Skocz do zawartości

Jaki rekuperator do 130m2


Recommended Posts

Napisano (edytowany)
Witajcie
Jestem na etapie wyboru odpowiedniego system WM z rekuperatorem. Dostałem kilka ofert od różnych firm i jestem zdecydowany nawet na jedną z nich lecz koszt rekuperatora u nich jest dla mnie "szalony"
Ich propozycja to Swegon W80 za ponad 8000. Koszt samej instalacji na PE-FLEX jest do przełknięcia jednak chciałbym wybrać inną centralę.
Nie bardzo mnie bawią super hiper sterowniki za 1000 zł bo i tak będę się nimi bawił przez 2 lata a potem sobie odpuszczę. Jakoś nie wydaję mi się ze rekuperator za 8 tys da mi większe oszczędności od tego za 3 czy 4 tys.
Poszukuję jakieś dobrej centrali za max 5000 zł. Jakieś propozycje? Co powiecie o Dospel Optimal 400?
Dom ma PU 130m2 poddasze uzykowe, centrala ma stać w kotłowni z kotłem na gaz. Szacowana kubatura do wentylowania to 300m3. Edytowano przez PeeN150 (zobacz historię edycji)
Napisano
Proponuję rozważyć zakup z ekonomicznej linii central firmy Pro-Vent. Sprawdzone, skuteczne urządzenia z nowoczesnymi (cichymi i energooszczędnymi) wentylatorami, dedykowanym wymiennikiem (optymalny odzysk ciepła) oraz automatyką dobraną zależnie od potrzeb klienta.

Dla domu o powierzchni 130m2 strumień powietrza wentylacyjnego do 300 m3/h. W tym miejscu zaproponowałabym centralę MISTRAL 300.

Sugeruję również zastanowić się nad urządzeniami, bardzo popularnymi, o wysokiej sprawności odzysku ciepła, inteligentnym sterowaniem nagrzewnicy wstępnej oraz automatycznym obejściem wymiennika ciepła (by-pass).

Tutaj znakomicie sprawdzi się MISTRAL SMART 300 EC.
  • 1 miesiąc temu...
  • 4 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Witajcie
Jestem na etapie wyboru odpowiedniego system WM z rekuperatorem. Dostałem kilka ofert od różnych firm i jestem zdecydowany nawet na jedną z nich lecz koszt rekuperatora u nich jest dla mnie "szalony"
Ich propozycja to Swegon W80 za ponad 8000. Koszt samej instalacji na PE-FLEX jest do przełknięcia jednak chciałbym wybrać inną centralę.
Nie bardzo mnie bawią super hiper sterowniki za 1000 zł bo i tak będę się nimi bawił przez 2 lata a potem sobie odpuszczę. Jakoś nie wydaję mi się ze rekuperator za 8 tys da mi większe oszczędności od tego za 3 czy 4 tys.
Poszukuję jakieś dobrej centrali za max 5000 zł. Jakieś propozycje? Co powiecie o Dospel Optimal 400?
Dom ma PU 130m2 poddasze uzykowe, centrala ma stać w kotłowni z kotłem na gaz. Szacowana kubatura do wentylowania to 300m3.




Witam,

jestem użytkownikiem Dospelka 400 w podobnej kubaturze jak twoja.
Dobry stosunek ceny do jakości.
Sprawuje się świetnie już 3 rok, jeszcze bez GWC - polecam.

Napisano
Cytat

Witam,

jestem użytkownikiem Dospelka 400 w podobnej kubaturze jak twoja.
Dobry stosunek ceny do jakości.
Sprawuje się świetnie już 3 rok, jeszcze bez GWC - polecam.




Czy wiesz jakie masz miesięczne/roczne zużycie prądu ?

Niedługo położą mi dach i zaczynam instalację. Muszę zobaczyć się z wykonawcą i zobaczymy co mi zaproponuję.
Napisano
Panowie - pogońcie, poszczujcie psem, naślijcie faceta z kałachem, na takiego wykonawcę, który dobiera centralę do kubatury.

To jest jakiś przechrzest z innej branży, który myśli (jeśli myśli), że jest fachowcem.

Ps. Sprawdź mniejsze centrale, takie o wydajności około 200m3/h np. MISTRAL Mini.
Centrala większość czasu będzie chodziła z wydajnością około 100m3/h - sprawdzaj ile zeżre prądu przy takiej wydajności - wszak będzie chodziła cały rok jako wentylacja, a tylko połowę z tego jako rekuperator.
Napisano
Zgadzam się z Tobą, ale są jakieś normy które mówią ile m3 powinno zostać wymienione w ciągu godziny itd. Wolałbym jednak mieć ciut zapasu na czas gdy będzie mnóstwo ludzi u mnie. Dlatego celuję w centrale które mają ok 300m3.
Gość arturo72
Napisano
Cytat

Zgadzam się z Tobą, ale są jakieś normy które mówią ile m3 powinno zostać wymienione w ciągu godziny itd. Wolałbym jednak mieć ciut zapasu na czas gdy będzie mnóstwo ludzi u mnie. Dlatego celuję w centrale które mają ok 300m3.



BUDYNKI MIESZKALNE
Strumień objętości powietrza wentylacyjnego w budynku mieszkalnym jest określony przez sumę strumieni powietrza usuwanego z pomieszczeń pomocniczych. Strumienie te powinny wynosić co najmniej :
w kuchni z oknem zewnętrznym, wyposażonej w kuchenkę gazową lub węglową - 70 m3/h
w kuchni z oknem zewnętrznym, wyposażonej w kuchenkę elektryczną - 30 m3/h w mieszkaniu do 3 osób, - 50 m3/h w mieszkaniu dla więcej niż 3 osób
w kuchni bez okna zewnętrznego wyposażonej w kuchnię elektryczną - 50 m3/h
w łazience ( z WC lub bez) - 50 m3/h
w wydzielonym WC - 30 m3/h
w pomocniczym pomieszczeniu bezokiennym - 15 m3/h
w kuchni bez okna zewnętrznego, wyposażonej w kuchnię gazową, obowiązkowo z mechaniczną wentylacją wywiewną - 70 m3/h
dla pokoju mieszkalnego oddzielonego od pomieszczeń kuchni, łazienki i WC więcej niż dwojgiem drzwi lub pokoju znajdującego się na wyższym poziomie w wielopoziomowym domu jednorodzinnym lub w wielopoziomowym mieszkaniu domu wielorodzinnego - 30 m3/h
Zaleca się ponadto projektowanie urządzeń wentylacyjnych umożliwiających okresowe zwiększanie strumienia objętości powietrza do co najmniej 120 m3/h.
Napisano
Kuchnia - 50 m3
Łazienka x 3 - 150m3
Spiżarnia - 15m3
Pralnia 30m3 - tyle chyba starczy
Wiatrołap pewnie kolejne 20 m3

Razem spokojnie koło 250 wychodzi. Więc idąc tym tropem potrzebuje centralę koło 300-400m3, mniejsza raczej nie wchodzi w grę.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

O ile to jeszcze aktualne, uderz do tej firmy http://www.bartoszwentylacja.com.pl/

Oni dobrze doradzają i niewielkim kosztem montują. ;)



Firma Bartosz ma w ofercie rekuperatory VENA z wymiennikiem spiralno-przeciwprądowym, przy których koszt inwestycji może zwrócić sie już po 3,5 roku.

Kilkanaście lat temu technologia ta "raczkowała" w świadomości inwestorów, natomiast obecnie w dobie ekologii i oszczędności energii temat jest dość popularny.
Napisano
Nie wiem czy to dalej aktualny temat. Jeśli tak to zachęcam do rozważenia centrali HRU-MinistAIR
Wydajność 450 m3, odzysk 95%, wentylatory EBM Papst, wymiennik RecAir, możliwość podpięcia instalacji kanałowej od dołu lub od góry centrali - co ułatwi montaży i oszczędzi ilość elementów
Możliwe jest też dokupienie i to wcale nie za kwotę 1 000 zł - sterowanie WiFi - umożliwiajace zarządzenie centralą z dowolnego miejsca poprzez tablet, komputer lub smartphone !
Dodatkowo polecimy całe rozwiązanie z zakresu kanałów metalowych lub z tworzywa, kratki, przepustnice, tłumiki
Również nagrzewnice wodne lub elektryczne, oraz polecimy jedną z firm wykonawczych lub hurtowni w których lokalnie te elementy można nabyć.

Więcej szczegółów na www.alnor.com.pl
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Witajcie
Jestem na etapie wyboru odpowiedniego system WM z rekuperatorem. Dostałem kilka ofert od różnych firm i jestem zdecydowany nawet na jedną z nich lecz koszt rekuperatora u nich jest dla mnie "szalony"
Ich propozycja to Swegon W80 za ponad 8000. Koszt samej instalacji na PE-FLEX jest do przełknięcia jednak chciałbym wybrać inną centralę.
Nie bardzo mnie bawią super hiper sterowniki za 1000 zł bo i tak będę się nimi bawił przez 2 lata a potem sobie odpuszczę. Jakoś nie wydaję mi się ze rekuperator za 8 tys da mi większe oszczędności od tego za 3 czy 4 tys.
Poszukuję jakieś dobrej centrali za max 5000 zł. Jakieś propozycje? Co powiecie o Dospel Optimal 400?
Dom ma PU 130m2 poddasze uzykowe, centrala ma stać w kotłowni z kotłem na gaz. Szacowana kubatura do wentylowania to 300m3.



Witam,

Marka Buderus posiada w swojej ofercie centralę wentylacyjną z odzyskiem ciepła Logavent HRV2 do kontrolowanej wentylacji, która może być sterowana za pomocą prostego regulatora w urządzeniu, pilota zdalnego sterowania RCV lub bezpłatnego programu komputerowego Configuration Tool. Urządzenie dostępne jest w trzech wielkościach o nominalnych przepływach powietrza 140 m3/h, 230 m3/h oraz 350 m3/h. Centralę wentylacyjną cechuje wysoka sprawność (do 90%), co pozwala na duże oszczędności kosztów ogrzewania i jednocześnie zapewnia zawsze świeże i czyste powietrze w pomieszczeniach. Więcej szczegółowych informacji o produkcie można znaleźć na stronie: http://www.buderus.pl/produkty/kategorie-p...ow/rekuperacja/
Chętnie odpowiem na ewentualne dalsze pytania.
Pozdrawiam,

________________________________
Konsultant marki Buderus
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
A myślałeś może o wentylacji za pomocą pompy ciepła? Forma Viessmann ma takie rozwiązania. O co chodzi?
Moduł wentylacji mieszkania Vitovent 300-F to idealne uzupełnienie pompy ciepła firmy Viessmann. Moc grzewcza połączonych urządzeń wynosi od 3 do 10,6 kW i zajmują one niewiele miejsca. Ten zestaw urządzeń jest polecane szczególnie do utrzymywania odpowiedniej temperatury powietrza.

Moduł wentylacyjny jest podłączony bezpośrednio do pompy ciepła. W tym celu potrzebne są tylko dwa przepusty ścienne na potrzeby prowadzenia powietrza. Wszystkie ustawienia są wprowadzane przez regulator pompy ciepła, wspólny moduł zdalnego sterowania lub aplikację Vitotrol zainstalowaną w smartfonie. Eksploatacja pompy ciepła i wentylacji są do siebie automatycznie dostrajane. Opcjonalnie można zastosować dogrzewanie powietrza.

Wymiennik ciepła umożliwia odzyskanie przez Vitovent 300-F nawet 98 procent ciepła zawartego w usuwanym powietrzu i podgrzanie napływającego powietrza zewnętrznego bez zużywania dodatkowej energii.

Jeśli są pytania - jestem do dyspozcyji!
  • 2 miesiące temu...
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
u siebie mam rekuperator Vena Bartosz, rekuperator miał być najlepszy w tym przedziale cenowym i z tego co czytałam na forach rzeczywiście jest.
  • 8 miesiące temu...
Napisano

Witam, 

Szacunkowy dobór rekuperatora AerastarComfort marki Junkers dla budynku o powierzchni 130 m2 w oparciu o zalecenia producenta w zależności od udziału danego typu pomieszczeń w budynku wynosi: 
- LP140-2 dla budynku do 120 m2 
- LP230-2 dla budynku do 230 m2 
Są to oczywiście wartości szacunkowe, więc szczegółowy dobór powinien być konsultowany z projektantem. W celu doboru oraz montażu rekuperatora polecam skontaktować się z jednym z autoryzowanych instalatorów, których wyszukiwarkę można znaleźć na stronie www.junkers.pl. Możliwy jest również kontakt telefoniczny pod infolinią o numerze: 801 600 801. 
Chętnie odpowiem na ewentualne dalsze pytania. 
Pozdrawiam, 
________________________________ 
Konsultant marki Junkers
 

  • 5 tygodnie temu...
Napisano

Witam !

W celu poprawnego obliczenia zapotrzebowania budynku na powietrze wentylacyjne polecam wytyczne projektowe centralnych systemów wentylacji mieszkań z odzyskiem ciepła Viessmann. Przykładowe obliczenia doborowe wg DIN 1946-6 można znaleźć w rozdziale 12.

Pozdrawiam !

Napisano
1 godzinę temu, Eksperci Viessmann napisał:

Przykładowe obliczenia doborowe wg DIN 1946-6 można znaleźć w rozdziale 12.

Tak się zastanawiam i czuję się bezradny.

Nie macie tam (w firmie) bardziej kumatych ?

Podajecie w Polsce wymogi i  "podstawę prawną" obowiązujące w Niemczech ??????????????? :wallbash:

Wprowadzacie ludzi w błąd, bo u nas obowiązują znacznie wyższe wymagania co do minimalnej ilości  (w m3) usuwanego powietrza z pomieszczeń brudnych.

Jaki to problem, aby podać obowiązującą u nas PN i podać wymagania w Polsce ?????

Nie umiecie przeliczyć ?????

Napisano

no, to poważny problem. Trzeba by masę dokumentów pozmieniać....z tego co na szybko sprawdziłem, to w zalinkowanych wytycznych projektowych cały czas powołują się na normy niemieckie. Pewnie we wszystkich pozostałych też tak jest...więc ?!? I to nie wina kumatego lub nie "Experta", tylko taka polityka firmy......"Climate of innovation" :P

Napisano

Mechanizm był prosty - firma dała do przetłumaczenia materiały gotowe przygotowane na rynek niemiecki. Tłumacz jak to tłumacz - dostał kasę za tłumaczenie - dosłowne.

Żaden  z naszych fachowców (bo nie zakładam, ze Polski oddział ich nie zatrudnia) nie przeczytał tego tekstu przed szeroką publikacją i mamy tego babola.

Te materiały (wytyczne projektowe) polecane są od prawie roku i co ?

Nie mają nawet  jednego kumatego fachowca/eksperta, nawet ze szczątkową wiedzą z zakresu wentylacji, który to by wyłapał ???????? Przeca wali to po oczach jak wybuch supernowej :wallbash:

Napisano

Budynek wymieniony wielkościowo, jeśli chodzi o powierzchnie to niewiele mówiącą informacja. Aby dobrze przygotować możliwośc wykorzystania rekuperacji trzeba wiedzieć więcej o budynku. Przede wszystkim warto też pomyśleć o rozłożeniu kanałów. Widziałem, że ktoś się sugeruje normami, ale z nich warto korzystac jako minimum, aby osiągnąc pewne założenia - komfort, wydajność, zużycie prądu, wymiany powietrza, brak konieczności funkcji przewietrzenia. 

Do tego ułożenie kanałów, zaplanowanie długości, wydajności, prędkości itd. to bardzo istotne cechy poprawnie skonstruowanej wentylacji.

I wybór rekuperatora - czy patrzymy na sprawdzona markę, która bije konkurencję, czy też wybieramy spośród bardziej ekonomicznych rozwiązań.

  • 5 miesiące temu...
Napisano

szukając na necie natknąłem się na dość tanie reku polskiej produkcji z filtrami wycinanymi z tkaniny fitracyjnej...

Czy możecie powiedzieć jakieś opinie o rekuperatorach O3OZON?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
    • Duża różnica między temperaturą zasilania a temperaturą podłogi oraz niska temperatura w pokoju, mimo stosunkowo ciepłej posadzki, wynikają z kilku powiązanych ze sobą czynników. Kluczową rolę odgrywa tu brak ocieplenia budynku, co w połączeniu ze specyfiką ogrzewania podłogowego prowadzi do opisywanych przez Pana zjawisk.    Brak izolacji termicznej domu.   W takim budynku ciepło ucieka na zewnątrz w znacznie większym stopniu niż w budynkach ocieplonych. Straty ciepła mogą sięgać nawet 20-25% przez same ściany zewnętrzne oraz 10-15% przez podłogi i fundamenty.   W Pana przypadku oznacza to, że ciepło dostarczane przez wodę w rurach ogrzewania podłogowego, zamiast efektywnie ogrzewać jastrych (wylewkę), a następnie pomieszczenie, jest w pewnej mierze "tracone" i przenika przez niezaizolowane ściany zewnętrzne. System grzewczy musi więc pracować ze znacznie wyższą mocą (wyższa temperatura zasilania), aby skompensować te straty. To właśnie ta "walka" instalacji z ciągłą ucieczką ciepła jest głównym powodem, dla którego mimo wody o temperaturze 45°C, podłoga nagrzewa się tylko nieznacznie.     Fakt, że podłoga staje się zimniejsza w miarę zbliżania się do ściany zewnętrznej, mimo że tam również dociera woda z zasilania, wynika z dwóch powodów: Intensywne oddawanie ciepła: Nieocieplona ściana zewnętrzna działa jak duży "odbiornik" zimna, co powoduje bardzo szybkie wychładzanie się fragmentu podłogi znajdującego się w jej pobliżu.   Spadek temperatury wody: Woda w rurze, płynąc w kierunku ściany zewnętrznej, oddaje ciepło do jastrychu. Gdy zawraca i płynie z powrotem, jest już znacznie chłodniejsza, co dodatkowo potęguje efekt chłodniejszej podłogi w dalszej części pętli.   W pomieszczeniach ze strefami o zwiększonych stratach ciepła, jak przy ścianach zewnętrznych, często stosuje się układ ślimakowy lub zagęszcza się rury, aby zapewnić bardziej równomierny rozkład temperatury.   Ogrzewanie podłogowe charakteryzuje się dużą bezwładnością cieplną, co oznacza, że nagrzewa się i stygnie powoli. W dobrze zaizolowanym budynku wylewka po nagrzaniu długo utrzymuje ciepło. W Pana przypadku proces ten jest szybszy. Zanim wylewka zdąży się w pełni nagrzać i zakumulować wystarczającą ilość energii, znaczną jej część traci do otoczenia (przez ściany i grunt). Można to porównać do próby napełnienia dziurawego wiadra – mimo ciągłego dolewania wody, jej poziom nie podnosi się znacząco.   Podłoga nie nadąża się zagrzać, ponieważ ciepło, które otrzymuje od instalacji, jest niemal natychmiast "wysysane" przez nieocieplone przegrody budynku. Duża różnica między temperaturą wody a podłogi oraz niska temperatura w pokoju to bezpośredni skutek ogromnych strat ciepła, charakterystycznych dla starych, nieocieplonych domów.   Aby zapewnić samo odpowietrzenie się instalacji, przepływ powinien być większy niż 0,7 l/min. Maksymalny przepływ: Zazwyczaj nie zaleca się, aby przepływ w rurach (np. PEX 16, 17, 18 mm) był większy niż 2,5 l/min, aby nie przekroczyć dopuszczalnej straty ciśnienia (ok. 20 kPa) w pętli.     Dopiero po przeprowadzeniu termomodernizacji budynku (ocieplenie ścian, fundamentów, ewentualna wymiana okien) będzie Pan mógł w pełni docenić efektywność i komfort ogrzewania podłogowego, które będzie mogło pracować przy znacznie niższej temperaturze zasilania oraz będzie można zmniejszyć  przepływ czynnika grzejnego ustawiony teraz na 2.5l.
    • Dziękuję za obszerne wyjaśnienia, jednak nie to było moim pytaniem. Gdyby temperatura podłogi była wyższa, to zapewne przestawiłbym zawór VTA, tak aby bardziej mieszał wode z powrotu. Rozumiem także, że temperatura podłogi, to nie to samo co temperatura wody. Dziwi mnie natomiast aż tak duża różnica pomiędzy nimi oraz fakt, że temperatura w pokoju wynosi zaledwie 20*C przy temperaturze podłogi wynoszącej 28*C.   Jak wcześniej na zasileniu miałem 30*C, to powierzchnia podłogi wynosiła jakieś 24-25*C. Teraz spadł śnieg, pojawiły się temperatury w okolicach 0*C to i kocioł zaczął mocniej grzać. Na zasileniu jest wyższa temperatura, bo zawór VTA mam w pełni otwarty (ustawiony na 45*C), ale temperatura podłogi nie podniosła się jakoś znacząco w porównaniu do temperatury wody. Rurę mam poprowadzoną tak, że wchodzi od rozdzielacza z korytarza do pokoju, następnie wzdłuż przez cały pokój do ściany zewnętrznej i stamtąd wraca meandrem w stronę wejścia. Przy wejściu do pokoju i w miejscu w którym rura przechodzi przez ścianę mam najwyższą temperaturę podłogi. Im bliżej ściany zewnętrznej tym podłoga jest zimniejsza, mimo, że jest bliżej początku (zasilenia). Możliwe więc, że ta podłoga nie nadąża się zagrzać, bo to co uda jej się zakumulować, to musi oddać do otoczenia? Czy stąd może wynikać tak niska temperatura jastrychu mimo dużo wyższej temperatury zasilenia? Dom nie jest ocieplony (pochodzi z lat 70), jestem w trakcie remontu.   Generalnie wątpliwości mam sporo, ale nie chce poruszać wielu kwestii na raz.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...