Skocz do zawartości

Kominy systemowe


Recommended Posts

Witam wszystkich czytających

Jestem na etapie kończenia stanu zerowego i nie długo będę musiał podjąć dezycyzję jakiego rodzaju komin zamierzam wystawić. Raczej jestem zdecydowany na komin systemowy, ale w domu planuję mieć dwa źródła ogrzewania:

1 - piec gazowy jenofunkcyjny z zamkniętą komorą spalania
2 - kominek z płaszczem wodnym

Pytanie mam takie, czy w takim przypadku potrzebuję dwóch kominów? Wydaje mi się że tak. Jeżeli tak to w przypadku pieca zastosował bym komin koncentryczny Schiedel Quadro a w drugim komin Rondo. Czy mam rację? A może najpierw powinienem wybrać konkretny model pieca. A może wystarczy jeden komin o większej średnicy? Proszę o podpowiedź.

pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

Eksperci do boju! JA również chętnie się dowiem icon_smile.gif



Temat jest chyba jakoś mało chwytliwy icon_biggrin.gif . Po dwudniowej lekturze artykułów w internecie oraz innych rozmowach jestem już prawie przekonany co do samej konfiguracji. Jak wynika z przepisów (jakoś dotarłem) przewodów spalinowych (od pieca) nie wolno łączyć z przewodami dymowymi (piecyków z otwartą komorą). Więc jedno jest pewne - muszą być dwa kominy.

Zastanawia mnie teraz kolejna rzecz, na którą zwrócono mi uwagę. Napisano aby uważać na kominy koncentryczne np. Quadro Schiedla bo zaciągane powietrze z zewnątrz (zimą) wychładza ściany budynku przyległe do komina. Patrzyłem na to inaczej, że powietrze ogrzewa się od spalin płynących rurą wewnętrzną, ale może faktycznie zanim się ogrzeje to trochę... A sam już nie wiem. Może nie ma co dzielić włosa na czworo.
Link do komentarza
Rzeczywiście potrzebne Panu dwa kominy.
Dla kotła z zamkniętą komorą spalania odpowiedni MOŻE BYĆ Schiedel Quadro, ale musi Pan stosować kocioł niekondensacyjny, gdyż w kominie Quadro producent zastrzega konieczność stosowania kotłów o temperaturze spalin powyżej 80 C (kotły takie często mają w nazwie lub potocznym określeniu słowo "TURBO"). W przypadku kotłów kondensacyjnych (lub gdy nie wie Pan z góry, że kocioł będzie miał odpowiednio wysoką temperaturę spalin należy stosować Schiedel Avant. Komin ten jest droższy niż Quadro, ale dla potrzeb domu jednorodzinnego (mała średnica komina) występuje też w wersji Economic (i ma przy okazji dodatkowy kanał wentylacyjny we wspólnym pustaku, a mimo to jest tańszy niż standardowy Avant)

Zarówno minus (wychładzanie ściany przy kominie zimą) jak też plus (podwyższona sprawność kotła który otrzymuje do spalania powietrze nie wymagające podgrzania wewnątrz kotła) jest prawdą. Przed minusem można się zabezpieczyć stosując dodatkową warstwę izolacyjną szczególnie u góry komina (np w strefie zewnętrznej - ponad dachem, jak też w strefach zimnych - np przy nieocieplonym poddaszu). Ocieplenie takie (często nawet niewielkiej grubości) warto przewidzieć również ze względu na obawę, że punkt rosy mógłby "wyjść" zbyt blisko powierzchni zewnętrznej komina (obliczenia fizyki budowli powinien przeprowadzić projektant).

Dla kominka z płaszczem wodnym zalecany jest niestety ten lepszy komin (Rondo Plus). Rondo nie jest odporny na działanie wilgoci (patrz: FAQ na stronie schiedla - Rondo czy Rondo plus) i występuje tylko do średnic fi 20. Kominek z płaszczem wodnym ma za zadanie energię pozostawić w domu a nie wysyłać przez komin w postaci spalin o wysokiej temperaturze (i bardzo dobrze), wymaga to jednak często stosowania kominów odpornych na wilgoć (przy okazji nie wymusza na Panu pilnowanie aby spalane było w kominku zdecydowanie suche, sezonowane drewno) i ze względu na ilość spalin w kominku o dużej mocy wymagane jest zwykle stoswoanie kominów o średnicy 25 lub 30 cm (choć jestem pewien, że "na rynku" można znaleźć kominki z płaszczem wodnym nie wymagające kominów "szerszych" niż fi 20 cm - i nie będą to złe kominki - proszę jednak zwrócić uwagę na wytyczne ich producentów podawane w DTR).
Link do komentarza
Cytat

Rzeczywiście potrzebne Panu dwa kominy.
Dla kotła z zamkniętą komorą spalania odpowiedni MOŻE BYĆ Schiedel Quadro, ale musi Pan stosować kocioł niekondensacyjny, gdyż w kominie Quadro producent zastrzega konieczność stosowania kotłów o temperaturze spalin powyżej 80 C (kotły takie często mają w nazwie lub potocznym określeniu słowo "TURBO"). W przypadku kotłów kondensacyjnych (lub gdy nie wie Pan z góry, że kocioł będzie miał odpowiednio wysoką temperaturę spalin należy stosować Schiedel Avant. Komin ten jest droższy niż Quadro, ale dla potrzeb domu jednorodzinnego (mała średnica komina) występuje też w wersji Economic (i ma przy okazji dodatkowy kanał wentylacyjny we wspólnym pustaku, a mimo to jest tańszy niż standardowy Avant)

Zarówno minus (wychładzanie ściany przy kominie zimą) jak też plus (podwyższona sprawność kotła który otrzymuje do spalania powietrze nie wymagające podgrzania wewnątrz kotła) jest prawdą. Przed minusem można się zabezpieczyć stosując dodatkową warstwę izolacyjną szczególnie u góry komina (np w strefie zewnętrznej - ponad dachem, jak też w strefach zimnych - np przy nieocieplonym poddaszu). Ocieplenie takie (często nawet niewielkiej grubości) warto przewidzieć również ze względu na obawę, że punkt rosy mógłby "wyjść" zbyt blisko powierzchni zewnętrznej komina (obliczenia fizyki budowli powinien przeprowadzić projektant).

Dla kominka z płaszczem wodnym zalecany jest niestety ten lepszy komin (Rondo Plus). Rondo nie jest odporny na działanie wilgoci (patrz: FAQ na stronie schiedla - Rondo czy Rondo plus) i występuje tylko do średnic fi 20. Kominek z płaszczem wodnym ma za zadanie energię pozostawić w domu a nie wysyłać przez komin w postaci spalin o wysokiej temperaturze (i bardzo dobrze), wymaga to jednak często stosowania kominów odpornych na wilgoć (przy okazji nie wymusza na Panu pilnowanie aby spalane było w kominku zdecydowanie suche, sezonowane drewno) i ze względu na ilość spalin w kominku o dużej mocy wymagane jest zwykle stoswoanie kominów o średnicy 25 lub 30 cm (choć jestem pewien, że "na rynku" można znaleźć kominki z płaszczem wodnym nie wymagające kominów "szerszych" niż fi 20 cm - i nie będą to złe kominki - proszę jednak zwrócić uwagę na wytyczne ich producentów podawane w DTR).



Bardzo dziękuję za odpowiedź Panu i wszystkim forumowiczom.

pozdrawiam
Link do komentarza
To miłe móc przeczytać, że jest ktoś zadowolony z odpowiedzi.
Dzięki.
Nie wiem jak będzie z moim czasem w przyszłości, ale postaram się tu zaglądać choćby ze dwa razy w tygodniu.
A jeśli jest tu na portalu jakiś system ocen, to być może przydałoby mi się tam co nieco;-)

Do: RafalT88

Kominy Rondo Plus i Quadro, na wypadek gdyby były wysokości ok 8 mb: rzeczywiście szybko się je buduje i dla przyjętej przeze mnie wysokości (nie wiem jaka jest u Ciebie wysokość rzeczywista) można się spodziewać ok 18-20 godzin roboczych. W sezonie wiosenno-letnio-jesiennym powiedziałbym, że to dwie "dobre dniówki", ale zalecane byłoby montowanie każdego z kominów do połowy danego dnia i kontynuacja w kolejnej "dniówce" w górę oba kominy (NIE: 1 komin jednego dnia, a drugi komin kolejnego). Być może w obecnym czasie (jeśli montaż kominów nie czeka np do wiosny) z powodu krótszych dniówek z powodu ciemności i obniżonych temperatur, należy podzielić to na 3 krótsze dniówki.
Chyba dziś trochę mi się nie klei przekazanie informacji; chodzi o to, aby dać zaprawie łączącej pustaki trochę czasu na związanie po wybudowaniu ok 3-4 m komina a nie obciążanie jej od razu całym 8 metrowym czy wyższym kominem.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 4 tygodnie temu...
Cytat

A kto szłyszał o systemach kominowych PLEWA. Tak jak Schiedel są firmą niemiecką ponad 130 lat na rynku i tańsi od konkurencji.
Może macie jakieś opinie na ich temat??


witam nie mam tej najslynniejszej marki kominow tylko kominy tona do c.o. i do kominka i uslyszalem opinie a mieszkam 12 lat w Holandii ze moje sa porownywalne jakosciowo z najlepszymi tylko slabiej z marketingiem a czas pokaze kto zbladzil.pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

witam nie mam tej najslynniejszej marki kominow tylko kominy tona do c.o. i do kominka i uslyszalem opinie a mieszkam 12 lat w Holandii ze moje sa porownywalne jakosciowo z najlepszymi tylko slabiej z marketingiem a czas pokaze kto zbladzil.pozdrawiam


A może adres jakiejś strony internetowej?
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Cytat

Ja też jestem zadowolony i przekonałem się co wybrać. Dzisiaj w hurtowni sprawdziłem ceny i za Quadro i Rondo Plus zapłace nie więcej niż 9 000 zł. Szybko się buduje, stosunkowo nie drogo i mam nadzieję skutecznie.




Witam
Zdecydowanie polecam kominy schiedla.
Sam posiadam rondo plus do kominka fajna sprawa bo od razu posiada kanał wentylacyjny.
A do pieca olejowego avant plus 12 - też z kanałem wentylacyjnym
łatwo i szybko się je buduje i posiadają wszystkie potrzebne akcesoria
polecam i pozdrawiam
Link do komentarza
Do kotłów gazowych z zamkniętą komorą spalania potrzebny jest przewód spalinowy o średnicy 40-80mm. Schiedel Avant ma 120mm. To stanowczo za dużo.
Pod kocioł gazowy (kondensat lub turbo) nie ma sensu wchodzić w koszty i budować komin systemowy. I tak trzeba wsadzić tam rurę stalową lub z PVC (tylko kotły pulsacyjne) o mniejszej średnicy.
Porady doradcy z Schiedla mają sens tylko w przypadku kotłów z otwartą komorą spalania, lub na eko groszek. No i przy kotłach bardzo dużej mocy, a to już nie ten wątek.
Miałem kiedyś problemy z uruchomieniem gwarancyjnym kotła przez to, że podłączyłem kondensata do komina systemowego fi 120. Serwisant uległ tylko dlatego, że komin był krótki (3m), ale i tak wpisał to w gwarancji, na wypadek problemów z wentylatorem kotła.
Obecnie mało kto montuje kocioł z otwarta komorą spalania, a producenci kominów systemowych się ocknęli. icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

Do kotłów gazowych z zamkniętą komorą spalania potrzebny jest przewód spalinowy o średnicy 40-80mm. Schiedel Avant ma 120mm. To stanowczo za dużo.
Pod kocioł gazowy (kondensat lub turbo) nie ma sensu wchodzić w koszty i budować komin systemowy. I tak trzeba wsadzić tam rurę stalową lub z PVC (tylko kotły pulsacyjne) o mniejszej średnicy.
Porady doradcy z Schiedla mają sens tylko w przypadku kotłów z otwartą komorą spalania, lub na eko groszek. No i przy kotłach bardzo dużej mocy, a to już nie ten wątek.
Miałem kiedyś problemy z uruchomieniem gwarancyjnym kotła przez to, że podłączyłem kondensata do komina systemowego fi 120. Serwisant uległ tylko dlatego, że komin był krótki (3m), ale i tak wpisał to w gwarancji, na wypadek problemów z wentylatorem kotła.
Obecnie mało kto montuje kocioł z otwarta komorą spalania, a producenci kominów systemowych się ocknęli. icon_smile.gif



co za bzdury
min średnica podana jest przez producenta kotła. A komin o średnicy 120mm i długości 8m prawie sam wyciąga spaliny z pieca.
Oczywiście niewiedza na temat ceramiki kwasoodpornej i kanałów zasysających powoduje, Ze pisze się takie rzeczy.
Kominy posiadają odpływ kondensatu i wszelkie akcesoria do podłączenia rury- także wszelkiego rodzaju przejściówki na mniejsze średnice przewodów pieca i noże do przygotowania potrzebnej średnicy noże, a także kratki nawiewne na zewnątrz komina i zakończenie kanału wylotowego itd.
Link do komentarza
Cytat

co za bzdury
min średnica podana jest przez producenta kotła. A komin o średnicy 120mm i długości 8m prawie sam wyciąga spaliny z pieca.


Producent kotła nie podaje średnicy minimalnej, tylko wymaganą.
Samoczynne wysysanie spalin dotyczy "zabytkowych" już kotłów z otwartą komorą spalania, a my tutaj rozmawiamy o kotłach z zamkniętą komorą. Tam przepływ spalin jest wymuszany przez wentylator. Siła ciągu tego wentylatora ma wpływ na ekonomikę i proces spalania.
Odnoszę wrażenie, że kompletnie nie wiesz o czym pisałem.
Chyba piszesz o kotłach (piecach?) węglowych, kolego. Najpierw przeczytaj uważnie tekst, a potem dopiero, jak trzeba, atakuj, bo wyszło śmiesznie. icon_smile.gif
Link do komentarza
czytam czytam i powoli się gubię - help

w planach mam ogrzewac domek gazem ziemnym ale może jednak przyjda czasy że trzeba będzie zmianic na opalanie paliwem stałym lub jakąś ekomasą - dlatego wolę wybudować komin - niz potem miec problema w kotłowni z wiszącym kondensatem - tak wiec potrzebuje jeden komin pod który podepnę kondensacyjny kocioł gazowy ( cały dom w podłogówce ) a w razie w - bede mógł wstawić tam kocioł na paliwo stałe - czyli musi być ceramika kwasoodporna i odpływ skroplin a także odporny na wysoką temperaturę - wysokośc około 8 metrów

drugi komin do kominka - bez płaszcza - zwykły taki do 15kw ( 135m2 pow. domu ) - bez dgp - bedzie wentylacja mechaniczna co rozprowadzi mi ciepło po domu z okolic kominka

Jaki komin warto zastosowac aby uniknąć ewentualnych problemów przy odbiorach i eksploatacji - interesujące mnie firmy to plewa, bolesławiec, ibf, schiedl.

z góry dzięki
Link do komentarza
Cytat

Producent kotła nie podaje średnicy minimalnej, tylko wymaganą.
Samoczynne wysysanie spalin dotyczy "zabytkowych" już kotłów z otwartą komorą spalania, a my tutaj rozmawiamy o kotłach z zamkniętą komorą. Tam przepływ spalin jest wymuszany przez wentylator. Siła ciągu tego wentylatora ma wpływ na ekonomikę i proces spalania.
Odnoszę wrażenie, że kompletnie nie wiesz o czym pisałem.
Chyba piszesz o kotłach (piecach?) węglowych, kolego. Najpierw przeczytaj uważnie tekst, a potem dopiero, jak trzeba, atakuj, bo wyszło śmiesznie. icon_smile.gif




I Ty nie do końca masz rację. Ponieważ schiedel avant jest przystosowany do podłączenia pieców kondensacyjnych, posiada dwa przewody, odpływ kondensatu. Wykonany jest z ceramiki kwasoodpornej i może być podłączony do niego każdy piec gazowy i olejowy lub niskotemperaturowy. Ja sam mam podłączony piec olejowy. A dzięki długości 8 m ciąg komina jest doskonały- i to miałem na myśli. Dlatego nie dowalajmy sobie, tylko pomóżmy człowiekowi wybrać komin systemowy icon_biggrin.gif
pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

czytam czytam i powoli się gubię - help

drugi komin do kominka - bez płaszcza - zwykły taki do 15kw ( 135m2 pow. domu ) - bez dgp - bedzie wentylacja mechaniczna co rozprowadzi mi ciepło po domu z okolic kominka

Jaki komin warto zastosowac aby uniknąć ewentualnych problemów przy odbiorach i eksploatacji - interesujące mnie firmy to plewa, bolesławiec, ibf, schiedl.

z góry dzięki



Jeśli chodzi o kominek to wszystkie wymienione firmy posiadają ciekawe rozwiązania. Ja sam mogę polecić rondo plus, bo taki mam. Sam go budowałem i nie miałem z tym najmniejszego kłopotu. Do tego dokupiłem pokrywę a na zewnątrz komin oklejony jest łupkiem czarnym impregnowanym (bardzo fajny efekt i nikt tak nie ma w okolicy) icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

Jeśli chodzi o kominek to wszystkie wymienione firmy posiadają ciekawe rozwiązania. Ja sam mogę polecić rondo plus, bo taki mam. Sam go budowałem i nie miałem z tym najmniejszego kłopotu. Do tego dokupiłem pokrywę a na zewnątrz komin oklejony jest łupkiem czarnym impregnowanym (bardzo fajny efekt i nikt tak nie ma w okolicy) icon_smile.gif



a do kondensata i na paliwo stałe ????
Link do komentarza
Cytat

I Ty nie do końca masz rację. Ponieważ schiedel avant jest przystosowany do podłączenia pieców kondensacyjnych, posiada dwa przewody, odpływ kondensatu. Wykonany jest z ceramiki kwasoodpornej i może być podłączony do niego każdy piec gazowy i olejowy lub niskotemperaturowy. Ja sam mam podłączony piec olejowy. A dzięki długości 8 m ciąg komina jest doskonały- i to miałem na myśli. Dlatego nie dowalajmy sobie, tylko pomóżmy człowiekowi wybrać komin systemowy icon_biggrin.gif
pozdrawiam


Nie mam zamiaru nikomu dowalać, bo i po co?
Chodzi tylko o to, żebym potem, na budowie, nie musiał się użerać z klientem, który ma wybudowany piękny i drogi komin systemowy, a ja mu mówię, że i tak trzeba w ten komin wpuścić rurę spalinową fi 60mm. Klient myśli, że go chcę naciągnąć, bo w hurtowni z kominami powiedzieli mu, że do kondensata potrzebuje taki a taki komin systemowy, i że nadaje się on jak najbardziej do takich kotłów.
Owszem, nadaje się bo;
1. jest szczelny
2. jest odporny na kwasy
3. jest odporny na wilgoć
4. ma odpływ kondensatu
5. jest odporny na temperaturę
Nie nadaje się, bo;
1. ma stanowczo za dużą średnicę

Wobec tego jednego minusa te 5 plusów traci znaczenie.
Dlaczego producenci takich kominów w ogóle nie biorą pod uwagę tego, co w dokumentacji kondensatów piszą producenci kotłów??? Dlaczego sprzedaje się klientom kominy systemowe wprowadzając ich w błąd pomijając całkowicie fakt, że kondensat MUSI mieć przewód spalinowy o określonej średnicy (najczęściej 60-80mm)
Zbyt wielu problemów dostarcza mi to postępowanie, żebym siedział cicho.
Link do komentarza
czyli nie ma takiego komina systemowego pod który podepnę kondensat i ewentualnie zwykły piec na paliwo stałe ??????
a jakby obok zwykłego na paliwo stałe postawić komin wentylacyjny o właściwym fi i w niego zamontowac kwasówke ????? i zrobic odpływ kondensatu ??? czy tak mozna ???

a może lepiej postawić wykły komin systemowy na paliwo stałe a kondensata podpiąc przez ścianę - do jakiegos kw nie treba komina chyba - czyli doprowadzenie powietrza do kondensata jedną dziurą i rura w ścianie a spaliny drugą rurą w ścianie - albo rura kombi - rura w rurze ??????

nawet nie wiedziałem że bedzie z tym tyle problemu icon_sad.gif
Link do komentarza
Cytat

czyli nie ma takiego komina systemowego pod który podepnę kondensat i ewentualnie zwykły piec na paliwo stałe ??????
a jakby obok zwykłego na paliwo stałe postawić komin wentylacyjny o właściwym fi i w niego zamontowac kwasówke ????? i zrobic odpływ kondensatu ??? czy tak mozna ???


Nie ma takiego komina, który nadawał by się jednocześnie do kotła węglowego i kondensata zamiennie.
Najlepszym rozwiązaniem jest wykonać komin ceramiczny do kotła na paliwo stałe (te kotły mają współcześnie dość dużą sprawność, więc komin powinien być odporny na wilgoć i kwasy) obok zwykły komin wentylacyjny ceglany, czy z bloczków min. fi 120, i w razie potrzeby wpuścić w niego kwasówkę fi 60 (z uszczelkami) jako rurę spalinową. Powietrze do spalania kocioł może pobierać wtedy pozostałą przestrzenią komina. Można też zasysać powietrze do spalania oddzielną rurą poziomą (już nie koniecznie z kwasówki - może być z PCV z rynny fi80) przez ścianę zewnętrzną. Nie potrzeba robić osobnego spływu kondensatu z komina, bo spływa on do kotła i dalej odprowadza się go wężem do kanalizacji.

Cytat

a może lepiej postawić wykły komin systemowy na paliwo stałe a kondensata podpiąc przez ścianę - do jakiegos kw nie treba komina chyba - czyli doprowadzenie powietrza do kondensata jedną dziurą i rura w ścianie a spaliny drugą rurą w ścianie - albo rura kombi - rura w rurze ??????


To bardzo dobre rozwiązanie, choć nie wszędzie możliwe, ze względów estetycznych, czy też z powodu zbyt zawiłego prowadzenia takiej rury.

Cytat

nawet nie wiedziałem że bedzie z tym tyle problemu icon_sad.gif


95% inwestorów nie wie. Dlatego ja potem mam problemy i dodatkową robotę, czasem na 2 dni. I wcale mnie ta robota nie cieszy, bo tracę czas, który obiecałem już komuś innemu. I potem się człowieku tłumacz... icon_sad.gif
Często też zdarza się, że "usłużni" budowlańcy wmurowują rurę z kwasówki wraz ze wznoszeniem komina i to średnicy, jaką uznają za stosowną. Bo słyszeli, że będzie kocioł gazowy a do gazu to kwasówka musi być, no nie?
A to, czy średnica dobra, czy tam będzie potrzebna druga rura, to już pojęcia nie mają.
No i najczęściej wyjście takiej rury wyprowadzają w kotłowni na dowolnej wysokości, (najczęściej za nisko) nie pytając czy pod kotłem nie będzie stał np. zasobnik, albo czy to będzie kocioł wiszący, czy stojący, albo może taki, który wcale kwasówki nie potrzebuje, tylko rury z PCV.
Klient wkurza się potem , że wydał sporo kasy na taką rurę z kwasówki lub komin systemowy, który mu teraz do niczego nie jest potrzebny.
Link do komentarza
Witam, dołącze się do tematu, w swoim domu planuję ogrzewanie piecem dwufunkcyjnym z dwiema komorami spalania (np. Klimosz Ling Duo, średnica czopucha 145mm) jedna z paleniskiem retortowym drugie palenisko tradycyjne na paliwo stałe (węgiel, drewno itp). Moje pytanie, kotłownię będę miał w budynku gospodarczym, wyskość komina około 5,5-6mb licząc od końca komina do czopucha, w planie mam piec tylko na groszek (moc około 25kW - 170m2 pow. użytkowej) i średnicę komina schiedel 16cm, co wg strony producenta schiedel powinno wystarczyć:

Spalanie węgla

natomiast dla spalania drzewa powinna być średnica 18cm:

Spalanie drewna

Więc mam teraz dylemat, czy wybrać bezpieczniej średnicę 18cm, czy zbyt duża średnica może zakłócić pracę kotła ??? Wiadomo że więcej bedzie palić się groszkiem, ale drugie palenisko też będę wykorzystywał szczególnie w okresie jesiennym i wiosennym gdzie trzeba będzie trochę "podpalić" węglem czy też drewnem w piecu w chłodniejsze dni/wieczory. Więc co wybrać ???
Link do komentarza
Cytat

Nie ma takiego komina, który nadawał by się jednocześnie do kotła węglowego i kondensata zamiennie.
Najlepszym rozwiązaniem jest wykonać komin ceramiczny do kotła na paliwo stałe (te kotły mają współcześnie dość dużą sprawność, więc komin powinien być odporny na wilgoć i kwasy) obok zwykły komin wentylacyjny ceglany, czy z bloczków min. fi 120, i w razie potrzeby wpuścić w niego kwasówkę fi 60 (z uszczelkami) jako rurę spalinową. Powietrze do spalania kocioł może pobierać wtedy pozostałą przestrzenią komina. Można też zasysać powietrze do spalania oddzielną rurą poziomą (już nie koniecznie z kwasówki - może być z PCV z rynny fi80) przez ścianę zewnętrzną. Nie potrzeba robić osobnego spływu kondensatu z komina, bo spływa on do kotła i dalej odprowadza się go wężem do kanalizacji.


To bardzo dobre rozwiązanie, choć nie wszędzie możliwe, ze względów estetycznych, czy też z powodu zbyt zawiłego prowadzenia takiej rury.


95% inwestorów nie wie. Dlatego ja potem mam problemy i dodatkową robotę, czasem na 2 dni. I wcale mnie ta robota nie cieszy, bo tracę czas, który obiecałem już komuś innemu. I potem się człowieku tłumacz... icon_sad.gif
Często też zdarza się, że "usłużni" budowlańcy wmurowują rurę z kwasówki wraz ze wznoszeniem komina i to średnicy, jaką uznają za stosowną. Bo słyszeli, że będzie kocioł gazowy a do gazu to kwasówka musi być, no nie?
A to, czy średnica dobra, czy tam będzie potrzebna druga rura, to już pojęcia nie mają.
No i najczęściej wyjście takiej rury wyprowadzają w kotłowni na dowolnej wysokości, (najczęściej za nisko) nie pytając czy pod kotłem nie będzie stał np. zasobnik, albo czy to będzie kocioł wiszący, czy stojący, albo może taki, który wcale kwasówki nie potrzebuje, tylko rury z PCV.
Klient wkurza się potem , że wydał sporo kasy na taką rurę z kwasówki lub komin systemowy, który mu teraz do niczego nie jest potrzebny.



Dzięki adamis za fachowe info - teraz to dopiero mam dylemata co robić - myslałem że jak postawię sobie ładny systemowy ceramiczny komin fi 18-20 to bedzie git a teraz to mam zagwiozdkę icon_sad.gif chyba postawie obok wentylacyjny fi 12 i jakby co w niego kwasówkę - jaki może być koszt kwasówki do komina 8 metrów ????
kondensat bedzie zwykły - nie pulsacyjny ( za drogie jeszcze ) wiec nie mogę dać pcv w komin - wieć pozostaje kwasówka i kwestia dolotu powietrza do spalania .

a jakby dolot i wylot z kondensata wpuścić w ścianę boczną - jak miałby to wygladac - widziałem cos takiego na kształt tłumika motocykolwego - czyli tylko wychodząca na bok rura ze ściany a w niej mniejsza rura - czyli wylot spalin - dolot poprzez większą rurę - czy kondensat nie potrzebuje ciągu kominowego - czyli odpowiedniej wysokości komina - chciałbym obadać temat dogłębnie aby zminimalizować zbędne ( dodatkowe ) wydatki. Na 99% jestem zdecydowany na gaz ziemny - gaz w granicy działki - koszt przyłącza wg warunków z gazowni - jakies 3000zł - potem od granicy działki do budynku - jakies 45 metrów - to juz we własnym zakresie icon_smile.gif Wygoda i zakładane ( planowane i wyczytane w necie ) oszczędności biora górę w wyborze takiego źródła ogrzewania .

w sobotę zaczynam stawiać sciany parteru wieć z kominem mam troche czasu na przemyślenia ale czas nagli icon_smile.gif
Link do komentarza
Użytkownik adamis jak widzę dysponuje bardzo dużą wiedzą, nie chcąc zaogniać konfliktów czy dodawać kolejnego, proszę użytkownika adamis o konsultację w sprawie - właściwego / za dużego - przekroju komina pracującego - w nadciśnieniu / w podciśnieniu - i wpływu większej średnicy komina na pracę kotła dla którego producent sugeruje komin o średnicy mniejszej
Chodzi mi o konsultację z działami technicznymi firm produkujących kotły z zamkniętą komorą spalania takimi jak: Ariston, Brotje, Buderus, DeDietrich, Ferroli, Immergas, Saunier Duvall, Ulrich, Viessmann.

Duża wiedza adamisa, o której piszę na początku nie jest tu bynajmniej drwiną czy przekorą. Naprawdę tak uważam. Co prawda nie przeczytałem więcej niż 5 - 10% postów adamisa, ale poza tym jednym wątkiem (bo nawet nie mogę powiedzieć, że cały temat źle opisuje) spoza liter spoziera tam do mnie wiedza i doświadczenie.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Muszę jeszcze wrócić do tematu bo jestem już na etapie gdzie już za chwilę będę stawiał komin. Wiem że komin systemowy (np. Schiedel) jest kominem samonośnym ale pytanie jak go się mocuje do ściany? na klej, zaprawę? Pytanie może i banalne ale u moich znajomych widziałem tylko kominy murowane które są częścią ściany nośnej. U mnie ściana nośna już rośnie i obok niej (w sposób przyległy) postawię komin. Jak to ma być przymocowane?

Link do komentarza
Jeśli komin przechodzi przez stropy i przez dach (a nie jest kominem zewnętrznym) to w ogóle nie musi być do ścian mocowany. Ważne, żeby był w przejściach przez konstrukcję stropów i dachu wybudowany zgodnie z instrukcją (www.schiedel.pl --> Pliki do pobrania --> instrukcje montażu. jeśli wykonawca obawia się np. o wiotkość komina bez mocowania do ścian, może położyć "spinki" - pręty małej średnicy - np fi 6 mm wygięte w kształt litery S i położone w spoinie z zaprawy pomiędzy którymiś pustakami kominowymi i wchodzące końcówką w jakąś spoinę między elementami ściennymi. Spinki co ok 4-5 pustaków powinny uspokoić wykonawcę a jednocześnie będą tylko punktowym mocowaniem komina do ściany. Nie zalecana jest pełna spoina pionowa między pustakami komina a ścianą.
Link do komentarza
Trochę trwało, zanim przekonsultowałem temat z serwisantami, instalatorami i przedstawicielami niektórych producentów kotłów gazowych. Oczywiście nie zapoznałem się nawet z opinią większości producentów, ale będę to robił systematycznie, w miarę kontaktów.
Moja dotychczasowa wiedza o wykorzystaniu kominów systemowych w ukł. spalinowych wzięła się z kontaktów z instalatorami, serwisantami i szkoleniowcami firm produkujących kotły gazowe.
Muszę przyznać, że jestem do tyłu w tej kwestii. Trochę się zmieniło.
Jednak serwisanci i instalatorzy mają często nadal negatywny stosunek do podłączania kotłów gazowych do kominów ceramicznych właśnie z powodów o jakich pisałem wcześniej.
Generalnie, instalatorzy są w większości przeciwni, serwisanci jedni są za, inni przeciw, przedstawiciele producentów w większości za. Tutaj opinia producenta jest na pewno najważniejsza.
Wszyscy, którzy są przeciwni najczęściej wymieniają jedną sytuację.
Co będzie, kiedy w zimne dni duża ilość zimnego powietrza będzie wtłaczać się w komin (co jest zjawiskiem naturalnym) i w tym momencie kocioł będzie chciał wystartować, załączając wpierw wentylator. Może powstać problem z początkową niemożnością wypchnięcia takiej masy powietrza przez wentylator kotła w określonym czasie. Elektronika kotła może taki stan rozpoznać jako zatkanie komina i wyłączy kocioł.
Oczywiście wiem, że jest to sytuacja czysto hipotetyczna, jednak jak najbardziej możliwa do zaistnienia, szczególnie w przypadkach powietrzno - spalinowego układu rozdzielnego.
Znane są przypadki zamarznięcia kotła na skutek tego ruchu zimnego powietrza w wąskim kominie stalowym fi 80, tym bardziej wydaje się to możliwe przy szerokim kominie, np. fi 120. Wiemy jak czasem trudno jest rozpalić zimny kominek, czy kocioł stałopalny. Właśnie z powodu wtłaczania się zimnego powietrza w komin.
Czy producenci kominów ceramicznych robili w tej kwestii jakieś próby?
Link do komentarza
To bardzo cenna uwaga.
Czy producenci kominów robili próby....przyznam, że nie wiem, więc wstępnie przyjmijmy, że nie bo to wydaje mi się bardziej prawdopodobne, ale postaram się dowiedzieć w naszej centrali w Monachium, tam mają najdłuższe doświadczenia.
Biorąc pod uwagę to co pan pisze myślę, że nie ważne czy komin będzie rozdzielny czy koncentryczny (to jest częściej spotykane). Jeśli były problemy z elektroniką kotła w przypadku kominów rozdzielnych (powietrze + spaliny) to tego samego należy się spodziewać w przypadku koncentrycznych (powietrze/spaliny). Ja również myślę, że zdanie producentów kotłów jest tu ważniejsze, bo to od nich wychodzą uprawnienia gwarancyjne, więc instalator czy serwisant wezwany do kotła który się wyłączył pod wpływem wspomnianego błędu wykonuje po prostu zalecenia producenta wynikające z tych uprawnień (gwarancja). Z drugiej strony kotły z zamkniętą komorą spalania są z powodzeniem od 1998 r w Polsce (a na zachodzie dłużej) stosowane w kominach zbiorczych (koncentrycznych). Jest to więc taka sytuacja, że kotły, które w budownictwie jednorodzinnym pracują na kominie np fi 12 (ceramicznym) lub mniejszym-stalowym tu są podłączane do kominów o jeszcze większych przekrojach (w przypadku Schiedel - maksymalnie fi 30). Mimo to nie mamy zgłoszeń (no powiedzmy, że w ciągu ostatnich 3-4 lat miałem 2 informacje) o wyłączaniu się kotłów mimo, że wyobrażam sobie, że są takie momenty (lub dłuższy czas) kiedy nie wszystkie kotły pracują jednocześnie (ekstremalnie może się zdarzyć, że pracuje tylko jeden bo pozostali lokatorzy mieszkań wyjechali np. na Święta).
Brak zgłoszeń (poza tymi dwoma) o niczym oczywiście nie musi świadczyć, być może zgłoszenia są kierowane do producentów kotłów i nie docierają do serwisantów kominów.
Nie chcę autorytatywnie stwierdzić, że problemu nie ma bo mógłbym się brzydko pomylić, ale wydaje mi się, że gdyby problem był nagminny to jednak bez echa by nie pozostał. Zmieniłoby się nastawienie producentów kotłów do zastosowania kotłów z zamkniętą komorą spalania co najmniej w budownictwie wielorodzinnym (komin zbiorczy o dużym przekroju).
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
  • 4 tygodnie temu...
Byłem niedawno na szkoleniu w centrali Immergas w Łodzi. Poruszyłem oczywiście kwestię kominów systemowych i ich wystarczalności do kotłów z zamkniętą komorą spalania.
Twierdzą, że jak dotąd ŻADEN z producentów takich kominów nie konsultował się z nimi w tej kwestii.
Ich zdanie było bardzo zbliżone do mojego, czyli, za duża średnica.
Link do komentarza
Cytat

Byłem niedawno na szkoleniu w centrali Immergas w Łodzi. Poruszyłem oczywiście kwestię kominów systemowych i ich wystarczalności do kotłów z zamkniętą komorą spalania.
Twierdzą, że jak dotąd ŻADEN z producentów takich kominów nie konsultował się z nimi w tej kwestii.
Ich zdanie było bardzo zbliżone do mojego, czyli, za duża średnica.



No to trochę podniósł mi Pan ciśnienie, ale już jest O.K. więc odpisujęicon_smile.gif
A czy pracuje tam jeszcze Jerzy Karzyński w dziale technicznym lub w serwisie? Pamiętam jeszcze dyrektora Witolda Ludwiczaka, który był "siłą napędową" wspólnych rozwiązań (kotłów wówczas najczęściej Eolo Mini i kominów zbiorczych Schiedel Quadro). Przepraszam za ewentualne przekręcenie nazwiska, ale kontaktowaliśmy się dość dawno. Z Panem Karzyńskim konsultowaliśmy nie raz (na JEGO prośbę) dobór kominów zbiorczych (Schiedel Multi) do kotłów kondensacyjnych. Jak wiadomo czasem nie wszystkie kotły pracują, a przekrój komina jest zawsze stały i obliczany na potrzeby pracy wszystkich kotłów jednocześnie, więc dobieraliśmy wtedy np komin o przekroju rury spalinowej 25 cm, mimo, że nie zawsze pracują wszystkie5 czy 6 kotłów, czasem tylko jeden (jak pozostali lokatorzy wyjadą na sylwestra/święta/wakacje itd a jeden akurat zostanie).
Pierwsze zdanie oczywiście w formie żartu.
Link do komentarza
Cytat

A dlaczego akurat Schiedel ,który jest najdroższy na naszym rynku...

Polska Plewa,ma systemy kominowe lepsze od ww marki a cenowo jest o więcej niż połowę tańsza...
dla przykładu podobne systemy kominowe :
Plewa Uni fu - dł. 6 m - cena ok. 2300 zł.
Schiedel Quadro - dł. 8 m. - cena ok. 8500 zł.



Czemu do porównania cenowego bierzesz komin o akurat tych parametrach.Taka różnica aż szokuje. Czy naprawdę tylko 2300 zł brutto kosztuje komin Plewa Uni fu o średnicy przewodu spalinowego 25 cm i przygotowany do podłączenia do niego 5 kotłów z zamkniętą komorą spalania w wielokondygnacyjnym budynku wielorodzinnym ??? Wydaje mi się, ze to niewiarygodnie niska cena. Aż prosi się o podejrzenie, że chcesz wprowadzić w błąd forumowiczów. Prawie czterokrotna różnica. Normalnie nie porównywać już innych parametrów bo parametr ceny zabija. Nic tylko odrzucić komin Schiedel i decydować się na komin Plewa.
Link do komentarza
tak wtrącając się do dyskusji pozwolę sobie napisac iz tak naprawdę to każdy producent kominów czy to schiedel czy plewa czy kom-went lub ibf nie produkuje wkładów sami - wkłady ceramiczne robią dwie fabryki w Europie w Czechach i w Niemczech - czyli czy to bedzie kom -went ibf czy plewa - to wkład bedzie praktycznie taki sam icon_smile.gif teraz tylko kwestia obudowy keramzytowej , dodatków takich jak rewizje , ocieplenie, mocowania itp. no i mamy tu przykład działania marketingu i reklamy icon_smile.gif

co do cen to wstępnie wyceniono mi następujące kominy na kwote brutto z transportem - 4400 zł ( kom-went)
1. komin fi 20 wysokości 8 metrów do kominka plus 2 wentylacje ( całość w jednym pustaku )
2. komin na paliwo stałe ( gaz ) fi 20 wysokość 7.5 m plus 4 wentylacje ( 2 w pustaku kominowym , 2 w dodatkowym pustaku wentylacyjnym dostawianym do komina )

czy w tej kwocie jest szansa na produkty Schiedla ???? Wątpię icon_sad.gif
Pozdrawiam
Link do komentarza
Witam, bede miec piec na pellet oraz kominek - czyli dwa kominy. (kompletnie sie na tym nie znam icon_sad.gif )
Komin do pieca bedzie umiejscowiony w scianie dzialowej miedzy kotlownia a lazienka wiec bedzie musial posiadac przewod wentylacyjny.
Jakie rodzaje kominów powinnam wybrac i z jakimi przegrodami???

(Kominek bedzie bez rozprowadzania ciepla oraz bez plaszcza wodnego.)


Link do komentarza
I jeszcze cosik:

Czy te kominy ktore sie zamawia w wyzej proponowanych firmach sa przygotowane bezposrednio do montazu?
Gdzie trzeba szukac fachowcow do takiego montazu? Czy są specjalni fachowcy od murowania kominów? Kto moze taki komin zainstalowac?

Wybaczcie za te banalne pytania ale kominy to nie moja specjalnosc icon_sad.gif icon_wink.gif
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Myśmy to wałkowali 3 lata temu wtedy wyslalem skany z podręcznika:    
    • Ja mam rurę w geowłókninie, także jak miałaby się zamulić, to na samym dnie, bo w 90% jest obsypana kamieniem, a dla mnie bardziej logicznym jest odsączenie nawet tego 1cm nawet z mułu, niż żeby było kilka centymetrów kamieni zatopionych w wodzie. Ale ekspertem nie jestem, posłuchałem tylko rady tego kto robi to na codzień i wydało mi się to bardziej logiczne niż położenie rury na kamieniach. Btw rura leży na geowłókninie, więc nie bardzo ma się czym zamulić. A kamień miałem dosyć dobrze wypłukany, więc nawet z niego niewiele tam osiadło. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • a co cię śmieszy - podręcznik niemiecki? Niemców nie lubię - ale na budowlance się znają Ja tego nie wymyśliłem - ale zasięgam najlepszych rad, jak coś robię, a nie majstrów z okolicy (choć czasem się znajdzie b. dobry)   Podręcznik fachowy zaleca nawet trzy różne frakcje kamienia drobny przy rurce drenarskiej, zwłaszcza tej z PCV - żeby jej nie uszkodzić i dopiero po warstwie tego drobnego dawać grubszy kamień. To samo pod rurą - drobny kamień. I tak samo przy geowłókninie - żeby jej nie podziurawić. Dla mnie to logiczne - choć pracochłonne.   to może mnie poucz, co cię rozśmieszyło?    nie ja to wymyśliłem - ale to logiczne, że jak dasz na dno wykopu, to się szybko zamuli rura, bo z tego kamienia też osiądzie pył, a poza tym rura powinna być oddzielona od podłoża. Dlatego daje się płytka warstwę tego drobnego kruszywa pod dren. 
    • Ok, może być nawet 500 milimetrów, lepiej nawet brzmi. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • To nie pół metra a 50 cm i jest ok, przecież buduje się dom na te 30-60 lat, po co coś ciągle poprawiać.   Dziś zalecana grubość minimum to 30 cm, a dla domów energooszczędnych  35 cm.   Jak ja budowałem dom w XX wieku, to przyjeżdżali ludzie i pukali się w czoło, po co to daję albo tamto i czemu tyle, albo np. czemu okna montuję w warstwie izolacji.  -okno nie w murze?  -to wypadnie.  Okna nie wypadły, stoją, czy wiszą do dzisiaj. Nie minęło 30 lat i ludzie zaczęli tak wstawiać okna.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...