Skocz do zawartości

Styropian - jakie lambda?


Recommended Posts

Napisano
Witam,
doszedłem z budową do SSZ. Właśnie przymierzam się do zakupu styropianu.

W którymś dziale forum postawiłem poniższe pytanie, ale że był to mój pierwszy post na tym , więc poszło raczej kulą w płot.

Sprawa dotyczy współczynika Lambda, a ściślej granicy opłacalności.

Chcę ocieplić dom styropianem grub 20cm (ściana z gazobetonu), bez frezu, kleić na piankę, bez listwy startowej

Z szacunków wychodzi mi, że

a) lambda 0,040 w stosunku do 0,042 daje roczną oszczędność na ogrzewaniu 27,6 pln, ---- ---- dodatkowy koszt 210pln zwróci się po 7,5 roku
b) 0,038 w stosunku do 0,040 daje roczną oszczędność na ogrzewaniu 28,0 pln ---- ---- dodatkowy koszt 294 pln zwróci się po 10,5 roku
c) 0,031 w stosunku do 0,038 daje roczną oszczędność na ogrzewaniu 103,6 pln ---- ---- dodatkowy koszt 1806 pln zwróci się po 17,4 roku (wariant optymistyczny)

założenia cenowe
0,042 -- 93 pln
0,040 -- 99 pln
0,038 -- 104,7 pln
0,031 -- 159 (allegro; a cena może sięgnąć nawet 190, wtedy zwrot następuje po 27 latach)

Czy wartość współcz. lambda "przekłada" się na jakość, trwałość styropianu?
Co wybrać? Może czegoś nie wiem?
Jaką wybrać lambdę? I dlaczego taką, a nie inną.
Napisano
Ja bym nie liczyl okresu zwrotu. Trzeba wtedy przyjmowac zalozenia o cenach energii, mroznosci zim itp. Zalozenia moga byc bledne.
Uwazam, ze styropian o lambdzie o 20% lepszej powinien byc drozszy max o 20% (z uwzglednieniem transportu) Jezeli tak jest to go kupuje, jezeli nie to nie.
Innym czynnikiem, ktory mozna wziac pod uwage to dostepnosc dlugich kolkow do styropianu lub uchwytow do rur spustowych od rynien.
Napisano
  Cytat

Chcę ocieplić dom styropianem grub 20cm (ściana z gazobetonu), bez frezu, kleić na piankę, bez listwy startowej

Rozwiń  
Dlaczego chcesz zrezygnować z listwy startowej?
Od rodzaju izolacji zależy całkowite zapotrzebowanie domu na energię. Po dojściu do pewnej granicy możesz zrezygnować z "tradycyjnego" ogrzewania (dom pasywny). Oczywiście oprócz izolacji ścian ważne są też inne elementy - izolacja od gruntu, izolacja dachu, okna, drzwi, szczelność całego budynku, rodzaj wentylacji. Jeżeli o nie nie zadbasz nie ma sensu dawać drogiej izolacji na ścianach.
  Cytat

Buduję dom... 4-5-6 litrowy...

Rozwiń  

Musisz się zdecydować jaki dom chcesz wybudować icon_wink.gif.
Napisano
Henok,
z OZC wychodzi mi dom 4,93litra.
31,2W/m2
12,9W/m3

Co wyjdzie? Pilnuję wszystkiego, buduję sam.
Będzie bufor, kocioł elektryczny i kominek z płaszczem + podłogówka wodna.
Porównałem około 200 (dwustu) wariantów z OZC szukając odpowiedniego dla mnie.
Wyszło mi, że wyważam otwarte drzwi, czyli:
sciana 20cm
podłoga 16cm
dach (dwuspadowy) 30cm
pow ogrzewana 129,6 m2
kubatura 314,7 m3
średnia krotność wymian: 0,7

Z obliczeń wyszło mi, że grzejąc prądem średnio 0,4pln/kWh miesięczny koszt będzie ok 215pln. Nie licząc dodatkowego kosztu CWU i oszczędności wynikających z grzania kominkiem z płaszczem.
Napisano
Listwa startowa:

Co ona daje poza możliwością równego ułożenia pierwszej warstwy?

Kapinos mogę wyprofilować nakładając siatkę.
Listwa startowa to mostek.

Chyba że chodzi o żyjątka wędrujące pod styropian...
Napisano
  Cytat

Ja bym nie liczyl okresu zwrotu. Trzeba wtedy przyjmowac zalozenia o cenach energii, mroznosci zim itp. Zalozenia moga byc bledne.
Uwazam, ze styropian o lambdzie o 20% lepszej powinien byc drozszy max o 20% (z uwzglednieniem transportu) Jezeli tak jest to go kupuje, jezeli nie to nie.
Innym czynnikiem, ktory mozna wziac pod uwage to dostepnosc dlugich kolkow do styropianu lub uchwytow do rur spustowych od rynien.

Rozwiń  


Nie będę kołkował całej powierzchni. Ewentualnie naroża i dookoła drzwi.
Napisano
  Cytat

z OZC wychodzi mi dom 4,93litra.
31,2W/m2
12,9W/m3

Rozwiń  
Jeżeli tyle Ci wyszło, to musiałeś założyć konkretny wariant lambdy izolacji.
Skąd więc w tej chwili takie wątpliwości?
Ja na Twoim miejscu wywaliłbym kominek z płaszczem wodnym i kominem a te pieniądze przeznaczył na lepszą izolację domu (lepsza lambda i ew. grubsza warstwa). Bufor w takiej sytuacji też stanie się zbędny - wystarczy podłogówka i pojemnościowy podgrzewacz ciepłej wody (np. 100l).
Otrzymasz dom o znacznie mniejszym zapotrzebowaniu na ciepło do ogrzewania, całkowicie bezobsługowy.

Napisano
  Cytat

Listwa startowa:

Co ona daje poza możliwością równego ułożenia pierwszej warstwy?

Kapinos mogę wyprofilować nakładając siatkę.
Listwa startowa to mostek.

Chyba że chodzi o żyjątka wędrujące pod styropian...

Rozwiń  

Właśnie o te żyjątka chodzi. Daj tam co najmniej siatkę metalową.
Napisano
Takie wyniki mam przy lambda 0,004 w warunkach średnio wilgotnych (0,045 w wilgotnych).

lambda 0,0038:

30,90 w/m2
12,7
48,7
6315

Lambda 0,042:
31,5 w/m2
13
49,8
6454

lambda 0,031:
29,9 w/m2
12,3
46,7
6056
Napisano
  Cytat

Jeżeli tyle Ci wyszło, to musiałeś założyć konkretny wariant lambdy izolacji.
Skąd więc w tej chwili takie wątpliwości?
Ja na Twoim miejscu wywaliłbym kominek z płaszczem wodnym i kominem a te pieniądze przeznaczył na lepszą izolację domu (lepsza lambda i ew. grubsza warstwa). Bufor w takiej sytuacji też stanie się zbędny - wystarczy podłogówka i pojemnościowy podgrzewacz ciepłej wody (np. 100l).
Otrzymasz dom o znacznie mniejszym zapotrzebowaniu na ciepło do ogrzewania, całkowicie bezobsługowy.

Rozwiń  


Komin już jest.
Kanał powietrzny do kominka też już jest

Nie buduję z kredytu, więc mam nieustający dylemat zbyt krótkiej kołdry. Jestem na etapie ocieplenia elewacji i na tym wyłącznie muszę się skupić. Stąd wątpliwości - czy jest sens walczyć o 10 pln miesięcznie.
Napisano
  Cytat

dlaczego radzisz pojemnościowy, a nie kocioł elektryczny?

Rozwiń  
Przy pojemnościowym masz tylko grzałkę, przy kotle elektrycznym dodatkową energię pobiera pompa obiegowa, poza tym woda krążąc pomiędzy kotłem elektrycznym i zasobnikiem też traci część energii. Pojemnościowy z grzałką będzie miał więc mniejsze straty. W sezonie grzewczym nie ma to większego znaczenia, ale latem już tak. Poza tym będzie kilka rurek mniej. Koszt tych rurek to mniej więcej tyle co koszt grzałki.
Poza tym przy kotle elektrycznym musisz mieć zasobnik z wężownicą lub dwupłaszczowy, a więc sporo droższy.
Napisano
  Cytat

Komin już jest.
Kanał powietrzny do kominka też już jest

Rozwiń  
Jednak kominka z płaszczem wodnym nikt Ci nie sprezentuje, jego podłączenie też nie jest takie tanie (musisz mieć układ otwarty, naczynie wzbiorcze, wymiennik lub bufor, zawory przełączające, sterowanie, itp.), dolicz do tego obudowę kominka i ... kilka m2 zajmowanej przez kominek powierzchni.
Podlicz to wszystko, to zobaczysz, że spokojnie starczy Ci na 30cm izolacji w ścianie i to z lambdą 0,031W/(mK) a może i na lepsze okna coś zostanie.
Z zapotrzebowaniem na ciepło dojdziesz do 15kWh/m2 rocznie, czyli zamiast energooszczędnego domu będziesz miał pasywny (za te same pieniądze).
Napisano
Brzmi kusząco, ale piec mieć muszę. W mojej okolicy (ZE Żyrardów) często są przerwy w dostawie prądu.
Więc kominek musi być.
Pompa obiegowa - rezerwowe zasilanie.
Okna już mam i ich nie zmienię, choć powalające nie są. PCV 5-komorowe.
Myślałem o buforze (układ otwarty)
i panelach + rurki w tarasie na lato. To bodajże twój pomysł, czy się mylę?
Napisano
  Cytat

Jednak kominka z płaszczem wodnym nikt Ci nie sprezentuje, jego podłączenie też nie jest takie tanie (musisz mieć układ otwarty, naczynie wzbiorcze, wymiennik lub bufor, zawory przełączające, sterowanie, itp.), dolicz do tego obudowę kominka i ... kilka m2 zajmowanej przez kominek powierzchni.
Podlicz to wszystko, to zobaczysz, że spokojnie starczy Ci na 30cm izolacji w ścianie i to z lambdą 0,031W/(mK) a może i na lepsze okna coś zostanie.
Z zapotrzebowaniem na ciepło dojdziesz do 15kWh/m2 rocznie, czyli zamiast energooszczędnego domu będziesz miał pasywny (za te same pieniądze).

Rozwiń  

I bardzo słuszny kierunek izolacje zaczynają się od 0.1W/m2xK Mniej to pętla na szyję w przyszłości. Inwestycja w ogrzewanie... bez sensu. Ostatnio firmy od kominków z płaszczem mają sporo awantur... W rejonach gdzie nie było zasilania - porozszczelniały się ( delikatnie ujmując) "płaszcze wodne"!
15kWh/m2 - to jest to.
Napisano
  Cytat

I bardzo słuszny kierunek izolacje zaczynają się od 0.1W/m2xK Mniej to pętla na szyję w przyszłości. Inwestycja w ogrzewanie... bez sensu. Ostatnio firmy od kominków z płaszczem mają sporo awantur... W rejonach gdzie nie było zasilania - porozszczelniały się ( delikatnie ujmując) "płaszcze wodne"!
15kWh/m2 - to jest to.

Rozwiń  

Panie Brzęczkowski, też tak słyszałem, ale ja Marsjanom nie wierzę.
Napisano
PeZet - kupiłem styro Izoterm(jakis tydzien temu) przez allegro - 0,36 za 94/m3. Miałem trochę pecha, bo 2 dni wcześniej był po 88/m3, ale uznałem że i tak warto. Kupiłem przy okazji styro pod wylewki i na taras. Było tego troche icon_smile.gif
Napisano
  Cytat

PeZet - kupiłem styro Izoterm(jakis tydzien temu) przez allegro - 0,36 za 94/m3. Miałem trochę pecha, bo 2 dni wcześniej był po 88/m3, ale uznałem że i tak warto. Kupiłem przy okazji styro pod wylewki i na taras. Było tego troche icon_smile.gif

Rozwiń  


Adiqq, to super trafiłeś! Potrzebuję 35m3 na ściany, to może i transport byłby gratis.
Napisano
firma załatwia transport, dzien wcześniej dzwonił kierowca i dogadaliśmy się o której mniej więcej będzie. Jak dla mnie super
Napisano
  Cytat

Adiqq, to super trafiłeś! Potrzebuję 35m3 na ściany, to może i transport byłby gratis.

Rozwiń  

Ja akurat trafiłem na opis w aukcji "dowoz 200km od wrocławia gratis dla minimum logistycznego" czy jakos tak. Minimum logistyczne to zazwyczaj 25 lub 30m3. Ja zamawiałem 63,3m3 icon_smile.gif 212 paczek icon_smile.gif
Napisano
  Cytat

dokładnie tak było - link do aukcji:
http://allegro.pl/item979652258_styropian_...afit_szary.html
kierowca jechał do mnie a potem jeszcze do częstochowy, prawie po drodze miał icon_smile.gif

Rozwiń  


Rewelacja. Adiqq dzięki za namiar.
Myślicie, panowie, że w ciągu miesiąca ceny bardzo się zmienią? Właśnie za miesiąc ruszam z akcją styro.

Jestem zarejestrowany na allegro, ale jeszcze nic tam nie kupiłem ani nie sprzedałem. Na pierwszą transakcję taki biznes myślicie, że wszystko będzie ok?
Napisano
  Cytat

PeZet - kupiłem styro Izoterm(jakis tydzien temu) przez allegro - 0,36 za 94/m3. Miałem trochę pecha,

Rozwiń  

Miałeś pecha?

Pomyśl, że w kwietniu 2007 płaciłem za EPS100 220 zł /m3 !!!

To były czasy icon_sad.gif
Napisano
  Cytat

Miałeś pecha?

Pomyśl, że w kwietniu 2007 płaciłem za EPS100 220 zł /m3 !!!

To były czasy icon_sad.gif

Rozwiń  


pamiętam, pamiętam .... ja też wtedy budowałam ....
nie dość, że dostanie w składach czegokolwiek graniczyło z cudem - to w dodatku ceny zabijały z miejsca .... icon_rolleyes.gif
Napisano
Pamiętam, to był szok, ja wtedy dłubałem... co ja dłubałem? Ściany działowe dłubałem i kable.
Gazobeton gr 12cm kosztował tyle ile rok wcześniej bloczek 24cm. I tak już zostało, mniej więcej.
Napisano
Eres- wiem że w 2007 były takie ceny, bo mniej wiecej od tego czasu interesuje sie cenami
dla mnie pech, bo nie zdecydowałem sie od razu i tak sie cena zmienila..jasne,nie ma tego co porownywac z szalenstwem cenowym wczesniej
  • 9 miesiące temu...
Napisano
  Cytat

Krótkie pytanie: jakiej marki styropian na fasadę kłaść?
EPS 70, lambda 0,040

Izoterm? Magbud? Genderka?

Składniam się ku Izotermowi.

Rozwiń  

Ja użyłem Paneltecha - bo fabryka blisko...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Co do oświadczenia projektanta o możliwości przyłączenia do sieci ciepłowniczej, lub braku takiej możliwości, to logika nie ma tu nic do rzeczy. Niestety, bo nikt chyba się nie przejmował czy to ma sens. Po prostu nowelizując ustawę prawo budowlane (po raz nie wiadomo już który) dodano takie oświadczenie do listy wymaganych dokumentów.  Natomiast co do źródła ciepła i kotła na paliwo stałe to trzeba sprawdzić miejscowy plan zagospodarowania (ewentualnie decyzję o warunkach zabudowy( oraz uchwały antysmogowe obowiązujące na danym terenie. 
    • To trochę tak nie działa, no ale dobra https://fachowiec-budowlany.pl/budownictwo/jak-samodzielnie-wykonac-wylewke-anhydrytowa/   Mogło być gorzej
    • Chciałbym się zapytać o skuteczność stosowania kotew spiralnych przy zszywaniu rys w ścianach piwnicy z bloczka betonowego. Dom nowobudowany, stoi ok 3 lat, podłoże gliniaste z podsypką piaskową. Mam taką sytuację że rysy pojawiły się pod dwoma oknami w piwnicy (mniej więcej na środku) idące od ławy po samą wnękę okna. Oraz występują też rysy w miejscach gdzie na parterze są okna narożne, jakby od nacisków punktowych, może też od osiadania albo jedno i drugie. Pomijam fakt że mam też rysy na łączeniach ścian nośnych zewnętrzych z wewnętrznymi ale tu nie będę miał dostępu żeby wkleić kotwy spiralne. Czy te kotwy sprawdzą się w przypadku gdy rysy powstały na wskutek dużych nacisków punktowych? Czy podcinanie fug na ok 4-6cm będzie bezpieczne w takim wypadku? Poniżej rysunek poglądowy jak to u mnie wygląda. Na początku miałem plan żeby pod oknami wyciąć jedną warstwę bloczka i wkleić pręty zbrojone po każdej ze stron okna i zalać betonem (takie "podproże" jakby). Ale z tymi kotwami spiralnymi będzie chyba prościej. Tylko nie wiem czy te kotwy trzeba wklejać od wewnątrz czy od zewnątrz czy z obu stron?  
    • Może jakąś oryginalną pergolą? Taką pergolę możesz obsadzić na przykład pnącymi roślinami. 
    • Aby skutecznie przygotować olejowaną podłogę do odświeżenia, konieczne jest jej dokładne oczyszczenie z brudu, tłuszczu i resztek wcześniejszych środków pielęgnacyjnych. Do tego idealnie sprawdzi się OSMO (3019) – koncentrat do intensywnego mycia podłóg olejowanych. Krok po kroku: 1. Przygotowanie roztworu: Standardowe czyszczenie: rozcieńcz koncentrat OSMO 3019 w proporcji 1:10 z wodą. Silne zabrudzenia: użyj mocniejszego roztworu 1:8 z wodą. 2. Mycie podłogi: Nanieś roztwór na podłogę przy użyciu mopa z mikrofibry. Nie dopuszczaj do wyschnięcia – powierzchnia powinna pozostać wilgotna przez kilka minut, nawet do 10 minut, aby preparat skutecznie rozpuścił zanieczyszczenia. 3. Płukanie i osuszanie: Zmyj dokładnie czystą wodą, regularnie płucząc mopa. Ściągnij nadmiar wilgoci i pozostaw podłogę do całkowitego wyschnięcia. Uwaga: Nie używaj zbyt dużej ilości wody – podłogi olejowane są odporne, ale nadmierna wilgoć może wpłynąć na drewno. Gotowa podłoga po takim czyszczeniu jest przygotowana do dalszej pielęgnacji lub regeneracji przy użyciu np. OSMO Wosków Twardych Olejnych lub Wosków Regeneracyjnych .
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...