenia domu do istniejącej sieci ciepłowniczej. Obecnie takie oświadczenie trzeba dołącyć do dokumentacji. Chociaż wciąż są niejasności interpretacyjne, czy zawsze trzeba to zrobić. 
    • Murowania już coraz mniej. Zbliżamy się do wysokości nadproży a więc docinamy wstępnie ostatnie pustaki na których zostaną wylane poduszki betonowe oraz obsadzone nadproża. Przenosimy również poziom zero do budynku tak aby łatwiej nam się pracowało. Porównujemy lasery krzyżowe trzech firm Nivel System, DeWalt oraz Hilti.    
    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...