Pępuś Napisano 12 grudnia 2010 Udostępnij #1 Napisano 12 grudnia 2010 Witam. Prosiłbym o opinie i uwagi na temat tego rekuperatora. Planuję instalację w domu, gdzie wentylowane będzie ok. 200 m2 (ok. 500 m3). Zależy mi na cichym i trwałym urządzeniu, a takim wydaje mi sie ten Mitsubishi Lossnay: http://allegro.pl/rekuperator-mitsubishi-l...1351719636.htmlNiepokoi mnie jednak jego papierowy wymiennik i brak nagrzewnicy - boję się zamarzania w zimie ... Poza tym, urządzenie jest już zdaje się długo produkowane - czy warto je w ogóle kupować ? ??: Z góry dziękuje za wszelkie porady Link do komentarza
Pępuś Napisano 12 grudnia 2010 Autor Udostępnij #3 Napisano 12 grudnia 2010 Cytat drogo... Aha, dzięki. Czyli nie jest wart tych pieniędzy, jak rozumiem? Firma zaproponowała też zamontowanie ComfAir 550, ewentualnie Berluf Selen 500- wszystkie modele są dość drogie. Berluf to nowość i nie jest jeszcze sprawdzony na rynku, jak mi wyjaśniono. Może sa tańsze, ciche rekuperatory które mógłbym zastosować? W zasadzie to nie jestem przekonany do wydawania dużych pieniędzy na urządzenie wielkości dużego plecaka ... Link do komentarza
vega1 Napisano 12 grudnia 2010 Udostępnij #4 Napisano 12 grudnia 2010 czy jest wart czy nie, tego Ci nie powiem. Napisałem że drogo bo można kupić naprawdę dobry rekuperator za mniejsze pieniądze. Odnośnie wymiennika to masz tutaj linka gdzie toczy się dyskusja o wymiennikach odzyskujących wilgoć z powietrza:https://forum.budujemydom.pl/StorkAir-Comfo...zny-t13935.html Link do komentarza
Pępuś Napisano 12 grudnia 2010 Autor Udostępnij #5 Napisano 12 grudnia 2010 hmm.. , no sporo tego co pisze Pan Brzęczkowski mnie przekonuje, na "zdrową" logikę - papierowy wymiennik sie zagrzybi prędzej niż aluminiowy - tak więc ten Lossnay odpada. Szkoda, bo wg parametrów to chyba najcichszy model na rynku A ja hałasów się boję okropnie Link do komentarza
vega1 Napisano 12 grudnia 2010 Udostępnij #6 Napisano 12 grudnia 2010 przecież w salonie tego montował nie będziesz. Zresztą większe hałasy może wygenerować źle zrobiona instalacja went. więc na tym się skup bardziej Link do komentarza
Pępuś Napisano 12 grudnia 2010 Autor Udostępnij #7 Napisano 12 grudnia 2010 (edytowany) Cytat przecież w salonie tego montował nie będziesz. Zresztą większe hałasy może wygenerować źle zrobiona instalacja went. więc na tym się skup bardziej Aha. No na tym stryszku nad poddaszem planuję, ale bałem się jakiegoś brzęczenia czy szmerów wentylatorów ... A jak trochę poczytałem, to mnie rekuperatory Jan Gaz zaciekawiły: http://jan-gaz.com.pl/Cennik_i_oznaczenia_central- aluminiowe wymienniki, dobre ponoć wentylatory no i do samej firmy mam raczej blisko ... Warto promować regionalne wyroby PS - a co do montażu, to moje "skupienie" to będzie wybór firmy ... Pojęcia nie mam, jak należy zrobić taką instalację ... Edytowano 12 grudnia 2010 przez Pępuś (zobacz historię edycji) Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 13 grudnia 2010 Udostępnij #8 Napisano 13 grudnia 2010 Cytat przecież w salonie tego montował nie będziesz. Zresztą większe hałasy może wygenerować źle zrobiona instalacja went. więc na tym się skup bardziej Gów... wentylatory będzie słychać niezależnie od miejsca umieszczenia reku - ale zdarza się, że jeżeli projektujący nie wie co to są prędkości optymalne powietrza w kanałach - to dudnienie ( niskie częstotliwości) mogą być generowane w dystrybucji . Cytat dobre ponoć wentylatory były... są teraz EC w najlepszej wersji 10W/100m3/h a 155 W/650m3/h 2 Link do komentarza
Pępuś Napisano 13 grudnia 2010 Autor Udostępnij #9 Napisano 13 grudnia 2010 (edytowany) A, czyli Jan-Gaz już "oszczędza", jak rozumiem ? No i też mi się wydaje, że przez te kanały to jednak coś tam będą się przenosić odgłosy pracy rekuperatora... Patrzyłem na Tywent, tani, na Heatexie, ale te to podobno chodzą jak traktor przy orce PS no to już nie wiem co warto kupić... Jedne za drogie, inne tandetne Edytowano 13 grudnia 2010 przez Pępuś (zobacz historię edycji) Link do komentarza
kianek Napisano 13 grudnia 2010 Udostępnij #10 Napisano 13 grudnia 2010 (edytowany) Ekozefir http://ekozefir.pl/ Edytowano 13 grudnia 2010 przez kianek (zobacz historię edycji) Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 14 grudnia 2010 Udostępnij #11 Napisano 14 grudnia 2010 Cytat Ekozefir http://ekozefir.pl/ ??? Ogromne zużycie energii ale za to mały odzysk ciepła. 350-tka- 70% i 460W??? 2 Link do komentarza
Pępuś Napisano 14 grudnia 2010 Autor Udostępnij #12 Napisano 14 grudnia 2010 (edytowany) hym... Czyż więc u licha są W OGÓLE jakieś rekuperatory warte kupienia? Edytowano 14 grudnia 2010 przez Pępuś (zobacz historię edycji) 1 Link do komentarza
vega1 Napisano 14 grudnia 2010 Udostępnij #13 Napisano 14 grudnia 2010 dołączam się do pytania. Jaki rekuperator jest godny kupienia? Zależy mi na małym zużyciu prądu oraz dobrym by-passie. W teorii jest jeden kandydat:http://dobryrekuperator.pl/rekuperator-itho-hru/Pytanie czy jest faktycznie taki dobry? Link do komentarza
bajbaga Napisano 15 grudnia 2010 Udostępnij #14 Napisano 15 grudnia 2010 Rekuperator jest tylko urządzeniem i to dość prostym.Oczekiwania na „porady” w stylu „który mam kupić” zawsze kończą się:- nie kupuj firmy X Bi ja kupiłem i ……….. (z reguły instalatorzy sp….),- kup firmy Y , bo ja taki mam i jestem zadowolony,- kup tylko mój wyrób i moją ideologię bo ……. (wszystkie inne są do d….).A sprawa jest banalnie prosta, tak jak to urządzenie.Rekuperator musi:- posiadać maksymalną wydajność, nie mniejszą niż minima wyliczone dla konkretnego budynku,- posiadać co najmniej 3 stopniową regulację wydajności.Oczywiście można „dodać” , bajery i udogodnienia, które zdaniem inwestora powinien mieć.Teraz określasz ile chcesz wydać na to cudo i dokonujesz pierwszego wyboru.Z wybranej grupy, pozostawiasz, te które mają najdłuższy okres gwarancyjny, serwis w pobliżu miejsca instalacji i najmniejsze zużycie prądu.Jak na placu boju zostanie kilka sztuk – wybierasz, który najbardziej Ci się podoba.Pamiętać należy jednak, że to nie rekuperator jest najważniejszy – ważny jest każdy element instalacji i sama instalacja. Powinno to być wyrysowane i obliczone – już na etapie projektowania budynku. Link do komentarza
vega1 Napisano 15 grudnia 2010 Udostępnij #15 Napisano 15 grudnia 2010 a jednak nie taka banalna. Bo parametry o których piszesz ma większość rekuperatorów na rynku. A mi zależy na rzetelnie niskim poborze prądu (nawet kosztem mniejszej sprawności odzysku) oraz na dobrym by-passie. Wiem że z tymi by-passami są różne problemy. Albo kiepsko działają, albo powietrze nie jest kierowane na wymiennik ale jest kierowane obiegiem blisko silników wentylatorów co powoduje nagrzewanie się powietrza (by-pass traci sporo wtedy na sprawności), albo nie otwierają się w przedziale temperatur które nas interesują. O ile pobór prądu centrali mogę wywnioskować z katalogów to już działania by-passu nie bardzo. Dlatego dałem linka z konkretnym modelem, może go ktoś posiada/użytkuje i podzieli się opinią. Link do komentarza
demo Napisano 15 grudnia 2010 Udostępnij #16 Napisano 15 grudnia 2010 Ja myślę że jednak rady użytkowników konkretnych modeli są bardzo przydatne , przy podejmowaniu decyzji zakupu . Bo tak naprawdę ile rekuperator jest wart , jakie są koszty jego eksploatacji i obsługi , wychodzi dopiero w trakcie użytkowania . Osobiście bardzo sobie cenię tego typu porady , a szczególnie wtedy gdy poparte są dobrymi rzeczowymi argumentami . Link do komentarza
adam_mk Napisano 15 grudnia 2010 Udostępnij #17 Napisano 15 grudnia 2010 "a jednak nie taka banalna. Bo parametry o których piszesz ma większość rekuperatorów na rynku. A mi zależy na rzetelnie niskim poborze prądu (nawet kosztem mniejszej sprawności odzysku)"Rozumiem.Nie namawiam i nie odmawiam, ale...Ja rozwiązuję ten problem tak:Powietrze ma masę (ok. 1,2kg/1m3)Powietrze ma lepkość.Wentylacja to także transport masy o określonej lepkości.Transport masy w czasie na określonej drodze to praca (w sensie fizyki).Najmniejsza praca, która MUSI być włożona dla zapewnienia zadanego efektu wystąpi wtedy, gdy OPORY występujące w transporcie tejże masy są nikłe (zerowe nie będą nigdy, bo cudów nie ma!).Praca wykonywana w ciągu 1 sekundy nazywana jest MOCĄ.JEŻELI zadbamy o to, aby prędkość strugi transportowanej nie była duża - to opory zależne nieliniowo od tej prędkości będą malutkie, do pomijalnie małych.A to oznacza przewymiarowywanie średnic kanałów.Zalety?Ciszej jest.Mniejszymi mocami można operować dla osiągnięcia zakładanego rezultatu.Wady?To jednocześnie rozwinięcie powierzchni kanału, co wymusza staranne jego (ponadnormatywne) ocieplanie.Koszt kanałów jest NIECO wyższy.Więcej miejsca zajmują i trudniej je schować czy skrzyżować.Aby wentylator działał to trzeba go zasilać!Najprościej i najtaniej - podpiąć wprost do sieci zasilającej.Ale...Wtedy zaczynają się duże problemy ze sterowaniem jego wydajności!Brzęczy przy zwalnianiu obrotów!Więc?STAŁOPRĄDOWY, bo ten nie brzęczy!Ale...TAKI wymaga specjalistycznego ZASILACZA i REGULATORA!No to...Stosuję wentylatory EBM-PAPSTa, takie, które wszystko co muszą mieć, mają wewnątrz.Jedyna ich wada to CENA.Są prądu stałego, choć zasilane z sieci 230V zmiennego.Same sobie "robią" wszystkie napięcia pomocnicze i regulacyjne.Na ścianie montuje się potencjometr, którego pokręcenie PŁYNNIE I W CAŁYM ZAKRESIE reguluje jego obroty.Tak jak gałka w radiu.(koszt potencjometru to około 10zł)Te, które stosuję do wymiany rzędu 650m3/godz w absolutnie bezgłośny sposób pobierają na pełnej mocy 63W.W sumie dwa razem - 126W.Praca stale na pełnej wydajności to przesuszenie chałupy i jej degradacja.Przeciętnie potrzeba wentylacyjna to 120-150m3/godz.A to oznacza konsumpcję mocy rzędu 40WPoliczmy...40W razy 24 godziny razy 30 dni = 28800 watogodzinTo także 28,8 kilowatogodziny.To koszt około 0,5zł za kWh x 28,8 kWh = 14,4zł za miesiąc pracy non stop.Może tak?Adam M. 3 Link do komentarza
bajbaga Napisano 15 grudnia 2010 Udostępnij #18 Napisano 15 grudnia 2010 Wentylacja mechaniczna kojarzy się (niestety) z pewnym stereotypem zapożyczonym z wentylacji „grawitacyjnej”. Tam wystarczy umieścić w pomieszczeniach „brudnych” kanały wentylacyjne (kratki), a tu (w WM) wystarczy kupić rekuperator (centralę).W obu przypadkach nie zapewni to wentylacji – tylko jej namiastkę, przy czym, faktem jest, że skopana instalacja WM, tak czy siak jakoś będzie wentylowała – na czym bazuje sporo instalatorów WM.Wentylacja, jaka by nie była, musi być „wyliczona” i zaprojektowana – to wtedy będzie działała prawidłowo i przy najmniejszych kosztach eksploatacyjnych.Przy WM suma wszystkich elementów składa się na wynik końcowy – w skrajnych przypadkach centrala (wentylatory same z siebie) wcale ich (strat) nie „produkuje” najwięcej.Centrala powinna być dobrana do potrzeb (wyliczonych i zaprojektowanych), a nie na odwrót. Cytat Ja rozwiązuję ten problem tak: Prościej juz nie można wytłumaczyć Link do komentarza
demo Napisano 15 grudnia 2010 Udostępnij #19 Napisano 15 grudnia 2010 (edytowany) Cytat Prościej juz nie można wytłumaczyć Ale można znacznie krócej Edytowano 15 grudnia 2010 przez demo (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Pępuś Napisano 15 grudnia 2010 Autor Udostępnij #20 Napisano 15 grudnia 2010 No, i w sumie to się "nieomal" zdecydowałem na Berlufa Selen 500 Wydaje sie solidnym urządzeniem ( bo jest ciężki - 74 kg ) Link do komentarza
vega1 Napisano 15 grudnia 2010 Udostępnij #21 Napisano 15 grudnia 2010 oo jego cena widzę, jest wprost proporcjonalna do wagi Link do komentarza
Pępuś Napisano 15 grudnia 2010 Autor Udostępnij #22 Napisano 15 grudnia 2010 ale przynajmniej wiadomo, za co się płaci - cięższy = droższy Link do komentarza
demo Napisano 15 grudnia 2010 Udostępnij #23 Napisano 15 grudnia 2010 O tak , Berlufy mają solidnie wyglądającą obudowę . Widziałem w salonie Dospela bo oni prowadzą sprzedaż ich produktów , czy nawet ze sobą współpracują . Byle nie wkładali jak Dospel plastikowych (lepszych jak twierdzi Dospel) wymienników , zamiast alu. Link do komentarza
Pępuś Napisano 15 grudnia 2010 Autor Udostępnij #24 Napisano 15 grudnia 2010 (edytowany) Cytat . Byle nie wkładali jak Dospel plastikowych (lepszych jak twierdzi Dospel) wymienników , zamiast alu. Już to zrobili ... Dają teraz Heatona (ponoć angielskie) Edytowano 15 grudnia 2010 przez Pępuś (zobacz historię edycji) 1 Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 16 grudnia 2010 Udostępnij #25 Napisano 16 grudnia 2010 Cytat dołączam się do pytania. Jaki rekuperator jest godny kupienia? Zależy mi na małym zużyciu prądu oraz dobrym by-passie. W teorii jest jeden kandydat:http://dobryrekuperator.pl/rekuperator-itho-hru/Pytanie czy jest faktycznie taki dobry? Takie pytanko Szanowny Panie Vega- skąd Pan wie, że dane są zgodne z prawdą?Jaki tam jest wymiennik skoro podają sprawność 96% a takich wymienników nie ma na rynku.Sterowanie wentylatorami DC ( stałoprądowymi ) odbywa się płynnie napięciem 1-10V natomiast wentylatorami AC ( prądu zmiennego ) odczepami od transformatora - prędkości 1 / 2 / 3 i pobór mocy ( za wysoki dla DC ) wskazywałoby na wentylatory AC. 1 Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 16 grudnia 2010 Udostępnij #26 Napisano 16 grudnia 2010 Cytat No, i w sumie to się "nieomal" zdecydowałem na Berlufa Selen 500 Wydaje sie solidnym urządzeniem ( bo jest ciężki - 74 kg ) Selen jest do dużych obiektów - to centrala montowana wyłącznie płasko do sufitu. No i mocno wschodnie wentylatory, oraz zastąpienie świetnych heatex-ów plasticzkami Cytat Ja myślę że jednak rady użytkowników konkretnych modeli są bardzo przydatne To najgorsze co może być. Większość ( by się lepiej czuć ) nie dopuszcza opcji, że kupili zły reku. Mało tego - indywidualni użytkownicy nie mają porównania. Kolejna sprawa to szumy... słuch mamy różny jedni słyszą 18dB inni nie słyszą 25, to na ogół rodzinne cechy. - sprawność!Należy się pytać jakiej firmy jest wymiennik i sprawdzać parametry u producenta, w przypadku wymienników zagranicznych z UE podawane dane są praktycznie zgodne ze stanem faktycznym - sprawność wymienników często "rośnie" po włożeniu go do centrali. Nasi producenci wymienników "naciągają" dla przykładu znana firma podająca 95% po badaniach wyszło ciut ponad 70 - a 90 było przy wilgotności powietrza wychodzącego 80%. -wentylatorynajstarsze i najbardziej energochłonne AC ( zmiennoprądowy)sterowane mogą być tyrystorem, transformatorem, lub falownikiemPierwsza wersja - to głośna praca i krótki żywot wentylatorów, dwa -sterowanie skokowe, trzy - praktycznie nie wkłada się obecnie drogich falowników do tanich wentylatorów - taniej wyjdzie włożyć wentylator DCWentylatory DC - oszczędniejsze i sterowane płynnie napięciem sterującymNO I... najnowsze wentylatory AC z kontrolą elektroniczną spotykany też symbol EC - bardzo ciche wydajne – sterowanie- obniżaniem napięcia 230V 1 Link do komentarza
bajbaga Napisano 16 grudnia 2010 Udostępnij #27 Napisano 16 grudnia 2010 Cytat No, i w sumie to się "nieomal" zdecydowałem na Berlufa Selen 500 Chyba nie bardzo potrzebujesz porady, albo nie odrobiłeś lekcji, albo masz beznadziejnego wykonawcę instalacji, albo doradca „wentylacyjny” do „poprawki”.Moim zdaniem:- zbyt duża wydajność centrali , polowa jej wystarczy aż nadto, choć to nie jest aż tak wielkim problemem,- średnica przyłączy to 250mm – wyjdzie ciekawa instalacja, i tu mogą być problemy.Na tej bazie można zrobić bardzo dobrze działającą wentylację, ale to zadanie dla bardzo dobrego fachowca. Potrzeba wiele miejsca dla kanałów i osprzętu – trzeba to przewidzieć na etapie projektowania. W sumie wyjdzie bardzo drogo. Link do komentarza
vega1 Napisano 16 grudnia 2010 Udostępnij #28 Napisano 16 grudnia 2010 Cytat Takie pytanko Szanowny Panie Vega- skąd Pan wie, że dane są zgodne z prawdą?Jaki tam jest wymiennik skoro podają sprawność 96% a takich wymienników nie ma na rynku.Sterowanie wentylatorami DC ( stałoprądowymi ) odbywa się płynnie napięciem 1-10V natomiast wentylatorami AC ( prądu zmiennego ) odczepami od transformatora - prędkości 1 / 2 / 3 i pobór mocy ( za wysoki dla DC ) wskazywałoby na wentylatory AC. szanowny panie Tomaszu, nie mam powodu aby nie wierzyć w to co piszą w broszurze produktu (bo rozumiem że na stronie z tą centralą dane są przepisywane z broszury). Napisali że stałoprądowe więc czemu ma tak nie być? Podane zużycie prądu jest bardzo małe. A co do sprawności odzysku ciepła - to ma dla mnie drugorzędne znaczenie. Link do komentarza
Pępuś Napisano 16 grudnia 2010 Autor Udostępnij #29 Napisano 16 grudnia 2010 Cytat Moim zdaniem:- zbyt duża wydajność centrali , polowa jej wystarczy aż nadto, choć to nie jest aż tak wielkim problemem,- średnica przyłączy to 250mm – wyjdzie ciekawa instalacja, i tu mogą być problemy. noo, nie wiem, takie centrale (na 500m3) zaproponowała mi firma która zrobiła projekt (Tora). W sumie interesujące, że nie znając projektu mego domu stwierdzasz, Bajbaga kategorycznie, że centrala ma zbyt dużą wydajność ... A może ma w sam raz ? Link do komentarza
Gość arturo72 Napisano 16 grudnia 2010 Udostępnij #30 Napisano 16 grudnia 2010 Cytat A co do sprawności odzysku ciepła - to ma dla mnie drugorzędne znaczenie. To może trzeba by tylko zainstalować najcichsze na rynku wentylatory i mieć jedynie cichą wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną lub tylko wywiewną bez rekuperacji ?? Na pewno wyjdzie taniej Link do komentarza
HenoK Napisano 16 grudnia 2010 Udostępnij #31 Napisano 16 grudnia 2010 Cytat To może trzeba by tylko zainstalować najcichsze na rynku wentylatory i mieć jedynie cichą wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną lub tylko wywiewną bez rekuperacji ?? Na pewno wyjdzie taniej Taniej może wyjdzie, ale zdecydowanie nie polecam takiego rozwiązania.Odzysk ciepła jest istotny w bilansie domu energooszczędnego.Dobrze zostało to wytłumaczone TUTAJ: Cytat przykład teoretyczny:budujemy aby się zmieścić w normach okna U=1,0 ściany dach podłoga U=0,25 wentylacja zwykła grawitacyjna, rachunek za ogrzewanie w okolicach 70kWh/m2*0,2zł/m3 GZ-50=14zł/m2budujemy lepiej okna U=0,6 ściany dach podłoga U=0,2 ale nadal wentylacja zwykła grawitacyjna, rachunek za ogrzewanie w okolicach 60kWh/m2*0,2zł/m3 GZ-50=12zł/m2budujemy energooszczędnie okna U=0,6 ściany dach podłoga U=0,2 rekuperacja+ ukierunkowanie domku na południe + inne niuanse, rachunek za ogrzewanie w okolicach 30kWh/m2*0,2zł/m3 GZ-50=6zł/m2 Link do komentarza
vega1 Napisano 16 grudnia 2010 Udostępnij #32 Napisano 16 grudnia 2010 Cytat To może trzeba by tylko zainstalować najcichsze na rynku wentylatory i mieć jedynie cichą wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną lub tylko wywiewną bez rekuperacji ?? Na pewno wyjdzie taniej nie doczytałeś. Dla mnie ważne jest małe zużycie prądu oraz dobry by-pass. Cicha praca wentylatorów już nie jest dla mnie bardzo istotna. Również sprawność odzysku ciepła. Co nie znaczy że chcę pojechać po bandzie tak jak piszesz... Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 17 grudnia 2010 Udostępnij #33 Napisano 17 grudnia 2010 Cytat szanowny panie Tomaszu, nie mam powodu aby nie wierzyć w to co piszą w broszurze produktu A ja się wiele razy przekonałem by nie wierzyć! I sprawdzam. Wierzę tylko tym producentom, którzy poza instrukcją, wkładają do każdego produktu kartkę wypełnioną ręcznie i podpisaną przez kontrolera jakości ! Na broszurze nikt się nie podpisuje!!! – Mam to w centralach flexit, czy elge – stałe rubryki – poziom szumów czy ile amper na biegach… Co za problem wrzucić taką cenzurkę do pudła? Jak producent tego nie wrzuca to:- nie robi odbioru końcowego- chce coś przed nami ukryćSpotkałem już polskie centrale których pobór mocy był dwa razy większy niż w broszurze! Proszę zwrócić uwagę jak „rośnie” sprawność temperaturowa wymiennika! Byłem na targach – stoi wymiennik z wentylatorami – termometr przed… w kanale czerpni i za – na nawiewie, sprawność 90%!!! Pytam się czy mogę wyjąć na chwilę zasilanie – oczywiście – podłączam przez miernik… 550W – Komentuję wynik- no to nic dziwnego, że taka „sprawność” skoro tak „grzeje” wentylator. Link do komentarza
bajbaga Napisano 17 grudnia 2010 Udostępnij #34 Napisano 17 grudnia 2010 Cytat W sumie interesujące, że nie znając projektu mego domu stwierdzasz, Bajbaga kategorycznie, że centrala ma zbyt dużą wydajność ... A może ma w sam raz ? Nie znając projektu domu, domniemając że jest mieszkalnym jednorodzinnym, ale zakładając, że wybudowano go zgodnie z obowiązującymi przepisami, tak samo kategorycznie stwierdzę, ze kocioł o mocy 40kW jest zbyt dużym dla tego domu (o powierzchni 200m2).Analogia nie jest przypadkowa. Link do komentarza
Pępuś Napisano 17 grudnia 2010 Autor Udostępnij #35 Napisano 17 grudnia 2010 No to dlaczego firma, która ma 10 lat doświadczenia w wykonywaniu WM rekuperatory o takiej wydajności (500m3) mi zaproponowała? I to nie tak "na oko", tylko po zrobieniu projektu ? Poprzez analogię - nie wyobrażam sobie, żeby np. doświadczony instalator oferował mi kocioł C.O. odpowiedni dla szkoły czy hali sportowej ... Ktoś tutaj pobłądził ... Link do komentarza
vega1 Napisano 17 grudnia 2010 Udostępnij #36 Napisano 17 grudnia 2010 a w zasadzie to w czym przeszkadza taka przewymiarowana centrala?? Link do komentarza
bajbaga Napisano 17 grudnia 2010 Udostępnij #37 Napisano 17 grudnia 2010 Cytat Poprzez analogię - nie wyobrażam sobie, żeby np. doświadczony instalator oferował mi kocioł C.O. odpowiedni dla szkoły czy hali sportowej ... Ktoś tutaj pobłądził ... Ale wyobrażasz sobie, zastosowanie u siebie centrali, która bez problemu zabezpieczy skuteczną wentylację dla 11 pokoi hotelowych (każdy z osobna łazienką), w których może przebywać ponad 20 osób? Cytat a w zasadzie to w czym przeszkadza taka przewymiarowana centrala?? Tak jak ten przewymiarowany kocioł – w niczym (teoretycznie). Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 17 grudnia 2010 Udostępnij #38 Napisano 17 grudnia 2010 Cytat a w zasadzie to w czym przeszkadza taka przewymiarowana centrala?? Pomijam koszty i szumy ( większa jest głośniejsza i ma większe kanały ) to chodzi o "minimum" - jak sobie ustawić 20m3/h na osobę gdy minimum jest 150m3/h? No chyba, że wentylatory AC z EC ... Przesuszone powietrze to również zła wentylacja. Link do komentarza
Pępuś Napisano 17 grudnia 2010 Autor Udostępnij #39 Napisano 17 grudnia 2010 No to inaczej może ... Przyjęto u mnie do projektu wentylacji -- piwnica 36 m2 (nawiew: 90m3, wywiew: 30m3),- parter 95 m2 (nawiew: 200m3, wywiew: 220m3), - poddasze 83m2 (nawiew: 200m2, wywiew 240 m2). Proszę o wskazanie, jaka wydajność centrali jest tu optymalna Link do komentarza
bajbaga Napisano 17 grudnia 2010 Udostępnij #40 Napisano 17 grudnia 2010 Szanowny kolego. Zakładałem, że posiadasz (będziesz posiadał) w tym domu; kuchnię z oknem a w niej kuchenkę gazową, + 2 łazienki, + osobne WC, + jedno pomieszczenie bezokienne.Zgodnie z obowiązującymi przepisami (PN-83 B-03430 z poprawkę Az3/;2000) wymiana powietrza (higieniczna), w tym domu powinna wynosić 215m3/h. – na tej podstawie twierdziłem, ze centrala jest zbyt duża.W nocy może być zredukowana do 130m3/h.Tyle przepisy, ale przydatna też jest „dyżurna wymiana” powietrza kiedy nie ma nas w domu, od 50m3/h do 100m3/h - w zależności, jak długo nie ma nas w domu, czy są kwiaty, itp.Możesz sobie wyliczyć sam ilość (higieniczną) powietrza wymienianegoDla wymiana piwnicy 0,3 kubatury,Dla kuchni od 30 do 70m3/h (w zależności od np. rodzaju „paliwa” kuchenki)Dla łazienki 50m3/hDla osobnego WC 30m3/hDla pomieszczenia bez okna (np. garderoba) 15m3.Wystarczy dodać, bo liczy się ilość powietrza usuwanego.W nocy 60% wartosci "dziennej"Można więcej – tylko po co? Link do komentarza
Pępuś Napisano 17 grudnia 2010 Autor Udostępnij #41 Napisano 17 grudnia 2010 Aha, dzięki A, i kuchenka nie będzie gazowa , a elektryczna. Czyli centrala o wydajności 350 m3 będzie wystarczająca ? Link do komentarza
bajbaga Napisano 17 grudnia 2010 Udostępnij #42 Napisano 17 grudnia 2010 (edytowany) Czy ja dobrze widzę?W piwnicy nawiew 3 razy większy niż wywiew? To spowoduje, że powietrze z piwnicy trafi do domu!! – zimne powietrze !Dla kuchni elektrycznej 30m3/h dla 3 osób i 50m3/h dla więcej niż 3 osób.Centrala 350m3/h – wystarczy i to z nawiązką. Edytowano 17 grudnia 2010 przez bajbaga (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Pępuś Napisano 17 grudnia 2010 Autor Udostępnij #43 Napisano 17 grudnia 2010 Tam ma być taki pokój rekreacyjny (zaprojektowano 2 nawiewy), korytarz i spiżarka (a tam 1 wywiew). Ten pokój rekreacyjny będzie normalnie ogrzewany. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 18 grudnia 2010 Udostępnij #44 Napisano 18 grudnia 2010 Cytat Tam ma być taki pokój rekreacyjny (zaprojektowano 2 nawiewy), korytarz i spiżarka (a tam 1 wywiew). Ten pokój rekreacyjny będzie normalnie ogrzewany. Nie robi się nic w ciągach komunikacynych ! A spiżarka WYŁĄCZNIE NAWIEW! Link do komentarza
bajbaga Napisano 18 grudnia 2010 Udostępnij #45 Napisano 18 grudnia 2010 Cytat A spiżarka WYŁĄCZNIE NAWIEW! Ale WYŁĄCZNIE w przypadku jak ktoś lubi zapachy dobiegające ze spiżarki w innych pomieszczeniach – np. zapach kiszonej (kiszenia) kapusty.Spiżarka, to pomieszczenie „brudne”.A jeśli nie posiada okna? Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 18 grudnia 2010 Udostępnij #46 Napisano 18 grudnia 2010 W spiżarce jest chłodniej - jest też czysto - a zapachy - idą do kuchni. Niedopuszczalny jest wywiew ciepłego powietrza bo wszystko będzie gniło. Radzę posłuchać doświadczonych w tego typu instalacjach. Wywiew znakomicie podniesie wilgotność względną w spiżarce. Link do komentarza
bajbaga Napisano 18 grudnia 2010 Udostępnij #47 Napisano 18 grudnia 2010 Do jakiej kuchni – ta spiżarka jest w piwnicy !„Połączenie wentylacyjne” będzie z pokojem rekreacyjnym lub (i) z korytarzem, a dalej na "salony" ! Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 18 grudnia 2010 Udostępnij #48 Napisano 18 grudnia 2010 Cytat Do jakiej kuchni – ta spiżarka jest w piwnicy !„Połączenie wentylacyjne” będzie z pokojem rekreacyjnym lub (i) z korytarzem, a dalej na "salony" ! To Pan sobie tak zrobi. W spiżarce nic nie śmierdzi - jeżeli zrobi Pan wyciąg - śmierdzieć zacznie! Tam musi być suche powietrze. Link do komentarza
bajbaga Napisano 18 grudnia 2010 Udostępnij #49 Napisano 18 grudnia 2010 Spiżarka, jak sugeruje nazwa raczej służy do przechowywania produktów żywnościowych – w tym warzyw. Jakie są wymagania co do wilgotności względnej dla określonej grupy produktów – można sprawdzić bez problemu – ale i tak nie jest to mniej niż 60%.Spiżarka, to nie miejsce przechowywania tylko zup w proszku .Są tacy, co kiszą kapustę sami, przechowują swoje plony z ogródka w spiżarce.Warzywa potrzebują około 95% wilgotności względnej.Ma Pan wyjątkową skłonność do generalizowania przy małej perspektywie oglądu sytuacji – a nakłanianie do rozwiązań sprzecznych z obowiązującymi przepisami, jest już Pana nawykiem. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 18 grudnia 2010 Udostępnij #50 Napisano 18 grudnia 2010 Prostowanie niedorzeczności jest obowiązkiem nie nawykiem. Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się