Skocz do zawartości

Pleśń w suterenie-proszę o pomoc!


Recommended Posts

Napisano

DSC01446.jpg

Od 3 lat mieszkają w suterenie lokatorzy. Ta suterena to przerobiona piwnica. Ma ona kształt litery L. Na każdym z końców jest pokój z oknem, a pomieszczenie środkowe BEZ okna. Obok łazienka. Grzyb pojawił się w rogu na dole w pokoju, który graniczy z łazienką, a konkretnie tam gdzie jest prysznic. Idzie coraz wyżej. Jest już w całym pokoju i w łazience. Jest już w tym pomieszczeniu bez okna. Tynk odpada.W łazience jest wentylatorek. W suterenie okropny smród stęchlizny. Mamy szczelne plastikowe okna. Panele się już podnoszą.Lokatorzy nie wietrzą, nie otwierają drzwi od łazienki. Poproszę PILNIE o poradę, chętnie od fachowca. Gdzie jest przyczyna i jak ja zwalczyć?
Napisano
Przyczyną pojawienia się pleśni - jak zawsze - jest wilgoć i brak wentylacji. Efekt zagrzybienia ściany to m. in. brak izolacji przeciwwilgociowej przy prysznicu a woda wnika (przez fugi) do muru. Podwyższona wilgotność powoduje też kondensację pary wodnej w okresie letnim - ciepłe powietrze wnikając do sutereny/piwnicy ochładza się i nawet przy otwartych oknach nie można liczyć na wysuszenie wnętrza.

Problem rozwiąże ułożenie izolacji ścian w łazience oraz grzanie i wentylowanie pomieszczeń.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

[attachment=17302:zdjecia_...trus_028.jpg]Od 3 lat mieszkają w suterenie lokatorzy. Ta suterena to przerobiona piwnica. Ma ona kształt litery L. Na każdym z końców jest pokój z oknem, a pomieszczenie środkowe BEZ okna. Obok łazienka. Grzyb pojawił się w rogu na dole w pokoju, który graniczy z łazienką, a konkretnie tam gdzie jest prysznic. Idzie coraz wyżej. Jest już w całym pokoju i w łazience. Jest już w tym pomieszczeniu bez okna. Tynk odpada.W łazience jest wentylatorek. W suterenie okropny smród stęchlizny. Mamy szczelne plastikowe okna. Panele się już podnoszą.Lokatorzy nie wietrzą, nie otwierają drzwi od łazienki. Poproszę PILNIE o poradę, chętnie od fachowca. Gdzie jest przyczyna i jak ja zwalczyć?


Nie ma tu winy lokatorów ("Lokatorzy nie wietrzą") wietrzenie służy pozbyciu się np. niespodziewanych brzydkich zapachów.
Brak wentylacji to podstawa, i gdyby ona była to o wiele łatwiejsza byłaby diagnoza.
Należy pozbyć się lokatorów nim udadzą się na badania i ew. sanepidu.
Wykonać wentylację, usunąć okładziny posadzek, wyprawy tynkarskie w miejscach ognisk erozji. utrzymać grad temperaturowy jak dla pomieszczeń mieszkalnych. I zaprosić "osuszacza" do domu on zdiagnozuje problem i mniej więcej określi katalog prac.
Napisano
Cytat

[attachment=17302:zdjecia_...trus_028.jpg]Od 3 lat mieszkają w suterenie lokatorzy. Ta suterena to przerobiona piwnica. Ma ona kształt litery L. Na każdym z końców jest pokój z oknem, a pomieszczenie środkowe BEZ okna. Obok łazienka. Grzyb pojawił się w rogu na dole w pokoju, który graniczy z łazienką, a konkretnie tam gdzie jest prysznic. Idzie coraz wyżej. Jest już w całym pokoju i w łazience. Jest już w tym pomieszczeniu bez okna. Tynk odpada.W łazience jest wentylatorek. W suterenie okropny smród stęchlizny. Mamy szczelne plastikowe okna. Panele się już podnoszą.Lokatorzy nie wietrzą, nie otwierają drzwi od łazienki. Poproszę PILNIE o poradę, chętnie od fachowca. Gdzie jest przyczyna i jak ja zwalczyć?



Najprawdopodobniej przyczyną powstawania wilgoci jest brak odpowiedniej izolacji przy prysznicu. Pochodząca z niego woda wnika w ścianę powodując pękanie tynku i stwarza dobre warunki do rozwoju pleśni i grzybów. Przede wszystkim należy więc zadbać o wykonanie właściwej izolacji przeciwwilgociowej. Inną przyczyną zawilgocenia może być problem z instalacją wodną: nieszczelna rura, bądź pocenie się rury z zimną wodą. Istotną kwestią jest częste wietrzenie pomieszczenia i zapewnienie odpowiedniego ogrzewania. Po wykonaniu izolacji pleśnie i grzyby powstałe na ścianie proponuję usunąć w następujący sposób - usunąć zawilgocony tynk tam, gdzie jest to możliwe. Pozostałe fragmenty ściany należy przemyć wilgotną gąbką nasączoną domestosem, a następnie zabezpieczyć powierzchnię Preparatem Grzybobójczym VIDARON.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
naprawić prysznic (uszczelnić kabinę), skuć pleśń, osuszyć ściany (wynajem osuszacza, pewnie z 20 zł/doba), naprawić ściany a później właściwa wentylacja i ogrzewanie suteryny.... jakież to proste ;)
Napisano
Cytat

(...) naprawić ściany a później właściwa wentylacja i ogrzewanie suteryny.... jakież to proste ;)


Rzeczywiście bardzo proste.
150 dni w roku ogrzewanie nie jest używane.
Właściwa wentylacja... łatwo napisać, zdecydowanie trudniej wykonać, szczególnie jeśli ma być to skuteczna wentylacja grawitacyjna działająca całorocznie.
Napisano
Cytat

Rzeczywiście bardzo proste.
150 dni w roku ogrzewanie nie jest używane.
Właściwa wentylacja... łatwo napisać, zdecydowanie trudniej wykonać, szczególnie jeśli ma być to skuteczna wentylacja grawitacyjna działająca całorocznie.


nie ma czegoś takiego jak właściwa wentylacja grawitacyjna działająca całorocznie. skuteczna może tak - ale zależy jakie skutki chcesz osiągnąć...
Napisano
Cytat

nie ma czegoś takiego jak właściwa wentylacja grawitacyjna działająca całorocznie. skuteczna może tak - ale zależy jakie skutki chcesz osiągnąć...


Widzisz, komuś błędy w pisaniu wytykasz że pisze nie do końca jasno a sam nie napisałeś o jaką wentylację chodzi.
Dlatego Jani napisał co napisał icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Widzisz, komuś błędy w pisaniu wytykasz że pisze nie do końca jasno a sam nie napisałeś o jaką wentylację chodzi.
Dlatego Jani napisał co napisał icon_biggrin.gif



POST NIE NA TEMAT - niedozwolony regulaminem, nikt z adminów nie zareaguje?
Napisano
Cytat

nie ma czegoś takiego jak właściwa wentylacja grawitacyjna działająca całorocznie. skuteczna może tak - ale zależy jakie skutki chcesz osiągnąć...


To po co piszesz skoro nie ma?
Cytat

właściwa wentylacja i ogrzewanie suteryny.... jakież to proste ;)

Napisano
Cytat

POST NIE NA TEMAT - niedozwolony regulaminem, nikt z adminów nie zareaguje?


Czytać nie umiesz? Jak nie na temat?
Napisałem Ci o co Janiemu chodzi z tą wentylacja grawitacyjną.
Ledwo przyszedłeś a już adminem straszysz? źle zaczynasz swoja karierę kolego.
Napisano
Cytat

nie ma czegoś takiego jak właściwa wentylacja grawitacyjna działająca całorocznie. skuteczna może tak - ale zależy jakie skutki chcesz osiągnąć...



Myślenie, albo stosunek wiedzy do wypowiedzi, na pewno nie są Twoją mocną stroną.

Każdy akapit (myśl) powyższego zdania, ma w sobie tyle prawdy, ile w tym, że ja jestem seksowną brunetką.
Napisano
Cytat

Myślenie, albo stosunek wiedzy do wypowiedzi, na pewno nie są Twoją mocną stroną.

Każdy akapit (myśl) powyższego zdania, ma w sobie tyle prawdy, ile w tym, że ja jestem seksowną brunetką.



może przeczytaj jeszcze raz, seksowna brunetko... ;)

Wentylacja grawitacyjna jest na tyle upośledzona, że jest nieregulowalna - możesz najwyżej coś rozszczelnić albo coś doszczelnić, niestety jest tak podatna na wiele czynników zewnętrznych, że są to niskoskuteczne i doraźne rozwiązania. Przepisami określona jest minimalna wydajność poniżej której nie można zejść, a co powyżej to (wg przepisów) nieistotne. Normy określają wymagania wymiany powietrza w pomieszczeniu w zależności od jego przeznaczenia, znaczne ich przekraczanie jest marnotrawstwem energii wykorzystanej do podgrzania tegoż powietrza (w sezonie grzewczym - gdzie wentylacja grawitacyjna ze względu na różnicę temperatur i ciśnień jest najbardziej wydajna) oraz może spowodować dyskomfort.
Stąd moje zdanie - nie ma instalacji grawitacyjnej działającej cały rok właściwie, w sezonie grzewczym wzrasta wydajność wentylacji grawitacyjnej, wietrząc skuteczniej ale kosztem kW uciekających w przestrzeń.
Napisano
Skoro wentylacja grawitacyjna jest upośledzona, swoja drogą ameryki nie odkryłeś, to jaką w/g Ciebie właściwą wentylację wykonać w suterynie przerobionej z piwnicy?
Pamiętaj że ma być prosto... tak napisałeś.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...