Skocz do zawartości

Zaczynamy bydowę - pytania


lukas_

Recommended Posts

Witam serdecznie icon_smile.gif

Od kwietnia jestem szczęśliwym posiadaczem działki 732 m2 i najwyższy czas aby zacząć coś myśleć o budowie. W przyszłym roku chciałbym ruszyć i załatwić całą dokumentację, wybrać projekt oraz wylać fundamenty.

I teraz mam pytanie od czego zacząć chodzi mi o pozwolenia - co muszę załatwić i gdzie na początek się udać

Wiem że musi być pozwolenie na budowę i przyłącze prądu. Proszę napiszcie kolejność co najpierw i gdzie załatwiać.


Link do komentarza
no
to i szukać umiesz
o to mi chodziło, ale bałem się pytać, bo to wyższy stopień wtajemniczenia
tym niewielkim gestem spowodowałeś, że wylądowałeś w elitarnym gronie

witaj i pytaj, nie bój się
ino bardziej konkretnie

bo na takie ogólne pytania to albo padły już po tysiąckroć odpowiedzi,
albo nawet nie warto odpowiadać, a zadawanie takich pytań to zwykłe lenistwo
Link do komentarza
Ok jak narazie to wszystko czytam to mam kompletny mętlik w głowie ale spokojnie jakoś mam nadzieję dam rade.

Szukałem odpowiedzi na moje pytanie ale w złym dziale dlatego napisałem ten post bo nic nie znalazłem. Dopiero później trafiłem w odpowiednie miejsce po napisaniu postu. Edytowano przez jedrzeej (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

O kurde no ładnie Cię urządzili !!! Masakra
Z tego co wiem to ten teren jest przeznaczony pod budowę domków jednorodzinnych. Jak będę w domu to zrobię skan i zamieszczę mapkę działek.


Skoro istnieje MPZP to sprawdź czy możesz budować np.dach czterospadowy lub w czarnej dachówce.Zdarza się,że jest narzucony dwuspadowy i jedynie czerwona dachówka jest możliwa icon_smile.gif
Następnie wybierasz projekt zważając na linię zabudowy.
Jeśli wybrałeś projekt zgodnie z MPZP,zbierasz od dostawców mediów warunki dostaw.Po otrzymaniu i z projektem idziesz do architekta,żeby zrobił adaptację,najlepiej z kompletem dokumentów,projektem zagospodarowania itp. Następnie zanosisz do starostwa z wnioskiem o PnB,jakieś 3 miechy.
Po otrzymaniu PnB,odczekujesz 2 tydnie i idziesz z powrotem do starostwa po pieczątkę uprawomocniającą.Teraz możesz działać na działce icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

Skoro istnieje MPZP to sprawdź czy możesz budować np.dach czterospadowy lub w czarnej dachówce.Zdarza się,że jest narzucony dwuspadowy i jedynie czerwona dachówka jest możliwa icon_smile.gif
Następnie wybierasz projekt zważając na linię zabudowy.
Jeśli wybrałeś projekt zgodnie z MPZP,zbierasz od dostawców mediów warunki dostaw.Po otrzymaniu i z projektem idziesz do architekta,żeby zrobił adaptację,najlepiej z kompletem dokumentów,projektem zagospodarowania itp. Następnie zanosisz do starostwa z wnioskiem o PnB,jakieś 3 miechy.
Po otrzymaniu PnB,odczekujesz 2 tydnie i idziesz z powrotem do starostwa po pieczątkę uprawomocniającą.Teraz możesz działać na działce icon_smile.gif



dokładnie
mnie kazali zrobić czerwoną - choć marzyłem i w kupionym projekcie była zielona
Ale PANI KONSERWATOR ZABYTKÓW tak zadecydowała i już...
Link do komentarza
Sprawdziłem wszytko i posiadam następujące dokumenty na obecną chwilę.
1) wypis z rejestru gruntów + wyrys z mapy
2) zaświadczenie w którym napisane jest że ta działka była przeznaczona pod zabudowę przemysłową,składy, magazyny, ( alternatywnie zabudowę mieszkaniową i rzemieślniczą)
I dalej jest napisane że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego utracił moc z dniem 31 grudnia 2002 roku
3) akt notarialny
4) i jeszcze jeden dokument z sądu z Wydziału ksiąg wieczystych

Dodam jeszcze że na chwilę obecną działka jest zakwalifikowana pod rolną o powierzchni 732 m2
Na mapce na czerwono zaznaczyłem działki które nie są zabudowane moja ma nr 400/12

Musze załatwić prąd, wodę, odrolnienie i pozwolenie na budowę tylko w jakiej kolejności ?

Projekt chciałbym wybrać na końcu bo z tym będzie jak dla mnie największy problem. Mogę powiedzieć tylko, że chcę wybudować domek jednorodzinny z zagospodarowanym poddaszem o powierzchni łącznej ok 170-180 m2 i do tego wolnostojący budynek gospodarczy na dwie bramy garażowe.


DSC01446.jpg




Link do komentarza
Cytat

Musze załatwić prąd, wodę, odrolnienie i pozwolenie na budowę tylko w jakiej kolejności ?

Projekt chciałbym wybrać na końcu bo z tym będzie jak dla mnie największy problem. Mogę powiedzieć tylko, że chcę wybudować domek jednorodzinny z zagospodarowanym poddaszem o powierzchni łącznej ok 170-180 m2 i do tego wolnostojący budynek gospodarczy na dwie bramy garażowe.


[attachment=11877:mapa1.JPG]


Kolego za mało wiedzy,już nie raz tu radzono nowym budującym aby poczytali sobie trochę literaturę budowlaną icon_biggrin.gif
Po pierwsze od gminy musisz dostać WZ. Następnie musisz dostać zapewnienie dostawy mediów (woda,prąd,kanaliza, gaz) jest to dokument wydawany za darmo.Odrolnienie działki załatwisz z chwilą załatwiania PnB (u mnie jest V klasa ziemi i za odrolnienie nic nie płaciłem). Zanim będziesz się starał o PnB niestety musisz mieć projekt domu ,a jaki projekt to już WZ to Ci powiedzą.Po uzyskaniu pozwolenia na budowę możesz załatwiać prąd i wodę (możesz to zrobić wcześniej tylko za prąd budowlany płaci się opłaty czy się używa czy nie i to nie małe są opłaty więc pośpiech uważam nie wskazany).

Cytat

2) zaświadczenie w którym napisane jest że ta działka była przeznaczona pod zabudowę przemysłową,składy, magazyny, ( alternatywnie zabudowę mieszkaniową i rzemieślniczą)
I dalej jest napisane że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego utracił moc z dniem 31 grudnia 2002 roku


Trochę to dziwne bo co można zrobić na działce która ma zaledwie 8 ar jaki przemysł,skład czy magazyn icon_eek.gif A co na sąsiednich działkach można budować,to też jest ważne bo jak Ci ktoś rzeźnie za płotem postawi to tylko współczuć zapachów szczególnie latem albo tartak .
A dziwi mnie jeszcze drugie zdanie ,że plan stracił moc itd a co w zamian? Co jest teraz ?
A gdy kupowałeś działkę nie otrzymałeś WZ ,powinien Ci je dać sprzedający.
Link do komentarza
1. Ta działka nie wymaga decyzji o „odrolnieniu”, bo „zrobił to” nieobowiązujący MPZP – czyli spełniony jeden z warunków na otrzymanie WZiZP.
2. Dostęp do drogi, jak widać istnieje.
3. Dobre sąsiedztwo – na tej działce można zbudować taki (podobny) obiekt, o takim samym przeznaczeniu, który znajduje się na działce sąsiedniej, dostępnej z tej samej drogi.
4. Linię zabudowy określą obiekty istniejące na sąsiednich działkach – też dostępnych z tej samej drogi.
5. Obszar analizy to minimum 3 x szerokość (front) działki, ale nie mniej niż 50m.


6. Jeśli gmina przystąpiła do uchwalenia nowego MPZP, lub przystąpi w trakcie „wydawania” WZiZP, to sprawa przeciągnie się w czasie.
Link do komentarza
Cytat

1. Ta działka nie wymaga decyzji o „odrolnieniu”, bo „zrobił to” nieobowiązujący MPZP – czyli spełniony jeden z warunków na otrzymanie WZiZP.


Tu jak mogę to dorzucę coś od siebie. Otóż nie zawsze tak jest,że MPZP z góry odralnia działkę, jak miałem taki przypadek z poprzednią działką był plan, były warunki , działka była przeznaczona pod zabudowę jednorodzinną ale grunt był orny. Jak zaczął (znajomy który kupił działkę ode mnie) starał się o PnB dopiero odrolnili mu działkę.
Link do komentarza
Cytat

Jeżeli MPZP utracił ważność to rozumiem że go po prostu nie ma na chwilę obecną.
WZ czyli warunki zabudowy tak ? :-)

A w tym rejonie są tylko domki jednorodzinne więc żaden skład, magazyn nie wchodzi w grę bo działki są o podobnej powierzchni.


Co do MPZP to Ci w gminie odpowiedzą co jest teraz.WZ - warunki zabudowy.
Co do działek to nie mów chop,ja wg studium wybudowalem dom na terenie przeznaczonym pod zabudowę techniczną a na przeciw mojej działki po drugiej stronie drogi asfaltowej teren był przeznaczony pod zabudowę jednorodzinną i co? na przeciw mojej działki (działki pod zabudowę jedn.) wywalili wieżę telefonii komórkowej. Nic nie dały sprzeciwy,pisma do wojewody,starostwa i kto wie gdzie jeszcze, ach cały artykuł można by było o tym napisać.

Cytat

Nie wymaga decyzji o „odrolnieniu” – co jest istotne dla otrzymania WZiZP.


Czyli decyzji nie potrzebuje ale odrolnić będzie musiał.Sorki ,że tak głupio się pytam ale coś dziś mam ciężki dzień do rozmyślania,jakoś myśli mam rozbiegane icon_biggrin.gif
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Dotarłem wreszcie do urzędu gminy i dowiedziałem się kilka rzeczy:

1) tak jak pisałem nie ma MPZP, obowiązują WZ. Tak tez dostałem wniosek o ustalenie warunków zabudowy do którego muszę dołączyć
a) dwie kopie map ( do celów opiniodawczych lub projektowych )
b) zapewnienie dostaw wody
c) zapewnienie dostaw energii


Z racji tego ze moja działka znajduję się przy drodze powiatowej muszę złożyć wniosek do Zarządu Dróg Powiatowych o " decyzję o lokalizacji zjazdu i dostępności do drogi publicznej "

i z tym kompletem dokumentów muszę udać się do UG i oczekiwać na decyzję.

Tak więc mapę do celów projektowych już zamówiłem i geodety ( czas oczekiwania ok 30 dni ) jak będę miał mapy to mogę ruszać dalej.


Powoli oswajam się z tematem :-)

Link do komentarza
A masz te wnioski o zapewnienie energii i wody? Ściągnij je sobie z neta i tam masz podane jakie załączniki musisz mieć aby te wnioski złożyć. Bo mapę do cp to chyba do tego wniosku o WZ masz dołączyć, a jeszcze inne mapy potrzebne są do poszczególnych wniosków o zapewnienie.
Link do komentarza
Mapkę do celów projektowych to ja dawałem architektowi aby naniósł na nią dom i media. Do WZ wystarczy mapa sytuacyjna. Do zapewnienia dostawy wody i prądu żadnej mapki nie dawałem i też za wystawienie zapewnienia dostawy nic nie płaciłem.Do prądu i wody mapki będą potrzebne jak będziesz składał wniosek o przyłącze (ja dawałem ksero mapki do celów projektowych, nie wołali oryginału).
Link do komentarza
Cytat

Hmm dziwne, ostatnio wypełniałam koleżance wniosek do vattenfalla i nie musiała takiej mapy mieć ... No ale może co firma to inaczej. icon_smile.gif



ja akurat mapę musiałem mieć...na pewno topograficzna, a do celów projektowych to już nie jestem pewny...
Link do komentarza
Informacja z wodociągów

W celu wydania zapewnienia na dostawę wody i odbiór ścieków należy:

1) Załączyć do wniosku dwie kserokopie mapy (ewidencyjnej, sytuacyjnej, opiniodawczej lub projektowej w skali 1: 500 lub 1:1000). Dodatkowo podmioty będące osobami prawnymi zobowiązane są dołączyć do wniosku kserokopię KRS.

i jest to płatne ale nie wiem jeszcze ile.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Powoli prace idą do przodu dostawy wody zapewnione, warunki zabudowy wypełnione, mapki do celów opiniodawczych i projektowych już mam, decyzja na usunięcie drzewa z działki jest :-) czekam tylko teraz na zapewnienie dostaw energii z energetyki. Wie ktoś ile to trwa od daty złożenia wniosku ?? W wodociągach czekałem ok tygodnia.


Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Na Twoim miejscu rozpoznałbym najpierw sytuację w związku z możliwością występowania płytkow poziomu wód gruntowych (blisko zbiornik wodny). A to może być na przyszłość problem.

Wykonywanie wierceń geotechnicznych przed budową domów jednorodzinnych itd. jest bardzo popularne i wymagane prawem za zachodnią granicą Polski. Każdy po zakupie działki jest obowiązany do wykonania takowych badań celem zapobieżenia wystąpieniu błedów budowlanych, niekontrolowanych osiadań budynków jaki i katastrof budowlanych. Problem ten jest nadal bagatelizowany w naszym kraju co ciągnie za sobą liczne konsekwencje i przeradza radość z posiadania domu w "horror" związany np. z kontaktem wód gruntowych z ławą fundamentową, smród w piwnicy czy nawet przy jej braku.

Praktykuje się wykonywanie wierceń geotechnicznych dla domów niepodpiwniczanych, parterowych na głębokość do 3-4 m p.p.t. (pod powierzchnię terenu) oraz do 6 m p.p.t. dla domów podpiwniczanych. Prawidłowo wykonane wiercenia powinny być w w bardzo szczegółowy sposób opisane litologicznie wraz ze wszystkimi przewarstwieniami i zmianami litologicznymi. Następnym krokiem jest wykonanie np. sondowań dynamicznych w gruntach sypkich czy statycznych w gruntach spoistych. Tego typu dane nanosi się na wykreślany przekrój geotechniczny. Prawidłowo przeprowadzone badania terenowe kończą się analizą w postaci dokumentu. Dokument taki zawiera część tekstową z omówieniem sytuacji i analizą oraz część graficzną z lokalizacją wierceń na rysie geodezyjnym, zaznaczeniem linii przekroju oraz samym ww. przekrojem.

Ważnym czynnikiem poza litologią, sondowaniami czy badaniami laboratoryjnymi napotkanych gruntów wątpliwych jest wykonanie pomiarów zwierciadła wód podziemnych (o ile wystąpiła taka możliwość). Lub jeśli nie dowiercono się do pierwszego poziomu wód (tzw. gruntowych) należy przeprowadzić analizę na postawie danych archiwalnych z innych wierceń wykonywanych na omawianym terenie odnośnie mozliwości wystąpienia kontaktu wód gruntowych np. z ławą fundamentową projektowanego domu. Jeśli taki kontakt będzie przewidziany wprowadza się zalecenia do konstruktora odnośnie sposobu postępowania wraz z zaleceniami. Często w zaleceniach znajduje się wykonanie opaski drenarskiej wokół budynku w celu uniemożliwienia kontaktu wód gruntowych z fundamentem.

Warto pamiętać aby tego typu dokumentacje / ekspertyzy wykonywały osoby posiadające wyższe wykształcenie w dziedzinie geotechniki i hydrogeologii. Nie należy się wahać przed prośbą o przedstawienie np. kserokopii dyplomu ukończenia uczelni, gdzie mamy wtedy czarno na białym kto jaką specjalizację ukończył.

Zachęcam zatem Państwa do wykonywania wierceń geologicznych i geotechnicznych jednak przez wykwalifikowanych specjalistów - geotechników. Osobiście odradzam osoby po ochronie środowiska czy melioracji, gdyż osoby te nie mają pojęcia o własnościach odkształceniowych gruntu potrzebnych w budownictwie.
Edytowano przez Redakcja (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Krótko - chrzanisz mocno Wać Pan.
Jakie doświadczenie praktyczne dają ukończone studia wyższe ?
Dupy się z poza laborków i wykładów nie wystawiło za uczelnię a się uważa za supermózga.

I jakie to własności odkształceniowe są mi potrzebne do budowy ?

Takie samo zdanie mam zresztą na arcyważne uprawnienia architektów co głupiej belki konstrukcyjnej nie potrafią przeliczyć.

Ciekawe czy jak się nie opłaca składek członkowskich PIIB to się wiedzę traci ?
Bo uprawnienia na pewno. Edytowano przez Draagon (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
wywód wywodem - ale mnie akurat wkurza ta reklama na zakończenie prawie każdego jego posta - nowy użytkownik, wypadałoby wpierw zapoznać się z regulaminem forum....
:ban:
od razu dodam - już pozgłaszałem te posty w których są namiary... icon_evil.gif Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • za 100 lat opowiem, jak działa teraz działa -  8 lat
    • Witam wszystkich forumowiczów! Mam problem z wykonaną przez siebie studnią głębinową. Podam kilka parametrów.  Głębokość studni 30m Filtr studzienny na dnie 3m Woda zaczyna się na głębokości ok 7m. Rura studzienna od spodu nie jest zaślepiona. Rury nie mogę już głębiej wcisnąć więc musi pozostać na tej głębokości co jest. Podczas czyszczenia źródła (pompowania wody) od spodu dostaje się piach i trzeba go wybierać na okrągło szlamówką. Czy są jakieś metody aby zamknąć rurę od spodu po wybraniu całego piachu? Z góry dziękuję za udzielone rady.   
    • Dałem go tylko dla przykładu, żeby zobrazować prawidłowy układ warstw frakcji kruszywa.         Twoje „sito” tylko inaczej się nazywa, ale prawdopodobnie  jest tak samo drobne jak geowłóknina otaczająca dren.  
    • przecież nie napisałem, że stosowanie rur drenażowych to jedyne rozwiązanie. Pytał a rury - to odpowiedziałem - proponujesz, by dedert wywalił teraz rury i studnie? Sposób francuski być może jest wieczny - tylko dlaczego nie jest powszechny - skoro najlepszy?   w ogóle nie przeczytałeś to, co napisałem - tylko dorobiłeś teorię.   Kamień ma pozwolić wodzie opadowej i gruntowej przejśc do rury drenażowej. Ma też stanowić jej otoczkę - by ta warstwa - powierzchnia oddzielała część nawodnionego terenu od budynku. Najważniejszym filtrem przepuszczającym wodę z gruntu ma być geowłóknina, potem ten kamień.  Nie ma żadnego systemu sit - natomiast ten drobny kamień przy geowłókninie, przy rurze i przy izolacji fundamentu ma po prostu być bezpieczniejszy dla tych elementów, bo będzie mniej je kaleczył. Akurat o tym drobnym kamieniu na styrofoam przeczytałem przy instrukcji producenta płyt. Ja tak zrobiłem - bo na zdrowy rozum pasuje.   W systemie francuskim jest rzeczywiście sysyem sit - ten drobny kamień działa jak geowłóknina wg mnie, dalej jest logicznie coraz grubszy - dołem gruby, bo łatwo woda powinna tam przemieszczać się.  Minusy - kwestia podłoża i gruntu wokół - jeśli będzie to teren wód gruntowych z odpowiednim gruntem dla zrobienia szlamu, błotka - to zapchanie takiego kamienistego drenu wydaje się dość prawdopodobne.   Natomiast jeśli poziom wód gruntowych jest niżej - to może być i wieczne.   Co dają studzienki i rury wg mnie? Sprawdzenie i możliwość czyszczenia rur drenażowych, przepłukanie, odszlamienie. W systemie francuzkim nic nie sprawdzisz bez wykopów.    widzę, że piszemy równocześnie     i to samo - o dziwo. jasne - u mnie rura drenarska pcv nie jest owinięta geowłókniną - geowłóknina oddziela ziemię wykopu od kamienia i drenażu.   natomiast dlatego daje się podsypkę pod rurę, a nie daje się na dno wykopu, by ta część pyłu i zanieczyszczeń z kamienia i jeszcze, co tam się przedostanie - siadła pod rurą, a nie w rurze.   co do wiecznoczności - nie wydaje mi się,by przy stojącej wodzie gruntowej i mulistym gruncie jakikolwiek system drenów był wieczny. Wtedy raczej wanna i ciężkie izolacje - a dreny sobie trza odpuścić.   Ja nie mam w ogóle wód gruntowych, bo jestem na zboczu (nie ma problemu z odprowadzeniem wody) i u mnie była kwestia wody opadowej oraz gliny wokół ruszonej kiedyś w czasie budowy domu - oraz izolacji od spodu, której nie było na części - to stary dom. No i tej się nadal nie da zrobić (chyba że przy wielkich kosztach - więc trza było poprawić otoczenie. Po zrobieniu tych drenów (i przyłożeniu płyt styro i folii kubełkowej na sucho) w ciągu 3 lat wszystko się wysuszyło....jest super Nawet tam, gdzie nie mam piwnicy (tam akurat so odizolowane fundamenty od ściany) - ale od strony zbocza - też zrobiłem dreny na głębokość tylko ok 60 cm i też są suche fundamenty pod ścianą - wcześniej były mokre. Izolację przykładałem na sucho do muru fund. + folia kubełkowa - potem ta drobna frakcja kamienia i grubszy     ale czy to wieczne - napiszę za 100 lat może    
    • Myślę, że jak ładnie „poprosisz portfelem” to chłopaki przyjadą też do ciebie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...