joks Napisano 4 sierpnia 2014 Udostępnij #701 Napisano 4 sierpnia 2014 na moje oko to masz nierówno-nie w poziomie wylane stopy.. Link do komentarza
Drac0 Napisano 4 sierpnia 2014 Udostępnij #702 Napisano 4 sierpnia 2014 Cytat na moje oko to masz nierówno-nie w poziomie wylane stopy.. Kotwy są na 100% dobrze wypoziomowane w stopach - słupy również były, ale tak jak napisałem wcześniej - po skręceniu mieczy coś drgnęło.Co do podbitki to owszem - byłoby by pewnie ładniej ale muszę się nad tym zastanowić. Przeanalizować koszty bo do tego dochodzi sporo impregnacji. Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 4 sierpnia 2014 Udostępnij #703 Napisano 4 sierpnia 2014 Cytat Co do podbitki to owszem - byłoby by pewnie ładniej ale muszę się nad tym zastanowić. Przeanalizować koszty bo do tego dochodzi sporo impregnacji. Jak kupisz impregnat na bazie rozpuszczalnika w kolorze Cie interesującym to z 1 litra pomalujesz od 10 do 15 m2. Nie mam na myśli lakierobejcy czy lazury bo to faktycznie droga impreza Podbitka może być spokojnie takim impregnatem pomalowana bo na nią żadne czynniki zewnętrzne typu deszcz,słońce nie będzie działać.Co do kosztów płyty a podbitki to dużej różnicy cenowej nie będzie.A odliczając odpadki jaki przy płycie są nieuniknione to deska wyjdzie taniej. Link do komentarza
Drac0 Napisano 4 sierpnia 2014 Udostępnij #704 Napisano 4 sierpnia 2014 (edytowany) Cytat Jak kupisz impregnat na bazie rozpuszczalnika w kolorze Cie interesującym to z 1 litra pomalujesz od 10 do 15 m2. Nie mam na myśli lakierobejcy czy lazury bo to faktycznie droga impreza Podbitka może być spokojnie takim impregnatem pomalowana bo na nią żadne czynniki zewnętrzne typu deszcz,słońce nie będzie działać. Podzwonię jutro po składach w okolicy i się dowiem jaką mają ofertę w zakresie podbitek, a jaka grubość musiałaby być żeby wytrzymać zimę? Możesz podać przykładowego producenta tego impregnatu? Edytowano 4 sierpnia 2014 przez Drac0 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 5 sierpnia 2014 Udostępnij #705 Napisano 5 sierpnia 2014 Cytat Możesz podać przykładowego producenta tego impregnatu? Np Drewnochron albo Sadolin. Link do komentarza
Drac0 Napisano 6 sierpnia 2014 Udostępnij #706 Napisano 6 sierpnia 2014 (edytowany) Czy w przypadku ułożenia gontu na podbitce konieczne jest wstępne poszycie papa? bo wiem że w przypadku OSB jest to zbędne.Pytanie do speców od wytrzymki - czy podbitka 18mm jest wytrzymalsza niż OSB 18mm? pytam dlatego iż zastanawiam się czy powinienem stosować półkrokwie (te niebieskie ) czy wystarczy standardowo 8 krokwi (przypominam moje przekroje słupy to 14x14 a krokwie 14x7 altana kwadratowa o boku 3m) Edytowano 6 sierpnia 2014 przez Drac0 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Drac0 Napisano 7 sierpnia 2014 Udostępnij #707 Napisano 7 sierpnia 2014 Cytat Czy w przypadku ułożenia gontu na podbitce konieczne jest wstępne poszycie papa? bo wiem że w przypadku OSB jest to zbędne.Pytanie do speców od wytrzymki - czy podbitka 18mm jest wytrzymalsza niż OSB 18mm? pytam dlatego iż zastanawiam się czy powinienem stosować półkrokwie (te niebieskie ) czy wystarczy standardowo 8 krokwi (przypominam moje przekroje słupy to 14x14 a krokwie 14x7 altana kwadratowa o boku 3m)[attachment=19903:canvas.png][attachment=19904:canvas2.png] Kurcze no i pojawił się problem związany z tym brakiem pionu na jednej ścianie mojej altany - długość krokwi narożnych się nie zgadza a jak zrobię zacięcie pod innym kątem żeby się spotkały w kalenicy to chyba płaszczyzna dachu na tym straci i będzie problem z deskowaniem... jakieś rady? Link do komentarza
retrofood Napisano 7 sierpnia 2014 Udostępnij #708 Napisano 7 sierpnia 2014 Przede wszystkim mniej stresu, z tego się nie strzela. Cytat Pytanie do speców od wytrzymki - czy podbitka 18mm jest wytrzymalsza niż OSB 18mm? pytam dlatego iż zastanawiam się czy powinienem stosować półkrokwie (te niebieskie ) czy wystarczy standardowo 8 krokwi (przypominam moje przekroje słupy to 14x14 a krokwie 14x7 altana kwadratowa o boku 3m) Ja mam żerdzie 7x5 , długości 4,60 metra, na których spoczywa cała winna latorośl i się nie przejmuję, a Ty dajesz pancerne belki i drżysz... Link do komentarza
Drac0 Napisano 7 sierpnia 2014 Udostępnij #709 Napisano 7 sierpnia 2014 Cytat Przede wszystkim mniej stresu, z tego się nie strzela.Ja mam żerdzie 7x5 , długości 4,60 metra, na których spoczywa cała winna latorośl i się nie przejmuję, a Ty dajesz pancerne belki i drżysz... Chodzi mi bardziej o kwestię podparcia tymi dodatkowymi pół krokwiami przy moim rozstawie i zastosowaniu podbitki i dwa sprawa tej narożnej krokwi, która nie za bardzo pasuje do całości ... zapewne tego tez mam się nie bać skręcić i będzie dobrze pomimo ze jest lekki romb itp itd całość będzie git? Link do komentarza
amca Napisano 11 sierpnia 2014 Udostępnij #710 Napisano 11 sierpnia 2014 Cytat Zastanawiam się jeszcze nad pokryciem dachowym. Zdecydowałem się na użycie OSB-3 18mm ale czy czasem MFP nie będzie lepsza? (cena podobna) Jeśli cena jest podobna, to wybrałbym mfp - ma lepsze parametry wytrzymałościowe i odporności na wilgoć., Pozdrawiam! Link do komentarza
Drac0 Napisano 11 sierpnia 2014 Udostępnij #711 Napisano 11 sierpnia 2014 Kupiłem już podbitkę, nigdy tego nie układałem i mam 2 pytania. Podbitka jest na pióro-wpust czy trzeba zostawiać jakieś szczeliny dla wentylacji jeśli tak to gdzie?. Czy podbitkę na krokwiach narożnych należy jakoś ze sobą połączyć czy tylko odpowiednio dociąć i pozostawić? Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 11 sierpnia 2014 Udostępnij #712 Napisano 11 sierpnia 2014 (edytowany) Cytat Kupiłem już podbitkę, nigdy tego nie układałem i mam 2 pytania. Podbitka jest na pióro-wpust czy trzeba zostawiać jakieś szczeliny dla wentylacji jeśli tak to gdzie?. Czy podbitkę na krokwiach narożnych należy jakoś ze sobą połączyć czy tylko odpowiednio dociąć i pozostawić? Tak dla jasności to będziesz ją nabijał na krokwie a nie pod, czyli fachowo to nadbitka. Żadnej szczeliny nie musisz zostawiać bo i po co. Na krokwiach narożnych dociąć tak aby w na osi krokwi wyszło łączenie. Krokwie byś musiał, o ile nie masz przeheblować bo będzie je widać. No i oczywiście przed położeniem nadbitki pomaluj ją, abyś potem oczu sobie nie zachlapał Edytowano 11 sierpnia 2014 przez mhtyl (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Drac0 Napisano 11 sierpnia 2014 Udostępnij #713 Napisano 11 sierpnia 2014 Narożne krokwie są przeheblowane na rantach, dzisiaj podbitka pomalowana impregnatem bezbarwnym i chyba na tym pozostanę ponieważ altana obecnie ma ciemny brąz chętnie spróbuje wprowadzić tutaj trochę kontrastu a jeśli wyjdzie brzydko to zawsze mogę przeciągnąć od środka te dechy.A co do łączenia podbitki z krokwią to po jednym wkręcie w miejscu łączenia powinno wystarczyć prawda? Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 12 sierpnia 2014 Udostępnij #714 Napisano 12 sierpnia 2014 Cytat A co do łączenia podbitki z krokwią to po jednym wkręcie w miejscu łączenia powinno wystarczyć prawda? Lepiej daj dwa, na dole deski jeden i na górze drugi . Link do komentarza
Drac0 Napisano 13 sierpnia 2014 Udostępnij #715 Napisano 13 sierpnia 2014 Nie we wszystkich miejscach mi sie licuje - krokwie mają czasem różne przekroje i kąt może być minimalnie inny efektem tego jest brak licowania na wszystkich krokwiach podbitki. W te miejsce gdzie występuje spory brak licowania myślę podłożyć coś i przykleić tak żeby deska znalazła podparcie przy lekkim ugięciu natomiast ile wg was to ugięcie może wynosić żeby było bezpiecznie? (na podbitkę pójdzie gont) Link do komentarza
iron87 Napisano 14 sierpnia 2014 Udostępnij #716 Napisano 14 sierpnia 2014 WitamProjektuje sobie altankę do istniejącego grilla ogrodowego..Możecie rzucić okiem na moje wypociny?Wiem, że brakuje zastrzałów, ale to oczywiste że będą.Jętki na przeciwległych krokwiach?Czy nie przesadziłem z grubością materiału?słupki 15x15cmmurłata? właśnie? jaka powinna być? 15x10? 15x15?Krokwie 7x14 ?Tam gdzie jest rozstaw krokwi dołem 200cm będą musiał wstawić jeszcze jedną, no i chyba tam gdzie 152cm?Górna belka w kalenicy 14x7? Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 15 sierpnia 2014 Udostępnij #717 Napisano 15 sierpnia 2014 Ja bym tego grilla wyeksponował na zewnątrz altanki. Trochę psuje wygląd tej altanki. Wiesz gdyby ona była asymetryczna to jeszcze ten grill by może pasował, ale Ty zrobiłeś ją symetryczna i jakoś mi się ten grill w nie nie widzi. Link do komentarza
Drac0 Napisano 15 sierpnia 2014 Udostępnij #718 Napisano 15 sierpnia 2014 Cytat WitamProjektuje sobie altankę do istniejącego grilla ogrodowego..Możecie rzucić okiem na moje wypociny?Wiem, że brakuje zastrzałów, ale to oczywiste że będą.Jętki na przeciwległych krokwiach?Czy nie przesadziłem z grubością materiału?słupki 15x15cmmurłata? właśnie? jaka powinna być? 15x10? 15x15?Krokwie 7x14 ?Tam gdzie jest rozstaw krokwi dołem 200cm będą musiał wstawić jeszcze jedną, no i chyba tam gdzie 152cm?Górna belka w kalenicy 14x7? Wg mnie trochę przesadziłeś ale to zależy czym chcesz kryć... Ja po swoich doświadczeniach mogę Ci spokojnie polecić słupy 14x14 i to samo w przypadku "murały" (płatwi). Krokwie 14x7 będą tutaj pasować. Rozstaw musisz zmniejszyć, myśle ze tak 70-80cm bez podparcia jest ok ale to wszystko zależy od tego co będzie na dachu. Link do komentarza
iron87 Napisano 16 sierpnia 2014 Udostępnij #719 Napisano 16 sierpnia 2014 Cytat Ja bym tego grilla wyeksponował na zewnątrz altanki. Trochę psuje wygląd tej altanki. Wiesz gdyby ona była asymetryczna to jeszcze ten grill by może pasował, ale Ty zrobiłeś ją symetryczna i jakoś mi się ten grill w nie nie widzi. Problem w tym, że grill istnieje i budując go nie myślałem o nowej altance i trochę brakuje daszku na grillem..W chłodne wieczory mógłby dogrzać altankę..Altanka od strony płotu i za grillem miałaby zabite ścianki..Dach chce pokryć gontem bitumicznymW miejscu czerwonych kropek ustawione by były słupy.. Altanki nie da się zbytnio przestawić bo za grillem do płotu jest 1,5m a w drugą stronę nie zostanie nic przejścia przed altanką.. Link do komentarza
Drac0 Napisano 20 sierpnia 2014 Udostępnij #720 Napisano 20 sierpnia 2014 (edytowany) Chciałem się z wami podzielić zdjęcia z mojej budowy. Trwało to ponad 2 tygodnie ale jestem zadowolony z efektu końcowego, chociaż gdybym miał to robić jeszcze raz, wiele rzeczy bym zmienił. Przekroje to 14x14 oraz 14x7 a podbitka 18mmMalowanie: Vidaron impregnat + 3v3 Lazura ciemny orzechKoszt całości: około 2600 złAltana o wymiarach 3x3 Edytowano 20 sierpnia 2014 przez Drac0 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Kamil1111 Napisano 21 sierpnia 2014 Udostępnij #721 Napisano 21 sierpnia 2014 (edytowany) Gratuluję pomysłu i wykonania. Ja w przyszłym roku postawiłem sobie cel "wybudowania" takiej altanki.Ps. co takiego byś zmienił? Edytowano 21 sierpnia 2014 przez Kamil1111 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
lamironi Napisano 21 sierpnia 2014 Udostępnij #722 Napisano 21 sierpnia 2014 Ciekawa altanka. Ja jednak wolałbym coś zabudowanego. Link do komentarza
Drac0 Napisano 21 sierpnia 2014 Udostępnij #723 Napisano 21 sierpnia 2014 Cytat Gratuluję pomysłu i wykonania. Ja w przyszłym roku postawiłem sobie cel "wybudowania" takiej altanki.Ps. co takiego byś zmienił? Jeśli chodzi o wygląd to raczej nic ale o praktyczne podejście do pracy, np miecze, krótkie krokwie kupowałem "na sztuki" a znacznie lepiej było kupić chociażby kawałek dwukrotnie dłuższy i przecinając go w środku uzyskujemy dwa dobrze spasowane elementy = mniej robotyKolejna sprawa to kotwy, pokazywałem je w wcześniejszych postach wg mnie są liche Cytat Ciekawa altanka. Ja jednak wolałbym coś zabudowanego. Uznaliśmy że zamykanie się od naszego ogrodu to błąd, dlatego ostatecznie altana będzie w pełni otwarta, ponadto jest to bardzo praktyczne rozwiązanie w naszym przypadku. Link do komentarza
NOTO Napisano 2 września 2014 Udostępnij #724 Napisano 2 września 2014 Cytat Uznaliśmy że zamykanie się od naszego ogrodu to błąd, dlatego ostatecznie altana będzie w pełni otwarta, ponadto jest to bardzo praktyczne rozwiązanie w naszym przypadku. Fajnie że wkleiłeś zdjęcia.Co planujecie na podłogę ? I do samej altany - meble ? Jakie ? Link do komentarza
Drac0 Napisano 9 września 2014 Udostępnij #725 Napisano 9 września 2014 Cytat Fajnie że wkleiłeś zdjęcia.Co planujecie na podłogę ? I do samej altany - meble ? Jakie ? Podłoga to płytki chodnikowe, czekam aż przyjadą. Mebelek zrobiłem - stół z resztek krokwi. Link do komentarza
bobie Napisano 12 października 2014 Udostępnij #726 Napisano 12 października 2014 Koledzy (i koleżanki ),chciałbym się poradzić. Póki co ogólnie, ponieważ odpowiedzi na moje wątpliwości pokierują dalej mój projekt.Nie mam żadnego doświadczenia w konstrukcjach drewnianych poza dwoma drewutniami, które przypadkiem udało mi się zrobić całkiem fajnie .Chciałbym zbudować altanę na planie ośmiokąta foremnego o boku 2,1m. Altana ma mieć jedną ścianę murowaną i w niej ma być wkomponowany grill z funkcją kominka, więc z kominem do odprowadzenia spalin plus blat roboczy.Pozostałe trzy ściany sąsiadujące z murowaną (dwie z jednej i jedna z drugiej strony) mają być pełne (deskowanie), aby stanowić skuteczną ochronę przed wiatrem/deszczem. Pozostałe będą miały pełne balustrady, a z góry chciałbym zainstalować opuszczane plandeki, tak aby w chłodne dni nagrzać kominkiem i żeby ciepło nie uciekało. Przestrzeń wejścia pewnie zakończę jakimiś uchylnymi drzwiami.Słupki altany będą zamocowane na osadzonych w fundamencie kotwach w kształcie litery U z dospawanym prętem do zalania w fundamencieA teraz moje pytania:1. Kolejność robót - wydaje mi się, że najpierw powinienem wykonać fundamenty z osadzonymi kotwami + fundament pod grill i jedną ścianę- fundamenty słupków powinny być zagłębione w ziemi przynajmniej na 0,5 m + fundament pod ścianę pewnie głębiej (ile ?)- czy kotwy powinny mieć dospawane jakieś przedłużenia i poprzeczki, żeby mocniej związać się z fundamentem ?- robię szalunki do fundamentów jednocześnie wyznaczając poziomy i zaznaczam odpowiednio lokalizację i ustawienie kotew- w następnej kolejności (gdy już beton zastygnie) wybieram ziemię naokoło i przygotowuję podbudowę pod kostkę (ewentualnie deska kompozyt?)- następnie sprowadzam drewno i maluję jakimś impregnatem (chcę wykorzystać drewno KVH + jakiś Sadolin albo inna lakierobejca)- spody słupków dodatkowo zabezpieczam jakimś lepikiem/smołą etc- docinam odpowiednio długości słupków, przykręcam do kotew i poziomuję wszystko- robię wieniec z płatwi i instaluję na słupkach (do łączeń chcę użyć gwoździ ciesielskich i profili perforowanych)- robię konstrukcję dachu z 8 krokwi, opierając je na płatwiach z zacięciem i mocując na stalowych profilach do krokwi, zwieńczenie kwokwii łączę na przygotowanym w tym celu 8-kątnym klocku drewna, lub łączę 2 krokwie i pozostałe dołączam do nich- dodatkowo spinam 4 krokwie jętkami łączonymi na zakładkę (podwójnie)- wykonuję zadaszenie z płyty OSB (albo takiej z pióro-wpustem 0,675x2,5m, albo standardowej 1,25x2,5m)- krawędź dachu wykańczam deską czołową, tak aby można było przymocować rynnę (a może nie ma sensu?)- całość kryję gontem bitumicznym bezpośrednio na płytę OSB2. Przekroje materiałów- altana ma mieć w sumie 2,8m wysokości i stać na słupkach 2,2m - czy taki kąt pochylenia połaci jest wystarczający ?- chcę zastosować słupki 120x120, krokwie 160x60- i tu mam zagwozdkę - doradzono mi, abym zastosował nacięcia w słupkach i w tych nacięciach oparł pionowo takie same belki jak na krokwie,ale tutaj wszędzie widzę, że "wieniec" z płatwii jest robiony z belek o przekroju kwadratowym łączonych "na zakładkę" i opieranych bezpośrednio na słupku- czy zatem zastosować płatwie takie jak słupki 120x120 ? Czy może wystarczy jakiś mniejszy przekrój?- czy przy tej szerokości boku i tej konstrukcji powinienem zastosować zastrzały (miecze), a jeśli tak, to czy muszę je połączyć na wpust czy połączenie zaciosowe?- czy 8 krokwi o przekroju jak wyżej wystarczy aby podeprzeć dach, czy może powinienem dać jeszcze krokwie pośrednie oparte na środku płatwi pomiędzy słupkami?Przepraszam za tak długi opis, ale będę wdzięczny za wszelkie uwagi i porady - w końcu to mój pierwszy w życiu tak duży projekt konstrukcyjny Link do komentarza
Gość stach Napisano 12 października 2014 Udostępnij #727 Napisano 12 października 2014 A czy nie potrzebne są jakieś papiery - pozwolenie na budowę, czy zgłoszenie - nie znam się na prawie budowlanym, ale coś trzeba załatwić w gminie...Fundamenty powinny mieć głębokość zależną od wielkości strefy przemarzania gruntu (np. http://www.obud.pl/tmies_chronimy_fundamen...marzania_gruntu )Wg Twoich założeń dach ma nachylenie ok. 10 stopni - gonty zaleca się montować na dach o spadku ponad 15 stopni. Poza tym przy tym nachyleniu - tak na mój (intuicyjny) gust potrzebny będzie środkowy słup podpierający. Altanka zaplanowana jest na kole o średnicy ok. 5.2 m i nie wydaje mi się, że uda się tak stężyć więźbę, aby była na tyle wytrzymała, żeby utrzymać ciężar płyty osb, gonty, zalegający śnieg... Chyba, żeby między słupami dać promieniście poziome belki i na nich oprzeć krokwie... Link do komentarza
bobie Napisano 13 października 2014 Udostępnij #728 Napisano 13 października 2014 Cytat A czy nie potrzebne są jakieś papiery - pozwolenie na budowę, czy zgłoszenie - nie znam się na prawie budowlanym, ale coś trzeba załatwić w gminie...Fundamenty powinny mieć głębokość zależną od wielkości strefy przemarzania gruntu (np. http://www.obud.pl/tmies_chronimy_fundamen...marzania_gruntu )Wg Twoich założeń dach ma nachylenie ok. 10 stopni - gonty zaleca się montować na dach o spadku ponad 15 stopni. Poza tym przy tym nachyleniu - tak na mój (intuicyjny) gust potrzebny będzie środkowy słup podpierający. Altanka zaplanowana jest na kole o średnicy ok. 5.2 m i nie wydaje mi się, że uda się tak stężyć więźbę, aby była na tyle wytrzymała, żeby utrzymać ciężar płyty osb, gonty, zalegający śnieg... Chyba, żeby między słupami dać promieniście poziome belki i na nich oprzeć krokwie... Witaj stach,bardzo dziękuję Ci za błyskawiczną odpowiedź. Pozwolenie już jest, albo raczej "brak sprzeciwu" na dokonane zgłoszenie.Celem projektu była utylizacja maksymalnej dopuszczalnej powierzchni nie wymagającej pozwolenia na budowę, czyli 25m2.Mieszkam w Poznaniu, więc wychodzi na to, że fundamenty powinienem zrobić na minimum 0,8m - ok już coś wiem ).Szkic, który zamieściłem był wstępnym pomysłem, który chcę właśnie z pomocą forumowiczów skorygować.Słup środkowy nie wchodzi w grę ze względu na to że chcę mieć całą powierzchnię do zagospodarowania w różny sposób.Już wiem, że muszę zmienić nachylenie - np. do 30 stopni. To implikuje podwyższenie konstrukcji, wydłużenie krokwi, ale i zwiększenie masy dachu.Ok, to chyba będzie i tak najlepsze rozwiązanie. Przy 30 stopniach, długość krokwi od krawędzi do szczytu wychodzi mi ok 3,2m + wysunięcie poza ścianę.Jak najlepiej w takim przypadku to wszystko związać i jakie powinienem zastosować przekroje, żeby zapewnić bezpieczeństwo konstrukcji ?Nie bardzo zrozumiałem jak poprowadzić "promieniście poziome belki".Czy chodzi o 2 "poprzeczki oparte na najdalej wysuniętych słupach skrzyżowane pod kątem prostym ? Link do komentarza
Gość stach Napisano 13 października 2014 Udostępnij #729 Napisano 13 października 2014 Cytat 2 poprzeczki oparte na najdalej wysuniętych słupach skrzyżowane pod kątem prostym ? Zgrubsza o to mi chodziłoWydaje mi się, że zadałeś pytania nie przestudiowawszy całego wątku , jest dużo wskazówek przy omawianiu budowy podobnych altan - posadowienie, przekroje elementów, wykończenia - chociażby na tej stronie pomysły i dotyczące nich komentarze i porady dla Drac0 (post #721), czy irona87 (post #717) Ja Ci więcej nie pomogę - napisałem po lekturze Twojego postu o dwóch uwagach, które rzuciły mi się "na oczy", ale są tu koledzy, którzy takie budowle mają za sobą i może oni dodadzą swoje uwagi - oczywiście jeśli nie uznają, że w tym temacie jest już właściwie wszystko napisane i tylko czytać, zsumować wnioski i budować ... Link do komentarza
bobie Napisano 13 października 2014 Udostępnij #730 Napisano 13 października 2014 (edytowany) Cytat Zgrubsza o to mi chodziłoWydaje mi się, że zadałeś pytania nie przestudiowawszy całego wątku , jest dużo wskazówek przy omawianiu budowy podobnych altan - posadowienie, przekroje elementów, wykończenia - chociażby na tej stronie pomysły i dotyczące nich komentarze i porady dla Drac0 (post #721), czy irona87 (post #717) Ja Ci więcej nie pomogę - napisałem po lekturze Twojego postu o dwóch uwagach, które rzuciły mi się "na oczy", ale są tu koledzy, którzy takie budowle mają za sobą i może oni dodadzą swoje uwagi - oczywiście jeśli nie uznają, że w tym temacie jest już właściwie wszystko napisane i tylko czytać, zsumować wnioski i budować ... OK, przeczytałem cały wątek . I nadal mam pytania:1. Czy stosując standardowe kotwy (U z prętem u podstawy) muszę przedłużać pręt i dospawywać poprzeczki, żeby lepiej trzymał się fundamentu ?2. Już wiem, że w mojej konstrukcji muszę zastosować:- płatwie tworzące wieniec leżący na słupach, połączone na zakładkę, przykręcone do słupów na 2 wkręty tależowe lub wbite krokwiaki- miecze, aby usztywnić konstrukcję i zabezpieczyć przed kołysaniem- krokwie pośrednie (bo odległość między słupami to ponad 2m) - będzie zatem 16 krokwi (8 opartych na słupach + 8 pośrednich na płatwiach)- wymian dla krokwi pośrednich, żeby u góry nie robić zwieńczenia na 16 płaszczyznach Proszę o ewentualne potwierdzenie moich założeń 3. Jakiej długości muszą być krokwie pośrednie (na jakiej długości głównych krokwii zastosować wymian) i jak się łączy wymian z krokwiami ?4. Jakie długie powinny być miecze5. Chcę zastosować słupy o przekroju 12x12, o długości 2,15m - czy na płatwie muszą być te same przekroje, czy można zastosować mniejsze ?6. Nachylenie dachu planuję 30 stopni, pokrycie OSB+ gonty. Średnica altany wyjdzie coś ok 5,4m. Jakie powinny być przekroje krokwii w moim przypadku ? W składzie drewna proponowali mi zastosowanie 16x6, ale może to za dużo ?7. Czy słupy powinny być zwrócone "licem" do środka, czy można je ustawić parami po kątem prostym ?8. Czy przy takiej konstrukcji nadal wymagane są belki promieniowe ? Musiałyby mieć długość ok 5,5 m Edytowano 13 października 2014 przez bobie (zobacz historię edycji) Link do komentarza
micheasz Napisano 13 marca 2015 Udostępnij #731 Napisano 13 marca 2015 Czy zamiast sosny/świerku można użyć osiki? Drewno lekkie, ale trwałe, nie pęka, nie wypacza, łatwo się impregnuje, twardnieje z czasem. Ale nie spotkałem się jeszcze z tym, by ktoś budował z kantówek osikowych. Co o tym sądzicie?PS. Planuję zrobić również gont osikowy, nad drewnem do konstrukcji się zastanawiam... Link do komentarza
retrofood Napisano 13 marca 2015 Udostępnij #732 Napisano 13 marca 2015 gont owszem, ale resztę osiki zostaw sobie na wykończenie sauny. Szkoda jej na konstrukcję. Link do komentarza
micheasz Napisano 13 marca 2015 Udostępnij #733 Napisano 13 marca 2015 Sauny nie zbuduję, mam trochę tej osiki, a na altankę pójdzie niewiele, ponieważ będzie przylegała do ściany domu, wsparta jedynie na dwóch kantówkach. Szerokość około 3m. Długość również.Nie mam narzędzi na zrobienie tradycyjnego gontu, dlatego zamierzam zrobić deskowanie, warstwę izolacji (papa, membrana, nie wiem jeszcze) i na to położyć łupane deski osikowe Dlatego zastanawiam się czy słupy osikowe to dobry patent. Chciałbym wszystko zrobić z jednego rodzaju drewna.PS. Nie jestem do końca pewien jeszcze czy to topola osika czy też topola szara, ale mam nadzieję, że różnica we właściwościach drewna nie jest zbyt duża... Link do komentarza
Gość Strawman Napisano 17 marca 2015 Udostępnij #734 Napisano 17 marca 2015 Cytat 1. Czy stosując standardowe kotwy (U z prętem u podstawy) muszę przedłużać pręt i dospawywać poprzeczki, żeby lepiej trzymał się fundamentu ? Nie Cytat 2. Już wiem, że w mojej konstrukcji muszę zastosować:- płatwie tworzące wieniec leżący na słupach, połączone na zakładkę, przykręcone do słupów na 2 wkręty tależowe lub wbite krokwiaki- miecze, aby usztywnić konstrukcję i zabezpieczyć przed kołysaniem- krokwie pośrednie (bo odległość między słupami to ponad 2m) - będzie zatem 16 krokwi (8 opartych na słupach + 8 pośrednich na płatwiach)- wymian dla krokwi pośrednich, żeby u góry nie robić zwieńczenia na 16 płaszczyznach Proszę o ewentualne potwierdzenie moich założeń Tak Cytat 3. Jakiej długości muszą być krokwie pośrednie (na jakiej długości głównych krokwii zastosować wymian) i jak się łączy wymian z krokwiami ? Takie aby zapewnić w miarę możliwość przymocowania wymianu - ok. 3/4 - 2/3 długości normalnej krokwi.wymian przykręcasz wkrętami ciesielskimi / przybijasz krokwiakami (przez bok krokwi do wymianu, przez bok wymianu do krokwi pośredniej). Pamiętaj, że krokiew pośrednia będzie nieco wystawała ponad wymian, aby zachować połać bez załamań. Cytat 4. Jakie długie powinny być miecze ok. 1m Cytat 5. Chcę zastosować słupy o przekroju 12x12, o długości 2,15m - czy na płatwie muszą być te same przekroje, czy można zastosować mniejsze ? jak zaczniesz robić wręby na miecze, to się okaże, że z 12 cm słupa niewiele zostało... Cytat 6. Nachylenie dachu planuję 30 stopni, pokrycie OSB+ gonty. Średnica altany wyjdzie coś ok 5,4m. Jakie powinny być przekroje krokwii w moim przypadku ? W składzie drewna proponowali mi zastosowanie 16x6, ale może to za dużo ? Zakładając, że słupy 14x14, to taka krokiew w sam raz Cytat 7. Czy słupy powinny być zwrócone "licem" do środka, czy można je ustawić parami po kątem prostym ? do środka - to właśnie jest najlepsza część zabawy Cytat 8. Czy przy takiej konstrukcji nadal wymagane są belki promieniowe ? Musiałyby mieć długość ok 5,5 m Raczej tak. Cytat Nie mam narzędzi na zrobienie tradycyjnego gontu, dlatego zamierzam zrobić deskowanie, warstwę izolacji (papa, membrana, nie wiem jeszcze) i na to położyć łupane deski osikowe To na zdjęciu to dachówka i nie z osiki, a raczej z modrzewia ... nawet chyba wiem skąd pomysłowy biznesmen z Tablicy skopiował sobie zdjęcie! Z osiki wyrabia się wiór do pokryć dachowych. Cytat Dlatego zastanawiam się czy słupy osikowe to dobry patent. Chciałbym wszystko zrobić z jednego rodzaju drewna.PS. Nie jestem do końca pewien jeszcze czy to topola osika czy też topola szara, ale mam nadzieję, że różnica we właściwościach drewna nie jest zbyt duża... Jakoś mi właściwości osiki nie pasują do tego co napisałeś - kręci ją, obróbka to mordęga no i miękka.Na konstrukcję użyłem kiedyś dwie kantówki, ale raczej na rozciąganie narażone. Link do komentarza
micheasz Napisano 17 marca 2015 Udostępnij #735 Napisano 17 marca 2015 Tzn. zapewne miałem na myśli dachówkę właśnie Gontem nazwałem, bo z drewna Wiem, że wiór się wyrabia, ale o łupanych dachówkach z osiki również słyszałem. Znajomy będzie robił za jakiś czas, zobaczymy jak wyjdzie.Właśnie osika nie kręci, jeśli jest dobrze przygotowana. Łupana twardnieje pod wpływem wody. Ale... chyba jednak słupy i belki zastosuję dębowe. Link do komentarza
matej1 Napisano 23 marca 2015 Udostępnij #736 Napisano 23 marca 2015 Witam jestem nowy na forum i tez mam zamiar zrobic altane 6 katna 4m slupy 12x12 murlata 10x12 krokwie 5x10 tylko tak sie zastanawiam jak mozna polaczyc te krowie na szczycie i czy murlata jest odpowiedniaKat dachu bedzie 30 stopni mam jeszcze problem z plotkiem moze ktos ma jakies pomysly Link do komentarza
Samuul003 Napisano 23 marca 2015 Udostępnij #737 Napisano 23 marca 2015 ile czasu i jakie sa koszta takiej altanki ? Chciałbym taką z grillem. Link do komentarza
micheasz Napisano 23 marca 2015 Udostępnij #738 Napisano 23 marca 2015 Cytat Witam jestem nowy na forum i tez mam zamiar zrobic altane 6 katna 4m slupy 12x12 murlata 10x12 krokwie 5x10 tylko tak sie zastanawiam jak mozna polaczyc te krowie na szczycie i czy murlata jest odpowiedniaKat dachu bedzie 30 stopni mam jeszcze problem z plotkiem moze ktos ma jakies pomysly https://www.google.pl/search?q=altana+sze%C...mp;ved=0CB8QsAQ Link do komentarza
j. maximus Napisano 9 kwietnia 2015 Udostępnij #739 Napisano 9 kwietnia 2015 Cześć jestem pod wrażeniem waszych konstrukcji, które zresztą zmotywowaly mnie do własnej budowyw planach mam budowę altany sześciokątnej wpisanej w okrąg o promieniu 3m. Podłoga ma być wyłożona kostką brukową, dach o nachyleniu 30 stopni, deskowany, wyłożony papą i gontem. Na konstrukcję wymyśliłem sobiesłupy 14x14 płatwie 14x10 krokwie 5x16 deski na dach 2,5na bokach mieczeteraz moje pytanie czy uważacie że przekrój kantówek jest ok? Czy krokwi dać 6szt czy może 12 szt?Czy istnieje jakiś program lub wzór do wyliczania wytrzymałości drewna? Link do komentarza
Drac0 Napisano 28 kwietnia 2015 Udostępnij #740 Napisano 28 kwietnia 2015 Cytat Cześć jestem pod wrażeniem waszych konstrukcji, które zresztą zmotywowaly mnie do własnej budowyw planach mam budowę altany sześciokątnej wpisanej w okrąg o promieniu 3m. Podłoga ma być wyłożona kostką brukową, dach o nachyleniu 30 stopni, deskowany, wyłożony papą i gontem. Na konstrukcję wymyśliłem sobiesłupy 14x14 płatwie 14x10 krokwie 5x16 deski na dach 2,5na bokach mieczeteraz moje pytanie czy uważacie że przekrój kantówek jest ok? Czy krokwi dać 6szt czy może 12 szt?Czy istnieje jakiś program lub wzór do wyliczania wytrzymałości drewna? Ja osobiscie dałbym płatwie 14x14 ponieważ taka konstrukcja wygląda bardzo solidnie i pasuje do siebie. W przypadku altany 6kątnej masz 6 słupów i na każdym dajesz krokwie i teraz zależy co chcesz dać na dach i jaka będzie rozpiętość w najszerszym miejscu. W moim przypadku zastosowałem podbitkę na pióro wpust a w najszerszym miejscu jest nie więcej jak 75cm bez podparcia i to spokojnie wytrzymało naszą tegoroczną "zimę". Kiedy interesowałem się tematem czytałem ze po zastosowaniu płyty osb chyba 22 nie musiałbym mieć półkroki czyli podparcie byłoby co 1,5m. przy twojej grubości desek 2.5cm tak? myślę ze 6 krokwi spokojnie wystarczy ale ja osobiście dałbym je 14/7 skoro słupy dajesz 14/14.Oczywiście istnieją takowe programy ale przy Twoim/naszym stanie wiedzy to się totalnie mija z celem. Musiałbyś znać dokładna klasyfikację danego drewna jego aktualna wilgotność i szereg innych czynników bez których wiarygodnej odpowiedzi nie uzyskasz. Natomiast jak polecono mi tak i ja teraz polecam Tobie - zastosowanie 14x14 i 14x7 daje Ci na tyle duży margines błędu że przy nie do końca poprawnych połączeniach ciesielskich jesteś w stanie spać spokojnie. Temat chyba został trochę przeczyszczony przez moderatora natomiast myślę że znajdziesz tu wiele cennych informacji, które pomogą Ci w realizacji projektu. Link do komentarza
szycha Napisano 25 maja 2015 Udostępnij #741 Napisano 25 maja 2015 Cytat Witam wszystkich.Jako ze wczoraj zakonczyłem budowe mojej altanki ogodowej chciałem podzielic sie z wami kilkoma zdjeciami z budowy. Mam nadzieje ze komus sie przyda a jesli macie zamiar budowac i potrzebujecie jakis porad lub szczegolowych zdjec to piszcze.[attachment=3268:rgbr.jpg] [attachment=3269:1.jpg] [attachment=3270:22.jpg] [attachment=3271:rcd.jpg][attachment=3272:k_jmh.jpg] [attachment=3273:dsvbn.jpg] [attachment=3274:b.jpg] [attachment=3275:uyjh.jpg][attachment=3276:ngf.jpg]Krótki opis:- całosc na 8 słópkach odlewanych z betonu w formie z doniczki - podłoga drewniana srednica 4m- słópy głowne 10x10cm 2m dł- dach ośmio spadowy kąt ustalony na oko + daszek chinski całość pokryta papa podkładowa i gontem ok 18m2- boki: deska podłogowa (miała byc podbitka ale jak dla mnie za wąska i nie pasowala mi dłogosc)- materiał: deski 2,5cm całosc impregnowana 3 razy- 1 raz podkład bezbarwny i 2 razy kolor (bardzo wazne aby dobrze impregnowac miejsca niedostepne po skreceniu calosci takie jak łaczenia, spod podłogi, góra dachu). Wszystko skręcane śrubami oksydowanymi (nierdzewne) około 4 000szt tylko gonty na gwozdziach do papy ok 1,5kg- całego drzewa wyszło mi okolo 1,7 m3 (kubika)Chetnie odpowiem na kazde pytanieMile widziane uwagi i oceny. pozdrawiam Bartek. Witam, jestem w trakcie budowy takiej altanki jak powyżejośmiokątna średnica 4 m, mam pytanie czy krokwie tylko na głównych słupach wystarczą ? Odległość pomiędzy słupami wynosi 160 cm , kolega powyżej właśnie chyba tak zrobił ? Ale nie wiem czy 160 cm to nie za duża odległość ? Dach będzie z desek chodzi o te żeby się nie zapadł . Link do komentarza
Gość Strawman Napisano 25 maja 2015 Udostępnij #742 Napisano 25 maja 2015 (edytowany) Cytat ośmiokątna średnica 4 m, mam pytanie czy krokwie tylko na głównych słupach wystarczą ? Odległość pomiędzy słupami wynosi 160 cm , kolega powyżej właśnie chyba tak zrobił ? Ale nie wiem czy 160 cm to nie za duża odległość? W takim przypadku daję zawsze krokwie pośrednie łączące okap z wymianem. Edytowano 25 maja 2015 przez Strawman (zobacz historię edycji) 1 Link do komentarza
bflip Napisano 26 maja 2015 Autor Udostępnij #743 Napisano 26 maja 2015 (edytowany) jak najbardziej można dołożyć krokwie pośrednie.W każdym razie ja ich nie dałem bo nie wiedziałem, że się tak robi.Altanka ma już ponad 5 lat i ostatnie deski owszem są ugięte ale zaledwie kilka mm. Ugięły się w drugim roku i od tamtej pory nic się nie zmieniło. Edytowano 26 maja 2015 przez bflip (zobacz historię edycji) 1 Link do komentarza
oleg Napisano 10 czerwca 2015 Udostępnij #744 Napisano 10 czerwca 2015 (edytowany) siemka chcę zbudować taką samą altankę co bflip, prace bym zaczął od 1 lipca tylko jak kupie drewno w tartaku będzie mokre czy ja z tego mogę budować czy to nie ma sensu bo szlak to trafi po sezonie ?grubość deski 2,5cm dł 2,5m a szerokość Edytowano 10 czerwca 2015 przez oleg (zobacz historię edycji) Link do komentarza
oleg Napisano 10 czerwca 2015 Udostępnij #745 Napisano 10 czerwca 2015 sorki za 2 post ale nie mogę z edytować 1 byłem w tartaku maja sezonowane drewno i wygląda to tak200x10x10 x8szt =176zl200x8x8 x16szt = 255zl200x6x4 x8szt = 42zl20m2 deski dach 12x2,5 =55020m2 deski podłoga 12x3,2 = 704 nie heblowane teraz patrze ze kantówek będę miał za mało a desek za dużo pytanie jakie długości brać tych 8*8 i 6*4 żeby mało odpadów było Link do komentarza
bflip Napisano 10 czerwca 2015 Autor Udostępnij #746 Napisano 10 czerwca 2015 Kantówki musisz kupić na sztuki, w tartaku podaj wymiary jak najbardziej zbliżone do potrzebnych.Mi z desek zostało mało odpadu bo krótkie kawałki wychodziły na środku dachu i podłogi.Najlepsze drzewo to sezonowane, ale jest bardzo drogie ja drzewo suszyłem na ogródku około miesiąca (latem)Deski polecam kupić heblowane Link do komentarza
pazdzioszek84 Napisano 13 czerwca 2015 Udostępnij #747 Napisano 13 czerwca 2015 Witam, chcę taką pergolę zbudować swoim kobietom (córce i żonie). Miejsca mam nie za dużo , bo około 4m2 więc pergola będzie mała. Chciałby Was się zapytać jakiej wielkości powinny być słupy (pkt.2). Myślę dać słupy 8x8cm. Jakich wymiarów powinny mieć deski (pkt.1) żeby to wyglądało w miarę ok. Dodam, że pergola będzie mała i nie zależy mi na "potężnych wymiarach" Link do komentarza
bflip Napisano 13 czerwca 2015 Autor Udostępnij #748 Napisano 13 czerwca 2015 Witam, słupy 8x8 będa ok choć mysle ,z 10x10 były by ładniejsze.Problem jest jednak inny z tego co piszesz to pergola miała by 2x2m czy to aby nie jest trochę mało?Czy dach może być większy od podłogi? bo jeśli ma cię chronić przed słońcem to będzie spełniać swoje zadanie tylko w godzinach południowych, rano i popołudniu będziesz siedział w pełnym słońcu.Jeśli chodzi o deski na dachu takie jak tam widać to ja bym bym dał 4x10 lub 3x8 ewentualnie coś w tym rodzaju Link do komentarza
pazdzioszek84 Napisano 14 czerwca 2015 Udostępnij #749 Napisano 14 czerwca 2015 Myślę slupy dać 8x8. Pergola trochę mała bo ograniczenia mam których nie przeskoczę ;) Z jednej strony płot drugiej plac zabaw. Dokładnie to podstawa będzie mieć wymiar 2,2m x 2m. Dach myślę wypuścić po około 20-30 cm z każdej strony ;) Link do komentarza
rower Napisano 17 czerwca 2015 Udostępnij #750 Napisano 17 czerwca 2015 Cytat Np Drewnochron albo Sadolin. Vidaron też daje radę. Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się