Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
Pomocnik

Ocieplam dom. Jakiej grubości powinien być materiał termoizolacyjny?

Recommended Posts

Odpowiedź eksperta: Teoretycznie im grubsze ocieplenie, tym mniejsze zapotrzebowanie na energię do ogrzewania domu. Jednak przy ocieplaniu w systemie BSO (styropian klejony do ściany i pokryty tynkiem) grubość izolacji nie powinna być większa niż 12-15 cm ze względu na możliwość wystąpienia uszkodzeń na elewacji pod wpływem zmian temperatury i obciążenia tynkiem.


Pełna treść artykułu pod adresem:
http://www.budujemydom.pl/domy-pasywne/8161-ocieplam-dom-jakiej-grubosci-powinien-byc-material-termoizolacyjny

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Krolik
Wiec jak to jest z domami energooszczednymi, ktore juz na etapie planu maja przewidziane 20 cm materialu termoizolacyjnego??

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość ryba
zakladajac 150 m2 sciany do ocieplenia i koszt plus 10/m2 to daje 1500zl a oszczednosci to 150 x 0.5-1 czyli 75-150 zalezy od paliwa.
Dalej z tych 1500 na lokacie mamy 50 zl a 'oszczednosc' 75 (150 to olej opalowy/prad) wiec wychodzi TYLKO 25zl/rok
60 lat = prawdziwy okres

A idac dalej 1500 wiecej wziete na kredyt to juz 120-180zl wyzsza rata roczna,to nawet nie pokrywa 'oszczednosci'.

Ludzie myslcie ! sa granice do ktorych warto ,a potem to tylko nagonaka medialno/handlowa

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Piotr
A może liczcie inaczej. Nie ocieplam wcale - płacę X Ocieplam 20cm styro - płacę Y. Zatem oszczędności, to Y-X. Generalnie rzecz biorąc najbardziej opłaca się podwoić grubość ocieplenia!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Misiek
Piotrze, niby masz rację, ale zbyt upraszczasz tę kwestię. Gdzieś się kończy granica rozsądku, dodatkowo jeśli dasz 60 cm styropianu (3 x cieplej :) ) to Ci mało słońca będzie wpadać do domu. Umiar to podstawa.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Standard BBR2006 30 cm w podłodze 30 cm w ścianie i 50 cm w dachu, Lecz czy warto trzymać się minimum ? No chyba, że ktoś chce być sponsorem PEGENIGE, Putina...


Ciekawe, gdzie jest taki standard? Pan T.B to chyba na co dzień zamiast płaszcza nosi 30 cm styropianu. Wariat!


I co to jest "BBR2006"? Czyżby tajemne hasło, które wymyślił T.B?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

I co to jest "BBR2006"? Czyżby tajemne hasło, które wymyślił T.B?


Oto słynna tabelka z BBR2006 :
Brak obrazka
Z tej tabeli wynika tylko, że w Szwecji zalecają (dla mały domów o powierzchni do 100m2 powierzchni ogrzewanej) zróżnicowane normy dla budownictwa mieszkaniowego i ogólnego (pierwsza kolumna w tabeli) i dla obiektów ogrzewanych bezpośrednio energią elektryczną (druga kolumna w tabeli).
Dla większych obiektów takie zalecenia nie wystarczą - robi się obliczenia podobne do OZC i oblicza sezonowe zapotrzebowanie na ciepło, które nie moze przekroczyć określonych wartości.
Brak obrazka
Pierwsza kolumna dotyczy południowej, a druga północnej części Szwecji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Standard BBR2006 30 cm w podłodze 30 cm w ścianie i 50 cm w dachu, Lecz czy warto trzymać się minimum ?



Bzdura, co do "standardu" BBR2006 – Pan T.B nie wie na co się powołuje.
Bzdura co do przeliczenia na grubość ocieplenia – ale matematyka nigdy nie była mocną strona Pana T.B


Pan T.B różnie to nazywa: norma, dyrektywa UE, a teraz standard – a wszystko dotyczy BBR2006.

A tymczasem jest to część przepisów prawa budowlanego, a ściślej rzecz ujmując części 9 Oszczędność energii, przywołana zgodnie z § 2, akapit pierwszy, oraz § 8 i § 10 akapit trzeci Szwedzkiego prawa budowlanego (6BVL i BVF).

Odpowiada to naszemu Rozporządzeniu w sprawie WT, Dział X Oszczędność energii i izolacyjność cieplna, oraz Rozporządzeniu w sprawie metodologii……
Porównanie najbliższe, bo można to również określić (BBR) jako „katalog” wymagań dla projektantów, przy czy w naszym ustawodawstwie nie ma takiego szczegółowego zbioru – jest to rozproszone w różnych aktach, w tym także w tych wymienionych wyżej.

Pikanterii sprawie dodaje fakt, że podstawowe są maksymalne wielkości (w zależności od regionu) przyjęte dla kWh/m2 (Punkt.9.2)
czyli od 110 do 130kWh/m2 lub dla budynków (mieszkań) ogrzewanych bezpośrednim ogrzewaniem elektrycznym od 75 do 95kWh/m2.
Wartości te nie są obliczane, tylko wynikają z pomiarów z 12 m-cy. Co ciekawe jest tam zapis że pompa ciepła powietrzna nie może mieć mniejszy COP niż 2, oraz UWAGA, że energia cieplna „wyprodukowana” przez solary i pompy ciepła nie jest wliczana do tych wartości.

I teraz najciekawsze. (punkt 9.4) Jako alternatywne (tu orginalny zapis):
Cytat

9:4 Alternativt krav på byggnadens energianvändning
Som alternativ till kraven i avsnitt 9:2 och 9:3 för byggnader där


uznaje się spełnienie powyższych warunków jeżeli przegrody spełniają określone wartości, przyjmowane do obliczeń – czyli te na które powołuje się Pan T.B.

Powyższy dokument określa również maksymalne U dla przegrody nie większe niż 0,5W/m k –czyli wyższy niż u nas.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

A tymczasem jest to część przepisów prawa budowlanego, a ściślej rzecz ujmując części 9 Oszczędność energii, przywołana zgodnie z § 2, akapit pierwszy, oraz § 8 i § 10 akapit trzeci Szwedzkiego prawa budowlanego (6BVL i BVF).
Odpowiada to naszemu Rozporządzeniu w sprawie WT, Dział X Oszczędność energii i izolacyjność cieplna, oraz Rozporządzeniu w sprawie metodologii……

Widzę, że biegle poruszasz się nie tylko w polskim prawie budowlanym icon_biggrin.gif .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nie boją się, tylko prostują głupoty, które Pan wypisuje, prztaczając podstawy i uregulowania.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Oj jak się boją izolacji!!!
Pompy ciepła, kotłownie, "eko"groszki byleby tylko nie izolować... bo "telewizor " ogrzeje.

Może jeszcze ciepłą wodę przy okazji "telewizor" podgrzeje?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Widzi Pan Panie Henryku, co to znaczy izolacja termiczna bez "reszty elementów" Wszystko musi grać!. Domy ich (Szwedów) przy tak dobrej izolacji zużywają więcej niż norweskie, bo w Szwecji jeszcze dziś przy takiej izolacji montują archaiczne systemy centralne a nawet pompy ciepła.
Dom energooszczędny poza izolacją jak w dyrektywie BBR 2006
MUSI mieć rekuperator i niecentralny system ogrzewanie wody i pomieszczeń. Ale co się dziwić, jak nawet Pan niby po studiach w tym kierunku nie potrafi tego zrozumieć.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Domy ich (Szwedów) przy tak dobrej izolacji zużywają więcej niż norweskie, bo w Szwecji jeszcze dziś przy takiej izolacji montują archaiczne systemy centralne a nawet pompy ciepła.

Jakoś nadal nie mogę się od Pana doczekać konkretnych danych o tych rewelacyjnych norweskich domach.
Swoją drogą to ciekawe. Skąd zatem takie zainteresowanie Norwegów pompami ciepła w ostatnich latach :
pompy_wykres2_800.jpg
Biorąc pod uwagę liczbę ludności Norwedzy w 2007 r. kupowali więcej pomp ciepła niż Szwedzi.
Znowu Pan sądził, że nikt tego nie sprawdzi ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Szkoda, że tak Pan zacofany w budownictwie i wrogo nastawiony do oszczędzania energii. Współpracuję z norwegami 20 lat jestem tam 4 -5 razy w roku. Pompy ciepła są do zabytków. Pan zapomni o tych swoich niby studiach, przecież to wstyd tak nic nie umieć! Jak można mając podstawową wiedzę wkładać pompę ciepła do izolowanego domu???
Pan napisze, bo nie wiem, czy nie uczyli Pana tego, czy robi Pan to ze wzgledów komercyjnych?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Współpracuję z norwegami 20 lat jestem tam 4 -5 razy w roku. Pompy ciepła są do zabytków.

Zatem zastraszająco rośnie ilość zabytków w Norwegii.
Tylko nijak się to ma do innego wykresu pochodzącego z tego samego artykułu w BD :
Pompy ciepła grzeją Europę ....
pompy_wykres3_800.jpg
Wynika z niego wyraźnie, że pompy ciepła w Norwegii stosuje się głównie w segmencie nowych budynków.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Szkoda, że tak Pan zacofany w budownictwie i wrogo nastawiony do oszczędzania energii. Współpracuję z norwegami 20 lat jestem tam 4 -5 razy w roku. Pompy ciepła są do zabytków. Pan zapomni o tych swoich niby studiach, przecież to wstyd tak nic nie umieć! Jak można mając podstawową wiedzę wkładać pompę ciepła do izolowanego domu???
Pan napisze, bo nie wiem, czy nie uczyli Pana tego, czy robi Pan to ze wzgledów komercyjnych?


Jak się palnie głupstwo, to w cywilizowanym świecie, przeprasza się za nie. Pan widać, raczej woli stosować inwektywy.

Szanowny Panie T.B. Posługuje się Pan zwrotami (określeniami) na chybił trafił – licząc na „debilizm” czytających.

W tym przypadku (BBR 2006) zaczerpnął Pan z ulotki reklamowej ISOVER (producenta wełny) w wersji oryginalnej, przeznaczonej dla odbiorcy szwedzkiego, tabelkę która ma stanowić przykład obowiązujących w tym zakresie norm (a są to „tylko” wytyczne).

Ale jak zwykle „chybił” Pan, albowiem jest to alternatywa i dotycząca tylko domów małych (nowych).
Natomiast zgodnie z definicją obowiązująca w Szwecji – dom mały to taki, którego powierzchnia podłóg nie przekracza 100m2.

Wszystkie inne (nowe) domy (mieszkalne) muszą spełniać wymagania bardziej restrykcyjne (też określone w rzeczonej ulotce) dotyczące zużycie energii na m2 powierzchni. Zużycie energii dostarczonej do domu – na wszystko, czyli ogrzewanie, CWU, klimatyzację, gotowanie, AGD i oświetlenie – przy czym przelicza się na kWh inne nośniki energii (gaz, olej, paliwa stałe) bez „odejmowania” ich sprawności, co niesie za sobą dość poważne ograniczenia.

W całym swoim pokrętnym tłumaczeniu „zapomina” Pan wspomnieć również o tym, że dla budynków ogrzewanych tylko energią elektryczną wprowadzono bardziej rygorystyczne wymagania.

Natomiast prawdą jest, że wspomniane tu „wytyczne” nakazują w domach o powierzchni ponad 60m2 stosowanie rekuperacji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Mariusz
Panowie trzeba spojrzeć na budynek w całości a nie skupiać się tylko na grubości izolacji, a z tej prostej przyczyny że 15 cm styropianu nic nie daje jeśli mamy duże straty na mostkach i wentylacji grawitacyjnej to po pierwsze, po drugie na jaka cholerę mam wydawać 60 tyś na pompę ciepła nie lepiej zrezygnować w ogóle z ogrzewania dążąc do budownictwa pasywnego lub nawet zero energetycznego dodatkowo eliminuję pomieszczenie na pompę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Mariusz
No właśnie a jaką grubość masz na myśli bo mogę ci udowodnić że 15 cm w pewnych warunkach będzie droższe niż 30 cm. Jeszcze raz nie skupiajcie się tylko na grubości styropianu na ścianach czy dachach trzeba spojrzeć na całość obiektu . No bo nie ma sensu dawać więcej styropianu niż 10 cm jeśli masz wentylacje grawitacyjną , jednakże przy rekuperacji może się okazać że opłaci ci się dać 30 cm . Budownictwo pasywne nie jest jakąś fikcją w swoim domu udało mi się osiągnąć 25 KWh na rok na m2 przy 20 cm styropianu rekuperacji , gwc, koszt budowy wyniósł 320 tyś mam 140 m2. Popełniłem kilka błędów ale niestety człowiek uczy się całe życie. Polecam również przeczytać o materiałach zmiennofazowych PCM.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

No właśnie a jaką grubość masz na myśli bo mogę ci udowodnić że 15 cm w pewnych warunkach będzie droższe niż 30. Jeszcze raz nie skupiajcie się tylko na grubości styropianu na ścianach czy dachach trzeba spojrzeć na całość obiektu . No bo nie ma sensu dawać więcej styropianu niż 10 cm jeśli masz wentylacje grawitacyjną , jednakże przy rekuperacji może się okazać że opłaci ci się dać 30 cm . Budownictwo pasywne nie jest jakąś fikcją w swoim domu udało mi się osiągnąć 25 KWh na rok na m2 przy 20 cm styropianu rekuperacji , gwc, koszt budowy wyniósł 320 tyś mam 140 m2. Popełniłem kilka błędów ale niestety człowiek uczy się całe życie. Polecam również przeczytać o materiałach zmiennofazowych PCM.



termomodernizacja nie polega tylko na dociepleniu ścian czy dachów, chyba że mówimy o częściowej co jest mało efektywne. zgodzę się z Tobą jak najbardziej odnośnie wentylacji, straty ciepła od wentylacji są największe w całym bilansie strat, a mało kto przywiązuje do tego uwagę

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Sylwestro
Ocieplam dom i nie chcę dawać tynku.Chcę tylko zrobić przecierke klejem, zagruntować farbą gruntującą pod tynk i pomalować.CZY ŚCIANY NIE ZACZNA PĘKAĆ CZY JEST TO WYTRZYMAŁE?....

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
gładka powierzchnia szybciej się nagrzewa (zwłaszcza przy ciemniejszych kolorach) i jest bardziej narażona na pękanie, całkiem fajnie wygląda baranek 1mm pod warunkiem że ściany są idealne

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

na jaka cholerę mam wydawać 60 tyś na pompę ciepła nie lepiej zrezygnować w ogóle z ogrzewania dążąc do budownictwa pasywnego lub nawet zero energetycznego dodatkowo eliminuję pomieszczenie na pompę.

Jak już wybudujesz ten dom pasywny lub nawet zero energtyczny, to nie zapomnij pochwalić się jego kosztami na tym Forum icon_smile.gif .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Budownictwo pasywne nie jest jakąś fikcją w swoim domu udało mi się osiągnąć 25 KWh na rok na m2 przy 20 cm styropianu rekuperacji , gwc, koszt budowy wyniósł 320 tyś mam 140 m2. Popełniłem kilka błędów ale niestety człowiek uczy się całe życie.

Te 25kWh/m2 rocznie to energii pierwotnej, czy końcowej? Jakie masz źródło ciepła w domu?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

po przekroczeniu pewnej grubości styropianu, nakład finansowy jest większy od przewidywanych oszczędności co mija się z celem


Witam.Czytam rady kilku osób i niedowierzam.Ktoś kto mówi że gubośc styropianu jest nieistotna albo,ze wystarczy 10cm niezna się i jest dyletantem,a stwierdzenie,ze największe ubytki ciepła są poprzez wentylację i dotego grawitacyjną to SF.Już mówię dlaczego.W naszyn kraju występują różne materiały do budowy ścian osłonowych i te materiały posiadają odrębne własciwości wytrzymałościowe,inną nasiąkliwośc,inne współczynniki przenikania ciepła itp;dlatego też niema jednej miary do wszystkich materiałow.Częśc producentów systemów dociepleń posiada tabulatory,gdzie znajdują się:materiał użyty do budowy ścian,ich grubośc oraz grubośc styropianu dostosowana do konkretnej opcji.takie informacje posiada również osoba projektująca docieplenie,ponieważ musi ona dostosowac do współczynnika przenika ciepła materiałów zastosowanych do budowy domu,grubośc styropianu ze współczynnikiem,który spełni polskie normy.Co do drugiego wątku to nie wentylacja "marnuje" w największym stopniu nasze ciepło,te największe ubytki występują:posadzką parteru/stropami, stropem ostatniej kondygnacj nawet wtedy gdy poddasze jest ocieplone,nieocieplonym lub słabo ocieplonym fudamentem,nadprożami,obrzeżami okien,przy parapetach,narożami budynku i oczywiscie wentylacją, jeżeli umożliwimy jej to poprzez otwarcie dopływu powietrza do domu lub nieszczelne okna,dzwi.To co napisałem wynika z mojego doświadczenia nabytego w termomodernizacji ponad 100 domow

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Z ptasich ciekawostek. Zaintrygowały mnie znajdywane w ogrodzie porozwalane muszle ślimaków. I wczoraj udało mi się zobaczyć, skąd się biorą. Usłyszałam dziwne stuki. Spojrzałam w kierunku, z którego dochodziły i zauważyłam drozda. Dzieliły nas jakieś 3 metry odległości, ale on  się zupełnie nie bał. Siadłam na schodku "piździka" i go obserwowałam. Otóż brał ślimaka w dziubek i uderzał o kamienień. I tak ileś razy. Tym razem miałam przy sobie aparat. Później miałam jeszcze jednego gościa...Pod dachem rośnie mi kolejne pokolenie kopciuszków, ale jeszcze nie mam zdjęcia.   Mam warzywniak. Został wyprodukowany z pozostałej płyty i obłożony folią. I wszystko pięknie, tylko temperatury dobrały się do folii. Czym to najprościej zaprawić? 
    • Bardzo dziękuję za uwagi merytoryczne .   Heniu, miło mi Cię znów widzieć u siebie . Uprzejmie donoszę, że cały czas walczę z instalatorem. Jak masz pomysł ,  w jaki sposób wyegzekwować dokończenie prac, to go zdradź. Sądzę ,  że nie jestem jedyną  osobą nabitą w butelkę przez wykonawcę, zatem jeszcze ktoś skorzysta. Ten instalator ma być na początku lipca i będę zachwycona, jak skończy spinać ogrzewanie. Jeśli natomiast chodzi o temat wody, to sądzę, że go to przerosło. Ja mimo rozlicznych talentów i wrodzonej pracowitości nie umiem pewnych rzeczy, więc nie będę regulować presostatu, zmieniać zaworów i zakładać zwrotnych. W przyszłym tygodniu ma być u mnie nowy instalator, może ogarnie.   Rysiu- abisynkę zawsze zdążę, wyprowadzić się też .   Demo- wytłumaczyłeś wszystko bardzo składnie, nie czepiaj się siebie .      
    • Pilnie poszukuje dobrej ekipy do remontu przeciekajacego tarasu nad czescią mieszkalną okolice Kazimierza Dolnego
    • Wypłynął podstępnie z głębiny i złapał mnie za nogę  
    • Jeśli manometr jest sprawny, to masz dobrze odpowietrzoną podłogówkę.
  • Popularne tematy

×