Skocz do zawartości

Budowa altanki


Recommended Posts

Napisano
Cytat

na moje oko to masz nierówno-nie w poziomie wylane stopy..



Kotwy są na 100% dobrze wypoziomowane w stopach - słupy również były, ale tak jak napisałem wcześniej - po skręceniu mieczy coś drgnęło.

Co do podbitki to owszem - byłoby by pewnie ładniej ale muszę się nad tym zastanowić. Przeanalizować koszty bo do tego dochodzi sporo impregnacji.
Napisano
Cytat

Co do podbitki to owszem - byłoby by pewnie ładniej ale muszę się nad tym zastanowić. Przeanalizować koszty bo do tego dochodzi sporo impregnacji.


Jak kupisz impregnat na bazie rozpuszczalnika w kolorze Cie interesującym to z 1 litra pomalujesz od 10 do 15 m2. Nie mam na myśli lakierobejcy czy lazury bo to faktycznie droga impreza icon_biggrin.gif Podbitka może być spokojnie takim impregnatem pomalowana bo na nią żadne czynniki zewnętrzne typu deszcz,słońce nie będzie działać.

Co do kosztów płyty a podbitki to dużej różnicy cenowej nie będzie.

A odliczając odpadki jaki przy płycie są nieuniknione to deska wyjdzie taniej.
Napisano (edytowany)
Cytat

Jak kupisz impregnat na bazie rozpuszczalnika w kolorze Cie interesującym to z 1 litra pomalujesz od 10 do 15 m2. Nie mam na myśli lakierobejcy czy lazury bo to faktycznie droga impreza icon_biggrin.gif Podbitka może być spokojnie takim impregnatem pomalowana bo na nią żadne czynniki zewnętrzne typu deszcz,słońce nie będzie działać.



Podzwonię jutro po składach w okolicy i się dowiem jaką mają ofertę w zakresie podbitek, a jaka grubość musiałaby być żeby wytrzymać zimę?

Możesz podać przykładowego producenta tego impregnatu? Edytowano przez Drac0 (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Możesz podać przykładowego producenta tego impregnatu?


Np Drewnochron albo Sadolin.
Napisano (edytowany)
Czy w przypadku ułożenia gontu na podbitce konieczne jest wstępne poszycie papa? bo wiem że w przypadku OSB jest to zbędne.

Pytanie do speców od wytrzymki - czy podbitka 18mm jest wytrzymalsza niż OSB 18mm? pytam dlatego iż zastanawiam się czy powinienem stosować półkrokwie (te niebieskie ) czy wystarczy standardowo 8 krokwi (przypominam moje przekroje słupy to 14x14 a krokwie 14x7 altana kwadratowa o boku 3m)

DSC01446.jpg


DSC01446.jpg

Edytowano przez Drac0 (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Czy w przypadku ułożenia gontu na podbitce konieczne jest wstępne poszycie papa? bo wiem że w przypadku OSB jest to zbędne.

Pytanie do speców od wytrzymki - czy podbitka 18mm jest wytrzymalsza niż OSB 18mm? pytam dlatego iż zastanawiam się czy powinienem stosować półkrokwie (te niebieskie ) czy wystarczy standardowo 8 krokwi (przypominam moje przekroje słupy to 14x14 a krokwie 14x7 altana kwadratowa o boku 3m)
[attachment=19903:canvas.png]
[attachment=19904:canvas2.png]



Kurcze no i pojawił się problem związany z tym brakiem pionu na jednej ścianie mojej altany - długość krokwi narożnych się nie zgadza a jak zrobię zacięcie pod innym kątem żeby się spotkały w kalenicy to chyba płaszczyzna dachu na tym straci i będzie problem z deskowaniem... jakieś rady?
Napisano
Przede wszystkim mniej stresu, z tego się nie strzela.

Cytat

Pytanie do speców od wytrzymki - czy podbitka 18mm jest wytrzymalsza niż OSB 18mm? pytam dlatego iż zastanawiam się czy powinienem stosować półkrokwie (te niebieskie ) czy wystarczy standardowo 8 krokwi (przypominam moje przekroje słupy to 14x14 a krokwie 14x7 altana kwadratowa o boku 3m)



Ja mam żerdzie 7x5 , długości 4,60 metra, na których spoczywa cała winna latorośl i się nie przejmuję, a Ty dajesz pancerne belki i drżysz...
Napisano
Cytat

Przede wszystkim mniej stresu, z tego się nie strzela.



Ja mam żerdzie 7x5 , długości 4,60 metra, na których spoczywa cała winna latorośl i się nie przejmuję, a Ty dajesz pancerne belki i drżysz...



Chodzi mi bardziej o kwestię podparcia tymi dodatkowymi pół krokwiami przy moim rozstawie i zastosowaniu podbitki i dwa sprawa tej narożnej krokwi, która nie za bardzo pasuje do całości ... zapewne tego tez mam się nie bać skręcić i będzie dobrze pomimo ze jest lekki romb itp itd całość będzie git?
Napisano
Cytat

Zastanawiam się jeszcze nad pokryciem dachowym. Zdecydowałem się na użycie OSB-3 18mm ale czy czasem MFP nie będzie lepsza? (cena podobna)



Jeśli cena jest podobna, to wybrałbym mfp - ma lepsze parametry wytrzymałościowe i odporności na wilgoć., Pozdrawiam!
Napisano
Kupiłem już podbitkę, nigdy tego nie układałem i mam 2 pytania. Podbitka jest na pióro-wpust czy trzeba zostawiać jakieś szczeliny dla wentylacji jeśli tak to gdzie?. Czy podbitkę na krokwiach narożnych należy jakoś ze sobą połączyć czy tylko odpowiednio dociąć i pozostawić?
Napisano (edytowany)
Cytat

Kupiłem już podbitkę, nigdy tego nie układałem i mam 2 pytania. Podbitka jest na pióro-wpust czy trzeba zostawiać jakieś szczeliny dla wentylacji jeśli tak to gdzie?. Czy podbitkę na krokwiach narożnych należy jakoś ze sobą połączyć czy tylko odpowiednio dociąć i pozostawić?


Tak dla jasności to będziesz ją nabijał na krokwie a nie pod, czyli fachowo to nadbitka. Żadnej szczeliny nie musisz zostawiać bo i po co. Na krokwiach narożnych dociąć tak aby w na osi krokwi wyszło łączenie. Krokwie byś musiał, o ile nie masz przeheblować bo będzie je widać. No i oczywiście przed położeniem nadbitki pomaluj ją, abyś potem oczu sobie nie zachlapał icon_biggrin.gif

Edytowano przez mhtyl (zobacz historię edycji)
Napisano
Narożne krokwie są przeheblowane na rantach, dzisiaj podbitka pomalowana impregnatem bezbarwnym i chyba na tym pozostanę ponieważ altana obecnie ma ciemny brąz chętnie spróbuje wprowadzić tutaj trochę kontrastu a jeśli wyjdzie brzydko to zawsze mogę przeciągnąć od środka te dechy.

A co do łączenia podbitki z krokwią to po jednym wkręcie w miejscu łączenia powinno wystarczyć prawda?
Napisano
Cytat

A co do łączenia podbitki z krokwią to po jednym wkręcie w miejscu łączenia powinno wystarczyć prawda?


Lepiej daj dwa, na dole deski jeden i na górze drugi .
Napisano
Nie we wszystkich miejscach mi sie licuje - krokwie mają czasem różne przekroje i kąt może być minimalnie inny efektem tego jest brak licowania na wszystkich krokwiach podbitki. W te miejsce gdzie występuje spory brak licowania myślę podłożyć coś i przykleić tak żeby deska znalazła podparcie przy lekkim ugięciu natomiast ile wg was to ugięcie może wynosić żeby było bezpiecznie? (na podbitkę pójdzie gont)
Napisano
Witam
Projektuje sobie altankę do istniejącego grilla ogrodowego..
Możecie rzucić okiem na moje wypociny?





Wiem, że brakuje zastrzałów, ale to oczywiste że będą.
Jętki na przeciwległych krokwiach?
Czy nie przesadziłem z grubością materiału?
słupki 15x15cm
murłata? właśnie? jaka powinna być? 15x10? 15x15?
Krokwie 7x14 ?
Tam gdzie jest rozstaw krokwi dołem 200cm będą musiał wstawić jeszcze jedną, no i chyba tam gdzie 152cm?
Górna belka w kalenicy 14x7?
Napisano
Ja bym tego grilla wyeksponował na zewnątrz altanki. Trochę psuje wygląd tej altanki. Wiesz gdyby ona była asymetryczna to jeszcze ten grill by może pasował, ale Ty zrobiłeś ją symetryczna i jakoś mi się ten grill w nie nie widzi.
Napisano
Cytat

Witam
Projektuje sobie altankę do istniejącego grilla ogrodowego..
Możecie rzucić okiem na moje wypociny?





Wiem, że brakuje zastrzałów, ale to oczywiste że będą.
Jętki na przeciwległych krokwiach?
Czy nie przesadziłem z grubością materiału?
słupki 15x15cm
murłata? właśnie? jaka powinna być? 15x10? 15x15?
Krokwie 7x14 ?
Tam gdzie jest rozstaw krokwi dołem 200cm będą musiał wstawić jeszcze jedną, no i chyba tam gdzie 152cm?
Górna belka w kalenicy 14x7?



Wg mnie trochę przesadziłeś ale to zależy czym chcesz kryć...
Ja po swoich doświadczeniach mogę Ci spokojnie polecić słupy 14x14 i to samo w przypadku "murały" (płatwi). Krokwie 14x7 będą tutaj pasować. Rozstaw musisz zmniejszyć, myśle ze tak 70-80cm bez podparcia jest ok ale to wszystko zależy od tego co będzie na dachu.
Napisano
Cytat

Ja bym tego grilla wyeksponował na zewnątrz altanki. Trochę psuje wygląd tej altanki. Wiesz gdyby ona była asymetryczna to jeszcze ten grill by może pasował, ale Ty zrobiłeś ją symetryczna i jakoś mi się ten grill w nie nie widzi.



Problem w tym, że grill istnieje i budując go nie myślałem o nowej altance i trochę brakuje daszku na grillem..
W chłodne wieczory mógłby dogrzać altankę..
Altanka od strony płotu i za grillem miałaby zabite ścianki..
Dach chce pokryć gontem bitumicznym

W miejscu czerwonych kropek ustawione by były słupy..
Altanki nie da się zbytnio przestawić bo za grillem do płotu jest 1,5m a w drugą stronę nie zostanie nic przejścia przed altanką..


Napisano (edytowany)
Chciałem się z wami podzielić zdjęcia z mojej budowy. Trwało to ponad 2 tygodnie ale jestem zadowolony z efektu końcowego, chociaż gdybym miał to robić jeszcze raz, wiele rzeczy bym zmienił.

Przekroje to 14x14 oraz 14x7 a podbitka 18mm
Malowanie: Vidaron impregnat + 3v3 Lazura ciemny orzech
Koszt całości: około 2600 zł
Altana o wymiarach 3x3














Edytowano przez Drac0 (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Gratuluję pomysłu i wykonania. Ja w przyszłym roku postawiłem sobie cel "wybudowania" takiej altanki.

Ps. co takiego byś zmienił?



Jeśli chodzi o wygląd to raczej nic ale o praktyczne podejście do pracy, np miecze, krótkie krokwie kupowałem "na sztuki" a znacznie lepiej było kupić chociażby kawałek dwukrotnie dłuższy i przecinając go w środku uzyskujemy dwa dobrze spasowane elementy = mniej roboty

Kolejna sprawa to kotwy, pokazywałem je w wcześniejszych postach wg mnie są liche
Cytat

Ciekawa altanka. Ja jednak wolałbym coś zabudowanego.



Uznaliśmy że zamykanie się od naszego ogrodu to błąd, dlatego ostatecznie altana będzie w pełni otwarta, ponadto jest to bardzo praktyczne rozwiązanie w naszym przypadku.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Uznaliśmy że zamykanie się od naszego ogrodu to błąd, dlatego ostatecznie altana będzie w pełni otwarta, ponadto jest to bardzo praktyczne rozwiązanie w naszym przypadku.


Fajnie że wkleiłeś zdjęcia.

Co planujecie na podłogę ?
I do samej altany - meble ? Jakie ?
Napisano
Cytat

Fajnie że wkleiłeś zdjęcia.

Co planujecie na podłogę ?
I do samej altany - meble ? Jakie ?



Podłoga to płytki chodnikowe, czekam aż przyjadą. Mebelek zrobiłem - stół z resztek krokwi.

DSC01446.jpg

  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Koledzy (i koleżanki icon_wink.gif),
chciałbym się poradzić. Póki co ogólnie, ponieważ odpowiedzi na moje wątpliwości pokierują dalej mój projekt.
Nie mam żadnego doświadczenia w konstrukcjach drewnianych poza dwoma drewutniami, które przypadkiem udało mi się zrobić całkiem fajnie icon_wink.gif.

Chciałbym zbudować altanę na planie ośmiokąta foremnego o boku 2,1m. Altana ma mieć jedną ścianę murowaną i w niej ma być wkomponowany grill z funkcją kominka, więc z kominem do odprowadzenia spalin plus blat roboczy.
Pozostałe trzy ściany sąsiadujące z murowaną (dwie z jednej i jedna z drugiej strony) mają być pełne (deskowanie), aby stanowić skuteczną ochronę przed wiatrem/deszczem. Pozostałe będą miały pełne balustrady, a z góry chciałbym zainstalować opuszczane plandeki, tak aby w chłodne dni nagrzać kominkiem i żeby ciepło nie uciekało. Przestrzeń wejścia pewnie zakończę jakimiś uchylnymi drzwiami.

Słupki altany będą zamocowane na osadzonych w fundamencie kotwach w kształcie litery U z dospawanym prętem do zalania w fundamencie

A teraz moje pytania:
1. Kolejność robót
- wydaje mi się, że najpierw powinienem wykonać fundamenty z osadzonymi kotwami + fundament pod grill i jedną ścianę
- fundamenty słupków powinny być zagłębione w ziemi przynajmniej na 0,5 m + fundament pod ścianę pewnie głębiej (ile ?)
- czy kotwy powinny mieć dospawane jakieś przedłużenia i poprzeczki, żeby mocniej związać się z fundamentem ?
- robię szalunki do fundamentów jednocześnie wyznaczając poziomy i zaznaczam odpowiednio lokalizację i ustawienie kotew
- w następnej kolejności (gdy już beton zastygnie) wybieram ziemię naokoło i przygotowuję podbudowę pod kostkę (ewentualnie deska kompozyt?)
- następnie sprowadzam drewno i maluję jakimś impregnatem (chcę wykorzystać drewno KVH + jakiś Sadolin albo inna lakierobejca)
- spody słupków dodatkowo zabezpieczam jakimś lepikiem/smołą etc
- docinam odpowiednio długości słupków, przykręcam do kotew i poziomuję wszystko
- robię wieniec z płatwi i instaluję na słupkach (do łączeń chcę użyć gwoździ ciesielskich i profili perforowanych)
- robię konstrukcję dachu z 8 krokwi, opierając je na płatwiach z zacięciem i mocując na stalowych profilach do krokwi, zwieńczenie kwokwii łączę na przygotowanym w tym celu 8-kątnym klocku drewna, lub łączę 2 krokwie i pozostałe dołączam do nich
- dodatkowo spinam 4 krokwie jętkami łączonymi na zakładkę (podwójnie)
- wykonuję zadaszenie z płyty OSB (albo takiej z pióro-wpustem 0,675x2,5m, albo standardowej 1,25x2,5m)
- krawędź dachu wykańczam deską czołową, tak aby można było przymocować rynnę (a może nie ma sensu?)
- całość kryję gontem bitumicznym bezpośrednio na płytę OSB

2. Przekroje materiałów
- altana ma mieć w sumie 2,8m wysokości i stać na słupkach 2,2m - czy taki kąt pochylenia połaci jest wystarczający ?
- chcę zastosować słupki 120x120, krokwie 160x60
- i tu mam zagwozdkę - doradzono mi, abym zastosował nacięcia w słupkach i w tych nacięciach oparł pionowo takie same belki jak na krokwie,
ale tutaj wszędzie widzę, że "wieniec" z płatwii jest robiony z belek o przekroju kwadratowym łączonych "na zakładkę" i opieranych bezpośrednio na słupku
- czy zatem zastosować płatwie takie jak słupki 120x120 ? Czy może wystarczy jakiś mniejszy przekrój?
- czy przy tej szerokości boku i tej konstrukcji powinienem zastosować zastrzały (miecze), a jeśli tak, to czy muszę je połączyć na wpust czy połączenie zaciosowe?
- czy 8 krokwi o przekroju jak wyżej wystarczy aby podeprzeć dach, czy może powinienem dać jeszcze krokwie pośrednie oparte na środku płatwi pomiędzy słupkami?

Przepraszam za tak długi opis, ale będę wdzięczny za wszelkie uwagi i porady - w końcu to mój pierwszy w życiu tak duży projekt konstrukcyjny icon_wink.gif

DSC01446.jpg

Napisano
A czy nie potrzebne są jakieś papiery - pozwolenie na budowę, czy zgłoszenie - nie znam się na prawie budowlanym, ale coś trzeba załatwić w gminie...
Fundamenty powinny mieć głębokość zależną od wielkości strefy przemarzania gruntu (np. http://www.obud.pl/tmies_chronimy_fundamen...marzania_gruntu )

Wg Twoich założeń dach ma nachylenie ok. 10 stopni - gonty zaleca się montować na dach o spadku ponad 15 stopni. Poza tym przy tym nachyleniu - tak na mój (intuicyjny) gust potrzebny będzie środkowy słup podpierający. Altanka zaplanowana jest na kole o średnicy ok. 5.2 m i nie wydaje mi się, że uda się tak stężyć więźbę, aby była na tyle wytrzymała, żeby utrzymać ciężar płyty osb, gonty, zalegający śnieg... Chyba, żeby między słupami dać promieniście poziome belki i na nich oprzeć krokwie...
Napisano
Cytat

A czy nie potrzebne są jakieś papiery - pozwolenie na budowę, czy zgłoszenie - nie znam się na prawie budowlanym, ale coś trzeba załatwić w gminie...
Fundamenty powinny mieć głębokość zależną od wielkości strefy przemarzania gruntu (np. http://www.obud.pl/tmies_chronimy_fundamen...marzania_gruntu )

Wg Twoich założeń dach ma nachylenie ok. 10 stopni - gonty zaleca się montować na dach o spadku ponad 15 stopni. Poza tym przy tym nachyleniu - tak na mój (intuicyjny) gust potrzebny będzie środkowy słup podpierający. Altanka zaplanowana jest na kole o średnicy ok. 5.2 m i nie wydaje mi się, że uda się tak stężyć więźbę, aby była na tyle wytrzymała, żeby utrzymać ciężar płyty osb, gonty, zalegający śnieg... Chyba, żeby między słupami dać promieniście poziome belki i na nich oprzeć krokwie...


Witaj stach,
bardzo dziękuję Ci za błyskawiczną odpowiedź.
Pozwolenie już jest, albo raczej "brak sprzeciwu" na dokonane zgłoszenie.
Celem projektu była utylizacja maksymalnej dopuszczalnej powierzchni nie wymagającej pozwolenia na budowę, czyli 25m2.
Mieszkam w Poznaniu, więc wychodzi na to, że fundamenty powinienem zrobić na minimum 0,8m - ok już coś wiem icon_wink.gif).

Szkic, który zamieściłem był wstępnym pomysłem, który chcę właśnie z pomocą forumowiczów skorygować.
Słup środkowy nie wchodzi w grę ze względu na to że chcę mieć całą powierzchnię do zagospodarowania w różny sposób.
Już wiem, że muszę zmienić nachylenie - np. do 30 stopni. To implikuje podwyższenie konstrukcji, wydłużenie krokwi, ale i zwiększenie masy dachu.
Ok, to chyba będzie i tak najlepsze rozwiązanie. Przy 30 stopniach, długość krokwi od krawędzi do szczytu wychodzi mi ok 3,2m + wysunięcie poza ścianę.

Jak najlepiej w takim przypadku to wszystko związać i jakie powinienem zastosować przekroje, żeby zapewnić bezpieczeństwo konstrukcji ?
Nie bardzo zrozumiałem jak poprowadzić "promieniście poziome belki".Czy chodzi o 2 "poprzeczki oparte na najdalej wysuniętych słupach skrzyżowane pod kątem prostym ?
Napisano
Cytat

2 poprzeczki oparte na najdalej wysuniętych słupach skrzyżowane pod kątem prostym ?



Zgrubsza o to mi chodziło

Wydaje mi się, że zadałeś pytania nie przestudiowawszy całego wątku , jest dużo wskazówek przy omawianiu budowy podobnych altan - posadowienie, przekroje elementów, wykończenia - chociażby na tej stronie pomysły i dotyczące nich komentarze i porady dla Drac0 (post #721), czy irona87 (post #717)

Ja Ci więcej nie pomogę - napisałem po lekturze Twojego postu o dwóch uwagach, które rzuciły mi się "na oczy", ale są tu koledzy, którzy takie budowle mają za sobą i może oni dodadzą swoje uwagi - oczywiście jeśli nie uznają, że w tym temacie jest już właściwie wszystko napisane i tylko czytać, zsumować wnioski i budować ...
Napisano (edytowany)
Cytat

Zgrubsza o to mi chodziło

Wydaje mi się, że zadałeś pytania nie przestudiowawszy całego wątku , jest dużo wskazówek przy omawianiu budowy podobnych altan - posadowienie, przekroje elementów, wykończenia - chociażby na tej stronie pomysły i dotyczące nich komentarze i porady dla Drac0 (post #721), czy irona87 (post #717)

Ja Ci więcej nie pomogę - napisałem po lekturze Twojego postu o dwóch uwagach, które rzuciły mi się "na oczy", ale są tu koledzy, którzy takie budowle mają za sobą i może oni dodadzą swoje uwagi - oczywiście jeśli nie uznają, że w tym temacie jest już właściwie wszystko napisane i tylko czytać, zsumować wnioski i budować ...



OK, przeczytałem cały wątek icon_wink.gif. I nadal mam pytania:
1. Czy stosując standardowe kotwy (U z prętem u podstawy) muszę przedłużać pręt i dospawywać poprzeczki, żeby lepiej trzymał się fundamentu ?

2. Już wiem, że w mojej konstrukcji muszę zastosować:
- płatwie tworzące wieniec leżący na słupach, połączone na zakładkę, przykręcone do słupów na 2 wkręty tależowe lub wbite krokwiaki
- miecze, aby usztywnić konstrukcję i zabezpieczyć przed kołysaniem
- krokwie pośrednie (bo odległość między słupami to ponad 2m) - będzie zatem 16 krokwi (8 opartych na słupach + 8 pośrednich na płatwiach)
- wymian dla krokwi pośrednich, żeby u góry nie robić zwieńczenia na 16 płaszczyznach icon_wink.gif
Proszę o ewentualne potwierdzenie moich założeń icon_wink.gif

3. Jakiej długości muszą być krokwie pośrednie (na jakiej długości głównych krokwii zastosować wymian) i jak się łączy wymian z krokwiami ?

4. Jakie długie powinny być miecze

5. Chcę zastosować słupy o przekroju 12x12, o długości 2,15m - czy na płatwie muszą być te same przekroje, czy można zastosować mniejsze ?

6. Nachylenie dachu planuję 30 stopni, pokrycie OSB+ gonty. Średnica altany wyjdzie coś ok 5,4m. Jakie powinny być przekroje krokwii w moim przypadku ? W składzie drewna proponowali mi zastosowanie 16x6, ale może to za dużo ?

7. Czy słupy powinny być zwrócone "licem" do środka, czy można je ustawić parami po kątem prostym ?

8. Czy przy takiej konstrukcji nadal wymagane są belki promieniowe ? Musiałyby mieć długość ok 5,5 m Edytowano przez bobie (zobacz historię edycji)
  • 5 miesiące temu...
Napisano
Czy zamiast sosny/świerku można użyć osiki? Drewno lekkie, ale trwałe, nie pęka, nie wypacza, łatwo się impregnuje, twardnieje z czasem. Ale nie spotkałem się jeszcze z tym, by ktoś budował z kantówek osikowych. Co o tym sądzicie?
PS. Planuję zrobić również gont osikowy, nad drewnem do konstrukcji się zastanawiam...
Napisano
Sauny nie zbuduję, mam trochę tej osiki, a na altankę pójdzie niewiele, ponieważ będzie przylegała do ściany domu, wsparta jedynie na dwóch kantówkach. Szerokość około 3m. Długość również.
Nie mam narzędzi na zrobienie tradycyjnego gontu, dlatego zamierzam zrobić deskowanie, warstwę izolacji (papa, membrana, nie wiem jeszcze) i na to położyć łupane deski osikowe

Dlatego zastanawiam się czy słupy osikowe to dobry patent. Chciałbym wszystko zrobić z jednego rodzaju drewna.

PS. Nie jestem do końca pewien jeszcze czy to topola osika czy też topola szara, ale mam nadzieję, że różnica we właściwościach drewna nie jest zbyt duża...
Gość Strawman
Napisano
Cytat

1. Czy stosując standardowe kotwy (U z prętem u podstawy) muszę przedłużać pręt i dospawywać poprzeczki, żeby lepiej trzymał się fundamentu ?


Nie

Cytat

2. Już wiem, że w mojej konstrukcji muszę zastosować:
- płatwie tworzące wieniec leżący na słupach, połączone na zakładkę, przykręcone do słupów na 2 wkręty tależowe lub wbite krokwiaki
- miecze, aby usztywnić konstrukcję i zabezpieczyć przed kołysaniem
- krokwie pośrednie (bo odległość między słupami to ponad 2m) - będzie zatem 16 krokwi (8 opartych na słupach + 8 pośrednich na płatwiach)
- wymian dla krokwi pośrednich, żeby u góry nie robić zwieńczenia na 16 płaszczyznach icon_wink.gif
Proszę o ewentualne potwierdzenie moich założeń icon_wink.gif


Tak icon_smile.gif

Cytat

3. Jakiej długości muszą być krokwie pośrednie (na jakiej długości głównych krokwii zastosować wymian) i jak się łączy wymian z krokwiami ?


Takie aby zapewnić w miarę możliwość przymocowania wymianu - ok. 3/4 - 2/3 długości normalnej krokwi.
wymian przykręcasz wkrętami ciesielskimi / przybijasz krokwiakami (przez bok krokwi do wymianu, przez bok wymianu do krokwi pośredniej). Pamiętaj, że krokiew pośrednia będzie nieco wystawała ponad wymian, aby zachować połać bez załamań.

Cytat

4. Jakie długie powinny być miecze


ok. 1m

Cytat

5. Chcę zastosować słupy o przekroju 12x12, o długości 2,15m - czy na płatwie muszą być te same przekroje, czy można zastosować mniejsze ?


jak zaczniesz robić wręby na miecze, to się okaże, że z 12 cm słupa niewiele zostało...

Cytat

6. Nachylenie dachu planuję 30 stopni, pokrycie OSB+ gonty. Średnica altany wyjdzie coś ok 5,4m. Jakie powinny być przekroje krokwii w moim przypadku ? W składzie drewna proponowali mi zastosowanie 16x6, ale może to za dużo ?

Zakładając, że słupy 14x14, to taka krokiew w sam raz icon_mrgreen.gif

Cytat

7. Czy słupy powinny być zwrócone "licem" do środka, czy można je ustawić parami po kątem prostym ?


do środka - to właśnie jest najlepsza część zabawy icon_cool.gif

Cytat

8. Czy przy takiej konstrukcji nadal wymagane są belki promieniowe ? Musiałyby mieć długość ok 5,5 m

Raczej tak.


Cytat

Nie mam narzędzi na zrobienie tradycyjnego gontu, dlatego zamierzam zrobić deskowanie, warstwę izolacji (papa, membrana, nie wiem jeszcze) i na to położyć łupane deski osikowe


To na zdjęciu to dachówka i nie z osiki, a raczej z modrzewia ... nawet chyba wiem skąd pomysłowy biznesmen z Tablicy skopiował sobie zdjęcie! Z osiki wyrabia się wiór do pokryć dachowych.

Cytat

Dlatego zastanawiam się czy słupy osikowe to dobry patent. Chciałbym wszystko zrobić z jednego rodzaju drewna.
PS. Nie jestem do końca pewien jeszcze czy to topola osika czy też topola szara, ale mam nadzieję, że różnica we właściwościach drewna nie jest zbyt duża...


Jakoś mi właściwości osiki nie pasują do tego co napisałeś - kręci ją, obróbka to mordęga no i miękka.
Na konstrukcję użyłem kiedyś dwie kantówki, ale raczej na rozciąganie narażone.
Napisano
Tzn. zapewne miałem na myśli dachówkę właśnie icon_smile.gif Gontem nazwałem, bo z drewna icon_razz.gif
Wiem, że wiór się wyrabia, ale o łupanych dachówkach z osiki również słyszałem. Znajomy będzie robił za jakiś czas, zobaczymy jak wyjdzie.
Właśnie osika nie kręci, jeśli jest dobrze przygotowana. Łupana twardnieje pod wpływem wody. Ale... chyba jednak słupy i belki zastosuję dębowe.
Napisano
Witam jestem nowy na forum i tez mam zamiar zrobic altane 6 katna 4m slupy 12x12 murlata 10x12 krokwie 5x10 tylko tak sie zastanawiam jak mozna polaczyc te krowie na szczycie i czy murlata jest odpowiednia

Kat dachu bedzie 30 stopni mam jeszcze problem z plotkiem moze ktos ma jakies pomysly
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cześć jestem pod wrażeniem waszych konstrukcji, które zresztą zmotywowaly mnie do własnej budowy
w planach mam budowę altany sześciokątnej wpisanej w okrąg o promieniu 3m. Podłoga ma być wyłożona kostką brukową, dach o nachyleniu 30 stopni, deskowany, wyłożony papą i gontem.
Na konstrukcję wymyśliłem sobie
słupy 14x14
płatwie 14x10
krokwie 5x16
deski na dach 2,5
na bokach miecze
teraz moje pytanie czy uważacie że przekrój kantówek jest ok? Czy krokwi dać 6szt czy może 12 szt?
Czy istnieje jakiś program lub wzór do wyliczania wytrzymałości drewna?
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Cześć jestem pod wrażeniem waszych konstrukcji, które zresztą zmotywowaly mnie do własnej budowy
w planach mam budowę altany sześciokątnej wpisanej w okrąg o promieniu 3m. Podłoga ma być wyłożona kostką brukową, dach o nachyleniu 30 stopni, deskowany, wyłożony papą i gontem.
Na konstrukcję wymyśliłem sobie
słupy 14x14
płatwie 14x10
krokwie 5x16
deski na dach 2,5
na bokach miecze
teraz moje pytanie czy uważacie że przekrój kantówek jest ok? Czy krokwi dać 6szt czy może 12 szt?
Czy istnieje jakiś program lub wzór do wyliczania wytrzymałości drewna?



Ja osobiscie dałbym płatwie 14x14 ponieważ taka konstrukcja wygląda bardzo solidnie i pasuje do siebie. W przypadku altany 6kątnej masz 6 słupów i na każdym dajesz krokwie i teraz zależy co chcesz dać na dach i jaka będzie rozpiętość w najszerszym miejscu. W moim przypadku zastosowałem podbitkę na pióro wpust a w najszerszym miejscu jest nie więcej jak 75cm bez podparcia i to spokojnie wytrzymało naszą tegoroczną "zimę". Kiedy interesowałem się tematem czytałem ze po zastosowaniu płyty osb chyba 22 nie musiałbym mieć półkroki czyli podparcie byłoby co 1,5m. przy twojej grubości desek 2.5cm tak? myślę ze 6 krokwi spokojnie wystarczy ale ja osobiście dałbym je 14/7 skoro słupy dajesz 14/14.

Oczywiście istnieją takowe programy ale przy Twoim/naszym stanie wiedzy to się totalnie mija z celem. Musiałbyś znać dokładna klasyfikację danego drewna jego aktualna wilgotność i szereg innych czynników bez których wiarygodnej odpowiedzi nie uzyskasz. Natomiast jak polecono mi tak i ja teraz polecam Tobie - zastosowanie 14x14 i 14x7 daje Ci na tyle duży margines błędu że przy nie do końca poprawnych połączeniach ciesielskich jesteś w stanie spać spokojnie.

Temat chyba został trochę przeczyszczony przez moderatora natomiast myślę że znajdziesz tu wiele cennych informacji, które pomogą Ci w realizacji projektu.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Witam wszystkich.
Jako ze wczoraj zakonczyłem budowe mojej altanki ogodowej chciałem podzielic sie z wami kilkoma zdjeciami z budowy. Mam nadzieje ze komus sie przyda a jesli macie zamiar budowac i potrzebujecie jakis porad lub szczegolowych zdjec to piszcze.

[attachment=3268:rgbr.jpg] [attachment=3269:1.jpg] [attachment=3270:22.jpg] [attachment=3271:rcd.jpg]
[attachment=3272:k_jmh.jpg] [attachment=3273:dsvbn.jpg] [attachment=3274:b.jpg] [attachment=3275:uyjh.jpg]
[attachment=3276:ngf.jpg]
Krótki opis:
- całosc na 8 słópkach odlewanych z betonu w formie z doniczki icon_smile.gif
- podłoga drewniana srednica 4m
- słópy głowne 10x10cm 2m dł
- dach ośmio spadowy kąt ustalony na oko icon_smile.gif + daszek chinski całość pokryta papa podkładowa i gontem ok 18m2
- boki: deska podłogowa (miała byc podbitka ale jak dla mnie za wąska i nie pasowala mi dłogosc)
- materiał: deski 2,5cm całosc impregnowana 3 razy- 1 raz podkład bezbarwny i 2 razy kolor
(bardzo wazne aby dobrze impregnowac miejsca niedostepne po skreceniu calosci takie jak łaczenia, spod podłogi, góra dachu). Wszystko skręcane śrubami oksydowanymi (nierdzewne) około 4 000szt tylko gonty na gwozdziach do papy ok 1,5kg
- całego drzewa wyszło mi okolo 1,7 m3 (kubika)

Chetnie odpowiem na kazde pytanie

Mile widziane uwagi i oceny. pozdrawiam Bartek.


Witam, jestem w trakcie budowy takiej altanki jak powyżej
ośmiokątna średnica 4 m,
mam pytanie czy krokwie tylko na głównych słupach wystarczą ? Odległość pomiędzy słupami wynosi 160 cm , kolega powyżej właśnie chyba tak zrobił ? Ale nie wiem czy 160 cm to nie za duża odległość ? Dach będzie z desek chodzi o te żeby się nie zapadł .
Gość Strawman
Napisano (edytowany)
Cytat

ośmiokątna średnica 4 m,
mam pytanie czy krokwie tylko na głównych słupach wystarczą ? Odległość pomiędzy słupami wynosi 160 cm , kolega powyżej właśnie chyba tak zrobił ? Ale nie wiem czy 160 cm to nie za duża odległość?


W takim przypadku daję zawsze krokwie pośrednie łączące okap z wymianem. Edytowano przez Strawman (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
jak najbardziej można dołożyć krokwie pośrednie.
W każdym razie ja ich nie dałem bo nie wiedziałem, że się tak robi.
Altanka ma już ponad 5 lat i ostatnie deski owszem są ugięte ale zaledwie kilka mm.
Ugięły się w drugim roku i od tamtej pory nic się nie zmieniło. Edytowano przez bflip (zobacz historię edycji)
  • 2 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)
siemka chcę zbudować taką samą altankę co bflip, prace bym zaczął od 1 lipca tylko jak kupie drewno w tartaku będzie mokre czy ja z tego mogę budować czy to nie ma sensu bo szlak to trafi po sezonie ?

grubość deski 2,5cm dł 2,5m a szerokość Edytowano przez oleg (zobacz historię edycji)
Napisano
sorki za 2 post ale nie mogę z edytować 1

byłem w tartaku maja sezonowane drewno i wygląda to tak

200x10x10 x8szt =176zl
200x8x8 x16szt = 255zl
200x6x4 x8szt = 42zl
20m2 deski dach 12x2,5 =550
20m2 deski podłoga 12x3,2 = 704

nie heblowane

teraz patrze ze kantówek będę miał za mało a desek za dużo
pytanie jakie długości brać tych 8*8 i 6*4 żeby mało odpadów było
Napisano
Kantówki musisz kupić na sztuki, w tartaku podaj wymiary jak najbardziej zbliżone do potrzebnych.
Mi z desek zostało mało odpadu bo krótkie kawałki wychodziły na środku dachu i podłogi.
Najlepsze drzewo to sezonowane, ale jest bardzo drogie ja drzewo suszyłem na ogródku około miesiąca (latem)
Deski polecam kupić heblowane
Napisano

DSC01446.jpg


Witam, chcę taką pergolę zbudować swoim kobietom (córce i żonie). Miejsca mam nie za dużo , bo około 4m2 więc pergola będzie mała. Chciałby Was się zapytać jakiej wielkości powinny być słupy (pkt.2). Myślę dać słupy 8x8cm. Jakich wymiarów powinny mieć deski (pkt.1) żeby to wyglądało w miarę ok. Dodam, że pergola będzie mała i nie zależy mi na "potężnych wymiarach" icon_biggrin.gif
Napisano
Witam, słupy 8x8 będa ok choć mysle ,z 10x10 były by ładniejsze.
Problem jest jednak inny z tego co piszesz to pergola miała by 2x2m czy to aby nie jest trochę mało?
Czy dach może być większy od podłogi? bo jeśli ma cię chronić przed słońcem to będzie spełniać swoje zadanie tylko w godzinach południowych, rano i popołudniu będziesz siedział w pełnym słońcu.
Jeśli chodzi o deski na dachu takie jak tam widać to ja bym bym dał 4x10 lub 3x8 ewentualnie coś w tym rodzaju
Napisano
Myślę slupy dać 8x8. Pergola trochę mała bo ograniczenia mam których nie przeskoczę ;) Z jednej strony płot drugiej plac zabaw. Dokładnie to podstawa będzie mieć wymiar 2,2m x 2m. Dach myślę wypuścić po około 20-30 cm z każdej strony ;)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Każda inwestycja budowlana czy instalacyjna, niezależnie od jej skali, powinna być prowadzona w sposób zgodny z prawem, zasadami sztuki budowlanej i dobrymi praktykami branżowymi. Jednym z absolutnie kluczowych elementów takiej realizacji jest rzetelna dokumentacja z prowadzonych prac.   W Raccoon 24 Home od początku naszej działalności przykładamy do tego ogromną wagę. Bo dla nas liczy się nie tylko to, co widoczne na zewnątrz, ale też pełna transparentność i pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem, normami i oczekiwaniami inwestora.   Co powinna zawierać dokumentacja robót instalacyjnych?   Podczas prowadzenia prac instalacyjnych — czy to przy ogrzewaniu, klimatyzacji, wentylacji czy instalacjach wodnych — dokumentacja powinna obejmować: Dziennik budowy lub robót — w przypadku instalacji realizowanych w ramach zgłoszenia lub pozwolenia na budowę. Protokóły z wykonanych prób szczelności — instalacji wodnych, gazowych, wentylacyjnych. Protokoły odbioru częściowego i końcowego — dla każdej wykonanej instalacji. Protokół uruchomienia instalacji — potwierdzający poprawną pracę systemów. Protokół pomiarów i testów eksploatacyjnych — np. wydajności wentylacji, ciśnienia w instalacji C.O., parametrów pracy klimatyzacji. Dokumentację powykonawczą — czyli aktualny rysunek/schemat instalacji z naniesionymi zmianami wykonawczymi.   Kartę gwarancyjną i instrukcję użytkowania urządzeń oraz instalacji. Brak tych dokumentów to nie tylko problem w przypadku awarii czy reklamacji, ale też ryzyko przy odbiorach technicznych i problematyczne rozliczenia z inwestorem czy deweloperem.     👉 Pobierz wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych (PDF)   Dlaczego dokumentacja jest tak ważna dla Ciebie jako inwestora?   Masz pełen wgląd w zakres wykonanych prac i potwierdzenie, że wszystko odbyło się zgodnie ze sztuką.   Łatwiejsze serwisowanie i eksploatacja — protokoły i dokumentacja powykonawcza pomagają w późniejszych modernizacjach i naprawach. Bezpieczeństwo prawne i techniczne — w przypadku kontroli, odbiorów czy ewentualnych sporów. Możliwość dochodzenia gwarancji — na podstawie podpisanych protokołów i kart gwarancyjnych.   W Raccoon 24 Home masz to w standardzie W naszej firmie każda instalacja objęta jest kompletną dokumentacją powykonawczą i protokolarną. Niczego nie robimy na słowo. Po zakończeniu robót klient otrzymuje komplet dokumentów, w tym:   protokół odbioru końcowego protokół prób szczelności protokół uruchomienia instalacji dokumentację powykonawczą   Dzięki temu masz pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem i przepisami.   Do pobrania — wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych Aby ułatwić inwestorom i wykonawcom właściwe prowadzenie dokumentacji, przygotowaliśmy dla Ciebie gotowy, uniwersalny blankiet protokołu odbioru robót instalacyjnych.       Możesz go wykorzystać przy każdej inwestycji — niezależnie, czy zlecasz nam instalację, czy współpracujesz z inną ekipą. To bezpłatne narzędzie, które pomoże Ci uporządkować dokumentację i zabezpieczyć swoje interesy.   Pamiętaj: instalacja to nie tylko urządzenia i rury w ścianie. To również dokumenty, które chronią Twój budżet i bezpieczeństwo budynku na lata.   W Raccoon 24 Home nie musisz o to prosić — u nas kompletna dokumentacja to standard, a nie dodatkowa opcja.         Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl                       e0bdea_5761a534884c4d0988db213df10adb7f.pdf.pdf
    • Dziś niemal każdy inwestor prywatny i biznesowy, planując budowę domu, halę czy modernizację budynku, zadaje sobie jedno pytanie: kiedy zacznie się zwrot z inwestycji w instalacje? Koszty energii rosną, a systemy ogrzewania, chłodzenia, wentylacji i zasilania to nie tylko kwestia komfortu, ale też realnego wpływu na domowy i firmowy budżet. Problem w tym, że większość firm wykonawczych, kiedy słyszy od klienta hasło „zwrot z inwestycji”, zaczyna dopytywać, kalkulować, wyceniać wersję „podstawową” i „wzmocnioną”, a często finalnie proponuje rozwiązania na styk — takie, które formalnie spełnią wymogi projektu, ale realnie nie zapewnią maksymalnych oszczędności i bezawaryjności przez długie lata.   W Raccoon 24 Home nie pytamy, czy chcesz mieć instalację zoptymalizowaną pod szybki zwrot inwestycji. My od razu robimy instalacje w wersji wzmocnionej. Zawsze. Bez wyjątków. Co to znaczy wzmocniona instalacja?   W praktyce oznacza to, że każdą instalację, jaką wykonujemy — czy to ogrzewanie podłogowe, centralę wentylacyjną, instalację wodną czy systemy zasilania odnawialnego — projektujemy i montujemy w taki sposób, by:   zwiększyć jej trwałość wydłużyć bezawaryjny okres działania zminimalizować straty energii przyspieszyć zwrot inwestycji dzięki oszczędnościom na eksploatacji     Jak to robimy? Na przykład:   W ogrzewaniu płaszczyznowym stosujemy więcej rur niż minimum technologiczne. Dzięki temu system szybciej nagrzewa pomieszczenia, pracuje przy niższych temperaturach zasilania, co zmniejsza zużycie energii i przedłuża żywotność źródła ciepła. Montujemy przewymiarowane emitery ciepła, czyli większe grzejniki lub pętle podłogówki, niż wynika to z obliczeń na styk. Efekt? Lepsza wydajność przy niższym koszcie eksploatacji. System grzeje krócej, rzadziej się załącza, a Ty oszczędzasz na rachunkach.     W instalacjach wodnych i kanalizacyjnych stosujemy większe średnice rur tam, gdzie to ma sens dla bezpieczeństwa i komfortu użytkowania. W wentylacji zawsze przewymiarowujemy kanały i stosujemy lepsze izolacje, co zmniejsza opory przepływu, poprawia wydajność i ogranicza koszty pracy rekuperatora. Po co to wszystko? Żeby Twoje rachunki równały się zero.   W Raccoon 24 Home nie traktujemy instalacji jako zbędnego kosztu, tylko jako realny składnik Twojego domowego lub firmowego bilansu energetycznego. Dzięki odpowiednio zaprojektowanym i wykonanym instalacjom możesz osiągnąć bilans niemal zerowy albo znacząco ograniczyć zapotrzebowanie na energię z sieci. Wielu wykonawców ogranicza się do minimum wymaganego w projekcie lub normach. My wiemy, że warto pójść dalej. Bo im bardziej wydajna i trwała instalacja, tym mniejsze jej koszty eksploatacji i większe oszczędności dla Ciebie.   Zwrot z inwestycji — jak go przyspieszyć?   Kluczem jest odpowiedni mix energetyczny, który nie tylko zapewni Ci niezależność, ale też pozwoli zredukować rachunki praktycznie do zera.   W naszej ofercie możesz połączyć:   pompę ciepła — jako główne źródło ciepła i chłodzenia fotowoltaikę — która zasili pompę ciepła, dom i magazyn energii przydomową elektrownię wiatrową — jako uzupełnienie bilansu w okresach niskiego nasłonecznienia   Taki zestaw pozwala na uzyskanie maksymalnego efektu energetycznego i finansowego. A dzięki temu, że instalacje wykonujemy w wersji przewymiarowanej i wzmocnionej, działają one stabilnie, bez awarii i z wyższą wydajnością przez wiele lat.       Dlaczego inne firmy tego nie robią? Bo liczą na krótkoterminowy zysk i klienta, który nie zadaje pytań. Większość wykonawców chce wykonać usługę możliwie najniższym kosztem własnym, z minimalną ilością materiału, by zwiększyć swoją marżę. My w Raccoon 24 Home patrzymy inaczej. Dla nas liczy się długofalowa relacja i rekomendacje zadowolonych klientów, a to można osiągnąć tylko dzięki jakości i uczciwemu podejściu.     Podsumowanie Jeśli chcesz mieć instalacje, które: działają stabilnie i bezawaryjnie są przewymiarowane, a nie robione „na styk” realnie przyspieszają zwrot z inwestycji pozwalają ograniczyć rachunki do zera to zapraszamy do Raccoon 24 Home.   U nas nie pytamy, czy chcesz mieć wzmocnioną instalację — bo każdą robimy w wersji premium już w standardzie. Tak pracują wykonawcy, którzy naprawdę rozumieją inwestycję w energię i komfort.   Chcesz sprawdzić, jak może wyglądać Twój domowy bilans energetyczny? Skontaktuj się z nami i poznaj propozycję systemu szytego pod Twoje potrzeby.   Usługi Raccoon 24 Home   Instalacje C.O. Instalacje centralnego ogrzewania (C.O.)   Ogrzewanie Ogrzewanie grzejnikowe Ogrzewanie podłogowe   Pompy ciepła Pompy ciepła dla Twojego domu   Kotły gazowe Kotły gazowe kondensacyjne   Klimatyzacja Klimatyzatory Split Klimatyzatory Multi-Split Systemy klimatyzacji VRF Klimakonwektory Przeglądy okresowe klimatyzacji Serwis klimatyzacji   Wentylacja Rekuperacja Wentylacja mechaniczna Kanały wentylacyjne — rodzaje Serwis wentylacji Wentylatory wyciągowe Systemy odciągowe dla hal i garaży   Sterowanie Sterowanie ciepłem   Cennik usług Cennik usług instalacyjnych   O firmie O nas   Kontakt Formularz i dane kontaktowe     Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl
    • W świecie usług budowlanych i instalacyjnych od lat funkcjonują dwa zupełnie różne podejścia do kwestii wycen i rozliczeń z klientami. Z jednej strony mamy wykonawców, którzy nie boją się jasno przedstawiać swoich stawek, otwarcie informują o kosztach poszczególnych usług i uczciwie tłumaczą, z czego wynikają konkretne ceny. Z drugiej — wciąż istnieją firmy, które wyceniają „na oko” przez telefon, a na końcowym etapie realizacji zaskakują klienta dodatkowymi pozycjami na fakturze lub tłumaczą nieuzgodnione wcześniej koszty jako „nieprzewidziane prace dodatkowe”. Ten podział doskonale zna każdy inwestor, deweloper, zarządca nieruchomości czy zwykły klient prywatny, który choć raz zlecał wykonanie instalacji wodnej, elektrycznej, wentylacyjnej czy gazowej. Dlatego w Raccoon 24 Home od samego początku postawiliśmy na pełną przejrzystość i uczciwe zasady współpracy z klientem.     Dlaczego przejrzystość cenowa w usługach instalacyjnych jest tak ważna?   W odróżnieniu od wielu branż, w których ceny można łatwo sprawdzić w cennikach online czy porównać na popularnych porównywarkach, w usługach instalacyjnych sytuacja jest dużo bardziej skomplikowana. Każda inwestycja ma swoją specyfikę, zakres prac często ustala się indywidualnie, a ceny mogą się różnić w zależności od rodzaju budynku, zastosowanych materiałów, stopnia skomplikowania instalacji czy lokalizacji inwestycji. To sprawia, że niektórzy wykonawcy wykorzystują tę niepewność na swoją korzyść. Podają orientacyjne stawki bez szczegółów, nie pokazują klientowi dokładnego kosztorysu, a podczas realizacji pojawiają się „niespodzianki”, które trudno później zweryfikować. Dlatego uważamy, że uczciwy wykonawca nie ma powodu, by ukrywać swoje ceny. Przeciwnie — powinien udostępniać je w przejrzysty i dostępny sposób, aby klient od samego początku wiedział, ile zapłaci za usługę i z czego wynika dana kwota.   Jak to wygląda w praktyce? Transparentny kalkulator usług instalacyjnych   Właśnie z myślą o klientach stworzyliśmy na stronie Raccoon 24 Home kalkulator usług instalacyjnych. To proste i wygodne narzędzie, które pozwala w kilka chwil sprawdzić orientacyjny koszt wykonania wybranej instalacji lub prac modernizacyjnych. Dzięki temu klient ma możliwość porównania cen różnych usług jeszcze przed kontaktem z naszym doradcą technicznym i może zaplanować swój budżet inwestycyjny bez obaw o późniejsze „niespodzianki”. W kalkulatorze jasno przedstawiamy, jakie elementy składają się na cenę usługi — od kosztów materiałów, przez robociznę, aż po ewentualne dodatkowe prace towarzyszące. Dzięki temu klient wie, za co płaci i może świadomie podjąć decyzję o wyborze konkretnej usługi czy zakresu prac.   Czym różni się uczciwy wykonawca od nieuczciwego?   Różnic jest wiele, ale najważniejsze to: Jasne i przejrzyste wyceny jeszcze przed rozpoczęciem prac. Brak ukrytych kosztów, które pojawiają się na końcowej fakturze. Szczegółowe kosztorysy przedstawiane klientowi do akceptacji. Przejrzyste warunki współpracy, które określają, co wchodzi w zakres usługi, a co wymaga dodatkowych ustaleń.   Stała komunikacja z klientem na każdym etapie realizacji inwestycji.   W Raccoon 24 Home klaklulator właśnie według takich zasad prowadzimy każdą realizację. Naszym celem jest nie tylko wykonanie instalacji na najwyższym poziomie technicznym, ale również zbudowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa u klienta.   Wiemy, że inwestorzy i klienci prywatni mają dość niejasnych wycen, niedomówień i kosztów, które nagle pojawiają się w trakcie realizacji zlecenia. Dlatego pokazujemy pełen kosztorys jeszcze przed podpisaniem umowy, informujemy o wszystkich możliwych dodatkowych opcjach i pozwalamy klientowi samodzielnie sprawdzić ceny w naszym kalkulatorze. Dlaczego inne firmy wciąż boją się udostępniać swoje ceny?   Bo często ich polityka cenowa opiera się na „polowaniu” na nieświadomego klienta. Bez przejrzystego cennika można manipulować wyceną w zależności od sytuacji, nastroju klienta, lokalizacji czy konkurencji w danym rejonie.   My w Raccoon 24 Home uważamy, że takie praktyki powinny zniknąć z rynku. Klient ma prawo wiedzieć, ile zapłaci, a wykonawca, który jest pewny jakości swoich usług i uczciwie kalkuluje koszty, nie ma żadnego powodu, by ukrywać stawki.     Podsumowanie   Jeśli szukasz wykonawcy instalacji budowlanych, który: gra w otwarte karty nie boi się pokazać cen swoich usług oferuje transparentny kosztorys pozwala Ci sprawdzić wycenę jeszcze przed pierwszym kontaktem   to zapraszamy do Raccoon 24 Home. Na naszej stronie znajdziesz transparentny kalkulator usług instalacyjnych, dzięki któremu możesz od razu oszacować koszt planowanych prac i sprawdzić, jak wygląda uczciwa wycena w tej branży.   Nie warto ryzykować współpracy z firmami, które unikają konkretów i nie potrafią jasno określić ceny. Wybieraj wykonawców, którzy szanują Twój czas, pieniądze i nerwy.  
    • Nie zastanawiałbym się nad tym ale już zdążyłem przygotować pole pod ten garaż z kostki brukowej i teraz musiałbym to wszystko robić na nowo.    Jakie byłyby koszty starania się o pozwolenie?
    • Tak Rury wodnej podłogówki prowadzi się w warstwie wylewki. Rury pozostałych instalacji (woda, kanalizacja), także kanały wentylacji mechanicznej układa się w warstwie styropianu. Grubość warstw styropianu można dobrać do średnicy rur - to a propos optymalnej grubości styropianu. To rozstrzygnie instalator. Dylatacje wykonują fachowcy od wylewki, powinny być też zaplanowane w projekcie ogrzewania. Zwykle i tak wykonuje się je w otworach drzwiowych.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...