Skocz do zawartości

Jak rodzaj pokrycia dachowego?


Recommended Posts

Napisano


Dokładnie to jaki rodzaj pokrycia z blachy wybrać?

 

Czy na dach jednospadowy na budynku gospodarczym o spadku 12 stopni ( nie procent) można zastosować jakiś rodzaj blachodachówki?

 

Na dachu jest pełne deskowanie i papa podkładowa. Połać dachowa jest skierowana dokładnie na zachód - nacinające deszcze od zachodu. 

 

Wprawdzie Pruszyński podaje że jego blachodachówki można stosować od 9 stopni ale sprzedawca twierdzi spadek jest zbyt mały i mogą być przecieki i nieszczelności pokrycia.

 

Sprzedawca proponuje blachę trapezową albo blachę na rąbek

 

Blacha trapezowa nie za bardzo mi się podoba natomiast trudno znaleźć wykonawcę na blachę na rąbek. 

 

Poza tym boję się błędów wykonawczych przy montażu blachy na rąbek i widocznego falowania blachy. 

 

Czy brać blachodachówkę czy szukać dobrego wykonawcy blachy na rąbek. 

 

 

Napisano

zamów trapez, ale o wyższym przetłoczeniu np t35.

5 godzin temu, Budujemy Dom - otoczenie domu napisał:

Blacha trapezowa dzięki większej grubości jest odporniejsza na uszkodzenia mechaniczne, intensywne opady gradu itp.

Zadowalający jest również stosunek ceny do jakości.

Trzeba jednak zaakceptować industrialny, nieco przemysłowy charakter takiego pokrycia dachowego. 

 

Pani chyba blachę dachową tylko w katalogu widziała...

Napisano (edytowany)
11 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Dach będzie miał podwójne krycie (blacha, papa, deskowanie) zatem spadek w zupełności wystarczy, na dowolne pokrycie pod warunkiem układu -  kontrłaty i łaty.  Na rąbek łączone są też gotowe panele - a montaż zatrzaskowy.

Tak to się zgadzam że papa i deskowanie daje dodatkowe zabezpieczenie ale przy blachodachówce podobno trudno jest zrobić obróbkę komina przy takim małym spadku żeby nie było przecieków.

 

Np. na tym filmie instruktażowym Ruukki podaję że blacha na rąbek jest od 8 stopni ale jak jest komin albo okno to już musi być 15 stopni. 

Jak dla mnie ciekawe to dość ciekawe zastrzeżenie.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Jckr1wb_XMQ

 

 

7 godzin temu, Budujemy Dom - otoczenie domu napisał:

Blacha trapezowa dzięki większej grubości jest odporniejsza na uszkodzenia mechaniczne, intensywne opady gradu itp.

Zadowalający jest również stosunek ceny do jakości.

Trzeba jednak zaakceptować industrialny, nieco przemysłowy charakter takiego pokrycia dachowego.

 

No właśnie blacha trapezowa kojarzy mi się z hala przemysłową. 

 

 

Edytowano przez odaro (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
8 godzin temu, Budujemy Dom - otoczenie domu napisał:

Blacha trapezowa dzięki większej grubości jest odporniejsza na uszkodzenia mechaniczne...

Ciekawe spostrzeżenie. Szanowna Pani Małgorzato może Pani podać przykładową grubość blachy trapezowej?

Wracając do meritum przy kryciu wstępnym wykonanym papą każde pokrycie będzie dobre i przy tym kącie nachylenia połaci żadnego nie będzie widać. Wybierz takie, które ci się podoba. Najtaniej wyjdzie blachodachówka. Blachodachówka jess pokryciem dość szczelnym ale dla pewności można na deskach najpierw nabić kontrłaty i dopiero wówczas pokryć papą podkładową termozgrzewalną. Wszystkie połączenia powinny być zgrzane i żadne papiaki nie mogą być widoczne. Natomiast "klik" nie ma widocznych żadnych wkrętów, jest pokryciem płaskim co umożliwia swobodny bez żadnych zakłóceń spływ wody. Profesjonalny wykonawca nie będzie miał żadnych problemów ze szczelnym obrobieniem komina. Pozdrawiam.

Edytowano przez Witand - pokrycia dachowe (zobacz historię edycji)
Napisano

A myślicie że blacha na rąbek w kolorze czekoladowobrązowy RAL 8017 to bobry pomysł.

 

Wszystkie dachy z blachy na rąbek jakie widziałem były w kolorze grafitowym

29 minut temu, Takiowaki napisał:

Pokaż rzut połaci tego budynku

Tak na szybko nic nie ma ale dach jest jednospadowy z ogniomurkiem z jednego boku i z tyłu.

 

Na dachu jest duży komin ustawiony dłuższym wymiarem wzdłuż spadku dachu. 

Napisano

To jeszcze jedno pytanie techniczne jak przy blasze na rąbek zrobić prawidłowo wlot dla szczeliny wentylacyjnej pokrycia. 

Napisano

komin ustawiony centralnie, przy którejś ze ścian, czy może przy ogniomurze?

szczelina tak jak zawsze, aczkolwiek bardziej się zastanów nad przeciwległym końcem połaci. Jest wlot, wylot też musi być.

Napisano

A jak jest podwójny pas nadrynowy?

 

Jeden na papie wstępnego krycia a drugi pod pokryciem z blachy.

 

A co z wylotem szczeliny wentylacyjnej. Po przeciwległej stronie do okapu mam ogniomurek

4 minuty temu, Takiowaki napisał:

komin ustawiony centralnie, przy którejś ze ścian, czy może przy ogniomurze?

szczelina tak jak zawsze, aczkolwiek bardziej się zastanów nad przeciwległym końcem połaci. Jest wlot, wylot też musi być.

Komin jest prawie centralnie

Witand czy stosujesz wkręty do poziomowania łat?

 

https://www.google.pl/search?q=wkręty+do+poziomowania+łat&oq=wkręty+do&aqs=chrome.0.69i59j0j69i57j69i61j69i60l2.8245j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

Co o nich sądzisz?

7 minut temu, Witand - pokrycia dachowe napisał:

Normalnie z pod pasa nadrynowego. Pozdrawiam.

A jak jest rynna zamocowana wysoko na desce okapowej to nie upośldza to ruchu powietrza przy wlocie pod pasem nadrynnyowym?

 

Czy może wtedy trzeba montować rynnę nisko na desce okapowej żeby powietrze mogło się przedostać pod pasem nadrynnowym.  

Napisano
2 godziny temu, Takiowaki napisał:

przy takim kącie nachylenia połaci i ogniomurze na końcu ruch powietrza sam w sobie będzie "upośledzony". Sam chcesz to pokryć?

Czyli jak to rozwiązać.

 

Dużo rzeczy na budowie sam robiłem ale dachu się nie podejmuje :) 

Dopytuje bo chce wiedzieć jak to zrobić prawidłowo i nie wysłuchiwać panie zawsze tak robiłem i było dobrzxe. 

Napisano

Ja osobiście wolałbym blachę trapezową o wyższym profilu. Przy tak małym kącie nachylenia i tak pokrycia prawie nie widać z dołu. A przy trapezowej wentylacja pod pokryciem jest łatwiejsza do zrobienia. Kolor powłoki może zaś być dowolny.

Myślę, że tu nie obejdzie się bez kominków wentylacyjnych, skoro spadek jest mały a przeciwna strona niż wlot jest zamknięta ogniomurem. Jaka jest wielkość tego dachu? szczególnie wymiar od okapu do ogniomuru.

Napisano (edytowany)
8 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Ja osobiście wolałbym blachę trapezową o wyższym profilu. Przy tak małym kącie nachylenia i tak pokrycia prawie nie widać z dołu. A przy trapezowej wentylacja pod pokryciem jest łatwiejsza do zrobienia. Kolor powłoki może zaś być dowolny.

Myślę, że tu nie obejdzie się bez kominków wentylacyjnych, skoro spadek jest mały a przeciwna strona niż wlot jest zamknięta ogniomurem. Jaka jest wielkość tego dachu? szczególnie wymiar od okapu do ogniomuru.

Odległość od okapu do ogniomurka to 8,14m

 

Cały dach ma wymiary 11,13 x 8,14 co daje ok. 91m2 powierzchni połaci plus do tego ogniomurek na dwie strony

 

Niestety mimo niewielkiego nachylenia cały dach jest widoczny z ulicy bo jest od niej oddalony ok. 25m. 

Edytowano przez odaro (zobacz historię edycji)
Napisano

Nie stosuję wkrętów do poziomowania łat. To nie moja bajka. Wyprowadzam połać po swojemu. Przy takim nachyleniu połaci albo rynnę montujemy wyżej i wówczas na hakach nakrokwiowych albo niżej i wówczas można można na hakach doczołowych. Posadowienie deski okapowej musi umożliwić swobodny wypływ skroplin. Przy tak płaskim dachu wysokość posadowienia rynny nie ma żadnego znaczenia. W tym wypadku to tylko walor estetyczny. Pozdrawiam.

Napisano (edytowany)

Budmat ma ciekawy pas podrynowy razem z listwą startową do blachy płaskiej na rąbek (clik)

 

http://www.budmat.com/pl/produkt/listwa-startowa-do-prime-click-ls-14-142

 

Domyślam się że nawiercone otwory są po to żeby umożliwić wlot powietrza pod połać dachową.

 

Tylko że produkt jest na indywidualne zamówienie czyli w praktyce może być nie osiągalny. 

Tutaj też jakieś rozwiązanie wentylacji połaci dachowej

 

9.jpg

Edytowano przez odaro (zobacz historię edycji)
Napisano

To jest siatka do zabezpieczania szczeliny wentylacyjnej. Kupuje ja się w rolkach o pewnej szerokości i iluś tam metrach bieżących w zależności od producenta i materiału ( może być metalowa lub z pvc)

Pas startowy wygina również dekarz (taniej wyjdzie ;) ). Możesz dodatkowo zamówić u producenta podgięcie krawędzi początkowej w panelu na rąbek (w zasadzie przyspieszy montaż)

Napisano
Dnia 29.05.2018 o 23:00, Witand - pokrycia dachowe napisał:

Wracając do meritum przy kryciu wstępnym wykonanym papą każde pokrycie będzie dobre i przy tym kącie nachylenia połaci żadnego nie będzie widać. Wybierz takie, które ci się podoba. Najtaniej wyjdzie blachodachówka.

Dodam tylko do wypowiedzi Przedmówcy Witanda, że na blaszanym dachu słychać deszcz. Wiem bo mieszkam na poddaszu i słyszę jak dzwoni. O ile Polska nie leży w strefie burz tropikalnych, nie przeszkadza mi to zbytnio. Bardziej natomiast dziwi mnie korozja pokrycia w kilku miejscach. Mieszkam pod dachem krytym blachodachówką - producenta nie znam, wykonawcy też nie - pokrycie ma kilkanaście lat.

Mam możliwość obserwować mój dach często ponieważ mogę wychylać się przez okna dachowe. Przyczyną korozji jest prawdopodobnie przycinanie diaksą. Tak zgaduję.

Dach wygląda OK. Mogę porobić z czasem fotki i możemy poddać analizie wady i zalety. Ameryki pewno drugi raz nie odkryję ale czasem warto zerknąć na dach z lotu ptaka albo chociaż z bliska. Mało kto ma ku temu okazję - poza kominiarzem i dekarzem.

Napisano

W tym konkretnym przypadku chodzi o garaż czyli temat głośności pokrycia dachowego nie ma żadnego znaczenia.

Natomiast jeśli chodzi o korozję to jest ono normalnym zjawiskiem w pokryciach o rdzeniu stalowym.  Korozja spowodowana cięciem występuję najczęściej w koszach. Korozja na połaci najczęściej na przegięciach (przetłoczeniach) wynika z mikro pęknięć powłoki lakierniczej i warstwy ochronnej cynku. Żywotność tych pokryć to około 20~25 lat. Pozdrawiam.

  • 3 miesiące temu...
Napisano

To może warto zamiast po blachę sięgnąć po płytę falista z włóknocementu? Łatwo ją zamontować, jest wykonana z naturalnych surowców i jest niepalna. Widziałam ją w ofercie Creatona, sama się zastanawiam czy nie połozyć jej na dach garażu. Dodatkowym jej plusem jest to, że zapewnia dobrą izolacje akustyczną wiec będzie to dla nas mniej uciążliwe gdyby przyszło nam pracować w garażu podczas ulewy.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Formalnie nie ma obowiązku uzyskania dokumentów potwierdzających możliwość przyłączenia do sieci elektroenergetycznej, wodociągowej itd. na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę lub składania zgłoszenia z projektem. Zniesiono go jeszcze w 2015 roku, w ramach nowelizacji prawa budowlanego.  Ale są tu dwa zastrzeżenia. Pierwsze jest takie, że bez zapewnienia dostępu do mediów nie zakończymy budowy i nie będziemy mogli w takim budynku legalnie mieszkać. Tu trzeba mieć na uwadze przede wszystkim prąd. Ale chociażby bez kanalizacji się nie obędzie, jeżeli na danym terenie przewidziano tylko przyłączenie do sieci.  Drugi haczyk to oświadczenie projektanta o możliwości podłączenia domu do istniejącej sieci ciepłowniczej. Obecnie takie oświadczenie trzeba dołącyć do dokumentacji. Chociaż wciąż są niejasności interpretacyjne, czy zawsze trzeba to zrobić. 
    • Murowania już coraz mniej. Zbliżamy się do wysokości nadproży a więc docinamy wstępnie ostatnie pustaki na których zostaną wylane poduszki betonowe oraz obsadzone nadproża. Przenosimy również poziom zero do budynku tak aby łatwiej nam się pracowało. Porównujemy lasery krzyżowe trzech firm Nivel System, DeWalt oraz Hilti.    
    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...