Skocz do zawartości

Dom w żurawkach TERMO (archon)


DJMazi

Recommended Posts

Minimalna (ustawowa) wentylacja potrzebuje ponad 3.500kWh energii do ogrzania powietrza wpływającego do domu. Średnia sprawność rekuperacji to 75%, co daje oszczędność około 2.600kWh. Od tego trzeba odliczyć energię zużytą do napędu wentylacji.
Niech będzie, że jest to około 600kWh - czyli rekuperacja zaoszczędzi około 2.000 kWh.

Jeśli ogrzewamy drogim paliwem (prądem lub gazem z butli), to rekuperacja opłacalna jest nawet w sensie ekonomicznym.

Jeśli grzejemy tanim paliwem, to może się okazać, że koszt energii potrzebnej do napędu wentylatorów jest wyższy niż koszt zaoszczędzony na rekuperacji.

Ale uwaga.
Rekuperacja to nie tylko ewentualne oszczędności finansowe i niezaprzeczalny komfort.
Rekuperacja, to także obniżenie wskaźnika EU i EP budynku - co może być bardzo istotne.
Link do komentarza
Cytat

Leję z betonu ponieważ jest taniej.
Koszt samych bloczków na fundament to ok 1700 zł + do tego drut, który też nie jest tani.


Do czego ten drut przy ścianach fundamentowych z bloczków???!!!

Cytat

Fachowcy kasują tyle samo za bloczki co za szalowanie. Deski co prawda też trochę kosztują, ale i tak będą potrzebne na strop. Ja akurat deski mam swoje tym bardziej mnie do tego przekonało. Mówią ludziska, że z bloczków wychodzi równo, ale jak szalunek jest zrobiony fachowo to też będzie ok. Mówi się też, że betonu wchodzi mniej ze 3-4 kubiki, ale beton u nas kosztuje 190 zł a drut prawie 3 000 za tonę. W każdym razie jak to przeliczyłem, wychodzi kilkaset złotych taniej.


Czegoś tu nie rozumiem... skoro rozważałeś opcje: ściany fundamentowe z bloczków czy wylewane z żelbetu...
to opcja pierwsza: koszt bloczków + koszt zaprawy do murowania + koszt murarza
opcja druga: koszt desek i szalowania + koszt zbrojenia + koszt betonu
Gdzie tu są oszczędności przy wyborze drugiej opcji...
Link do komentarza
Cytat

Do czego ten drut przy ścianach z bloczków???!!!


Mur zbrojony. Bardzo często murowana ściana piwnicy w domku jednorodzinnym powinna być zbrojona.
Co do kosztów, rzeczywiście ściana betonowa nie jest droższa od murowanej - tak przynajmniej podają ogólnopolskie cenniki statystyczne. Choć również potrzebny jest drut (przynajmniej przeciwskurczowo) . Edytowano przez adam_50 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Nie zdarzyło mi się realizować projektu w którym uwzględnione byłoby zbrojenie ściany piwnicy z bloczków betonowych.
Owszem daję pręty w spoiny pod oknami czy przy murowaniu ścian pod kątem innym niż prostym, ale kosztowo w porównaniu ze zbrojeniem ścian żelbetowych to nic.

Możesz coś więcej o tym napisać - kiedy powinno się stosować zbrojenie muru z bloczków betonowych? Co daje to "przeciwskurczowe" zastosowanie drutu (pręta?) przy budowie domku jednorodzinnego...
Link do komentarza
Gość Razmes
No gdzie na ściany fundamentowe z bloczka dawać stal na skurcze, to nie posadzka przecież.
Wpędzamy się w niepotrzebne koszta icon_confused.gif
Stal na przenoszenie obciążeń - owszem, w specyficznych warunkach i rozmiarach ściany fundamentowej jest potrzebne zazbrojenie takowego muru, ale to już w projekcie powinno być jasno określone.
Link do komentarza
Cytat

Mur zbrojony. Bardzo często murowana ściana piwnicy w domku jednorodzinnym powinna być zbrojona.
Co do kosztów, rzeczywiście ściana betonowa nie jest droższa od murowanej - tak przynajmniej podają ogólnopolskie cenniki statystyczne. Choć również potrzebny jest drut (przynajmniej przeciwskurczowo) .


icon_eek.gif icon_eek.gif icon_eek.gif
Link do komentarza
Cytat

Możesz coś więcej o tym napisać - ...


Ściana murowana niezbrojona nie może być zginana obciążeniem prostopadłym do swojej płaszczyzny poza obciążeniem wiatrem. Ściana piwnicy obciążana jest parciem gruntu, i jeżeli ciężar nadziemia, wysokość ściany piwnicy i inne nie "zniwelują zginania" (moje icon_redface.gif ) - mur należy zbroić (konstruktor powinien to sprawdzić).
Beton w procesie dojrzewania kurczy się, powoduje to naprężenia rozciągające, które (w zależności od długości elementu) rozrywają beton. Można temu przeciwdziałać stosując zbrojenie przeciwskurczowe, które "przenosi" te naprężenia.

Dla pozostałych oponentów: istnieje teoria, że cement w betonie to również niepotrzebne koszta, Egipcjanie nie stosowali tego budując piramidy - taka złośliwość - wybaczcie.
Link do komentarza
Witam wszystkich!
Czy zastanawialiście się nad ogrzewaniem domu w żurawkach??
Ja decyduję się na gazowe ogrzewanie. Mała powierzchnia plus dobre ocieplenie to chyba pasuje do ogrzewania kotłem gazowym prawda??
Jakie macie przemyślenia? Czy nie popłynę z tym gazem? To są pytania które mnie nurtują!!
Pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

Ściana murowana niezbrojona nie może być zginana obciążeniem prostopadłym do swojej płaszczyzny poza obciążeniem wiatrem. Ściana piwnicy obciążana jest parciem gruntu, i jeżeli ciężar nadziemia, wysokość ściany piwnicy i inne nie "zniwelują zginania" (moje icon_redface.gif ) - mur należy zbroić.


Tu mamy całkiem inny przypadek - ściana fundamentowa jest z obu stron obsypana gruntem!
Stąd moje pytanie: po co zbrojenie takiej ściany murowanej z bloczków...

Cytat

Beton w procesie dojrzewania kurczy się, powoduje to naprężenia rozciągające, które (w zależności od długości elementu) rozrywają beton. Można temu przeciwdziałać stosując zbrojenie przeciwskurczowe, które "przenosi" te naprężenia.


Właśnie to pisałem - ściana wylewana musi być zbrojona, co podnosi koszt jej wykonania!

Cytat

Dla pozostałych oponentów: istnieje teoria, że cement w betonie to również niepotrzebne koszta, Egipcjanie nie stosowali tego budując piramidy - taka złośliwość - wybaczcie.


Ja bym powiedział, że strzeliłeś sobie w stopę icon_wink.gif
- całkiem bez złośliwości :-)
Link do komentarza
Zawsze wydawało mi się, że ściana z bloczków wychodzi taniej icon_smile.gif

hoszon30 - w moim przypadku jako podstawa małej mocy piec gazowy 2 funkcyjny kondensacyjny (nie wymaga tradycyjnego komina) + podłogówka po całości, dodatkowo w kilku punktach grzejniki o zredukowanej mocy względem projektowanych. Wspomaganie kominkiem z płaszczem wodnym spiętym z instalacją c.o. przez wymiennik ciepła.
Gaz na pewno będzie droższy niż paliwo stałe, ale masz czyściej i praktycznie bezobsługowo. Edytowano przez Browar (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
@ Irbis Strzecharstwo
A ja bym powiedział, że nie strzeliłem, a znam się też na tym (trochę nieskromnie, ale co tam).
Ściana jest równomiernie obsypana, a może z jednej strony wyżej i dodatkowo od środka naziom jest obciążony obciążeniem użytkowym? Może projektant przewiduje mechaniczne zagęszczanie gruntu wewnątrz ścian i wtedy zaleca zbroić mur? Może zabezpiecza przed nierównomiernym osiadaniem? Może, może może ... to, że nie wykonywałeś muru zbrojonego nie znaczy, że taki nie istnieje i nie mógł być zaprojektowany w tym wypadku.
Co do kosztów - czytałeś zestawienia Intercenbudu lub inne ? Nie mam pod ręką teraz, ale po południu opiszę.
Link do komentarza
hoszon30 - w moim przypadku jako podstawa małej mocy piec gazowy 2 funkcyjny kondensacyjny (nie wymaga tradycyjnego komina) + podłogówka po całości, dodatkowo w kilku punktach grzejniki o zredukowanej mocy względem projektowanych. Wspomaganie kominkiem z płaszczem wodnym spiętym z instalacją c.o. przez wymiennik ciepła.
Gaz na pewno będzie droższy niż paliwo stałe, ale masz czyściej i praktycznie bezobsługowo.
[/quote]

Ja myśle właśnie nad jednofunkcyjnym z zasobnikiem 150 l + podłogówka oczywiście na dole praktycznie wszędzie + góra w łazience no i kaloryfery w każdym pokoju. Nad kominkiem z płaszczem wodnym też myślałem ale chyba zrezygnuję. Ponoć oszczędności z tym związane są niewielkie a na kominek z całym osprzętem trza wydac cos około 8 tys, więc lepiej tą kasę włożyć w docieplenie budynku. Poza tym w kominku nie będzie jasnego płomienia tylko dym a mnie interesuje tylko czyste grzanie z jasnym płomieniem i czystą szybą (okazjonalne). Jednak jakaś alternatywa by się przydała!! Będe jescze coś myślał. Pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

[...] Ściana jest równomiernie obsypana, a może z jednej strony wyżej i dodatkowo od środka naziom jest obciążony obciążeniem użytkowym? Może projektant przewiduje mechaniczne zagęszczanie gruntu wewnątrz ścian i wtedy zaleca zbroić mur? Może zabezpiecza przed nierównomiernym osiadaniem? Może, może może ... to, że nie wykonywałeś muru zbrojonego nie znaczy, że taki nie istnieje i nie mógł być zaprojektowany w tym wypadku.
Co do kosztów - czytałeś zestawienia Intercenbudu lub inne ? Nie mam pod ręką teraz, ale po południu opiszę.



Ja nie neguję teoretycznej potrzeby zbrojenia muru fundamentowego z bloczków betonowych o wysokości 80 cm i szerokości 40cm. Nie neguję też teoretycznego zabezpieczenia przed nierównomiernym osiadaniem w ten sposób (choć to zaiste oryginalne rozwiązanie)!

Moje pytanie wynikało z przypuszczenia iż autor postu, jak to laik, przerzucił zbrojenie z jednego słupka na drugi (bo przy lanej ścianie nie wspominał o koszcie zbrojenia) i wyliczył sobie, że zbrojony mur z bloczków będzie droższy od muru wylewanego bez zbrojenia.

!!! Skoro w tym przypadku zbroimy ścianę z bloczków (niech będzie - teoretycznie ;) to tym bardziej musimy zazbroić mur wylewany z betonu i tu stali zużyjemy kilkakrotnie więcej. To tyle jako wyjaśnienie. Sprawca całego zamieszania zamilkł i nie chce rozwiać naszych wątpliwości.

Spotykałem tu nie takie kwiatki sadzone za zgodą dyletantów. Trafiłem na wątek w którym wykonawcy wybudowali ścianę piwnicy, całkiem zagłębioną w gruncie (ok. 3m), niezgodnie z projektem (zmniejszyli grubość z 39 na 24, a inwestor chwalił ekipę, że dali najniższą ofertę na wykonanie tego etapu! Korzystając z doświadczenia reaguję kiedy wydaje mi się że znajduję jakąś sprzeczność. Rzeczą zainteresowanego jest czy skorzysta i przemyśli problem, czy w radosnym uniesieniu będzie budował ufając w swoje szczęście icon_wink.gif

Nie jest moim zamiarem wdawać się w rozważania teologiczne (bo trochę to właśnie przypomina nasza wymiana zdań ;)

Pozdrawiam
Link do komentarza
Jak napisałem w poprzednim poście, niżej podaję wg Zeszytu Secocenbudu 47/2012, str. 147
dla fundamentów:
murowanych: od 595,03 do1821,07
betonowych: od 233,90 do 597,78
dla ścian podziemia:
murowanych: od 490,93 do 2441,58
betonowych: od 692,71 do 897,94
(złote polskie na m3)

Co do umieszczonej wyżej wypowiedzi Irbis Strzecharstwo - trochę refleksji, nie staraj się być doskonały w każdej dziedzinie.
Link do komentarza
Nie było mnie chwile, a tu tyle postów.....

U mnie fachowcy na razie za-zbroili ławy i to jak twierdzą jest najważniejsze. OK. Na ławy wylewają beton - nie zbroją. Wnętrze będzie izolowane - zasypywane piaskiem i zagęszczone. Na zewnątrz izolowane i obsypane ziemią. Goście zrobili już kilkanaście domów (w tym swoje) i ufam im. Kierownik budowy również mówi, że jest ok. Ma swoją firmę budowlaną i sam też pracuje - nie siedzi za biurkiem więc i ja uważam, że jest OK icon_smile.gif


Co do ogrzewania @hoszon30 powiem tak:

Osobiście mam zamiar kupić dobry piec gazowy dwu-funkcyjny - albo kondensacyjny (jeszcze nie wiem) ze zbiornikiem 10l. Nie ma sensu podgrzewać 150l wody przez 24 godziny. Podtrzymać temp powiedzmy 50 stopni w 10. litrach to praktycznie żaden koszt. W razie nawet większego zużycia ten mały zasobnik spokojnie wystarczy, by zaspokoić i dostarczyć wodę o odpowiedniej temperaturze do każdego punktu (sprawdzone w praktyce). Ogrzewanie dół: podłogówka, góra grzejniki.
Jako dodatkowe źródło ciepła polecam kominek - może być nawet bez płaszcza wodnego i nadmuchu by zmniejszyć koszty. W tym projekcie spokojnie grawitacja da radę - na dogrzanie w sam raz. A im więcej dogrzejemy - tym rzadziej będzie się włączał piec.
Link do komentarza
Jest tak jak przewidziałem - 'robingaz' - jaki by nie był projekt, to jeśli wymagane jest zbrojenie ściaqny z bloczków betonowych, to tym bardziej wymagane jest zazbrojenie wylewanej ściany fundamentowej! Radzę nie za bardzo ufać w dobrą wolę i kompetencje tylko sprawdzać samemu czy budują zgodnie z projektem. I nie ulegać teoretycznym wywodom ;)
Myślę, że nie chcieli murować z bloczka, więc wymyślili konieczność zbrojenia takiej opcji, aby okazała się mniej opłacalna.
Tyle mam do powiedzenia w temacie. Może Adam50 coś doda?
Link do komentarza
Cytat

Co do umieszczonej wyżej wypowiedzi Irbis Strzecharstwo - trochę refleksji, nie staraj się być doskonały w każdej dziedzinie.


Obawiam się, że nasza dyskusja prowadzi do nikąd.
Zauważyłem nieścisłość (nie wchodzę w wyliczenia, bo nie o cenach tu mówiliśmy, ale o niekonsekwencji wykonawców broniących się przed murowanymi ścianami z bloczka) zwróciłem na nią uwagę i miałem rację na podstawie tego co napisał 'robingaz' - tyle. Ty wchodząc w teorię budownictwa, historię architektury (Egipt;) i kosztorysowanie chcesz mi udowodnić za wszelką cenę, że nie wiem o czym piszę, nie razi Cię zaś postępowanie wykonawcy... Tym się chyba różnimy i niech tak zostanie - w końcu gdybyśmy wszyscy byli tacy sami świat byłby nudny ;)

Cytat

znowu zbyt bezkrytycznie podchodzisz do tematu
"sprawdzać samemu czy budują zgodnie z projektem"? ja jakie to "sam" ma kompetencje, żeby sprawdzić, czy jest to zgodne?



Coś mi się wydaje, że budujemy nie domy a nową kastę operującą wiedzą tajemną na temat budowania!
Nie wydaje Ci się, że sprawdzenie grubości ściany fundamentowej i porównanie jej z projektem mieści się w kompetencjach i możliwościach przeciętnego inwestora? A może ma do tego zatrudnić wysoko kwalifikowanego specjalistę za 4000/mc???

Nie dajmy sobie robić wody z mózgu! Budowa domku jednorodzinnego to nie budowa mostu nad autostradą, a trafił się taki specjalista (rektor politechniki we Wrocławiu bodaj, jeśli dobrze pamiętam) który zaprojektował zbrojenie kończące się 10cm przed podporą i debilni wykonawcy tak zrobili, bo wierzyli w jego nieomylność. koszt tej głupoty to tyle ile kosztuje nie jeden domek, a wystarczyłaby odrobina zdrowego rozsądku.

Kończę temat ze swojej strony, bo bić pianę dla piany nie jest w moim stylu.

Pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

Jest tak jak przewidziałem - 'robingaz' - jaki by nie był projekt, to jeśli wymagane jest zbrojenie ściaqny z bloczków betonowych, to tym bardziej wymagane jest zazbrojenie wylewanej ściany fundamentowej! Radzę nie za bardzo ufać w dobrą wolę i kompetencje tylko sprawdzać samemu czy budują zgodnie z projektem. I nie ulegać teoretycznym wywodom ;)
Myślę, że nie chcieli murować z bloczka, więc wymyślili konieczność zbrojenia takiej opcji, aby okazała się mniej opłacalna.
Tyle mam do powiedzenia w temacie. Może Adam50 coś doda?


Zgodzę się z Twoim wywodem gdyż w zasadzie w domkach jednorodzinnych zbroi się ławy fundamentowe które są liczone na różnego rodzaju naprężenia , ściana fundamentowa przenosi jedynie obciążenia na ściskanie dlatego reguluje się to odpowiednią szerokością tej ściany. Jeśli zachodzi potrzeba to na ścianie fundamentowej wykonuje się lany z betonu zbrojony wieniec. Występująca w cennikach stal dla ścian fundamentowych jest jedynie materiałem POMOCNICZYM takim jak gwoździe i deski które też tam występują to że są one tam ujęte nie znaczy że zawsze muszą być użyte. Nigdy ale to nigdy nie spotkałem się by ściana fundamentowa murowana z bloczków betonowych sama w sobie w jakikolwiek sposób była zbrojona. Jeśli chodzi o elementy konstrukcyjne zbrojone to każdorazowo powinny być odebrane przez inspektora nadzoru. Przecież nie każdy musi być inżynierem konstruktorem by znć sie na wszystkim jeśli mamy wątpliwości to po to płacimy KierBudowi by je nam rozwiał.
Link do komentarza
a na jakie to "różnego rodzaju naprężenia" są liczone ławy?
"reguluje się to szerokością"?a może grubością? a może niczym?
a z jakiego powodu wykonuje się na ścianie fundamentowej "lany z betonu zbrojony wieniec"?
co oznacza termin "materiał pomocniczy"? to znaczy, że gwoździe i deski są niepotrzebne, tak jak i zbrojenie?
czy przypadkiem teorii nie sprowadzasz (niepotrzebnie) do praktyki?
Link do komentarza
Cytat

Nie było mnie chwile, a tu tyle postów.....

U mnie fachowcy na razie za-zbroili ławy i to jak twierdzą jest najważniejsze. OK. Na ławy wylewają beton - nie zbroją. Wnętrze będzie izolowane - zasypywane piaskiem i zagęszczone. Na zewnątrz izolowane i obsypane ziemią. Goście zrobili już kilkanaście domów (w tym swoje) i ufam im. Kierownik budowy również mówi, że jest ok. Ma swoją firmę budowlaną i sam też pracuje - nie siedzi za biurkiem więc i ja uważam, że jest OK icon_smile.gif


Co do ogrzewania @hoszon30 powiem tak:

Osobiście mam zamiar kupić dobry piec gazowy dwu-funkcyjny - albo kondensacyjny (jeszcze nie wiem) ze zbiornikiem 10l. Nie ma sensu podgrzewać 150l wody przez 24 godziny. Podtrzymać temp powiedzmy 50 stopni w 10. litrach to praktycznie żaden koszt. W razie nawet większego zużycia ten mały zasobnik spokojnie wystarczy, by zaspokoić i dostarczyć wodę o odpowiedniej temperaturze do każdego punktu (sprawdzone w praktyce). Ogrzewanie dół: podłogówka, góra grzejniki.
Jako dodatkowe źródło ciepła polecam kominek - może być nawet bez płaszcza wodnego i nadmuchu by zmniejszyć koszty. W tym projekcie spokojnie grawitacja da radę - na dogrzanie w sam raz. A im więcej dogrzejemy - tym rzadziej będzie się włączał piec.


Mam wątpliwości co tego sprawdzonego rozwiązania odnośnie wystarczającego zbiornika 10l żaden kocioł dwufunkcyjny nie da Tobie więcej ciepłej wody jak 14l/min i jeśli przy takim wydatku będziesz brał prysznic a żona zechce umyć naczynia to będziesz się mył w wodzie dalekiej od komfortu. Masz małą wiedzę na temat zasobników cwu , większość producentów deklaruje spadek temperatury w ciągu 24 godzin na poziomie 1 st / wymuszają to na nich odpowiednie normy / tak że jeśli będziesz miał zagrzaną wodę w zasobniku i nie będziesz jej pobierał to kocioł nie będzie musiał jej podgrzewać. Po za tym kocioł kondensacyjny ładując zasobnik warstwowo wykorzystuje zjawisko kondensacji czyli grzeje wodę bardziej efektywnie niż kocioł realizując program ciepłej wody przepływowo.

Cytat

a na jakie to "różnego rodzaju naprężenia" są liczone ławy?
"reguluje się to szerokością"?a może grubością? a może niczym?
a z jakiego powodu wykonuje się na ścianie fundamentowej "lany z betonu zbrojony wieniec"?
co oznacza termin "materiał pomocniczy"? to znaczy, że gwoździe i deski są niepotrzebne, tak jak i zbrojenie?
czy przypadkiem teorii nie sprowadzasz (niepotrzebnie) do praktyki?


Te swoje teoretyczne pytania skieruj do konstruktorów którzy się tym zajmują i do specjalistów od kosztorysowania. Cholera jesteśmy narodem który zna się najlepiej począwszy od medycyny do budowy mostów. icon_eek.gif Po za tym budujemy na podstawie projektu gdzie wszystkie te sprawy powinny być ujęte. A co do kosztorysów budowlanych to swego czasu zrobiłem ich dość dużo by znać zarówno teorię jak i praktykę .
Link do komentarza
Cytat

...

Te swoje teoretyczne pytania skieruj do konstruktorów którzy się tym zajmują i do specjalistów od kosztorysowania. Cholera jesteśmy narodem który zna się najlepiej począwszy od medycyny do budowy mostów. icon_eek.gif Po za tym budujemy na podstawie projektu gdzie wszystkie te sprawy powinny być ujęte. A co do kosztorysów budowlanych to swego czasu zrobiłem ich dość dużo by znać zarówno teorię jak i praktykę .


teoretyczne?
cóż, lekceważ pytania, zapewne będziesz poważniej traktowany
Cytat

Cholera jesteśmy narodem który zna się najlepiej począwszy od medycyny do budowy mostów


i wybacz, pomimo mej przynależności do narodu (sądząc po języku - polskiego) nie wypowiadaj się w moim imieniu
o kosztorysowaniu nie będę dyskutował, zbyt skromnym jestem. nie mówiąc o doświadzenui Edytowano przez Barbossa (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

teoretyczne?
cóż, lekceważ pytania, zapewne będziesz poważniej traktowany

i wybacz, pomimo mej przynależności do narodu (sądząc po języku - polskiego) nie wypowiadaj się w moim imieniu
o kosztorysowaniu nie będę dyskutował, zbyt skromnym jestem. nie mówiąc o doświadzenui


I dlatego utwierdzasz mnie w przekonaniu że uważasz się za "JEDYNEGO SPRAWIEDLIWEGO" który wszystko wie i wzorem przedmówców nie zamierzam dalej z Tobą prowadzić dyskusji .
Link do komentarza
[quote name='17remi58' date='21.03.2013, 21:55 ' post='345706']
Mam wątpliwości co tego sprawdzonego rozwiązania odnośnie wystarczającego zbiornika 10l żaden kocioł dwufunkcyjny nie da Tobie więcej ciepłej wody jak 14l/min i jeśli przy takim wydatku będziesz brał prysznic a żona zechce umyć naczynia to będziesz się mył w wodzie dalekiej od komfortu. Masz małą wiedzę na temat zasobników cwu , większość producentów deklaruje spadek temperatury w ciągu 24 godzin na poziomie 1 st / wymuszają to na nich odpowiednie normy / tak że jeśli będziesz miał zagrzaną wodę w zasobniku i nie będziesz jej pobierał to kocioł nie będzie musiał jej podgrzewać. Po za tym kocioł kondensacyjny ładując zasobnik warstwowo wykorzystuje zjawisko kondensacji czyli grzeje wodę bardziej efektywnie niż kocioł realizując program ciepłej wody przepływowo.


Ja też tak myśle podobnie do ciebie i napewno zdecyduję się na kondensacyjny z 150 l zbiornikiem.
Link do komentarza



Ja też tak myśle podobnie do ciebie i napewno zdecyduję się na kondensacyjny z 150 l zbiornikiem.
[/quote]
Jeśli wybierzesz kocioł kondensacyjny z zintegrowanym zasobnikiem cwu ładowanym warstwowo to jeśli Twoja rodzina liczy nie więcej niż 4 osoby w zupełności wystarczy Tobie zasobnik 80 litrowy.
Link do komentarza
Cytat

Cholera jesteśmy narodem który zna się najlepiej począwszy od medycyny do budowy mostów.



Jest mi bardzo przykro to pisać, ale żyjemy w narodzie w którym każdy każdego na każdym kroku próbuje oszukać. Dlatego musimy się znać najlepiej na wszystkim począwszy od medycyny po budowę mostów. Musimy się znać tyle żeby wiedzieć kiedy ktoś nas robi w wała. W przypadku wszelkiego rodzaju budów jest wiele możliwości nadużycia zaufania inwestora przez wykonawcę i innych uczestników procesu budowlanego - w tym co smutne zatrudnionych przez inwestora w celu pilnowania budowy. Po stronie wykonawcy zwykle wynika to z prostej rzeczy - chęci maksymalizowania zysku z roboty. W przypadku wszelkiego rodzaju kierowników i inspektorów, często wynika to z lenistwa, braku zaangażowania itd. W tej sytuacji aby być pewnym tego co robi wykonawca inwestor musi sam znać się na budowlance oraz siedzieć całe dnie na budowie i patrzeć wykonawcy na ręce. Wtedy ma pewność że będzie jak w projekcie. Pytanie na ile nieomylny i zaangażowany w pracę był zespół projektowy który ten projekt wykonał. I tu wypadałoby znać się na projektowaniu żeby samemu zweryfikować poprawność przyjętych założeń. Pod tym kątem umiejętność czytania projektu i porównania tego co na papierze z tym co na budowie to pikuś.
Teraz już wiesz dlaczego każdy chce się na wszystkim znać.

A teraz trochę z obserwacji. (zaznaczam, że nie jestem żadnym specjalistą)
Również nie spotkałem się z tym aby ktoś zbroił ściany fundamentowe z bloczków przy realizacji budynku bez podpiwniczenia.
Widziałem natomiast stosowanie "dolnego wieńca" czyli zamiast jednej warstwy bloczków z góry wylewany był w szalunku zazbrojony wieniec. Rzekomi działanie takie miało na celu usztywnienie konstrukcji budynku, spięcie fundamentów i jeszcze lepsze zapewnienie równomiernego osiadania. Stosowali to projektanci starej daty przy adaptacji typówek. Na ile naprawdę jest to zasadne - nie wiem.

hoszon30 - co do cwu. Ja generalnie zrezygnowałem z zasobnika. Stwierdziłem, że nie jest aż tak wielkim komfortem posiadanie zasobnika i cyrkulacji cwu, a ich wykonanie podnosi koszty instalacji i eksploatacji. Przy dobrej lokalizacji pieca, można maksymalnie skrócić długość odcinków rurek do punktów poboru ciepłej wody z których się głównie korzysta. W tym projekcie tak na dobrą sprawę może być problem z kuchnią, jako że jest dosyć odległa od źródła ciepła. Ale tak na dobrą sprawę gary i tak zmywa się w zmywarce, więc tej ciepłej wody aż tak często w zlewie nie potrzeba.

Przyznam jednak, że nie rozważyłem możliwości montażu pieca kondensacyjnego ze zintegrowanym zasobnikiem bez cyrkulacji. Edytowano przez Browar (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
O drutach wspomniał:

Cytat

Leję z betonu ponieważ jest taniej.
Koszt samych bloczków na fundament to ok 1700 zł + do tego drut, który też nie jest tani. Fachowcy kasują tyle samo za bloczki co za szalowanie.
...


temat rozwniął się do piwnic:

Cytat

Nie zdarzyło mi się realizować projektu w którym uwzględnione byłoby zbrojenie ściany piwnicy z bloczków betonowych.
...


Jak na eksperta to małe doświadczenie, ale może teoria:
Cytat

Jest tak jak przewidziałem - 'robingaz' - jaki by nie był projekt, to jeśli wymagane jest zbrojenie ściaqny z bloczków betonowych, to tym bardziej wymagane jest zazbrojenie wylewanej ściany fundamentowej!


Otóż nie przekrój murowany nie może być zginany jeżeli nie został zazbrojony (oprócz działania wiatru, o czym wspominałem), a przekrój betonowy niezbrojony może. Radzę więc czytać swoje własne posty, ale również trochę norm i literatury.
"Ekspert" do czegoś zobowiązuje ?

Odpisałem bo zostałem wywołany do tablicy:
Cytat

Może Adam50 coś doda?


icon_redface.gif
i nigdy nie twierdziłem, że można budować wbrew zaleceniom projektanta.
Link do komentarza
Nie ma nic gorszego jak zadufany w sobie teoretyk icon_wink.gif

Jeśli nie zauważyłeś, to chętnie podejmę się eksperckiej wymiany zdań w dziedzinie pokrywania dachów strzechą, ale obawiam się że w takim zakresie mógłbyś tylko słuchać!
W pozostałych kwestiach wypowiadam się jako praktyk, który brał udział w niejednej budowie, przebudowie, renowacji. Może dla ciebie to mało, ale dla mnie w zupełności wystarczy kilkaset przeróbek po filozofach-teoretykach, którym się np. piony instalacyjne rozmijały w projektach. Ten temat nie jest poświęcony teoretycznemu biciu piany a wymianie i pozyskiwaniu informacji przez budujących według konkretnego projektu.

Wracając do meritum: twierdzisz, że w tym przypadku (projekt żurawka oglądałeś) nie ma konieczności zbrojenia wylewanej ściany fundamentowej (to rozrywanie betonu i tak dalej...), a jest konieczność zbrojenia ściany murowanej z bloczka, której wysokość jest nie większa jak 1m, z czego 80 cm w gruncie po obu stronach (to co nad gruntem zostanie puste, bo chudziak, ocieplenie, posadzka!). Ciekawie byś budował - tylko kto by za to płacił icon_wink.gif Sekocenbud ma na to margines...

Właśnie jestem w trakcie kończenia budowy obiektu o długości frontu 20m, powierzchni zabudowy 300m2, warunki geologiczne złożone, ława gruba 40cm, zbrojona 6x12 na to ściana fundamentowa o wysokości 1,20m murowana z bloczka betonowego, wewnątrz zagęszczona podsypka z piasku, zostawione do poziomu zero 35 cm na chudziak, ocieplenie i posadzkę. Ściana fundamentowa nie była zbrojona zgodnie z projektem (obiekt posiada 3 kondygnacje i 3000m3 kubatury). Na tej podstawie wyraziłem zdziwienie, że ktoś rozważa w kalkulacji zbrojenie ściany fundamentowej z bloczków dla domku o powierzchni zabudowy 90m2.

Nigdy nie twierdziłem, że nie ma (teoretycznie) takiego przypadku w którym takie zbrojenie jest konieczne!
Link do komentarza
Cytat

Nigdy nie twierdziłem, że nie ma (teoretycznie) takiego przypadku w którym takie zbrojenie jest konieczne!


Cytat

Do czego ten drut przy ścianach z bloczków???!!!



Nic nie twierdzę na podstawie jpegów internetowych - pozostawiam to ekspertom od dachów krytych słomą. To Ty zacząłeś pisać o ścianie piwnicznej (czytaj swoje posty), która z natury jest ścianą oporową. Edytowano przez adam_50 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Nic nie twierdzę na podstawie jpegów internetowych - pozostawiam to ekspertom od dachów krytych słomą. To Ty zacząłeś pisać o ścianie piwnicznej (czytaj swoje posty), która z natury jest ścianą oporową.



Cóż, jeśli masz problem ze śledzeniem zasadniczego wątku dyskusji to ćwicz do skutku.
Brak wyobraźni podobnie, bo nie rozmawiamy tu o moście na Wiśle tylko o małym domku z typowo rozwiązanym posadowieniem i mówi ci to "ekspert od dachów krytych słomą"

Mój błąd polegał na przejęzyczeniu i użyciu w jednym poście słowa "piwniczna" zamiast "fundamentowa", ale nawet nie edytowałem, bo oczywiste było po pierwsze o czym rozmawiamy, a po drugie, że przy ścianie piwnicznej nie rozważalibyśmy kwestii celowości użycia drutu, a raczej błąd użycia bloczków zamiast ściany wylewanej - to w kwestii nieomylności. Ty zaś podchwytując ochoczo przejęzyczenie wyprowadziłeś z premedytacją wątek na manowce, nie mające z meritum nic wspólnego.

Szkoda, że nie użyłeś swojej inteligencji do właściwej oceny sytuacji, a może właśnie dlatego tak czekałeś na jakiś dysonans w mojej wypowiedzi bo cię uprzedził "ekspert od słomy"
Link do komentarza
Cytat

Aby uzupełnić wiedzę w kwestii: co ja myślę o ścianach piwnicznych, załóż nowy wątek - chętnie zabiorę głos.


A do tej pory to takie głupoty sobie wypisywałeś na temat ścian piwnicy, bo wątek dotyczył czegoś innego ? I myślisz, że Twój głos będzie mnie interesował w innym wątku. który akurat uznasz za odpowiedni ?
Zauważ proszę, że napisałem "mnie".
Link do komentarza
Hej- Obserwuję to forum od początku i powiem tak, było spoko dopóki kilku napiętych gości, którzy na budowaniu zjedli zęby icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif zaczęli się wymądrzać jaki to ja jestem specjalista( nie chce mi się tego czytać). Panowie czyt. dzieci ! Podpowiadajcie, rozmawiajcie, dyskutujcie, porównujcie ale bez napinki bo to tylko forum-pozdr normalnych.
Link do komentarza
Gość Razmes
Fakt, wątek zszedł na dziwny tor...

Adam_50 próbuje coś za wszelką cenę udowodnić i nie lubi krytyki, a Irbis Strzecharstwo nigdy nie zbroił murowanego muru, więc tak nie powinni ludzie robić icon_cool.gif

To takie spostrzeżenia po przeczytaniu wątku :-)

robinqaz, jak tam postępy na budowie?
Link do komentarza
Szanujmy się nawzajem, ale nie zapominajmy o faktach :-)

Początek tematu ścian fundamentowych...

Zapytałem po co zbrojenie ścian z bloczków o wysokości ok. 80cm i zagłębionych, jak to ściany fundamentowe, w ziemi.

Zauważyłem, że "robingaz" stara się budować w miarę oszczędnie, a zbrojenie tej ścianki wydawało mi się zbędnym wydatkiem. NIKT z wypowiadających się w wątku nie potwierdził konieczności wykonania takiego zbrojenia!!! ale jest możliwość, że jego wykonanie jest konieczne, bo nie znamy rozwiązania przyjętego w projekcie.

Z tekstu wynikało, że zbrojenie w kalkulacji ujęli wykonawcy, jako podnoszące cenę takiego rozwiązania w porównaniu z zaproponowanym przez nich wykonaniem tej ścianki jako wylewanej z betonu.

Wszystko co nastąpiło później było wynikiem postu 103
teoretycznych rozważań "adama_50" dotyczących ścian piwnicznych, które ze ścianami fundamentowymi mają tyle wspólnego co poduszkowiec z kajakiem.
Tyle suche fakty.
Link do komentarza
Proszę o pisanie o ŻURAWCE a nie jakieś mi tu Panowie wyliczanki robicie która metoda jest dobra.
Założyłem temat dla tych co budują ten projekt i tego się trzymajmy !!
Mamy się wymieniać pomysłami i opiniami o instalacjach, ścianach, docieplaniu, pomieszczeniach a nie czy dać drut do fundamentu czy nie ...
Wracając do projektu proszę kolegów o uzasadnienie mi czy grawitacyjna wentylacja faktycznie wystarczy.
Bo ja już zdurniałem napaliłem się na WM choć nie wyliczałem praktycznie jakie będą jej koszty utrzymania, bo ile taki system prądu ciągnie np miesięcznie ? i jak to się ma do kosztów ktoś może liczył do naszego projektu ?
Ktoś pisał że kuchnia daleka dało mi to do myślenia ciepła woda w kuchni ale chyba dam pod kran jakiś elektryczny ocieplacz wody i myślę że to rozsądne rozwiązanie.
Bo faktycznie skąd woda ciepła w kuchni cały rok .. Edytowano przez DJMazi (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Fakt, wątek zszedł na dziwny tor...

Adam_50 próbuje coś za wszelką cenę udowodnić i nie lubi krytyki, a Irbis Strzecharstwo nigdy nie zbroił murowanego muru, więc tak nie powinni ludzie robić icon_cool.gif

To takie spostrzeżenia po przeczytaniu wątku :-)

robinqaz, jak tam postępy na budowie?



Wróciliśmy z dalekiej podróży icon_smile.gif Nie wracajmy do tego. Jak ktoś wróci.... - to ciota icon_smile.gif

Szału ni ma. Robota przy szalowaniu ruszyła z kopyta aż na 8 godzin....................... i znowu napierdzieliło śniegu :(

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Cytat

Ja też tak myśle podobnie do ciebie i napewno zdecyduję się na kondensacyjny z 150 l zbiornikiem.

Jeśli wybierzesz kocioł kondensacyjny z zintegrowanym zasobnikiem cwu ładowanym warstwowo to jeśli Twoja rodzina liczy nie więcej niż 4 osoby w zupełności wystarczy Tobie zasobnik 80 litrowy.




Nie wiem jak to się ma do gazowego, ale ja mam w domu 80 litrów elektrycznego i to jest zdecydowanie za mało. Żona włosy umyje wykąpie się i nie ma ciepłej wody, więc napewno musi być większy!!

Tu już widać gotowy fundament! icon_biggrin.gif


A tu idą już bloczki!! icon_biggrin.gif

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Cytat

Nie wiem jak to się ma do gazowego, ale ja mam w domu 80 litrów elektrycznego i to jest zdecydowanie za mało. Żona włosy umyje wykąpie się i nie ma ciepłej wody, więc napewno musi być większy!!



Na wsi mam 80 litrowy. Elektryczny. Jeśli by po kąpieli mojej żony brakło ciepłej wody, to następnym razem maszerowałaby do Tanwi żeby się umyć.
Żeby 80 l gorącej wody (miesza się z zimną, razem wychodzi ok. 200 litrów) zabrakło na mycie... to trzeba mieć fantazję. I nie pracować na rachunki za wodę.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam serdecznie pierwszy raz na forum i proszę o poradę.   Chciałbym przeprowadzić kompleksową termo-modernizację sporego domu z lat 80-tych, tj. w pierwszym etapie wymienić okna i docieplić ściany. Dom wybudowany jest w powszechnej wówczas technice ściany 3-warstwowej, patrząc od wewnątrz: warstwa nośna pustak "Max" - pustka powietrzna ~5cm - warstwa osłonowa cegła kratówka Dom wybudowany jest bardzo solidnie bo budował go architekt dla siebie.    I tu pojawia się podstawowy problem na który nigdzie nie znalazłem żadnego fachowego opisu, stąd niniejsze pytanie na tym forum. Chciałbym wymienić okna skrzynkowe na nowoczesne drewniane oraz ocieplić ściany styropianem lub płytami PIR ale nie wiem w którym miejscu ściany zamontować okna. Teoretycznie okna powinny zostać zamontowane w warstwie nośnej, tylko że wtedy bo dodaniu docieplenia płaszczyzna okna będzie oddalona od lica ściany o ponad 30 cm, co będzie wyglądać komicznie. Czy da się zamontować okna w warstwie osłonowej z cegieł żeby uniknąć tego problemu?   Z w/w wiąże się drugie pytanie: czy do warstwy osłonowej z cegły można przymocować ocieplenie?   Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.  
    • Takie spalanie ma plusy i minusy, na plus to bezpieczniejsze spalanie drewna, na minus niestety z dużą stratą kominową, powietrze niebiorące udziału w procesie spalania wychładza kominek.     Szyber na kominie trzeba usunąć dla własnego bezpieczeństwa.   Procesy spalania paliwa reguluje się doprowadzaniem powietrza do komory spalania, a nie zmniejszaniem przekroju kanału odprowadzającym spaliny.    Powietrze pierwotne w palenisku powinno być podawane  u dołu z „pleców”  kominka.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku).    Powietrze wtórne powinno być podawane od wnętrza paleniska  na szybę wkładu.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku, czasami z pomieszczenia, w którym znajduje się kominek, zależne od budowy kominka).   Powietrze do paleniska nie powinno być podawane z wnętrza pomieszczenia to spora strata na ogrzewaniu.   Dno kominka powinno być pełne wyłożone szamotem, ściany boczne również, u góry  nad paleniskiem powinien wisieć  deflektor. Proszę sobie kupić i postawić.   Czujnik tlenku węgla (czadu) Kidde K10LLDCO LCD (10 lat bateria)    https://allegro.pl/oferta/czujnik-czadu-kidde-k10lldco-z-wyswietlaczem-lcd-12171431511?bi_s=ads&bi_m=productlisting:desktop:query&bi_c=YzQxNjE1ZmItNGYxNS00Njk4LWE0MzUtYjYwNzA0YzNkMTExAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=bf605530-0a24-4b81-946b-75cf2d5cd1b8    
    • Napotkałem artykuł https://freelancehunt.com/pl/blog/jak-wystawic-fakture-vat-bez-wlasnej-firmy/. To pierwszy raz, kiedy dowiedziałem się, że nie jest obowiązkowe posiadanie JDG, aby wystawiać fakturę. Czy ktoś już korzysta z takiego rozwiązania? Mój budowlaniec zaproponował i nie wiem jak na to reagować
    • To dokładanie powinno wyglądać inaczej, żar przesuwasz na bok i układasz drewno, następnie masz dwa wyjścia, albo szufelką wsypujesz żar na górę wsadu bardziej od tylnej ścianki, drugi sposób to przysuwasz żar z boku drewna i spalasz go sposobem kroczącym.  Jak położysz polano na żar, to gaz drzewny się nie spali, tylko ucieknie kominem, a to spora strata w opale.  Ruszt jest zbędny, powoduje stratę w trakcie spalania drewna.
    • Ja mam piec kaflowy, ale zasady palenia są takie same. Tylko szybra nie ruszam, a reguluję jedynie dopływ powietrza. I zauważyłem, ze wyznacznikiem dobrego palenia są dwie rzeczy. Brak sadzy, o czym wspominaliśmy, oraz obecność popiołu na drugi dzień. Przy czym tu jest dokładnie odwrotnie niż z sadzą. Im więcej popiołu (czystego popiołu) w popielniku, tym lepsze było spalanie. Ekonomiczniejsze. Bo ciąg powietrza ani nie wywiewał ciepła, ani popiołu. Bo nie czarujmy się, duży ciąg oznacza wywiewanie popiołu przez komin. A wraz z nim ucieka i ciepło.    A szybra nie ruszam, bo go zwyczajnie nie mam.  Kanał z pieca do komina jest wykonany na stałe. Z tego też powodu nie kupuję czujnika czadu, bo nie ma racji bytu. Jeśli rozpalam i nie ma ciągu (bardzo rzadko, ale to się zdarza), to po prostu nie palę, bo się nie da. A jak już rozpalę i ciąg kominowy jest, to nie ma siły, wszystkie produkty spalania pójdą w komin, bo nie ma jak tej drogi zamknąć. Chyba, że ktoś zatkałby wylot komina na dachu.   Kiedyś tak bywało, w wieczór wigilijny złym sąsiadom kładziono na kominie szybę. Żeby światło prześwitywało, gdy będą szukać przyczyny.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...