Skocz do zawartości

Jak najlepiej zatynkować świeże bruzdy w starych ścianach?


Recommended Posts

Witajcie. Mam taki plan żeby w mieszkaniu dołożyć jeszcze kilka obwodów elektrycznych. Jestem już po konsultacji z elektrykiem. 

Ja mam to wybruzdować i ułożyć. I tutaj pytanie jest z mojej strony takie:

Czym najlepiej jest później takie przewody przykryć (zatynkować ścianę z powrotem) Chodzi o to że w tej chwili gładź mam zrobioną tylko 1 jednym pomieszczeniu, a pozostałe mają tynk tradycyjny.

Więc podejrzewam że jak  to zakleił czymkolwiek i zaciągnąć gładź tylko po trasie kable to na ścianach nie nie ma gładzi raczej będzie się to mocno rzucało w oczy.

Czym to najlepiej zrobić ?

Mieszkanie w bloku z 77 roku, wielka płyta. 

Link do komentarza
1 godzinę temu, Karolok napisał:

tynk tradycyjny.

Czym byś nie zaciągnął i tak będzie widać... nie masz możliwości - no, może przy mozolnej zabawie z domieszkami piasków różnej gradacji - zrobić tynku, który "zleje" się ze "starym" tak, aby był niewidoczny na załatanej ścianie...

Przy większej ilości załatanych bruzd i tak zdecydujesz się na gipsowanie ścian...

Link do komentarza
1 godzinę temu, Karolok napisał:

 Więc podejrzewam że jak  to zakleił czymkolwiek i zaciągnąć gładź tylko po trasie kable to na ścianach nie nie ma gładzi raczej będzie się to mocno rzucało w oczy.

Czym to najlepiej zrobić ? 

 

Czymkolwiek, a na gotowo położyć gładź w całym pomieszczeniu.

Link do komentarza
15 godzin temu, Karolok napisał:

Witajcie. Mam taki plan żeby w mieszkaniu dołożyć jeszcze kilka obwodów elektrycznych. Jestem już po konsultacji z elektrykiem. 

Ja mam to wybruzdować i ułożyć. I tutaj pytanie jest z mojej strony takie:

Czym najlepiej jest później takie przewody przykryć (zatynkować ścianę z powrotem) Chodzi o to że w tej chwili gładź mam zrobioną tylko 1 jednym pomieszczeniu, a pozostałe mają tynk tradycyjny.

Więc podejrzewam że jak  to zakleił czymkolwiek i zaciągnąć gładź tylko po trasie kable to na ścianach nie nie ma gładzi raczej będzie się to mocno rzucało w oczy.

Czym to najlepiej zrobić ?

Mieszkanie w bloku z 77 roku, wielka płyta. 

Gips do klejenia płyt G-K do ściany lub zaprawa reperacyjna

Link do komentarza

Szpachlą cementowo-wapienną. Część z nich producenci nazywają szpachlami cementowymi. Chodzi o to żeby miały grubsze uziarnienie i nadawały się do nakładania warstwą do 10 mm. Chociaż i tak trzeba zaszpachlować bruzdy dwoma warstwami. Do tego trzeba to zatrzeć szerzej pacą na ścianie. 

Całkiem nieźle sprawdza się też mieszanina kleju do płytek i gipsu. Zmieniając proporcje można w pewnych granicach manewrować ostatecznym stopniem gładkości. To taki mój patent sprzed lat, gdy wybór szpachli był mniejszy. 

Link do komentarza
1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

 Całkiem nieźle sprawdza się  

 

Sprawdza się, albo i nie. Mam na myśli sąsiedztwo materiałów, które różnie reagują na wilgoć zawartą w powietrzu, co objawia się różnymi odcieniami koloru wierzchniego ściany. Czasem (rzadko) nawet i na tapetach widać drogi rozprowadzania instalacji elektrycznej. Dlatego najlepiej byłoby jednak w ogóle uniknąć bruzdowania, tym bardziej że jest to "mieszkanie w bloku z 77 roku, wielka płyta" i do tematu trzeba podejść nieschematycznie. Nie wiem dlaczego elektryk zalecił bruzdowanie. Może nie ma doświadczenia związanego z wielką płytą?

Nie wiemy w dodatku o jakie obwody chodzi i gdzie.

Link do komentarza

Dziękuje wszystkim za zainteresowanie moim problem i tyle dobrych odpowiedzi;-)

 

Ogólnie ściany w tej chwili są białe, i takie chciałbym pozostawić. 

Teraz moje pytanie czy czasem czy takie materiały jak Goldband , Rootband , MP75 po wyschnięciu da są jasne albo łatwe do zamalowania na biało ?

Czy na te materiały można wklejać puszkę do instalacji gniazdka albo włącznika ?

 

Jeżeli mogę nałożyć tylko 10mm warstwy tej szpachli cementowo wapiennej to tak naprawdę mogę to nakładać na raz, jeżeli 10mm przykrycia przewodów wystarczy. Nie zamierzam bruzdować jakoś bardzo głęboko. 

 

 

Co do elektryka to opcje układania natynkowo, pod podłoga, czy w listwach przypodłogowych odpada. A ja więcej rozwiązań nie znam. Więc dla mnie pozostało tylko bruzdowanie ścian. 

Link do komentarza

Jasne, rozumiem teraz dlaczego powinno się robić 2 warstwy. 

A żeby uzyskać zbliżone uziarnienie powinienem teraz dobrać coś najbardziej zbliżonego do tego co aktualnie mam na ścianie czyli coś cementowo wapiennego ? 

 

A jeżeli przy okazji decydował bym się na nakładanie gładzi na (jako 3 warstwa) na całej ścianie, która była bruzdowana to 2 pierwsze warstwy już nie są tak ważne pod względem uziarnienia ?

Link do komentarza

Szpachla cementowo-wapienna ma po prostu uziarnienie najbardziej zbliżone do tynku cementowo-wapiennego. A i tak trzeba czasem poeksperymentować. Jeżeli zaś i tak ma być wszystko pokryte gładzią to uziarnienie nowej masy nie ma znaczenia.

Radzę jednak przed rozpoczęciem prac sprawdzić jeszcze dwie sprawy. Chodzi o grubość tynku oraz o to jakie ściany są pod nim. Na żelbetowych prefabrykatach w starych blokach bywa nałożona tylko bardzo cienka. ok. 0,5 cm "przecierka", nie zaś normalnej grubości tynk. Wtedy bruzdy trzeba robić w żelbecie. Jeżeli ten był dobrej jakości to jest mordęga. Zrobienie otworów pod puszki tak samo. Już lepiej założyć natynkowy osprzęt. Stary często jest tzw. wtynkowy, zakładany bez puszek, ale znacznie bardziej płaski niż natynkowy. 

Link do komentarza

Chyba gdzieś widziałem takie rozwiązanie. 

Jednak ta ściany które u mnie są żelbetowe, mają już powklejane puszki. Więc i ja spróbuję tak zrobić. Samej trasy kabla  i gniazdek w ścianach żelbetowych będzie 1/4 całości.

Natomiast 3/4 będzie w cienkiej ścianie murowanej z cegły. 

Jeszcze co do ścian żelbetowych, to trochę obawiam się trafienia na drut zbrojeniowy. W bruzdownicy jest założona tarcza diamentowa, więc mam nadzieje że podczas bruzdowania 20/25mm nie trafię od razu na druty. 

Link do komentarza
Dnia 8.03.2023 o 12:51, Karolok napisał:

 Teraz moje pytanie czy czasem czy takie materiały jak Goldband , Rootband , MP75 po wyschnięciu da są jasne albo łatwe do zamalowania na biało ?

Tak.

Dnia 8.03.2023 o 12:51, Karolok napisał:

 Czy na te materiały można wklejać puszkę do instalacji gniazdka albo włącznika ? 

Po to one są (między innymi).

Dnia 8.03.2023 o 12:51, Karolok napisał:

Co do elektryka to opcje układania natynkowo, pod podłoga, czy w listwach przypodłogowych odpada.  

Najgorzej jeśli dyletant twierdzi że NIE, BO NIE. U siebie w mieszkaniu zasilanie większości gniazd mam doprowadzone przewodami ułożonymi pod listwami przyściennymi. Bez kucia i pieprzenia się z bruzdowaniem betonowych ścian. I jest to rozwiązanie w 100% poprawne. Ale skoro Twoja wola jest inna... każdy wybiera gdzie i jak śpi.

 

Na długie wieczory masz linki do ewentualnej lektury:

Bezpuszkowa instalacja elektryczna to podstawa!

Jak należy poprowadzić bezpuszkową instalację elektryczną?

Bezpuszkowa instalacja gniazdek wtyczkowych - krok po kroku

 

 

36 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Uprzedzam tylko, że robienie bruzd i puszek w żelbecie to wyjątkowo niewdzięczna praca. Jeżeli tynk ma powyżej 1 cm grubości to bruzdy wystarczy zrobić w samym tynku.

 

Bruzdowanie to ostatnia rzecz o jakiej bym myślał w takiej sytuacji.

Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...

Szanowni Państwo,
przed wypełnieniem bruzd trzeba je dokładnie oczyścić oraz zagruntować. Rekomenduję wybór gruntu szybkoschnącego Śnieżka Acryl-Putz GR43 Pro. Grunt zwiąże kurz i zabrudzenia, a także zwiększy przyczepność tynku. Bruzdy można uzupełnić zaprawą tynkarską. Żeby uzyskać jednolity wygląd ścian najlepiej w całym pomieszczeniu położyć gładź, np. Śnieżka Acryl-Putz ST10, która jest odporna na skurcz i pękanie.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, interesuje mnie wykopanie w skarpie podziemnych piwniczek, na wzór tych popularnych na Węgrzech i w Mołdawii (w których trzymano wino). Pytanie jak zrobić to bezpiecznie i sucho, no i czy są w Polsce firmy, które specjalizują się w tego typu realizacjach.  
    • Dom podpiwniczony. W wykuszu pod jednym oknem mam rysę pęknięcie idącą od pierwszego do ostatniego bloczka betonowego, praktycznie na samym środku okna. Pod ostatnią warstwą bloczku na pewno nie ma zbrojenia pod okiennego bo w sumie nie wiedziałem że przy betonowych bloczkach się to daje. Chciałbym to wzmocnić żeby już więcej nie pękało i to co przyszło mi do głowy to zdjąć górną warstwe bloczka, wkleić startery po obu stronach bloczka z prętów 12mm czy 8 mm i połączyć długimi prętami + strzemiona i zalał betonem czyli zrobił takie jakby nadproze przy parapetowe. Co o tym sądzicie.     
    • Proszę przede wszystkim zaobserwować jak w czasie deszczu spływa woda po zewnętrznej krawędzi tego balkonu, który ma Pan nad głową. Bardzo możliwe, że ten balkon od góry nie ma żadnej (lub żadnej sensownej) obróbki blacharskiej. Jeżeli tak jest, to woda po prostu cieknie po krawędzi płyty balkonowej i wszystko od niej nasiąka. Później zaczyna się łuszczyć, szczególnie ta nieszczęsna gładź, która najpewniej spuchła i częściowo została wymyta pod pasem nieprzepuszczalnej farby.  Farbę i warstwę gładzi trzeba w całości usunąć. Gładź zastąpić warstwą gładzi na bazie cementu. Ewentualnie nawet zaprawą cementową, ale to już wymaga wyczucia co do jej proporcji i konsystencji. Potem być może nawet dobra farba do betonu, taka której producent dopuszcza użycie nawet na schodach zewnętrznych i tarasach, Trzeba nią pokryć cały sufit.  Ponadto mam poważne wątpliwości, czy ta jednostka zewnętrzna klimatyzatora nie została założona zbyt blisko przegród (ściany i sufitu). Proszę sprawdzić w instrukcji, jakie wymagania stawia producent.  
    • Trudno się ostatecznie wypowiadać nie znając szczegółów, w tym tych technicznych. Jednak co do zasady instalacje nie powinny być wykonane w taki sposób, że ich naprawa wymaga naruszenia elementów konstrukcyjnych. Ale w starych budynkach bywa z tym różnie, nie sposób powiedzieć jaka jest faktyczna sytuacja i możliwości naprawy.  Ostatecznie jednak, jeżeli zarządca budynku (spółdzielnia mieszkaniowa) decyduje się na dokonanie napraw od strony Pani lokalu to podstawowym jego obowiązkiem jest przywrócenie wszystkiego do stanu pierwotnego. Czyli jeżli jakikolwiek element w mieszkaniu zostanie zniszczony lub uszkodzony to spółdzielnia musi go wymienić lub naprawić. Nie ma przy tym znaczenia cy spółdzielnia ma ubezpieczenie od takich zdarzeń losowych.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...