Skocz do zawartości

Cokół - zabezpieczenie przy płycie fundamentowej


Recommended Posts

Dzień dobry, 

 

Proszę o pomoc. Buduję dom, niestety pierwszy, i muszę się na biegu doktoryzować ze wszystkiego :( 
 

Po zrobieniu ocieplenia, elewacji i co za tym idzie cokołu, zorientowałem się, że chyba jest coś nie tak. Trochę późno. 
Przy ociepleniu, wykonawca nie zastosował listwy startowej, ale tłumaczył to, że to bez sensu i nie trzeba bo mostki termiczne, się wygina itd. Ocieplenie zrobił w taki sposób, że na warstwę XPS'a okalającego płytę po prostu położył styropian od ocieplenia, odrobinę wcięty względem ściany z tynkiem. Ta wcięta część została pokryta tynkiem mozajkowym, ale od spodu ocieplenia jest tylko styropian, niczym to nie jest zabezpieczone. Poszukałem troszkę w internetach i chyba najlepiej jak mam to zrobione oddaje poniższy rysunek, gdzie cokół nie jest z polistyrenu ekstrudowanego, tylko zwykłego. Ściana domu powyżej płyty nie jest zabezpieczona przed wilgocią. Poziom gruntu mam nieco poniżej płyty.

1. Czy to duży błąd?
2. Jak mogę go jeszcze naprawić ( nie mam jeszcze zrobionej opaski).

3. Czy takie zabezpieczenie powinno być zrobione przez wykonawcę ścian, czy wykonawcę ocieplenia i elewacji?

 

Z góry dziękuję za pomoc. 

 

 

 



image.png.7b10a710e227ac2f2b277a5447632c0e.png
 

Link do komentarza
1 godzinę temu, Niemrawy z Warszawy napisał:

Proszę o pomoc. Buduję dom, niestety pierwszy, i muszę się na biegu doktoryzować ze wszystkiego :( 

Jak pisze joks to nie błąd w sztuce budowlanej. Ale wg mnie ważne jest gdzie się budujesz. Czy na wsi, przy lesie lub polach uprawnych czy w mieście. 
Ja mam dom przy polach i zwierzątka wycięły mi kanały w styropianie aż po dach.
Więc u córy która wybudowała się 20 m ode mnie dałem listwy startowe na solidnej poduszce betonowej. Jest spokój i mam nadzieję że tak zostanie.

Aha, dałem też siatkę między krokwiami pod dachem tzn że gdyby nawet weszły styropianem pod sam dach to nie wejdą pod połacie dachowe w ocieplenie sufitu nad poddaszem użytkowym.

Link do komentarza
19 godzin temu, Niemrawy z Warszawy napisał:

Dzień dobry, 

 

Proszę o pomoc. Buduję dom, niestety pierwszy, i muszę się na biegu doktoryzować ze wszystkiego :( 
 

Po zrobieniu ocieplenia, elewacji i co za tym idzie cokołu, zorientowałem się, że chyba jest coś nie tak. Trochę późno. 
Przy ociepleniu, wykonawca nie zastosował listwy startowej, ale tłumaczył to, że to bez sensu i nie trzeba bo mostki termiczne, się wygina itd. Ocieplenie zrobił w taki sposób, że na warstwę XPS'a okalającego płytę po prostu położył styropian od ocieplenia, odrobinę wcięty względem ściany z tynkiem. Ta wcięta część została pokryta tynkiem mozajkowym, ale od spodu ocieplenia jest tylko styropian, niczym to nie jest zabezpieczone. Poszukałem troszkę w internetach i chyba najlepiej jak mam to zrobione oddaje poniższy rysunek, gdzie cokół nie jest z polistyrenu ekstrudowanego, tylko zwykłego. Ściana domu powyżej płyty nie jest zabezpieczona przed wilgocią. Poziom gruntu mam nieco poniżej płyty.

1. Czy to duży błąd?
2. Jak mogę go jeszcze naprawić ( nie mam jeszcze zrobionej opaski).

3. Czy takie zabezpieczenie powinno być zrobione przez wykonawcę ścian, czy wykonawcę ocieplenia i elewacji?

Z góry dziękuję za pomoc. 

Tu bardziej potrzebny jest rysunek odręczny i zaznaczony poziom ziemi, jakie styropiany gdzie sięgają  ile tego cokołu wystaje ponad grunt.   

Link do komentarza

Czy takie coś pomoże odrobinę bardziej? Tak, to nie jest Michał Anioł :( Ale stresuje mnie to jak cholera.

 

W skrócie: 

1. Płyta fundamentowa zaizolowana 10 cm xps do poziomu samej płyty

2. Do 'płytowego' xps'a doklejony szary styropan 20 cm. Sciana postawiona z silki, na linii płyty betonowej.

3. Szary styropian oklejony mozaikowym tynkiem ok 20 cm. 

4. Planowana opaska miałaby się zaczynać na poziomie 3-5 cm na tynku mozaikowym z cokołu. 

 

/Moja obawa jest taka, że przez opaskę woda będzie dostawać się do styropianu szarego i dalej do silki. Tak, rozumiem, że woda nie 'idzie' w bok, tylko w dół. Obawę nadal mam.

 

image.thumb.png.124ee34d693ab74228d072cade3aece7.png

Link do komentarza
1 godzinę temu, Niemrawy z Warszawy napisał:

Tak, rozumiem, że woda nie 'idzie' w bok, tylko w dół. Obawę nadal mam.

Woda "idzie" i w bok a nawet do góry - siły kapilarne.

A mnie interesuje czy styropian grafitowy został otynkowany i zaizolowany do poziomu XPS-a czyli ponizej poziomu gruntu. 

 

Link do komentarza

Ustalmy najpierw dokładnie jak wygląda obecny stan. Dla mnie to nie jest jasne.

- czarna strzałka - jak wysoko jest poziom gruntu?

- czerwona strzałka - czy w tym miejscu jest ułożona izolacja przeciw wilgoci? A może tu wcale nie ma podziału i ułożono jedną płytę ze styropianu lub XPS?

- żółta strzałka - do górnego poziomu płyty nośnej ułożono XPS czy styropian?

 

plyta2.png.7cb64e863e38ae1344ffdbebb96d6f17.png

Link do komentarza

Dzień dobry,

Dwa razy użyję słowa 'bardzo;. Bardzo dziękuję za chęć pomocy, to naprawdę pomaga. Bardzo przepraszam, za niedokładność przekazu. Ten obraz jest w mojej głowie jasny, niestety nie zawsze udaje się to zwerbalizować. 

 

Załączone zdjęcia. Ta czarna folia okala xps'a i kończy się na górze płyty.

Na XPSie położony jest styropian szary. Grunt jest delikatnie pod linią na której kończy się płyta a zaczyna mur ściany. 
Opaska zacznie się ze 3-5 cm ponad najniższym punktem tynku mozajkowego.

@Redakcja:

1. Nie ma tam izolacji pomiędzy styropianami, nie znalazłem po prostu lepszej grafiki
2. Poziom gruntu jest wyżej ale tej linii, zaznaczonej u Pana jako izolacja, nie przekracza
3. Na dole xps, na górze styropian. Żadnej izolacji czy to między styropianami czy styropianem a ścianą nie ma. 

Mam nadzieję, że teraz jaśniej. I teraz ponawiam pytanie, czy to jest coś czym powinienem się martwic/naprawić przed położeniem opaski.

Jeszcze raz wybaczenia proszę związanego z moim niedokładnym tłumaczeniem.
 

20230412_064854.jpg

20230412_064907.jpg

20230412_064917.jpg

20230412_064920.jpg

20230412_065014.jpg

20230412_065021.jpg

Link do komentarza
Dnia 10.04.2023 o 16:05, Niemrawy z Warszawy napisał:

Przy ociepleniu, wykonawca nie zastosował listwy startowej, ale tłumaczył to, że to bez sensu i nie trzeba bo mostki termiczne, się wygina itd.

 

Na pewno brak listwy startowej nie jest jakimś błędem, ze względu na mostki termiczne, ale  listwy startowe mają jeszcze zadanie zabezpieczenia przeciw gryzoniom i owadom dlatego trzeba zawsze zastosować coś w zamian.

Dnia 10.04.2023 o 16:49, Niemrawy z Warszawy napisał:

Jest to działka przy samym lesie.

Więc nawet  dlatego odkrytego styropianu pozostawiać już nie wypada.

Link do komentarza
14 minut temu, Niemrawy z Warszawy napisał:

Czyli, jeżeli dobrze Cię czytam, nie powinienem się martwić wodą

Latem raczej nie, przy lesie zazwyczaj grunty chłonne piaszczyste,  chyba że gdzieś tam jest wzniesienie w stronę elewacji, jakaś skarpa, przy mocnych, dłuższych opadach może woda gdzieś przeniknąć.

Zimą już gorzej zalegający śnieg, lód może powodować lokalne przenikanie, styropian nie rozprzestrzenia wilgoci, za to nieosłonięte  szczelny styku poszczególnych materiałów już są problematyczne. 

 

Trzeba do tego zrobić  odwodnienie wody deszczowej ściekającej z elewacji, oraz odprowadzenie wody z dachu rurami spustowymi zdała od budynku.     

Link do komentarza

Nie wiem jak teraz ale przed laty gdy np w zakładach produkujących żywność zadomowiły się gryzonie  to do zatykania nor używano mieszanki betonu i drobno tłuczonego szkła. U Ciebie byłoby to raczej trudne. 
Ale wierz mi że po moich doświadczeniach zdecydowałbym się nawet na niewielką dewastację żeby uniemożliwić wejście niepożądanym gościom.

Link do komentarza

Nie mam jasności jeszcze w jednej sprawie. Z czego jest izolacja strefy cokołowej? Zaznaczyłem ją na czerwono. Najlepiej gdyby była z XPS. Ewentualnie ze styropianu fundamentowego o obniżonej nasiąkliwości. Ale może zrobili ją ze zwykłego szarego styropianu przeznaczonego do izolacji ścian?

 

 

plyta3.png.ed97fe15383b9f86d3036b5dad1784f4.png

Link do komentarza
1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Nie mam jasności jeszcze w jednej sprawie. Z czego jest izolacja strefy cokołowej?

 

Coś było o XPS.

Dnia 10.04.2023 o 16:05, Niemrawy z Warszawy napisał:

Ocieplenie zrobił w taki sposób, że na warstwę XPS'a okalającego płytę po prostu położył styropian od ocieplenia,

 

Ale najlepiej jak sam to potwierdzi.

Link do komentarza
4 godziny temu, animus napisał:

Z informacji i zdjęć jakie podał, moim zdaniem ma to tak jak naniosłem tu zmiany.

TZYKp6h.jpeg

 

Podbijam pytanie, nadal aktualne. 

 

Jest jak piszesz i pokazujesz. Cokół zrobiony jest ze zwykłego szarego styropianu, siatka, klej i tynk mozajkowy.
Twoja propozycja siatki - miałbym ją przymocować teraz jakoś do szarego styropianu jak rozumiem? 

W którym miejscu jest tego styropianu za mało i 'pożałował' ? 

 

Link do komentarza

Zwisająca siatka i tynk mozaikowy utrudnia pracę.

Kilka propozycji.

1.Posmarować klejem do ociepleń spód tego styropianu i przegiąć wtopić tą siatkę w klej, wyrównać klejem, po wyschnięciu zagruntować i na to nałożyć hydroizolację. 

2.Obciąć zwisającą siatkę z włókna szklanego, wkleić na klej siatkę przeciw gryzoniom i owadom zagruntować i na to nałożyć hydroizolację. 

3 Zerwać, ścinać tynk razem z siatką ze styropianu grafitowego, w miarę potrzeby dokołkować tą warstwę, dokleić na styropian grafitowy XPS'a, ,za zbroić siatką do dociepleń, grunt i na to np. przykleić spieki kwarcowe, poniżej gruntu wtopić siatkę przeciw gryzoniom do  kleju dosypać  włókien stalowych mikro zbrojenie rozproszone, hydroizolacja.

Link do komentarza
  • 1 rok temu...

Witam, mam pytanie donośnie zabrudzeń elewacji i wilgoci w dolnej części elewacji przy zasypanym piachem cokole. Nie jestem ekspertem chciałbym się doradzić jak to powinno być zrobione i czy lepiej teraz to poprawić.

Załączam fotki jak było to oddane jak kupiłem dom, na zdjęciach widać cokół poniżej elewacji. Ekipa która robiła prace brukarskie zasypała wszystko piachem aby zniwelować teren nie zabezpieczając cokołu. Kostka jest powyżej cokołu i przylega obecnie do elewacji, ale po opadach pojawiają się zabrudzenia jak na zdjęciach w dolnej części elewacji (jest kilak miejsc gdzie jest to mały grzyb).

Proszę o radę jak to powinno być zrobione poprawnie, i czy teraz najlepiej zdjąć kostkę i odkopać do cokołu pozostawić na kilka dni do obeschnięcia a potem zabezpieczeniem folią kubełkową. Następnie zasypanie piaskiem i nowa podsypka pod kostkę brukową, okapnik oraz aby nie było zabrudzeń elewacji klinkier albo masa żywiczna. Czy w inny sposób to powinno być zabezpieczone, i czy w obecnej sytuacji wilgoć może wchodzić w fundament ?

Dziękuję bardzo z góry za wszystkie podpowiedzi, jest lato więc trzeba by poprawić po ekipie brukarskiej :)

 

IMG_1009.jpg

IMG_1013.jpg

IMG_20191030_162444a.jpg

IMG_20191030_162457a.jpg

IMG_20191030_162618a.jpg

IMG_20191030_162634a.jpg

IMG_20191030_162645a.jpg

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, interesuje mnie wykopanie w skarpie podziemnych piwniczek, na wzór tych popularnych na Węgrzech i w Mołdawii (w których trzymano wino). Pytanie jak zrobić to bezpiecznie i sucho, no i czy są w Polsce firmy, które specjalizują się w tego typu realizacjach.  
    • Dom podpiwniczony. W wykuszu pod jednym oknem mam rysę pęknięcie idącą od pierwszego do ostatniego bloczka betonowego, praktycznie na samym środku okna. Pod ostatnią warstwą bloczku na pewno nie ma zbrojenia pod okiennego bo w sumie nie wiedziałem że przy betonowych bloczkach się to daje. Chciałbym to wzmocnić żeby już więcej nie pękało i to co przyszło mi do głowy to zdjąć górną warstwe bloczka, wkleić startery po obu stronach bloczka z prętów 12mm czy 8 mm i połączyć długimi prętami + strzemiona i zalał betonem czyli zrobił takie jakby nadproze przy parapetowe. Co o tym sądzicie.     
    • Proszę przede wszystkim zaobserwować jak w czasie deszczu spływa woda po zewnętrznej krawędzi tego balkonu, który ma Pan nad głową. Bardzo możliwe, że ten balkon od góry nie ma żadnej (lub żadnej sensownej) obróbki blacharskiej. Jeżeli tak jest, to woda po prostu cieknie po krawędzi płyty balkonowej i wszystko od niej nasiąka. Później zaczyna się łuszczyć, szczególnie ta nieszczęsna gładź, która najpewniej spuchła i częściowo została wymyta pod pasem nieprzepuszczalnej farby.  Farbę i warstwę gładzi trzeba w całości usunąć. Gładź zastąpić warstwą gładzi na bazie cementu. Ewentualnie nawet zaprawą cementową, ale to już wymaga wyczucia co do jej proporcji i konsystencji. Potem być może nawet dobra farba do betonu, taka której producent dopuszcza użycie nawet na schodach zewnętrznych i tarasach, Trzeba nią pokryć cały sufit.  Ponadto mam poważne wątpliwości, czy ta jednostka zewnętrzna klimatyzatora nie została założona zbyt blisko przegród (ściany i sufitu). Proszę sprawdzić w instrukcji, jakie wymagania stawia producent.  
    • Trudno się ostatecznie wypowiadać nie znając szczegółów, w tym tych technicznych. Jednak co do zasady instalacje nie powinny być wykonane w taki sposób, że ich naprawa wymaga naruszenia elementów konstrukcyjnych. Ale w starych budynkach bywa z tym różnie, nie sposób powiedzieć jaka jest faktyczna sytuacja i możliwości naprawy.  Ostatecznie jednak, jeżeli zarządca budynku (spółdzielnia mieszkaniowa) decyduje się na dokonanie napraw od strony Pani lokalu to podstawowym jego obowiązkiem jest przywrócenie wszystkiego do stanu pierwotnego. Czyli jeżli jakikolwiek element w mieszkaniu zostanie zniszczony lub uszkodzony to spółdzielnia musi go wymienić lub naprawić. Nie ma przy tym znaczenia cy spółdzielnia ma ubezpieczenie od takich zdarzeń losowych.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...