Skocz do zawartości

wentylacja- kominki wentylacyjne


Recommended Posts

Witam serdecznie... mam do pana pytanie... wybudowałem dom (obecnie stan surowy) bez komina wentylacyjnego;w zamian mam zamiar zrobić wentylacje używając "kominków wentylacyjnych w dachu". Moje pytanie brzmi- czy taka wentylacja będzie prawidłowo działała? dodam, że chodzi mi tutaj o wentylacje grawitacyjną tylko że zamiast komina wentylacyjnego będzie kilka małych kominów w dachy... bardzo proszę o odpowiedź... i z góry dziękuje!!!
Link do komentarza
Witam, dołącze się do pytania, tylko że ja na parterze mam kanały wentylacyjne prawie we wszystkich pomieszczeniach (oprócz gabinetu). Będę używał systemu Schiedel jako pustaki wentylacyjne. Na poddaszu mam zaplanowane wentylacyje w łazience, garderobie i pokoju przyległym do garderoby, natomiast w dwóch innych pokojach nie mam ich w planie i zastanawiam się nad kominkami wentylacyjnymi w dachówce ale nie wiem czy będą miały sens jeśli ich długość licząc od sufitu poddasza będzie może około 2m, jeśli będą w okolicy kalenicy, czy może będzie lepiej wymurować z pustaków wentylacyjnych od stropu dzięki czemu dojdzie około 2,5m. Z tego co wyczytałem na necie to długośc takiego kanału powina być co najmniej 5m ale nie wiem od jakiwgo poziomu licząc, czy od początku czy od otworu wywienego w pokoju ?? Ale też wyczytałem że nie ma potrzeby stosowania wentylacji w każdym pokoju, wystarczą kratki wentylacyjne w drzwiach lub szczelina między podłogą a skrzydłem drzwiowym aby umożliwić swobodny przepływ powietrza.

Piotr
Link do komentarza
Kominki w dachu mogą najwyżej służyć do wentylacji przestrzeni pod pokryciem dachowym, a nie do wymiany powietrza w pomieszczeniach. Krótkie nieocieplone, kanały powodują bowiem wkraplanie się w nich pary wodnej i ściekanie wody do pomieszczenia oraz słaby i niestabilny ciąg - również wsteczny - i zależny głównie od siły i kierunku wiatru, zwłaszcza na dachach spadzistych.

Na poddaszach, jeśli nie jest montowana wentylacja mechaniczna, to problem wymiany powietrza rozwiązuje tzw. wentylacja pośrednia poprzez nawiewniki okienne we wszystkich pomieszczeniach i jeden - dwa kanały wywiewne w łazience, w.c najlepiej zintegrowane z kominem od kotła, kominka.

Trzeba przy tym zapewnić możliwość cyrkulacji powietrza miedzy pomieszczeniami (otwory lub podcięcia w drzwiach).

Wysokość czynną kanału wentylacyjnego liczy się oczywiście od punktu wlotu i wylotu powietrza.
Link do komentarza
W moim przypadku kanały wentylacyjne zarówno z kuchni na parterze jak i łazienki na poddaszu która jest bezpośrednio nad kuchnią są murowane systemowe. Od parteru wychodzić będą dwa kanały z kuchni (jeden do okapu drugi to zwykła kratka) natomiast od stropu dojdą dwa kanały (jeden z łazienki a drugi z korytarza który będzie wyciągał z pokoju sąsiadującego). W wyniku czego otrzymam w sumie 4 kanały, projektant nie zakończył ich normalnym kominem tylko tzw. kominkami wentylacyjnymi w dachówce. Czy mogę wtedy wyprowadzić wentylację ponad dach przez te kominki ??? Na zwykły komin z obmurowaniem nie mam za bardzo miejsca, ponieważ wyjdzie zbyt blisko koszowej lukarny i byłby trudny problem z obródką blacharską itp. Więc chciałbym wymurować te kominy pod sam dach tyle ile się da i później do każdego kanału podłączyć owe kominki wentylacyjne w dchówce - czy to dobry pomysł ?? A drugie pytanie czy jeśli na parterze od kuchni mam przewidziane dwa kanały (od stropu dochodzą kolejne dwa) to powinienem je budować od "posadzki" czy wystarczy tylko zacząć np. 50cm od "sufitu" ???? Myślałem też o zastosowaniu na dwóch takich "grzybkach" (jeden od kuchni i jeden od łazienki) nasadek hybrydowych wentylacyjnych lub w ostateczności zwykłych wentylatorów w pokojach ?? Ale już sam nie wiem ??


Piotr
Link do komentarza
Cytat

W moim przypadku kanały wentylacyjne zarówno z kuchni na parterze jak i łazienki na poddaszu która jest bezpośrednio nad kuchnią są murowane systemowe. Od parteru wychodzić będą dwa kanały z kuchni (jeden do okapu drugi to zwykła kratka) natomiast od stropu dojdą dwa kanały (jeden z łazienki a drugi z korytarza który będzie wyciągał z pokoju sąsiadującego). W wyniku czego otrzymam w sumie 4 kanały, projektant nie zakończył ich normalnym kominem tylko tzw. kominkami wentylacyjnymi w dachówce. Czy mogę wtedy wyprowadzić wentylację ponad dach przez te kominki ??? Na zwykły komin z obmurowaniem nie mam za bardzo miejsca, ponieważ wyjdzie zbyt blisko koszowej lukarny i byłby trudny problem z obródką blacharską itp. Więc chciałbym wymurować te kominy pod sam dach tyle ile się da i później do każdego kanału podłączyć owe kominki wentylacyjne w dchówce - czy to dobry pomysł ?? A drugie pytanie czy jeśli na parterze od kuchni mam przewidziane dwa kanały (od stropu dochodzą kolejne dwa) to powinienem je budować od "posadzki" czy wystarczy tylko zacząć np. 50cm od "sufitu" ???? Myślałem też o zastosowaniu na dwóch takich "grzybkach" (jeden od kuchni i jeden od łazienki) nasadek hybrydowych wentylacyjnych lub w ostateczności zwykłych wentylatorów w pokojach ?? Ale już sam nie wiem ??


Piotr


1.W opisanej sytuacji funkcjonowanie wentylacji zależeć będzie w dużym stopniu od warunków zewnętrznych. Generalnie wyloty wentylacyjne powinny znajdować się ponad kalenicą dachu, gdyż tylko wtedy można liczyć na w miarę stabilne działanie wentylacji

2.Kanały wentylacyjne zaczynają sie na poziomie krastek wlotowych i nie jest istotne czy poniżej znaduje się ślepy kanał czy pełne oparcie dla komina.
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Cytat

Dzięki wielkie za odpowiedź icon_smile.gif


Ale nabijasz sobie postów icon_smile.gif inni też icon_smile.gif

Wracając do meritum .... Mam takie kominki i służą do wentylacji pomieszczeń. Rury doprowadzające do nich powietrze są ocieplane. Tak więc wykraplania nie będzie.
Natomiast u sąsiada pojawił się problem, że śnieg zalegający na dachu przesunął się i zaczął topić się śniego ... woda zaczęła wlewać się do środka.
Link do komentarza
Czy odległość między kominem a koszową w granicach 25cm nie będzie zakłócać odpływu wody z dachu. Otóż po dogłębnej analizie, sprawdziłem że teoretycznie zmieści się tam pustak wentylacyjny schiedel z 4 kanałami (tyle ile potrzebuję) o zewnętrznych wymiarach 68x25, gdy zrobię obmurówkę z cegły klinkierowej "połówki" to pozostaje mi jeszcze około 25cm równolegle do koszowej, czy wtedy nie będzie problemów z prawidłową obróbką itp. ? Dołączam przybliżony obraz rzutu poddasza z wyrysem koszowej.

Piotr
Link do komentarza
Cytat

Czy odległość między kominem a koszową w granicach 25cm nie będzie zakłócać odpływu wody z dachu. Otóż po dogłębnej analizie, sprawdziłem że teoretycznie zmieści się tam pustak wentylacyjny schiedel z 4 kanałami (tyle ile potrzebuję) o zewnętrznych wymiarach 68x25, gdy zrobię obmurówkę z cegły klinkierowej "połówki" to pozostaje mi jeszcze około 25cm równolegle do koszowej, czy wtedy nie będzie problemów z prawidłową obróbką itp. ? Dołączam przybliżony obraz rzutu poddasza z wyrysem koszowej.

Piotr


Jeśli obróbki blacharskie komina wyprowadzone będą wysoko, to nie będzie problemu z jego uszczelnieniem.
Link do komentarza
  • 5 miesiące temu...
Tak, nawet schiedel ma od jakiegoś czasu takie "cuda" tyle, że się nie kręcą, a mają interesujący kształt powodujący że "omywjaący" to wiatr wywołuje dodatkowy ciąg w kanale wentylacji. nie da się tego zastosować na dachówkę wentylacyjną tylko na ich (schiedla) pustak wentylacyjny. To, że się nie kręcą powoduje, że nie ma ryzyka, że pod wpływem stałego naporu wiatru przez kilka lat głównie z jednej strony (albo po jakiejś potężnej - mega-potężnej wichurze) układ łożyskowy się pokrzywi i zacznie piszczeć albo wogóle się zatrzyma
Link do komentarza
  • 6 lata temu...
Dnia 12.01.2010 o 19:47, piotr-kaczor napisał:

Witam, dołącze się do pytania, tylko że ja na parterze mam kanały wentylacyjne prawie we wszystkich pomieszczeniach (oprócz gabinetu). Będę używał systemu Schiedel jako pustaki wentylacyjne. Na poddaszu mam zaplanowane wentylacyje w łazience, garderobie i pokoju przyległym do garderoby, natomiast w dwóch innych pokojach nie mam ich w planie i zastanawiam się nad kominkami wentylacyjnymi dachówce ale nie wiem czy będą miały sens jeśli ich długość licząc od sufitu poddasza będzie może około 2m, jeśli będą w okolicy kalenicy, czy może będzie lepiej wymurować z pustaków wentylacyjnych od stropu dzięki czemu dojdzie około 2,5m. Z tego co wyczytałem na necie to długośc takiego kanału powina być co najmniej 5m ale nie wiem od jakiwgo poziomu licząc, czy od początku czy od otworu wywienego w pokoju ?? Ale też wyczytałem że nie ma potrzeby stosowania wentylacji w każdym pokoju, wystarczą kratki wentylacyjne w drzwiach lub szczelina między podłogą a skrzydłem drzwiowym aby umożliwić swobodny przepływ powietrza.

Piotr

Mam bardzo podobny problem, pomożecie?

Link do komentarza
Gość Razmes

Ładny avatar...

Opisz swój problem dokładnie. Sąsiednie pokoje? Jest możliwość poprowadzenia kształtek wentylacyjnych od kondygnacji poniżej? Żeby coś wyciągnąć - trzeba z innego miejsca podać. Jakieś kratki nawiewne? Kominki na dachu podłączone do dwumetrowego przewodu spiro niczego nie wyciągną...

Link do komentarza
  • 5 tygodnie temu...

Dlaczego tak kombinujecie. Wentylacje trzeba planować w projekcie - anie po wykonaniu budynku. Warto to zrobić, bo łatwiej wtedy zaprojektować rekuperator.

Oczywiście nie muszą być we wszystkich pokojach wentylacje. Jeśli zakładacie że macie wszystkie drzwi pozamykane na stałe - no to robi się problem. Zbyt wiele wentylacji, to większa wymiana powietrza (no bo jeśli wentylacja wywiewa, to skądś musi być nawiew) w zimie , czyli więcej trzeba grzać.

A jeśli się okaże, że wentylacja czy komin jest niezbędny - to moim zdaniem należy go zrobić porządnie, jak należy - a nie dawać niepewne zastępcze pomysły. komin (przy grawitacji) musi mieć pewną długość, wychodzić nad dach na odpowiednią wysokość, inaczej ruch powietrza nie będzie stabilny w różnych warunkach pogodowych .

I trzeba pamiętać, że by grawitacja działała, to nie można jej osłabić podciśnieniem w środku (brakiem powietrza).

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To moja instalacja wydaje mi się ze to typ zamknięty choć kompletnie na tym się nie znam. Kocioł na węgiel znika chcę przejść na zasilenie lpg z Gaspolu i pytam o kotły bo dostałem 2 opcje -kocioł gazowy firmy Termet: Gold Plus II 20 + Termet SG Plus 120 + regulator Termet ST-292 v3 + czujnik temp. zewn -VIESSMANN Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów zasobnik na ciepłą wodę oczywiście mogę wybrać co innego stąd mój post by poznać opinie większej ilości osób. zasobnik wody ACV SMART 210 litrów wymiennik stal nierdzewna to moj pomysł wydaje mi się ze jest całkiem oki ale co do kotłów to brak pomysłu.  
    • A jaka ta "podłoga' jest teraz? Z czego zrobiona?
    • Jak nie planujesz izolacji od ziemi, czyli jak masz ściany piwnicy nieocieplone, to w miarę wyrównywnujesz powierzchnię, kładziesz folie budowlaną, wywijasz ją na wysokość docelowej wylewki, kładziesz rurki takie najlepiej pół cala dzieląc całą powierzchnię np na 3 części lub na 4. Pozimujujesz je za pomocą kupek z betonu. Po zastygnięciu wylewasz beton B20 lub B25, rozprowadzasz łatą i gotowe. Pracę możesz podzielić na te części, które są odgrodzone rurkami, będzie Ci łatwiej zaciągać. Potem w zależności od temperatury i wilgotności, a to trzeba organoleptycznie ocenić, zacierasz pacą sttropianową. Przy niskiej wilgotność w granicach 40-50% można to już zacierać po 4-5 godzinach, przy wyższej odpowiednio dłużej, czyli po 6-7 godzinach. Kałdziesz najlepiej płytę styropianową tak, żeby można było na niej stanąć i dostać się do całej powierzchni. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Po rozejrzeniu sie w temacie, bylo oczywiste, ze tylko frezowy .     Ulatwianie sobie pracy jest bardzo bliskie memu sercu. Nie lubie sie przemeczac . Oczywiscie, nie potrzebuje RR w postaci Makity z filmiku, znalazlam cos takiego: marka Tokachi ale to tylko tak z japonska wyglada.         @animus   Dzieki za troske o moje bezpieczenstwo w czasie pracy z rozdrabniaczem . Jesli chodzi o pilarke, to chyba to nie bedzie akumulatorowa. Zreszta, w tej chwili pilniejszym zakupem jest rozdrabniarka, bo zapasy drewna do kozy powinny wystarczyc do lata.    
    • Oczywiście wiem, że "wylewka zrób to sam" to temat wałkowany 100 razy, a tutoriali jest dwa razy tyle, natomiast moje pytanie jest nieco inne. Chciałbym wyrównać sobie podłogę w piwnicy własnymi siłami. zależy mi na tym aby materiał, którego użyję, był możliwie idiotoodporny. Nie wiem czy zwykły cement taki jest, czy też 21 wiek uraczył nas czymś jeszcze łatwiejszym w użyciu. Nie zależy mi szczególnie na tym aby podłoga nie miała pęknięć (tych estetycznych) ani żeby był to idealny poziom. Ważniejsze jest żeby było równe aniżeli idealnie poziome.    Dobrym przykładem jak ja widzę te różnice jest moje pytanie jakiś czas temu a propos tego jak poradzić sobie z montażem haka w suficie, który był z pełnej cegły, która lubiła się kruszyć. Można było albo - wkładać drewniane listewki rozporowe, papier toaletowy, ślinę i zaklęcia jak to robili nasi dziadowie przez stulecia i być oldskulowym lub - wlać kotwę chemiczną i powiesić na tym słonia   pomyślałem, że może z wylewką cementową vs (tu wstaw coś innego) jest podobnie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...