Skocz do zawartości

Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła - opłacalność


Recommended Posts

Pikanterii dodaje fakt, że tego typu wymienniki (bez względu na to czy z celulozy czy polimeru) z założenia nie zamarzają, a tam i system i dodatkowo grzałka icon_cool.gif
+ dodatkowo to, ze jak w WC puści mega bąka, to w salonie może on być "odczuwalny". icon_mrgreen.gif (ale te dodatkowe 4.000zł za wymiennik kasują)

I nie taka nowinka od około 10 lat, ale jakoś bez większych sukcesów.

dopisałem:

Ps. A Ty masz wymiennik, jeszcze z aluminium, czy już, "papierowy" ? Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość adiqq
Cytat

3) Dwie strefy to dwa sterowania, i dwie centrale, dwa serwisy, dwie wymiany filtrów, więcej rzeczy do psucia. Nie dziękuję. Wolę dołożyć.



czy ty wiesz o czym ty piszesz???
wymiany filtrów? więcej rzeczy do psucia??
jesteś następnym teoretykiem, widzącym wszędzie czające się na ciebie niebezpieczeństwa, którym zaradzić może tylko kupno dużo droższego rekuperatora

Cytat

1) Są różne szkoły. Generalnie wentyluje się cały dom a nie tylko wyciąg z brudnych i nawiew do czystych. Zresztą przy tak dużej kubaturze czystej i małej brudnej nawiewy w czystej byłyby za mało wydajne. I nici z komfortu



ja też się poddaję i nie podnoszę rekawicy


Cytat

Nie masz racji co do central. Proponujesz mi coś co tych 2)wymagań nie spełnia.


tak, wszystko jest dziadowskie i nie spełnia wymagań - oprócz tego sprzętu który masz ty
brzmi znajomo icon_lol.gif Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Ps. A Ty masz wymiennik, jeszcze z aluminium, czy już, "papierowy" ?


Tego niestety nie wiem bo nigdy nie rozbierałem, miał być aluminiowy ale chyba w tym czasie gdy kupowałem tą lunę wkładali już plastikowe. W sumie był rozbierany po zakupie ale w tym czasie nie miałem zielonego pojęcia o różnorodności występujących wymienników i jakoś pamięć nie zanotowała jak to wyglądało przy otwieraniu, a teraz nie ruszam tego bo działa dobrze.

Cytat

tak, wszystko jest dziadowskie i nie spełnia wymagań - oprócz tego sprzętu który masz ty
brzmi znajomo icon_lol.gif


No właśnie jakoś dziwnie to wygląda, jakby sterowanie na ten jeden określony model i nic więcej. Coś jak z tymi garnkami za 12 tysiaków, he he . Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Sprawdź sobie jeszcze raz bo chyba źle to liczysz, u mnie przy G-3,6 jest kwota coś ponad pięć dych w tytule "dystrybucja stała" ale to jest za dwa miechy, więc nie 50x12 ale 50x6. I podobnie jest z abonamentem, natomiast dystrybucja zmienna wiadomo zależna jest od ilości dostarczonego gazu jak i sam gaz. No !. Masz chyba odczyt co dwa miesiące i fakturkę też a nie co miesiąc, czy nie ?. icon_wink.gif
Więc mnie nie denerwuj bo się zdenerwuję, czy jakoś tak. icon_lol.gif
Ale pozdrawiam z tego miejsca wszystkich wrocławiaków.



Sprawdziłem u źródła (wrocławskiego pgnig). Podali mi taką informację

W-2 19,32 zł miesięcznie i 2,0942 zł/m3
W-3 47,44 zł miesięcznie i 2,0594 zł/m3

ceny brutto zawierają abonament i dystrybucję i gaz (poprosiłem o tzw. W-x.6)

ta sama ilośc gazu rocznie dla obu taryf:

W-2 1200 m3 * 2,0942 + 12* 19,32 = 2744,88 zł

W-3 1200 m3 * 2,0594 + 12* 47,44 = 3040.56 zł

Ale to Wrocław. U Ciebie może być inaczej. Napisałem co usłyszałem. Mam nadzieję, że niczego nie pokręciłem. Działałem w dobrej wierze.

Polecam zmianę na jeden odczyt w roku - wtedy opłaty stałe lekko spadają.
Link do komentarza
Cytat

Polecam zmianę na jeden odczyt w roku - wtedy opłaty stałe lekko spadają.


PGNIG standardowo stosuje przy W-2 odczyt raz na rok, innej opcji nie ma i dostajesz faktury pro forma.Tak jest u mnie.
Sprawdzałem i zawsze naliczają abonament i dystrybucje stałą za dwa miesiące. Czyżby u was co miesiąc i w tej samej kwocie?

Cytat

Mam nadzieję, że niczego nie pokręciłem. Działałem w dobrej wierze.


Niestety chyba jednak trochę pokręciłeś, ale dobrymi chęciami jak to mówią - jest piekło usłane. icon_lol.gif
To jest pgnig i ceny gazu są takie same, różnią się jedynie lekko, ale nie o 100% - abonament i dystrybucja stała.
Cena gazu jest 1,6 zł. do tego dochodzi dystrybucja zmienna 0,57 , więc w sumie ok. 2,1 zł. tak jak napisałeś.
Piszę to na podstawie moich faktur, nie zasłyszanych opowieści i nie uwierzę żeby we Wrocku był abonament 600zł a w Gliwicach 300. Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

PGNIG standardowo stosuje przy G-2 odczyt raz na rok, innej opcji nie ma i dostajesz faktury pro forma.



We wrocławiu w taryfie W-2 (zużycie do 1200m3 rok) można wybrać taryfę
W2.1 - jeden odczyt pracowniczy
W2.2 - dwa odczyty pracownicze rocznie
W2.12T - jeden odczyt pracowniczy w rocznie i 12 odczytów klienta.

Im więcej odczytów w roku (więcej pracy dla nich) tym większe opłaty stałe miesięczne.


Cytat

Piszę to na podstawie moich faktur, nie zasłyszanych opowieści i nie uwierzę żeby we Wrocku był abonament 600zł a w Gliwicach 300.



Napisałem co dzisiaj usłyszałem od Pani na infolinii PGNIG. Ona raczej nie kłamała. Czy ja coś źle zapisałem ? icon_eek.gif
Muszę to sprawdzić.
Link do komentarza
Cytat

Cena gazu jest 1,6 zł. do tego dochodzi dystrybucja stała 0,57 , więc w sumie ok. 2,1 zł. tak jak napisałeś.



to co wytłuściłem to powinno być "dystrybucja zmienna" - zależna od ilości m3.
"dystrybucja stała" + "opłata abonamentowa" to stałe opłaty - moim zdaniem stałe miesięcznie. Każda z tych stałych opłat to conajmniej po kilka złotych - może nawet kilkadziesiąt. Edytowano przez NOTO (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość adiqq
miałem kilka lat temu do czynienia z gazem, i z taryfą W-2 i z W-3
abonament był mniej więcej w takich kwotach jak pisze NOTO
a jak chcecie dalej drążyć ten temat, to piszcie gdzie indzie, bo to jest wątek o wentylacji mechaniczne icon_lol.gif
Link do komentarza
Cytat

miałem kilka lat temu do czynienia z gazem, i z taryfą W-2 i z W-3
abonament był mniej więcej w takich kwotach jak pisze NOTO


A ja mam do czynienia i przy W-3.6 jest 37zł a przy W-2.1 jest 18zł.
To sumaryczne opłaty stałe na miesiąc, więc było tak samo blisko do tego co ja pisałem i NOTO. icon_lol.gif
Link do komentarza

W-2 1200 m3 * 2,18 + 12* 18 = 2832 zł (Gliwice) (Wrocław 2744,88 zł)

W-3 1200 m3 * 2,12 + 12* 36,4 = 2980,8 zł (Gliwice) (Wrocław 3040.56 zł)

Różnica pomiędzy taryfami na poziomie 150 zł rocznie (Wrocław prawie 300 !!)

@adiqq - Masz rację, napisałem jeszcze tego posta aby zamknąć ten poboczny wątek. Myślę, że wszystko zostało już wyjaśnione.

Cytat

...a ja płacę mniej niż wcześniej za węgiel, poniżej 3 tys.



Cytat

Mnie chyba między innymi przez rekuperator zmienili taryfę gazu z G-3 na G-2 bo spadło zużycie gazu poniżej 1200/m3/rok.



Czy ten swój rekuperator włożyłeś podczas użytkowania/remontu domu ? Edytowano przez NOTO (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Tak masz rację, gdzieś musiałem się mylnąć że mi wyszło pierwotnie na niekorzyść dla W-2.1.
Reku był budowany w zasadzie w czasie normalnego użytkowania domu. Dlatego trochę dziwna plątanina przewodów wyszła w kotłowni bo musiałem się dostosować do istniejących warunków rozkładu pomieszczeń i poprowadzić je w jak najmniej inwazyjny sposób. Na piętro i poddasze przez wolne przewody kominowe.
Link do komentarza
Tak coś było pisane w tym dziale, w tytule Luna 200 i o filtrach, ale chyba nic na temat prowadzenia całej instalacji bo z tym to raczej musisz sam pogłówkować. Stosuj zasadę z pomieszczeń brudnych wyciąg a nawiew do czystych. Ja miałem dość ułatwione zadanie bo dom jak to się mówi jest dość otwarty, w sensie przestrzeni. Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
Wszystkim rozważającym oszczędności wynikające z rekuperacji chciałbym wrzucić mały kamyczek do ogródka - wynikający z własnego doświadczenia. Otóż, jeżeli macie zamontowany kocioł gazowy, także kondensacyjny, to trzeba założyć, że pomieszczenie z kotłem musi mieć wentylację grawitacyjną. Inaczej mówiąc, w Waszym wychuchanym i docieplonym domku trzeba wywalić dziurę, którą mroźne powietrze będzie wentylować jedno z pomieszczeń.

irek
Link do komentarza
Cytat

Musi mieć kratkę wywiewną, o nadmuchu nic się nie mówi, więc spoko.



Musi mieć wentylację.
Wentylacja no jest nawiew i wywiew.

Cytat

Dla kotłowni do 30 kW dopuszcza się nawiew powietrza zewnętrznego z sąsiednich pomieszczeń - otwór wentylacji nawiewnej (niezamykany) musi mieć minimalną powierzchnię 200 cm2.





Cytat

Zgodnej opinii kominiarzy, z którymi rozmawiałem.



A jeden pan na targu warzywnym ............
A co z kotłami z zamkniętą komorą spalania i koncentrycznym przewodem spalinowym ?
Link do komentarza
Cytat

Musi mieć wentylację.
Wentylacja no jest nawiew i wywiew.







A jeden pan na targu warzywnym ............
A co z kotłami z zamkniętą komorą spalania i koncentrycznym przewodem spalinowym ?



No właśnie, mam wentylację mechaniczną z reku ale Panowie montujący ją STANOWCZO odmówili montażu w kotłowni bo podobno nie wolno wentylacji mechanicznej z reku tam gdzie jest gaz. Pytanie, jak w inny sposób zorganizować nawiew i wywiew.

Na to ostatnie pytanie kominiarze odpowiadają - a co w przypadku rozszczelnienia pieca? Edytowano przez igorczok (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
A jak gaz to propan ?

A jak kocioł się rozszczelni, to czy będzie grawitacyjna, czy WM nie ma różnicy - nawet przy zaniku prądu.

Ale to dotyczy tylko kotłów z zamkniętą komora spalania.

Jak w kotłowni będzie nawiew i wywiew WM - to spełni wymagania do instalacji kotła z zamkniętą komorą spalania.

dopisałem:

Ps. A w przypadku kuchni z kuchenka gazową, też nie chcą instalować WM, bo się rozszczelni ? Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
bardzo delikatnie powiedziane Jani

ja żeby uniknąć problemów z odbiorami, wziąłem sobie do odbioru architekta z uprawnieniami odpowiednimi - przynajmniej facet kumaty był i wiedział o co chodzi z WM

w przypadku kominiarzy to chyba dalej jest rzadkość ;) Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
No właśnie icon_evil.gif
WM nie jest nowością... ba, WM zrównoważona z rekuperacją w naszym kraju już nie jest nowością, a wychodzi że na lokalnych podwórkach jak były przepychanki z 6-4 lata temu, tak są do dzisiaj.
Ale jak się
- buduje z cegły,
- pali w piecu/kotle węglem (PCI jest nowinką technologiczną na miarę technologii kosmicznej icon_lol.gif ),
- gotuje na gazie,
- wentyluje otwierając okna (wietrzy) - to ... icon_biggrin.gif



Cytat

A więc jakie rozwiązanie proponujesz?


Znaleźć kumatego (oczywiście najlepiej kominiarza), który wie jak wygląda WM zrównoważona, widział/przeczytał/zrozumiał obowiązujące przepisy, albo kazać mu wpisać, pod który paragraf podlega to że nie wolno/nie można... bo znasz taki przepis/paragraf który mówi że wolno.
Link do komentarza
Cytat

No właśnie, mam wentylację mechaniczną z reku ale Panowie montujący ją STANOWCZO odmówili montażu w kotłowni bo podobno nie wolno wentylacji mechanicznej z reku tam gdzie jest gaz.



Z tego co pisze i jak ja rozumiem, to instalatorzy WM sa tacy "móndży".

A rada jest taka - przestać nazywać to pomieszczenie kotłownią, tylko pomieszczeniem pomocniczym lub technicznym, lub gospodarczym.

dopisałem:
Cytat

....... bo podobno nie wolno wentylacji mechanicznej z reku tam gdzie jest gaz.



A w kuchni też odmówili ?
Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Tak sobie czytam co napisałeś:

Cytat

....... bo podobno nie wolno wentylacji mechanicznej z reku tam gdzie jest gaz.



A może to wynika z kiepskiej jakości wymiennika?
Może ta centrala jest po prostu felerna - wymiennik jest szczelny jak rzeszoto.

Byłoby to bardzo logiczne wytłumaczenie, tej STANOWCZOŚCI instalatorów WM (z reku).
Link do komentarza
Cytat

nie ma obowiązku wprowadzania nawiewu do pomieszczenia bezpośrednio z zewnątrz, dopuszcza się nawiew powietrza zewnętrznego z sąsiednich pomieszczeń - otwór wentylacji nawiewnej (niezamykany) powinien mieć minimalną powierzchnię 200 cm2


A jak dom będzie szczelny, to go nie będzie. Tego nawiewu oczywiście.
Ale czy ten przepis dotyczy też tych z zamkniętą komorą spalania, znam ten zapis i wydaje mi się że nie jest to takie całkiem oczywiste.

dopisałem:
To co ja cytuję i Bajbaga wcześniej cytował dotyczy wszystkich kotłów do 30KW , proszę sprawdzić.
Dla kondensatów (zamknięta komora) może być wentylacja każda, albo obojętnie jaka, więc również tylko wywiewna. A może też żadna, ale logicznie rozumując jakaś powinna być bo w końcu każde pomieszczenie powinno się przewietrzyć - np. raz na tydzień. icon_smile.gif Tak tak wiem wentylacja to niby nawiew i wywiew, ale czy koniecznie i zawsze ?.
U mnie ani kominiarz ani wykonawca nie sprawdzał czy jest nawiew, ani tym bardziej jak jest realizowany.
Tak wiem wietrzenie to nie wentylacja - tak pisał Jani , ale wentylacja to z całą pewnością wietrzenie. icon_wink.gif
Może więc wietrzenie będzie w zgodzie z zapisem o niezależnie jakiej istniejącej wentylacji, czy jakoś tak. Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

A jak dom będzie szczelny, to go nie będzie. Tego nawiewu oczywiście.


Ale przy WM jest kratka wylotowa i możliwy dopływ przez drzwi - dla kotłów "C"z koncentrycznym przewodem.

Natomiast dla pozostałych kotłów - wentylacja grawitacyjna (kratka wentylacyjna) i możliwy dopływ przez drzwi, albo WM zgodna z pkt. 10 dla wszystkich kotłów.

Konkretny zapis Rozporządzenie w sprawie WT .....§ 150. :

Cytat

9. W pomieszczeniu z paleniskami na paliwo stałe, płynne lub z urzadzeniami gazowymi
pobierajacymi powietrze do spalania z pomieszczenia i z grawitacyjnym odprowadzeniem spalin
przewodem od urzadzenia stosowanie mechanicznej wentylacji wyciagowej jest zabronione.

10. Przepisu ust. 9 nie stosuje sie do pomieszczen, w których zastosowano wentylacje nawiewnowywiewna
zrównowa4ona lub nadcisnieniowa.



Cytat

Dla kondensatów (zamknięta komora) może być wentylacja każda, albo obojętnie jaka, więc również tylko wywiewna. A może też żadna,



Nie tylko wymóg klasy C, ale dodatkowo z koncentrycznym przewodem - ale musi być wentylacja (jakaś).

Przepisy dość jasno określają, że pod pojęciem wentylacja rozumie się wentylację grawitacyjną, mechaniczną a ostatnia nowela wprowadziła też wentylację hybrydową - tak wiec "przewietrzanie" nie jest "ustawową" wentylacją.

I prawdą jest, że piszemy tu tylko o wymaganiach dla "kotłowni" do 30kW. icon_lol.gif

Dopisałem:

Nie ma żadnych przeciwwskazań, aby w pomieszczeniu w którym jest zainstalowany kocioł gazowy, stosować wentylację mechaniczną - oczywiście "dobraną" do rodzaju kotła gazowego. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

I prawdą jest, że piszemy tu tylko o wymaganiach dla "kotłowni" do 30kW. icon_lol.gif


Tu mi chodziło o to że zapis dotyczy wszystkich - A,B,C , a nie tylko kondensatów z zamkniętą komorą.
Do 30 oczywiście też.

Mnie zastanawia to dlaczego ludzi odpowiedzialnych za instalację kotła i przy odbiorze kominiarskim, wszystkich interesowała tylko i wyłącznie sama kratka wywiewna , jej wielkość i miejsce zabudowy.
Nikogo nie interesował nawiew i te 200cm3 w drzwiach, które u mnie są pełne i do tego dość szczelne. Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Mnie zastanawia to dlaczego ludzi odpowiedzialnych za instalację kotła i przy odbiorze kominiarskim, wszystkich interesowała tylko i wyłącznie sama kratka wywiewna , jej wielkość i miejsce zabudowy.
Nikogo nie interesował nawiew i te 200cm3 w drzwiach, które u mnie są pełne i do tego dość szczelne.



A co tu jest do zastanawiania icon_lol.gif
To jest typowy stan wiedzy "fachowców".
Dla nich kratka wywiewna to spełnienie wymogu wentylacyjnego. icon_evil.gif


Nie rozumie ćwok jeden z drugim, ze aby coś wylatało, musi wpierw coś wlatać. icon_lol.gif

"Dyplomy" kupili pod budką z piwem.


Ps. A na marginesie.
Jakiś czas temu na tym Forum, ktoś "cytował" artykuł z jakiejś gazety, opisujący sytuację, kiedy nadzór budowlany nie odebrał budynku jednorodzinnego, bo drzwi (bardzo wypasione) w łazienkach były szczelne.
Inspektor był nieugięty i kazał albo wymienić na drzwi z "kratką", albo te (wypasione) podciąć aby był nawiew.
Pamiętam te joby, które tu w dyskusji, padały pod jego adresem. icon_lol.gif
Link do komentarza
Cytat

Przeglądając ten dział chyba jeszcze nikt nie zadał takiego pytania. Myślę o założeniu u siebie rekuperatora ale nie znajduję odpowiedzi na pytanie po jakim czasie zwróci mi się inwestycja. Czy ktoś robił obliczenia ile zaoszczędzę w stosunku do poprawnie działającej wentylacji "grawitacyjnej".



Tak więc wracając do zagadnienia... bo Panowie mimo iż prawią mądrze to jednak nie idą z wątkiem tematu. ;)

"po jakim czasie zwróci mi się inwestycja."

Przede wszystkim zastanówmy się, po co Panu wentylacja mechaniczna. Temat rzeka filozoficzna, ale nie rozwlekając się:
-nawiew świeżego powietrza,
-wywiew brudnego powietrza,
-zapewnienie komfortu przebywania w wentylowanych pomieszczeniach;

Kiedy dochodzi element odzysku ciepła, zawsze jest temat "opłacalności".
Jeśli średni odzysk energii, którą wytworzysz do ogrzania będzie miał wskaźnik 50% tzn. że odzyskujesz połowę kosztów ogrzewania.
Tak więc kwestia kiedy Ci się to zwróci, zależy od kilku czynników.
Czym ogrzewasz dom?
Jaka będzie średnioroczna sprawność odzysku ciepła? (wartość odzysku nie jest stała w naszych warunkach klimatycznych)
Ile wyniósł koszt wykonania wentylacji

Im lepszy odzysk tym lepsza oszczędność. Jednak są jeszcze koszty eksploatacji.
Na centralę COMAIR HRUC 380 trzeba wydać:
-ok.150zł za prąd na rok
-filtry 100zł (z tym że filtry można czyścić/odkurzyć i pośmigają trochę dłużej)

Tu można zobaczyć jak centrala śmiga na codzień: www.pomiary.comair.pl


Link do komentarza
Cytat

O przenajzagadnieniowy.

Nihil novi sub sole - padły te odpowiedzi, ponad rok temu.

Jedyna "nowość" w tym co napisałeś, to uporczywe i zapewne mimochodem próbowanie swoich sił jako marketingowiec dla "jedynie słusznej" centrali wentylacyjnej.

Fakt - robisz to dość finezyjnie icon_mrgreen.gif



Oczywiście, że jedyna i słuszna. W domu stoi na zasłużonym miejscu - na ołtarzyku, gdzie z całą rodziną składamy modły i zapalamy świeczki. icon_lol.gif
Żart żartami, ale temat warty odświeżenia mimo, że wałkowany jest na niemalże każdym forum, a ludzie wciąż pytają o to samo.
Tak więc podsumowałem temat i zamieściłem trochę konkretów.
Jeśli temat kogoś interesuje dogłębniej, to przecież "opłacalność" można sobie obliczyć, dlatego też forum powinno być miejscem gdzie również można porównać koszty/wydatki na taką instalację. Internet daje nam dziś jedną ważną możliwość, której do tej pory nie dawały inne media - wymianę opinii.

Pozdrawiam

Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
Też poszukiwałwm takich informacji w czasie budowy domu miedzy innymi na Budujemy Dom. (Portal jeszcze przysyła mi ciekawe artykuły na skrzynkę, dlatego tu jestem) Od 3 lat mieszkam już w nowym domu z WM z rekuperacją. Jeśli ktoś chciałby znać moją opinię o rekuperacji proszę dać znać na pawlowski.dariusz@vp.pl
Link do komentarza
Cytat

Też poszukiwałwm takich informacji w czasie budowy domu miedzy innymi na Budujemy Dom. (Portal jeszcze przysyła mi ciekawe artykuły na skrzynkę, dlatego tu jestem) Od 3 lat mieszkam już w nowym domu z WM z rekuperacją. Jeśli ktoś chciałby znać moją opinię o rekuperacji proszę dać znać na pawlowski.dariusz@vp.pl



Czemu tak prywatnie, zapraszamy do podzielenia się opinią. Krótkie pytanie - robiłbyś jeszcze raz czy nie?
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Czemu tak prywatnie, zapraszamy do podzielenia się opinią. Krótkie pytanie - robiłbyś jeszcze raz czy nie?



Przepraszam, że nie odpisałem od razu ale czekałem do końca roku aby zrobić statystykę kosztów.

Zużyta energia elektryczna w 2014 r. – 5754 kWh (według podlicznika)
Cena energii – Taryfa G12r – 0,2306 zł/kWh (tylko taryfa pozaszczytowa)
Koszt energii elektrycznej CO i CWU – 1326,87 zł
Z czego na CWU około 4 kWh dziennie tj. 336,68 zł na rok.
Do tych kosztów należy dodać koszt drewna spalonego w kominku ok. 2 m3 - koszt – 320 zł.
Całkowity koszt ogrzewania wyniósł więc 1300 zł

Układ zamontowany w dom jednorodzinnym, energooszczędnym, o 120 m2 powierzchni użytkowej. Utrzymywana temperatura wewnętrzna 22 stopni C.
Głównym źródłem ciepła jest 11 kW powietrzna pompa ciepła firmy Daikin. Jako, że w duże mrozy (poniżej 15 stopni) pompa jest mało wydajna i nieekonomiczna układ wspomaga kominek z płaszczem wodnym sprzęgnięty (bufor ciepła) z układem popy ciepła. Ciepło w domu oddawane jest przez ogrzewanie podłogowe, kaloryfery oraz powietrze wentylacyjne.
W układzie rekuperatora na powietrzu nadmuchowym zainstalowana jest nagrzewnica dzięki której powietrze ma w granicach 35-40 stopni. To rozwiązanie pozwoliło zmniejszyć wymiary kaloryferów o 1/3 co jest ważne przy ogrzewaniu niskotemperaturowym.
Dodam, że ilość energii elektrycznej na cele grzewcze w roku 2014 była mniejsza w stosunku do roku 2013 o 4,1%. Wpływ na to miała pewnie aura.

O ile koszty byłby większe gdyby nie było wentylacji mechanicznej z rekuperacją? Nie wiem ale na pewno są oszczędności nie małe, bo powietrze po rekuperatorze a przed nagrzewnicą ma ok. 18 stopni bez względu na to jaka panuje temperatura na dworze. Poza tym rekuperacja na wiele innych zalet poza ekonomicznymi choćby sterowność. Odpowiadając na pytanie, u mnie wentylacja jest częścią systemu a gdybym po raz drugi miał go budować to zmieniłbym niewiele i na pewno nie rekuperację.

Szczęśliwego Nowego Roku dla czytających
Dariusz Pawłowski
Edytowano przez Dariusz858 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 6 miesiące temu...
  • 3 miesiące temu...
Cytat

To, ze centrale dobiera się do potrzeb tylko pomieszczeń brudnych to rzeczywiście jakaś nowa szkoła. icon_eek.gif Rekuperator musi wymienić min raz powietrze w całej wentylowanej części budynku.




Tiaaaaaaaaa, nowa szkoła - powiadasz.

Dla kogo nowa, dla tego nowa, bo obowiązuje już od ponad 40 lat.

Rekuperator nic nie wentyluje, a wentylacja nie ma obowiązkowej wymiany "kubaturalnej"
Link do komentarza
Człowiek zużywa w ciągu godziny około 60l powietrza.
Norma (przepisy) nakazuje aby minimalna wymiana powietrza na 1 osobę wynosiła 20m3/h.

1 łazienka i 1 kuchnia to wymagana wymiana od 100 do 120m3/h. (zależne od kuchenki)

Czyli taka wymiana stwarza komfortowe warunki dla 5 - 6 osób mieszkających w tym 160m2 (powierzchni wentylowanej) domu. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To jedna z najprzyjemniejszych chwil jak do tej pory Podlewanie powierzchni płyty fundamentowej. Zajmujemy się tym równe 10 dni - być może niepotrzebnie tak długo ale ciepłe i słoneczne dni powodują szybkie schnięcie betonu. Ponadto odkuwamy zabetonowane kielichy rur kanalizacyjnych, gdyż chcemy je mieć wyciągnięte już na wierzch tak aby w przyszłości bez problemu podpiąć w nie poszczególne punkty sanitarne.    
    • Faza 1.     Książka to są palety i na nich położone  dwie warstwy paneli naprzemiennie, z przesunięciem z lewej od osi budowanej bryły.      Faza 2.   Książka to są palety i na nich położone  dwie warstwy paneli naprzemiennie, z przesunięciem do prawej od osi budowanej bryły.      Nie ma problemu, na parterze będzie  lepiej schło.
    • Koniecznie! Jeśli tylko podparty panel się ugnie, to należy natychmiast wszystko rozebrać i zwiększyć ilość podkładek.  I jeszcze jedna uwaga techniczna. Podkładki należy układać w miejscach podparcia, czyli nad sobą! Albo inaczej podkładki mają wyznaczać linię pionową. Tego się należy trzymać jak się nie ma doświadczenia.
    • Nie szukałem rozmiaru paneli, ale moim zdaniem koniecznie musisz podeprzeć od samego podłoża na którym będziesz suszyć panele nie tylko na końcach paneli, ale i w dwóch, trzech miejscach na ich długości... A porada co do przekładek, którą tu wrzucił @retrofood jest dobrym wyjściem!!!     Z tym że ciąłbym raczej WZDŁUŻ...          
    • Bardzo Wam wszystkim udzielającym się dziękuję. Poprosiłem o pomoc na 4 forach, tylko tutaj wywiązała się szeroka dyskusja, która pozwala mi nabrać wiedzy i wyklarować dalszy sposób działania.   Wasza pomoc jest porównywalna do konsultacji z profesjonalnym rzeczoznawcą, to bardzo budujące, że jeszcze istnieją ludzie, którzy chcą się podzielić wiedzą i pomóc innemu człowiekowi, tak po prostu.  Bardzo możliwe, że uchronicie mnie i moją małżonkę od dotkliwych szkód, jeszcze raz serdecznie dziękuję zarówno redakcji jak każdemu kolejnemu z Was który zechciał wziąć udział w dyskusji.   Ubolewam nad tym głęboko, że jako konsument, muszę teraz świecić oczami na każdym etapie za wszystkich, poczynając od dewelopera, dostawców materiałów, a kończąc na robotach wykończeniowych i błędach w projekcie kuchni. Na każdym kroku jest babol na babolu.      1/ Wiem, że to może być trochę komiczne, ale prośba o zerkniecie, czy dobrze rozumiem jak mam tą bryłę budować z paneli do suszenia, czy nie zrozumiałem źle, bo jak już ułożę to będzie po sprawie:   FAZA pierwsza:   Na samym dnie podłoże z legarów lub palet i taką konstrukcję powiela, jedna na drugiej (końce równo do siebie dolegają nic nie wystaje poza bryłę:     FAZA DRUGA (po tygodniu?):     2/  Jest jeden mankament, muszę to suszyć w nowym lokalu nie ma innej opcji. Robiąc proces wygrzewania, zacznie posadzka parować skoczy wilgotność powietrza. Planuję ułożyć to na parterze, bo tam jest posadzka 2-3x bardziej sucha od piętra, po pierwsze suszyli ją miesiąc po zalaniu i to tak bardzo grubo suszyli, po drugie od miesiąca było centralne włączone i tam nie ma podłogi położonej więc dodatkowo odparowywało swobodnie.    3/ Czy Panowie macie może jakąś rekomendację dla podkładu oraz foli jaką po wygrzaniu powinienem zastosować?   Z wypowiedzi Pana redaktora zrozumiałem, że przy moim ogrzewaniu, może zostać ten podkład co mam:   https://www.obi.pl/podklad-pod-panele/home-inspire-podklad-pod-panele-xps-floor-protect-2-mm/p/6963565?wt_mc=gs.pla.Mieszkać.Podłogi.Panelepodłogoweipodłogidrewniane&wt_cc1=17619245192&wt_cc4=c&wt_cc9=?wt_cc1=17619245192&wt_cc4=c&wt_cc9=&wt_mc=gs.pla.smart.mieszkac.&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAire5BhCNARIsAM53K1gNgPjmuvVrz-nH2cpsIg-II41wX4Q1sZEezCCQIwwLe3X36eW7gBoaApk7EALw_wcB   Teraz pytanie jaką folię tam zastosować.     PS. (ciekawostka) Wczoraj strawiłem cały dzień nad zachodzeniem w głowę braku prądu w jednym z pomieszczeń. Dzięki przypadkowi, że sąsiad na swoim segmencie zrobił zdjęcia instalacji elektrycznej na etapie stanu surowego (deweloper nie udostępni jej bo nie) i ślęcząc z detektorem kabli nad ścianami, ustaliłem, że deweloper zagipsował w ścianie jedną z puszek tzw. gniazda rozgałęźnego, gdzie jest faza i trzeba to zarobić, aby zamknąć obwód i puścić prąd na to konkretne pomieszczenie....brak słów, do dłubania dziura w ścianie, która jest wykończona w 100% pomalowana i wszystko.  Detektorem znalazłem w ścianie kabel z fazą dokładnie w miejscu w którym sąsiad ma gniazdo i zweryfikowałem na projekcie instalacji elektrycznej, że jest tam przewidziane, u mnie ściana. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...