Skocz do zawartości

Solary słoneczne - czy warto? jak wybrać?


Marcin123

Recommended Posts

Solary słoneczne, wiem, że temat ten był na forum wielokrotnie poruszany. co jest najważniejsze przy wyborze solarów słonecznych? Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć jakie parametry solarów sa najważniejsze przy ich wybieraniu? Na co zwórcić uwagę, żeby nie dac zrobić się w balona przez sprzedawcę?
Link do komentarza
Cytat

Solary słoneczne, wiem, że temat ten był na forum wielokrotnie poruszany. co jest najważniejsze przy wyborze solarów słonecznych? Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć jakie parametry solarów sa najważniejsze przy ich wybieraniu? Na co zwórcić uwagę, żeby nie dac zrobić się w balona przez sprzedawcę?


Jeżeli już tak duże zużycie wody się zakłada? to lepiej termę z pompą ciepła - taniej pewniej trwalej i cały rok.
Link do komentarza
"W praktyce użyteczna jest przede wszystkim informacja o rocznym uzysku energii z 1 m2 powierzchni kolektora słonecznego, pod warunkiem jednak że procedura badawcza była taka sama, co w praktyce oznacza, że badania musiała przeprowadzić ta sama instytucja, bo międzynarodowej normy określającej jak zbadać uzysk energetyczny kolektora wciąż nie ma. Najczęściej jest to szwajcarski instytut SPF w Rapperswilu. "

Więcej w artykule pt. Parametry i certyfikaty kolektorów słonecznych
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Cytat

"W praktyce użyteczna jest przede wszystkim informacja o rocznym uzysku energii z 1 m2 powierzchni kolektora słonecznego, pod warunkiem jednak że procedura badawcza była taka sama, co w praktyce oznacza, że badania musiała przeprowadzić ta sama instytucja, bo międzynarodowej normy określającej jak zbadać uzysk energetyczny kolektora wciąż nie ma. Najczęściej jest to szwajcarski instytut SPF w Rapperswilu. "

Więcej w artykule pt. Parametry i certyfikaty kolektorów słonecznych


Po mimo, że redakcja powinna być dla nas "guru" to nie zgodzę się z częścią zacytowanego artykułu.
A to dla tego, że konia z rzędem temu kto wie jak naprawdę zinterpretować wskaźniki strat ciepła. A szczególnie osoby chcący mieć kolektory a nie mający zielonego pojęcia o metodach badań.
Uzysk z metra kwadratowego przy kolektorach próżniowych - tylko jak się liczy ten metr kwadratowy, też konia z rzędem.
Najważniejszym parametrem do porównań kolektorów próżniowych jest uzysk z całego kolektora, więcej: =http://www.bachus.com.pl/wicia/index.php?site=publikacja5
Są tam tabele porównań różnych kolektorów, w odniesieniu również do cen. A co nie zrozumiałe to wytłumaczę
pozdrawiam.
Witold Edytowano przez bachus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Witam,

kilka punktów na które z mojego doświadczenia należy zwrócić uwagę:

1. Odpowiedni dobór instalacji solarnej
Ważne jest, aby instalacji nie przewymiarować, pakiety solarne należy dostosować do faktycznego zużycia wody. W przeciwnym wypadku glikol będzie się przegrzewać i straci swoje właściwości.

2. Powierzchnia kolektorów słonecznych a nie ilość płyt na dachu.
Jest to również ważne z uwagi, że dotacja jest przyznawana do m2 kolektorów a nie do ilości płyt

3. Wydajność kolektorów słonecznych - to najważniejszy parametr, który opisuje jaką moc grzewczą mamy do dyspozycji. Edytowano przez Redakcja (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Witam,

kilka punktów na które z mojego doświadczenia należy zwrócić uwagę:

1. Odpowiedni dobór instalacji solarnej
Ważne jest, aby instalacji nie przewymiarować, pakiety solarne należy dostosować do faktycznego zużycia wody. W przeciwnym wypadku glikol będzie się przegrzewać i straci swoje właściwości.



A można wiedzieć w jaki sposób wyższa temperatura ?uszkadza? glikol ?

Jakież to zjawiska (fizyczne, bądź chemiczne) powodują ?stracenie właściwości glikolu? i jakich to (konkretnie) właściwości.
Link do komentarza
Cytat

A można wiedzieć w jaki sposób wyższa temperatura „uszkadza” glikol ?

Jakież to zjawiska (fizyczne, bądź chemiczne) powodują „stracenie właściwości glikolu” i jakich to (konkretnie) właściwości.



procenty "wyparowują" icon_biggrin.gif (przez ścianki). I potem glikol zamarza w zimie.
Link do komentarza
Cytat

Przegrzany glikol zmienia się w czarny żel, gęstnieje i wydzielają się farfocle oczywiście wtedy nadaje się tylko do wymiany.

Dobra automatyka np. SOM 6 plus powinna zabezpieczać przed przegrzaniem glikolu pod warunkiem, że nie jest to najtańsze rozwiązanie.



Przy naszych temperaturach to ciężkie do zrobienia...
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Przegrzany glikol zmienia się w czarny żel, gęstnieje i wydzielają się farfocle oczywiście wtedy nadaje się tylko do wymiany.

Dobra automatyka np. SOM 6 plus powinna zabezpieczać przed przegrzaniem glikolu pod warunkiem, że nie jest to najtańsze rozwiązanie.


Witam.
A to ciekawe jak automatyka zabezpiecza przed przegrzaniem glikolu?
pozdrawiam
Witold Edytowano przez bachus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość mhtyl
Cytat

Witam.
A to ciekawe jak automatyka zabezpiecza przed przegrzaniem?
pozdrawiam
Witold


Nie jestem fachowcem w tej dziedzinie, coś tam wiem, ale jak czytam takie bzdury to mnie ponosi i muszę napisać parę słów na odprężenie. Wystarczy poczytać pierwszy lepszy artykuł lub folder producenta solarów aby o tym się dowiedzieć i wtedy już nie będzie to takie CIEKAWE.
Link do komentarza
Cytat

Nie jestem fachowcem w tej dziedzinie, coś tam wiem, ale jak czytam takie bzdury to mnie ponosi i muszę napisać parę słów na odprężenie. Wystarczy poczytać pierwszy lepszy artykuł lub folder producenta solarów aby o tym się dowiedzieć i wtedy już nie będzie to takie CIEKAWE.


Witam.
Tak się składa, że kolektorami zajmuję się zawodowo od 15 lat. I wydaje mi się , że też coś tam wiem.
Problem stagnacji jest nie do końca rozwiązany w instalacjach solarnych. To, że instalacja powinna wytrzymać stagnację to wcale nie znaczy, że glikol wytrzyma. A szczególnie, że będzie się to powtarzać. Jedynym sposobem zabezpieczenia się jest:
Jeżeli zbiornik nie może skumulować więcej ciepła to elektro zawór wypuści część gorącej wody gdzie w jej miejsce napłynie zimna i sytuacja wróci do normy. Ale co będzie jeżeli nastąpi zanik napięcia?. To i elektronika nic nie pomoże! Można wstawić upsa ale to nie ma nic wspólnego z elektroniką. W opisanej sytuacji można włączyć pompę na stałe i wyprowadzać ciepło w nocy na kolektory ale przy próżniówkach ten numer nie przejdzie. Przy dłuższych wyjazdach (wakacje) co zrobić z kumulowanym ciepłem a nie zużywanym? Szczególnie przy próżniówkach? Przy płaskich funkcja wakacyjna.
Można też zasłonić kolektory, ale nie każdy wejdzie na dach. Są to raczej zabezpieczenia mechaniczne, stąd moja nieposkromiona ciekawość.
I tak można by mnożyć sytuacje i będzie to jednak CIEKAWE.
Są sposoby wykonania instalacji pozbawione większości kłopotów wyżej opisanych, ale są to jednak zabezpieczenia mechaniczne a to już inna bajka.
A na marginesie radzę przeczytać co piszą w instrukcji na temat przegrzania i co jest zabezpieczone przed przegrzaniem a co nie.
A tak dla pełnego odprężenia to zacytuj pierwszy lepszy ten artykuł, może ja mam faktycznie braki w wiadomościach.
pozdrawiam.
Witold Edytowano przez bachus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość mhtyl
Cytat

Witam.
Tak się składa, że kolektorami zajmuję się zawodowo od 15 lat. I wydaje mi się , że też coś tam wiem.
Problem stagnacji jest nie do końca rozwiązany w instalacjach solarnych. To, że instalacja powinna wytrzymać stagnację to wcale nie znaczy, że glikol wytrzyma. A szczególnie, że będzie się to powtarzać. Jedynym sposobem zabezpieczenia się jest:
Jeżeli zbiornik nie może skumulować więcej ciepła to elektro zawór wypuści część gorącej wody gdzie w jej miejsce napłynie zimna i sytuacja wróci do normy. Ale co będzie jeżeli nastąpi zanik napięcia?. To i elektronika nic nie pomoże! Można wstawić upsa ale to nie ma nic wspólnego z elektroniką. W opisanej sytuacji można włączyć pompę na stałe i wyprowadzać ciepło w nocy na kolektory ale przy próżniówkach ten numer nie przejdzie. Przy dłuższych wyjazdach (wakacje) co zrobić z kumulowanym ciepłem a nie zużywanym? Szczególnie przy próżniówkach? Przy płaskich funkcja wakacyjna.
Można też zasłonić kolektory, ale nie każdy wejdzie na dach. Są to raczej zabezpieczenia mechaniczne, stąd moja nieposkromiona ciekawość.
I tak można by mnożyć sytuacje i będzie to jednak CIEKAWE.
Są sposoby wykonania instalacji pozbawione większości kłopotów wyżej opisanych, ale są to jednak zabezpieczenia mechaniczne a to już inna bajka.
A na marginesie radzę przeczytać co piszą w instrukcji na temat przegrzania i co jest zabezpieczone przed przegrzaniem a co nie.
A tak dla pełnego odprężenia to zacytuj pierwszy lepszy ten artykuł, może ja mam faktycznie braki w wiadomościach.
pozdrawiam.
Witold


Jak sam napisałeś ,jakieś tam zabezpieczenie jest przed przegrzaniem. Mi chodziło to co napisałeś cytuję-"A to ciekawe jak automatyka zabezpiecza przed przegrzaniem?" odebrałem to że automatyka nie zabezpiecza przed przegrzaniem. A jak zabezpiecza,jak działa to z grubsza napisałeś. Ja jak wspomniałem nie jestem na razie zainteresowany tym tematem bo nie zamierzam w najbliższym czasie montować solarów, wystarczą mi że tak powiem ogólne informacje jak to działa. Gdy przyjdzie czas ,że będę miał zamiar założyć solary to na pewno temat zgłębię.
Link do komentarza
Cytat

Jak sam napisałeś ,jakieś tam zabezpieczenie jest przed przegrzaniem. Mi chodziło to co napisałeś cytuję-"A to ciekawe jak automatyka zabezpiecza przed przegrzaniem?" odebrałem to że automatyka nie zabezpiecza przed przegrzaniem.


Witam.
I właśnie o to mi chodziło - automatyka nie zabezpiecza kolektrów przed przegrzaniem a w konsekwencji tego glikol ulega degradacji, stąd moje zdziwienie.
Ale autor tego postu już nie wyjaśnił.
pozdrawiam.
Witold
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Siema wszystkim, Planuję ogarnąć pompę ciepła do nowego domu (150 m², pod Warszawą) i trochę w tym temacie raczkuję. Niby teraz wszyscy to montują, ale jak przychodzi co do czego, to człowiek głupieje od tych wszystkich opcji i cen.   Macie może jakieś doświadczenia? Ile Was wyniosła pompa razem z montażem? Bo jak patrzę na oferty, to czasem różnice są po 20-30 tys. zł między firmami i nie wiem o co chodzi.   Dom będzie dobrze zaizolowany, nowa technologia, więc myślę że pompa powietrze-woda da radę, ale jak macie jakieś tipy typu co warto sprawdzić przed podpisaniem umowy albo czego unikać, to będę wdzięczny za każdą radę.   Z góry dzięki!
    • To moja instalacja wydaje mi się ze to typ zamknięty choć kompletnie na tym się nie znam. Kocioł na węgiel znika chcę przejść na zasilenie lpg z Gaspolu i pytam o kotły bo dostałem 2 opcje -kocioł gazowy firmy Termet: Gold Plus II 20 + Termet SG Plus 120 + regulator Termet ST-292 v3 + czujnik temp. zewn -VIESSMANN Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów zasobnik na ciepłą wodę oczywiście mogę wybrać co innego stąd mój post by poznać opinie większej ilości osób. zasobnik wody ACV SMART 210 litrów wymiennik stal nierdzewna to moj pomysł wydaje mi się ze jest całkiem oki ale co do kotłów to brak pomysłu.  
    • A jaka ta "podłoga' jest teraz? Z czego zrobiona?
    • Jak nie planujesz izolacji od ziemi, czyli jak masz ściany piwnicy nieocieplone, to w miarę wyrównywnujesz powierzchnię, kładziesz folie budowlaną, wywijasz ją na wysokość docelowej wylewki, kładziesz rurki takie najlepiej pół cala dzieląc całą powierzchnię np na 3 części lub na 4. Pozimujujesz je za pomocą kupek z betonu. Po zastygnięciu wylewasz beton B20 lub B25, rozprowadzasz łatą i gotowe. Pracę możesz podzielić na te części, które są odgrodzone rurkami, będzie Ci łatwiej zaciągać. Potem w zależności od temperatury i wilgotności, a to trzeba organoleptycznie ocenić, zacierasz pacą sttropianową. Przy niskiej wilgotność w granicach 40-50% można to już zacierać po 4-5 godzinach, przy wyższej odpowiednio dłużej, czyli po 6-7 godzinach. Kałdziesz najlepiej płytę styropianową tak, żeby można było na niej stanąć i dostać się do całej powierzchni. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Po rozejrzeniu sie w temacie, bylo oczywiste, ze tylko frezowy .     Ulatwianie sobie pracy jest bardzo bliskie memu sercu. Nie lubie sie przemeczac . Oczywiscie, nie potrzebuje RR w postaci Makity z filmiku, znalazlam cos takiego: marka Tokachi ale to tylko tak z japonska wyglada.         @animus   Dzieki za troske o moje bezpieczenstwo w czasie pracy z rozdrabniaczem . Jesli chodzi o pilarke, to chyba to nie bedzie akumulatorowa. Zreszta, w tej chwili pilniejszym zakupem jest rozdrabniarka, bo zapasy drewna do kozy powinny wystarczyc do lata.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...