Skocz do zawartości

Tani system sterowania


Recommended Posts

Napisano
Szukam systemu sterowania domem jednorodzinnym ewentualnie mieszkaniem który mógłbym położyć i zainstalować sobie sam mając taką powiedzmy średnią wiedzę na temat systemów elektrycznych. Z tego co widzę na rynku jest cała masa systemów z tym, że są to dość drogie "zabawki".

Chciałbym mieć możliwość sterowania:
- roletami/żaluzjami w 4 punkatch,
- oświetleniem w 6 punktach,
- wentylacją w 4 punktach,
- jakieś czujniku ruchu 3 lub 4
- mam piec węglowy więc przy okazji jakiś czujnik czadu/gazu
- kontaktrony w drzwiach wejściowych i oknach - 10 sztuk
- sterowanie bramą garażową, wjazdową i furtką
- etc...

szczerze mówiąc nie wiem co jeszcze więc kolejne wymaganie to możliwość rozbudowy.

Generalnie system jak widać dość prosty, przewody położę i dobiorę sobie sam. Dobrze jak by system dawał dobra dokumentacje co i jak.. wsparcie 'pseudo instalatorów' mnie jakoś nie bardzo interesuje. Natomiast szukam samych urządzeń. Da się takie system kupić w cenie 2-3 k PLN?

Napisano
Zadania które chcesz realizować nie są skomplikowane, a skoro masz jakieś tam pojęcie w temacie i chcesz sam dłubać to może system oparty na sterowniku PLC
(np. taki http://www.automatyka-sklep.eu/?210,sterow...-fatek-fbs-60ma
albo taki http://www.automatyka-sklep.eu/?210,sterow...fatek-fbs-60ma)
W sieci znajdziesz sklepy dołączające darmowy soft i czasem nawet możliwość krótkiego przeszkolenia w programowaniu.

Drugim rozwiązaniem jest realizacja Twoich założeń poprzez Integrę Satela.
Ona powinna sobie też bez problemu poradzić w/w zadaniami.
Napisano
Dzięki za odpowiedź. Myślałem o PLC ale to jest wyższa szkoła jazdy dla mnie. Jakieś języki drabinkowe i takie tam. Niech się młodzi w to bawią. Ok, mógłbym zapłacić komuś za napisanie programu ale jak postanowie zmienić parametry to co? Znowu mam płacić... bez sensu. Poza tym jest jeszcze kwestia taka że jak taki system 'zwariuje i dajmy na to otworzy mi bramę garażową to co wtedy. Bałbym się takiego rozwiązania.

Ale idziemy w dobrym kierunku. Coś jak PLC ale z łatwiejszym programowaniem niż na PLC.

A i nie dodałem do listy a kiedyś wpadło mi w oko. Jest coś takiego jak dostęp przez internet - mógłbym z pracy do domu zaglądać. Ponadto sterowanie za pomocą SMS jakimiś wybranymi funkciami. No jakiś panel do manipulowania systemem. Nie koniecznie na guzikach.

Jak widzisz trochę tych opcji jest. Trudno się w tym połapać.
Napisano
Generalnie Satel to dobra firma. Myślałem żeby wykorzystać niektóre z ich czujników zwłaszcza ten od czadu. ....natomiast integra... hmmm... jak byt mieli jakiś lepszy telewizorek to tak.

Poza tym przez internet się chyb a nie wejdzie. Obsługa 'z kanapy' nie wchodzi w grę. To nie ten system.

To jest system dedykowany dla instalacji alarmowych a mnie interesuje coś bardziej uniwersalnego i kompleksowego. Pewnie od biedy dało by się na tym zbudować i ten mój system ale to naciągane jest.


Napisano
Nie jest aż tak naciągane jak myślisz.
Wykonaj dzwona do jakiego instalatora- serwisanta to Ci objaśni jakie rzeczy da się wyciągnąć z Integry.
Sterowanie zewnętrzne nie stanowi zdaje się problemu.
Inna sprawa, to widzę że apetyt rośnie w miarę jedzenia... sterowanie systemem z zewnątrz, sterowanie komórką, panel(e) dotykowy z wizualizacją, możliwość łatwego zmieniania parametrów - i to wszystko za 2-3 tyś

Obawiam się że może być trudno... wręcz niemożliwe... nawet jak całe okablowanie dla aktorów zrobisz sam.
Napisano (edytowany)
Nie do końca. Nie rozumiem czemu sterowanie z ładna wizualizacją to taki problem. To co można znaleźć w sieci to jakby nie na czasie. guziki, etc... jak już jest coś z panelem to grafika taka że śmiech na sali... i to w momencie gdzie dzieciaki ganiają z iPhonami i iPadami? Coś tu trochę nie halo.

A dostęp przez internet? Co w tym dziwnego? To też żadna tam magia. Natomiast faktycznie szukałem trochę takiego systemu i jak dotąd nie znalazłem. Dlatego pomyślałem że się zapytam specjalistów. Edytowano przez Janusz_S (zobacz historię edycji)
  • 3 tygodnie temu...
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
z najtańszych systemów to chyba fibaro i vision jeśli chodzi o gotowce. wszystko o czym słyszałem jest droższe albo bardzo okrojone z funkcjonalności. przy czym fibaro nie widziałem w działaniu - nie wiem co i do jakiego stopnia potrafi. granica 2-3k zawęża raczej rozwiązania do samoróbek, chyba, że system ma być bardzo malutki i mało co robić. na pewno nie mieści się w tym sterowanie z komórki albo ładna wizualizacja. za taką cenę trzeba sobie to zrobić samemu. dostęp do internetu to też nie żadne novum ale takie rzeczy piszą ludzie którym trzeba zapłacić, a to nie jest zadanie na pół godziny, zapewniam.
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Z gotowców na pewno jednym z lepszych i godnych uwagi będzie fibaro. Zawsze jeżeli planujemy taki zakup,warto zapytać również o cenę,od tego uzależnione jest bardzo wiele jak chociażby wybór danej firmy,w praktyce ma to znaczenie bo z doświadczenia wiem,ze tańsze systemy alarmowe nie zawsze sa również dobre.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Co do rolet to nie zrob tego błędu co ja. Zamontowałem przy każdej rolecie wyłacznik do jej podnoszenia i opuszczania tylko, że jak chcę wyjść z domu na dłużej, to trzeba podejść do każdej rolety i ją osobno zamknąć. Nie zrobiłem obwodu do jednoczesnego zamykania wszystkich rolet, a teraz nie bęe już rozwalał ścian. Możńa użyć rozwiązania radiowego ale to kosztowne i zawsze może znaleźć się ktoś, kogo pilot bedzie otwierał mi moje rolety no chyba że użyje się zmiennego kodu. Co do sterowania oświetleniem, to zamiast czujek ruchu warto rozważyć zastosowanie urządzeń opartych na zliczaniu osób w pomieszczeniach, ktore zapalą światło gdy ktoś jest w środku, a zgaszą gdy jest pusto. Jest to lepsze od czujek ruchu, bo nie trzeba sie ciągle ruszać jak przy czujkach PIR. Może warto zastosować jedno i drugie rozwiązanie zależnie od pomieszczenia. Czujki ruchu najwygodniejsze są takie które można wyłaczyc w razie potrzeby, gdy nie chcemy aby sie nam zapalało światło. Urządzenia oparte na zliczaniu osób widziałem na stronie www.eledo.pl . Wentylacja w wc i łazience dobrze jest zrobić na 2 wyłacznikach czasowych jeden opóźnia załaczenie np o 3 minuty po właczeniu światła, a drugi podtrzymuje działanie wentylacji jeszcze 2 minuty po jego wyłączeniu.
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Witam
Co do tego co by pan chciał mieć w swoim mieszkaniu czy tez domu potrzeb już zastosowania sterownika ( niestety ) z czym wiąże się remont instalacji chyba ze Panu nie zależy na estetyce mieszkania
Powiem już na samym początku gdybym ja miał to robić dla siebie to bym wybrał jakiś sensowny sterownik PLC
będzie pan potrzebował mniej więcej 15 wejść ponieważ każdy czujnik daje sygnał do sterownik który ma później coś zrobić do tego dochodzi sterowanie oświetleniem czy Pan chce mieć do każdego osobny włącznik czy też nie ... I tak dalej i dalej bym mógł Panu wypisywać lecz nie po to Pan pisze

Wiec o cenie
Sterownik od 700 zl do 1600 zł
Rozszerzenie do sterownika od 300 zł do kilku tysiecy zł
Do tego najczęściej trzeba kupić zasilacz do sterownika kosz od 50 do 400 zł
Jak już chcemy się bawić w taki coś to skrzynia rack bądź rozdzielnia i do tego zabezpieczania do instalacji elektrycznej ( jeden automat koszt ok 50 - 70 zł )
Automat zmierzchowy, schodowy, ściemniacz, 50 - 100 zł
Czujniki 60 - 300 zł

  • 1 miesiąc temu...
  • 1 rok temu...
Napisano
Cytat

dlaczego w przypadku rozszerzenia do sterownika są takie rozbieżności w cenach?? 300 złotych, a kilka tysięcy? od czego to zależy i na co zwracać uwagę?

 


Nie wychodzi to może najtaniej - ale obecnie coraz bardziej popularniejsze są systemy alarmowe połączone z elementami automatyki. Przykładem niech będzie Integra.

 

  • 2 miesiące temu...
Napisano
Myślę, że w podanej przez Ciebie cenie ciężko będzie dobrać coś w odpowiedniego. Niestety za jakość trzeba zapłacić. Sądzę, że naprawdę funkcjonalny system można zakupić w kwocie ok. 5-7 tyś złotych.
  • 5 miesiące temu...
Napisano
tutaj raczej nie ma tanio, jak ma byc dobrze i funkcjonalnie. mam pare rzeczy zrobionych to wiem. ale sie firm narobilo co cuda na kiju oferuja tylko nic koinkretnego nie dostaniesz
-

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • poradź lepiej, pokaż sie profesjonalnie - zamiast wypisywania głupawych pierdół  
    • Historia wygląda tak, że mieszkanie kupiliśmy w marcu 2022. Było kupione od poprzedniego właściciela, który najprawdopodobniej flipowal mieszkaniami, kupił, wyremontował i ja się pojawiłem i kupiłem. Mieszkanie kupiłem świeżo po remoncie. Pierwsze problemy zaczęły pojawiać się w następną zimę, czyli na przełomie 2022/2023 bo sąsiad z dołu pokazał mi, że od sufitu pod naszym balkonem ma trochę mokre ściany. Na naszej ścianie o którą mi chodzi, zacząłem zauważać wilgoć już chyba na wiosnę 2023. Czy ściana przemarzala/przemakala przed remontem nie mam pojęcia i już do tego nie dotrę. Jeśli chodzi o ocieplenie budynku, jakieś prace na elewacji były robione w okolicach 2010 roku, ale budynek nie jest ocieplony styropianem. Drzwi balkonowe najprawdopodobniej nie były wymieniane w czasie tego remontu mieszkania sprzed mojego kupna, bo nie wyglądaly na nowe.  Co najlepiej zrobić w takiej sytuacji? Na ocieplenie elewacji nie mam co liczyć, bo jestem właścicielem jednego z wielu mieszkan w tym bloku. Dodam, że na ścianie gdzie się zbiera wilgoć nie ma kaloryfera a na ścianie po drugiej stronie kaloryfer jest i tam też taka wilgoć się pojawia ale w zdecydowanie mniejszym stopniu. 
    • Z OSB mi doradziło dwóch fachowców, a deski wiadomo że sztywniejsze, ale myślę że to, że OSB z GK będą razem ze sobą skręcone dadzą już dużo. A co do wyprostwania ścian czy skosów, to jest zrobione co do milimetra. Za pomocą dobrego lasera w zasadzie nie ma z tym większych problemów, ale trochę czasu na to trzeba poświęcić. Jakby ktoś chciał zrobić to "po łebkach", nie ma opcji później z tego wyjść, bo każdą płytę trzeba byłoby ciąć inaczej. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Sam zastosowałem folię aktywną, bo piana PUR nie ma równej powierzchni, stąd do 10cm mam pustkę za folią, ale nie jest to aluminiowa. A co do tej aluminiowej to może jako aktywna to coś w tym może być, ale co ma dawać dodatkowa pustka to pojęcia nie mam. Według mnie trochę przerost treści nad formą. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Nie jest to kluczowe już mi się wydaje. W każdym bądź razie zapoznając się w sieci z informacjami zazwyczaj faktycznie można znaleźć informację, że kładziemy wełnę na równi z folią. Nie spotkałem się z celowym zostawianiem tam np. 2-3 cm luzu. To, że ta wełna potem obsiądzie i wtedy będzie szczelina już chyba jest doszukiwaniem się jakiegoś sposobu bronienia tego, że tam musi być szczelina.   Co do tej foli srebrnej od wewnątrz. Właśnie doczytałem się o co chodzi. Kilka dni temu widziałem jakiś filmik majstrów z YT co mówili o tym i tam było wspomniane, że taka folia ma najlepsze swoje właściwości gdy zostawi się szczelinę. Teraz doczytałem. Szczelinę można tam zostawić ale też nie jest to koniecznie. Taka folia nazywa się folią aktywną i reguluje przenikanie pary wodnej w zależności od warunków. Pewnie kolejny temat rzeka...
    • Nie słyszałem o takich praktykach i nie wiem ile taka folia aluminiowa kosztuje i czy to się w ogóle opłaca, tzn koszt vs oszczędność energii. Z tego co wiem, najlepiej wykonana izolacja to taka, która bezpośrednio przylega do folli paroizolacyjnej, ponieważ każda pustka powietrzna, a w przypadku poddasza za płytą GK ma już w granicach 50% niższą temperaturę niż w pomieszczeniu, czyli stwarzają się idealne warunki do wykraplania. Dlatego jedyna pustka powietrzna w każdym przypadku skosów czy sufitu powinna się znajdować za ociepleniem tak jak pisze[mention=66843]rett[/mention] np przed deskowaniem, lub za membraną, która z zasady ma mieć wysoką paroprzepuszczalność, bo w przypadku piany PUR, którą klei się bezpośrednio do membrany inczej się nie da. Dlatego uważam że podstawowym błedęm jest dodatkowe ocieplanie przesztrzeni nad sufitem, bo nad sufitem powinna być już tylko wentylacja aż do kalenicy. Było tu już kilka tematów o wyciekach po ścianach szczytowych. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...