Skocz do zawartości

Projekt wentylacji mechanicznej z rekuperacją


Recommended Posts

Napisano
Gdybym tylko potrafił wrzucić rzuty .... Projekt Aplauz 2 (nie podaję linku, ponieważ nie chcę robić reklamy pracowni) jest odpowiednikiem mego domku.
Napisano
No teraz wiadomo o co chodzi.
Czerpnię dałbym na elewacji bocznej z bezpośrednim wejściem do pomieszczenia gospodarczego, a wyrzutnie na dachu.
Oczywiście najlepiej jakby była od strony przeważających wiatrów, ale usytuowanie jej względem stron świata nie odgrywa jakieś większej roli, żeby to miał być główny priorytet.
A'propos, planujesz jakieś GWC?
Napisano
Moim zdaniem:
- centrala w pomieszczeniu gospodarczym,
- czerpnia i wyrzutnia, tak jak pisze Jani,
- centrala o wydajności nie mniejszej niż 200m3/h,
- minimalny „rozdział” powietrza wentylacyjnego (usuwanego) to 100m3/h na każdą kondygnację.

Natomiast samo „rozprowadzenie” przewodów wentylacyjnych i „zbilansowanie” może być dużym wyzwaniem – raczej nie dla „amatora”.


Prawdopodobnie zakrzyczą mnie, ale wykonanie tej instalacji i jej eksploatacja może być bardzo kosztowna. Jeśli dom nie będzie bardzo energooszczędny, a raczej nie będzie - z uwagi na dużą ilość przeszkleń, to aspekt ekonomiczny tego rozwiązania jest bardzo dyskusyjny – zwłaszcza przy ogrzewaniu „tanim paliwem”. Pozostaje tylko aspekt niewątpliwego komfortu związanego z wentylacja mechaniczną z rekuperacją.

Może warto rozpatrzyć dobrze zaprojektowaną i wykonaną wentylację „grawitacyjną” – latem „wspomaganą” mechanicznym wywiewem.
Napisano
Witam , a ja mam wielką prośbę do bajbaga czy ma jakieś doświadczenie w planowaniu i wykonaniu rekuperacji w domku z drewna , z wyliczeń wychodzi że jest to dom energooszczędny (pokuszę się nawet o stwierdzenie że ściany są na poziomie ścian pasywnych , a dach na poziomie U=0,11 ) z tym że chciałbym go ogrzewać kilkoma sposobami .
Pzdr konik0
Napisano
Cytat

Materiał z jakiego wykonano ściany (dom) nie ma znaczenia dla wentylacji.
Zapodaj jakiś rzut pomieszczeń – to „pogadamy”.



Witam , jak na mój chłopski rozum z tą wentylacją a raczej z rekuperacją w drewnianej stodole nie jest tak do końca , z jednego ale bardzo istotnego szczegółu drewno znakomicie przenosi falę akustyczną. A z tego co wiem z opowiadań użytkowników rekuperacji i nie tylko , każde załamanie kanału z powietrzem wdmuchiwanym powoduje powstanie szumów .Umiejscowienie kanałów na styku drewna może spowodować zjawisko membrany akustycznej czyli zwielokrotnienia szumu .
Ponieważ jestem tu nowy , to bardzo proszę o wskazówkę gdzie lub jak mam wysłać plan drewnianej stodoły , którą na dzień dzisiejszy buduję ????
Co do tych szumów , mam jakąś tam koncepcję ich maksymalnego zminimalizowania ale z racji braku doświadczenia w zakresie rekuperacji i zresztą nie tylko mogę się mylić .
Pozdrawiam
konik0
Napisano
Nazywając rzecz po imieniu.. - ktoś Ci pierdół naopowiadał.
Kanały się izoluje termicznie, co daje przy okazji efekt izolacji akustycznej, a w dobrze zaprojektowanej instalacji powietrze nie powinno płynąć szybciej niż 5m/s.
Jeśli taką prędkość jesteś w stanie zaprojektować w kanałach głównych, to im bliżej anemostatów strumień będzie zwalniał, więc tym bardziej nie pojawią się szumy.
Poza tym istnieje coś takiego jak tłumiki akustyczne i przy ich pomocy też można dodatkowo wygłuszyć instalację.
Napisano
Bardzo dziękuję za zainteresowanie i odpowiedzi. Już uszczegóławiam wszystko.
http://www.mtmstyl.pl/projekt-aplauz/ - planuję wizualnie podobny do tego dom, ale inne rzuty pomieszczeń, bryła bardziej zwarta i taras nad garażem zamiast dachu. Robię projekt indywidualny, ponieważ mam działkę szer. >16m. Ściana garażowa (ppoż, ogniowa) biegnie po granicy działki. Z Waszych wskazówek, wynika, że powinienem zaplanować reku w pomieszczeniu gospodarczym. Na poddaszu nieużytkowym mam w szczycie około 1,95 m wysokości, ale przy ścianach może zabraknąć miejsca na przewody? Wracając do pomieszczenia gosp. - elewacji boczna odpada, ponieważ dom (ściana garażu i pomieszczenia gosp.) biegnie po granicy. Z powodu "bliskości" sąsiedztwa (4 metry od granicy stoi dom sąsiada wyższy o 1 kondygnację) wyrzutnia na 99% znajdzie się na dachu - nie chcę zakłócać ciszy sąsiadom. I właśnie z powodu tej bliskości staram skupić się na poddaszu, choć pom. gosp. będzie znacznie cieplejszym pomieszczeniem.
Nie planuję gwc - z powodu stosunku kosztów do zysków (komfortu).
Centrala na dzień dzisiejszy to Flexit SL4 RE rotor - wiosną 2012 r. planuję zakup, dlatego do tego czasu może się coś zmienić. Instalacja nawiewna na skrzynce rozdzielczej. Rozprowadzenie wydaje się proste (garderoby na piętrze idealnie maskują przewody idące na parter - mam indywidualny projekt, aplauz był wyznacznikiem bryły domu).
Planuję dom energooszczędny + kocioł kondensacyjny na gaz, wielkości okien dobrane rozsądnie. Zwarta bryła, wyjątek stanowi nieogrzewany garaż częściowo w bryle domu - żadnych innych tarasów, załamań na ścianach, wykuszy itp.
10 lat temu skończyłem Politechnikę, ale nie pracuję w zawodzie - ambicje mi mówią, że dobrze policzyłem instalację i wykonam ją zgodnie z zasadami "best practice" oraz wymogami technicznymi. Czyżby to był szaleńczy pomysł?
Czy w dalszym ciągu uważacie pomieszczenie gospodarcze za najlepsze miejsce na rekuperator?
Napisano
Cytat

Nazywając rzecz po imieniu.. - ktoś Ci pierdół naopowiadał.
Kanały się izoluje termicznie, co daje przy okazji efekt izolacji akustycznej, a w dobrze zaprojektowanej instalacji powietrze nie powinno płynąć szybciej niż 5m/s.
Jeśli taką prędkość jesteś w stanie zaprojektować w kanałach głównych, to im bliżej anemostatów strumień będzie zwalniał, więc tym bardziej nie pojawią się szumy.
Poza tym istnieje coś takiego jak tłumiki akustyczne i przy ich pomocy też można dodatkowo wygłuszyć instalację.



Witam , dziękuje za odpowiedź w pewnym sensie to racja to co powyżej napisane ,tylko po co mi izolować kanały termicznie jeżeli z jednej strony mają 80mm drewna a z drugiej PUR 100 mm (0,024 W/mK) ????
Ja się boję że przy takim układzie ściany drewniane będą źródłem szumów , dlatego szukam jakiegoś rozsądnego rozwiązania , kiedyś na wakacjach mieszkałem w domku drewnianym który miał gościa w postaci kornika , zawsze głośno było słychać kiedy przystępował on do konsumpcji a dźwięk niósł się od beleczki do beleczki icon_biggrin.gif .............na szczęście przebywałem tam tylko 3 tygodnie .Jeżeli nie będzie innej możliwości to trzeba będzie zaizolować kanały ..............po prostu szukam rozsądnego rozwiązania .
Pozdrawiam
konik0
Napisano
Cytat

Bardzo dziękuję za zainteresowanie i odpowiedzi. Już uszczegóławiam wszystko.
http://www.mtmstyl.pl/projekt-aplauz/ - planuję wizualnie podobny do tego dom, ale inne rzuty pomieszczeń, bryła bardziej zwarta i taras nad garażem zamiast dachu. Robię projekt indywidualny, ponieważ mam działkę szer. >16m. Ściana garażowa (ppoż, ogniowa) biegnie po granicy działki. Z Waszych wskazówek, wynika, że powinienem zaplanować reku w pomieszczeniu gospodarczym. Na poddaszu nieużytkowym mam w szczycie około 1,95 m wysokości, ale przy ścianach może zabraknąć miejsca na przewody? Wracając do pomieszczenia gosp. - elewacji boczna odpada, ponieważ dom (ściana garażu i pomieszczenia gosp.) biegnie po granicy. Z powodu "bliskości" sąsiedztwa (4 metry od granicy stoi dom sąsiada wyższy o 1 kondygnację) wyrzutnia na 99% znajdzie się na dachu - nie chcę zakłócać ciszy sąsiadom. I właśnie z powodu tej bliskości staram skupić się na poddaszu, choć pom. gosp. będzie znacznie cieplejszym pomieszczeniem.
Nie planuję gwc - z powodu stosunku kosztów do zysków (komfortu).
Centrala na dzień dzisiejszy to Flexit SL4 RE rotor - wiosną 2012 r. planuję zakup, dlatego do tego czasu może się coś zmienić. Instalacja nawiewna na skrzynce rozdzielczej. Rozprowadzenie wydaje się proste (garderoby na piętrze idealnie maskują przewody idące na parter - mam indywidualny projekt, aplauz był wyznacznikiem bryły domu).
Planuję dom energooszczędny + kocioł kondensacyjny na gaz, wielkości okien dobrane rozsądnie. Zwarta bryła, wyjątek stanowi nieogrzewany garaż częściowo w bryle domu - żadnych innych tarasów, załamań na ścianach, wykuszy itp.
10 lat temu skończyłem Politechnikę, ale nie pracuję w zawodzie - ambicje mi mówią, że dobrze policzyłem instalację i wykonam ją zgodnie z zasadami "best practice" oraz wymogami technicznymi. Czyżby to był szaleńczy pomysł?
Czy w dalszym ciągu uważacie pomieszczenie gospodarcze za najlepsze miejsce na rekuperator?



calkiem rozsadne podejscie. reku mozna umiescic dokladnie gdzie chcesz, dla systemu to bez roznicy. Jednak standardowo sie je montuje w czesciach nieurzytkowych domu, aby wyeliminowac ewentualne szumy gdyby one powstaly. Ogolnie czerpnia powinna byc nizej niz wyrzut, w ten sposob dodatkowo jest centrala odciazona bo dziala takze naturalny ciag.
Napisano
Cytat

Bardzo dziękuję za zainteresowanie i odpowiedzi. Już uszczegóławiam wszystko.



Swoją „opinię” pisałem w oparciu o zapodany projekty budynku – tylko i wyłącznie – dla innego wcale nie musi (i zapewne nie jest) być adekwatna.
Moim zdaniem centrala Flexit SL4 RE rotor, posiada „wady”:
- rotor, może i spełnia swoje zadanie, ale jest dodatkowym elementem „ruchomym”, a to niesie za sobą ewentualne ryzyko „zatarcia” lub podobnej „awarii”,
- brak bypass-u, co w okresie letnim, jest (może być) bardzo uciążliwe,
- jakoś nie przemawia do mnie brak możliwości odprowadzenia (ewentualnego) kondensatu – nawet biorąc pod uwagę właściwości „higroskopijne” wymiennika,

O najlepszym „sposobie” umiejscowienia czerpni i wyrzutni napisał już autorushd, ja tyko dodam:
- centrala powinna być umieszczona w „izolowanym” termicznie pomieszczeniu, czyli zimą dość ciepłym, a latem dość chłodnym – a tego o strychu raczej powiedzeń nie można,
- idealnym (teoretycznie) rozwiązaniem jest umieszczenie centrali w połowie wysokości między czerpnią a wyrzutnią, oraz w połowie odległości miedzy najdalej wysuniętymi anemostatami (tych samych kanałow).
Napisano
Cytat

Nie planuję gwc - z powodu stosunku kosztów do zysków (komfortu).


Rozumiem że idea GWC do Ciebie nie przemawia, ale argumentacja jest delikatnie mówiąc więcej niż dziwna.
Tym bardziej w domu o "rozsądnym" rozmieszczeniu okien może zapewnić duży komfort bytowy.
Z kolei zabezpieczenie rekuperatora przed zamarzaniem przynosi wymierne korzyści finansowe.

Sam rekuperator wyposażony w wymiennik obrotowy może, jak kolega bajbaga napisał, rodzić dodatkowe problemy eksploatacyjne.

Cytat

Ogolnie czerpnia powinna byc nizej niz wyrzut, w ten sposob dodatkowo jest centrala odciazona bo dziala takze naturalny ciag.


Zasada słuszna, ale zważywszy na opór instalacji, szczególnie w okresie gdy powietrze przechodzi przez wymiennik, a nie płynie By-pass'em, wspomaganie siłami natury to mrzonka.
Taka sytuacja statystycznie może się zdarzyć może raz w roku przy bardzo silnym wietrze wiejącym z odpowiedniego kierunku.
Wtedy może siła ssąca na wyrzutni pociągnie powietrze przez rury i wymiennik.

Napisano
Cytat

Swoją „opinię” pisałem w oparciu o zapodany projekty budynku – tylko i wyłącznie – dla innego wcale nie musi (i zapewne nie jest) być adekwatna.
Moim zdaniem centrala Flexit SL4 RE rotor, posiada „wady”:
- rotor, może i spełnia swoje zadanie, ale jest dodatkowym elementem „ruchomym”, a to niesie za sobą ewentualne ryzyko „zatarcia” lub podobnej „awarii”,
- brak bypass-u, co w okresie letnim, jest (może być) bardzo uciążliwe,
- jakoś nie przemawia do mnie brak możliwości odprowadzenia (ewentualnego) kondensatu – nawet biorąc pod uwagę właściwości „higroskopijne” wymiennika,

O najlepszym „sposobie” umiejscowienia czerpni i wyrzutni napisał już autorushd, ja tyko dodam:
- centrala powinna być umieszczona w „izolowanym” termicznie pomieszczeniu, czyli zimą dość ciepłym, a latem dość chłodnym – a tego o strychu raczej powiedzeń nie można,
- idealnym (teoretycznie) rozwiązaniem jest umieszczenie centrali w połowie wysokości między czerpnią a wyrzutnią, oraz w połowie odległości miedzy najdalej wysuniętymi anemostatami (tych samych kanałow).


W rotorach nie ma odprowadzenia skroplin - nie montuje się też bypassu. Nie potrzeba - to cechy rotora! Zdaje się, że Pan ich nie montował ---sądząc po uwagach!!!

Cytat

Kanały się izoluje termicznie, co daje przy okazji efekt izolacji akustycznej, a w dobrze zaprojektowanej instalacji powietrze nie powinno płynąć szybciej niż 5m/s.
Jeśli taką prędkość jesteś w stanie zaprojektować w kanałach głównych, to im bliżej anemostatów strumień będzie zwalniał, więc tym bardziej nie pojawią się szumy.
Poza tym istnieje coś takiego jak tłumiki akustyczne i przy ich pomocy też można dodatkowo wygłuszyć instalację.


Nazywając rzecz po imieniu.. - ktoś Ci pierdół naopowiadał.Szumy powstają przy zbyt szybkich przepływach - zgoda ( max 5 m/sek - zgoda Ale szumy też powstają przy rozprężaniu się powietrza w kanale - czyli przy "zwalnianiu"
minimalna ( bezpieczna ) prędkość to 2m/sek. Suma pól powierzchni kanałów zakończonych anemostatami nawiewnymi powinna być podobna do pola kanału głównego.
Napisano (edytowany)
Nie wiedziałem o ww. "cechach" centrali Flexit SL4 RE rotor. Bazowałem na opiniach znalezionych na forach, gdzie każdy zachwala przysłowiowe swoje. Otworzyłeś mi szerzej oczy bajbaga. Czy jest jakaś centrala o wydajności do 300m3/h pozbawiona wad i w rozsądnej cenie?
Czerpnia może być na dachu, czy musi być umiejscowiona na ścianie? W moim przypadku, będąc na ścianie poddasza nieużytkowego znajdzie się pod dachem nad gzymsem. Latem będę miał saunę w domu.
Chciałbym rekuperator usytuować w pomieszczeniu gosp., ale to znacznie "rozciągnie" instalację - dom jest piętrowy. Główne przewody wtedy biegną na poddasze i stąd do pomieszczeń? W innym przypadku musiałyby przebiegać przez większość pomieszczeń pod sufitem, a to nie będzie estetyczne - skrzynka rozdzielcza znacznie zwiększa ilość przewodów. Sądziłem, że dla domów piętrowych i z poddaszem najlepszą lokalizacją jest poddasze (najwyższe piętro domu). Takie moje rozważania i dylematy - wykańcza mnie mój pedantyzm, dlatego nie nadaję się do pracy w branży budowlanej.
GWC - faktycznie nie jestem przekonany. Nakłady finansowe np. cena przewodów, dwa złoża żwirowe przełączane automatycznie - aby latem swobodnie wychładzać dom bez potrzeby wyłączania wentylacji. O 1-2 stopnie Celsjusza? Latem nie potrzebuję chłodzenia domu, ponieważ większość czasu planuję spędzać na świeżym powietrzy - w nocy śpię przy otwartym oknie. Zima - sceptycznie podchodzę do zysków związanych z GWC. Wiem, że są, ale nie przekonują mnie. Ale przyznam Jani_63, że gdybym był zamożniejszy zdecydowałbym się na GWC. Podobnie jak z solarami. Edytowano przez Karlsen (zobacz historię edycji)
Napisano
Co do chłodzenia latem domu słyszałem , zresztą nie tak dawno w Lubelskim od takiego chłopka roztropka ,że wykombinował sobie rurę zakopaną w ziemię na głębokości 1,5m i przepuszczając przez nią powietrze chłodził w ten sposób dom icon_biggrin.gif , na ile to jest prawdopodobne .........nie wiem , zresztą wydaje mi się to mało podobne ..........ale czasami w życiu jest tak że te najprostsze rozwiązania sprawdzają się najlepiej . Dzięki dla T. Brzęczkowski za podpowiedź pewnie będę starał się sprawdzić to rozwiązaniu ale dodam do tego coś od siebie .Ogólnie to staram się wybudować dom energooszczędny , jak na dzień dzisiejszy to ściany mają poniżej U=0,14 W/mk a daszek U=0,11W/mk i staram się przy stodole o powierzchni 220mkw zmieścić na gotowo pod klucz w kwocie nie przekraczającej budynku domu szkieletowego przez dewelopera czyli około 2500 zł /mkw.
Pozdrawiam i dzięki za podpowiedzi
konik0
Napisano
Ten kawałek rury (najlepiej tak ze >50mb) pod ziemia to GWC rurowy się nazywa, całkiem sprawnie sobie radzi takie rozwiązanie.

Cytat

Czerpnia może być na dachu, czy musi być umiejscowiona na ścianie? W moim przypadku, będąc na ścianie poddasza nieużytkowego znajdzie się pod dachem nad gzymsem. Latem będę miał saunę w domu.


A gdzie napisane że tak być musi?
Na zewnątrz pod pokryciem (podbitką) nie panują takie temperatury jakie występują na stryszku.
Pokombinować można również z umieszczeniem czerpni w samej podbitce, ale czy się to uda to na odległość ciężko powiedzieć

Cytat

Chciałbym rekuperator usytuować w pomieszczeniu gosp., ale to znacznie "rozciągnie" instalację - dom jest piętrowy. Główne przewody wtedy biegną na poddasze i stąd do pomieszczeń? W innym przypadku musiałyby przebiegać przez większość pomieszczeń pod sufitem, a to nie będzie estetyczne - skrzynka rozdzielcza znacznie zwiększa ilość przewodów. Sądziłem, że dla domów piętrowych i z poddaszem najlepszą lokalizacją jest poddasze (najwyższe piętro domu). Takie moje rozważania i dylematy - wykańcza mnie mój pedantyzm, dlatego nie nadaję się do pracy w branży budowlanej.


W budynku piętrowym kanały wentylacyjne najlepiej prowadzić w stropie (podłodze piętra), a tylko końcówki w danych pomieszczeniach piętra wyprowadzić na odpowiednią wysokość, choć znane są rozwiązania gdzie nawiew w pomieszczeniach piętra jest realizowany przez kratki wentylacyjne ścienne umieszczone 30-50cm nad podłogą.

Cytat

GWC - faktycznie nie jestem przekonany. Nakłady finansowe np. cena przewodów, dwa złoża żwirowe przełączane automatycznie - aby latem swobodnie wychładzać dom bez potrzeby wyłączania wentylacji. O 1-2 stopnie Celsjusza? Latem nie potrzebuję chłodzenia domu, ponieważ większość czasu planuję spędzać na świeżym powietrzy - w nocy śpię przy otwartym oknie. Zima - sceptycznie podchodzę do zysków związanych z GWC. Wiem, że są, ale nie przekonują mnie. Ale przyznam Jani_63, że gdybym był zamożniejszy zdecydowałbym się na GWC. Podobnie jak z solarami.


Co Ty mówisz, jakie dwa złoża? Kto tak teraz buduje? icon_surprised.gif
Dobrze zaprojektowane jest przystosowane do pracy ciągłej opartej na jednym złożu.

Widzisz, sprawa z GWC ma się tak, że dany typ dobiera się do warunków gruntowych.
Zasadniczo GWC dzielą się na bez przeponowe i przeponowe.
Do pierwszej grupy należą GWC żwirowe, GWC płytowe, GWC ceramiczny (rodzimy wytwór typu "zrób to sam") i tkz. GWC wodny2.
W drugiej grupie są GWC rurowy i GWC glikolowy.
Postawienie takiej instalacji własnoręcznie icon_wink.gif (ktoś do pomocy, koparkowy, jeden dzień pracy) może się zmieścić w kwocie 3-3,5tyś zł (sprawdź jaki to % inwestycyjny w kosztach całości), więc argument kosztów podobnych do kompletnej instalacji solarnej trochę nietegens.
Zysk temperaturowy latem możliwy do osiągnięcia to nawiew powietrza tak bliżej 10-12 st niżej w stosunku do temperatury zewnętrznej i około 5oC niższa temperatura pomieszczeń niż na zewnątrz.

I teraz sprawa zasadnicza.
Dom energooszczędny to twór działający na zasadzie współzależności wszystkich elementów składowych, a nie jednego, dwóch oderwanych od reszty.
Chyba najprostszym przykładem są okna połaciowe montowane dla samego wyglądu bez uwzględnienia stron świata, czyli bilansu +(-) cieplnego.
Napisano

Dom energooszczędny to twór działający na zasadzie współzależności wszystkich elementów składowych, a nie jednego, dwóch oderwanych od reszty.
Chyba najprostszym przykładem są okna połaciowe montowane dla samego wyglądu bez uwzględnienia stron świata, czyli bilansu +(-) cieplnego.
[/quote]




To było chyba do mnie , wiem i doskonale sobie zdaję z tego sprawę , żeby było ciekawiej okna są takie jak do domów pasywnych ...........ale domy pasywne (tu powtórzę Pana) to taki stwór który ma WIĘKSZOŚĆ rozwiązań , które jak dla mnie i z mojego punktu widzenia są ekonomiczne pod każdy względem , a nie robienie sztuki dla sztuki . Ja osobiście przyznam się że dałem d...... icon_smile.gif bo mogłem odzyskać ciepło z ekologicznego szamba .......ale to już po krzyku . Co do okien połaciowych a jak wybrać kiedy dach jest tylko dwuspadowy w kierunkach east i west .
pzdr konik0

Napisano
Cytat

a co to jest "ekologiczne szambo"?



Przepraszam , w pośpiechu walnąłem pojęcia ...............oczyszczalna ścieków ,
parę miesięcy temu miałem okazje zwiedzać dom prawie samowystarczalnego , ale rozwiązania które były w nim zastosowane nie były możliwe do zaakceptowania przez zwykłego śmiertelnika z punktu ekonomicznego , jest przy takich okazjach zawsze pytanie po co odzyskiwać 80%-60% energii jak przy trzy krotnie albo jeszcze mniejszych nakładacha można odzyskać 50% energii???
pzdr konik0
Napisano (edytowany)
I to jest kwintesencja świadomego inwestowania.
Nie ma sensu np. "lądować się" w super energooszczędne okna jeśli ich udział procentowy w powierzchni przegród zewnętrznych jest mały, sama przegroda zaizolowana (ocieplona) jest tylko "trochę" lepiej niż nakazuje norma, albo największe straty energii będzie generować wentylacja grawitacyjna.
Inny przykład
Dom dobrze izolowany, ale z kilkoma balkonami i dziurami w dachu w postaci kominów, innymi słowy posiadający dużo dużych mostków cieplnych.

Cytat

Co do okien połaciowych a jak wybrać kiedy dach jest tylko dwuspadowy w kierunkach east i west .
pzdr konik0


Jeśli dom jest idealnie w osi północ-południe, a okna maja brać udział w ogrzewaniu pasywnym to na zachód.
Przy około 104-stopniowym ruchu na nieboskłonie (21 grudzień) czas operowania liczony od południa do zachodu jest kilkanaście minut dłuższy niż od wschodu. Edytowano przez Jani_63 (zobacz historię edycji)
Napisano
Jeśli dom jest idealnie w osi północ-południe, a okna maja brać udział w ogrzewaniu pasywnym to na zachód.
Przy około 104-stopniowym ruchu na nieboskłonie (21 grudzień) czas operowania liczony od południa do zachodu jest kilkanaście minut dłuższy niż od wschodu.
[/quote]

Na nieboskłonie się nie znam i za info wielkie dzięki .Dach jest z odchyłem 2 stopniowym na east ale zawsze w tym wszystkim jest statystyka dni słonecznych i pochmurnych , jak dla mnie za dużo tych liczb i przewidywań , wszak jesteśmy tylko ludźmi i chyba jest miło popełniać błędy i dyskutować o nich .
Bryła stodoły jest prostopadłościanem ( nie brałem pod uwagę statystyki wiatrów ze względu ukształtowania działki 21x120m ) , bo podobno jest najlepsza , balkony i tarasy to konstrukcje niezależne , wykonane jak wszystko stodoły z drewna .
Cały czas nurtuje mnie rekuperacja i jej zachowanie w takiej stodole .
pzdr konik0



Ten kawałek rury (najlepiej tak ze >50mb) pod ziemia to GWC rurowy się nazywa, całkiem sprawnie sobie radzi takie rozwiązanie.

I dla Jani 63 wielkie dzięki za podpowiedź ,jak będę kopał drenaże to przy okazji ułożę rurki do schładzania stodoły .
pzdr konik0
Napisano
Tylko te "rurki" daj odpowiedniej średnicy, żeby CI opory przypływu powietrza nie zdemolowały jego działania icon_wink.gif
No i oczywiści kwestia wilgotności gruntu. Na tereny podmokłe rorowiec nie za bardzo się nadaje... ale to wiesz.
Napisano
Cytat

Tylko te "rurki" daj odpowiedniej średnicy, żeby CI opory przypływu powietrza nie zdemolowały jego działania icon_wink.gif
No i oczywiści kwestia wilgotności gruntu. Na tereny podmokłe rorowiec nie za bardzo się nadaje... ale to wiesz.



Eeeee tak dobrze nie jest ze mną , wykształcenie mam typowo rozrywkowe czyli KO , to co wiem na dzień dzisiejszy to tylko wiadomości zdobyte z własnego doświadczenia i innych ............tylko trzeba słuchać co inni mówią lub piszą .
Odnośnie wilgotności gruntu średnio na jeża , wody gruntowe na poziomie 5-6m ...........mam dwie studnie głębinowe ( popełniłem błąd bo nie zakładałem odzysku ciepła ),zresztą żeby się przekonać należy spróbować ........koncepcji jest wiele .
Ale przede wszystkim wielkie dzięki dla Jani 63 za uwagi te złe i te dobre , bo one dają nam możliwość myślenia .
pzdr konik0
Napisano (edytowany)
Cytat

tak się robi gdy wentylację łączy się z pompą ciepła.



Uściślając – kiedy jest to klimatyzacja (w pełnym tego słowa znaczeniu) lub (i) w przypadku połączenia wentylacji (lub samym) z ogrzewaniem nadmuchowym.
Sam „kocioł” nie ma znaczenia. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Cytat

Dowiedział się Pan już dlaczego w rotorach nie ma bypasów ?



Nie pisałem, że mają (mogą) posiadać, tylko, że moim zdaniem, jest to wada takiego rozwiązania, motywując dlaczego – taka subtelna różnica. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Nie pisałem, że mają (mogą) posiadać, tylko, że moim zdaniem, jest to wada takiego rozwiązania, motywując dlaczego – taka subtelna różnica.


Dlaczego wada? Przecież przy rotorze latem nie ma grzania powietrza z gwc! Rotor się nie kręci.
Napisano
1. Z jakiego gwc ? – w tym przypadku.
2. Powietrze jest ogrzewane poprzez przewodzenie (cieplne) rotora (wszak aluminium jest doskonałym przewodnikiem ciepła)
3. Powietrze (częściowo) „miesza” się w „komorze” rotora (wymiennika).

Czyli niepożądana wymiana jest (może być) – dlatego bez względu na zakres, moim zdaniem, jest to wada – co wcale nie znaczy, że dla kogoś innego może to być zaletą tego rozwiązania.
Napisano
Cytat

1. Z jakiego gwc ? – w tym przypadku.
2. Powietrze jest ogrzewane poprzez przewodzenie (cieplne) rotora (wszak aluminium jest doskonałym przewodnikiem ciepła)
3. Powietrze (częściowo) „miesza” się w „komorze” rotora (wymiennika).

Czyli niepożądana wymiana jest (może być) – dlatego bez względu na zakres, moim zdaniem, jest to wada – co wcale nie znaczy, że dla kogoś innego może to być zaletą tego rozwiązania.


Nie miesza się, gdy roto się nie kręci - zimne idzie dołem ciepłe górą. Szkoda tylko, że Pan nie montował a "ma zdanie" – Choć muszę przyznać, że zanim zacząłem montować również i rotory, myślałem podobnie.
Napisano
Cytat

tak się robi gdy wentylację łączy się z pompą ciepła.


Taa, tylko i wyłącznie z pompą ciepłą icon_mrgreen.gif

Napisałem wyraźnie że znane są takie rozwiązanie, a nie że należy tak a nie inaczej robić.
Jeden z forumowiczów tak zrobił i ten typ nawiewu spełnia jego oczekiwania całosezonowo, a o w okresie grzewczym dogrzewa to powietrze poprzez nagrzewnicę wodną.
To że taka odległość kratek nawiewnych jest dedykowana do ogrzewania, dogrzewania realizowanego nadmuchem to inna sprawa.
Napisano
Cytat

Szkoda tylko, że Pan nie montował a "ma zdanie" – Choć muszę przyznać, że zanim zacząłem montować również i rotory, myślałem podobnie.



Gdybym był sprzedawcą central wentylacyjnych, to odradzałbym zastosowanie takiej centrali w domu jednorodzinnym – bez względu na wysokość marży – właśnie ze względu na to „moim zdaniem” (sam u siebie też bym jej nie zamontował).
Napisano
Cytat

Gdybym był sprzedawcą central wentylacyjnych, to odradzałbym zastosowanie takiej centrali w domu jednorodzinnym – bez względu na wysokość marży – właśnie ze względu na to „moim zdaniem” (sam u siebie też bym jej nie zamontował).


Również odradzam. Choć są przypadki, że nie ma innego wyjścia. Gdybym się zajmował marżą to sprzedawałbym te najpopularniejsze nie najlepsze. Sprzedajemy tak naprawdę całość, centrale tylko sporadycznie - i sam Pan wie, że bardziej jako przysługa niż zarobek.
Napisano
Jani_63 – sprowokowałeś mnie do zgłębienia tajników GWC. Moje dotychczasowe zdanie było wypracowane na podstawie opinii dwóch osób, które zdecydowały się na rekuperację, ale bez wymiennika gruntowego. Trochę poczytałem na forach i dodatkowo odwiedziłem osobę (pracuje w katedrze fizyki budowli), która w 2000 roku wybudowała dom i jako członek fundacji poszanowania energii promowała m. in. rekuperatory. Posiada reku (kanadyjskiej firmy) i GWC od 11 lat, instalacja jeszcze na pcv. Twierdził, że nie posiada wilgoci w przewodach gwc, jedynie pajęczyny – zaznaczył, że całość musi pracować non-stop, właśnie, aby żadne świństwo się nie zalęgło w GWC. Dodał, że dosłownie kilka razy włączył mu się system od-mrożeniowy w centralce. I oczywiście był b. zadowolony z decyzji podjętej kilkanaście lat temu. Właśnie informacji od wieloletnich użytkowników brakuje na forach. Muszę Ci podziękować za przybliżenie tej tematyki. Jeżeli prawdą jest to co napisałeś dot. kosztów (ok. 3 tys. zł), to podejmę się wykonania GWC. Jeżeli pozwolisz, na priv podpytam o szczegóły.
Ponawiam pytanie dot. reku z minimalną ilością wad.

Cytat

... odradzałbym zastosowanie takiej centrali w domu jednorodzinnym ...


Cytat

Również odradzam...



Ilość "razy" kiedy pomogliście oraz postów świadczy, że wiecie co "mówicie". Jak mam rozumieć powyższe stwierdzenia? Zwłaszcza, że mój wybór centrali był efektem uznania dla wiedzy i doświadczenia TB.
Napisano
Szybkie sprostowanie.
Koszty postawienia takiej instalacji własnoręcznie od 3 tyś zł w zależności od rodzaju... a ten zależny do poziomu wód gruntowych (wilgotności gruntu)
Górny pułap może znacznie odbiegać od tej kwoty, ale też samo GWC zaczyna być wydajną schładzarką (klimą nigdy nie będzie, no chyba że znacznie przewymiarowane w pasywniaku), regulatorem (w pewnym zakresie) wilgotności i przy pracy ciągłej zapewnia nawiew 6-17 oC w zależności od pory roku.
Jak widzisz zimą to może być różnica około 25K.
Napisano
Cytat

Jani_63 – sprowokowałeś mnie do zgłębienia tajników GWC. Moje dotychczasowe zdanie było wypracowane na podstawie opinii dwóch osób, które zdecydowały się na rekuperację, ale bez wymiennika gruntowego. Trochę poczytałem na forach i dodatkowo odwiedziłem osobę (pracuje w katedrze fizyki budowli), która w 2000 roku wybudowała dom i jako członek fundacji poszanowania energii promowała m. in. rekuperatory. Posiada reku (kanadyjskiej firmy) i GWC od 11 lat, instalacja jeszcze na pcv. Twierdził, że nie posiada wilgoci w przewodach gwc, jedynie pajęczyny – zaznaczył, że całość musi pracować non-stop, właśnie, aby żadne świństwo się nie zalęgło w GWC. Dodał, że dosłownie kilka razy włączył mu się system od-mrożeniowy w centralce. I oczywiście był b. zadowolony z decyzji podjętej kilkanaście lat temu. Właśnie informacji od wieloletnich użytkowników brakuje na forach. Muszę Ci podziękować za przybliżenie tej tematyki. Jeżeli prawdą jest to co napisałeś dot. kosztów (ok. 3 tys. zł), to podejmę się wykonania GWC. Jeżeli pozwolisz, na priv podpytam o szczegóły.
Ponawiam pytanie dot. reku z minimalną ilością wad.




Ilość "razy" kiedy pomogliście oraz postów świadczy, że wiecie co "mówicie". Jak mam rozumieć powyższe stwierdzenia? Zwłaszcza, że mój wybór centrali był efektem uznania dla wiedzy i doświadczenia TB.


Centrale z rotorem nie są idealne do domów jednorodzinnych - technologia wymienników poszła do przodu i:
- kiedyś ( a robię i propaguję rekuperatory od 1990 roku ) były wymienniki krzyżowe, potem pojawiły się przeciwprądowe i rotory - potem hybrydy ( najlepsze) krzyżowo-przeciwprądowe. Dalej zaczęto "majstrować" w materiałach. Plastik zastąpiono aluminium, potem zaczęły się pojawiać materiały porównywalne z Alu a tańsze i lżejsze ( przecież jeszcze niedawno pisałem o wyższości Alu wymienników a teraz wszystko testujemy bo w DTR OSZUKUJA)) I tak się wszystko zmienia. Kupując wszystkie reku jakie się pojawiają - badam faktyczną sprawność, zużycie energii, szumy, jakość montażu... itp - proszę więc nie zarzucać mi, że zmieniam zdanie. Są producenci, którzy konsultują co ja bym widział w… z których detale są najlepsze… itp., Był okres, że najlepsze były rotory - nie zamarzały - i miały 85% sprawności - centrale z rotorem były bardzo starannie wykonane i solidnie montowane. Ale pojawiły się wymienniki 90-nawet 95% bez rotora, zmieniono sposób ich ustawienia tak, by nie zamarzały, więc rotory ze względu na cenę, zaczęliśmy montować tylko tam gdzie nie ma możliwości odprowadzić skropliny, gdzie jest wymagana silniejsza niż 20m3/h na osobę wentylacja – bo rotor w takim wypadku nie przesusza powietrza. Jak Pan widzi wszystko ma swoje „zady i walety” a doświadczenie +forum jest po to by dobrać optymalny produkt dla siebie za optymalną cenę. Tu się zapewne Pan bajbaga ze mną zgodzi, że w dziedzinie central wentylacyjnych cena nie zawsze ( delikatnie pisząc) jest wykładnikiem jakości i przydatności.


Cytat

Szybkie sprostowanie.
Koszty postawienia takiej instalacji własnoręcznie od 3 tyś zł w zależności od rodzaju... a ten zależny do poziomu wód gruntowych (wilgotności gruntu)
Górny pułap może znacznie odbiegać od tej kwoty, ale też samo GWC zaczyna być wydajną schładzarką (klimą nigdy nie będzie, no chyba że znacznie przewymiarowane w pasywniaku), regulatorem (w pewnym zakresie) wilgotności i przy pracy ciągłej zapewnia nawiew 6-17 oC w zależności od pory roku.
Jak widzisz zimą to może być różnica około 25K.


Poziom wód gruntowych nie ma znaczenia - bo gwc robi się i w wodzie. Przy dobrych wymiennikach "zimowy" bilans energetyczny jest ZEROWY. Przy -15 na czerpni i przy +5 - w sklepie miałem na anemostacie wywiewnym +22 nawiewnym +20.
Nie jest też prawdą, że w gwc nie ma latem kondensatu... nie było jeszcze 3 sezony temu, ale w ostatnich latach często była przy 26-30 stC wilgotność ponad 70 % - co się wcześniej nie zdarzało.
Napisano
Cytat

Poziom wód gruntowych nie ma znaczenia - bo gwc robi się i w wodzie.



Moim zdaniem (przeciwnym), ma znaczenie i to kolosalne – choćby ze względów wykonawczych.
W takich warunkach raczej nie polecałbym wykonania GWC – a już siebie bym tym nie uszczęśliwiał.
Napisano
Cytat

Moim zdaniem (przeciwnym), ma znaczenie i to kolosalne – choćby ze względów wykonawczych.
W takich warunkach raczej nie polecałbym wykonania GWC – a już siebie bym tym nie uszczęśliwiał.


Przecież nie robi się gwc gdy poziom jest najwyższy... A szczęścia z gwc też już nie "wyciskam" - Ceny i jakość inwerterów są dziś takie, że "chłodzenie" z gwc jest - daleko odbiegające od ideału.
Napisano
Cytat

Poziom wód gruntowych nie ma znaczenia - bo gwc robi się i w wodzie. Przy dobrych wymiennikach "zimowy" bilans energetyczny jest ZEROWY. Przy -15 na czerpni i przy +5 - w sklepie miałem na anemostacie wywiewnym +22 nawiewnym +20.
Nie jest też prawdą, że w gwc nie ma latem kondensatu... nie było jeszcze 3 sezony temu, ale w ostatnich latach często była przy 26-30 stC wilgotność ponad 70 % - co się wcześniej nie zdarzało.


Ten autorytatywny ton wypowiedzi jest już tak mierzący, wręcz aż do znudzenia, że człowiekowi przestaje się chcieć odpowiadać, ale ponieważ w swoich wypowiedziach stajesz się pan, panie TB szkodnikiem wprowadzającym czytających w błąd nie można przejść obojętnie obok takich wypocin.

Opisz pan, a najlepiej wstaw jakieś zdjęcia jak GWC bez-przeponowe stawiasz w wodzie, uruchamiasz i działa bez zarzutu.
W to "że potrafisz", nie wątpię, bo na wszystkim znasz się najlepiej i w każdej dziedzinie masz coś do powiedzenia jako prekursor rozwiązań energooszczędnych w tym kraju.

Możesz jeszcze dołączyć filmik jak Cie później inwestor goni z siekierą, wtedy się wszyscy pośmiejemy, a nie tylko Ty sam, że Ci się udało ujść z życiem.
Napisano
A który z tych dwóch to GWC bez-przeponowy?
Z czytaniem ze zrozumieniem też jakiś problem?... bo że odpowiedź nie w temacie... no cóż, czytający zdążyli się już przyzwyczaić.
Napisano (edytowany)
Cytat

Wyrywanie zepsutego GWC i zakładanie dobrego w wodzie.



Dobre GWC w wodzie, to tylko glikolowe - natomiast ja sam nie mam aż takiego "wroga", któremu takie "coś" ,jak na obu fotkach, bym polecił, zarówno kiedyś, jak i teraz. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

... proszę więc nie zarzucać mi, że zmieniam zdanie...


Jeżeli to zdanie było skierowane do mnie, to pragnę wyjaśnić, że prosiłem tylko o komentarz do poprzedniej wypowiedzi. Komentarz, który pozwoli mi zrozumieć dlaczego rotor nie nadaje się do domów jednorodzinnych. Wyboru centrali dokonałem sam, jak widać jednak błędnego wyboru.
Bardzo szanuję Panów za wiele cennych uwag i spostrzeżeń, które są często inspiracją osobom pragnącym samodzielnie wykonać instalację wentylacji mechanicznej, ale proszę mi wierzyć - każdy wątek dot. wentylacji, rekuperacji powlekany jest demagogią i sporami pomiędzy.... A ja nie przyjmuję niczyjej strony, jedynie chcę czerpań z Waszych doświadczeń.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Każda inwestycja budowlana czy instalacyjna, niezależnie od jej skali, powinna być prowadzona w sposób zgodny z prawem, zasadami sztuki budowlanej i dobrymi praktykami branżowymi. Jednym z absolutnie kluczowych elementów takiej realizacji jest rzetelna dokumentacja z prowadzonych prac.   W Raccoon 24 Home od początku naszej działalności przykładamy do tego ogromną wagę. Bo dla nas liczy się nie tylko to, co widoczne na zewnątrz, ale też pełna transparentność i pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem, normami i oczekiwaniami inwestora.   Co powinna zawierać dokumentacja robót instalacyjnych?   Podczas prowadzenia prac instalacyjnych — czy to przy ogrzewaniu, klimatyzacji, wentylacji czy instalacjach wodnych — dokumentacja powinna obejmować: Dziennik budowy lub robót — w przypadku instalacji realizowanych w ramach zgłoszenia lub pozwolenia na budowę. Protokóły z wykonanych prób szczelności — instalacji wodnych, gazowych, wentylacyjnych. Protokoły odbioru częściowego i końcowego — dla każdej wykonanej instalacji. Protokół uruchomienia instalacji — potwierdzający poprawną pracę systemów. Protokół pomiarów i testów eksploatacyjnych — np. wydajności wentylacji, ciśnienia w instalacji C.O., parametrów pracy klimatyzacji. Dokumentację powykonawczą — czyli aktualny rysunek/schemat instalacji z naniesionymi zmianami wykonawczymi.   Kartę gwarancyjną i instrukcję użytkowania urządzeń oraz instalacji. Brak tych dokumentów to nie tylko problem w przypadku awarii czy reklamacji, ale też ryzyko przy odbiorach technicznych i problematyczne rozliczenia z inwestorem czy deweloperem.     👉 Pobierz wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych (PDF)   Dlaczego dokumentacja jest tak ważna dla Ciebie jako inwestora?   Masz pełen wgląd w zakres wykonanych prac i potwierdzenie, że wszystko odbyło się zgodnie ze sztuką.   Łatwiejsze serwisowanie i eksploatacja — protokoły i dokumentacja powykonawcza pomagają w późniejszych modernizacjach i naprawach. Bezpieczeństwo prawne i techniczne — w przypadku kontroli, odbiorów czy ewentualnych sporów. Możliwość dochodzenia gwarancji — na podstawie podpisanych protokołów i kart gwarancyjnych.   W Raccoon 24 Home masz to w standardzie W naszej firmie każda instalacja objęta jest kompletną dokumentacją powykonawczą i protokolarną. Niczego nie robimy na słowo. Po zakończeniu robót klient otrzymuje komplet dokumentów, w tym:   protokół odbioru końcowego protokół prób szczelności protokół uruchomienia instalacji dokumentację powykonawczą   Dzięki temu masz pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem i przepisami.   Do pobrania — wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych Aby ułatwić inwestorom i wykonawcom właściwe prowadzenie dokumentacji, przygotowaliśmy dla Ciebie gotowy, uniwersalny blankiet protokołu odbioru robót instalacyjnych.       Możesz go wykorzystać przy każdej inwestycji — niezależnie, czy zlecasz nam instalację, czy współpracujesz z inną ekipą. To bezpłatne narzędzie, które pomoże Ci uporządkować dokumentację i zabezpieczyć swoje interesy.   Pamiętaj: instalacja to nie tylko urządzenia i rury w ścianie. To również dokumenty, które chronią Twój budżet i bezpieczeństwo budynku na lata.   W Raccoon 24 Home nie musisz o to prosić — u nas kompletna dokumentacja to standard, a nie dodatkowa opcja.         Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl                       e0bdea_5761a534884c4d0988db213df10adb7f.pdf.pdf
    • Dziś niemal każdy inwestor prywatny i biznesowy, planując budowę domu, halę czy modernizację budynku, zadaje sobie jedno pytanie: kiedy zacznie się zwrot z inwestycji w instalacje? Koszty energii rosną, a systemy ogrzewania, chłodzenia, wentylacji i zasilania to nie tylko kwestia komfortu, ale też realnego wpływu na domowy i firmowy budżet. Problem w tym, że większość firm wykonawczych, kiedy słyszy od klienta hasło „zwrot z inwestycji”, zaczyna dopytywać, kalkulować, wyceniać wersję „podstawową” i „wzmocnioną”, a często finalnie proponuje rozwiązania na styk — takie, które formalnie spełnią wymogi projektu, ale realnie nie zapewnią maksymalnych oszczędności i bezawaryjności przez długie lata.   W Raccoon 24 Home nie pytamy, czy chcesz mieć instalację zoptymalizowaną pod szybki zwrot inwestycji. My od razu robimy instalacje w wersji wzmocnionej. Zawsze. Bez wyjątków. Co to znaczy wzmocniona instalacja?   W praktyce oznacza to, że każdą instalację, jaką wykonujemy — czy to ogrzewanie podłogowe, centralę wentylacyjną, instalację wodną czy systemy zasilania odnawialnego — projektujemy i montujemy w taki sposób, by:   zwiększyć jej trwałość wydłużyć bezawaryjny okres działania zminimalizować straty energii przyspieszyć zwrot inwestycji dzięki oszczędnościom na eksploatacji     Jak to robimy? Na przykład:   W ogrzewaniu płaszczyznowym stosujemy więcej rur niż minimum technologiczne. Dzięki temu system szybciej nagrzewa pomieszczenia, pracuje przy niższych temperaturach zasilania, co zmniejsza zużycie energii i przedłuża żywotność źródła ciepła. Montujemy przewymiarowane emitery ciepła, czyli większe grzejniki lub pętle podłogówki, niż wynika to z obliczeń na styk. Efekt? Lepsza wydajność przy niższym koszcie eksploatacji. System grzeje krócej, rzadziej się załącza, a Ty oszczędzasz na rachunkach.     W instalacjach wodnych i kanalizacyjnych stosujemy większe średnice rur tam, gdzie to ma sens dla bezpieczeństwa i komfortu użytkowania. W wentylacji zawsze przewymiarowujemy kanały i stosujemy lepsze izolacje, co zmniejsza opory przepływu, poprawia wydajność i ogranicza koszty pracy rekuperatora. Po co to wszystko? Żeby Twoje rachunki równały się zero.   W Raccoon 24 Home nie traktujemy instalacji jako zbędnego kosztu, tylko jako realny składnik Twojego domowego lub firmowego bilansu energetycznego. Dzięki odpowiednio zaprojektowanym i wykonanym instalacjom możesz osiągnąć bilans niemal zerowy albo znacząco ograniczyć zapotrzebowanie na energię z sieci. Wielu wykonawców ogranicza się do minimum wymaganego w projekcie lub normach. My wiemy, że warto pójść dalej. Bo im bardziej wydajna i trwała instalacja, tym mniejsze jej koszty eksploatacji i większe oszczędności dla Ciebie.   Zwrot z inwestycji — jak go przyspieszyć?   Kluczem jest odpowiedni mix energetyczny, który nie tylko zapewni Ci niezależność, ale też pozwoli zredukować rachunki praktycznie do zera.   W naszej ofercie możesz połączyć:   pompę ciepła — jako główne źródło ciepła i chłodzenia fotowoltaikę — która zasili pompę ciepła, dom i magazyn energii przydomową elektrownię wiatrową — jako uzupełnienie bilansu w okresach niskiego nasłonecznienia   Taki zestaw pozwala na uzyskanie maksymalnego efektu energetycznego i finansowego. A dzięki temu, że instalacje wykonujemy w wersji przewymiarowanej i wzmocnionej, działają one stabilnie, bez awarii i z wyższą wydajnością przez wiele lat.       Dlaczego inne firmy tego nie robią? Bo liczą na krótkoterminowy zysk i klienta, który nie zadaje pytań. Większość wykonawców chce wykonać usługę możliwie najniższym kosztem własnym, z minimalną ilością materiału, by zwiększyć swoją marżę. My w Raccoon 24 Home patrzymy inaczej. Dla nas liczy się długofalowa relacja i rekomendacje zadowolonych klientów, a to można osiągnąć tylko dzięki jakości i uczciwemu podejściu.     Podsumowanie Jeśli chcesz mieć instalacje, które: działają stabilnie i bezawaryjnie są przewymiarowane, a nie robione „na styk” realnie przyspieszają zwrot z inwestycji pozwalają ograniczyć rachunki do zera to zapraszamy do Raccoon 24 Home.   U nas nie pytamy, czy chcesz mieć wzmocnioną instalację — bo każdą robimy w wersji premium już w standardzie. Tak pracują wykonawcy, którzy naprawdę rozumieją inwestycję w energię i komfort.   Chcesz sprawdzić, jak może wyglądać Twój domowy bilans energetyczny? Skontaktuj się z nami i poznaj propozycję systemu szytego pod Twoje potrzeby.   Usługi Raccoon 24 Home   Instalacje C.O. Instalacje centralnego ogrzewania (C.O.)   Ogrzewanie Ogrzewanie grzejnikowe Ogrzewanie podłogowe   Pompy ciepła Pompy ciepła dla Twojego domu   Kotły gazowe Kotły gazowe kondensacyjne   Klimatyzacja Klimatyzatory Split Klimatyzatory Multi-Split Systemy klimatyzacji VRF Klimakonwektory Przeglądy okresowe klimatyzacji Serwis klimatyzacji   Wentylacja Rekuperacja Wentylacja mechaniczna Kanały wentylacyjne — rodzaje Serwis wentylacji Wentylatory wyciągowe Systemy odciągowe dla hal i garaży   Sterowanie Sterowanie ciepłem   Cennik usług Cennik usług instalacyjnych   O firmie O nas   Kontakt Formularz i dane kontaktowe     Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl
    • W świecie usług budowlanych i instalacyjnych od lat funkcjonują dwa zupełnie różne podejścia do kwestii wycen i rozliczeń z klientami. Z jednej strony mamy wykonawców, którzy nie boją się jasno przedstawiać swoich stawek, otwarcie informują o kosztach poszczególnych usług i uczciwie tłumaczą, z czego wynikają konkretne ceny. Z drugiej — wciąż istnieją firmy, które wyceniają „na oko” przez telefon, a na końcowym etapie realizacji zaskakują klienta dodatkowymi pozycjami na fakturze lub tłumaczą nieuzgodnione wcześniej koszty jako „nieprzewidziane prace dodatkowe”. Ten podział doskonale zna każdy inwestor, deweloper, zarządca nieruchomości czy zwykły klient prywatny, który choć raz zlecał wykonanie instalacji wodnej, elektrycznej, wentylacyjnej czy gazowej. Dlatego w Raccoon 24 Home od samego początku postawiliśmy na pełną przejrzystość i uczciwe zasady współpracy z klientem.     Dlaczego przejrzystość cenowa w usługach instalacyjnych jest tak ważna?   W odróżnieniu od wielu branż, w których ceny można łatwo sprawdzić w cennikach online czy porównać na popularnych porównywarkach, w usługach instalacyjnych sytuacja jest dużo bardziej skomplikowana. Każda inwestycja ma swoją specyfikę, zakres prac często ustala się indywidualnie, a ceny mogą się różnić w zależności od rodzaju budynku, zastosowanych materiałów, stopnia skomplikowania instalacji czy lokalizacji inwestycji. To sprawia, że niektórzy wykonawcy wykorzystują tę niepewność na swoją korzyść. Podają orientacyjne stawki bez szczegółów, nie pokazują klientowi dokładnego kosztorysu, a podczas realizacji pojawiają się „niespodzianki”, które trudno później zweryfikować. Dlatego uważamy, że uczciwy wykonawca nie ma powodu, by ukrywać swoje ceny. Przeciwnie — powinien udostępniać je w przejrzysty i dostępny sposób, aby klient od samego początku wiedział, ile zapłaci za usługę i z czego wynika dana kwota.   Jak to wygląda w praktyce? Transparentny kalkulator usług instalacyjnych   Właśnie z myślą o klientach stworzyliśmy na stronie Raccoon 24 Home kalkulator usług instalacyjnych. To proste i wygodne narzędzie, które pozwala w kilka chwil sprawdzić orientacyjny koszt wykonania wybranej instalacji lub prac modernizacyjnych. Dzięki temu klient ma możliwość porównania cen różnych usług jeszcze przed kontaktem z naszym doradcą technicznym i może zaplanować swój budżet inwestycyjny bez obaw o późniejsze „niespodzianki”. W kalkulatorze jasno przedstawiamy, jakie elementy składają się na cenę usługi — od kosztów materiałów, przez robociznę, aż po ewentualne dodatkowe prace towarzyszące. Dzięki temu klient wie, za co płaci i może świadomie podjąć decyzję o wyborze konkretnej usługi czy zakresu prac.   Czym różni się uczciwy wykonawca od nieuczciwego?   Różnic jest wiele, ale najważniejsze to: Jasne i przejrzyste wyceny jeszcze przed rozpoczęciem prac. Brak ukrytych kosztów, które pojawiają się na końcowej fakturze. Szczegółowe kosztorysy przedstawiane klientowi do akceptacji. Przejrzyste warunki współpracy, które określają, co wchodzi w zakres usługi, a co wymaga dodatkowych ustaleń.   Stała komunikacja z klientem na każdym etapie realizacji inwestycji.   W Raccoon 24 Home klaklulator właśnie według takich zasad prowadzimy każdą realizację. Naszym celem jest nie tylko wykonanie instalacji na najwyższym poziomie technicznym, ale również zbudowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa u klienta.   Wiemy, że inwestorzy i klienci prywatni mają dość niejasnych wycen, niedomówień i kosztów, które nagle pojawiają się w trakcie realizacji zlecenia. Dlatego pokazujemy pełen kosztorys jeszcze przed podpisaniem umowy, informujemy o wszystkich możliwych dodatkowych opcjach i pozwalamy klientowi samodzielnie sprawdzić ceny w naszym kalkulatorze. Dlaczego inne firmy wciąż boją się udostępniać swoje ceny?   Bo często ich polityka cenowa opiera się na „polowaniu” na nieświadomego klienta. Bez przejrzystego cennika można manipulować wyceną w zależności od sytuacji, nastroju klienta, lokalizacji czy konkurencji w danym rejonie.   My w Raccoon 24 Home uważamy, że takie praktyki powinny zniknąć z rynku. Klient ma prawo wiedzieć, ile zapłaci, a wykonawca, który jest pewny jakości swoich usług i uczciwie kalkuluje koszty, nie ma żadnego powodu, by ukrywać stawki.     Podsumowanie   Jeśli szukasz wykonawcy instalacji budowlanych, który: gra w otwarte karty nie boi się pokazać cen swoich usług oferuje transparentny kosztorys pozwala Ci sprawdzić wycenę jeszcze przed pierwszym kontaktem   to zapraszamy do Raccoon 24 Home. Na naszej stronie znajdziesz transparentny kalkulator usług instalacyjnych, dzięki któremu możesz od razu oszacować koszt planowanych prac i sprawdzić, jak wygląda uczciwa wycena w tej branży.   Nie warto ryzykować współpracy z firmami, które unikają konkretów i nie potrafią jasno określić ceny. Wybieraj wykonawców, którzy szanują Twój czas, pieniądze i nerwy.  
    • Nie zastanawiałbym się nad tym ale już zdążyłem przygotować pole pod ten garaż z kostki brukowej i teraz musiałbym to wszystko robić na nowo.    Jakie byłyby koszty starania się o pozwolenie?
    • Tak Rury wodnej podłogówki prowadzi się w warstwie wylewki. Rury pozostałych instalacji (woda, kanalizacja), także kanały wentylacji mechanicznej układa się w warstwie styropianu. Grubość warstw styropianu można dobrać do średnicy rur - to a propos optymalnej grubości styropianu. To rozstrzygnie instalator. Dylatacje wykonują fachowcy od wylewki, powinny być też zaplanowane w projekcie ogrzewania. Zwykle i tak wykonuje się je w otworach drzwiowych.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...