Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok

Recommended Posts

Witam

Chciałbym się dowiedzieć jakie są skutki montażu zbyt dużej pompy ciepła w domu jednorodzinnym.

Wiem, że najlepiej byłoby kupić dopasowaną pompę ale ten wariant już mam opanowany.

Mogę kupić w atrakcyjnej cenie pompę od francuskiego znajomego dlatego nurtuje mnie ten temat.

Myślę tutaj o instalacji pompy ciepła powietrze woda francuskiej firmy SDEEC o mocy 21kw do domku jednorodzinnego o powierzchni 136 m2:

- Izolacja ściany styropian 20 cm.

- ściany z bloczków YTONG PP4 gr. 24cm,

- izolacja dachu - Thermano gr.5cm nakrokwiowo + wełna między krokwie ok.25 cm,

- okna 3 szybowe.

Nr seryjny PAC 73RM21T 226 - 400V/3/50Hz - obudowa blacha nierdzewka.

Interesuje mnie konkretnie o ile wyższe rachunki za prąd będę płacił montując taką pompę w moim nowo budowanym domu

w porównaniu do dopasowanej pompy ciepła np. firmy Atlantic Extensa duo lub Nibe split o dopasowanej mocy 8 - 10 kw.

Ogrzewanie podłogowe.

 

 

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Najprawdopodobniej tę pompę będzie można zastosować bez obaw. To pompa typu powietrze/woda, nie ma wiec problemu ze zbyt małym źródłem dolnym. Nie znam parametrów urządzenia, ale podejrzewam, że moc 21 kW osiąga przy temperaturze zewnętrznej rzędu +7°C, przy -15°C będzie o około połowę mniejsza.

Nawet jeżeli to pompa bez regulacji mocy (tzw. inwerter), kłopotów raczej bym się nie spodziewał, bo pompa po prostu nie będzie pracować w sposób ciągły, żeby ogrzać dom. Jednak włączeń na bardzo krótko  (co pompie szkodzi) nie ma co się obawiać skoro w domu jest ogrzewanie podłogowe o dużej bezwładności.

Różnicy w kosztach eksploatacyjnych nie sposób nawet zgrubnie oszacować nie znając sprawności urządzeń (wsp. COP) dla różnych temperatur powietrza zewnętrznego oraz  wody w obiegu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Witam !

Zastanowiłbym się jednak na początku jak wygląda serwis i dostęp do instalatorów w bliskiej okolicy, warto wiedzieć na czym się stoi bo same urządzenie to wciąż nie wszystko. Po drugie w przypadku przewymiarowania mocy pomyślałbym jednak dodatkowo nad buforem ciepła, aby w jak największym stopniu zabezpieczyć się przed taktowaniem pompy.  

Do porównania kosztów eksploatacyjnych przydałoby Ci się znać średni SPF takich pomp ciepła, który będzie bardziej miarodajny niż COP, który to określa chwilowy stosunek mocy tylko w określonych punktach pracy.

Gdybyś był zainteresowany to posiadamy w swojej ofercie zarówno pompy ciepła powietrze/woda typu split jak i monoblok. Z grubsza dla Twoich potrzeb myślę, że pompa ciepła do ustawienia wewnątrz/zewnątrz budynku  Vitocal 300-A o mocy grzewczej od 3 do 9KW spokojnie by wystarczyła.

Pozdrawiam !

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

 

3 godziny temu, Eksperci Viessmann napisał:

 

Gdybyś był zainteresowany to posiadamy w swojej ofercie zarówno pompy ciepła powietrze/woda typu split jak i monoblok. Z grubsza dla Twoich potrzeb myślę, że pompa ciepła do ustawienia wewnątrz/zewnątrz budynku  Vitocal 300-A o mocy grzewczej od 3 do 9KW spokojnie by wystarczyła.

Pozdrawiam !

Jaka jest całkowita cena takiej instalacji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

luda82 - wszystko zależy jaka ta pompa ma parametry np. dla 7/35, 2/35 itd.

Prawdopodobnie, przewymiarowanie nie będzie problemem (ale diabeł tkwi w szczegółach) Znam przypadki znacznego przewymiarowania (przy podłogówce po całości) i w wiekszości przypadków nie ma problemów,  czasami jednak pompa taktuje(tak przy CO jak i CWU) - co niekoniecznie musi być dużym problemem. Tutaj znaczenie ma też sterowanie - bo o ile przy sterowaniu pokojowym pompa nie będzie zwracać uwagi na temperaturę wody w obiegu, tylko będzie dążyć do ustawionej temperatury powietrza w pomieszczeniu, to w przypadku sterowania pogodowego może właśnie taktować. W przypadku CWU i małej powierzchni wężownicy, grzanie wody też może odbywać się na raty(szczególnie gdy temperatury na zewnątrz będą wysokie)

Jeśli chodzi o wysokość rachunków, to nie ma praktycznie znaczenia, bo PC dopasowana będzie pracowała dłużej, a przewymiarowana krócej, a ilość zużytej energii będzie bardzo podobna. Przewymiarowana PC ma ten plus, że można łatwiej ją ustawić pod pracę w taryfie nocnej/weekendowej - efektem czego będą niższe rachunki (dzięki niższej cene energii elektrycznej)

Tak z ciekawości - ile ma kosztować sama ta pompa?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

pompa + zasobnik 300L - 12tys zł

Zbiornik buforowy będzie tutaj niezbędny. Zaproponowano mi zbiornik buforowy o pojemności 500L - cena ok 4 tys zł.

Z tego co wiem pompa ta nie posiada żadnych inwerterów, które są bardzo awaryjne oraz nie ma modulacji mocy pracy sprężarki. Z tego co wiem tego typu pompy są dużo mniej awaryjne od nowoczesnych pomp ciepła.

 

Coś więcej to pompie

NOT0039, notice RM CAREL rev L.pdf

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
21 minut temu, luda82 napisał:

Zbiornik buforowy będzie tutaj niezbędny.

:zalamka:

Kto cie tak naciąga ????????

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

też mam wątpliwości co do tego bufora...napiszę coś więcej, jak się przegryzę przez parametry techniczne tej pompy....

jaki jest rok produkcji tej maszyny? wiadomo jaki ma "przebieg" ??

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

pooglądałem parametry techniczne tego modelu i mam mieszane uczucia

tak wyglądają jej osiągi - dla podłogówki, czyli grzejemy do 35C:

7/35 - 19,3kw

0/35 - 16,6kw

-5/35 - 14,4kw

-10/35 - 13,2kw

-15/35 - 12,1kw

Dlaczego mam mieszane uczucia? bo na początku okresu grzewczego może faktycznie być problem bez bufora. Gdy na zewnątrz będą temperatury około 7C, twój dom będzie potrzebować naprawdę niedużo ciepła, a PC będzie pracować pełną parą(bo to on/off) to mogą być problemy. jak temperatura zewnętrzna spadnie, to problemów już nie będzie. Kolejna istotna kwestia - ten zasobnik. Nic o nim nie wiemy - a tutaj kluczowa jest powierzchnia wymiany. Może się okazać, że ten zbiornik kompletnie się nie nadaje to tej konkretnie pompy. Już to, że znajomy chce sprzedać pompę wraz z zasobnikiem, daje do myślenia. Gdybym ja wymieniał pompę na nowszy model i byłbym zadowolony z zasobnika, to wymieniłbym samą pompę, a zasobnik zostawiłbym stary.

No i ostatnia kwestia - sprawdzam właśnie ceny używanych pomp - i ta cena którą podałeś, wcale nie jest taka atrakcyjna, bo - masz w komplecie z zasobnikiem, co podraża cenę, a zasobnik lepiej sobie samemu dobrać, no i w podobnej cenie bez problemu znajdziesz coś lepiej dobranego do swoich potrzeb(patrzyłem na używki na popularnym portalu aukcyjnym)

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Pompa jest nowa. Obudowa zafoliowana.

Trochę dziwna historia z tą pompą, ponieważ niby przyjechała na budowę i okazało się, że nie ma przyłącza trójfazowego.

Ze względu na to, że we Francji jest dużo papierologii z nowym przyłączem klient pojechał do sklepu po nową 1 fazową, a tą sprzedał znajomemu w ramach jakiś rozliczeń. Nie do końca w to wierzę ale już mniejsza o to.

Dzisiaj pojadę obadać dokładnie zasobnik.

Zastanawia mnie jeszcze to, ile zbiornik buforowy pozwoli zaoszczędzić na zużyciu prądu przez PC.

Jeśli tak czy jest to ekonomicznie uzasadnione ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Naciągane to co piszesz. Jak się do tego ma sprzedaż (w komplecie) zasobnika?? Poza tym 3fazowe są modele 16kw i 21kw, a 1fazowe są modele 10kw i 12kw. Pomp o wyższych mocach nie produkuje się w wersji 1f....bardziej prawdopodobne jest, że zorientował się że ma dużo za dużą pompę i kupił nową mniejszą, a tą po prostu sprzedał. Dziwię się też, że to nie jest inwerter...z uznanych producentów p-w praktycznie dzisiaj spotyka się tylko inwertery, nawet do gruntówek wchodzą coraz bardziej inwertery. A czy przez inwertery pompy są bardziej awaryjne, to nie ma na dzień dzisiejszy odpowiedzi...czas dopiero pokaże...dla mnie to argument strikte marketingowy. Gdybym sprzedawał on/offy, to bym wykazywał ich wyższość i niezawodność, gdybym sprzedawał inwertery, to wtedy zupełnie inaczej bym mówił, prawda? ;)

Zbiornik buforowy, to żadne oszczędności, wręcz tylko straty - straty postojowe zasobnika+dodatkowa pompa obiegowa+spory dodatkowy koszt inwestycyjny. Jedyna potencjalna oszczędność to taka, że mając prąd dwutaryfowy, naładujesz do wyższej temperatury w taniej taryfie(bo zapas mocy masz!), a potem korzystasz z niego kiedy jest taka potrzeba. Tylko przez ten dodatkowy koszt inwestycyjny ciężko tutaj mówić o oszczędności....

Edytowano przez aaaa (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Zalety PC bez inwerterów wychwalał ktoś, kto sprzedaje pompy jednego z bardziej renomowanych producentów pomp z inwerterami o modulowanej mocy pracy sprężarki.

Z tego co czytam minusem instalacji bez zbiornika buforowego może być zbyt częste załączanie się pompy w początkowym i końcowym okresie grzewczym, co może znacznie skrócić żywotności sprężarki. Jeśli chodzi o zużycie prądu przez PC to nie powinno mieć większego znaczenia.

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tiiaaaa.

Gwarancja producenta jest ? Na bank nie ma, bo:

Ten model PCi jest z roku 2009 !!!!!!!!! W ofercie (fabrycznej) już nie występuje !!!!!

Nawet gdyby zjechał z cena o połowę - to bez instrukcji w języku polskim nic nie zdziałasz - praktycznie brak możliwości zaprogramowania.

Moja rada - odpuść sobie taka "okazję".

 

9 minut temu, luda82 napisał:

...... wychwalał ktoś, kto sprzedaje pompy ..............

Pogoń takiego "doradcę" ..............

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

na twoim miejscu, wpierw zleciłbym zrobienie profesjonalnego OZC. Bo akurat między 8 a 10kw może być bardzo duża różnica w cenie. To koszt 300-400zł, a będziesz mieć pewność, czego tak naprawdę potrzebujesz.

Z pomp PW można polecać Panasonic(TCAP,Aquarea), LG, Atlatntic, Mitsubishi. Diabeł tkwi w szczegółach - one maja różne typoszeregi, rózne parametry,ceny...są też wersje 1f i 3f.... więc to na co bym się zdecydował zależy od konkretnej obliczonej wartości z OZC. Jedynie TCAP 9kw można by brać w ciemno, bo ona ma gwarantowane 9kw dla -15C

Jak już będziesz wiedzieć czego konkretnie potrzebujesz, to potem trzeba rozesłać zapytania ofertowe, zorientować się czy przez przypadek nie ma jakichś dofinansowań do PC i potem wybrać najkorzystniejszą ofertę.

 

jeśli chodzi o konkretną cenę....mogę podać przykład, bo jakiś czas temu podczas polemiki z jednym takim "czerwonym łbem" ;) wysłałem zapytanie ofertowe. Twierdził on, ze PC p-w można mieć już za 16tys i linkował do popularnego serwisu aukcyjnego. Tak się złożyło, że to była firma z mojego regionu, chodziło konkretnie o model atlantic extensa 8kw. Wysłałem zapytanie ofertowe, dobrałem standardowy zasobnik 300l, cena końcowa "na gotowo" - 24tys.

Tyle, ze twojego domu prawdopodobnie ta pompa będzie za słaba, dla -7/35 ona ma tylko 5,7kw...dlatego właśnie tak ważne jest wiedzieć ile dokładnie tej mocy potrzeba...

przykładowy TCAP  na pewno będzie droższy, na szybko znalazłem TCAP 1f za 18900, TCAP 3f za 20000 (sama pompa)

  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
35 minut temu, aaaa napisał:

Tyle, ze twojego domu prawdopodobnie ta pompa będzie za słaba, dla -7/35 ona ma tylko 5,7kw...dlatego właśnie tak ważne jest wiedzieć ile dokładnie tej mocy potrzeba...

23 godziny temu, luda82 napisał:

... domku jednorodzinnego o powierzchni 136 m2:

- Izolacja ściany styropian 20 cm.

- ściany z bloczków YTONG PP4 gr. 24cm,

- izolacja dachu - Thermano gr.5cm nakrokwiowo + wełna między krokwie ok.25 cm,

- okna 3 szybowe.

Czyli może "styknąć".

Trzeba też rozważyć, czy na kilka dni w roku, nie korzystać z grzałki jako wspomagania, zamiast przewymiarowywać pompę.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tegoroczna zima nas nie rozpieszcza, a według mnie 1 miesiąc pracy grzałki może znacznie podwyższyć rachunki za prąd a na przychylność aury nie maco stawiać. W grzałki wolę nie inwestować.

Rozważam jeszcze instalację gazową z piecem kondensacyjnym. Według oferty jednej z firm z mojego regionu różnica w kosztach instalacji  pomiędzy (pc + instalacja) i (gaz + komin + przyłącze gazu + instalacja) oscyluje w granicach 10 tyś. Tylko po jakim czasie zainwestowane 10 tys w PC wrócą do mojej kieszeni. Firma brała pod uwagę PC Atlantic Extensa + Duo, sama pompa (kpl.) w granicach 21 tys netto. Jak na tą chwilę nie znalazłem lepszej oferty. 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
10 minut temu, Eksperci Viessmann napisał:

 To nic nie kosztuje i do niczego nie zobowiązuje! 

Tiiiaaaaa.

Ale dane teleadresowe pozyskuje.

Ps. luda82  jak jednak się zdecydujesz - podeślij mi na PW taka indywidualną ofertę.

Zdziwisz się sam, o ile taniej możesz ugrać (nawet u nich)  bez pogorszenia wyniku końcowego.

 

  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jaka będzie różnica tłumacząc na chłopski prosty rozum pomiędzy:

http://www.atlantic-polska.pl/pompa-ciepla/extensa-duo/

a NIBE SPLIT AMS10 + NIBE ACVM 270 pomijając oczywiście cenę zakupu oraz wielkość zbiornika wody.

Czy dołożenie 5 tyś złotych jest w tym przypadku uzasadnione.

 

 

http://kalkulator-pomp-ciepla.biawar.com.pl/

ten kalkulator można uznać za wiarygodny?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

 

po tym wszystkim co napisałem wcześniej, mogę to potraktować jedynie jako żart...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Profesjonalne OZC zrobimy później. Narazie orientuję się w temacie dlatego wybaczcie proszę jeśli zadaję głupie pytania.

Na tą chwilę zbieram oferty aby wybrać pomiędzy gazem a PC. Większość dostawców przyjmuje 50 W/m2 i tego się trzymam.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

cytat z twojego linka

"Pompa ciepła: 11kW

Pompy ciepła pracują tylko z mocą nominalną, więc przy niższym zapotrzebowaniu włączają się i wyłączają cyklicznie, co nie jest korzystne. Dlatego powinno się je dobierać bardzo dokładnie do potrzeb budynku. Wskazane jest wykonanie profesjonalnego OZC!"

 

a co różnic między pompami nie będę się wypowiadać, bo NIBE nie polecałem.

Edytowano przez aaaa (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Profesjonalne OZC wykonam dopiero jak już na 100% będę pewien jaka będzie izolacja ścian i dachu.

Na tą chwilę muszę wiedzieć czy stawiać komin do kotła gazowego kondensacyjnego czy też sobie odpuścić.

Większość sprzedawców pomp ciepła podaje, że inwestycja w PC zwraca się mniej więcej po 5 - 7 latach. Niektórzy mówią, że jeżeli w drodze przy działce jest gaz to w PC lepiej nie inwestować.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

komin nie jest niezbędny przy gazie (nie wiem czy o tym wiesz), przy takiej mocy jakiej potrzebujesz, w zupełności wystarczy wyrzut przez ścianę, komin nie jest konieczny.
Niektórzy ludzie mówią różne rzeczy. Ja z zasady staram się zawsze sam wszystko dokładnie policzyć - i dobrze na tym wychodzę.

A odnośnie zwracania...to mam podobne zdanie jak bajbaga

 

21 godzin temu, bajbaga napisał:

A ja jak zwykle .....  pompa ciepła nie dla idiotów.

Jak słyszę określenie "zwrot inwestycji" to mam odruch wymiotny.

Praktyka pokazuje, że instaluje się PCi, reguluje i zapomina że coś ogrzewa dom i CWU. To się nazywa komfort  - także w aspekcie kosztów eksploatacji.

I właśnie ten aspekt każdy musi sam policzyć. 

bo na przykład z danymi z tego artykułu http://www.budujemydom.pl/domy-pasywne/18170-czy-pompa-ciepla-jest-oplacalna

to ja nie do końca się zgadzam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, luda82 napisał:

Profesjonalne OZC wykonam dopiero jak już na 100% będę pewien jaka będzie izolacja ścian i dachu.

Izolacja ma być (musi być) taka jak w złożonym/zatwierdzonym projekcie budowlanym.

Integralną częścią projektu budowlanego jest charakterystyka energetyczna budynku.

 

A tak na marginesie - Twoja budowa na jakim jest etapie ?

Projektowym? 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że jeżeli będę chciał dołożyć izolacji na pewno nikt nie będzie miał nic przeciwko.

na tą chwilę wykonana jest podmurówka.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
11 minut temu, luda82 napisał:

Myślę, że jeżeli będę chciał dołożyć izolacji na pewno nikt nie będzie miał nic przeciwko.

na tą chwilę wykonana jest podmurówka.

 

Jeśli dom stawiasz w odległości 3 lub 4 metrów od granicy to powiększając ocieplenie zbliżysz się do niej o kilka cm,a to już może spowodować problemy.Nie musi ale może.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja wam mówię i wspomnicie moje słowa. Jak to OZE się rozdmucha to niebawem pompa ciepła stanie w każdym nowym domu. Tylko trzeba ludziom tłumaczyć po ludzku a nie straszyć ceną. Skoro teraz mamy lodówki zamiast piwnic, to możemy też mieć pompy ciepła zamiast składu drewna w kącie podwórka i 3 ton węgla na zimę.

I zamiast się zastanawiać - kiedy się zwróci - dowiadywać się o dofinansowania. Jest jedyna szansa coś ugrać dla siebie ponieważ do 2022 będzie o tym głośno. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Uściślając nie OZC, tylko wymagana prawnie, charakterystyka energetyczna budynku, bo w niej jest liczony współczynnik EP (energia pierwotna), oraz podane są co najmniej dwa sposoby ogrzewania z analizą.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się


×