Skocz do zawartości

Solary słoneczne - czy warto? jak wybrać?


Marcin123

Recommended Posts

Napisano
Solary słoneczne, wiem, że temat ten był na forum wielokrotnie poruszany. co jest najważniejsze przy wyborze solarów słonecznych? Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć jakie parametry solarów sa najważniejsze przy ich wybieraniu? Na co zwórcić uwagę, żeby nie dac zrobić się w balona przez sprzedawcę?
Napisano
Cytat

Solary słoneczne, wiem, że temat ten był na forum wielokrotnie poruszany. co jest najważniejsze przy wyborze solarów słonecznych? Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć jakie parametry solarów sa najważniejsze przy ich wybieraniu? Na co zwórcić uwagę, żeby nie dac zrobić się w balona przez sprzedawcę?


Jeżeli już tak duże zużycie wody się zakłada? to lepiej termę z pompą ciepła - taniej pewniej trwalej i cały rok.
Napisano
"W praktyce użyteczna jest przede wszystkim informacja o rocznym uzysku energii z 1 m2 powierzchni kolektora słonecznego, pod warunkiem jednak że procedura badawcza była taka sama, co w praktyce oznacza, że badania musiała przeprowadzić ta sama instytucja, bo międzynarodowej normy określającej jak zbadać uzysk energetyczny kolektora wciąż nie ma. Najczęściej jest to szwajcarski instytut SPF w Rapperswilu. "

Więcej w artykule pt. Parametry i certyfikaty kolektorów słonecznych
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Witam, Wysokie koszty ogrzewania skłaniają do poszukiwania alternatywnych źródeł energii. W naszym kraju dobrze spisują się kolektory słoneczne wykorzystujące energię promieni słonecznych do ogrzewania.
Napisano (edytowany)
Cytat

"W praktyce użyteczna jest przede wszystkim informacja o rocznym uzysku energii z 1 m2 powierzchni kolektora słonecznego, pod warunkiem jednak że procedura badawcza była taka sama, co w praktyce oznacza, że badania musiała przeprowadzić ta sama instytucja, bo międzynarodowej normy określającej jak zbadać uzysk energetyczny kolektora wciąż nie ma. Najczęściej jest to szwajcarski instytut SPF w Rapperswilu. "

Więcej w artykule pt. Parametry i certyfikaty kolektorów słonecznych


Po mimo, że redakcja powinna być dla nas "guru" to nie zgodzę się z częścią zacytowanego artykułu.
A to dla tego, że konia z rzędem temu kto wie jak naprawdę zinterpretować wskaźniki strat ciepła. A szczególnie osoby chcący mieć kolektory a nie mający zielonego pojęcia o metodach badań.
Uzysk z metra kwadratowego przy kolektorach próżniowych - tylko jak się liczy ten metr kwadratowy, też konia z rzędem.
Najważniejszym parametrem do porównań kolektorów próżniowych jest uzysk z całego kolektora, więcej: =http://www.bachus.com.pl/wicia/index.php?site=publikacja5
Są tam tabele porównań różnych kolektorów, w odniesieniu również do cen. A co nie zrozumiałe to wytłumaczę
pozdrawiam.
Witold Edytowano przez bachus (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Witam,

kilka punktów na które z mojego doświadczenia należy zwrócić uwagę:

1. Odpowiedni dobór instalacji solarnej
Ważne jest, aby instalacji nie przewymiarować, pakiety solarne należy dostosować do faktycznego zużycia wody. W przeciwnym wypadku glikol będzie się przegrzewać i straci swoje właściwości.

2. Powierzchnia kolektorów słonecznych a nie ilość płyt na dachu.
Jest to również ważne z uwagi, że dotacja jest przyznawana do m2 kolektorów a nie do ilości płyt

3. Wydajność kolektorów słonecznych - to najważniejszy parametr, który opisuje jaką moc grzewczą mamy do dyspozycji. Edytowano przez Redakcja (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Witam,

kilka punktów na które z mojego doświadczenia należy zwrócić uwagę:

1. Odpowiedni dobór instalacji solarnej
Ważne jest, aby instalacji nie przewymiarować, pakiety solarne należy dostosować do faktycznego zużycia wody. W przeciwnym wypadku glikol będzie się przegrzewać i straci swoje właściwości.



A można wiedzieć w jaki sposób wyższa temperatura ?uszkadza? glikol ?

Jakież to zjawiska (fizyczne, bądź chemiczne) powodują ?stracenie właściwości glikolu? i jakich to (konkretnie) właściwości.
Napisano
Cytat

A można wiedzieć w jaki sposób wyższa temperatura „uszkadza” glikol ?

Jakież to zjawiska (fizyczne, bądź chemiczne) powodują „stracenie właściwości glikolu” i jakich to (konkretnie) właściwości.



procenty "wyparowują" icon_biggrin.gif (przez ścianki). I potem glikol zamarza w zimie.
Napisano
Cytat

coś w tym jest... icon_biggrin.gif



Przegrzany glikol zmienia się w czarny żel, gęstnieje i wydzielają się farfocle oczywiście wtedy nadaje się tylko do wymiany.

Dobra automatyka np. SOM 6 plus powinna zabezpieczać przed przegrzaniem glikolu pod warunkiem, że nie jest to najtańsze rozwiązanie.
Napisano
Cytat

Przegrzany glikol zmienia się w czarny żel, gęstnieje i wydzielają się farfocle oczywiście wtedy nadaje się tylko do wymiany.

Dobra automatyka np. SOM 6 plus powinna zabezpieczać przed przegrzaniem glikolu pod warunkiem, że nie jest to najtańsze rozwiązanie.



Przy naszych temperaturach to ciężkie do zrobienia...
Napisano
Cytat

jaką temperaturę musi osiągnąć i jak długo, aby został przegrzany?


za górną granicę można przyjąć 180 st. C,
jak długo?
zbyt wiele czynników ma na to wpływ, oczywiście im krócej tym lepiej dla glikolu
  • 2 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)
Cytat

Przegrzany glikol zmienia się w czarny żel, gęstnieje i wydzielają się farfocle oczywiście wtedy nadaje się tylko do wymiany.

Dobra automatyka np. SOM 6 plus powinna zabezpieczać przed przegrzaniem glikolu pod warunkiem, że nie jest to najtańsze rozwiązanie.


Witam.
A to ciekawe jak automatyka zabezpiecza przed przegrzaniem glikolu?
pozdrawiam
Witold Edytowano przez bachus (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Witam.
A to ciekawe jak automatyka zabezpiecza przed przegrzaniem?
pozdrawiam
Witold


Nie jestem fachowcem w tej dziedzinie, coś tam wiem, ale jak czytam takie bzdury to mnie ponosi i muszę napisać parę słów na odprężenie. Wystarczy poczytać pierwszy lepszy artykuł lub folder producenta solarów aby o tym się dowiedzieć i wtedy już nie będzie to takie CIEKAWE.
Napisano (edytowany)
Cytat

Nie jestem fachowcem w tej dziedzinie, coś tam wiem, ale jak czytam takie bzdury to mnie ponosi i muszę napisać parę słów na odprężenie. Wystarczy poczytać pierwszy lepszy artykuł lub folder producenta solarów aby o tym się dowiedzieć i wtedy już nie będzie to takie CIEKAWE.


Witam.
Tak się składa, że kolektorami zajmuję się zawodowo od 15 lat. I wydaje mi się , że też coś tam wiem.
Problem stagnacji jest nie do końca rozwiązany w instalacjach solarnych. To, że instalacja powinna wytrzymać stagnację to wcale nie znaczy, że glikol wytrzyma. A szczególnie, że będzie się to powtarzać. Jedynym sposobem zabezpieczenia się jest:
Jeżeli zbiornik nie może skumulować więcej ciepła to elektro zawór wypuści część gorącej wody gdzie w jej miejsce napłynie zimna i sytuacja wróci do normy. Ale co będzie jeżeli nastąpi zanik napięcia?. To i elektronika nic nie pomoże! Można wstawić upsa ale to nie ma nic wspólnego z elektroniką. W opisanej sytuacji można włączyć pompę na stałe i wyprowadzać ciepło w nocy na kolektory ale przy próżniówkach ten numer nie przejdzie. Przy dłuższych wyjazdach (wakacje) co zrobić z kumulowanym ciepłem a nie zużywanym? Szczególnie przy próżniówkach? Przy płaskich funkcja wakacyjna.
Można też zasłonić kolektory, ale nie każdy wejdzie na dach. Są to raczej zabezpieczenia mechaniczne, stąd moja nieposkromiona ciekawość.
I tak można by mnożyć sytuacje i będzie to jednak CIEKAWE.
Są sposoby wykonania instalacji pozbawione większości kłopotów wyżej opisanych, ale są to jednak zabezpieczenia mechaniczne a to już inna bajka.
A na marginesie radzę przeczytać co piszą w instrukcji na temat przegrzania i co jest zabezpieczone przed przegrzaniem a co nie.
A tak dla pełnego odprężenia to zacytuj pierwszy lepszy ten artykuł, może ja mam faktycznie braki w wiadomościach.
pozdrawiam.
Witold Edytowano przez bachus (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Witam.
Tak się składa, że kolektorami zajmuję się zawodowo od 15 lat. I wydaje mi się , że też coś tam wiem.
Problem stagnacji jest nie do końca rozwiązany w instalacjach solarnych. To, że instalacja powinna wytrzymać stagnację to wcale nie znaczy, że glikol wytrzyma. A szczególnie, że będzie się to powtarzać. Jedynym sposobem zabezpieczenia się jest:
Jeżeli zbiornik nie może skumulować więcej ciepła to elektro zawór wypuści część gorącej wody gdzie w jej miejsce napłynie zimna i sytuacja wróci do normy. Ale co będzie jeżeli nastąpi zanik napięcia?. To i elektronika nic nie pomoże! Można wstawić upsa ale to nie ma nic wspólnego z elektroniką. W opisanej sytuacji można włączyć pompę na stałe i wyprowadzać ciepło w nocy na kolektory ale przy próżniówkach ten numer nie przejdzie. Przy dłuższych wyjazdach (wakacje) co zrobić z kumulowanym ciepłem a nie zużywanym? Szczególnie przy próżniówkach? Przy płaskich funkcja wakacyjna.
Można też zasłonić kolektory, ale nie każdy wejdzie na dach. Są to raczej zabezpieczenia mechaniczne, stąd moja nieposkromiona ciekawość.
I tak można by mnożyć sytuacje i będzie to jednak CIEKAWE.
Są sposoby wykonania instalacji pozbawione większości kłopotów wyżej opisanych, ale są to jednak zabezpieczenia mechaniczne a to już inna bajka.
A na marginesie radzę przeczytać co piszą w instrukcji na temat przegrzania i co jest zabezpieczone przed przegrzaniem a co nie.
A tak dla pełnego odprężenia to zacytuj pierwszy lepszy ten artykuł, może ja mam faktycznie braki w wiadomościach.
pozdrawiam.
Witold


Jak sam napisałeś ,jakieś tam zabezpieczenie jest przed przegrzaniem. Mi chodziło to co napisałeś cytuję-"A to ciekawe jak automatyka zabezpiecza przed przegrzaniem?" odebrałem to że automatyka nie zabezpiecza przed przegrzaniem. A jak zabezpiecza,jak działa to z grubsza napisałeś. Ja jak wspomniałem nie jestem na razie zainteresowany tym tematem bo nie zamierzam w najbliższym czasie montować solarów, wystarczą mi że tak powiem ogólne informacje jak to działa. Gdy przyjdzie czas ,że będę miał zamiar założyć solary to na pewno temat zgłębię.
Napisano
Cytat

Jak sam napisałeś ,jakieś tam zabezpieczenie jest przed przegrzaniem. Mi chodziło to co napisałeś cytuję-"A to ciekawe jak automatyka zabezpiecza przed przegrzaniem?" odebrałem to że automatyka nie zabezpiecza przed przegrzaniem.


Witam.
I właśnie o to mi chodziło - automatyka nie zabezpiecza kolektrów przed przegrzaniem a w konsekwencji tego glikol ulega degradacji, stąd moje zdziwienie.
Ale autor tego postu już nie wyjaśnił.
pozdrawiam.
Witold

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • W filmie zobaczysz łatwy sposób na montaż szpilek pod murłatę. W naszym przypadku są to kotwy M16 400 mm, montowane co 90 cm dookoła całego 63 metrowego wieńca. Kończymy tym etap całego zbrojenia stropu i czekamy na odbiór prac przez kierownika. Czy wszystko zrobiliśmy poprawnie? :)  
    • Podjechałem i cyknalem lepsze foto:)    
    • Dopiero teraz doczytałem Ps. pod zdjęciem... Tu nie potrzeba nic kleić czy spawać - powinien po prostu wymienić ten zaworek na nowy...   To jest - jak przypuszczam - zaworek odcinający na wylocie z grzejnika...  
    • https://koperrt.com/products/16072304607348528752213120?utm_source=ad&utm_medium=google&utm_origin=shopline&utm_campaign=636491&utm_content=23181985177&adset_id=187535772916&utm_term=780698919071&aatid=4779585835&gad_source=2&gad_campaignid=23181985177&gclid=CjwKCAiA3fnJBhAgEiwAyqmY5WFmWVEn9SZthO88c8_HxQVL0demJEIHMSolG6Kq14QQ2evmHAjg1RoC4UMQAvD_BwE    
    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...