Skocz do zawartości

Instalacja przy wodomierzu


rafalll1984

Recommended Posts

Napisano

Witam,

 

Chciałem zapytać która z przedstawionych wersji(3 wersje: I, II, III) będzię najlepsza/najpoprawniejsza, zależy mi żeby instalacja za 2 zaworem odcinającym była łatwa do rozebrania, jakich elementów użyć? Czy instalacja wielu nypli ułatwi mi to? Bo z tyłu na zdjęciach możecie zobaczyć efekt rozebrania poprzedniej instalacji a w szczególności wykręcenia kolanka. Niestety jest to róg i mam bardzo mało miejsca a tuż obok z prawej strony jest pion kanalizacyjny. Zrobię screen jak w przyszłości będzie wyglądało to miejsce, a jest to kuchnia(jeszcze nieskończona), kusi mnie żeby zejść w dół ale czy za perwszym zaworem odcinającym mogę poprowadzić instalację schodzącą w dół? W tedy instalacja cała byłbaby ukryta w szafie rogowej...ale pewnie będzie cieżki dostęp, szczególnie dla grubych hydraulików którzy mieliby załaożyć plombę albo wykonać jakąś kontrolę. Więc wydaje mi się lepszym rozwiązanie zostawienie jej tak jak na zdjęciach(nad blatem kuchennym). Ewentualnie mógłbym podkuć lewą stronę żeby zrobić taką "wnękę" w tym miejscu hmmm?. Instalacja wykonana ponad szafką rogową będzie wykonana w takim "kominie" na który przyją płytki. W tym rozwiązaniu będę chciał zastosować drzwiczki na magnes lub takie systemowe(nie będzie praktycznie widać) tylko będę musiał osobno zabezpieczy akustycznie pion kanalizacyjny. Po filtrze będę chciał założyć zawór odcinający(trzeci) zejść z instalacją w dół i założyć może reduktor cisśnienia z manometrem, następnie zakończyć trójnikami(2-3szt.) żeby poprowadzić dalej instalację już w pex-ie(prawdopodbnie). Poprawnie zaplanowałem odcinek po filtrze? Proszę o porady.

kuchnia.PNG

I_a.jpg

I_b.jpg

II_a.jpg

II_b.jpg

II_c.jpg

III_a.jpg

III_b.jpg

III_c.jpg

Napisano

Hydraulików tu raczej niewiele, żeby się wypowiedzieć które rozwiązanie będzie najlepsze. Z tych fotek dla mnie każde. A jak to zrobisz dalej, to już Twoja inwencja. Lepiej chyba na śrubunku niż na samych nyplach. Możesz zapytać na forum Info-ogrzewanie, tam większość hydraulików.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Napisano

@animus Z tego co przyjrzałem się po innych instalacjach, takie są wymogi(chyba od 2014 dla nowych instalacji). Więc takowy założyłem, choć wydaje mi się, że ten wymóg mnie nie dotyczy. Ale, że to nie jest takie drogie to powiedzmy, że chciałem dostosować instalację do obecnych wymogów. Jedyny dla mnie plus jaki widzę, że tam chyba mogę spuścić wodę z instalacji.

Napisano (edytowany)
21 minut temu, animus napisał:

Wydaje się, że to  instalacja w mieszkaniu lokatorskim. 

tak

29 minut temu, animus napisał:

Zawór motylkowy za wodomierzem to lipa.

Trochę mało miejsca na kulkowy(zahacza o wodomierz) lub grzybkowy(choć tego nie próbowałem). Ewentualnie nie wiem czy przed zaworem odcinającym, drugim(obecnie motylkowy) mogę zainstalować jakieś przedłużki, wtedy mógłbym spróbować kulkowy. W tej kolejności górny śrubunek wodomierza -> przedłużka -> zawór odcinający. 

Edytowano przez rafalll1984
dodatkowe informację (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
4 godziny temu, rafalll1984 napisał:

tak

Więc po co dublować, antyskażeniowy jest przy ujęciu głównym w bloku.

4 godziny temu, rafalll1984 napisał:

 Ewentualnie nie wiem czy przed zaworem odcinającym, drugim(obecnie motylkowy) mogę zainstalować jakieś przedłużki, wtedy mógłbym spróbować kulkowy. W tej kolejności górny śrubunek wodomierza -> przedłużka -> zawór odcinający. 

 

ZAWOR-KULOWY-5-4-CAL-SRUBUNEK-RACZKA-HIS

Musi być taki, tamtym za pół roku niczego nie zamkniesz, a jak spróbujesz na siłę, to motylki odpadną.

 

https://allegro.pl/oferta/zawor-kulowy-1-2-z-srubunkiem-i-raczka-premium-10442188091?context=d138e5f35e1e64e870d30b75685e453d1fa653fbc5d02b3e1b5fb28daa45862dd2e6283e5caa8b2d5892ad5fcf38b2b6d28e952466b23d2ff3c62dbdbc4816cc6d584cef163f8107217def430de23d6829cd5b376e028a793d9926ac79e48f9cd555d9073230eab402e1995b022f8e72b81779aabac3e0bba1eaa33e553ab57b34681ee608ba86b53efd778a206f52b4&fromVariant=13673799405

 

4 godziny temu, rafalll1984 napisał:

Trochę mało miejsca na kulkowy(zahacza o wodomierz) 

Tam wszystko się mieści, oś zaworu odcinającego przekręcasz na prawą lub lewą stronę od wodomierza, a zawór montujesz tak, żeby otwierał, do góry dźwignia, a zamykał w poziomie, w stronę otworu rewizji..

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano
3 godziny temu, animus napisał:

Więc po co dublować, antyskażeniowy jest przy ujęciu głównym w bloku.

Wielkie dzięki to b. ważna informacja. A zawór antyskażeniowy wywołałby spadek ciśnienia czy obecny w nim zawór zwrotny? Pytam ponieważ zastanawiam się na dołożeniem samego zaworu zwrotnego tylko nie wiem czy to ma sens i ewentualnie w którym miejscu. Okej, pokombinuje jeszcze z zaworem kulkowym. Dzięki wielkie za porady

Napisano (edytowany)
1 godzinę temu, rafalll1984 napisał:

Wielkie dzięki to b. ważna informacja. A zawór antyskażeniowy wywołałby spadek ciśnienia czy obecny w nim zawór zwrotny? Pytam ponieważ zastanawiam się na dołożeniem samego zaworu zwrotnego tylko nie wiem czy to ma sens i ewentualnie w którym miejscu.

Każdy taki dodatkowy element instalacji zwiększa opory przepływu, nawet kolanko.

 

Dnia 21.08.2024 o 08:28, rafalll1984 napisał:

 

II_b.jpg

Tyle dodatkowych połączeń gwintowych również zwiększa awaryjność instalacji.

 

W mieszkaniach lokatorskich stosuje się montaż  zaworu zwrotnego, ale na cieplej wodzie, żeby wykluczyć nieprawidłowe wskazania tego wodomierza. 

 

1 godzinę temu, rafalll1984 napisał:

 Okej, pokombinuje jeszcze z zaworem kulkowym.

Nie musisz jako pierwszy montować zawór odcinający, możesz najpierw założyć na wodomierz np. przedłużkę, albo kolano nyplowe  i dopiero na nie nakręcić zawór kulowy.

Dnia 21.08.2024 o 08:28, rafalll1984 napisał:

Poprawnie zaplanowałem odcinek po filtrze?

Taki filtr siatkowy niewiele wnosi, lepiej zastosować korpus  obudowę filtra wody 5-10 cali i do środka filtr jednorazowy. 

Zamontować to np. w szafce zlewozmywaka w dostępnym miejscu.

 

Korpus-1cal-obudowa-filtr-wody-5-cali-FH

5-calowy-wklad-sznurkowy-filtr-do-wody-p

 

Filtr-Wody-10-FHPR-1-Korpus-Narurowy-2-x

10-calowy-wklad-sznurkowy-filtr-do-wody-

 

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano
8 godzin temu, animus napisał:

ale na cieplej wodzie, żeby wykluczyć nieprawidłowe wskazania tego wodomierza.

tutaj piszesz o poborze ciepła "systemowego" jak rozumiem...gdzie mamy czerwony wodomierz. Okej, to również istotna informacja w kontekście zaworu zwrotnego, dzięki

Napisano
11 godzin temu, animus napisał:

Taki filtr siatkowy niewiele wnosi, lepiej zastosować korpus  obudowę filtra wody 5-10 cali i do środka filtr jednorazowy. 

Zamontować to np. w szafce zlewozmywaka w dostępnym miejscu.

W sensie usunąć go? Ta wersja ma jeszcze jakiś magnes oprócz filtra siateczkowego. Chyba, że potraktować go jako filtr wstępny(tylko nie wiem jak z przepływami i żeby to nie dublowało się znowu). I teraz pytanie jak poprowadzić do tego filtra co przestawiłeś instalację? Ma ona też być "sztywna" mosiężna? i po filtrze przedstawionym przez Ciebie robię sobie rozgałęzienie na mieszkanie w pex-ie na przykład, tak?

Napisano
18 godzin temu, animus napisał:

Zamontować to np. w szafce zlewozmywaka w dostępnym miejscu.

Tak jak pisze animus - ale to filtr już niemal na końcu instalacji, skąd pobierasz wodę do konsumpcji...

Po co Ci tak przefiltrowana woda np. w WC, czy pod prysznicem?

 

 

18 godzin temu, animus napisał:

W mieszkaniach lokatorskich stosuje się montaż  zaworu zwrotnego, ale na cieplej wodzie, żeby wykluczyć nieprawidłowe wskazania tego wodomierza.

 

A co z nieprawidłowymi wskazaniami wodomierza zimnej wody?

 

Zimna woda inaczej przepływa przez wodomierz i inaczej się ją mierzy?

Czegoś nie wiem?

Napisano
7 godzin temu, rafalll1984 napisał:

W sensie usunąć go? Ta wersja ma jeszcze jakiś magnes oprócz filtra siateczkowego. Chyba, że potraktować go jako filtr wstępny(tylko nie wiem jak z przepływami i żeby to nie dublowało się znowu). 

Ja bym nie dawał, filtr siatkowy to jakbyś miał gdzieś pompę w obiegu np. jakiś kocioł gazowy kondensacyjny.

 

 

7 godzin temu, rafalll1984 napisał:

 I teraz pytanie jak poprowadzić do tego filtra co przestawiłeś instalację? Ma ona też być "sztywna" mosiężna? i po filtrze przedstawionym przez Ciebie robię sobie rozgałęzienie na mieszkanie w pex-ie na przykład, tak?

 

Z instalacji już w pex-ie możesz zamontować na ścianie tak, żeby trafił po ustawieniu szafek w kuchni  pod blatem w szafce zlewozmywakowej, albo jak już wystawisz zaworki ze ściany, przymontujesz go z boku do szafki i wężykami podłączysz z baterią zlewozmywakową.

26 minut temu, podczytywacz napisał:

Po co Ci tak przefiltrowana woda np. w WC, czy pod prysznicem?

Wszystko zależy od wody, jaką lokalnie podają, ja np. filtr 10" mam na początku ujęcia wody, pralka ma filtry, które zarastają, inne urządzenia też lepiej działają, nawet spłuczka prawidłowo się zamyka, ale  wodę mam nie za ciekawą, drobinki rdzy, zażelaziona mocno.    

Napisano
35 minut temu, podczytywacz napisał:

A co z nieprawidłowymi wskazaniami wodomierza zimnej wody?

 

Zimna woda inaczej przepływa przez wodomierz i inaczej się ją mierzy?

Czegoś nie wiem?

Tak, nie chcę  tu na siłę nikogo uświadamiać, w blokach jest coś takiego jak cyrkulacja ciepłej wody użytkowej, dlatego zawór zwrotny wystarcza na wodzie cieplej w instalacjach do mieszkań lokatorskich.   

Napisano
2 godziny temu, animus napisał:

nie chcę  tu na siłę nikogo uświadamiać,

No to nie uświadamiaj na siłę, tylko - proszę - w kilku żołnierskich słowach wyjaśnij... bo nie widzę związku z cyrkulacją, której obieg w bloku jest przed wodomierzami, tak i na obiegu zimnej wody użytkowej...

Fakt, że i każda cyrkulacja ma swoją "bezwładność" i za pierwsze litry niedogrzanej wody po otwarciu kranu cwu płaci się jak za gorącą, ale - sorry - związku nie widzy, dlatego proszę o uświadamienie...

Takie informacje mogą zaciekawić i innych...

W naszej spółdzielni w obiegu cyrkulacji jest tylko jeden zawór zwrotny w wymiennikowni za pompami  cyrkulacjyjnymi...

Napisano
22 minuty temu, podczytywacz napisał:

W naszej spółdzielni w obiegu cyrkulacji jest tylko jeden zawór zwrotny w wymiennikowni za pompami  cyrkulacjyjnymi...

okej, rozumiem, że w obecnej części instalacji którą mam będzie to zbędne

Napisano
42 minuty temu, rafalll1984 napisał:

okej, rozumiem, że w obecnej części instalacji którą mam będzie to zbędne

Może poczekaj na wyjaśnienie animusa, bo nie jest wykluczone, że ja nie mam racji i zawór jest potrzebny, a nawet konieczny...

Napisano
14 godzin temu, podczytywacz napisał:

.. bo nie widzę związku z cyrkulacją, której obieg w bloku jest przed wodomierzami, tak i na obiegu zimnej wody użytkowej...

Na zimnej nie ma cyrkulacji, w szybie znajdują się trzy piony + kanalizacja, czasami gaz :icon_eek: i coś tam jeszcze, ten najcieńszy pion to cyrkulacja CWU.  

Napisano
1 godzinę temu, animus napisał:

Na zimnej nie ma cyrkulacji, w szybie znajdują się trzy piony + kanalizacja, czasami gaz :icon_eek: i coś tam jeszcze, ten najcieńszy pion to cyrkulacja CWU.  

To widzę i wiem...

Czytaj cały post...

Ale jaki związek ma zawór zwrotny w lokalu z cyrkulacją w bloku?:scratching:

 

Napisano

jeszcze takie pytanie: chciałbym do uszczelnienia poszczególnych elementów użyć taśmy teflonowej, są jakieś przeciwskazania? np. że tylko takie elementy należy uszczelniać pakułami? Chyba, można dowolnie zastosować co komu wygodniej?

Napisano

Od wielu lat używałem do uszczelniania gwintów nici teflonowej

IMG_20240827_082954.jpg.a8130ba6afaf28efa26a8e0dc0ff95ba.jpg

Do połączeń na wodzie i zimnej i ciepłej w instalacjach domowych...

Uważam, że jest to materiał o wiele wygodniejszy od delikatnej taśmy, która potrafi się składać, sklejać, plątać...

Taką nić nawijasz wprost z pojemniczka, odcinasz jednym ruchem, końcówkę dociskasz palcami i już można skręcić kształtki...

Ilość nawiniętej nici zależy od wielkości gwintu, czytelną instrukcję znajdziesz wprost na opakowaniu...

Aktualnie do wszystkich napraw używam nici w takim opakowaniu IMG_20240827_082854.thumb.jpg.40e54622dde501295d3a61915cd9b06f.jpg

 

Trochę lepiej leży w dłoni przy użyciu...

Napisano
Od wielu lat używałem do uszczelniania gwintów nici teflonowej
IMG_20240827_082954.jpg.a8130ba6afaf28efa26a8e0dc0ff95ba.jpg
Do połączeń na wodzie i zimnej i ciepłej w instalacjach domowych...
Uważam, że jest to materiał o wiele wygodniejszy od delikatnej taśmy, która potrafi się składać, sklejać, plątać...
Taką nić nawijasz wprost z pojemniczka, odcinasz jednym ruchem, końcówkę dociskasz palcami i już można skręcić kształtki...
Ilość nawiniętej nici zależy od wielkości gwintu, czytelną instrukcję znajdziesz wprost na opakowaniu...
Aktualnie do wszystkich napraw używam nici w takim opakowaniu IMG_20240827_082854.thumb.jpg.40e54622dde501295d3a61915cd9b06f.jpg
 
Trochę lepiej leży w dłoni przy użyciu...
Z ciekawości spróbuję, bo pakuły mnie trochę męczą.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Napisano
Dnia 27.08.2024 o 08:11, rafalll1984 napisał:

jeszcze takie pytanie: chciałbym do uszczelnienia poszczególnych elementów użyć taśmy teflonowej, są jakieś przeciwskazania? np. że tylko takie elementy należy uszczelniać pakułami? Chyba, można dowolnie zastosować co komu wygodniej?

Taśma teflonowa to była moda na chwilę i okazała się niepraktyczna, pakułów nic nie zastąpi.  

Napisano (edytowany)
Dnia 27.08.2024 o 08:11, rafalll1984 napisał:

jeszcze takie pytanie: 

Pamiętaj ostukać  gwinty brzeszczotem przed nawijaniem pakułów. 

Inaczej pakuły się ślizgają.

Gość skrobie, też coś to pomaga.

 

8 minut temu, rafalll1984 napisał:

 Ogólnie tą polecasz

Tak.

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano
17 godzin temu, animus napisał:

Taśma teflonowa to była moda na chwilę i okazała się niepraktyczna, pakułów nic nie zastąpi.  

 

U nas ładniej się mawia, konopi nic nie zastąpi!

Ale uwaga słuszna. 

Napisano
1 godzinę temu, retrofood napisał:

 

U nas ładniej się mawia, konopi nic nie zastąpi!

Ale uwaga słuszna. 

Dla mnie konopie to inna bajka.:flying:

Jednak chodzi o pakuły, jak są zrobione z konopi, to są ciemne sztywniejsze na większe gwinty idealne, z lnu są delikatniejsze jaśniejsze w barwie na 1/2 czy 3/8 jak znalazł.

  • 4 tygodnie temu...
Napisano

@animus @retrofood Obecnie to wygląda tak. Mogę prosić o napisanie jak od tego momentu rozwijać instalację? Jeżeli dobrze zrozumiałem wcześniej to od tego momentu przechodzę na pex-a i już prowadzę instalację do poszczególnych pomieszczeń, zgadza się? I na przykład przed zlewozmywakiem instaluje jeszcze ten wspomniany filtr 5" czy 10" calowy.

20240902_195349_2.thumb.jpg.b789a2f00f6180d4d93b57064493fc74.jpg

Napisano
4 godziny temu, rafalll1984 napisał:

@animus  Jeżeli dobrze zrozumiałem wcześniej to od tego momentu przechodzę na pex-a i już prowadzę instalację do poszczególnych pomieszczeń, zgadza się? I na przykład przed zlewozmywakiem instaluje jeszcze ten wspomniany filtr 5" czy 10" calowy.

Tak.

4 godziny temu, rafalll1984 napisał:

@animus  Obecnie to wygląda tak.

Jest spoko.

Napisano

W tym miejscu, za zaworem skośnym, warto dać zawór odcinający i śrubunek. Dopiero za nimi cokolwiek innego - przejście na PEX, rozgałęzienie na poszczegółne pomieszczenia itd.

Dzięki temu będzie można bez probllemu oczyszczać zawór skośny bez spuszczania wody z reszty instalacji. Oraz rozebrać lub wymienić jakiś element z tej dotychczas zmontowanej grupy bez rozbierania czegokolwiek innego. 

Napisano

Widziałem, że  jest w tym miejscu. Chodzi mi jednak o dodanie drugiego. To niewielki koszt, a bez drugiego śrubunku trudno będie cokolwiek zdemontowa lub dokręci w tej dotychczas zrobionej części. Po dodaniu śrubunku całą tę grupę można wymontować. 

Natomiast dodanie zaworu odcinającego za filtrem skośnym ułatwi jego oczyszczanie. To zaś trzeba robi co pewien czas. 

 

Napisano

@Redakcja okej, rozumiem, musiałem się upewnić czy ten pierwszy śrubunek został zauważony. Jak rozumiem w takiej kolejności to zrobić, od tego mojego miejsca pierwszy śrubunek a później zawór odcinający, zgadza się?

Napisano
1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Chodzi mi o to żeby można było w razie potrzeby zdemontować całą tę grupę, nie ruszając przy tym niczego w tym co będzie dalej (rozgałęzienie, przejście na inny rodzaj rur itd.).

@Redakcja rozumiem ale chyba tak kolejność wydaje mi się błędna. W opisanej kolejności wyżej, gdy będę chciał wymienić lub rozebrać istniejącą grupę to wyciągnę ją razem z zaworem odcinającymi i zrobię to ale w tedy cała woda z instalacji pex spłynie mi, więc wydaje się, że poprawna kolejność to:

 - filtr skośny (ten już jest);

- śrubunek. 

- zawór odcinający;

 

W tej sytuacji jestem wstanie wyciągnąć całą grupę miedzy zaworami. Z instalacji pex nic nie spłynie bo zawór będzie trzymał.

Napisano (edytowany)
Dnia 27.09.2024 o 11:30, rafalll1984 napisał:

@Redakcja rozumiem ale chyba tak kolejność wydaje mi się błędna.

 

Za wodomierzem powinien być najpierw w kolejności, filtr siatkowy wkręcony w śrubunek wodomierza, następnie ten ukryty za uchwytem zawór zwrotny, potem  dopiero śrubunek i zawór odcinający.

 

Wtedy będzie można, zakręcając zawór odcinający pod wodomierzem,  czyścić filtr, zawór zwrotny  w tym czasie powinien   utrzymać wodę w instalacji wewnętrznej, jak nie utrzyma, to można wtedy zakręcać zawór odcinający  za ostatnim śrubunkiem w instalacji wewnętrznej.

 

Wtedy też można będzie  całą tę grupę wymontować, zakręcając zawór odcinający pod wodomierzem i za ostatnim śrubunkiem.

 

Po wymontowaniu całej tej grupy można też ostatecznie wymienić zawór odcinający.  

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano
11 godzin temu, animus napisał:

filtr siatkowy wkręcony w śrubunek wodomierza

jeżeli masz na myśli filtr skośny to z tego co wiem i rozumiem to nie da się go tak zainstalować jak opisałeś

 

11 godzin temu, animus napisał:

zawór zwrotny

nie mam zaworu zwrotnego

 

11 godzin temu, animus napisał:

Wtedy też można będzie  całą tę grupę wymontować, zakręcając zawór odcinający pod wodomierzem i za ostatnim śrubunkiem.

jeżeli dobrze zrozumiałem Twoją kolejność i w której masz 2 śrubunki, pierwszy za wodomierzem to nie wykręcisz całej grupy, chyba, że zerwiesz plombę...chyba, że czegoś nie rozumiem

Napisano
46 minut temu, rafalll1984 napisał:

jeżeli masz na myśli filtr skośny to z tego co wiem i rozumiem to nie da się go tak zainstalować jak opisałeś

Może wejdzie lekko pod kątem, dwa kolana nyplowe i w środku filtr lekko wychylony w stronę rewizji.

 

47 minut temu, rafalll1984 napisał:

nie mam zaworu zwrotnego

No to się nabrałem, wsadziłeś tam przedłużkę. :scratching:

49 minut temu, rafalll1984 napisał:

jeżeli dobrze zrozumiałem Twoją kolejność i w której masz 2 śrubunki, pierwszy za wodomierzem to nie wykręcisz całej grupy, chyba, że zerwiesz plombę...chyba, że czegoś nie rozumiem

Plombuje się wodomierz  tylko od strony zasilającej ze względu na potrzebę wymiany zaworu odcinającego, kiedyś owszem była plomba z drutu i przechodziła przez oba śrubunki. 

maxresdefault.jpg

\

 

 

IMG_0534.jpg.7827f42abcce08f1c23b2cbf27b

Napisano

O ile dobrze zrozumiałem opis to chyba rury PEX nie będą ułożone wyżej niż wodomierz? Jeżeli jednak te ruby będą wyżej to albo trzeba zapewni ich spadek w kierunku kranów (wtedy można nimi spuścić wodę), albo faktycznie zmienić kolejnoś i zawór odcinający założyć jako ostatni (za śrubunkiem). 

Napisano
Dnia 30.09.2024 o 00:28, animus napisał:

No to się nabrałem, wsadziłeś tam przedłużkę

@animus tak przedłużka żeby fajnie to złapać. Ale nad tym zaworem zwrotnym ciągle myślę. @Redakcja może redakcja się wypowie jeszcze czy uważa u mnie za stosowne użycie zaworu zwrotnego. 

 

Dnia 30.09.2024 o 00:28, animus napisał:

Plombuje się wodomierz  tylko od strony zasilającej ze względu na potrzebę wymiany zaworu odcinającego, kiedyś owszem była plomba z drutu i przechodziła przez oba śrubunki. 

rozumiem, no u mnie jeszcze na wylocie dają drut z plomby

Dnia 30.09.2024 o 01:49, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

O ile dobrze zrozumiałem opis to chyba rury PEX nie będą ułożone wyżej niż wodomierz? Jeżeli jednak te ruby będą wyżej to albo trzeba zapewni ich spadek w kierunku kranów (wtedy można nimi spuścić wodę), albo faktycznie zmienić kolejnoś i zawór odcinający założyć jako ostatni (za śrubunkiem). 

@Redakcja prawdopodobnie będą, chociażby nad ościeżnicą ale i tak wolę dać zawór odcinający niż bawić sie w spadki i spuszczanie wody z kranów w razie czego. Ale dziękuje za porcję informacji. 

  • 1 miesiąc temu...
Napisano (edytowany)

witam ponownie,

 

po przeczytaniu paru artykułów oraz obejrzeniu filmów na YT, zdecydowałem się, że zrobię instalacje wodnej na rozdzielaczach 2x rozdzielcze do zimnej wody(7 punktów) do ciepłej 3 punkty i tutaj następujące opcję:
- rozdzielacz
- 3 punkty na podwójnych kolankach(cyrkulacja) 
- rozdzielacz na 2 punkty a przez prysznic podwójne kolanko cyrkulacyjne(prysznic jest pierwszym punktem)

 

Ale bardziej zastanawia mnie fakt przekrojów/przepływów...od pionu mam wyjście na 1/2 do pierwszego zaworu i tak też poprowadziłem instalację dalej. I nie wiem czy gdzieś dalej w instalacji ma sens używania przekrojów np.: 3/4 lub pex 20, skoro tutaj mamy wąskie gardło. Mam 2 typy rozdzielaczy np.: 3/4 belka i zawory 3/4 drugi belka 3/4 i zawory 1/2. Zastanawiałem się żeby użyć dwa łączone lewy 3/4x1/2 na np.: miskę wc a prawy 3/4x3/4 na np.: prysznic, wannę lub zlewozmywak. Jeszcze inna rzecz mnie nurtuje, będę miał zasobnik pojemnościowy i tutaj zastanawiam się czy może na ciepłą wodę i cyrkulację dać np.: pex 20mm, czy to ma sens skoro wcześniej mamy pex 16 lub gwint 1/2, bo jeżeli dobrze rozumiem to zimna wodą wypycha ciepłą wodę z boilera. Zastanawiam się czy może dać też baterie termostatyczne, ale to jest nowy wątek, choć temp wody będę miał raczej stałą 45/40stopni to po przeczytaniu wstępu, gdzie piszą, że mogą usprawnić utrzymanie temp. w przypadku skoków ciśnienia/przepływu więc tam z tyłu głowy trochę też o tym myślę. Ale tak jak pisałem to jest nowy wątek. Z drugiej strony też tak patrzę, że wszystkie gwinty do baterii wannowej, prysznica są na g1/2. Na pewno lepiej byłoby jakbym instalację do rozdzielacza/czy miał poprowadzoną na np.: 3/4, w tedy chyba puszczenie wszystko na pex 16mm nie stanowiłoby problemu.
 
Jeszcze mam pytanie w jakiej kolejności podpinać punkty pod rozdzielacz zimnej wody? Wstępnie założyłem, że bliżej od źródła będą elementy z dużym/wrażliwym poborem i tak np.: zasobnik, prysznic, zlewozmywak, wanna(tutaj mogę poczekać odkręcam i czekam), z "drugiej strony" będzie miska wc(tym bardziej mogę czekać), zmywarka itd. Proszę o opinię wszystkich, a na pewno: @Redakcja@animus

Edytowano przez rafalll1984
estetyka (zobacz historię edycji)
Napisano
1 godzinę temu, rafalll1984 napisał:

witam ponownie,

Wprawdzie nie wywołałeś mnie do tablicy, ale coś napiszę...

 

Jestem emerytowanym, nie działającym już "remontowcem", który przez ponad trzydzieści lat robił różne rzeczy w różnych lokalach, mieszkaniach, domkach, począwszy od murarki, hydrauliki, elektryki na gładzi i malowaniu skończywszy... z papierami i certyfikatami po różnych szkoleniach... A i umeblowane na miarę również się trafiało (w tej dziedzinie syn przejął pałeczkę i nadal mebluje).

 

Zmierzam do tego, że moim zdaniem cały Twój wątek sugeruje, że urządzasz statek kosmiczny, który ma zaraz oblecieć układ słoneczny i lecieć dalej w kosmos...

 

A TO JEST NAJZWYKLEJSZA LOKALÓWKA w najzwyklejszym - chociaż TWOIM - mieszkaniu :blowup:

 

Kombinujesz jak Kopcia koń pod górę, a sprawa jest BANALNIE prosta!!!

 

Od pionu masz 1/2" i bez kombinowania tak prowadź dalej pozostałe kawałki instalacji!

Nie wydawaj kasy na rozdzielacze, rozdziel wodę zwykłymi trójnikami w miejscu zamontowania kolejnych odbiorników wody...

Poprowadź rurki i zimnej, i ciepłej wody (te w otulinie) najkrótszymi trasami, zamuruj i używaj z całą rodziną w zdrowiu i szczęściu!

Napisano

dzięki za opinie @podczytywacz, dawka wiedzy tym bardziej kogoś z doświadczeniem, zawsze mile widziana. Nie mniej jednak jak coś wydaje mi się zdecydowanie lepszym rozwiązaniem to idę w to, koszt w tym wypadku jest drugorzędny. Takie moje działania(z zewnątrz może wydawać się na wyrost) ma też drugie dno, chcę to z robić w ten sposób żeby nauczyć się tego na przyszłość, ponieważ liczę na to, że ta wiedza przyda mi się w przyszłości...jeżeli wszystko pójdzie pomyślnie. 

Okej dalsza część w 1/2", natomiast w większości materiałach spotkałem się, że dają otuline również dla zimnej wody hmmm.

 

 

@podczytywacz więc liczę na podzielenie się wiedzy z rozdzielaczy :)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Każda inwestycja budowlana czy instalacyjna, niezależnie od jej skali, powinna być prowadzona w sposób zgodny z prawem, zasadami sztuki budowlanej i dobrymi praktykami branżowymi. Jednym z absolutnie kluczowych elementów takiej realizacji jest rzetelna dokumentacja z prowadzonych prac.   W Raccoon 24 Home od początku naszej działalności przykładamy do tego ogromną wagę. Bo dla nas liczy się nie tylko to, co widoczne na zewnątrz, ale też pełna transparentność i pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem, normami i oczekiwaniami inwestora.   Co powinna zawierać dokumentacja robót instalacyjnych?   Podczas prowadzenia prac instalacyjnych — czy to przy ogrzewaniu, klimatyzacji, wentylacji czy instalacjach wodnych — dokumentacja powinna obejmować: Dziennik budowy lub robót — w przypadku instalacji realizowanych w ramach zgłoszenia lub pozwolenia na budowę. Protokóły z wykonanych prób szczelności — instalacji wodnych, gazowych, wentylacyjnych. Protokoły odbioru częściowego i końcowego — dla każdej wykonanej instalacji. Protokół uruchomienia instalacji — potwierdzający poprawną pracę systemów. Protokół pomiarów i testów eksploatacyjnych — np. wydajności wentylacji, ciśnienia w instalacji C.O., parametrów pracy klimatyzacji. Dokumentację powykonawczą — czyli aktualny rysunek/schemat instalacji z naniesionymi zmianami wykonawczymi.   Kartę gwarancyjną i instrukcję użytkowania urządzeń oraz instalacji. Brak tych dokumentów to nie tylko problem w przypadku awarii czy reklamacji, ale też ryzyko przy odbiorach technicznych i problematyczne rozliczenia z inwestorem czy deweloperem.     👉 Pobierz wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych (PDF)   Dlaczego dokumentacja jest tak ważna dla Ciebie jako inwestora?   Masz pełen wgląd w zakres wykonanych prac i potwierdzenie, że wszystko odbyło się zgodnie ze sztuką.   Łatwiejsze serwisowanie i eksploatacja — protokoły i dokumentacja powykonawcza pomagają w późniejszych modernizacjach i naprawach. Bezpieczeństwo prawne i techniczne — w przypadku kontroli, odbiorów czy ewentualnych sporów. Możliwość dochodzenia gwarancji — na podstawie podpisanych protokołów i kart gwarancyjnych.   W Raccoon 24 Home masz to w standardzie W naszej firmie każda instalacja objęta jest kompletną dokumentacją powykonawczą i protokolarną. Niczego nie robimy na słowo. Po zakończeniu robót klient otrzymuje komplet dokumentów, w tym:   protokół odbioru końcowego protokół prób szczelności protokół uruchomienia instalacji dokumentację powykonawczą   Dzięki temu masz pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem i przepisami.   Do pobrania — wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych Aby ułatwić inwestorom i wykonawcom właściwe prowadzenie dokumentacji, przygotowaliśmy dla Ciebie gotowy, uniwersalny blankiet protokołu odbioru robót instalacyjnych.       Możesz go wykorzystać przy każdej inwestycji — niezależnie, czy zlecasz nam instalację, czy współpracujesz z inną ekipą. To bezpłatne narzędzie, które pomoże Ci uporządkować dokumentację i zabezpieczyć swoje interesy.   Pamiętaj: instalacja to nie tylko urządzenia i rury w ścianie. To również dokumenty, które chronią Twój budżet i bezpieczeństwo budynku na lata.   W Raccoon 24 Home nie musisz o to prosić — u nas kompletna dokumentacja to standard, a nie dodatkowa opcja.         Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl                       e0bdea_5761a534884c4d0988db213df10adb7f.pdf.pdf
    • Dziś niemal każdy inwestor prywatny i biznesowy, planując budowę domu, halę czy modernizację budynku, zadaje sobie jedno pytanie: kiedy zacznie się zwrot z inwestycji w instalacje? Koszty energii rosną, a systemy ogrzewania, chłodzenia, wentylacji i zasilania to nie tylko kwestia komfortu, ale też realnego wpływu na domowy i firmowy budżet. Problem w tym, że większość firm wykonawczych, kiedy słyszy od klienta hasło „zwrot z inwestycji”, zaczyna dopytywać, kalkulować, wyceniać wersję „podstawową” i „wzmocnioną”, a często finalnie proponuje rozwiązania na styk — takie, które formalnie spełnią wymogi projektu, ale realnie nie zapewnią maksymalnych oszczędności i bezawaryjności przez długie lata.   W Raccoon 24 Home nie pytamy, czy chcesz mieć instalację zoptymalizowaną pod szybki zwrot inwestycji. My od razu robimy instalacje w wersji wzmocnionej. Zawsze. Bez wyjątków. Co to znaczy wzmocniona instalacja?   W praktyce oznacza to, że każdą instalację, jaką wykonujemy — czy to ogrzewanie podłogowe, centralę wentylacyjną, instalację wodną czy systemy zasilania odnawialnego — projektujemy i montujemy w taki sposób, by:   zwiększyć jej trwałość wydłużyć bezawaryjny okres działania zminimalizować straty energii przyspieszyć zwrot inwestycji dzięki oszczędnościom na eksploatacji     Jak to robimy? Na przykład:   W ogrzewaniu płaszczyznowym stosujemy więcej rur niż minimum technologiczne. Dzięki temu system szybciej nagrzewa pomieszczenia, pracuje przy niższych temperaturach zasilania, co zmniejsza zużycie energii i przedłuża żywotność źródła ciepła. Montujemy przewymiarowane emitery ciepła, czyli większe grzejniki lub pętle podłogówki, niż wynika to z obliczeń na styk. Efekt? Lepsza wydajność przy niższym koszcie eksploatacji. System grzeje krócej, rzadziej się załącza, a Ty oszczędzasz na rachunkach.     W instalacjach wodnych i kanalizacyjnych stosujemy większe średnice rur tam, gdzie to ma sens dla bezpieczeństwa i komfortu użytkowania. W wentylacji zawsze przewymiarowujemy kanały i stosujemy lepsze izolacje, co zmniejsza opory przepływu, poprawia wydajność i ogranicza koszty pracy rekuperatora. Po co to wszystko? Żeby Twoje rachunki równały się zero.   W Raccoon 24 Home nie traktujemy instalacji jako zbędnego kosztu, tylko jako realny składnik Twojego domowego lub firmowego bilansu energetycznego. Dzięki odpowiednio zaprojektowanym i wykonanym instalacjom możesz osiągnąć bilans niemal zerowy albo znacząco ograniczyć zapotrzebowanie na energię z sieci. Wielu wykonawców ogranicza się do minimum wymaganego w projekcie lub normach. My wiemy, że warto pójść dalej. Bo im bardziej wydajna i trwała instalacja, tym mniejsze jej koszty eksploatacji i większe oszczędności dla Ciebie.   Zwrot z inwestycji — jak go przyspieszyć?   Kluczem jest odpowiedni mix energetyczny, który nie tylko zapewni Ci niezależność, ale też pozwoli zredukować rachunki praktycznie do zera.   W naszej ofercie możesz połączyć:   pompę ciepła — jako główne źródło ciepła i chłodzenia fotowoltaikę — która zasili pompę ciepła, dom i magazyn energii przydomową elektrownię wiatrową — jako uzupełnienie bilansu w okresach niskiego nasłonecznienia   Taki zestaw pozwala na uzyskanie maksymalnego efektu energetycznego i finansowego. A dzięki temu, że instalacje wykonujemy w wersji przewymiarowanej i wzmocnionej, działają one stabilnie, bez awarii i z wyższą wydajnością przez wiele lat.       Dlaczego inne firmy tego nie robią? Bo liczą na krótkoterminowy zysk i klienta, który nie zadaje pytań. Większość wykonawców chce wykonać usługę możliwie najniższym kosztem własnym, z minimalną ilością materiału, by zwiększyć swoją marżę. My w Raccoon 24 Home patrzymy inaczej. Dla nas liczy się długofalowa relacja i rekomendacje zadowolonych klientów, a to można osiągnąć tylko dzięki jakości i uczciwemu podejściu.     Podsumowanie Jeśli chcesz mieć instalacje, które: działają stabilnie i bezawaryjnie są przewymiarowane, a nie robione „na styk” realnie przyspieszają zwrot z inwestycji pozwalają ograniczyć rachunki do zera to zapraszamy do Raccoon 24 Home.   U nas nie pytamy, czy chcesz mieć wzmocnioną instalację — bo każdą robimy w wersji premium już w standardzie. Tak pracują wykonawcy, którzy naprawdę rozumieją inwestycję w energię i komfort.   Chcesz sprawdzić, jak może wyglądać Twój domowy bilans energetyczny? Skontaktuj się z nami i poznaj propozycję systemu szytego pod Twoje potrzeby.   Usługi Raccoon 24 Home   Instalacje C.O. Instalacje centralnego ogrzewania (C.O.)   Ogrzewanie Ogrzewanie grzejnikowe Ogrzewanie podłogowe   Pompy ciepła Pompy ciepła dla Twojego domu   Kotły gazowe Kotły gazowe kondensacyjne   Klimatyzacja Klimatyzatory Split Klimatyzatory Multi-Split Systemy klimatyzacji VRF Klimakonwektory Przeglądy okresowe klimatyzacji Serwis klimatyzacji   Wentylacja Rekuperacja Wentylacja mechaniczna Kanały wentylacyjne — rodzaje Serwis wentylacji Wentylatory wyciągowe Systemy odciągowe dla hal i garaży   Sterowanie Sterowanie ciepłem   Cennik usług Cennik usług instalacyjnych   O firmie O nas   Kontakt Formularz i dane kontaktowe     Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl
    • W świecie usług budowlanych i instalacyjnych od lat funkcjonują dwa zupełnie różne podejścia do kwestii wycen i rozliczeń z klientami. Z jednej strony mamy wykonawców, którzy nie boją się jasno przedstawiać swoich stawek, otwarcie informują o kosztach poszczególnych usług i uczciwie tłumaczą, z czego wynikają konkretne ceny. Z drugiej — wciąż istnieją firmy, które wyceniają „na oko” przez telefon, a na końcowym etapie realizacji zaskakują klienta dodatkowymi pozycjami na fakturze lub tłumaczą nieuzgodnione wcześniej koszty jako „nieprzewidziane prace dodatkowe”. Ten podział doskonale zna każdy inwestor, deweloper, zarządca nieruchomości czy zwykły klient prywatny, który choć raz zlecał wykonanie instalacji wodnej, elektrycznej, wentylacyjnej czy gazowej. Dlatego w Raccoon 24 Home od samego początku postawiliśmy na pełną przejrzystość i uczciwe zasady współpracy z klientem.     Dlaczego przejrzystość cenowa w usługach instalacyjnych jest tak ważna?   W odróżnieniu od wielu branż, w których ceny można łatwo sprawdzić w cennikach online czy porównać na popularnych porównywarkach, w usługach instalacyjnych sytuacja jest dużo bardziej skomplikowana. Każda inwestycja ma swoją specyfikę, zakres prac często ustala się indywidualnie, a ceny mogą się różnić w zależności od rodzaju budynku, zastosowanych materiałów, stopnia skomplikowania instalacji czy lokalizacji inwestycji. To sprawia, że niektórzy wykonawcy wykorzystują tę niepewność na swoją korzyść. Podają orientacyjne stawki bez szczegółów, nie pokazują klientowi dokładnego kosztorysu, a podczas realizacji pojawiają się „niespodzianki”, które trudno później zweryfikować. Dlatego uważamy, że uczciwy wykonawca nie ma powodu, by ukrywać swoje ceny. Przeciwnie — powinien udostępniać je w przejrzysty i dostępny sposób, aby klient od samego początku wiedział, ile zapłaci za usługę i z czego wynika dana kwota.   Jak to wygląda w praktyce? Transparentny kalkulator usług instalacyjnych   Właśnie z myślą o klientach stworzyliśmy na stronie Raccoon 24 Home kalkulator usług instalacyjnych. To proste i wygodne narzędzie, które pozwala w kilka chwil sprawdzić orientacyjny koszt wykonania wybranej instalacji lub prac modernizacyjnych. Dzięki temu klient ma możliwość porównania cen różnych usług jeszcze przed kontaktem z naszym doradcą technicznym i może zaplanować swój budżet inwestycyjny bez obaw o późniejsze „niespodzianki”. W kalkulatorze jasno przedstawiamy, jakie elementy składają się na cenę usługi — od kosztów materiałów, przez robociznę, aż po ewentualne dodatkowe prace towarzyszące. Dzięki temu klient wie, za co płaci i może świadomie podjąć decyzję o wyborze konkretnej usługi czy zakresu prac.   Czym różni się uczciwy wykonawca od nieuczciwego?   Różnic jest wiele, ale najważniejsze to: Jasne i przejrzyste wyceny jeszcze przed rozpoczęciem prac. Brak ukrytych kosztów, które pojawiają się na końcowej fakturze. Szczegółowe kosztorysy przedstawiane klientowi do akceptacji. Przejrzyste warunki współpracy, które określają, co wchodzi w zakres usługi, a co wymaga dodatkowych ustaleń.   Stała komunikacja z klientem na każdym etapie realizacji inwestycji.   W Raccoon 24 Home klaklulator właśnie według takich zasad prowadzimy każdą realizację. Naszym celem jest nie tylko wykonanie instalacji na najwyższym poziomie technicznym, ale również zbudowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa u klienta.   Wiemy, że inwestorzy i klienci prywatni mają dość niejasnych wycen, niedomówień i kosztów, które nagle pojawiają się w trakcie realizacji zlecenia. Dlatego pokazujemy pełen kosztorys jeszcze przed podpisaniem umowy, informujemy o wszystkich możliwych dodatkowych opcjach i pozwalamy klientowi samodzielnie sprawdzić ceny w naszym kalkulatorze. Dlaczego inne firmy wciąż boją się udostępniać swoje ceny?   Bo często ich polityka cenowa opiera się na „polowaniu” na nieświadomego klienta. Bez przejrzystego cennika można manipulować wyceną w zależności od sytuacji, nastroju klienta, lokalizacji czy konkurencji w danym rejonie.   My w Raccoon 24 Home uważamy, że takie praktyki powinny zniknąć z rynku. Klient ma prawo wiedzieć, ile zapłaci, a wykonawca, który jest pewny jakości swoich usług i uczciwie kalkuluje koszty, nie ma żadnego powodu, by ukrywać stawki.     Podsumowanie   Jeśli szukasz wykonawcy instalacji budowlanych, który: gra w otwarte karty nie boi się pokazać cen swoich usług oferuje transparentny kosztorys pozwala Ci sprawdzić wycenę jeszcze przed pierwszym kontaktem   to zapraszamy do Raccoon 24 Home. Na naszej stronie znajdziesz transparentny kalkulator usług instalacyjnych, dzięki któremu możesz od razu oszacować koszt planowanych prac i sprawdzić, jak wygląda uczciwa wycena w tej branży.   Nie warto ryzykować współpracy z firmami, które unikają konkretów i nie potrafią jasno określić ceny. Wybieraj wykonawców, którzy szanują Twój czas, pieniądze i nerwy.  
    • Nie zastanawiałbym się nad tym ale już zdążyłem przygotować pole pod ten garaż z kostki brukowej i teraz musiałbym to wszystko robić na nowo.    Jakie byłyby koszty starania się o pozwolenie?
    • Tak Rury wodnej podłogówki prowadzi się w warstwie wylewki. Rury pozostałych instalacji (woda, kanalizacja), także kanały wentylacji mechanicznej układa się w warstwie styropianu. Grubość warstw styropianu można dobrać do średnicy rur - to a propos optymalnej grubości styropianu. To rozstrzygnie instalator. Dylatacje wykonują fachowcy od wylewki, powinny być też zaplanowane w projekcie ogrzewania. Zwykle i tak wykonuje się je w otworach drzwiowych.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...