Skocz do zawartości

Zmiana pieca z węglowego na gazowy porady dot. użytkowania


Recommended Posts

Napisano

Witam jestem z wielkopolski 27 października uruchomiłem po wymianie z węglowego mój pierwszy piec gazowy. Padło na immergas vitrix terra 24kw. W domu mam instalacje w miedzi i kaloryfery aluminiowe. Do tego zamontowany został zasobnik wody cwu 100l firmy immergas. Chałupa to dwukondygnacyjne 147m budynek oddany do użytku w 2007r jednak budowa zaczęła się w latach 90. Ściany ocieplone góry styropian 15 dół 10. Strych nieogrzewany na stropie betonowym wyłożona wata mineralna 20cm. Okna plastikowe dwuszybowe. Kilka dni temu wymienilem stolarkę drzwiowa bo od drzwi wejsciowych mocno wialo w wiatrołapie było zimno a byl tam zamontowany jeden maly kaloryfer. Po 30 dniach odnotowałem zużycie gazu na poziomie 214 m3. Sterownik ustawiony na temp 21.6 od godz. 13-21 dzienna nocna byla 19.5. W godz. 21-13. Woda na piecu ustawiona początkowo 45 stop po ok 3 tyg przestawiłem na 50 stopni. Woda cwu ustawiona na 55 stop

czy to zuzycie jest rozsadne? Co ewentualnie zrobic aby je poprawic? Moze zwiekszyc temp cieczy? Lub jakies inne zabiegi? 
z gory dziekuje za wyrozumialosc jesli temat sie powtarza i porady

Napisano

Jeżeli wszystko działa tak jak trzeba, jesteś zadowolony z komfortu cieplnego, masz dobrze ocieplony cały dom, wilgotność nie przekracza 45%, bo wbrew pozorom to też wpływa na odczucie ciepła, to nic według mnie więcej nie zrobisz. Według mnie masz trochę za duży kocioł, bo w Twoim przypadku 15kw wydaje się być max, ale ze zużyciem nie ma to nic wspólnego, może trochę częściej taktować. Bo jak wszystko dobrze ustawione, a piszesz że tak jest, to nic więcej nie zrobisz. A inwestycja w jakiejś rekuperatory czy inne wynalazki zwróci się za naście albo więcej lat. Nie wiem jak się mają m3 gazu do wysokości rachunku, bo krzyczą że będzie dużo gorzej, ale brat w zasadzie przypadkowo jak to brat, zmienił na kocioł gazowy z groszkowego za darmo, bo 3 lata temu zwracali 100% i płaci 20% mniej za gaz niż za groszek przez te 3 lata. Także jakby nie liczył, (...) ma zwykle więcej szczęścia niż rozumu. Biorąc pod uwagę przede wszystkim to, że przy dobrze dobranych parametrach i kominie można spokojnie mieć 100% sprawności przy gazie, a przy węglu max 70%, a zwykle jest to 50-60%.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Napisano

Lepiej ustawić najniższą możliwą temperaturę zasilania, przy której w domu jest wystarczająco ciepło. Wtedy kocioł ma nieco wyższą sprawność i pracuje w dłuższych cyklach. Podnoszenie temperatury wody w obiegu jest więc niewskazane. Oczywiście, nie będą to jakieś zasadnicze różnice w zużyciu gazu. Decydującym czynnikiem są straty ciepła występujące w budynku.

Napisano
  Dnia 30.11.2021 o 20:11, Mike1901 napisał:

Witam jestem z wielkopolski 27 października uruchomiłem po wymianie z węglowego mój pierwszy piec gazowy. Padło na immergas vitrix terra 24kw. W domu mam instalacje w miedzi i kaloryfery aluminiowe. Do tego zamontowany został zasobnik wody cwu 100l firmy immergas. Chałupa to dwukondygnacyjne 147m budynek oddany do użytku w 2007r jednak budowa zaczęła się w latach 90. Ściany ocieplone góry styropian 15 dół 10. Strych nieogrzewany na stropie betonowym wyłożona wata mineralna 20cm. Okna plastikowe dwuszybowe. Kilka dni temu wymienilem stolarkę drzwiowa bo od drzwi wejsciowych mocno wialo w wiatrołapie było zimno a byl tam zamontowany jeden maly kaloryfer. Po 30 dniach odnotowałem zużycie gazu na poziomie 214 m3. Sterownik ustawiony na temp 21.6 od godz. 13-21 dzienna nocna byla 19.5. W godz. 21-13. Woda na piecu ustawiona początkowo 45 stop po ok 3 tyg przestawiłem na 50 stopni. Woda cwu ustawiona na 55 stop

czy to zuzycie jest rozsadne? Co ewentualnie zrobic aby je poprawic? Moze zwiekszyc temp cieczy? Lub jakies inne zabiegi? 
z gory dziekuje za wyrozumialosc jesli temat sie powtarza i porady

Rozwiń  

Sprawdź, czy przy tych ustawieniach temperatury medium na kotle i wartości na termostacie "na salonach"kocioł - nie piec  tak formalnie :) pracuje bez pauz. Jeżeli ma przestoje to możesz zmniejszyć temp dla CO na kotle, jeśli nie daje rady to zwiększasz o 2-3 stopnie. Jesli chcesz mieć spokój i nie latać co chwila do kotłowni, to zamontuj czujnik pogodowy w odpowiednim miejscu na elewacji i wtedy na podstawie zadanej krzywej pogodówka będzie "myślała" za ciebie. Obserwuj zuzycie gazu i cóż tu więcej dodać. Bez pogodówki trzeba się trochę nabiegać i przy spadku temperatury na zewnątrz obserwowac pracę kotła. Cała filozofia moim zdaniem. Był tu podobny temat w poprzednim sezonie grzewczym i chyba nawet chodziło o Immergas lub Viessmann - nie pamiętam - marka kotła mniej ważna - ważna jest zasada, że jak się nie nabiegasz, to się nie dowiesz. Na samym końcu masz ten wymarzony komfort cieplny, o którym tak dużo się ostatnio mówi i pisze. Ja bym jeszcze dodał jeden istotny parametr - optymalne zużycie gazu.

Napisano
  Dnia 1.12.2021 o 08:43, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Sprawdź, czy przy tych ustawieniach temperatury medium na kotle i wartości na termostacie "na salonach"kocioł - nie piec  tak formalnie :) pracuje bez pauz. Jeżeli ma przestoje to możesz zmniejszyć temp dla CO na kotle, jeśli nie daje rady to zwiększasz o 2-3 stopnie. Jesli chcesz mieć spokój i nie latać co chwila do kotłowni, to zamontuj czujnik pogodowy w odpowiednim miejscu na elewacji i wtedy na podstawie zadanej krzywej pogodówka będzie "myślała" za ciebie. Obserwuj zuzycie gazu i cóż tu więcej dodać. Bez pogodówki trzeba się trochę nabiegać i przy spadku temperatury na zewnątrz obserwowac pracę kotła. Cała filozofia moim zdaniem. Był tu podobny temat w poprzednim sezonie grzewczym i chyba nawet chodziło o Immergas lub Viessmann - nie pamiętam - marka kotła mniej ważna - ważna jest zasada, że jak się nie nabiegasz, to się nie dowiesz. Na samym końcu masz ten wymarzony komfort cieplny, o którym tak dużo się ostatnio mówi i pisze. Ja bym jeszcze dodał jeden istotny parametr - optymalne zużycie gazu.

Rozwiń  

Ustawieniach temp. Medium? Jak to rozumieć? Mam ustawic najniższe zasilanie co i zobaczyć jaka jest temp w domu i czy mi odpowiada? Czy przy niskiej temp zasilania kocioł zdola mi wygrzać pomieszczenia w domu? Bo rozumiem ze powinien dobijac do zadanej temp i sie wylaczac a nie chodzic caly czas tak? 

Napisano

Z wielu wpisów na różnych forach i doświadczenia wiem, że najlepszy komfort jest kiedy kocioł chodzi cały czas. Oczywiście może działać pulsacyjnie i dla spokojniejszej głowy płacącego za rachunki może się wydawać że jak cyknie i podgrzeje, a nie będzie grzał cały czas to będzie taniej. Jeden wpis na kilkaset widziałem że komuś wyszło taniej. Temperatura zasilania powinna być jak najniższa, bo wtedy wytrąca się najwięcej kondensatu. Czyli na chłopski rozum, lepiej grzać maluśkim ogieńkiem cały czas i utrzymywać cały czas ciepłe grzejniki niż cykać dużym ogniem co chwilę.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Napisano (edytowany)

Ok w takim razie biore sie za test :) kocioł ustawiłem na 40 stop ponizej tej temperatury nie wiem czy jest sens przy grzejnikach bo nie mam podlogowki… zobacze jaka temperature zdołam osiagnac w pomieszczeniach przy ciaglym paleniu i jak to przelozy sie na zuzycie gazu  :) 

Edytowano przez Mike1901 (zobacz historię edycji)
Napisano

tak instalacja dział i nic nie fiksuje… tylko wcześniej mialem na kotle zadana wyższa temp przez co kocioł był mniej sprawny z tego co zrozumialem co napisałes i bral tym samym więcej gazu… teraz obniżyłem temp cieczy i wydluzylem cykl grzania i chce sprawdzić jak to przełoży sie na zużycie gazu i temperatury jakie osiagne 

Napisano

Sprawdziłem jak to wyglada na podstawie 1 godz. użytkowania 

 

1 godz pracy na 40 stop c.o. = 0.644 m3 gazu

 

1 godz pracy na 45 stop c.o. = 0.711 m3 gazu

 

w trakcie nie używałem cwu jednak nie jestem w stanie stwierdzić na 100 proc czy akurat kocioł nie dogrzewał zbiornika cwu. 
 

Temp na zewnątrz -1  

czy takie zużycie  jest rozsądne? 

Napisano
  Dnia 5.12.2021 o 11:18, Mike1901 napisał:

na podstawie 1 godz. użytkowania 

Rozwiń  

???

Co można powiedzieć po JEDNEJ GODZINIE??? i to jeszcze z takimi wątpliwościami co do cwu...

 

Sprawdź jurto o tej porze, potem pojutrze, i po tygodniu będziesz miał zarys zużycia, po miesiącu przeanalizujesz zużycia dzienne i tygodniowe - i wtedy można jakieś wnioski wyciągać...

 

Możesz bawić się z zapisywaniem - jeśli nie masz np. ciągłej rejestracji - co godzinę... a cooo... masz brak zajęć... można...

Napisano

Tak spodziewałem się tego ze to malo miarodajny okres i zrobie to tak jak radzisz w skali tygodniowej i miesiecznej :) ciekawilo mnie jak zmieni sie zapotrzebowanie na gaz przy tych 5 stop na c.o. różnica nie wyszła jakaś kolosalna w tym wypadku

Napisano
  Dnia 5.12.2021 o 11:39, Mike1901 napisał:

 . różnica nie wyszła jakaś kolosalna w tym wypadku

Rozwiń  

 

Różnica będzie bardziej zależała od pojemności cieplnej ścian. Bo tylko niejaki T.B. (kiedyś i tu na forum) głosił teorię, że idealny dom to taki ze ścianami o zerowej pojemności cieplnej.  Ale jak mu doradzałem, żeby w takim razie zamieszkał w chacie o ścianach z polutowanej blachy ocynk, grubości 0,55 mm, to nie chciał.

Napisano
  Dnia 30.11.2021 o 20:11, Mike1901 napisał:

Witam  mój pierwszy piec gazowy. Padło na immergas vitrix terra 24kw. W domu mam instalacje w miedzi i kaloryfery aluminiowe.

Rozwiń  

Odważnie, wyszło ogniwo, instalacja z Cu,  kaloryfer Al, różnica potencjałów duża, dla instalacji. Al (elektroda aluminiowa) ma potencjał minus 1,66 V, a CU (elektroda miedziana) plus 0,521 V. 

W dodatku grzejniki aluminiowe, przekazują energię głównie przez konwekcję, a grzejniki, które w znacznym stopniu przekazują ciepło przez promieniowanie, skuteczniej pracują w niższych temperaturach wody grzewczej.

Napisano
  Dnia 5.12.2021 o 15:07, animus napisał:

Odważnie, wyszło ogniwo, instalacja z Cu,  kaloryfer Al, różnica potencjałów duża, dla instalacji. Al (elektroda aluminiowa) ma potencjał minus 1,66 V, a CU (elektroda miedziana) plus 0,521 V. 

W dodatku grzejniki aluminiowe, przekazują energię głównie przez konwekcję, a grzejniki, które w znacznym stopniu przekazują ciepło przez promieniowanie, skuteczniej pracują w niższych temperaturach wody grzewczej.

Rozwiń  

 Czyli ze coś jest nie tak ? Nie jestem hydraulikiem nie posiadam wiedzy fachowej na ten temat

Napisano (edytowany)

Chałupa jest z rynku wtórnego ja tylko do istniejącej już instalacji podłączyłem piec gazowy (a raczej mój hydraulik) nie miał żadnych obiekcji do instalacji poza tym w 90 procentach domów których przebywałem tak wyglądają instalacje 😂 więc chyba w pl nie ma hydraulika z „wiedzą” 😁 jeżeli ktoś bedzie uprzejmy i na chłopski rozum wytłumaczy co jest źle jak to się ma do grzania o jak to poprawić będe wdzieczny 😁

Edytowano przez Mike1901 (zobacz historię edycji)
Napisano

Przecież to w grzaniu przeszkadzać nie będzie. Majster piec załączy i będzie ciepło. Dlatego kasę dasz mu z pełnym przekonaniem.

To dopiero z czasem zorientujesz się, że instalacja jest spaprana. Dlaczego? Znajdź w necie hasło "korozja elektrochemiczna", bo na chłopski rozum to się w jednym poście nie da. Ale wujek google powie wszystko.

Napisano

Juz chyba wiem o co chodzi :) ale przekopując sie przez forma i opinie w teorii fakt nie jest to zalecane jednak nie ma to poparcia w praktyce i chyba cos w tym jest moja instalacja juz pare lat istnieje i kompletnie nic sie z nia nie dzieje. Grzejniki byly demontowane i czyszczone i szczerze nie zauważyłem ani kapki korozji. Po ponownym montażu instalacja zalana asekuracyjnie inhibitorem. Ludzie wskazuja na to ze alu i tak nie ma styku z miedzia poniewaz zawory montowane na grzejnikach sa z innych materialow i te dwa materialy nie maja bezposredniego styku

Napisano
  Dnia 6.12.2021 o 18:15, Mike1901 napisał:

  jednak nie ma to poparcia w praktyce i chyba cos w tym jest moja instalacja juz pare lat istnieje i kompletnie nic sie z nia nie dzieje.  

Rozwiń  

 

Mylisz się. Bo to się nie dzieje z dziś na jutro, ale po kilkunastu latach różnice odczujesz naocznie. Ja miałem na instalacji wodnej zamontowane na przemian elementy ocynkowane z mosiądzem. Ale to były inne czasy, pustki w sklepach, więc brało się to, co udało się zdobyć. I tak było, że po kilkunastu latach musiałem wymienić wszystko. Zaledwie kilkanaście lat! To były zawory, manometr i łączniki, więc przepływu tam nie było juz niemal wcale, a jak hydraulik chciał zdemontować i wyczyścić, to wszystko zaczęło się sypać.

Będziesz miał to samo. 

A hydraulicy wiedzą, ale milczą, a dlaczego, to chyba wiesz.

 

Przed laty, w listopadzie, spacerowałem ze znajomą po Moskwie i ujrzałem drogowców naprawiających ubytki w jezdni. Wylewali asfalt prosto na lód zamarzniętej kałuży. Pytam jej co oni robią. Gorący asfalt na nieoczyszczoną powierzchnię? A ona mi na to, że dzięki temu, u nich nie ma bezrobocia. Bo na wiosnę wiadomo, że trzeba będzie robić jeszcze raz. 

Twoi hydraulicy tez to wiedzą. Dzięki temu nieźle zarabiają.

Napisano

Moze i masz racje ale przez te pare ladnych lat nie widac nic co by popieralo ta teorie … wiec raczej nie bede sie tym na chwile obecna przejmowal. Jezeli skroi sie w przyszlosci jakis remont to rozwaze wymiane grzejnikow jednak na ten moment nie ma to wiekszego sensu :) 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Utwórz nowe...