Skocz do zawartości

Wkład kominkowy - dylematy


Recommended Posts

Witam,

Jesteśmy przed wyborek kominka do naszego domu. Mam kilka pytań które nas mocno nurtują przed wyborem wkładu.

Na początek kilka parametrów:
Komin Shiedel Rondo fi 180 (wysokości nie pamiętam ale bodaj prawie 9m)
Kominek będzie również dogrzewał pokoje (DGP) grawitacyjnie (jedno pomieszczenie na dole sąsiadujące z kominkiem, 4 pomieszczenia na górze, dł. kanałów w poziomie do 2m)
Cały dom o powierzchni użytkowej ok. 130 m2

I teraz nasze pytania które nie dają nam spać:
1. Czy komin fi 180 determinuje wybór wkładu o identycznym wyjściu ?? Czy są jakieś przejściówki albo coś albo czy kominy mimo że w katalogu mają fi 200 są też zawsze (prawie) w wersji np.. 180. Przyznam że podczas poszukiwań już kilka nam się podobało (np. Uniflam 700 SELENIC) ale wszędzie fi 200

2. Czy fi 180 to jakaś niszowa wielkość ?? Większość w ogóle ma albo 160 albo 200 (albo my tak trafiamy)

3. Czy obudowa kupowana w sklepie/markecie to klocki do składania czy materiały do dalszej obróbki cięcia itp. ??

Wiem że można by w sklepie pytać ale raz że boję się że moje pytania są głupie i wstyd pytać tak w żywe oczy icon_razz.gif a dwa że na razie szukamy w internecie i się takie wątpliwości nasuwają.


I dwa pytania dodatkowe:
- Jak szybko po zrobieniu wylewek mogę postawić wkład (mixokretem gr wylewki 6-7 cm, pod samymkominkiem ok. 14-15cm bez styropianu)
- Czy po podłączeniu kominka trzeba odczekać przed pierwszym odpaleniem (tak słyszałem)


Pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

2. Czy fi 180 to jakaś niszowa wielkość ?? Większość w ogóle ma albo 160 albo 200 (albo my tak trafiamy)



To popularny przekrój komina.

Cytat

3. Czy obudowa kupowana w sklepie/markecie to klocki do składania czy materiały do dalszej obróbki cięcia itp. ??



Właściwie wszystkie te obudowy to kamień drugiego gatunku, który płowieje. Nawet jeśli napisane co innego. To klocki docięte pod konkretny wkład. Do tego dochodzi jeszcze koszt izolacji, fachowej robocizny, oraz płyty konstrukcyjne i materiały montażowe. Mizerny efekt uzyskasz praktycznie takim samym kosztem, jeśli nie większym, bo może się okazać że elementy z marketu trzeba będzie przerabiać. Taka obudowa nadaje się na działkę, nie do domu.

Cytat

- Jak szybko po zrobieniu wylewek mogę postawić wkład (mixokretem gr wylewki 6-7 cm, pod samymkominkiem ok. 14-15cm bez styropianu)
- Czy po podłączeniu kominka trzeba odczekać przed pierwszym odpaleniem (tak słyszałem)



Po ok 7 dniach można rozpocząć prace.
Po podłączeniu wkładu trzeba w nim palić nawet i ze dwa tygodnie. Jest malowany farbą, która śmierdzi przy pierwszych rozpaleniach, zabudowa zatrzymuje ten zapach.
Link do komentarza
Najczęściej stosowane kominy do kominków mają średnicę 20 cm. Z uwagi na to, że ma Pan zastosowany komin fi 18 cm sugerowałbym poszukiwanie wkładu który będzie miał średnicę wylotu 160 lub 180 mm. Wkład z wylotem spalin 200 mm (takich jest zdecydowana większość) posiada najprawdopodobniej takie parametry spalinowe (moc grzewcza, temperatura spalin, wymagany ciąg kominowy), które determinują zastosowanie komina o nie mniejszej średnicy niż 20 cm.

Komin fi 18 cm jest być może popularny, ale raczej nie w odniesieniu do kominków, raczej do niektórych kotłów na ekogroszek czy pellety.
Link do komentarza
Śmieszna sprawa. Jak pojechałem ostatnio na budowę postanowiłem jeszcze raz zmierzyć otwór. Mierzę w lewo i w prawo od góry i od dołu i kurde jak w morde strzelił (za przeproszeniem) średnica wewnętrzna otworu 200 cm icon_razz.gif. Nie wiem skąd moje ciągłe przekonanie że kupowałem fi 180 - a może taki kupiłem a dowiezli mi inny (w sumie nie sprawdzałem). Muszę jeszcze sprawdzić na papierach (może na faktruce zapisali).

W każdym razie dzięki za wszelką pomoc (może przyda się komuś innemu przegladającemu forum)

Pozwolę sobie jednak dopisać kolejne pytanie. Czy każdy kominek można podłączyć do czerpni powietrza z zewnątrz ? Mam doprowadzoną rurę o średnicy 100 (to już na sto procent jest setka) i czy są wkłady pod takie rury czy może każdy wkład kominkowy da się podłączyć do czerpni.

Obecnie interesuje mnie wkład Selenic 700, dokładnie taki. Ale kurcze nic tam nie ma na temat wlotu powietrza.

A może przy okazji ktoś ma taki wkład i jakieś opinie poznam :>


Pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

Trudno ocenić taki produkt, którego nie da się ocenić bo mało kto poważny to montuje.



W sensie że co w nim złego? Czy po prostu cena za niska (firma nie ta) ? Na co zwrócić uwagę przy szukaniu wkładu. Sama nazwa firmy i cena to mało bo i renomowani producenci mogą mieć bubel.

Wobec powyższej odpowiedzi to o co pytać, co sprawdzać (jeśli się da samemu).


Pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

Poszukaj żeliwnej kasety wśród takich producentów jak Supra, Chazelles, BeF, Dovre, Tarnava. Tanie kasety nadają się na działkę. rozszczelniaja się, mają zupełnie kiepską autonomię, palą dużo drewna, nie są tak wydajne.




zgadzam się z przedmówcą w 100 a nawet 200 procentach jeszcze są dobre wkłady marki TQD lub KFD OSOBIŚCIE MONTUJE I POLECAM W SZCZEGÓLNOŚCI PANORAMA (półokrągła szyba) pzdrawiam
Link do komentarza
Cytat

chłopak szuka czegos za 1000zł...



Szanowny Panie, a gdzie ja coś takiego napisałem ??

Szukam jakości w przystępnej cenie (jak każdy) co nie znaczy że najtańszego. Zaczynam się rozglądać więc zapytałem o konkretny model. A że bardzo nie lubię wymądrzałych odpowiedzi: "to się nie nadaje bo nie" albo "to nie bo to za tanie" więc dopytałem o co konkretnie chodzi.

Przyjąłem wyjaśnienie czego się spodziewać po kominku który podałem i zastanawiam się dalej, więc zupełnie nie rozumiem po co ta wycieczka.



Pozdrawiam
Link do komentarza
Wiekszosc tanich wkladow ma jedna podstawowa wade: szyba brudzi sie w zastraszajacym tempie. Po 3 dniach nie widac juz ognia. Czyszczenie szyby jest upierdliwe i szybko znudzi sie nawet najwiekszemu pasjonatowi kominka.
Poza tym takie wklady maja niska sprawnosc ale powiedzmy, ze jak ktos ma dostep do taniego drewna to to mozna przebolec.
W skrocie mowiac - jezeli wklad ma doprowadzenie powietrza do spalania jedynie pod rusztem to nie warto go kupowac.
Chyba, ze do przerobki we wlasnym zakresie.
An-bud sam robi wklady, jak go poprosicie to pewnie opisze co i jak.
Link do komentarza
Cytat

Wiekszosc tanich wkladow ma jedna podstawowa wade: szyba brudzi sie w zastraszajacym tempie. Po 3 dniach nie widac juz ognia. Czyszczenie szyby jest upierdliwe i szybko znudzi sie nawet najwiekszemu pasjonatowi kominka.
Poza tym takie wklady maja niska sprawnosc ale powiedzmy, ze jak ktos ma dostep do taniego drewna to to mozna przebolec.
W skrocie mowiac - jezeli wklad ma doprowadzenie powietrza do spalania jedynie pod rusztem to nie warto go kupowac.
Chyba, ze do przerobki we wlasnym zakresie.
An-bud sam robi wklady, jak go poprosicie to pewnie opisze co i jak.


Poszalałeś icon_wink.gif W większości tych palenisk po 15 minutach palenia nic nie widać.

Łatwiej pisać o wadach. Tanie palenisko bez uszczelek (kurtyna powietrzna zabezpiecza przed smoleniem szyby) kradnie, pobiera i spala ciepłe powietrze z pomieszczenia udając kurtynę. W przerwach użytkowania kominka z powodu braku możliwości zamknięcia tej dziury nadal wyciąga ciepłe powietrze z domu. Paląc raz w tygodniu mamy niby korzyści i cieszymy się ciepłem, aleee przez resztę tygodnia takie palenisko wyciągnie kilka razy więcej ciepła niż wyprodukowało w tym jednym dniu użytkowania icon_wink.gif
Można też dodać mizerną sprawność itd. ale co można wymagać od prymitywnej "skrzynki" z szybą

Dobre palenisko też ma wadę - wysoką cena rozbudowanej konstrukcji Edytowano przez an-bud (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

A co możesz powiedzieć o tym:
http://www.unico-kominki.pl/p/pl/201/unico_dragon_10.html
lub
http://www.unico-kominki.pl/p/pl/129/unico..._4z_modern.html

Stalowe jakoś mi bardziej podchodzą,są delikatniejsze w treści niż żeliwne icon_wink.gif




Sprawność mizerna (dobra to powyżej 80%), mały, przy stosowaniu wernikulitu w palenisku warto rozbudować palenisko o dodatkowy odbiornik ciepła (10 x bardziej izoluje w porównaniu do szamotu)
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Cytat

Sprawność mizerna (dobra to powyżej 80%), mały, przy stosowaniu wernikulitu w palenisku warto rozbudować palenisko o dodatkowy odbiornik ciepła (10 x bardziej izoluje w porównaniu do szamotu)



Po dalszych poszukiwaniach zawęziliśmy wybór do dwóch firm (obie wspomniane w wątku)

Arysto
(ARYSTO 10 P "DJ") (na plus szyba boczna bez szprosa - ładnie to wygląda icon_smile.gif, fabrycznie doprowadzenie pow. z zew, na minus mniejsza moc)
Kratki.pl
(Zuzia 16 kW prawy) (na plus trochę większa moc, na minus trzeba za 300 zł dorobić doprowadzenie pow. z zew)

No ale podstawowa (chyba) różnica to taka że Arysto to wkład stalowy z szamotem, a Zuzia to wkład żeliwny. Jakie to ma konsekwencje ? Czy czymś się różni w późniejszej eksploatacji ? Jeśli da się to określić to które z tych rozwiązań jest lepsze ?
Link do komentarza
Cytat

Po dalszych poszukiwaniach zawęziliśmy wybór do dwóch firm (obie wspomniane w wątku)

Arysto
(ARYSTO 10 P "DJ") (na plus szyba boczna bez szprosa - ładnie to wygląda icon_smile.gif, fabrycznie doprowadzenie pow. z zew, na minus mniejsza moc)
Kratki.pl
(Zuzia 16 kW prawy) (na plus trochę większa moc, na minus trzeba za 300 zł dorobić doprowadzenie pow. z zew)


a cóz to za zawężenie????
ja mam nasz polski - wkład - a An-bud niech powie że to zły wybór, nie ma uszczelki sznurkowej tylko dopasowany szlifem i ma "portki oryginalne" wpinane od dołu z powietrzem, i "samo oczyszczacz szyby" .................
No?
Monolit odlewany żeliwny polski.
Anbud!!!!!!!!
Zły?????????? wybór??????
Użytkuję od lat bezproblemowo........


a że monolit to jego plus - żadnego skręcania i martwienia się o skrętki kiedyś...
Dobrze gadam?????
Link do komentarza
Cytat

Po dalszych poszukiwaniach zawęziliśmy wybór do dwóch firm (obie wspomniane w wątku)

Arysto
(ARYSTO 10 P "DJ") (na plus szyba boczna bez szprosa - ładnie to wygląda icon_smile.gif, fabrycznie doprowadzenie pow. z zew, na minus mniejsza moc)
Kratki.pl
(Zuzia 16 kW prawy) (na plus trochę większa moc, na minus trzeba za 300 zł dorobić doprowadzenie pow. z zew)

No ale podstawowa (chyba) różnica to taka że Arysto to wkład stalowy z szamotem, a Zuzia to wkład żeliwny. Jakie to ma konsekwencje ? Czy czymś się różni w późniejszej eksploatacji ? Jeśli da się to określić to które z tych rozwiązań jest lepsze ?


Arysto warto rozbudować do lepszego grzania, podłączenie zew. w wersji podstawowej jest tylko pod ruszt i to tylko do rozpalania icon_wink.gif . Ale można podłączyć przód (to co leci na kurtynę, szybę przednią) pod profile stalowe podpiąć dwie rury z zew powietrzem.

Kratki -szkoda pisać, ogólnie masakryczny bubel.

Cytat

a cóz to za zawężenie????
ja mam nasz polski - wkład - a An-bud niech powie że to zły wybór, nie ma uszczelki sznurkowej tylko dopasowany szlifem i ma "portki oryginalne" wpinane od dołu z powietrzem, i "samo oczyszczacz szyby" .................
No?
Monolit odlewany żeliwny polski.
Anbud!!!!!!!!
Zły?????????? wybór??????
Użytkuję od lat bezproblemowo........


a że monolit to jego plus - żadnego skręcania i martwienia się o skrętki kiedyś...
Dobrze gadam?????


Powiem tak icon_wink.gif za te pieniądze i jego wielkość to ujdzie... "portki" ciężko uszczelnić z wkładem. Dodatkowe zamknięcie pow. zew. jak wszędzie warto dołożyć.

Cytat

znalazlem ten wklad u znajomego, brunner, poszukaj sobie. Sam sie do niego przymierzam. No chyba ze w ogole zrezygnuje z kominka.


Mercedes...
Link do komentarza
Cytat

a cóz to za zawężenie????



do dwóch modeli - myślałem że nieźle icon_rolleyes.gif

Cytat

ja mam nasz polski - wkład



a jaki dokładnie ?

Cytat

Arysto warto rozbudować do lepszego grzania, podłączenie zew. w wersji podstawowej jest tylko pod ruszt i to tylko do rozpalania icon_wink.gif . Ale można podłączyć przód (to co leci na kurtynę, szybę przednią) pod profile stalowe podpiąć dwie rury z zew powietrzem.



czy to mogę zlecić firmie arysto w chwili zakupu czy muszę znaleźć magika który zrobi mi to podczas montażu ? czy to skomplikowana sprawa czy może każdy sensowny fachman od kominków sobie poradzi ?

Cytat

Kratki -szkoda pisać, ogólnie masakryczny bubel.



no to wybór może jeszcze bardziej się zawęzi

Cytat

Mercedes...



Może i Mercedes... ale kurcze drogo (pomyślę)
Link do komentarza
Cytat

a jaki dokładnie ?



Tarnawa icon_wink.gif


czy to mogę zlecić firmie arysto w chwili zakupu czy muszę znaleźć magika który zrobi mi to podczas montażu ? czy to skomplikowana sprawa czy może każdy sensowny fachman od kominków sobie poradzi ?

można fimowo - dopłata chyba 500zł, ale we własnym zakresie bez problemów się da
no to wybór może jeszcze bardziej się zawęzi

Edytowano przez an-bud (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Mercedes...



Fakt ale ma ciekawa koncepcję grzania, czyli grzeje wkład akumulacyjny ktory jest poza nim.
Plusy takiego rozwiązania
+ do rozprowadzenia ciepła nie potrzeba w ogóle energii elektrycznej.

Natomiast minusy
+ usytuowanie kominka musi byc w centrum domu. No do kopuły to sie nadaje.

W moim domciu mam rozprowadzenie rurami spiro, i powiem tak, jakoś mi to nie leży. Wkład Tarnawa waga 250kg, chciałbym sprawdzić jakies inne rozwiązanie.
Link do komentarza
Cytat

sterowanie! Jak ustawić temperature w domu o małych potrzebach ciepła?



Zgadzam się, sterowanie polegać może na ręcznym przełożeniu przepustnicy i tyle icon_smile.gif

jednak to nie ma byc główne źródło ciepła w domu a raczej dogrzanie na jesieni aby było milej. No w końcu czasami trzeba zrobić cos dla zwykłej przyjemności. icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

Zgadzam się, sterowanie polegać może na ręcznym przełożeniu przepustnicy i tyle icon_smile.gif

jednak to nie ma byc główne źródło ciepła w domu a raczej dogrzanie na jesieni aby było milej. No w końcu czasami trzeba zrobić cos dla zwykłej przyjemności. icon_smile.gif


Masakra jeżeli "dodatkowe źródło ciepła" daje bez automatyki sporo więcej niż potrzeba... Ale jeżeli chodzi o przyjemność - to zupełnie co innego - W/g mnie przyjemność to kominek otwarty. Dogrzewanie z takiego również jest proste i PRECYZYJNE. Używam do tego żeliwnego rusztu w kanałem w środku- odporny na temperaturę wentylatorek zamaskowany w przedniej części pobiera powietrze z salonu, przepuszcza przez kanał w ruszcie i bokami ciepłe wyrzuca.
Nie wiem czy to dobrze widać - do wentylatorka można założyć termostat. Można też do wylotów podłączyć kanał czy kanały odprowadzające ciepło – np. do zimowego ogrodu, gdzie nadmiar nam nie grozi.

DSC01446.jpg

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To moja instalacja wydaje mi się ze to typ zamknięty choć kompletnie na tym się nie znam. Kocioł na węgiel znika chcę przejść na zasilenie lpg z Gaspolu i pytam o kotły bo dostałem 2 opcje -kocioł gazowy firmy Termet: Gold Plus II 20 + Termet SG Plus 120 + regulator Termet ST-292 v3 + czujnik temp. zewn -VIESSMANN Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów zasobnik na ciepłą wodę oczywiście mogę wybrać co innego stąd mój post by poznać opinie większej ilości osób. zasobnik wody ACV SMART 210 litrów wymiennik stal nierdzewna to moj pomysł wydaje mi się ze jest całkiem oki ale co do kotłów to brak pomysłu.  
    • A jaka ta "podłoga' jest teraz? Z czego zrobiona?
    • Jak nie planujesz izolacji od ziemi, czyli jak masz ściany piwnicy nieocieplone, to w miarę wyrównywnujesz powierzchnię, kładziesz folie budowlaną, wywijasz ją na wysokość docelowej wylewki, kładziesz rurki takie najlepiej pół cala dzieląc całą powierzchnię np na 3 części lub na 4. Pozimujujesz je za pomocą kupek z betonu. Po zastygnięciu wylewasz beton B20 lub B25, rozprowadzasz łatą i gotowe. Pracę możesz podzielić na te części, które są odgrodzone rurkami, będzie Ci łatwiej zaciągać. Potem w zależności od temperatury i wilgotności, a to trzeba organoleptycznie ocenić, zacierasz pacą sttropianową. Przy niskiej wilgotność w granicach 40-50% można to już zacierać po 4-5 godzinach, przy wyższej odpowiednio dłużej, czyli po 6-7 godzinach. Kałdziesz najlepiej płytę styropianową tak, żeby można było na niej stanąć i dostać się do całej powierzchni. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Po rozejrzeniu sie w temacie, bylo oczywiste, ze tylko frezowy .     Ulatwianie sobie pracy jest bardzo bliskie memu sercu. Nie lubie sie przemeczac . Oczywiscie, nie potrzebuje RR w postaci Makity z filmiku, znalazlam cos takiego: marka Tokachi ale to tylko tak z japonska wyglada.         @animus   Dzieki za troske o moje bezpieczenstwo w czasie pracy z rozdrabniaczem . Jesli chodzi o pilarke, to chyba to nie bedzie akumulatorowa. Zreszta, w tej chwili pilniejszym zakupem jest rozdrabniarka, bo zapasy drewna do kozy powinny wystarczyc do lata.    
    • Oczywiście wiem, że "wylewka zrób to sam" to temat wałkowany 100 razy, a tutoriali jest dwa razy tyle, natomiast moje pytanie jest nieco inne. Chciałbym wyrównać sobie podłogę w piwnicy własnymi siłami. zależy mi na tym aby materiał, którego użyję, był możliwie idiotoodporny. Nie wiem czy zwykły cement taki jest, czy też 21 wiek uraczył nas czymś jeszcze łatwiejszym w użyciu. Nie zależy mi szczególnie na tym aby podłoga nie miała pęknięć (tych estetycznych) ani żeby był to idealny poziom. Ważniejsze jest żeby było równe aniżeli idealnie poziome.    Dobrym przykładem jak ja widzę te różnice jest moje pytanie jakiś czas temu a propos tego jak poradzić sobie z montażem haka w suficie, który był z pełnej cegły, która lubiła się kruszyć. Można było albo - wkładać drewniane listewki rozporowe, papier toaletowy, ślinę i zaklęcia jak to robili nasi dziadowie przez stulecia i być oldskulowym lub - wlać kotwę chemiczną i powiesić na tym słonia   pomyślałem, że może z wylewką cementową vs (tu wstaw coś innego) jest podobnie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...