Skocz do zawartości

Recommended Posts

Gość Lili76
Napisano
Nie wiem czy szambo plastikowe to dobry wybór. Słyszałam że często są z nimi jakieś problemy. Zastanawiam się nad szambem betonowym
Może ktoś coś o niej wie?
  • 5 miesiące temu...
Gość MoKa
Napisano
kto pisze takie bzdury? artykuł jest bardzo subiektywny, widać nastawienie autora na przydomowe oczyszczalnie. Nikt nie musi wywozić nieczystości z szamba raz na dwa tygodnie!! wystarczy zbudować nieco większe szambo i spokojnie wystarczy jeśli beka przyjedzie raz na 2-3 miesiące. U nas gmina też nakłaniała na zakładanie oczyszczalni, były dofinansowania i inne takie, a teraz 75% uzytkowników już je wyłączyło wracając do tradycyjnego szamba. Popytajcie lepiej ludzi w terenie zamiast czytac takie tendencyjne artykuły..
Napisano
A co to da, że szambo będzie miało nawet 100m3, tylko pierwszy wywóz będzie można odciągnąć w czasie bo szambiarka, ma określoną pojemność i ponad nią nie wybierze, a efekt może być tylko taki, że w dużym szambie dużo gazów się uzbiera i potem może być g... deszcz - to żart, ale z poj. szambiarki i możliwością rzadszego wywozu już nie.
  • 1 miesiąc temu...
Gość mack1306
Napisano
kosztorys rzeczywiście zrobiony tendencyjnie pod oczyszczalnie,przykład 10m3 szambo powinno wystarczyć na miesiąc u mnie wywóz do 70zł,łatwo wyliczyć roczny wydatek 840 zł!! Oczyszalnie te za 3000 zł już niedługo zostaną wycofane, a oczyszczalnie biologiczne kosztują dużo więcej i do jej eksploatacji należy doliczyć prąd potrzebny do napowietrzania, tym samym koszty rosną..
  • 1 rok temu...
Napisano
Zero odpowiedzialności za nieprawidłowe informacje, na szambo potrzebne jest pozwolenie na budowę a nie żadne zgłoszenie. Ale mi eksperci.
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Co do przydomowych oczyszczalni ścieków - jeżeli w warunkach zabudowy została uwzględniona takowa, a teren, na którym ma być oczyszczalnia nie jest skanalizowany to wystarczy zrobić zgłoszenie zamiaru budowy POŚ do starostwa. Jeżeli po 30 dniach nie otrzyma się odpowiedzi odmownej (a jeżeli nie ma planów kanalizacji w najbliższym czasie to nie powinno być odmowy), można wówczas przystąpić do budowy.

Jeżeli natomiast chodzi o wybór rozwiązania od strony ekonomicznej:

W perspektywie długofalowej lepszym rozwiązaniem jest przydomowa oczyszczalnia ścieków.

Z szambami wiążą się następujące problemy:

- częste i kosztowne wywózki, które wraz z upływem czasu przeradzają się w pokaźne kwoty
- w przypadku rozszczelnienia dochodzi skażenie gleby oraz wód gruntowych
- uzależnienie od widzimisię instytucji zajmujących się odbiorem ścieków w zakresie podwyżki opłat za wywóz
- uciążliwość dla środowiska i mieszkańców

Jeżeli zdecydujemy się na przydomową oczyszczalnię ścieków, to poza oczywistą korzyścią jaką jest brak opłat za ścieki dochodzą jeszcze:

- o wiele rzadsze wywózki nieczystości (oszczędność pieniędzy) - rzędu raz na 18-24 miesiące
- wygoda w eksploatacji
- przyjazne dla mieszkańców i środowiska
- możliwość ponownego wykorzystania wody, np. do nawadniania ogrodu lub zasilenia zbiornika wodnego (kolejna oszczędność pieniędzy)
- wysoki stopień oczyszczenia ścieków

Oczywiście mowa tu o porządnie zaprojektowanych i wykonanych oczyszczalniach z górnej półki, które służą przez lata - wg mnie tylko takie należy brać pod uwagę. Marketowe rozwiązania przyniosą raczej więcej szkody niż pożytku, o czym napisałem w innym temacie.
Napisano
Oj nie wypada ganić cudze a wychwalać "swoje".
Napisano
Cytat

Oj nie wypada ganić cudze a wychwalać "swoje".



Trudno oprzeć się wrażeniu, że powyższe zdanie nie wnosi nic do tematu zakrawając przy tym na oszczerstwo.

Niemniej jednak mam nadzieję, że moja wcześniejsza wypowiedź nakreśli temat osobom odwiedzającym forum i pomoże przyszłym inwestorom w znalezieniu takiego rozwiązania, które na długie lata spełni ich oczekiwania.
Napisano
Cytat

Trudno oprzeć się wrażeniu, że powyższe zdanie nie wnosi nic do tematu zakrawając przy tym na oszczerstwo.

Niemniej jednak mam nadzieję, że moja wcześniejsza wypowiedź nakreśli temat osobom odwiedzającym forum i pomoże przyszłym inwestorom w znalezieniu takiego rozwiązania, które na długie lata spełni ich oczekiwania.


A to niby jak brzmi? "
Oczywiście mowa tu o porządnie zaprojektowanych i wykonanych oczyszczalniach z górnej półki, które służą przez lata - wg mnie tylko takie należy brać pod uwagę. Marketowe rozwiązania przyniosą raczej więcej szkody niż pożytku, o czym napisałem w innym temacie."
Biorąc pod uwagę,że kolega reprezentuje firmę sprzedającą POŚ jak również różnego rodzaju preparaty nie wypada koledze takie zdania pisać. Ja takie wypowiedzi odbieram jako nie obiektywne.
Natomiast co do pozostałej wypowiedzi wszystko ok i oby dalej takie obiektywne posty kolega zamieszczał.
Napisano

To jak kolega odbiera wypowiedzi innych ludzi jest kwestią całkowicie indywidualną i nie ma nic wspólnego z obiektywizmem ani też realną intencją autora. Każdy ma własne interpretacje i odczucia, jednak nie powinny one być podstawą do osądzania intencji innych osób.

Wiedza większości ludzi na temat technologii oczyszczania ścieków jest bardzo podstawowa lub żadna, dlatego w dobrym tonie jest chronienie ich przed naciągaczami i towarami, które za rok, dwa lub trzy zaczną im przysparzać problemów w życiu. A jeżeli już decydują się na taki zakup - powinni wiedzieć skąd wzięła się taka a nie inna cena. Po mojemu właśnie od takich dyskusji jest to forum. Dopóki nie padają nazwy konkretnych firm to nie ma podstaw do podejrzeń i wysuwania zarzutów.
Napisano
Cytat

To jak kolega odbiera wypowiedzi innych ludzi jest kwestią całkowicie indywidualną i nie ma nic wspólnego z obiektywizmem ani też realną intencją autora. Każdy ma własne interpretacje i odczucia, jednak nie powinny one być podstawą do osądzania intencji innych osób.

Wiedza większości ludzi na temat technologii oczyszczania ścieków jest bardzo podstawowa lub żadna, dlatego w dobrym tonie jest chronienie ich przed naciągaczami i towarami, które za rok, dwa lub trzy zaczną im przysparzać problemów w życiu. A jeżeli już decydują się na taki zakup - powinni wiedzieć skąd wzięła się taka a nie inna cena. Po mojemu właśnie od takich dyskusji jest to forum. Dopóki nie padają nazwy konkretnych firm to nie ma podstaw do podejrzeń i wysuwania zarzutów.


Zgadzam się z Twoja wypowiedzią,ale gdy dotyczy wypowiedzi powiedzmy zwykłych ludzi a Ty reprezentujesz firmę która produkuje POŚ i Tobie taki ton wypowiedzi nie przystoi.Każde uwagi są cenne i użytkowników jak również producentów ale trzeba rozgraniczyć te dwie rzeczy i jako producent powinieneś pisać na temat swoich produktów a nie krytykować i oceniać marketowe produkty i to jest bez znaczenia czy podajesz nazwy czy nie.
Napisano

W przytoczonym przeze mnie wątku padło dokładnie pytanie o tzw. oczyszczalnie z marketu - odpowiedź była zatem w 100% trafna i z tym nie ma co dyskutować. Natomiast opinia jest poparta doświadczeniem i sytuacjami z życia wziętymi - poprawki, rozkopywanie ogrodu czy wymiana układu w ciągu 1-3 lat nie jest niczym nadzwyczajnym w przypadku rozwiązań, o które zapytał autor. Nie będę udawał, że czegoś nie widziałem skoro było inaczej.
Jak wcześniej wspomniałem - proponuję odłożyć prywatne interpretacje na bok i skupić się na głównym wątku dyskusji.

Co do swoich produktów - z pewnością przedstawię propozycje jeżeli ktoś będzie potrzebował rozwiązań na określone warunki wodno-gruntowe.

Napisano
Cytat

W przytoczonym przeze mnie wątku padło dokładnie pytanie o tzw. oczyszczalnie z marketu - odpowiedź była zatem w 100% trafna i z tym nie ma co dyskutować.


Oświeć mnie bom chyba ślepy, kto tu zadał pytanie o oczyszczalnie z marketu? bo jakoś nie mogę dojrzeć tego pytania.
  • 5 miesiące temu...
Napisano
Oczywiście, że lepiej zbudować przydomową oczyszczalnię ścieków. Fakt, koszty budowy będą większe niż tradycyjnego szamba, ale w przeliczeniu na kolejne lata to się zwróci i to z nawiązką. Teraz produkowane są bezobsługowe oczyszczalnie, więc w ogóle nie ma z nimi kłopotów. A poza tym oczyszczalnie są bardziej ekologiczne. Odprowadzasz ścieki a jednocześnie ochraniasz środowisko, chyba lepszej opcji nie ma. System oczyszczania zamyka obieg wody w przyrodzie, przywracając ja środowisku. A jak wiadomo, wody na naszej planecie jest coraz mniej.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Ja osobiście uważam, że przydomowa oczyszczalnia to zbyt drugi interes, szambo mało praktyczne i z względów estetycznych u mnie by odpadło dlatego ja preferuję podłączenie się pod kanalizację i nie przejmowanie się tym problemem.

Pozdrawiam.
Napisano
Cytat

Ja osobiście uważam, że przydomowa oczyszczalnia to zbyt drugi interes, szambo mało praktyczne i z względów estetycznych u mnie by odpadło dlatego ja preferuję podłączenie się pod kanalizację i nie przejmowanie się tym problemem.

Pozdrawiam.


A liczyłeś co ile kosztuje? Coś mi się wydaje ,że nie.
Każdy ma co chce albo to co może mieć,nie wszyscy mogą mieć kanalizację i nie wszyscy mogą mieć POŚ,a co jednemu pasuje nie znaczy że musi pasować drugiemu.
Napisano
Cytat

Ja osobiście uważam, że przydomowa oczyszczalnia to zbyt drugi interes, szambo mało praktyczne i z względów estetycznych u mnie by odpadło dlatego ja preferuję podłączenie się pod kanalizację i nie przejmowanie się tym problemem.

Pozdrawiam.


Czasami żeby mieć kanalizację to se trzeba ją samemu założyć u mnie kanalizy na wiosce niet, za to woda kosztuje 3 zł.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Czasami żeby mieć kanalizację to se trzeba ją samemu założyć u mnie kanalizy na wiosce niet, za to woda kosztuje 3 zł.



Kolega nie chciał na pewno niczego narzucać po prostu przedstawił swoje stanowisko. Osobiście uważam, że szambo jest najlepszym rozwiązaniem dla tych, którzy nie maja dostępu do kanalizacji.

Pozdrawiam.
Gość gawel
Napisano
ja uważam że jedynym w przypadku braku zgody na POŚ (tak jak u mnie) a czy "njlepszym" to zło konieczne i bardzo kosztowna impreza lekko 2500-3000 na rok przy trzech osobach mam to juz 10 rok niestety
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Wybór jest prosty-EKOLOGICZNA PRZYDOMOWA OCZYSZCZALNIA !!!
-Niskie koszty utrzymania (tabletki lub proszek,który sypie sie do WC-ok.40zł na 7-8 miesięcy)
-niski koszt oprózniania (30zł raz na 2,5-3lata)
-ochrona środowiska
-niższa cena za wodę niż w przypadku kanalizacji!
-niezależność
Napisano
Cytat

Wybór jest prosty-EKOLOGICZNA PRZYDOMOWA OCZYSZCZALNIA !!!


Nie jest taki prosty jakby Ci się wydawało. Nie jeden by chciał mieć POŚ ale z różnych uwarunkowań nie może a drugi może ale nie chce icon_biggrin.gif
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Jako mgr inż. tej specjalności powiem krótko: Gdyby na mojej działce warunki wodne pozwoliły to zrobiłbym oczyszczalnie, ale prawda jest oczywista - szambo + małe udoskonalenie = 7x taniej niż oczyszczalnia oczyszczalnia..
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Jako mgr inż. tej specjalności powiem krótko: Gdyby na mojej działce warunki wodne pozwoliły to zrobiłbym oczyszczalnie, ale prawda jest oczywista - szambo + małe udoskonalenie = 7x taniej niż oczyszczalnia oczyszczalnia..



Czy mógłby Pan konkretniej powiedzieć co to za "małe udoskonalenie"? Czy owo udoskonalenie zapewni należyty poziom oczyszczania a ścieki na wyjściu spełnią restrykcyjne normy? Jaki jest koszt eksploatacji i żywotność takiego rozwiązania?
No i przede wszystkim skąd wziął Pan "7x taniej"? Jaki jest koszt rozwiązania, o którym Pan pisze i względem jakiej ceny Pan porównywał?
Prostą, sensowną oczyszczalnię drenażową na dobrze przepuszczalny grunt można kupić, powiedzmy za 4000zł (zbiornik+elementy drenażu). Z tego co Pan napisał wynika, że za niecałe 600zł zaoferuje mi Pan zbiornik wraz z udoskonaleniem, co oczywiście jest nierealne, bo musiałby Pan grubo dopłacić do tej transakcji :-)

Proszę zatem o odpowiedź na moje pytania i nie wprowadzanie czytelników w błąd informacjami, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Chyba, że mówimy o kradzionym zbiorniku szemranej jakości i udoskonaleniu, które zatruje glebę i wody gruntowe w okolicy :-)

PS. Myślę, że gdyby zamiast rzeczonego "mgr inżyniera" (zakładając, że Pan mówi prawdę) w to miejsce popracował Pan w branży, pojeździł na montaże i pobrudził się tą pracą, to o niebo więcej mógłby Pan teraz powiedzieć na ten temat. Mądrość i doświadczenie płynie z praktyki, nie teorii.
Gość Mam ppytanie do autora
Napisano
Co mam zrobić jeśli w planach miałem szambo ale podczas budowy ze wzgledu na ukształtowanie terenu musiałem go przenieś na przeciwną strone domu. Jakie dokumenty i do kogo muszę się zgłosić..
Napisano (edytowany)
Cytat

Co mam zrobić jeśli w planach miałem szambo ale podczas budowy ze wzgledu na ukształtowanie terenu musiałem go przenieś na przeciwną strone domu. Jakie dokumenty i do kogo muszę się zgłosić..



Witam
Musi Pan wykonać projekt zamienny do projektu zagospodarowania terenu. Związane to jest z późniejszą inwentaryzacją geodezyjną i zgłoszeniem budynku do użytkowania.
Każdy Urząd kieruje się swoimi prawami, dlatego polecam sprawdzić czego jeszcze będą żądać.
Pozdrawiam

A wracając do tematu - od kilkunastu lat używam oczyszczalni z drenażem Firmy Sotralentz. Biorąc pod uwagę koszt wykonania (sam budowałem) i oszczędności z eksploatacji to z czystym sumieniem polecę oczyszczalnię.
Trzeba pamiętać że budowa i użytkowanie domu to inwestycja długoterminowa.

Zastanawiam się nad wymianą oczyszczalni drenażowej na biologiczną.
Edytowano przez Redakcja (zobacz historię edycji)
  • 4 miesiące temu...
Napisano
Mam pytanie , otóż na co nalezy zwrócić uwage wybierając oczyszczalnię - dokładnie oczyszczalnię biologiczną. Myślę, też o oczyszczalni BIO-HERO - to hybrydowa. Za kilka tygodni przyjdzie gość od tych oczyszczalni sprawdzić jaką mogłabym wybrać - kompletnie nie wiem o co go zapytać.
Napisano
Cytat

Mam pytanie , otóż na co nalezy zwrócić uwage wybierając oczyszczalnię - dokładnie oczyszczalnię biologiczną. Myślę, też o oczyszczalni BIO-HERO - to hybrydowa. Za kilka tygodni przyjdzie gość od tych oczyszczalni sprawdzić jaką mogłabym wybrać - kompletnie nie wiem o co go zapytać.



Wejdź na forum Muratora do działu "Woda i ścieki" i poczytaj o biologicznych oczyszczalniach. Jest tam kilka tematów i parę osób co mogą coś doradzić bezstronnie jak np. Beja
Gość Tomasz
Napisano
Czy można w przyszłości przekształcić szambo w oczyszcalnie?
Napisano
Cytat

Wejdź na forum Muratora do działu "Woda i ścieki" i poczytaj o biologicznych oczyszczalniach. Jest tam kilka tematów i parę osób co mogą coś doradzić bezstronnie jak np. Beja


OK, dzieki - popytam tam.
Napisano
Cytat

Wejdź na forum Muratora do działu "Woda i ścieki" i poczytaj o biologicznych oczyszczalniach. Jest tam kilka tematów i parę osób co mogą coś doradzić bezstronnie jak np. Beja



ladnie to tak do konkurencji odsylac? icon_razz.gif
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Mam pytanie , otóż na co nalezy zwrócić uwage wybierając oczyszczalnię - dokładnie oczyszczalnię biologiczną. Myślę, też o oczyszczalni BIO-HERO - to hybrydowa. Za kilka tygodni przyjdzie gość od tych oczyszczalni sprawdzić jaką mogłabym wybrać - kompletnie nie wiem o co go zapytać.



mój brat ma oczyszczalnię biologiczną, tak na prawdę najważniejszy jest wybór układu, choć to na co możesz się zdecydować zależy zazwyczaj od tego na jakim terenie znajduje się Twoja działka i czy na przykład można odprowadzić wodę do rowu, albo na ile masz miejsca i czy będzie można zbudować dodatkowy zbiornik na wodę do celów gospodarczych, tak na prawdę nie musisz zadawać jakiś szczegółowych pytań, bo jak umówisz się z ich przedstawicielem to podejrzewam, ze to on będzie mógł Cię jakoś konkretnie w tej kwestii uświadomić
Napisano (edytowany)
Cytat

ladnie to tak do konkurencji odsylac? icon_razz.gif



Jak tu nie ma kto doradzić. icon_cry.gif Ja mam oczyszczalnię, ale mam za małą wiedzę o innych żeby doradzać. icon_biggrin.gif

Cytat

mój brat ma oczyszczalnię biologiczną, tak na prawdę najważniejszy jest wybór układu, choć to na co możesz się zdecydować zależy zazwyczaj od tego na jakim terenie znajduje się Twoja działka i czy na przykład można odprowadzić wodę do rowu, albo na ile masz miejsca i czy będzie można zbudować dodatkowy zbiornik na wodę do celów gospodarczych, tak na prawdę nie musisz zadawać jakiś szczegółowych pytań, bo jak umówisz się z ich przedstawicielem to podejrzewam, ze to on będzie mógł Cię jakoś konkretnie w tej kwestii uświadomić



Z tymi przedstawicielami różnie bywa, bo mają z tego korzyść. Raczej lepiej zasięgnąć informacji od bezstronnych użytkowników. Edytowano przez rybniczak (zobacz historię edycji)
  • 1 rok temu...
Napisano
mamy zwykłą drenażówkę na 4 osoby. po roku użytkowania zamulił się całkowicie drenaż. okazała się że to nasza wina tzn nie wiedzieliśmy że trzeba dosypywać proszku z bakteriami, a na koniec kupiłem w castoramie jakiś wynalazek i wszystko staneło. płukanie drenażu na szczęście pomogło i teraz 6 czy 7 rok bez problemów przy stosowaniu preparatu o nazwie max (bio7 czy ecogene to producent). czyli jednak się da, tylko trzeba wiedzieć jak taką instalację używać. pozdrawiam Marian
  • 1 rok temu...
Gość Klaro
Napisano

A jak się ma zmiękczacz wody do POŚ? sól po regeneracji nie zabije bakterii? mocno zastanawiam się nad zakupem zmiękczacza wody do domu ale nie wiem jak bardzo wpłynie to na moją przydomową oczyszczalnię. Ktoś? Coś?

Gość Oralk
Napisano
Jeśli producent oczyszczalni kategorycznie nie zakazuje użytkowania to nie ma przeciwwskazań. Zależy to też od powierzchni całej oczyszczalni. Takie zmiękczacze wody używają stosunkowo mało soli w procesie regeneracji złoża. Takie małe ilości raczej nie zabiją wszystkich bakterii w przydomowej oczyszczalni.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

A jak się ma zmiękczacz wody do POŚ? sól po regeneracji nie zabije bakterii? mocno zastanawiam się nad zakupem zmiękczacza wody do domu ale nie wiem jak bardzo wpłynie to na moją przydomową oczyszczalnię. Ktoś? Coś?



Zmiękczacze wody, a konkretnie sól w nich używana, ZAWSZE wpływają negatywnie na florę bakteryjną - niezależnie od tego, co pisze producent oczyszczalni. Zmiękczacze wody można montować pod warunkiem, że te silnie zasolone popłuczyny nie będą trafiały do przydomowej oczyszczalni ścieków. W przeciwnym wypadku będą obniżały wydajność i żywotność układu oczyszczania. Wiemy z doświadczenia klientów icon_smile.gif
  • 1 rok temu...
Napisano
Nie zapomnijmy, że oczyszczalnia potrzebuje prądu aby działać i tutaj koszty eksploatacji takiej oczyszczalni rosną. Pewnie nie więcej niż szambo ale jednak nie zostały uwzględnione w Państwa wyliczeniach. Pozdrawiam
Napisano
21 minut temu, Gość Kasia napisał:

Nie zapomnijmy, że oczyszczalnia potrzebuje prądu aby działać i tutaj koszty eksploatacji takiej oczyszczalni rosną. Pewnie nie więcej niż szambo ale jednak nie zostały uwzględnione w Państwa wyliczeniach. Pozdrawiam

Nic podobnego - oczyszczalnia z drenażem rozsączającym, która jest opisana w artykule nie wymaga zasilania. Obsługa ogranicza się do regularnego wsypywania do kanalizacji preparatu biologicznego i raz na 1-2 lata wybrania osadu ze zbiornika. Jestem bardzo zadowolonym użytkownikiem takiej oczyszczalni od 10 lat. Koszty są kilkukrotnie niższe niż przy kanalizacji.

  • 10 miesiące temu...
Napisano
Chociż na forum chyba już nikt nie zagląda to jednak dodam swoje spostrzeżenia: na wiosnę miałam instalować szambo lub oczyszczalnię. Na początku oczywiście oczyszczalna bo tyle dobrego naczytałam się o tej nowoczesności.Ale zmieniłam zdanie gdyż od oczyszczalni sąsiadów zza płotu po prostu zaczęło zajeżdżać. Ludzie, przecież to cudo wcale na 100% nie filtruje, a idzie do gleby! U sąsiadów dwa domy dalej ciągle coś gdzieś się zapycha i czyszczą. Kupiłam więc nowoczesny klocek dwukomorowy na 10m3 z możliwością dorobienia w przyszłości drenów. Oczyszczalnie nie oczyszczają jak należy, powinien za to wziąć się sanepid!
  • 2 lata temu...
Napisano

Bardzo ciekawy poradnik. Ja zdecydowałem się na szambo betonowe o pojemności 9000 l. Zbiornik posiada dużą wytrzymałość i dobrą szczelność. Dodatkowo był niedrogi i prosty w montażu. Uważam, że jest to bardzo dobre rozwiązanie.

  • 6 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 2.   Sander Standard Alu (płyta z folią aluminiową): W tym systemie rura grzewcza leży w styropianowym rowku, a na całej powierzchni płyty znajduje się cienka warstwa laminowanej folii aluminiowej. Folia ma za zadanie rozprowadzić ciepło z rury na boki, aby ogrzać powierzchnię między rurami. Jej skuteczność jest jednak ograniczona przez jej grubość – jest bardzo cienka. Działa, ale transfer ciepła z rury do płyty i na jej powierzchnię nie jest idealny.   System z radiatorami (płytami aluminiowymi): W tym rozwiązaniu w rowkach styropianu umieszcza się specjalnie wyprofilowane, znacznie grubsze (ok. 0,5 mm) płyty aluminiowe. Rura jest w nie wciśnięta, co zapewnia niemal idealny, maksymalny styk na dużym fragmencie jej obwodu. Taka płyta działa jak radiator – bardzo skutecznie "wysysa" ciepło z rury i rozprowadza je na swojej dużej powierzchni. Taki system jest w stanie przekazać do wylewki i podłogi trochę więcej ciepła przy tej samej temperaturze zasilania. Jest to rozwiązanie po prostu wydajniejsze.     Trudny temat, chyba nieopłacalne i prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.   Nie powinien Pan traktować zakupu płyt Sandera jako błędu. To jest standardowy, popularny system, który w ocieplonym budynku sprawdza się dobrze. W Pana przypadku jego niższa (w porównaniu do radiatorów) efektywność jest po prostu brutalnie obnażana przez ogromne zapotrzebowanie budynku na ciepło.   Patrząc na przedstawiony problem z perspektywy ekonomicznej, optymalna strategia działania wydaje się jasna.   Należy zakończyć montaż ogrzewania podłogowego w oparciu o zakupiony system płyt Sander, a w następnej kolejności potraktować priorytetowo termomodernizację budynku. .   Takie podejście przynosi podwójną korzyść: po pierwsze, unika Pan strat finansowych, wykorzystując posiadany materiał. Po drugie, inwestycja w termomodernizację szybko się zwróci dzięki znacznemu ograniczeniu strat ciepła.      
    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...