Skocz do zawartości

Ocieplam dom. Jakiej grubości powinien być materiał termoizolacyjny?


Recommended Posts

Napisano

Odpowiedź eksperta: Teoretycznie im grubsze ocieplenie, tym mniejsze zapotrzebowanie na energię do ogrzewania domu. Jednak przy ocieplaniu w systemie BSO (styropian klejony do ściany i pokryty tynkiem) grubość izolacji nie powinna być większa niż 12-15 cm ze względu na możliwość wystąpienia uszkodzeń na elewacji pod wpływem zmian temperatury i obciążenia tynkiem.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/budowlane-abc/domy-energooszczedne-i-pasywne/porady/8161-ocieplam-dom-jakiej-grubosci-powinien-byc-material-termoizolacyjny

Gość Krolik
Napisano
Wiec jak to jest z domami energooszczednymi, ktore juz na etapie planu maja przewidziane 20 cm materialu termoizolacyjnego??
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
zakladajac 150 m2 sciany do ocieplenia i koszt plus 10/m2 to daje 1500zl a oszczednosci to 150 x 0.5-1 czyli 75-150 zalezy od paliwa.
Dalej z tych 1500 na lokacie mamy 50 zl a 'oszczednosc' 75 (150 to olej opalowy/prad) wiec wychodzi TYLKO 25zl/rok
60 lat = prawdziwy okres

A idac dalej 1500 wiecej wziete na kredyt to juz 120-180zl wyzsza rata roczna,to nawet nie pokrywa 'oszczednosci'.

Ludzie myslcie ! sa granice do ktorych warto ,a potem to tylko nagonaka medialno/handlowa
  • 7 miesiące temu...
Napisano
A może liczcie inaczej. Nie ocieplam wcale - płacę X Ocieplam 20cm styro - płacę Y. Zatem oszczędności, to Y-X. Generalnie rzecz biorąc najbardziej opłaca się podwoić grubość ocieplenia!
Napisano
Piotrze, niby masz rację, ale zbyt upraszczasz tę kwestię. Gdzieś się kończy granica rozsądku, dodatkowo jeśli dasz 60 cm styropianu (3 x cieplej :) ) to Ci mało słońca będzie wpadać do domu. Umiar to podstawa.
Napisano
Cytat

Standard BBR2006 30 cm w podłodze 30 cm w ścianie i 50 cm w dachu, Lecz czy warto trzymać się minimum ? No chyba, że ktoś chce być sponsorem PEGENIGE, Putina...


Ciekawe, gdzie jest taki standard? Pan T.B to chyba na co dzień zamiast płaszcza nosi 30 cm styropianu. Wariat!


I co to jest "BBR2006"? Czyżby tajemne hasło, które wymyślił T.B?
Napisano
Cytat

I co to jest "BBR2006"? Czyżby tajemne hasło, które wymyślił T.B?


Oto słynna tabelka z BBR2006 :
Brak obrazka
Z tej tabeli wynika tylko, że w Szwecji zalecają (dla mały domów o powierzchni do 100m2 powierzchni ogrzewanej) zróżnicowane normy dla budownictwa mieszkaniowego i ogólnego (pierwsza kolumna w tabeli) i dla obiektów ogrzewanych bezpośrednio energią elektryczną (druga kolumna w tabeli).
Dla większych obiektów takie zalecenia nie wystarczą - robi się obliczenia podobne do OZC i oblicza sezonowe zapotrzebowanie na ciepło, które nie moze przekroczyć określonych wartości.
Brak obrazka
Pierwsza kolumna dotyczy południowej, a druga północnej części Szwecji.
Napisano
Cytat

Standard BBR2006 30 cm w podłodze 30 cm w ścianie i 50 cm w dachu, Lecz czy warto trzymać się minimum ?



Bzdura, co do "standardu" BBR2006 – Pan T.B nie wie na co się powołuje.
Bzdura co do przeliczenia na grubość ocieplenia – ale matematyka nigdy nie była mocną strona Pana T.B


Pan T.B różnie to nazywa: norma, dyrektywa UE, a teraz standard – a wszystko dotyczy BBR2006.

A tymczasem jest to część przepisów prawa budowlanego, a ściślej rzecz ujmując części 9 Oszczędność energii, przywołana zgodnie z § 2, akapit pierwszy, oraz § 8 i § 10 akapit trzeci Szwedzkiego prawa budowlanego (6BVL i BVF).

Odpowiada to naszemu Rozporządzeniu w sprawie WT, Dział X Oszczędność energii i izolacyjność cieplna, oraz Rozporządzeniu w sprawie metodologii……
Porównanie najbliższe, bo można to również określić (BBR) jako „katalog” wymagań dla projektantów, przy czy w naszym ustawodawstwie nie ma takiego szczegółowego zbioru – jest to rozproszone w różnych aktach, w tym także w tych wymienionych wyżej.

Pikanterii sprawie dodaje fakt, że podstawowe są maksymalne wielkości (w zależności od regionu) przyjęte dla kWh/m2 (Punkt.9.2)
czyli od 110 do 130kWh/m2 lub dla budynków (mieszkań) ogrzewanych bezpośrednim ogrzewaniem elektrycznym od 75 do 95kWh/m2.
Wartości te nie są obliczane, tylko wynikają z pomiarów z 12 m-cy. Co ciekawe jest tam zapis że pompa ciepła powietrzna nie może mieć mniejszy COP niż 2, oraz UWAGA, że energia cieplna „wyprodukowana” przez solary i pompy ciepła nie jest wliczana do tych wartości.

I teraz najciekawsze. (punkt 9.4) Jako alternatywne (tu orginalny zapis):
Cytat

9:4 Alternativt krav på byggnadens energianvändning
Som alternativ till kraven i avsnitt 9:2 och 9:3 för byggnader där


uznaje się spełnienie powyższych warunków jeżeli przegrody spełniają określone wartości, przyjmowane do obliczeń – czyli te na które powołuje się Pan T.B.

Powyższy dokument określa również maksymalne U dla przegrody nie większe niż 0,5W/m k –czyli wyższy niż u nas.
Napisano
Cytat

A tymczasem jest to część przepisów prawa budowlanego, a ściślej rzecz ujmując części 9 Oszczędność energii, przywołana zgodnie z § 2, akapit pierwszy, oraz § 8 i § 10 akapit trzeci Szwedzkiego prawa budowlanego (6BVL i BVF).
Odpowiada to naszemu Rozporządzeniu w sprawie WT, Dział X Oszczędność energii i izolacyjność cieplna, oraz Rozporządzeniu w sprawie metodologii……

Widzę, że biegle poruszasz się nie tylko w polskim prawie budowlanym icon_biggrin.gif .
Napisano
Cytat

Oj jak się boją izolacji!!!
Pompy ciepła, kotłownie, "eko"groszki byleby tylko nie izolować... bo "telewizor " ogrzeje.

Może jeszcze ciepłą wodę przy okazji "telewizor" podgrzeje?
Napisano
Widzi Pan Panie Henryku, co to znaczy izolacja termiczna bez "reszty elementów" Wszystko musi grać!. Domy ich (Szwedów) przy tak dobrej izolacji zużywają więcej niż norweskie, bo w Szwecji jeszcze dziś przy takiej izolacji montują archaiczne systemy centralne a nawet pompy ciepła.
Dom energooszczędny poza izolacją jak w dyrektywie BBR 2006
MUSI mieć rekuperator i niecentralny system ogrzewanie wody i pomieszczeń. Ale co się dziwić, jak nawet Pan niby po studiach w tym kierunku nie potrafi tego zrozumieć.
Napisano
Cytat

Domy ich (Szwedów) przy tak dobrej izolacji zużywają więcej niż norweskie, bo w Szwecji jeszcze dziś przy takiej izolacji montują archaiczne systemy centralne a nawet pompy ciepła.

Jakoś nadal nie mogę się od Pana doczekać konkretnych danych o tych rewelacyjnych norweskich domach.
Swoją drogą to ciekawe. Skąd zatem takie zainteresowanie Norwegów pompami ciepła w ostatnich latach :
pompy_wykres2_800.jpg
Biorąc pod uwagę liczbę ludności Norwedzy w 2007 r. kupowali więcej pomp ciepła niż Szwedzi.
Znowu Pan sądził, że nikt tego nie sprawdzi ?
Napisano
Szkoda, że tak Pan zacofany w budownictwie i wrogo nastawiony do oszczędzania energii. Współpracuję z norwegami 20 lat jestem tam 4 -5 razy w roku. Pompy ciepła są do zabytków. Pan zapomni o tych swoich niby studiach, przecież to wstyd tak nic nie umieć! Jak można mając podstawową wiedzę wkładać pompę ciepła do izolowanego domu???
Pan napisze, bo nie wiem, czy nie uczyli Pana tego, czy robi Pan to ze wzgledów komercyjnych?
Napisano
Cytat

Współpracuję z norwegami 20 lat jestem tam 4 -5 razy w roku. Pompy ciepła są do zabytków.

Zatem zastraszająco rośnie ilość zabytków w Norwegii.
Tylko nijak się to ma do innego wykresu pochodzącego z tego samego artykułu w BD :
Pompy ciepła grzeją Europę ....
pompy_wykres3_800.jpg
Wynika z niego wyraźnie, że pompy ciepła w Norwegii stosuje się głównie w segmencie nowych budynków.
Napisano
Cytat

Szkoda, że tak Pan zacofany w budownictwie i wrogo nastawiony do oszczędzania energii. Współpracuję z norwegami 20 lat jestem tam 4 -5 razy w roku. Pompy ciepła są do zabytków. Pan zapomni o tych swoich niby studiach, przecież to wstyd tak nic nie umieć! Jak można mając podstawową wiedzę wkładać pompę ciepła do izolowanego domu???
Pan napisze, bo nie wiem, czy nie uczyli Pana tego, czy robi Pan to ze wzgledów komercyjnych?


Jak się palnie głupstwo, to w cywilizowanym świecie, przeprasza się za nie. Pan widać, raczej woli stosować inwektywy.

Szanowny Panie T.B. Posługuje się Pan zwrotami (określeniami) na chybił trafił – licząc na „debilizm” czytających.

W tym przypadku (BBR 2006) zaczerpnął Pan z ulotki reklamowej ISOVER (producenta wełny) w wersji oryginalnej, przeznaczonej dla odbiorcy szwedzkiego, tabelkę która ma stanowić przykład obowiązujących w tym zakresie norm (a są to „tylko” wytyczne).

Ale jak zwykle „chybił” Pan, albowiem jest to alternatywa i dotycząca tylko domów małych (nowych).
Natomiast zgodnie z definicją obowiązująca w Szwecji – dom mały to taki, którego powierzchnia podłóg nie przekracza 100m2.

Wszystkie inne (nowe) domy (mieszkalne) muszą spełniać wymagania bardziej restrykcyjne (też określone w rzeczonej ulotce) dotyczące zużycie energii na m2 powierzchni. Zużycie energii dostarczonej do domu – na wszystko, czyli ogrzewanie, CWU, klimatyzację, gotowanie, AGD i oświetlenie – przy czym przelicza się na kWh inne nośniki energii (gaz, olej, paliwa stałe) bez „odejmowania” ich sprawności, co niesie za sobą dość poważne ograniczenia.

W całym swoim pokrętnym tłumaczeniu „zapomina” Pan wspomnieć również o tym, że dla budynków ogrzewanych tylko energią elektryczną wprowadzono bardziej rygorystyczne wymagania.

Natomiast prawdą jest, że wspomniane tu „wytyczne” nakazują w domach o powierzchni ponad 60m2 stosowanie rekuperacji.

  • 2 miesiące temu...
Gość Mariusz
Napisano
Panowie trzeba spojrzeć na budynek w całości a nie skupiać się tylko na grubości izolacji, a z tej prostej przyczyny że 15 cm styropianu nic nie daje jeśli mamy duże straty na mostkach i wentylacji grawitacyjnej to po pierwsze, po drugie na jaka cholerę mam wydawać 60 tyś na pompę ciepła nie lepiej zrezygnować w ogóle z ogrzewania dążąc do budownictwa pasywnego lub nawet zero energetycznego dodatkowo eliminuję pomieszczenie na pompę.
Gość Mariusz
Napisano
No właśnie a jaką grubość masz na myśli bo mogę ci udowodnić że 15 cm w pewnych warunkach będzie droższe niż 30 cm. Jeszcze raz nie skupiajcie się tylko na grubości styropianu na ścianach czy dachach trzeba spojrzeć na całość obiektu . No bo nie ma sensu dawać więcej styropianu niż 10 cm jeśli masz wentylacje grawitacyjną , jednakże przy rekuperacji może się okazać że opłaci ci się dać 30 cm . Budownictwo pasywne nie jest jakąś fikcją w swoim domu udało mi się osiągnąć 25 KWh na rok na m2 przy 20 cm styropianu rekuperacji , gwc, koszt budowy wyniósł 320 tyś mam 140 m2. Popełniłem kilka błędów ale niestety człowiek uczy się całe życie. Polecam również przeczytać o materiałach zmiennofazowych PCM.
Napisano
Cytat

No właśnie a jaką grubość masz na myśli bo mogę ci udowodnić że 15 cm w pewnych warunkach będzie droższe niż 30. Jeszcze raz nie skupiajcie się tylko na grubości styropianu na ścianach czy dachach trzeba spojrzeć na całość obiektu . No bo nie ma sensu dawać więcej styropianu niż 10 cm jeśli masz wentylacje grawitacyjną , jednakże przy rekuperacji może się okazać że opłaci ci się dać 30 cm . Budownictwo pasywne nie jest jakąś fikcją w swoim domu udało mi się osiągnąć 25 KWh na rok na m2 przy 20 cm styropianu rekuperacji , gwc, koszt budowy wyniósł 320 tyś mam 140 m2. Popełniłem kilka błędów ale niestety człowiek uczy się całe życie. Polecam również przeczytać o materiałach zmiennofazowych PCM.



termomodernizacja nie polega tylko na dociepleniu ścian czy dachów, chyba że mówimy o częściowej co jest mało efektywne. zgodzę się z Tobą jak najbardziej odnośnie wentylacji, straty ciepła od wentylacji są największe w całym bilansie strat, a mało kto przywiązuje do tego uwagę
  • 4 tygodnie temu...
Gość Sylwestro
Napisano
Ocieplam dom i nie chcę dawać tynku.Chcę tylko zrobić przecierke klejem, zagruntować farbą gruntującą pod tynk i pomalować.CZY ŚCIANY NIE ZACZNA PĘKAĆ CZY JEST TO WYTRZYMAŁE?....
Gość Sylwestero
Napisano
PROSZĘ O ODPISANIE!!!!..
Napisano
gładka powierzchnia szybciej się nagrzewa (zwłaszcza przy ciemniejszych kolorach) i jest bardziej narażona na pękanie, całkiem fajnie wygląda baranek 1mm pod warunkiem że ściany są idealne
Napisano
Cytat

na jaka cholerę mam wydawać 60 tyś na pompę ciepła nie lepiej zrezygnować w ogóle z ogrzewania dążąc do budownictwa pasywnego lub nawet zero energetycznego dodatkowo eliminuję pomieszczenie na pompę.

Jak już wybudujesz ten dom pasywny lub nawet zero energtyczny, to nie zapomnij pochwalić się jego kosztami na tym Forum icon_smile.gif .
Napisano
Cytat

Budownictwo pasywne nie jest jakąś fikcją w swoim domu udało mi się osiągnąć 25 KWh na rok na m2 przy 20 cm styropianu rekuperacji , gwc, koszt budowy wyniósł 320 tyś mam 140 m2. Popełniłem kilka błędów ale niestety człowiek uczy się całe życie.

Te 25kWh/m2 rocznie to energii pierwotnej, czy końcowej? Jakie masz źródło ciepła w domu?
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

po przekroczeniu pewnej grubości styropianu, nakład finansowy jest większy od przewidywanych oszczędności co mija się z celem


Witam.Czytam rady kilku osób i niedowierzam.Ktoś kto mówi że gubośc styropianu jest nieistotna albo,ze wystarczy 10cm niezna się i jest dyletantem,a stwierdzenie,ze największe ubytki ciepła są poprzez wentylację i dotego grawitacyjną to SF.Już mówię dlaczego.W naszyn kraju występują różne materiały do budowy ścian osłonowych i te materiały posiadają odrębne własciwości wytrzymałościowe,inną nasiąkliwośc,inne współczynniki przenikania ciepła itp;dlatego też niema jednej miary do wszystkich materiałow.Częśc producentów systemów dociepleń posiada tabulatory,gdzie znajdują się:materiał użyty do budowy ścian,ich grubośc oraz grubośc styropianu dostosowana do konkretnej opcji.takie informacje posiada również osoba projektująca docieplenie,ponieważ musi ona dostosowac do współczynnika przenika ciepła materiałów zastosowanych do budowy domu,grubośc styropianu ze współczynnikiem,który spełni polskie normy.Co do drugiego wątku to nie wentylacja "marnuje" w największym stopniu nasze ciepło,te największe ubytki występują:posadzką parteru/stropami, stropem ostatniej kondygnacj nawet wtedy gdy poddasze jest ocieplone,nieocieplonym lub słabo ocieplonym fudamentem,nadprożami,obrzeżami okien,przy parapetach,narożami budynku i oczywiscie wentylacją, jeżeli umożliwimy jej to poprzez otwarcie dopływu powietrza do domu lub nieszczelne okna,dzwi.To co napisałem wynika z mojego doświadczenia nabytego w termomodernizacji ponad 100 domow

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Proszę o poradę tych, co się znają, bo pojęcia nie mam jak właściwie do tematu podejść. Dwa lata temu stałem się właścicielem jednego z lokali na niewielkim osiedlu szeregowców. Niedawno dopiero zastanowił mnie fakt, że nie mamy dostępu do dachu. Temat zaistniał tym bardziej, że chcemy podejść do przeglądu kominowego i na fakt braku dostępu do dachu zwrócił uwagę kominiarz. Stwierdził, że takiego dostępu wymagają przepisy i powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Konkretnie w Dziale VII. Bezpieczeństwo użytkowania, § 308 Wejścia na dach napisane jest, że w budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych. W odpowiedzi na zadane pytanie deweloper odpowiedział, że dostęp do dachu z zewnątrz (drabina na stałe przymocowana do elewacji) nie jest wymagana przepisami, ponieważ przepis dotyczy jedynie budynków z wydzieloną wewnętrzną klatką schodową. Nie rozumiem tego, że dwukondygnacyjny budynek (czyli minimum parter z piętrem, tak?) z wewnętrzną wydzieloną klatką schodową powinien taki dostęp mieć a budynek w zabudowie szeregowej (każdy lokal ma swoje wewnetrzne schody, które nie są traktowane jako "klatka schodowa"?) już nie, mimo że wysokość takiego budynku może być przecież identyczna? Dostęp do kominów to jedno, ale na przykład jakieś zaprószenie ognia i... możemy sobie z dołu tylko patrzeć i czekać aż strażacy przyjadą - oby na czas. Czy deweloper ma rację?
    • Firma Real Klim świadczy usługi z zakresu klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Posiadamy certyfikaty oraz uprawnienia państwowe, które są niezbędne przy wykonywaniu prac montażowo - serwisowych. https://realklim.pl/   Nasza firma specjalizuje się w profesjonalnym montażu klimatyzacji w domach, biurach i lokalach usługowych. Gwarantujemy szybki, solidny i estetyczny montaż oraz fachowe doradztwo w doborze urządzeń. https://realklim.pl/klimatyzacja   Oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji – od przeglądów po naprawy. Dbamy o wydajność, czystość i długą żywotność Twojego urządzenia. https://realklim.pl/serwis-klimatyzacji   Projektujemy i montujemy systemy wentylacyjne dopasowane do potrzeb budynku. Zapewniamy komfort oddychania i skuteczne usuwanie wilgoci. https://realklim.pl/wentylacja   Zajmujemy się instalacją i serwisem systemów rekuperacji, które zapewniają świeże powietrze w domu i pozwalają oszczędzadź na ogrzewaniu. https://realklim.pl/rekuperacja   Specjalizujemy się w montażu pomp ciepła – ekologicznego źródła ogrzewania. Pomagamy dobrać odpowiednie urządzenie i zapewniamy jego obsługę. https://realklim.pl/pompy-ciepła   Sprawdź Naszą wizytówkę Google, sprawdź opinię klientów oraz wybrane realizacje: Wizytówka Google
    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
    • Niekoniecznie. Wyłącznik instalacyjny nadmiarowo-prądowy. Zasada działania i cel stosowania
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...