Skocz do zawartości

Problem z wyborem


Recommended Posts

Otrzymałem ostatnio trzy propozycje instalacji fotowoltaiki. Jako że nie znam się na tym, to proszę o pomoc w wyborze. Może ktoś wie, która z nich lepiej się sprawdza w polskich warunkach, która jest u nas popularniejsza lub może jest wśród nich jakaś starsza, której za względu na coraz nowsze technologie, nie warto już instalować ?

Mój dom, niecałe 100 m2 pow. urz. będzie ogrzewany pompą ciepła 5 KW.

Propozycja 1:                 9,72 kWp

Panel fotowoltaiczny:     PV JINKO Cheetah 400W JKM400M-72H-V - 24 sztuki, PERC, sprawność modułu STC  19,88%, moc 400 Wp

Inverter:                          Sofar Solar 8.8KTL-X

Cena brutto:                              34 992 zł

 

Propozycja 2:                  9,9 kWp

Panel fotowoltaiczny:      Trina Solar 450 W   TSM-DE17M(II) - 22 sztuki, Multi Busbar, wydajność modułu STC 20,6%, zakres mocy wyjściowej 430-450 Wp

Inverter:                           Growatt MOD 10KTL3-X

Cena brutto:                               36800 zł

 

Propozycja 3:                  9,00 kWp

Panel fotowoltaiczny:      CORAB ENCOR EC375M-6-120B - 24 sztuki, sprawność modułu STC 20,59%, moc 375 Wp

Inverter:                           Sofar Solar 8.8KTL-X

Cena brutto:                    36 500 zł

Link do komentarza

Ja bym się skupił na dodatkowych zabezpieczeniach na wypadek powstania łuku i mikroinwerterach. Ta oferta nie jest zbyt obszerna - widzę 2x ten sam inwerter w zestawieniu 1 i 3.  Proponuję też zapoznać się z rankingiem producentów modułów PV (https://www.forbes.pl/najlepsze-panele-fotowoltaiczne-w-2021/8dw7x6n) i zasięgnąć również języka u sąsiadów. Kiedyś wspominałem, że możliwość konfiguracji Inwerter + moduły jest praktycznie nieograniczona.

W twoim zestawieniu widzę moduły JINKO z listy TOP z mojego linkowania, chociaż nie ten model, nie ma natomiast marki LONGI SOLAR. Nie wiem, czy to ma dla Ciebie znaczenie.

Ja bym jeszcze poprosił o dodatkowe 3 konfiguracje.

Link do komentarza
4 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

widzę 2x ten sam inwerter w zestawieniu 1 i 3.  Proponuję też zapoznać się z rankingiem producentów modułów PV

Ofertę złożyły trzy różne firmy z mojej okolicy, stąd ten sam inverter w opcji 1 i 3. Przypuszczam, że z powodu ceny.

Z rankingiem się zapoznałem i też skłaniam się w kierunku Jinko. Może zapytam o mocniejsze panele.

Co do invertera, to Growatt ma takie zabezpieczenia:

Bezpieczeństwo i niezawodność
▪ Ochrona przepięciowa DC i AC Klasy II
▪ Ochrona przed łukiem elektrycznym AFCI
▪ Stopień ochrony IP66

Natomiast u Sofar'a wygląda to tak:

Ochrona:             Odwrotna biegunowość - tak

                            Wyłącznik DC - tak

                            ARPC - kontroler prądu wstecznego (opcja)

Bezpieczeństwo:  Przed pracą wyspową, 

                             Monitoring prądu różnicowego,

                             Monitoring prądu upływu,

Porozmawiam z oferentem też o falowniku Huawei, mają taki opcjonalnie.

2 godziny temu, retrofood napisał:

Wszystkie oferty  są przewymiarowane.

To jaką moc fotowoltaiki byś zaproponował do mojej konfiguracji aby było optymalnie ?

Link do komentarza
14 minut temu, rett napisał:

 To jaką moc fotowoltaiki byś zaproponował do mojej konfiguracji aby było optymalnie ?

 

A skąd mam wiedzieć ile energii średnio zużywasz? 

 

W każdym razie inwestowanie w panele, z których energia będzie później szła darmo do sieci, albo (co u nas też jest rozważane) jej oddawanie będzie obłożone podatkiem, mija się raczej z sensem fotowoltaiki. Jej myślą przewodnią jest bowiem prosument, czyli ile produkujesz, tyle zużywasz. I nie obciążasz sieci przesyłowej. Bo to kosztuje.

Link do komentarza
16 godzin temu, retrofood napisał:

A skąd mam wiedzieć ile energii średnio zużywasz? 

Obecnie zużywam około 3500-4000kWh energii rocznie, biorąc pod uwagę największe zużycie miesięczne, ale gotuję na gazie. W nowym domu dojdzie jeszcze kuchenka indukcyjna (gazu nie będzie) i kilka innych odbiorników el., takich jak większa lodówka, akwarium 800L, pompa w przydomowej oczyszczalni ścieków. Do tego pompa ciepła 5 kW i zapotrzebowanie na energię wychodzi ok. 9-10 kWh.

Być może mylę się, więc możesz mi powiedzieć czy oferty na PV między 9 a 10 kWh w moim przypadku naprawdę są przewymiarowane ?

Link do komentarza
19 godzin temu, rett napisał:

Obecnie zużywam około 3500-4000kWh energii rocznie, biorąc pod uwagę największe zużycie miesięczne, ale gotuję na gazie. W nowym domu dojdzie jeszcze kuchenka indukcyjna (gazu nie będzie) i kilka innych odbiorników el., takich jak większa lodówka, akwarium 800L, pompa w przydomowej oczyszczalni ścieków. Do tego pompa ciepła 5 kW i zapotrzebowanie na energię wychodzi ok. 9-10 kWh.

Być może mylę się, więc możesz mi powiedzieć czy oferty na PV między 9 a 10 kWh w moim przypadku naprawdę są przewymiarowane ?

W takim razie faktycznie wielkość instalacji jest przewymiarowana. Mówię to na podstawie tego źródła: https://columbusenergy.pl/blog/fotowoltaika-jaka-moc-instalacji-pokryje-moje-zapotrzebowanie/

"Dobierając moc instalacji można sugerować się tym, że w polskich warunkach nasłonecznienia na każde zużyte rocznie 1000 kWh energii dobiera się 1,25 kWp mocy instalacji fotowoltaicznej." Cały ten artykuł jednego z dostawców rozwiązań jest wartościowy moim zdaniem.

Tutaj masz 3.96 kWp - kilka kalkulacji i cena wychodzi o 1/3 mniejsza. Oczywiście ceny są w obecnej sytuacji rynkowej względne, ale moc instalacji jest już pewnym wskaźnikiem do przemyślenia.

https://globenergia.pl/ile-kosztuje-instalacja-fotowoltaiczna-o-mocy-ok-4-kwp-w-zaleznosci-od-miejsca-montazu-przeglad-ofert/

Uwaga: zaproponowane w linku kalkulacje dotyczą instalacji PV, które wyprodukują rocznie około 4 000 kWh energii elektrycznej.

Link do komentarza

Te oferty raczej nie są przewymiarowane skoro dom będzie ogrzewany pompą ciepła. Na dokładkę jeszcze będzie kuchenka elektryczna. Przecież ogrzewanie budynku i podgrzewanie c.w.u. będzie musiała zapewnić pompa. Jakie zapotrzebowanie na ciepło przewiduje projekt? Bo bez tego trudno coś ostatecznie twierdzić.

Przy obecnym systemie rozliczania, gdy możemy odebrać z sieci 80% przekazanej wcześniej energii, tej wielkości układ jak najbardziej ma sens.

Co do samych instalacji PV to ich podstawowe parametry są podobne. Oba inwertery mają po 2 wejścia MPPT i i startują przy napięciu ok. 200 V. Pytanie zasadnicze, jak można ustawić panele w tym konkretnym przypadku? Czy wszystkie będą tak samo nasłonecznione? Czy nie będzie na nie padał cień? Na którą stronę świata będą ustawione i z jakim kątem nachylenia?

PS. Do Growatta mam większe zaufanie. To bardzo doświadczona polska firma.

Link do komentarza

Pompa ciepła 5kW będzie brała w szczycie???? no może 2kW.

Latem dom nie będzie ogrzewany - możliwe, że chłodzony. Ja nadal uważam, ze instalacja jest przewymiarowana. Oczywiscie zdrowa polemika jeszcze nikomu nie zaszkodziła :)

Widzę najzwyczajniej duże rozbieżności w stosunku do wskazanych w linkach szacunków.

Link do komentarza
4 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Obecnie zużywam około 3500-4000kWh

Popełniłem kardynalny błąd w wyliczeniu rocznego zużycia prądu. Przepraszam !

Rozliczam sią w okresach 2-miesięcznych, więc to zużycie wyniesie 2000 kWh czasami z małym plusem.

Reszta postu pozostaje bez zmian, to znaczy, do zużycia prądu dojdzie jeszcze kuchenka el., duże akwarium 800L, pompa w przydomowej oczyszczalni ścieków i pompa ciepła 5 KW.

W tej sytuacji, jaka moc fotowoltaiki będzie optymalna?   Mam trudność z wyliczeniem rocznego zużycia energii elektrycznej przez moją pompę ciepła bo jak sądzę energia cieplna nie jest równoznaczna z energią elektryczną.

 

3 godziny temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Jakie zapotrzebowanie na ciepło przewiduje projekt?

Wskaźnik EP roczne obliczeniowe zapotrzebowanie budynku na nieodnawialną energię pierwotną do ogrzewania, przygotowania ciepłej wody użytkowej to 34,09 kWh/(m2·rok)

 

 

Link do komentarza
24 minuty temu, rett napisał:

Popełniłem kardynalny błąd w wyliczeniu rocznego zużycia prądu. Przepraszam !

Rozliczam sią w okresach 2-miesięcznych, więc to zużycie wyniesie 2000 kWh czasami z małym plusem.

Reszta postu pozostaje bez zmian, to znaczy, do zużycia prądu dojdzie jeszcze kuchenka el., duże akwarium 800L, pompa w przydomowej oczyszczalni ścieków i pompa ciepła 5 KW.

W tej sytuacji, jaka moc fotowoltaiki będzie optymalna?  

 

 

 

Załóżmy, że 3000 kWh. Dalej będę trzymał się mojej wersji "wyliczeń" i szacunków w oparciu o wcześnej wskazane linki i wychodzi mi max 2,75-3 kWp. Można tę wartośc skorygować o szczytowy dzienny pobór energii w picu i oczekiwaniami, że to zapotrzebowanie zapewni nam zimą uzysk z paneli PV. Zima pompa pobierze w szczycie 2.5 kW przy założeniu, że COP spadnie do 2 i do tego mamy jeszcze oświetlenie, TV i kuchenkę, ale pompa też nie pracuje non-stop a 4 palników w kuchni z poborem 3 kW tez ni odpalamy non-stop.

Tak czy inaczej - można szacować tym wzorem, ale trzeba go zmodyfikować i już nie brać pod uwagę wskaźnika opust.

dobor-mocy-mikroinstalacji-fotowoltaiczn

Ek – ilość zużywanej rocznie energii [kWh]

a – procentowy udział bieżącej konsumpcji własnej [%]

b – procentowy udział ilości energii oddanej do sieci [%]

opust – 0,8 za 1 kWh w przypadku instalacji do mocy 10 kW za 1 kWh , 0,7 kWh, w przypadku instalacji o mocy 10-50 kW.

a+b = 100%

Uzysk – roczna produkcja energii z 1 kWp zainstalowanej mocy przez instalację PV [kWh]

źródło: https://columbusenergy.pl/blog/fotowoltaika-jaka-moc-instalacji-pokryje-moje-zapotrzebowanie/

Link do komentarza
18 godzin temu, rett napisał:

Popełniłem kardynalny błąd w wyliczeniu rocznego zużycia prądu. Przepraszam !

Rozliczam sią w okresach 2-miesięcznych, więc to zużycie wyniesie 2000 kWh czasami z małym plusem.

Reszta postu pozostaje bez zmian, to znaczy, do zużycia prądu dojdzie jeszcze kuchenka el., duże akwarium 800L, pompa w przydomowej oczyszczalni ścieków i pompa ciepła 5 KW.

W tej sytuacji, jaka moc fotowoltaiki będzie optymalna?   Mam trudność z wyliczeniem rocznego zużycia energii elektrycznej przez moją pompę ciepła bo jak sądzę energia cieplna nie jest równoznaczna z energią elektryczną.

 

Wskaźnik EP roczne obliczeniowe zapotrzebowanie budynku na nieodnawialną energię pierwotną do ogrzewania, przygotowania ciepłej wody użytkowej to 34,09 kWh/(m2·rok)

 

 

Dla jakiego źródła ciepła wyznaczono wartość EP? Dla pompy ciepła? Jaką sprawność przyjęto (COP lub SCOP)? I jaka dokładnie jest powierzchnia domu?

Szczerze mówiąc zużycie 2000 kWh rocznie to wyjątkowo mało.

Link do komentarza
23 minuty temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Dla jakiego źródła ciepła wyznaczono wartość EP? Dla pompy ciepła? Jaką sprawność przyjęto (COP lub SCOP)? I jaka dokładnie jest powierzchnia domu?

Szczerze mówiąc zużycie 2000 kWh rocznie to wyjątkowo mało.

Ta wartość też zwróciła moja uwagę, ale nie będę polemizował z wynikami obliczeń. Myślę, że szanowny inwestor musi na spokojnie jeszcze raz policzyć zużycie energii lub zrobić "spis z natury" czyli podsumować zużycie na podstawie rachunków za energię elektryczną/gaz/węgiel etc. Wtedy jeszcze trzeba ilość paliwa przeliczyć na energię. Na podstawie rachunków za prąd (i/lub gaz) jest w miarę łatwo.

Link do komentarza
5 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Dla jakiego źródła ciepła wyznaczono wartość EP? Dla pompy ciepła? Jaką sprawność przyjęto (COP lub SCOP)? I jaka dokładnie jest powierzchnia domu?

Szczerze mówiąc zużycie 2000 kWh rocznie to wyjątkowo mało.

W projekcie:

https://projekty.muratordom.pl/projekt-przejrzysty-wariant-viii-c365h-3471

który jest dopiero w budowie, jest przewidziany piec na paliwo stałe, więc jak sądzę w obliczeniu EP jest uwzględnione właśnie to źródło. Projektant zmienił to po zakupie na pompę ciepła. 

Powierzchnia użytkowa - 91,6 m2 plus ok. 24 m2 garaż plus 6,5 m2 kotłownia plus poddasze ocieplone wg projektu ale nie użytkowe. Dodatkowo podam kąt nachylenia dachu - 35°  z połaciami skierowanymi na północ-południe. 

Zużycie prądu pochodzi z mojego mieszkania w bloku i jest liczone na podstawie rachunków, które otrzymuję  co drugi miesiąc po około 340 kWh, co wynosi 2040kWh rocznie.

 

Zapytanie dotyczyło wyboru fotowoltaiki ale teraz problemem jest oszacowanie zużycia prądu el. w nowobudowanym domu aby wyliczyć moc paneli PV więc do rocznego zużycia prądu z bloku, dodałbym jeszcze nowe, planowane odbiorniki prądu, tj. kuchenka el., duże akwarium 800L, pompa w przydomowej oczyszczalni ścieków plus pompa ciepła 5 KW, która będzie działać zamiast gazu, plus jakiś margines na bramę garażową, oświetlenie przed domem itp.

Liczę to tak: 

obecne zużycie roczne z bloku - 2040kWh 

plus pompa ciepła ??? przypuszczam, że jakieś 1500-2000kWh rocznie

plus kuchenka indukcyjna ok 1500-1600kWh rocznie

plus cała reszta jakieś 1000 kWh rocznie

co daje ok. 6000-6500kWh energii el. rocznie

Czy dobrze myślę, że do takiego zużycia moc PV wyjdzie około 8kWp ?

Link do komentarza
Dnia 20.10.2021 o 10:31, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

 Przy obecnym systemie rozliczania, gdy możemy odebrać z sieci 80% przekazanej wcześniej energii, tej wielkości układ jak najbardziej ma sens.  

 

Okazuje się, że obecny system rozliczania można o kant rzuci potłuc. 

 

Cytat

Obecne zasady rozliczania nadwyżek energii z fotowoltaiki (net-metering) zachowają na 15 lat tylko ci prosumenci, którzy po raz pierwszy wprowadzą energię do sieci do 31 grudnia 2021 roku. Kto uruchomi fotowoltaikę od 1 stycznia, skorzysta z obecnych zasad tylko do połowy roku, a później będzie już sprzedawać prąd z fotowoltaiki i kupować energię z sieci - przewiduje projekt zmian ustawy o OZE uzgodniony przez posłów Zjednoczonej Prawicy i rząd.

 

https://wysokienapiecie.pl/41577-zmiana-zasad-rozliczania-fotowoltaiki-od-1-stycznia-2022-jest-zgoda-poslow/

Link do komentarza

Te zasady rozliczania w dotychczasowym kształcie prawie na pewno będą obowiązywać dłużej, niż tylko do końca tego roku - trzeba na bieżąco śledzić doniesienia. To się ciągle zmienia.

Biorąc pod uwagę to co przeczytałem, to zgadzam się, że instalacja jest przewymiarowana - ja do takich warunków brzegowych wziąłbym 6-7kWp. Ale najpierw jeszcze raz bym to wszystko dokładnie policzył.

 

A zanim zaczniesz myśleć o tym na powaznie, to sprawdź jakie masz napięcia w sieci. Żeby się nie okazało, że zrobisz piękną instalację, wydasz kupę kasy, a w większości czasu będziesz mieć wybity falownik z powodu zbyt wysokiego napięcia...

Link do komentarza

Kocioł na paliwo stałe, ale jakie konkretnie? Na stronie pracowni też nie widzę takiej informacji. Ale patrząc na wartość EP spodziewam się kotła na pelety. A to oznacz, że rzeczywiste zapotrzebowanie na ciepło jest 5 razy wyższe. Bo tak niski wynik to efekt jego pomnożenia przez tzw. współczynnik nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej, który dla peletów, drewna i innej biomasy wynosi zaledwie 0,2. Dla gazu albo węgla wynosiłby on 1,1. 

W takiej sytuacji do budynku trzeba faktycznie dostarczyć rocznie nie niespełna 35 kWh/m2, ale ok. 170 kWh/m2.

Czyli mnożymy 170 kWh/m2 razy 91 m2 powierzchni użytkowej. To daje ok 15500 kWh energii, którą w ciągu roku trzeba dostarczyć do budynku. Zakładamy przy tym, że zapotrzebowanie na ciepło policzono względem powierzchni użytkowej, a nie całej powierzchni ogrzewanej, która jest większa. Bo wtedy zapotrzebowanie na ciepło byłoby jeszcze wyższe. 

Teraz zasadnicze pytanie jaką przewidziano tam pompę ciepła, jaka instalacja grzewcza ma być wewnątrz budynku i w jakiej części kraju ten budynek ma stanąć? Zależnie od tych czynników średnia wartość COP pompy może wynieść orientacyjnie od 3 do ponad 4. To bardzo ważne, bo przez taki uśredniony sezonowo wskaźnik COP dzielimy roczne zapotrzebowanie budynku na ciepło (15500 kWh). Zależnie od założonej wartości COP otrzymujemy 4000-5000 kWh. To roczne zapotrzebowanie pompy na energię elektryczną. Ale powtarzam  – nie znamy dokładnych parametrów pompy, ani budynku. Rzeczywiste wartości mogą się sporo różnić. 

Przy tym co mamy wychodzi, że ogrzewanie pompą ciepła pochłonie jakieś 4000 kWh. Zużycie prądu na inne cele w ramach zwykłej, codziennej eksploatacji najpewniej będzie większe niż te 2000 kWh z mieszkania w bloku. Załóżmy 3000 kWh. Do tego jeszcze kuchenka indukcyjna. A trzeba jeszcze uwzględnić 20% energii z PV, którą oddajemy do sieci. 

Tak jak pisałem w poprzednim poście, instalacja 9-10 kWp bynajmniej nie jest moim zdaniem przewymiarowana w takiej sytuacji. Oczywiście, pod warunkiem, że jej właściciel będzie mógł rozliczać się za prąd oddawany do sieci na dotychczasowych zasadach. Czyli odbierając 0,8 kWh za 1 kWh przekazanej energii.

PS. Wypytałbym szczegółowo projektanta jakie założenia przyjął dobierając moc pompy ciepła. Szczególnie w przypadku pomp powietrze/woda trzeba się liczyć ze spadkiem mocy w czasie dużych mrozów. Nominalna moc wprowadza tu często w błąd.

Link do komentarza
55 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

jaką przewidziano tam pompę ciepła, jaka instalacja grzewcza ma być wewnątrz budynku i w jakiej części kraju ten budynek ma stanąć? Zależnie od tych czynników średnia wartość COP pompy może wynieść orientacyjnie od 3 do ponad 4.

Pompa ciepła to PANASONIC WH-SDC07H3E5 moc 5 kW.  Moc wyliczona poprzez kalkulator ze strony "Ciepło właściwe", oto link do wyniku: 

https://cieplo.app/wynik/e0dk

Usytuowanie - Grudziądz, Kujawsko pomorskie

Instalacja grzewcza ogrzewanie podłogowe

 

No podanej stronie znalazłem jeszcze takie infowmacje: 

44W/m2 wskaźnik zapotrzebowania na moc grzewczą

10 154kWh = 37GJ całkowite roczne zużycie energii na ogrzewanie

92kWh/m2 rocznie wskaźnik zapotrzebowania na energię

Moc powietrznej pompy ciepła powinna wynosić max. 5kW, natomiast dodatkowe źródło ciepła na największe mrozy powinno zapewnić 5kW. Nie ma tutaj sensu doliczać zapasu mocy na potrzeby grzania wody kranowej (CWU). Ten zapas jest potrzebny tylko w skrajnej sytuacji największych mrozów – a wtedy powietrzna pompa ciepła już (prawie) nie działa, jej rolę przejmuje dodatkowe źródło ciepła.

Fotowoltaika

Dla powietrznej pompy ciepła (SCOP = 3.5)

Ilość energii elektrycznej do wyprodukowania rocznie: ~3 600 kWh
Uwzględnia 20% nadmiar na rozliczenie z zakładem energetycznym.

"Potrzebna moc instalacji PV: ~4,2 kWp"

- ten wynik, jak sądzę odnosi się tylko do zapotrzebowania na prąd przez pompę ciepła i należy dodać do niego roczne zużycie prądu z codziennej eksploatacji. 

W poprzednim poście niedoszacowałem, jak teraz widzę, zużycia prądu dla pompy ciepła ale też skłaniam się ku temu, że moc instalacji PV do zainstalowania powinna wynosić między 8- 9 kWp lub troszkę więcej.

Link do komentarza
19 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

 

Przy tym co mamy wychodzi, że ogrzewanie pompą ciepła pochłonie jakieś 4000 kWh. Zużycie prądu na inne cele w ramach zwykłej, codziennej eksploatacji najpewniej będzie większe niż te 2000 kWh z mieszkania w bloku. Załóżmy 3000 kWh. Do tego jeszcze kuchenka indukcyjna. A trzeba jeszcze uwzględnić 20% energii z PV, którą oddajemy do sieci. 

Tak jak pisałem w poprzednim poście, instalacja 9-10 kWp bynajmniej nie jest moim zdaniem przewymiarowana w takiej sytuacji. Oczywiście, pod warunkiem, że jej właściciel będzie mógł rozliczać się za prąd oddawany do sieci na dotychczasowych zasadach. Czyli odbierając 0,8 kWh za 1 kWh przekazanej energii.

Trzeba uwzględnić autokonsumpcję - którą dla domów prywatnych można przyjąć na poziomie 25-30%

O tym bardzo często się zapomina przy wszystkic kalkulacja. Przykład na liczbach - instalacja 9,99kWp produkująca 10000kWh, po potrąceniu 20% - zostaje do odebrania 8000kWh

Jeśli uwzględnimy autokonsumpcję 25% (to takie minimum, jeśli dom będzie ogrzewany PC, to pewnie będzie to więcej) - to oddajemy do sieci 7500kWh, do odebrania z magazynu mamy 6000kWh. Czyli tracimy nie 2000kWh a tylko 1500kWh.

17 godzin temu, rett napisał:

Pompa ciepła to PANASONIC WH-SDC07H3E5 moc 5 kW.  Moc wyliczona poprzez kalkulator ze strony "Ciepło właściwe", oto link do wyniku: 

https://cieplo.app/wynik/e0dk

 

No to już mały konkret. Te obliczenia są wykonance z całkiem niezłą dokładnością.

Jak masz nadmiar gotówki, to pewnie że lepiej zrobić ciut większą instalację. Pomiary napięcia jak rozumiem już zrobiłeś ?

Bo od tego powinieneś zacząć...

Link do komentarza
3 godziny temu, aaaa napisał:

Pomiary napięcia jak rozumiem już zrobiłeś ?

Bo od tego powinieneś zacząć...

Za około 2 tygodnie będzie elektryk u mnie na budowie, wtedy powiem mu, żeby to zrobił. Z drugiej strony, teraz, kiedy fotowoltaika w sąsiedztwie produkuje i przesyła do sieci niskie ilości prądu, ten pomiar może być mylący. Najbardziej odpowiedni byłby pomiar w czasie, kiedy przesyły nadmiaru wyprodukowanego prądu są najwyższe.

Link do komentarza

Dokładnością wyników z ciepłowłaściwe to bym się zbytnio nie sugerował. To raczej narzędzie do przybliżonego oszacowania. W projekcie domu powinny być dokładniejsze informacje. W końcu po to jest tam jakiś projekt i opis instalacji grzewczej oraz projektowana charakterystyka energetyczna. 

Przypominam pytania z poprzednich postów - jaki rodzaj paliwa przewidywał projekt (podejrzewam pelety), oraz jakie są warunki dla instalacji PV (orientacja względem stron świata, kąt nachylenia, zacienienie).

 

 

Link do komentarza

Pierwotnie projekt przewidywał kocioł na pelet o mocy cieplnej 25 KW. Co do warunków instalacji PV, to tak jak napisałem w czwartkowym wpisie:

kąt nachylenia dachu - 35°,

orientacja względem stron świata - południe z lekkim przesunięciem na zachód,

zacienienie - brak,

Dołączam zdjęcia z dokumentacji projektowej, mogą być pomocne ale dotyczą one kotła na pelet.

DSCN5981.JPG

DSCN5984.JPG

Link do komentarza

Dzięki za pomoc. W zeszły piątek podpisałem umowę na fotowoltaikę. Zdecydowałem się na panele TRINA SOLAR 450W - 15 lat gwarancji na materiał i jakość wykonania + 25 lat gwarancji na moc wyjściową oraz inwerter GROWATT - gwarancja standardowa 10 lat na montaż + 10 lat na inwerter.

Cała instalacja o mocy 9 kWp.

 

Pomimo, że okres rozliczania wg systemu opustów będzie obowiązywał chyba do 31 marca, to chciałem zrobić to jak najszybciej bo ceny znów podnieśli a ja zdążyłem jeszcze przed ostatnią podwyżką bo oferta ważna była do 29 października. Teraz to już byłoby 1,5 - 2 tyś. więcej do zapłacenia.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
    • Budowa, która powinna zakończyć się co najmniej 3 miesiące temu wciąż nie została skończona. Szef firmy budowlanej ciągle powtarza "nie nasza wina, skaczemy z budowy na budowę, są opóźnienia".   Jesteśmy w trakcie robót dachowych, które przez firmę budowlaną stale są przekładane. Do stanu surowego zamkniętego brakuje nam tylko/aż dachu. Ostatnio zaczął padać śnieg, a nocami słupki rtęci wskazują ujemną temperaturę. Czy może mieć to jakiś zły wpływ na więźbę dachową?
    • Komentarz dodany przez PornKup: Jestem przerażony. Oszuści podkładają papiery pod oczyszczalnie które nie istnieją i z problemem zostaje użytkownik który jest bogu ducha winny. nie dajcie się ludzie nabrać - trzeba żądać papierów i dopiero podejmować decyzje zakupu. modernizacja szamb to tylko wymiana na prawdziwe urzadzenie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...