Skocz do zawartości

Jak rodzaj pokrycia dachowego?


Recommended Posts

Napisano


Dokładnie to jaki rodzaj pokrycia z blachy wybrać?

 

Czy na dach jednospadowy na budynku gospodarczym o spadku 12 stopni ( nie procent) można zastosować jakiś rodzaj blachodachówki?

 

Na dachu jest pełne deskowanie i papa podkładowa. Połać dachowa jest skierowana dokładnie na zachód - nacinające deszcze od zachodu. 

 

Wprawdzie Pruszyński podaje że jego blachodachówki można stosować od 9 stopni ale sprzedawca twierdzi spadek jest zbyt mały i mogą być przecieki i nieszczelności pokrycia.

 

Sprzedawca proponuje blachę trapezową albo blachę na rąbek

 

Blacha trapezowa nie za bardzo mi się podoba natomiast trudno znaleźć wykonawcę na blachę na rąbek. 

 

Poza tym boję się błędów wykonawczych przy montażu blachy na rąbek i widocznego falowania blachy. 

 

Czy brać blachodachówkę czy szukać dobrego wykonawcy blachy na rąbek. 

 

 

Napisano

zamów trapez, ale o wyższym przetłoczeniu np t35.

5 godzin temu, Budujemy Dom - otoczenie domu napisał:

Blacha trapezowa dzięki większej grubości jest odporniejsza na uszkodzenia mechaniczne, intensywne opady gradu itp.

Zadowalający jest również stosunek ceny do jakości.

Trzeba jednak zaakceptować industrialny, nieco przemysłowy charakter takiego pokrycia dachowego. 

 

Pani chyba blachę dachową tylko w katalogu widziała...

Napisano (edytowany)
11 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Dach będzie miał podwójne krycie (blacha, papa, deskowanie) zatem spadek w zupełności wystarczy, na dowolne pokrycie pod warunkiem układu -  kontrłaty i łaty.  Na rąbek łączone są też gotowe panele - a montaż zatrzaskowy.

Tak to się zgadzam że papa i deskowanie daje dodatkowe zabezpieczenie ale przy blachodachówce podobno trudno jest zrobić obróbkę komina przy takim małym spadku żeby nie było przecieków.

 

Np. na tym filmie instruktażowym Ruukki podaję że blacha na rąbek jest od 8 stopni ale jak jest komin albo okno to już musi być 15 stopni. 

Jak dla mnie ciekawe to dość ciekawe zastrzeżenie.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Jckr1wb_XMQ

 

 

7 godzin temu, Budujemy Dom - otoczenie domu napisał:

Blacha trapezowa dzięki większej grubości jest odporniejsza na uszkodzenia mechaniczne, intensywne opady gradu itp.

Zadowalający jest również stosunek ceny do jakości.

Trzeba jednak zaakceptować industrialny, nieco przemysłowy charakter takiego pokrycia dachowego.

 

No właśnie blacha trapezowa kojarzy mi się z hala przemysłową. 

 

 

Edytowano przez odaro (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
8 godzin temu, Budujemy Dom - otoczenie domu napisał:

Blacha trapezowa dzięki większej grubości jest odporniejsza na uszkodzenia mechaniczne...

Ciekawe spostrzeżenie. Szanowna Pani Małgorzato może Pani podać przykładową grubość blachy trapezowej?

Wracając do meritum przy kryciu wstępnym wykonanym papą każde pokrycie będzie dobre i przy tym kącie nachylenia połaci żadnego nie będzie widać. Wybierz takie, które ci się podoba. Najtaniej wyjdzie blachodachówka. Blachodachówka jess pokryciem dość szczelnym ale dla pewności można na deskach najpierw nabić kontrłaty i dopiero wówczas pokryć papą podkładową termozgrzewalną. Wszystkie połączenia powinny być zgrzane i żadne papiaki nie mogą być widoczne. Natomiast "klik" nie ma widocznych żadnych wkrętów, jest pokryciem płaskim co umożliwia swobodny bez żadnych zakłóceń spływ wody. Profesjonalny wykonawca nie będzie miał żadnych problemów ze szczelnym obrobieniem komina. Pozdrawiam.

Edytowano przez Witand - pokrycia dachowe (zobacz historię edycji)
Napisano

A myślicie że blacha na rąbek w kolorze czekoladowobrązowy RAL 8017 to bobry pomysł.

 

Wszystkie dachy z blachy na rąbek jakie widziałem były w kolorze grafitowym

29 minut temu, Takiowaki napisał:

Pokaż rzut połaci tego budynku

Tak na szybko nic nie ma ale dach jest jednospadowy z ogniomurkiem z jednego boku i z tyłu.

 

Na dachu jest duży komin ustawiony dłuższym wymiarem wzdłuż spadku dachu. 

Napisano

To jeszcze jedno pytanie techniczne jak przy blasze na rąbek zrobić prawidłowo wlot dla szczeliny wentylacyjnej pokrycia. 

Napisano

komin ustawiony centralnie, przy którejś ze ścian, czy może przy ogniomurze?

szczelina tak jak zawsze, aczkolwiek bardziej się zastanów nad przeciwległym końcem połaci. Jest wlot, wylot też musi być.

Napisano

A jak jest podwójny pas nadrynowy?

 

Jeden na papie wstępnego krycia a drugi pod pokryciem z blachy.

 

A co z wylotem szczeliny wentylacyjnej. Po przeciwległej stronie do okapu mam ogniomurek

4 minuty temu, Takiowaki napisał:

komin ustawiony centralnie, przy którejś ze ścian, czy może przy ogniomurze?

szczelina tak jak zawsze, aczkolwiek bardziej się zastanów nad przeciwległym końcem połaci. Jest wlot, wylot też musi być.

Komin jest prawie centralnie

Witand czy stosujesz wkręty do poziomowania łat?

 

https://www.google.pl/search?q=wkręty+do+poziomowania+łat&oq=wkręty+do&aqs=chrome.0.69i59j0j69i57j69i61j69i60l2.8245j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

Co o nich sądzisz?

7 minut temu, Witand - pokrycia dachowe napisał:

Normalnie z pod pasa nadrynowego. Pozdrawiam.

A jak jest rynna zamocowana wysoko na desce okapowej to nie upośldza to ruchu powietrza przy wlocie pod pasem nadrynnyowym?

 

Czy może wtedy trzeba montować rynnę nisko na desce okapowej żeby powietrze mogło się przedostać pod pasem nadrynnowym.  

Napisano
2 godziny temu, Takiowaki napisał:

przy takim kącie nachylenia połaci i ogniomurze na końcu ruch powietrza sam w sobie będzie "upośledzony". Sam chcesz to pokryć?

Czyli jak to rozwiązać.

 

Dużo rzeczy na budowie sam robiłem ale dachu się nie podejmuje :) 

Dopytuje bo chce wiedzieć jak to zrobić prawidłowo i nie wysłuchiwać panie zawsze tak robiłem i było dobrzxe. 

Napisano

Ja osobiście wolałbym blachę trapezową o wyższym profilu. Przy tak małym kącie nachylenia i tak pokrycia prawie nie widać z dołu. A przy trapezowej wentylacja pod pokryciem jest łatwiejsza do zrobienia. Kolor powłoki może zaś być dowolny.

Myślę, że tu nie obejdzie się bez kominków wentylacyjnych, skoro spadek jest mały a przeciwna strona niż wlot jest zamknięta ogniomurem. Jaka jest wielkość tego dachu? szczególnie wymiar od okapu do ogniomuru.

Napisano (edytowany)
8 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Ja osobiście wolałbym blachę trapezową o wyższym profilu. Przy tak małym kącie nachylenia i tak pokrycia prawie nie widać z dołu. A przy trapezowej wentylacja pod pokryciem jest łatwiejsza do zrobienia. Kolor powłoki może zaś być dowolny.

Myślę, że tu nie obejdzie się bez kominków wentylacyjnych, skoro spadek jest mały a przeciwna strona niż wlot jest zamknięta ogniomurem. Jaka jest wielkość tego dachu? szczególnie wymiar od okapu do ogniomuru.

Odległość od okapu do ogniomurka to 8,14m

 

Cały dach ma wymiary 11,13 x 8,14 co daje ok. 91m2 powierzchni połaci plus do tego ogniomurek na dwie strony

 

Niestety mimo niewielkiego nachylenia cały dach jest widoczny z ulicy bo jest od niej oddalony ok. 25m. 

Edytowano przez odaro (zobacz historię edycji)
Napisano

Nie stosuję wkrętów do poziomowania łat. To nie moja bajka. Wyprowadzam połać po swojemu. Przy takim nachyleniu połaci albo rynnę montujemy wyżej i wówczas na hakach nakrokwiowych albo niżej i wówczas można można na hakach doczołowych. Posadowienie deski okapowej musi umożliwić swobodny wypływ skroplin. Przy tak płaskim dachu wysokość posadowienia rynny nie ma żadnego znaczenia. W tym wypadku to tylko walor estetyczny. Pozdrawiam.

Napisano (edytowany)

Budmat ma ciekawy pas podrynowy razem z listwą startową do blachy płaskiej na rąbek (clik)

 

http://www.budmat.com/pl/produkt/listwa-startowa-do-prime-click-ls-14-142

 

Domyślam się że nawiercone otwory są po to żeby umożliwić wlot powietrza pod połać dachową.

 

Tylko że produkt jest na indywidualne zamówienie czyli w praktyce może być nie osiągalny. 

Tutaj też jakieś rozwiązanie wentylacji połaci dachowej

 

9.jpg

Edytowano przez odaro (zobacz historię edycji)
Napisano

To jest siatka do zabezpieczania szczeliny wentylacyjnej. Kupuje ja się w rolkach o pewnej szerokości i iluś tam metrach bieżących w zależności od producenta i materiału ( może być metalowa lub z pvc)

Pas startowy wygina również dekarz (taniej wyjdzie ;) ). Możesz dodatkowo zamówić u producenta podgięcie krawędzi początkowej w panelu na rąbek (w zasadzie przyspieszy montaż)

Napisano
Dnia 29.05.2018 o 23:00, Witand - pokrycia dachowe napisał:

Wracając do meritum przy kryciu wstępnym wykonanym papą każde pokrycie będzie dobre i przy tym kącie nachylenia połaci żadnego nie będzie widać. Wybierz takie, które ci się podoba. Najtaniej wyjdzie blachodachówka.

Dodam tylko do wypowiedzi Przedmówcy Witanda, że na blaszanym dachu słychać deszcz. Wiem bo mieszkam na poddaszu i słyszę jak dzwoni. O ile Polska nie leży w strefie burz tropikalnych, nie przeszkadza mi to zbytnio. Bardziej natomiast dziwi mnie korozja pokrycia w kilku miejscach. Mieszkam pod dachem krytym blachodachówką - producenta nie znam, wykonawcy też nie - pokrycie ma kilkanaście lat.

Mam możliwość obserwować mój dach często ponieważ mogę wychylać się przez okna dachowe. Przyczyną korozji jest prawdopodobnie przycinanie diaksą. Tak zgaduję.

Dach wygląda OK. Mogę porobić z czasem fotki i możemy poddać analizie wady i zalety. Ameryki pewno drugi raz nie odkryję ale czasem warto zerknąć na dach z lotu ptaka albo chociaż z bliska. Mało kto ma ku temu okazję - poza kominiarzem i dekarzem.

Napisano

W tym konkretnym przypadku chodzi o garaż czyli temat głośności pokrycia dachowego nie ma żadnego znaczenia.

Natomiast jeśli chodzi o korozję to jest ono normalnym zjawiskiem w pokryciach o rdzeniu stalowym.  Korozja spowodowana cięciem występuję najczęściej w koszach. Korozja na połaci najczęściej na przegięciach (przetłoczeniach) wynika z mikro pęknięć powłoki lakierniczej i warstwy ochronnej cynku. Żywotność tych pokryć to około 20~25 lat. Pozdrawiam.

  • 3 miesiące temu...
Napisano

To może warto zamiast po blachę sięgnąć po płytę falista z włóknocementu? Łatwo ją zamontować, jest wykonana z naturalnych surowców i jest niepalna. Widziałam ją w ofercie Creatona, sama się zastanawiam czy nie połozyć jej na dach garażu. Dodatkowym jej plusem jest to, że zapewnia dobrą izolacje akustyczną wiec będzie to dla nas mniej uciążliwe gdyby przyszło nam pracować w garażu podczas ulewy.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Nie licz na to, że wyciszysz działkę do tych 35 - 40 dB w takim miejscu zlokalizowaną... Nawet kilkumetrowej wysokości ekran akustyczny - taki, jakie stawiają przy drogach szybkiego ruchu - nie załatwi tego Mieszkam 250 m od eSki, oddziela mnie od niej pas szerokości około100 m lasu mieszanego i słyszę każdy niemal pędzący pojazd (nie mówię o motocyklach z "ulepszonymi" wydechami ) - ekranu nam nie postawili... Około 700 m od okien jest linia kolejowa Warszawa - Lublin, od niej również "oddziela" nas pas ze 150 m szerokości lasu, również mieszanego... Słychać każdy przejeżdżający skład pociągu - o godzinie  +- 23:40 przejeżdża skład 43 wagonów z węglem Zupełnie inaczej słychać samochody i pociągi w suche dni, a inaczej "po rosie", gdy powietrze jest mocno wilgotne - wtedy wydaje się, że jeżdżą one tuż pod oknami Zaznaczam, że las jest mieszany, bo jest różnica zimą, a miesiącami, gdy są gęste liście na drzewach... Nie mierzyłem natężenia hałasu, ale BYŁ on mocno zauważalny w pierwszych tygodniach zamieszkania - po jakimś czasie przestaje się słyszeć te hałasy, przestają być zauważalne, przeszkadzające i uciążliwe... czasami się je słyszy, ale ucho przyzwyczaja się... Można próbować odgradzać się parkanami, szpalerami tui, czy innych roślin, ale i tak trzeba będzie zaakceptować pozostałe szumy i odgłosy...   Albo szukać innej lokalizacji
    • Pod względem przeciwpożarowym różnica pomiędzy płytą drewnopochodną oraz tą samą płytą drewnopochodną osłoniętą płytą gipsowo-kartonową jednak jest Bo płyty drewnopochodne są palne, zaś gipsowo-kartonowe już nie.   W takich budynkach jak domy jednorodzinne wymogi może nie są zbyt wysokie, ale jednak określono je jednoznacznie.  Najważniejszy w tym przypadku jest zapis zawarty w warunkach technicznych (WT), czyli Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (§ 219 ust. 2): "(...) poddasze użytkowe przeznaczone na cele mieszkalne lub biurowe powinno być oddzielone od palnej konstrukcji i palnego przekrycia dachu przegrodami o klasie odporności ogniowej: 1) w budynku niskim - E I 30."  Ta klasa oznacza odporność na działanie ognia przez pół godziny. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że bariera ma przez taki czas zapobiec przenikaniu ognia oraz temperatura po jej drugiej stronie nie może przekroczyć punktowo  bodaj 180°C. W praktyce ten wymóg często nie jest respektowany. No bo jak tu wypadają poddasza wykończone boazerią albo z odkrytą więźbą (izolacja nakrokwiowa)? Szczerze mówiąc to moim zdaniem taka konstrukcja - z dwoma warstwami wełny mineralnej na metalowym ruszcie - ma szansę spełnić ten wymóg, nawet jeżeli zastosuje się poszycie z płyty drewnopochodnej. Ale to tylko przypuszczenie. Jak trafimy na kogoś czepliwego to skąd wziąć formalne potwierdzenie? 
    • Wielkie dzięki za błyskawiczną odp. Tak niosek o warunki właśnie składam przez portal e-Budownictwo.  
    • Jeżeli potraktować to jako budynek gospodarczy to trzeba wystąpić o wydanie warunków zabudowy. Jeżeli te będą dopuszczały zlokalizowanie tam budynku gospodarczego to dalej mamy już typową procedurę dla budynków gospodarczych do 35 m2 powierzchni zabudowy.  Zrobiłem jednak zastrzeżenie, że to wszystko pod warunkiem, że ten magazyn traktujemy jako budynek gospodarczy. Chociaż jak się uprzeć to nie ma on wszystkich cech budynku (brak trwałego połączenia z gruntem). Jednak w takiej sytuacji robi się totalny bałagan z interpretacją przepisów, wymaganych procedur itd. Próbowałbym więc wystąpić o warunki zabudowy i zgłosić to jako budynek gospodarczy.
    • Działka 109/1 miejscowość Byszwałd  klasa IIIA i IIIB Działka kupiona od rolnika.  Potrzebuje postawić na niej mały magazyn, niezwiązany z gruntem na bloczkach. Kupiony z Allegro gotowiec do poskładania na działce z Kompozytu lub metalowy.   Pytanie czy mogę  (lub co muszę zrobić żeby taki magazynek postawić)  Nie mam tam oczywiście MPZP Działka bezpośrednio przy drodze , przez działkę biegną linie wody, kanalizy i net. Działka na terenie Wsi. Sąsiednie działki niezabudowane, Najbliższe zabudowy - dwie działki dalej.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...