Skocz do zawartości

Obróbka komina blachą czy taśmą?


Recommended Posts

Napisano
Jak w temacie?

Ciekaw jestem Waszej opinii. Co jest Waszym zdaniem lepszym wyborem? Czy oprócz kwestii estetycznych są jeszcze jakieś różnice w użytkowaniu w dłuższym okresie czasu? Czy obróbki blacharskie trzeba w dłuższym okresie czasu malować?

Mój dekarz wpisał mi w zamówieniu materiałów taśmę kominową aluminiową (nie wiem jaka firma). Czy to jest ok bo słyszałem też o taśmach kominowych ołowianych?

Z góry dziękuję za pomoc icon_smile.gif

irek
Gość mhtyl
Napisano
Daj sobie spokoj z tasma. To dobre na szope a nie do domu. Obrobka z blachy jest o wiele trwalsza od tasmy ( tylko nalezy ja dobrze wykonac) z malowaniem nie ma obawy ,ale jak martwisz sie o malowanie to zrob obrobke z blachy alu lub miedzi.
Napisano
Cytat

Daj sobie spokoj z tasma. To dobre na szope a nie do domu. Obrobka z blachy jest o wiele trwalsza od tasmy ( tylko nalezy ja dobrze wykonac) z malowaniem nie ma obawy ,ale jak martwisz sie o malowanie to zrob obrobke z blachy alu lub miedzi.



Taśmy do obróbek kominowych pełnią głównie funkcję uszczelniającą, ale ze względu na niewielką wytrzymałość mechaniczną z reguły osłaniane są obróbką z blachy powlekanej lub przynajmniej listwami u góry mocowania do
komina.
Natomiast taśmy ołowiane służą głównie do obróbek wokół okien dachowych.

Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Taśmy do obróbek kominowych pełnią głównie funkcję uszczelniającą, ale ze względu na niewielką wytrzymałość mechaniczną z reguły osłaniane są obróbką z blachy powlekanej lub przynajmniej listwami u góry mocowania do
komina.
Natomiast taśmy ołowiane służą głównie do obróbek wokół okien dachowych.


O to mi chodzilo, napisalem troche bardziej dosadnie niz Pan, ale o to samo chodzi. Nie widze sensu dawac tasmy i opierzenia z blachy. Po co dublowac? U znajomego tasma "puscila" po dwuch latach i tak musial dawac blache.
Napisano
Gładka taśma ołowiana z podkładem bitumicznym jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Estetykę pomijam bo to rzecz gustu. Taśma nie wymaga żadnych dodatkowych uszczelek. Nie każdy jednak potrafi estetycznie ją zamontować. A tak na marginesie to czym się różni obróbka okna połaciowego od komina?!!! Przecież to taka sama dziura w pokryciu dachu. Pozdrawiam.
Napisano
Cytat

Gładka taśma ołowiana z podkładem bitumicznym jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Estetykę pomijam bo to rzecz gustu. Taśma nie wymaga żadnych dodatkowych uszczelek. Nie każdy jednak potrafi estetycznie ją zamontować. A tak na marginesie to czym się różni obróbka okna połaciowego od komina?!!! Przecież to taka sama dziura w pokryciu dachu. Pozdrawiam.



Panie Andrzeju, a gdyby Pan robił dach na swoim domu, to na co by się Pan zdecydował? icon_smile.gif

Pozdrawiam i dziękuję za pomoc.

irek
Napisano
Odpowiedź nie jest prosta gdyż użycie odpowiednich materiałów jest zależne od rodzaju pokrycia. Wykopnując obróbki kominów czy ścian bocznych staram się o ile to możliwe nie stosować uszczelnień w postaci gąbek. W pokryciach płaskich takich jak karpiówka , łupek, płytka włókno-cementowa czy gont bitumiczny najlepsze efekty daje obróbka na nokach. W dachówkach zakładkowych stosuję gładką taśmę ołowianą, w pokryciach wysokich takich jak np. mnich-mniszka dół i góra ołów karbowany boki gładki (każda dachówka ma swój pasek ołowiu - nawiązanie do noków). Oczywiście można wykonać wszystko w blasze i zastosować dobre uszczelki (taśma rozprężna) ale należy pamiętać, że tylko dolna obróbka wychodzi na dachówkę a boczne i górna schowane są pod nią (tak jak w oknie połaciowym). Wykładanie bocznej obróbki blaszanej na dachówkę nie daje gwarancji szczelności nie mówiąc już o walorach estetycznych. Jest to rozwiązanie dopuszczalne tylko dla blachodachówki. Gdybym miał odpowiednie środki to swój dach kryłbym łupkiem a wszystkie obróbki byłyby na nokach wykonanych z blachy miedzianej. Pozdrawiam.
Napisano
Cytat

Odpowiedź nie jest prosta gdyż użycie odpowiednich materiałów jest zależne od rodzaju pokrycia. Wykopnując obróbki kominów czy ścian bocznych staram się o ile to możliwe nie stosować uszczelnień w postaci gąbek. W pokryciach płaskich takich jak karpiówka , łupek, płytka włókno-cementowa czy gont bitumiczny najlepsze efekty daje obróbka na nokach. W dachówkach zakładkowych stosuję gładką taśmę ołowianą, w pokryciach wysokich takich jak np. mnich-mniszka dół i góra ołów karbowany boki gładki (każda dachówka ma swój pasek ołowiu - nawiązanie do noków). Oczywiście można wykonać wszystko w blasze i zastosować dobre uszczelki (taśma rozprężna) ale należy pamiętać, że tylko dolna obróbka wychodzi na dachówkę a boczne i górna schowane są pod nią (tak jak w oknie połaciowym). Wykładanie bocznej obróbki blaszanej na dachówkę nie daje gwarancji szczelności nie mówiąc już o walorach estetycznych. Jest to rozwiązanie dopuszczalne tylko dla blachodachówki. Gdybym miał odpowiednie środki to swój dach kryłbym łupkiem a wszystkie obróbki byłyby na nokach wykonanych z blachy miedzianej. Pozdrawiam.




Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.

irek
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Daliście ocieplenie pod spód ? Jan.



Na kominie? Nie. Tylko wyrównanie ścianek, bo u dołu był mały gzyms.


Cytat

A to skrzynka na listy czy komin? icon_rolleyes.gif Pozdrawiam icon_wink.gif .



Listonosz nie jest taki duży.
Napisano
Cytat

Z Tobą mogę sobie pozwolić na takie frywolności icon_wink.gif . Po prostu nie lubię kopertowania blach. Komin wyszedłby super na rąbek. Serdecznie pozdrawiam icon_wink.gif .



A mnie to było ganz egal. Mam ważniejsze problemy niż wygląd komina. icon_biggrin.gif
  • 5 lata temu...
Napisano
Minęło dużo czasu od ostatniej odpowiedzi, a ja się wziąłem właśnie za poprawianie obróbki swoich kominów. Wyjąłem te blachy, zaplanowałem inną obróbkę, ale mam kłopot.
Karpiówka układana w koronkę.
Podpowiedzcie mi jedną rzecz.
Te zadziory do zaczepienia. Jak dam blachę pod spodem, to jak mam zawiesić później dachówki? Skoro przykryją łaty?
Ogólnie kombinuję od wczoraj i nie potrafię żadnego schematu, ani rysunku znaleźć, jak fachowo zrobić wokół komina z dachówką położoną w koronkę - obrobić te szpary. wokół komina
Napisano

Taśma do obróbki komina dobra ale na gospodarczym i to jeszcze wątpiąca sprawa.

 

Cytat

Odpada.Taki sposób jak u Ciebie odpada.
Masz tylko królewską blachodachówkę.
Niestety u mnie karpiówka kładziona w koronkę. Jak u prawdziwego króla, chociażby na Wawelu :icon_smile:

606_z5.jpg


Prezes, coś ci się oko skisło bo to nie balachodachówka tylko dachówka ceramiczna, ale to na pewno od tych upałów :icon_razz:

Czy taka obróbka komina zadawała twoje wybredne gusta :icon_biggrin:
1653_z10.jpg

Napisano
Cytat

Prezes, coś ci się oko skisło bo to nie balachodachówka tylko dachówka ceramiczna, ale to na pewno od tych upałów icon_razz.gif


Za dużo palą w okolicy węglem, więc sie tak uwalała że wyglądała na pierwszy rzut oka jak blacha
Sorry, nie zauważyłem gąsiorów.

Cytat

Czy taka obróbka komina zadawała twoje wybredne gusta icon_biggrin.gif


Oczywiście.
Tyle że mnie od początku interesuje - jak to wygląda pod tymi krańcowymi przy kominie
Tam sę takie rowki chyba a ja nie wiem jak je wyprowadzić na końcu na dachówkę i jak się to zaczyna z drugiej strony komina.
Gość arturo72
Napisano
Cytat

Za dużo palą w okolicy węglem, więc sie tak uwalała że wyglądała na pierwszy rzut oka jak blacha
Sorry, nie zauważyłem gąsiorów.


Ha,ha,ha icon_biggrin.gif
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Gładka taśma ołowiana z podkładem bitumicznym jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Estetykę pomijam bo to rzecz gustu. Taśma nie wymaga żadnych dodatkowych uszczelek. Nie każdy jednak potrafi estetycznie ją zamontować. A tak na marginesie to czym się różni obróbka okna połaciowego od komina?!!! Przecież to taka sama dziura w pokryciu dachu. Pozdrawiam.



Dokłądnie. Jak ktoś chce wersję PRO to wybiera taśmy EPDM np. Wkaflex Braasa czy Avaline EPDM. Trochę tańsza wersja ale o podobnych parametrach to taśma ołowiana, ajeżeli dalej tniemy koszty to aluminiowa. Ale dobrze położona tasma nie wymaga obróbek, cyba że ze względów estetycznych.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Też uważam, że pomysł z taśmą jest raczej tymczasowy. Obróbka blachą nie jest aż tak droga, przynajmniej materiały. Sam mam tak otoczone oba kominy i jeszcze problemów nie było żadnych. Jedynie jedną kratkę trzeba było wymienić. Pozdrawiam

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...