Skocz do zawartości

Solary słoneczne - czy warto? jak wybrać?


Marcin123

Recommended Posts

Napisano
Solary słoneczne, wiem, że temat ten był na forum wielokrotnie poruszany. co jest najważniejsze przy wyborze solarów słonecznych? Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć jakie parametry solarów sa najważniejsze przy ich wybieraniu? Na co zwórcić uwagę, żeby nie dac zrobić się w balona przez sprzedawcę?
Napisano
Cytat

Solary słoneczne, wiem, że temat ten był na forum wielokrotnie poruszany. co jest najważniejsze przy wyborze solarów słonecznych? Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć jakie parametry solarów sa najważniejsze przy ich wybieraniu? Na co zwórcić uwagę, żeby nie dac zrobić się w balona przez sprzedawcę?


Jeżeli już tak duże zużycie wody się zakłada? to lepiej termę z pompą ciepła - taniej pewniej trwalej i cały rok.
Napisano
"W praktyce użyteczna jest przede wszystkim informacja o rocznym uzysku energii z 1 m2 powierzchni kolektora słonecznego, pod warunkiem jednak że procedura badawcza była taka sama, co w praktyce oznacza, że badania musiała przeprowadzić ta sama instytucja, bo międzynarodowej normy określającej jak zbadać uzysk energetyczny kolektora wciąż nie ma. Najczęściej jest to szwajcarski instytut SPF w Rapperswilu. "

Więcej w artykule pt. Parametry i certyfikaty kolektorów słonecznych
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Witam, Wysokie koszty ogrzewania skłaniają do poszukiwania alternatywnych źródeł energii. W naszym kraju dobrze spisują się kolektory słoneczne wykorzystujące energię promieni słonecznych do ogrzewania.
Napisano (edytowany)
Cytat

"W praktyce użyteczna jest przede wszystkim informacja o rocznym uzysku energii z 1 m2 powierzchni kolektora słonecznego, pod warunkiem jednak że procedura badawcza była taka sama, co w praktyce oznacza, że badania musiała przeprowadzić ta sama instytucja, bo międzynarodowej normy określającej jak zbadać uzysk energetyczny kolektora wciąż nie ma. Najczęściej jest to szwajcarski instytut SPF w Rapperswilu. "

Więcej w artykule pt. Parametry i certyfikaty kolektorów słonecznych


Po mimo, że redakcja powinna być dla nas "guru" to nie zgodzę się z częścią zacytowanego artykułu.
A to dla tego, że konia z rzędem temu kto wie jak naprawdę zinterpretować wskaźniki strat ciepła. A szczególnie osoby chcący mieć kolektory a nie mający zielonego pojęcia o metodach badań.
Uzysk z metra kwadratowego przy kolektorach próżniowych - tylko jak się liczy ten metr kwadratowy, też konia z rzędem.
Najważniejszym parametrem do porównań kolektorów próżniowych jest uzysk z całego kolektora, więcej: =http://www.bachus.com.pl/wicia/index.php?site=publikacja5
Są tam tabele porównań różnych kolektorów, w odniesieniu również do cen. A co nie zrozumiałe to wytłumaczę
pozdrawiam.
Witold Edytowano przez bachus (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Witam,

kilka punktów na które z mojego doświadczenia należy zwrócić uwagę:

1. Odpowiedni dobór instalacji solarnej
Ważne jest, aby instalacji nie przewymiarować, pakiety solarne należy dostosować do faktycznego zużycia wody. W przeciwnym wypadku glikol będzie się przegrzewać i straci swoje właściwości.

2. Powierzchnia kolektorów słonecznych a nie ilość płyt na dachu.
Jest to również ważne z uwagi, że dotacja jest przyznawana do m2 kolektorów a nie do ilości płyt

3. Wydajność kolektorów słonecznych - to najważniejszy parametr, który opisuje jaką moc grzewczą mamy do dyspozycji. Edytowano przez Redakcja (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Witam,

kilka punktów na które z mojego doświadczenia należy zwrócić uwagę:

1. Odpowiedni dobór instalacji solarnej
Ważne jest, aby instalacji nie przewymiarować, pakiety solarne należy dostosować do faktycznego zużycia wody. W przeciwnym wypadku glikol będzie się przegrzewać i straci swoje właściwości.



A można wiedzieć w jaki sposób wyższa temperatura ?uszkadza? glikol ?

Jakież to zjawiska (fizyczne, bądź chemiczne) powodują ?stracenie właściwości glikolu? i jakich to (konkretnie) właściwości.
Napisano
Cytat

A można wiedzieć w jaki sposób wyższa temperatura „uszkadza” glikol ?

Jakież to zjawiska (fizyczne, bądź chemiczne) powodują „stracenie właściwości glikolu” i jakich to (konkretnie) właściwości.



procenty "wyparowują" icon_biggrin.gif (przez ścianki). I potem glikol zamarza w zimie.
Napisano
Cytat

coś w tym jest... icon_biggrin.gif



Przegrzany glikol zmienia się w czarny żel, gęstnieje i wydzielają się farfocle oczywiście wtedy nadaje się tylko do wymiany.

Dobra automatyka np. SOM 6 plus powinna zabezpieczać przed przegrzaniem glikolu pod warunkiem, że nie jest to najtańsze rozwiązanie.
Napisano
Cytat

Przegrzany glikol zmienia się w czarny żel, gęstnieje i wydzielają się farfocle oczywiście wtedy nadaje się tylko do wymiany.

Dobra automatyka np. SOM 6 plus powinna zabezpieczać przed przegrzaniem glikolu pod warunkiem, że nie jest to najtańsze rozwiązanie.



Przy naszych temperaturach to ciężkie do zrobienia...
Napisano
Cytat

jaką temperaturę musi osiągnąć i jak długo, aby został przegrzany?


za górną granicę można przyjąć 180 st. C,
jak długo?
zbyt wiele czynników ma na to wpływ, oczywiście im krócej tym lepiej dla glikolu
  • 2 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)
Cytat

Przegrzany glikol zmienia się w czarny żel, gęstnieje i wydzielają się farfocle oczywiście wtedy nadaje się tylko do wymiany.

Dobra automatyka np. SOM 6 plus powinna zabezpieczać przed przegrzaniem glikolu pod warunkiem, że nie jest to najtańsze rozwiązanie.


Witam.
A to ciekawe jak automatyka zabezpiecza przed przegrzaniem glikolu?
pozdrawiam
Witold Edytowano przez bachus (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Witam.
A to ciekawe jak automatyka zabezpiecza przed przegrzaniem?
pozdrawiam
Witold


Nie jestem fachowcem w tej dziedzinie, coś tam wiem, ale jak czytam takie bzdury to mnie ponosi i muszę napisać parę słów na odprężenie. Wystarczy poczytać pierwszy lepszy artykuł lub folder producenta solarów aby o tym się dowiedzieć i wtedy już nie będzie to takie CIEKAWE.
Napisano (edytowany)
Cytat

Nie jestem fachowcem w tej dziedzinie, coś tam wiem, ale jak czytam takie bzdury to mnie ponosi i muszę napisać parę słów na odprężenie. Wystarczy poczytać pierwszy lepszy artykuł lub folder producenta solarów aby o tym się dowiedzieć i wtedy już nie będzie to takie CIEKAWE.


Witam.
Tak się składa, że kolektorami zajmuję się zawodowo od 15 lat. I wydaje mi się , że też coś tam wiem.
Problem stagnacji jest nie do końca rozwiązany w instalacjach solarnych. To, że instalacja powinna wytrzymać stagnację to wcale nie znaczy, że glikol wytrzyma. A szczególnie, że będzie się to powtarzać. Jedynym sposobem zabezpieczenia się jest:
Jeżeli zbiornik nie może skumulować więcej ciepła to elektro zawór wypuści część gorącej wody gdzie w jej miejsce napłynie zimna i sytuacja wróci do normy. Ale co będzie jeżeli nastąpi zanik napięcia?. To i elektronika nic nie pomoże! Można wstawić upsa ale to nie ma nic wspólnego z elektroniką. W opisanej sytuacji można włączyć pompę na stałe i wyprowadzać ciepło w nocy na kolektory ale przy próżniówkach ten numer nie przejdzie. Przy dłuższych wyjazdach (wakacje) co zrobić z kumulowanym ciepłem a nie zużywanym? Szczególnie przy próżniówkach? Przy płaskich funkcja wakacyjna.
Można też zasłonić kolektory, ale nie każdy wejdzie na dach. Są to raczej zabezpieczenia mechaniczne, stąd moja nieposkromiona ciekawość.
I tak można by mnożyć sytuacje i będzie to jednak CIEKAWE.
Są sposoby wykonania instalacji pozbawione większości kłopotów wyżej opisanych, ale są to jednak zabezpieczenia mechaniczne a to już inna bajka.
A na marginesie radzę przeczytać co piszą w instrukcji na temat przegrzania i co jest zabezpieczone przed przegrzaniem a co nie.
A tak dla pełnego odprężenia to zacytuj pierwszy lepszy ten artykuł, może ja mam faktycznie braki w wiadomościach.
pozdrawiam.
Witold Edytowano przez bachus (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Witam.
Tak się składa, że kolektorami zajmuję się zawodowo od 15 lat. I wydaje mi się , że też coś tam wiem.
Problem stagnacji jest nie do końca rozwiązany w instalacjach solarnych. To, że instalacja powinna wytrzymać stagnację to wcale nie znaczy, że glikol wytrzyma. A szczególnie, że będzie się to powtarzać. Jedynym sposobem zabezpieczenia się jest:
Jeżeli zbiornik nie może skumulować więcej ciepła to elektro zawór wypuści część gorącej wody gdzie w jej miejsce napłynie zimna i sytuacja wróci do normy. Ale co będzie jeżeli nastąpi zanik napięcia?. To i elektronika nic nie pomoże! Można wstawić upsa ale to nie ma nic wspólnego z elektroniką. W opisanej sytuacji można włączyć pompę na stałe i wyprowadzać ciepło w nocy na kolektory ale przy próżniówkach ten numer nie przejdzie. Przy dłuższych wyjazdach (wakacje) co zrobić z kumulowanym ciepłem a nie zużywanym? Szczególnie przy próżniówkach? Przy płaskich funkcja wakacyjna.
Można też zasłonić kolektory, ale nie każdy wejdzie na dach. Są to raczej zabezpieczenia mechaniczne, stąd moja nieposkromiona ciekawość.
I tak można by mnożyć sytuacje i będzie to jednak CIEKAWE.
Są sposoby wykonania instalacji pozbawione większości kłopotów wyżej opisanych, ale są to jednak zabezpieczenia mechaniczne a to już inna bajka.
A na marginesie radzę przeczytać co piszą w instrukcji na temat przegrzania i co jest zabezpieczone przed przegrzaniem a co nie.
A tak dla pełnego odprężenia to zacytuj pierwszy lepszy ten artykuł, może ja mam faktycznie braki w wiadomościach.
pozdrawiam.
Witold


Jak sam napisałeś ,jakieś tam zabezpieczenie jest przed przegrzaniem. Mi chodziło to co napisałeś cytuję-"A to ciekawe jak automatyka zabezpiecza przed przegrzaniem?" odebrałem to że automatyka nie zabezpiecza przed przegrzaniem. A jak zabezpiecza,jak działa to z grubsza napisałeś. Ja jak wspomniałem nie jestem na razie zainteresowany tym tematem bo nie zamierzam w najbliższym czasie montować solarów, wystarczą mi że tak powiem ogólne informacje jak to działa. Gdy przyjdzie czas ,że będę miał zamiar założyć solary to na pewno temat zgłębię.
Napisano
Cytat

Jak sam napisałeś ,jakieś tam zabezpieczenie jest przed przegrzaniem. Mi chodziło to co napisałeś cytuję-"A to ciekawe jak automatyka zabezpiecza przed przegrzaniem?" odebrałem to że automatyka nie zabezpiecza przed przegrzaniem.


Witam.
I właśnie o to mi chodziło - automatyka nie zabezpiecza kolektrów przed przegrzaniem a w konsekwencji tego glikol ulega degradacji, stąd moje zdziwienie.
Ale autor tego postu już nie wyjaśnił.
pozdrawiam.
Witold

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • czesć,, jak rozwiązać opaske wokół rynny jak cegły wystaja na 9-10 cm by  było mostów termicznych?
    • Informacja z programu Mój Prąd z 1 lipca: "Zgodnie z §3 ust. 5 Regulaminu trwającego naboru wniosków o dofinansowanie, z uwagi na znaczne zwiększenie ilości zarejestrowanych wniosków, przewidywany czas oceny zostaje zwiększony do 240 dni roboczych. Przypominamy również, że jest to jedynie przewidywany czas rozpatrzenia wniosku. Błędy we wnioskach wydłużają czas oceny i procedowania wniosków."
    • Czyste Powietrze to nieco inna bajka, faktycznie jeszcze bardziej mroczna, ale o niej przynajmniej mówią. Natomiast o Mój Prąd 6,0 w ogóle nie słychać nigdzie, jakby nagle przestała istnieć. Była tylko informacja w marcu, ze rozpatrywanie przedłużają do czerwca. I zapadła cisza.
    • @retrofood, z tego co można zaobserwować na oficjalnym profilu FB NFOŚiGW https://www.facebook.com/NarodowyFunduszOchronySrodowiskaiGospodarkiWodnej/ to, delikatnie mówiąc, programy z dotacjami nie zbierają pozytywnych opinii. To sygnał, że program wsparcia ma problemy z płynnością działania.    W przyszłym tygodniu opublikujemy artykuł o problemach z programem Czyste Powietrze, za którego organizację, tak jak za program Mój Prąd, odpowiada NFOŚiGW.
    • Witam, mamy projekt kanalizacji, ale jest on dość ubogo przedstawiony i wydaje się, że nieprzemyślany - główna rura idzie pod klatką schodową, pod którą jest schowek, z podłoga obniżoną o jakieś 57cm względem podłogi w domu. Chciałbym zrobić zmianę i prosiłbym o sprawdzenie czy taka zmiana wydaje się poprawna. Kanalizacja według projektu jest to brązowa linia. Moja propozycja to zielona linia (ciemnozielona - Fi160, jasnozielona F110): To jest rzut parteru. Na poddaszu użytkowym mam dwie łazienki znajdujące się nad pionem kanalizacyjnym po lewej stronie (ten oznaczony jako "I"). Nad drugim pionem (oznaczonym jako "II") nie ma nic do przyłączenia, to chyba tylko odpowietrzenie. Pierwsza zmiana, to przeniesienie pionu z kuchni do biura - tak czy inaczej będzie to pod łazienką na poddaszu. Chce tu zastosować rurę niskoszumową Fi160 i odpowiednie mocowania by maksymalnie zredukować możliwość hałasu. Mogę na poddaszu tę rurę przedłużyć do dachu i zrobić tam odpowietrzenie? Druga zmiana to poprowadzenie linii przez małą łazienkę zamiast przez schowek (który jest obniżony o 57cm). Trzecia zmiana to drugi pion. Jeśli to tylko odpowietrzenie (bo na poddaszu nie ma tam żadnych odpływów) to czy jest sens kuć ścianę, jak obok mam komin z wolnym szybem wentylacyjnym w kominie, który tez wystaje 50cm ponad dach? Na kominie nad tym szybem dam daszek i wydaje mi się, że to będzie to samo co idąca tuż obok rura w ścianie. Czwarta zmiana to dodanie odpływu liniowego w garażu. Nie chce by ktoś mi powiedział czy to jest dobrze i brał za to odpowiedzialność. Chce porady i opinii. Jak będę wiedział, czy to ma sens, czy może kompletna katastrofa, to wtedy uderzę do projektanta i z nim będę dalej rozmawiał.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...