Skocz do zawartości

Jak pozbyć sie kamienia z wody?


jaguar mk2

Recommended Posts

Napisano
W jaki sposób najlepiej pozbyć sie kamienia z wody?
Zmiękczacz wody, ale jaki? Waterside, Tapworks, Aqua-Dial, Liff, może jakiś polski itd.
Który najlepszy, najoszczędniejszy bo to też ważne. Może jakiś nowy bez konieczności podłączania prądu Kinetico?
Może jakiś filtr pod zlew, lub na cały dom usuwający kamień?
Czekam na propozycje. icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

W jaki sposób najlepiej pozbyć sie kamienia z wody?
Zmiękczacz wody, ale jaki? Waterside, Tapworks, Aqua-Dial, Liff, może jakiś polski itd.
Który najlepszy, najoszczędniejszy bo to też ważne. Może jakiś nowy bez konieczności podłączania prądu Kinetico?
Może jakiś filtr pod zlew, lub na cały dom usuwający kamień?
Czekam na propozycje. Array="" style="vertical-align:middle" Array border="0" alt="icon_biggrin.gif">


Magnetyzer
Napisano
Magnetyzer, nie wiem czy wystarczy. Czytełem sporo pytałem hydraulików , jest tego sporo może być dobry odkamieniacz liif wrappa albo liff shortest i wiele inych ale ale: odkamieniacz podobno nie usunie kamienia tylko cos w nim zmienia, że nie przylega do rur i wymienników ciepła.
Ja chce sie pozbyć kamienia z wody bo twardość mam okropną ok 470 jednostek!
Więc coraz bardziej skłonny jestem na zmiękczacz wody i myśle o tym Waterside MC450S. (nie dodaje linku bo nie wiem czy wolno)
Za: ma chyba wszystko co potrzeba proporcjonalna regeneracja złoża, najmniejsze zużcie soli i wody, b. ładnie wygląda (ważne dla mojej żony) i produkowany w Europie całkowicie wszystkie podzespoły produkowane w UK wiec nie ma chińszczyzny.
Przeciw: Drogi, ale podobno to pierwsza liga wśród zmiękczaczy
Myślałem też Tapworsksie z tym ze tam za dodatkowe opcje trzeba dopłacać a niektóre niedostępne.
Chyba nie ma innego sposobu ja pozbyć sie kamienia z wody?
Napisano
My tez mieliśmy podobny problem zdecydowalismy sie na Waterside Culligan MC 550S ,i naprawde moge szczerze polecic! Natychmiast zauważyliśmy lepszą jakość wody
Napisano
Cytat

Magnetyzer, nie wiem czy wystarczy. Czytełem sporo pytałem hydraulików , jest tego sporo może być dobry odkamieniacz liif wrappa albo liff shortest i wiele inych ale ale: odkamieniacz podobno nie usunie kamienia tylko cos w nim zmienia, że nie przylega do rur i wymienników ciepła.
Ja chce sie pozbyć kamienia z wody bo twardość mam okropną ok 470 jednostek!
Więc coraz bardziej skłonny jestem na zmiękczacz wody i myśle o tym Waterside MC450S. (nie dodaje linku bo nie wiem czy wolno)
Za: ma chyba wszystko co potrzeba proporcjonalna regeneracja złoża, najmniejsze zużcie soli i wody, b. ładnie wygląda (ważne dla mojej żony) i produkowany w Europie całkowicie wszystkie podzespoły produkowane w UK wiec nie ma chińszczyzny.
Przeciw: Drogi, ale podobno to pierwsza liga wśród zmiękczaczy
Myślałem też Tapworsksie z tym ze tam za dodatkowe opcje trzeba dopłacać a niektóre niedostępne.
Chyba nie ma innego sposobu ja pozbyć sie kamienia z wody?



Dobry Magnetyzer lub kilka w szeregu zalety:

-to wydatek jednorazowy
- nie potrzeba takiego nadzoru kontroli
-starczy spokojnie na kilkanaście lat
-usunie kamień bo wytrąca się osad w odstojniku za magnetyzerem .
Napisano
Wszystko wskazuje, że lepszy aczkolwiek droższy zmiękczacz wody ma przewagę. Nie znamwiele osób, które by miały zainstalowany zmiękczacz i dlatego chce sie dowiedzieć faktów na forum. Bo lepiej wiedzieć zanim sie kupi takie urządzenie.
Gwarancja na zmiękczacz Waterside Ultra S 450 to 2 lata z możliwością przedłużenia do 10 lat to nie jest źle.
Nie jestem pewny co do magnetyzerów, może sie mylę.
Czy coś takiego jak odkamieniacz Liff Wrappa2 może usunąć cały kamień? Zmiękczacz każdy chwali.
Mam wodę z wodociągu wiec zanieczyszczenia jak przy wodzie ze studni odchodzą, choć zostaje ten beznadziejny jeszcze smak chloru. Ale myślę, że dobry zestaw filtrujący pod zlew np: Culligan załatwi sprawę.
A jak się troszkę cieplej zrobi to w drogę moim cztero litrowym rumakiem...
Napisano
kilka miesięcy jeden z forumkowiczów napisał mi cos takiego:

"Ja bym ci polecił zmiękczacz dowolnej firmy, ale z takimi komponentami:
- głowica Clack CI
- bypass
- mixing
Reszta zależy od składu wody."

I ja bym się tego trzymał.

Autorus
Napisano
Cytat

kilka miesięcy jeden z forumkowiczów napisał mi cos takiego:

"Ja bym ci polecił zmiękczacz dowolnej firmy, ale z takimi komponentami:
- głowica Clack CI
- bypass
- mixing
Reszta zależy od składu wody."

I ja bym się tego trzymał.

Autorus



Ja też bym sie tego trzymał gdyby nie opinia na temat tych głowic bo nie są one najlepsze, może były kiedyś.
Dla mnie b. ważne jest również zużycie wody oraz soli a w tym Clack-i nie są górą.
Z tego co wyczytałem Zmiękczacz wody Waterside MC450S ma głowice Millenium, metryczną - objętościową i Bypas i mixing, ma częściową regeneracje złoża, alarm niskiego poziomu soli, podtrzymanie pamięci chyba na 72 godz. I ważne niskie zużycie soli i wody na regenerację, a to sie dla mnie też liczy, bo koszty utrzymania są ważne.

Napisano
Nie zgodze się z tymi kosztami. Sa raczej śmieszne. Worek soli to koszt 30zł. I koniec kosztów. Czyszczenie złoża jest konieczne aby zmiękczacz pracował zakładane 10 lat. Więc czy on zużyje 100l czy 150 nie ma dla mnie znaczenia. W końcu regeneracje sie robi raz na 5000l wody.

Autorus
Napisano
Cytat

Nie zgodze się z tymi kosztami. Sa raczej śmieszne. Worek soli to koszt 30zł. I koniec kosztów. Czyszczenie złoża jest konieczne aby zmiękczacz pracował zakładane 10 lat. Więc czy on zużyje 100l czy 150 nie ma dla mnie znaczenia. W końcu regeneracje sie robi raz na 5000l wody.

Autorus



Musiał bym zmiękczacz dać tylko na wodę pitną ,a magnetyzer "kruszy" całą wodę (pralka lodówka zmywarka itd...)

Ja + 3 osoby średnio na miesiąc zużywam 14000l wody .A główne zasilenie w moim budynku przetrawia średnio 28 m3 na miesiąc .To daje 28 : 30 dni =0.93m3 na dzień. Co daje średnio 0.93 :12 godzin bo trochę śpimy itd... 0.08m3/h

Po porównaniu z wydajnością - typ IDM, przyłącze gwintowe Dn 15 -1/2"
42,00zł netto / 51,24 brutto załatwia zużycie całej chałupy na te 10 lat bezobsługowo .
http://www.elektra.internetdsl.pl/cenymag.htm

Polecam profesjonalne magnetyzery a nie samoróby .

http://www.elektra.internetdsl.pl/magnetyz.htm

typ ID o wydajności 0,3 do 1,4 m3/h
typ 1.4/5.5-M o wydajności 1,4 do 5,5 m3/h
typ 5.8/23.5-M o wydajności 5,8 do 23,5 m3/h
typ 13/51-M o wydajności 13 do 51 m3/h
typ PW o wydajności 30 do 120 m3/h
typ ZW o wydajności 125 do 620 m3/h
typ EC o wydajności 625 do 2500 m3/h
Napisano
Cytat

zagmatwane strasznie to co piszecie.
Inaczej.
Mam pytanie.
Czy w miejscu w którym mam filtr wody - mogę coś założyć?
Jeśli tak - to co.
Wy piszecie - ja zakładam.....


A gdzie masz ten filtr Bobiczku ? icon_wink.gif
Napisano
no na wejściu - wiesz - taki plastikowy i tam mam na razie filtr sznurkowy.
Mógłbym tam wpierniczyć coś takiego - żeby woda była lepsza?
Oczywiście węglowy nie spowoduje wody bez kamienia pewnie....
Napisano
Cytat

no na wejściu - wiesz - taki plastikowy i tam mam na razie filtr sznurkowy.
Mógłbym tam wpierniczyć coś takiego - żeby woda była lepsza?
Oczywiście węglowy nie spowoduje wody bez kamienia pewnie....



Węglowy jest niezły ale na chlor na 2-3 miesiące .Opłaty za wodę idą w górę a tu jeszcze co 2 miechy filtr .

Najtaniej wychodzi eksploatacja filtr mechaniczny + magnetyzer.
Napisano
Pracowałem kiedyś w szpitalu w serwisie sztucznej nerki. Tam miałem pod opieką również instalację do oczyszczania wody: podwójna odwrócona osmoza... jak ktoś chce, to mogę ściągnąć dokumentację...
Napisano
Cytat

Węglowy jest niezły ale na chlor na 2-3 miesiące .Opłaty za wodę idą w górę a tu jeszcze co 2 miechy filtr .

Najtaniej wychodzi eksploatacja filtr mechaniczny + magnetyzer.



ha.
znaczy się - "będę miał grzałki wszystkie białe niestety"
Napisano
Wszystkie obliczenia jedno a praktyka to co innego.
Nie ma szans aby magnetyzer usunął cały kamień, może być jako urządzenie pomocnicze.
Nawet jeśli jest tanie to nie znaczy, że będzie działało,
Taka ilość kamienia jaka jest usuwana przez zmiękczacz to wybaczcie ale odkamieniacz wody nie da rady nawet najlepszy.
Coraz wiecej pytam i nie wiem ale niezaprzeczalny jeszcze nic lepszego nie wynaleziono od zmiękczacza wody, każdy wam to powie.
Nawet odwrócona osmoza przy twardej wodzie nie bedzie pracować tak jak powinna, nie wytrzymają membrany. A nikt nie słyszałem aby polecał odkamieniacz przed odwróconą osmozą.
No to może jakiś tańszy zmieczacz: Liff 2010v
Ktoś go może używa, potrzebuje rzetelnych wypowiedzi a nie licytowania sie.



Napisano
Może jakiś filtr pod zlew bym sobie zapodał?


Cytat

My tez mieliśmy podobny problem zdecydowalismy sie na Waterside Culligan MC 550S ,i naprawde moge szczerze polecic! Natychmiast zauważyliśmy lepszą jakość wody


Witam.
A gdzie Basiu kupiłaś swój zmiękczacz? Czy montował ci serwis fabryczny czy sama.
Słyszałem, że wiele osób sama montuje te zmiękczacze bo montaż nie jest skomplikowany, może bym dał radę.
Sam już nie wiem.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Witam, Bardziej niż filtr nadawałby się magnetyzer.Nie stosowałem takie wynalazku ale ponoć to działa (nawet w profesjonalnych układach zasilania - np. w drukarniach stosuje się magnetyzery "na kamień").
Napisano
Cytat

Witam, Bardziej niż filtr nadawałby się magnetyzer.Nie stosowałem takie wynalazku ale ponoć to działa (nawet w profesjonalnych układach zasilania - np. w drukarniach stosuje się magnetyzery "na kamień").


Jakiś filtr musi być lub odmulacz za magnetyzerem .
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Jakiś filtr musi być lub odmulacz za magnetyzerem .



A może stacja uzdatniania wody?

usuwa jony wapnia i magnezu a nie tylko je wytrąca.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
No i po sprawie icon_biggrin.gif
Zakupiłem zmiękczacz Aqua-Dial Prismertec
Miałem do wyboru kilka opcji ale, że u mnie główny zawór znajduje sie w szafce pod zlewem zostało tylko zmontować tam zmiękczacz.
Na placu boju do wyoru został Waterside MC450S albo Aqua-Dial Softlife lub Prismertec
Po krótkiej analizie i oględzinach miejsca strwierdziłem za aprobatą instalatora, że najlepszy będzie Prismertec bo zostanie mi dużo miejsca, które zostanie wykorzystane na montaż filtra wody.
Po podłączeniu zmiękczacza wymusiliśmy regenerację, która trwałą ok 1.5godziny. Po tym na wyświetlaczu pojawiła się informacja o pojmności zmiękczacza (Zmiękczacz wody Aqua-Dial miał twardość wody ustawiona na 300 jednostek i zmieniliśmy to na 400 bo taka jest u nas.
Woda po puszczeniu z kranu nie wyglądała za ciekawie miałą pomarańczowawy kolor ale po chwili było już super. Dla pewności jeszcze raz wymusiliśmy regeneracje.
Przyznam szczerze, że woda jest fantastyczna!!
Polecam wszystkim tylko zmiękczacz i mogę z pewnością polecić Aqua-Dial Prismertec, Waterside ma znajomy tylko on ma więcej miejsa w szafce.
Dodatkowo założyliśmy filtr wody, który kupiliśmy za pół ceny Cullligan DW100 bo wszystko kupowaliśmy w jednym miejscu.
Wszystko w jednym miejscu.
Jeśli mogę polecić to polecam, będe na bieżąco informował o poczynaniach zmiękczacza tzn zużycie soli i wody
www.aqua-woda.pl
Napisano
Cytat

No i po sprawie Array="" style="vertical-align:middle" Array border="0" alt="icon_biggrin.gif">
Zakupiłem zmiękczacz Aqua-Dial Prismertec
Miałem do wyboru kilka opcji ale, że u mnie główny zawór znajduje sie w szafce pod zlewem zostało tylko zmontować tam zmiękczacz.
Na placu boju do wyoru został Waterside MC450S albo Aqua-Dial Softlife lub Prismertec
Po krótkiej analizie i oględzinach miejsca strwierdziłem za aprobatą instalatora, że najlepszy będzie Prismertec bo zostanie mi dużo miejsca, które zostanie wykorzystane na montaż filtra wody.
Po podłączeniu zmiękczacza wymusiliśmy regenerację, która trwałą ok 1.5godziny. Po tym na wyświetlaczu pojawiła się informacja o pojmności zmiękczacza (Zmiękczacz wody Aqua-Dial miał twardość wody ustawiona na 300 jednostek i zmieniliśmy to na 400 bo taka jest u nas.
Woda po puszczeniu z kranu nie wyglądała za ciekawie miałą pomarańczowawy kolor ale po chwili było już super. Dla pewności jeszcze raz wymusiliśmy regeneracje.
Przyznam szczerze, że woda jest fantastyczna!!
Polecam wszystkim tylko zmiękczacz i mogę z pewnością polecić Aqua-Dial Prismertec, Waterside ma znajomy tylko on ma więcej miejsa w szafce.
Dodatkowo założyliśmy filtr wody, który kupiliśmy za pół ceny Cullligan DW100 bo wszystko kupowaliśmy w jednym miejscu.
Wszystko w jednym miejscu.
Jeśli mogę polecić to polecam, będe na bieżąco informował o poczynaniach zmiękczacza tzn zużycie soli i wody
www.aqua-woda.pl



No to teraz bratku się odkryłeś hehehe.
Napisano
Cytat

No i po sprawie icon_biggrin.gif
Zakupiłem zmiękczacz Aqua-Dial Prismertec
Miałem do wyboru kilka opcji ale, że u mnie główny zawór znajduje sie w szafce pod zlewem zostało tylko zmontować tam zmiękczacz.
Na placu boju do wyoru został Waterside MC450S albo Aqua-Dial Softlife lub Prismertec
Po krótkiej analizie i oględzinach miejsca strwierdziłem za aprobatą instalatora, że najlepszy będzie Prismertec bo zostanie mi dużo miejsca, które zostanie wykorzystane na montaż filtra wody.
Po podłączeniu zmiękczacza wymusiliśmy regenerację, która trwałą ok 1.5godziny. Po tym na wyświetlaczu pojawiła się informacja o pojmności zmiękczacza (Zmiękczacz wody Aqua-Dial miał twardość wody ustawiona na 300 jednostek i zmieniliśmy to na 400 bo taka jest u nas.
Woda po puszczeniu z kranu nie wyglądała za ciekawie miałą pomarańczowawy kolor ale po chwili było już super. Dla pewności jeszcze raz wymusiliśmy regeneracje.
Przyznam szczerze, że woda jest fantastyczna!!
Polecam wszystkim tylko zmiękczacz i mogę z pewnością polecić Aqua-Dial Prismertec, Waterside ma znajomy tylko on ma więcej miejsa w szafce.
Dodatkowo założyliśmy filtr wody, który kupiliśmy za pół ceny Cullligan DW100 bo wszystko kupowaliśmy w jednym miejscu.
Wszystko w jednym miejscu.
Jeśli mogę polecić to polecam, będe na bieżąco informował o poczynaniach zmiękczacza tzn zużycie soli i wody
www.aqua-woda.pl



Myślałby kto, żeś ty jeden taki fantastyczny a reszta to idioci.
Napisano
Cytat

Myślałby kto, żeś ty jeden taki fantastyczny a reszta to idioci.



Ale nie wiem o co tu chodzi.
Czy jeśli plecam komus kogos to muszę podawać z nazwiska?
Nikogo nie reklamuje.
A co wybrałem to również z polecenia.
Bez takich idiotów, któzy myśl, że mają po kilka tys postó i wszystkie rozumy pozjadali.
Każdy z was siedzi i uważa innych za idiotów jeśli nie wybierzemy co oferujecie. Banda kretynów.
icon_biggrin.gif

Cytat

Ale nie wiem o co tu chodzi.
Czy jeśli plecam komus kogos to muszę podawać z nazwiska?
Nikogo nie reklamuje.
A co wybrałem to również z polecenia.
Bez takich idiotów, któzy myśl, że mają po kilka tys postó i wszystkie rozumy pozjadali.
Każdy z was siedzi i uważa innych za idiotów jeśli nie wybierzemy co oferujecie. Banda kretynów.
icon_biggrin.gif




Chyba musze troszkę ochłonąć i poczytać wasze posty abe sobie to i owo przeanalizować i zobaczyć pod iloma nickami sie podszywacie. Będzie niezły ubaw icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Ale nie wiem o co tu chodzi.
Czy jeśli plecam komus kogos to muszę podawać z nazwiska?
Nikogo nie reklamuje.
A co wybrałem to również z polecenia.
Bez takich idiotów, któzy myśl, że mają po kilka tys postó i wszystkie rozumy pozjadali.
Każdy z was siedzi i uważa innych za idiotów jeśli nie wybierzemy co oferujecie. Banda kretynów.

Chyba musze troszkę ochłonąć i poczytać wasze posty abe sobie to i owo przeanalizować i zobaczyć pod iloma nickami sie podszywacie. Będzie niezły ubaw



Bratku nie strasz bo się ze-srasz ,a i tak od ciebie nie kupię tego badziewia co tu reklamujesz.
Zmiękczacz usuwa skutecznie forsę z kieszeni .
Cytat

Zakupiłem zmiękczacz Aqua-Dial Prismertec


Sprzedajesz zmiękczacz Aqurna-Debila Posmortrisz
Napisano
Chmmmm tak za boardzo to nie wiem co te stare pryki mają ze sprzedawaniem.
Wyniki śledztwa:
Każdy z tych samozwańczych mędrców wciska swoje produkty nie zoriętowanym forumowiczom.
A osoby, które nie zgadzają sie z ich teoriami i tylko wspomną o innym produkcie (jeszcze nie wiem czy dobry czy badziewie icon_biggrin.gif ) to są prawie linczowani.
O "mądre głowy" chyba nie tędy droga
Forum jest dla wszystkich a nie tylko dla was, nie sądzicie?

Wyniki śledztwa"
Animus - posiada co najmniej 10 różnych pseudonimów, wciska ludziom swoje produkty nie wiem czy dobre czy badziewie.
I tak sie nazywa człowiekiem czynu...
Żenada icon_confused.gif??:

Teraz wracając do tematu, czy filtr odwróconej osmozy montuje sie za zmiękczaczem czy na twardą wode?
Jak to sie ma do pracy filtra i czy ten rodzaj filtra wyłapie wszystkie cząstki sodu po zmiękczaczu?
Napisano
Cytat

czy filtr odwróconej osmozy montuje sie za zmiękczaczem czy na twardą wode?



Za. Odwrócona osmoza jest na końcu (najlepiej podwójna). Taki jesteś fachman, a nie wiesz? To co w końcu sprzedajesz? Kit?
Napisano
No właśnie nie wiem.
Jak bym wiedział to bym nie pytał.
Jeżeli będe zmieniał prace to zgłosze sie do ciebie na praktyki.
Ale nie odpowiedziałeś na pytanie dlaczego za a nie przed i czy jony sodu usunie odwrócona osmoza.

Napisano
Cytat

Wyniki śledztwa"
Animus - posiada co najmniej 10 różnych pseudonimów, wciska ludziom swoje produkty nie wiem czy dobre czy badziewie.
I tak sie nazywa człowiekiem czynu...
Żenada



Jeżeli kłamstwo przychodzi ci tak łatwo to co można powiedzieć o twojej chorobie umysłowej ?
Może obniżona sprawność psychiczna i nie osiągnięty etap myślenia abstrakcyjnego w rozwoju poznawczym.
Napisano
Cytat

Bez takich idiotów, któzy myśl, że mają po kilka tys postó i wszystkie rozumy pozjadali.
Każdy z was siedzi i uważa innych za idiotów jeśli nie wybierzemy co oferujecie. Banda kretynów.
icon_biggrin.gif

Chyba musze troszkę ochłonąć i poczytać wasze posty abe sobie to i owo przeanalizować i zobaczyć pod iloma nickami sie podszywacie. Będzie niezły ubaw icon_smile.gif



eeeeee... przegiąłeś "banana"....
A czytałem Cię nawet z ciekawością.
Pa
Napisano
Cytat

Proponuje zmienic forum, jeżeli chcesz okładać inwektywami innych użytkowników.



No właśnie

Cytat

Wyniki śledztwa"
Animus - posiada co najmniej 10 różnych pseudonimów, wciska ludziom swoje produkty nie wiem czy dobre czy badziewie.
I tak sie nazywa człowiekiem czynu...
Żenada icon_confused.gif??:



icon_mrgreen.gif


I jeszcze:

Cytat

Bez takich idiotów, któzy myśl, że mają po kilka tys postó i wszystkie rozumy pozjadali.
Każdy z was siedzi i uważa innych za idiotów jeśli nie wybierzemy co oferujecie. Banda kretynów.



Jak na protestującego - to nieźle.
Napisano
Cytat

Wyniki śledztwa"
Animus - posiada co najmniej 10 różnych pseudonimów, wciska ludziom swoje produkty nie wiem czy dobre czy badziewie.
I tak sie nazywa człowiekiem czynu...
Żenada icon_confused.gif??:


Jeśli chcesz kogoś demaskować to powinieneś ujawnić wyniki "śledztwa" bo w formie w jakiej je podałeś to każdy może o każdym tak powiedzieć.
Jak dla mnie to do tej pory jest to pomówienie zasługujące na zainteresowanie moderatora

Cytat

Teraz wracając do tematu, czy filtr odwróconej osmozy montuje sie za zmiękczaczem czy na twardą wode?
Jak to sie ma do pracy filtra i czy ten rodzaj filtra wyłapie wszystkie cząstki sodu po zmiękczaczu?


Cytat

No właśnie nie wiem.
Jak bym wiedział to bym nie pytał.
Jeżeli będe zmieniał prace to zgłosze sie do ciebie na praktyki.
Ale nie odpowiedziałeś na pytanie dlaczego za a nie przed i czy jony sodu usunie odwrócona osmoza.


Nie rozumiem skąd u Ciebie kolego przeświadczenie że ktoś ma być zobowiązany do udzielenia Ci odpowiedzi.
Na forum pytać może każdy, to fakt, ale chamska forma pytania świadczy o pytającym, a obrzucanie innych inwektywami... no cóż, moderator przy Tobie nudzić się nie będzie. icon_mrgreen.gif
Napisano (edytowany)
Oj chyba za bardzo zboczyliście z kursu... icon_smile.gif
Propnuje wrócić do tematu i nie podniecać się zbytnio.
Myślałem, że zadając pytanie na forum mogę oczekiwać odpowiedzi, a jeżeli jej nie znasz to prosiłbym nie zaśmiecać tematu wypocinami. Edytowano przez jaguar mk2 (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
    • Duża różnica między temperaturą zasilania a temperaturą podłogi oraz niska temperatura w pokoju, mimo stosunkowo ciepłej posadzki, wynikają z kilku powiązanych ze sobą czynników. Kluczową rolę odgrywa tu brak ocieplenia budynku, co w połączeniu ze specyfiką ogrzewania podłogowego prowadzi do opisywanych przez Pana zjawisk.    Brak izolacji termicznej domu.   W takim budynku ciepło ucieka na zewnątrz w znacznie większym stopniu niż w budynkach ocieplonych. Straty ciepła mogą sięgać nawet 20-25% przez same ściany zewnętrzne oraz 10-15% przez podłogi i fundamenty.   W Pana przypadku oznacza to, że ciepło dostarczane przez wodę w rurach ogrzewania podłogowego, zamiast efektywnie ogrzewać jastrych (wylewkę), a następnie pomieszczenie, jest w pewnej mierze "tracone" i przenika przez niezaizolowane ściany zewnętrzne. System grzewczy musi więc pracować ze znacznie wyższą mocą (wyższa temperatura zasilania), aby skompensować te straty. To właśnie ta "walka" instalacji z ciągłą ucieczką ciepła jest głównym powodem, dla którego mimo wody o temperaturze 45°C, podłoga nagrzewa się tylko nieznacznie.     Fakt, że podłoga staje się zimniejsza w miarę zbliżania się do ściany zewnętrznej, mimo że tam również dociera woda z zasilania, wynika z dwóch powodów: Intensywne oddawanie ciepła: Nieocieplona ściana zewnętrzna działa jak duży "odbiornik" zimna, co powoduje bardzo szybkie wychładzanie się fragmentu podłogi znajdującego się w jej pobliżu.   Spadek temperatury wody: Woda w rurze, płynąc w kierunku ściany zewnętrznej, oddaje ciepło do jastrychu. Gdy zawraca i płynie z powrotem, jest już znacznie chłodniejsza, co dodatkowo potęguje efekt chłodniejszej podłogi w dalszej części pętli.   W pomieszczeniach ze strefami o zwiększonych stratach ciepła, jak przy ścianach zewnętrznych, często stosuje się układ ślimakowy lub zagęszcza się rury, aby zapewnić bardziej równomierny rozkład temperatury.   Ogrzewanie podłogowe charakteryzuje się dużą bezwładnością cieplną, co oznacza, że nagrzewa się i stygnie powoli. W dobrze zaizolowanym budynku wylewka po nagrzaniu długo utrzymuje ciepło. W Pana przypadku proces ten jest szybszy. Zanim wylewka zdąży się w pełni nagrzać i zakumulować wystarczającą ilość energii, znaczną jej część traci do otoczenia (przez ściany i grunt). Można to porównać do próby napełnienia dziurawego wiadra – mimo ciągłego dolewania wody, jej poziom nie podnosi się znacząco.   Podłoga nie nadąża się zagrzać, ponieważ ciepło, które otrzymuje od instalacji, jest niemal natychmiast "wysysane" przez nieocieplone przegrody budynku. Duża różnica między temperaturą wody a podłogi oraz niska temperatura w pokoju to bezpośredni skutek ogromnych strat ciepła, charakterystycznych dla starych, nieocieplonych domów.   Aby zapewnić samo odpowietrzenie się instalacji, przepływ powinien być większy niż 0,7 l/min. Maksymalny przepływ: Zazwyczaj nie zaleca się, aby przepływ w rurach (np. PEX 16, 17, 18 mm) był większy niż 2,5 l/min, aby nie przekroczyć dopuszczalnej straty ciśnienia (ok. 20 kPa) w pętli.     Dopiero po przeprowadzeniu termomodernizacji budynku (ocieplenie ścian, fundamentów, ewentualna wymiana okien) będzie Pan mógł w pełni docenić efektywność i komfort ogrzewania podłogowego, które będzie mogło pracować przy znacznie niższej temperaturze zasilania oraz będzie można zmniejszyć  przepływ czynnika grzejnego ustawiony teraz na 2.5l.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...