Skocz do zawartości

Malowanie paneli ściennych mdf?


Recommended Posts

Napisano
Witam,

Przyszedł czas na remont dużego pokoju a wraz z nim pełno problemów i zapytań.
Jeden z nich polega nad dylematem zmiany kolorystyki wnętrza pokoju. Na dwóch ścianach w tym jednej okienno-balkonowej znajdują się panele szaro-białe wykonane z MDFu, na pozostałych tapeta. Niestety panele po 12 latach straciły swój blask, nie tylko pożółkły ale i się znudziły wizualnie. Zrywanie i ponowne układanie czy robienie np. gładzi to dodatkowe koszta, dodatkowa praca.

Kieruję do Was ekspertów, forumowiczów pytanie: Czy istnieje możliwość malowania paneli ściennych mdf? Jeżeli, tak to jakimi sposobami?

Dodam, że panele te chyba jak w większości są foliowane. Zerwałem kawałek foliowania w ustronnym miejscu z panela i stwierdziłem, że okleina jest bardziej papierowa a niżeli foliowa, bez problemu rwie się w rękach jak papier.

Pozdrawiam ;)
Dziękuję za odpowiedzi icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Witam,

Przyszedł czas na remont dużego pokoju a wraz z nim pełno problemów i zapytań.
Jeden z nich polega nad dylematem zmiany kolorystyki wnętrza pokoju. Na dwóch ścianach w tym jednej okienno-balkonowej znajdują się panele szaro-białe wykonane z MDFu, na pozostałych tapeta. Niestety panele po 12 latach straciły swój blask, nie tylko pożółkły ale i się znudziły wizualnie. Zrywanie i ponowne układanie czy robienie np. gładzi to dodatkowe koszta, dodatkowa praca.

Kieruję do Was ekspertów, forumowiczów pytanie: Czy istnieje możliwość malowania paneli ściennych mdf? Jeżeli, tak to jakimi sposobami?

Dodam, że panele te chyba jak w większości są foliowane. Zerwałem kawałek foliowania w ustronnym miejscu z panela i stwierdziłem, że okleina jest bardziej papierowa a niżeli foliowa, bez problemu rwie się w rękach jak papier.

Pozdrawiam ;)
Dziękuję za odpowiedzi icon_smile.gif



Widziałęm to pytanie na kilku foach, widzę, ze w końcu przyszła pora to to forum. I słusznie icon_smile.gif

Widziałem też, ze ktoś radził, by zmatowiuć powierzchnię i pomalopwać lakierem ftalowym lub olejnym. Błagam tylko nie olejnym, czasy lamperii juz chyba minęły bezpowrotnie icon_smile.gif

Proponuję sięgnąć po produkty akrylowe. Wcześniej zapraszam do lektury - wypowiedź właściciela stolarni/lakierni n/t takiego właśnie zagadnienia. Lekturka na kilka stron ale warto przeczytać do końca - tam powinieneś drogi Forumowiczu znaleźć odpowiedź.
Napisano (edytowany)
Dziękuję za zainteresowanie tematem.
Po przeczytaniu artykułu mam nieco negatywne nastawienie do planowanego remontu. Nie wiem za bardzo jak mam zrozumieć ten artykuł, zabrakło w nim tego co mnie najbardziej interesuje tzn. w jaki sposób uzyskać przyczepność lakieru/farby do powierzchni foliowanej takiej jak panele. Nie do końca wiem, czy foliowanie paneli mam zrywać. W jednym miejscu może schodzić ona świetnie ale nie oznacza to, że będzie tak cały czas. Jeżeli nie będzie chciała się oderwać, to zniszczę sobie powierzchnię narażając się na nierówności. Z kolei po zerwaniu folii i pomalowaniu paneli mogą one spuchnąć niszcząc całą dotychczasową pracę.

A może faktycznie najlepszym rozwiązaniem będzie zaimpregnowanie paneli gruntem głęboko penetrującym lub benzyną ekstrakcyjną i pomalowanie ich (na folię) za pomocą emulsji akrylowej?

Dziękuję za kolejne odpowiedzi. Edytowano przez Krzysztofuks (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Dziękuję za zainteresowanie tematem.
Po przeczytaniu artykułu mam nieco negatywne nastawienie do planowanego remontu. Nie wiem za bardzo jak mam zrozumieć ten artykuł, zabrakło w nim tego co mnie najbardziej interesuje tzn. w jaki sposób uzyskać przyczepność lakieru/farby do powierzchni foliowanej takiej jak panele. Nie do końca wiem, czy foliowanie paneli mam zrywać. W jednym miejscu może schodzić ona świetnie ale nie oznacza to, że będzie tak cały czas. Jeżeli nie będzie chciała się oderwać, to zniszczę sobie powierzchnię narażając się na nierówności. Z kolei po zerwaniu folii i pomalowaniu paneli mogą one spuchnąć niszcząc całą dotychczasową pracę.




Otóż to - odwołując się do wypowiedzi Pana Cezarego Jankowskiego trzeba wziąć pod uwagę wątpliwą przyczepnośc farby do folii i złuszczenia..
Jedyne wyjście to mozolne i pieczołowite usunięcie folii w celu uzyskania przyczepności farby. Syzyfowa praca.

Jest jeszcze szansa - pod warunkiem, że folia nie iodłazi. Jedna z firm meblarskich ma na swojej stronie wzmiankę o farbach do folii PVC - cytuję

"Opracowaliśmy systemy malowania i patynowania folii pvc w możliwie najprostszy sposób:

system lakieru rozpuszczalnikowego wielowarstwowego - jako podkład i nawierzchnia ten sam produkt żadnych zbędnych izolantów , primerów itp.

system lakieru wodnego wielowarstwowego - zupełna innowacja , od 2008 roku stosowany w firmie DRE specjalny lakier wodny trzymający się pvc wyśmienicie

system lakierów rozpuszczalnikowych - gdzie na specjalny podkład może być nakładana dowolna nawierzchnia poliuretanowa, również w wysokim połysku"

Pozostaje pytanie - czy domowym sposobem też jest to możliwe do zrobienia???
Napisano (edytowany)
Cytat

Jedyne wyjście to mozolne i pieczołowite usunięcie folii w celu uzyskania przyczepności farby. Syzyfowa praca.




Niekoniecznie.
Są odpowiednie preparaty gruntujące „szczepialne”.
Są odpowiednie kleje do tapet.
Są odpowiednie farby renowacyjne.
Są farby „strukturowe”.


Wkleiłem cytat. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Niekoniecznie.
Są odpowiednie preparaty gruntujące ?szczepialne?.
Są odpowiednie kleje do tapet.
Są odpowiednie farby renowacyjne.
Są farby ?strukturowe?.


Wkleiłem cytat.




Poproszę o kolejność działań i produkty na kolejne warstwy. Wiadomo mi o technikach drukarskich na podłożu PVC ale do tego służą specjalne farby fleksograficzne i poza tym to wkraczam w off topic w zasadzie.

bajbaga - poproszę o więcej wytycznych.
Napisano (edytowany)
Cytat

może jednak szybciej i łatwiej będzie położyć nowe? lub te które są okleić nowym wzorem


Nie chcę ponownie tego dziadostwa. vip42, zapraszam do mnie, może wspólnie obkleimy 35 m2 okleiną samoprzylepną? icon_razz.gif Jak będzie kiepskiej jakości to po 2-3 latach będę miał efekt abstrakcyjny. Dziękuję za pomysł, nie skorzystam icon_biggrin.gif

Dostałem odpowiedź z firmy Vegan, którą zaproponował Budujemy Dom - budownictwo ogólne pozwolę sobie wkleić odpowiedź mailową:
Witam
z naprawą takich rzeczy jest duży kłopot ponieważ nie wiadomo co i ile razy zostało wtarte w te panele
istnieje duże zagrożenie że podczas malowania będzie lakier "oczkował" czyli porobią sie oczka jak w rosole
szczególnie jeśli chociaż raz ktoś użył pronto.
Tak potraktowane panele to tylko na śmieci.

Lub może Pan kupic próbkę lakieru i spróbowac , jak wyjdzie dobrze próba to reszta też powinna się udać.
pozdrawiam
kw

elblag - vegansc elblag@vegansc.pl http://www.vegansc.pl/ Edytowano przez Krzysztofuks (zobacz historię edycji)
Napisano
odpowiednia ilość płynów i można oklejać, tylko efekt może być gorszy od oczkowego lakierowania icon_mrgreen.gif

ale możesz zrobić grafiti

albo zostaje zerwanie, zaszpachlowanie, wygładzenie itd
Napisano
Cytat

bajbaga - poproszę o więcej wytycznych.



Wytyczne, to zbyt dużo powiedziane. icon_biggrin.gif

Gdybym z jakiś powodów musiał „odświeżyć” takie panele, to:
- usunąłbym z grubsza warstwę „luźną”,
- zagruntowałbym preparatem np. CN 94,
- pokryłbym farbą strukturalną np. alpina struktur effekt.

Farba strukturalna aby „zgubić” nierówności podłoża i gruntu.
Napisano
Cytat

Nie chcę ponownie tego dziadostwa. vip42, zapraszam do mnie, może wspólnie obkleimy 35 m2 okleiną samoprzylepną? icon_razz.gif Jak będzie kiepskiej jakości to po 2-3 latach będę miał efekt abstrakcyjny. Dziękuję za pomysł, nie skorzystam icon_biggrin.gif

Dostałem odpowiedź z firmy Vegan, którą zaproponował Budujemy Dom - budownictwo ogólne pozwolę sobie wkleić odpowiedź mailową:
Witam
z naprawą takich rzeczy jest duży kłopot ponieważ nie wiadomo co i ile razy zostało wtarte w te panele
istnieje duże zagrożenie że podczas malowania będzie lakier "oczkował" czyli porobią sie oczka jak w rosole
szczególnie jeśli chociaż raz ktoś użył pronto.
Tak potraktowane panele to tylko na śmieci.

Lub może Pan kupic próbkę lakieru i spróbowac , jak wyjdzie dobrze próba to reszta też powinna się udać.
pozdrawiam
kw

elblag - vegansc elblag@vegansc.pl http://www.vegansc.pl/



Czyli w zasadzie pierwsza myśl wyrażająca wątpliwość była niestety słuszna. Ale próbowac można do woli - może przypadkiem wyjdzie zamierzony efekt. Swoją drogą trafiłem na firmę, która robi panele imitujące w zasadzei dowolną okładzinę - drewno, cegła etc. Nie wiem jednak czy autor pytania nie zmieni zdania i nie zerwie całości i nie zacznie od początku?
Napisano
Gdzie ewentualnie mogę zakupić taką farbę strukturalną i w jakiej cenie ona jest? W marketach OBI oraz Praktiker jest niedostępna. Niestety nawet zrywanie warstwy "luźnej" to nie łatwa rzecz i tak prosta jak np. zrywanie tapet. Czy czasem po zerwaniu folii i pomalowaniu paneli mogą one spuchnąć?

Pokuszę się na ryzyko i zostanę tym królikiem doświadczalnym. Tylko nadal nie wiem za pomocą jakiego produktu oraz materiałów mam eksperymentować, żeby nie byłoby to zbyt chybione trafienie. Swoją drogą dziwne zjawisko z tymi panelami, w dzisiejszych czasach mogłoby się wydawać, że można malować wszystko, nawet plastik.


Napisano

A ja kiedyś pomalowałam w kuchni panele najzwyklejszą farbą akrylową. pokryło idealnie po dwukrotnym malowaniu i nic się z nimi nie wydarzyło, a było to z 5 lat temu..

IMG_0003.jpg

IMG_0011.jpg

pewnie, że nie jest idealnie, ale da się z tym spokojnie żyć icon_smile.gif

wcześniej były jasnoszare

Napisano (edytowany)
Cytat

Gdzie ewentualnie mogę zakupić taką farbę strukturalną i w jakiej cenie ona jest? W marketach OBI oraz Praktiker jest niedostępna. Niestety nawet zrywanie warstwy "luźnej" to nie łatwa rzecz i tak prosta jak np. zrywanie tapet. Czy czasem po zerwaniu folii i pomalowaniu paneli mogą one spuchnąć?

Pokuszę się na ryzyko i zostanę tym królikiem doświadczalnym. Tylko nadal nie wiem za pomocą jakiego produktu oraz materiałów mam eksperymentować, żeby nie byłoby to zbyt chybione trafienie. Swoją drogą dziwne zjawisko z tymi panelami, w dzisiejszych czasach mogłoby się wydawać, że można malować wszystko, nawet plastik.


Może to Ci pomoże.
artykuł
OBI
OBI
Leroy Merlin

W marketach są te farby - poszukaj i spytaj , ale najlepsze są sklepy specjalistyczne z kompetentną obsługą. Edytowano przez vip42 (zobacz historię edycji)
Napisano
molytek, jesteś wielka!
Napisz proszę jeszcze w jaki sposób przygotowałaś podłoże (jakiś specjalny podkład, papier ścierny?), i może pamiętasz jaka to była farba, może konkretna marka?
A i jeszcze jedno: malowałaś wałkiem czy pędzlem?

Dziękuję za konkretną odpowiedź i przykład icon_smile.gif

Napisano
Cytat

molytek, jesteś wielka!
Napisz proszę jeszcze w jaki sposób przygotowałaś podłoże (jakiś specjalny podkład, papier ścierny?), i może pamiętasz jaka to była farba, może konkretna marka?
A i jeszcze jedno: malowałaś wałkiem czy pędzlem?





iiitam... przygotowanie podłoża... ten cały pokój był w panelach.. komu by się chciało... rolleyes.gif panele zostały umyte przed malowaniem normalną, ciepłą wodą z płynem i od razu po wyschnięciu malowane. wałkiem. pierwszą warstwę trzeba było koniecznie poprawić, ale już dwie były spoko. farba to Dulux - kolory świata bodajże, ale chyba i tak dodawałam do niej pigment jakiś, z tego, co pamiętam.
Powodzenia życzę icon_smile.gif
Napisano
farb w marketach do takich malowań od pyty
wystarczy poczytać na opakowaniach, są dedykowane

malowałem wiele rzeczy, łącznie z grzejnikiem, akryle kryją praktycznie wszystko
byle wyczyścić i odtłuścić
papieru nie używałem, jak masz ochotę to pewnie 200
nic się nie łuszczy, akryl nie ma takich tendencji

niemiej, jęzeli folia z paneli złazi, to to może być problem
kup małą puszeczkę akrylu i maźnij, jak się zluszczy to z folią, nie sama farba

tylko nie bierz jakiegoś hoboka do zwykłego malowania ścian, to nie to samo
Napisano (edytowany)
Folia z paneli nie schodzi. Czyli mam pierw umyć, wysuszyć, a następnie odtłuścić np. benzyną ekstrakcyjną, czy może jakiś podkład gruntujący np. Cekol DL-80?

molytek, pierw napisałaś, że malowałaś farbą akrylową, następnie, że prawdopodobnie Duluxem- kolory świata.
Jeżeli chodzi o Dulux Kolory Świata jest to lateksowa emulsja do ścian i sufitów o matowym wykończeniu. Natomiast
Dulux Emalia do drewna i metalu aksamitna to Emalia wodna akrylowa o aksamitnym wykończeniu.

Trochę zgłupiałem z tym wszystkim. Bo przecież farba lateksowa to nie akrylowa? Edytowano przez Krzysztofuks (zobacz historię edycji)
Napisano
ja nie gruntowałem, nie chciało mi się pie... w takie maniksy, przecierałem na wilgotno (szmata -woda-płyn do naczyń, z samą wodą), kwestia czy upaprane

dodam, że malowałem również żarówki 60W, butelki - bez problemu
Napisano
Cytat

molytek, pierw napisałaś, że malowałaś farbą akrylową, następnie, że prawdopodobnie Duluxem- kolory świata.
Jeżeli chodzi o Dulux Kolory Świata jest to lateksowa emulsja do ścian i sufitów o matowym wykończeniu. Natomiast
Dulux Emalia do drewna i metalu aksamitna to Emalia wodna akrylowa o aksamitnym wykończeniu.



hmm... a, to sorry.. malowane było wtedy całe mieszkanie i na pewno jedna z farb to Dulux, ale widocznie, nie ta icon_smile.gif Te panele na pewno nie były malowane lateksem, na bank farba akrylowa, ale marki Ci już nie podam, bo nie mam pewności jak widzisz. w każdym razie, tak, jak barbossa mówi, poczytaj na opakowaniach w markecie.

i tez nie gruntowałam - ciepła woda z płynem na szmacie i tyle
Napisano
Cytat

Gdzie ewentualnie mogę zakupić taką farbę strukturalną i w jakiej cenie ona jest? W marketach OBI oraz Praktiker jest niedostępna. Niestety nawet zrywanie warstwy "luźnej" to nie łatwa rzecz i tak prosta jak np. zrywanie tapet. Czy czasem po zerwaniu folii i pomalowaniu paneli mogą one spuchnąć?

Pokuszę się na ryzyko i zostanę tym królikiem doświadczalnym. Tylko nadal nie wiem za pomocą jakiego produktu oraz materiałów mam eksperymentować, żeby nie byłoby to zbyt chybione trafienie. Swoją drogą dziwne zjawisko z tymi panelami, w dzisiejszych czasach mogłoby się wydawać, że można malować wszystko, nawet plastik.




Jak folia nie odłazi to znak, że jest szansa na estetyczne wykonanie:) Do poczytania - przewija się wątek z malowaniem aluminium, styroduru i oczywiście jest też mowa o PVC. Tylko trzeba "wyłapać" to, co przydatne.
Pokrywa się to z opinią Barbossy

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras jest na zagłębionym ( około 1m) pomieszczeniu gospodarczym, przylega do budynku, ale dystansuje go 10 cm styroduru, pomieszczenie to jest nieogrzewane. Czy w tej sytuacji ma sens docieplenie styrodurem ścian bocznych zewnętrznych (części fundamentowej zagłębionej około 1m)i naziemnej (około 1m) jak również samej płyty tarasu?
    • Oferujemy profesjonalny montaż  i serwis klimatyzacji w Krakowie i okolicach – zarówno w domach jednorodzinnych, mieszkaniach, jak i w biurach czy lokalach usługowych. Zapewniamy dobór odpowiednich urządzeń, estetyczne wykonanie i pełne wsparcie posprzedażowe. Projektujemy i montujemy nowoczesne systemy wentylacji mechanicznej, które zapewniają prawidłową cyrkulację powietrza i eliminują wilgoć. Realizujemy montaż nowoczesnych pomp ciepła – ekologicznych i bezobsługowych źródeł ciepła dla domów i firm. Pomagamy dobrać odpowiedni system grzewczy, a także świadczymy serwis i wsparcie posprzedażowe.   Sprawdź ofertę https://realklim.pl
    • Jesteśmy na wczasach...  
    • Drewno w ogrodzie, na elewacji czy w architekturze ogrodowej wygląda pięknie – ale tylko wtedy, gdy jest odpowiednio zabezpieczone. Jako ekspert marki Osmo, przedstawiam jeden z najbardziej cenionych produktów do ochrony drewna na zewnątrz: Lazura Olejna Osmo  (oryg. Holzschutz-Öl-Lasur). To sprawdzone rozwiązanie, które chroni drewno przed deszczem, słońcem, promieniowaniem UV, grzybami i pleśnią – a przy tym wydobywa jego naturalne piękno. Czym jest Lazura Olejna Osmo? To dekoracyjny, półtransparentny olejowy impregnat do drewna zewnętrznego, opracowany na bazie naturalnych olejów roślinnych: słonecznikowego, lnianego, sojowego i z ostu. Lazura nie tworzy powłoki filmowej – wnika głęboko w drewno i pozwala mu "oddychać", co zapobiega pękaniu, łuszczeniu i odpryskiwaniu. Zastosowanie elewacje i deski fasadowe pergole, płoty, ogrodzenia domki letniskowe, altany carporty, tarasy (elementy pionowe) drzwi, okna, okiennice (również wymiarowo stabilne elementy) Dlaczego warto? Wydajność: nawet do 26 m² z 1 litra przy jednym malowaniu Odporność na UV i warunki atmosferyczne Zabezpieczenie przed grzybami, algami i pleśnią Nie łuszczy się, nie pęka, nie schodzi płatami Bez konieczności szlifowania przy renowacji Łatwa aplikacja, bez smug i zacieków Dostępne kolory (transparentne) Kolory są półprzezroczyste – zachowują naturalny rysunek drewna, nadając mu odcień zgodny z kolorem lazury. Wszystkie kolory można ze sobą mieszać.   NrKolor Osmo (DE) Nazwa polska 700 KieferSosna 702 LärcheModrzew 703 MahagoniMahoń 706 EicheDąb 707 NussbaumOrzech 708 TeakTeak 710 PiniePinia 712 EbenholzHeban 727 PalisanderPalisander 728 ZederCedr 731 Oregon PineSosna Oregon 732 Eiche hellJasny dąb 739 SilbergrauSrebrnoszary 900 WeißBiały 903 BasaltgrauBazaltowy szary 905 PatinaPatyna 906 PerlgrauPerłowoszary 907 QuarzgrauKwarcowy szary   Sposób użycia Drewno musi być suche i czyste (maks. 20% wilgotności). Lazurę dokładnie wymieszać, nie rozcieńczać. Nakładać cienko wzdłuż słojów, pędzlem do olejów lub wałkiem mikrofibrowym. 2 warstwy na surowe drewno, 1 warstwa przy renowacji. Czas schnięcia: ok. 12 godzin przy dobrej wentylacji.   Skład i bezpieczeństwo Naturalne oleje + pigmenty + minimum rozpuszczalników (benzol-free) Zawiera biocyd IPBC – stosować wyłącznie na zewnątrz Produkt spełnia normę B2 (normalnie zapalny po wyschnięciu) Czyścić narzędzia preparatem Osmo Pinselreiniger   Dodatkowe wskazówki praktyczne Nie nakładać na lakierowane lub lakierobejcowane powierzchnie – należy je wcześniej całkowicie usunąć. Jeśli drewno ma być szczególnie chronione przed sinizną i owadami, warto wcześniej zastosować Osmo Impregnację WR (biobójczą). Drewno zawierające taniny (np. dąb) może powodować lekkie zmiany odcienia – zalecany próbny malunek. Podsumowanie Lazura Olejna Osmo to doskonały wybór dla każdego, kto szuka trwałej i estetycznej ochrony drewna na zewnątrz. Sprawdza się zarówno przy nowych realizacjach, jak i przy renowacjach. Działa długofalowo, wygląda naturalnie i jest niezwykle łatwa w utrzymaniu. Masz pytania? Jako ekspert Osmo, chętnie doradzę – napisz komentarz, dołącz zdjęcie drewna, a pomogę dobrać odpowiedni kolor i technologię zabezpieczenia.
    • Nie bardzo, jedynie tynk. Po prostu jak zamkniesz tą wilgoć tam, to te ściany za parę lat się po prostu rozsypią. Przerabiałem to ze ścianą nośną. To co zastaliśmy po przeprowadzce, to ścianę można było rozebrać rękami. Tyle dobrze, że dziadek ten dom sam budował i robił to zgodnie ze sztuką, bo nawet bez tej ściany żaden strop nie pęknął. A jakby nie to, że fundamenty są z piaskowca, który był cały mokry, to klękajcie narody. Oczywiście są szanse, że ta wilgoć wyjdzie na zewnątrz, ale ciężko je oszacować. Tu chodzi o różnicę temperatury. Pustka nawet 3cm będzie zawierać sporo powietrza, w którym przy różnicy temperatur powyżej 50% zacznie się wykraplać woda. Załóżmy, że wewnątrz masz 20°C, ściana z zewnątrz ma 0°, pod płytą nie będzie więcej niż 10°C i w tym momencie występuje skraplanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...