Skocz do zawartości

Pompa Ciepła split dla domu 247m²


Wojtek_St

Recommended Posts

Napisano

Witam serdecznie!

 

Bardzo proszę o poradę dotyczącą wyboru pompy Ciepła. Z racji istniejącej już instalacji  oraz zabudowy wokoło domu, zdecydowany jestem na pompę powietrzna.

Byłem w jednej firmie która wg podanych parametrów stwierdziła że na mój dom wystarczy pompa Viessmann 200-s  1 fazowa o mocy 8 kW. Jak na to co widziałem u znajomych i co dopytywałem wydała mi się zbyt mała,ale może to oni mają coś źle zrobione. 

Bardzo proszę o doradę oraz możliwie o podanie mocy jaka by mi wystarczyła do komfortowej temperatury w okolicach 22.5 st C w zimie oraz dogrzewania wody przez cały rok.

Moje dane:

Metraż 247m²

Podłogowe ok 150m², ok 100m² kaloryfery

Budynek z 2013r, izolacja ściany 12cm styropian, strych ocieplony ok 25cm oraz dach ocieplony wełną

Założona rekuperacja

Okna 3 szybowe

Zbiornik na wodę 300L

Dodatkowo instalacja solarna i fotowoltaiczna 5.6 kW

Do tej pory palone groszkiem.

( wypalałem na sezon grzewczy ok 4.5 tony)

Bardzo proszę o polecenie rodzaju pompy, producenta a przedewszystkim mocy potrzebnej.

Liczę się z tym iż przy mrozach instalacja może się posiłkować grzałkami. Nie che dodatkowych podgrzewaczy i pieców. Chce aby pompa starczała na wszystko.

Pozdrawiam i czekam na konkrety.

 

Napisano

Dodam do wypowiedzi Eksperta Cezarego, że faktycznie jest takie zagrożenie, ale są strefy w Polsce, w których średnia temperatur w roku i nawet w zimie jest na tyle wysoka, że pompa ciepła powietrze-powietrze może się spisać. Producenci tych urządzeń wyposażają je dodatkowo w grzałki elektryczne do podgrzewania powietrza na zasilaniu w warunkach krytycznych. Nie zmienia to faktu, że awaryjne źródło ciepła jest wskazane. Tutaj podobny przypadek z życia wzięty bez naciągania faktów. https://budujemydom.pl/irbj/aktualnosci/89657-zalety-ogrzewania-duzego-domu-monoblokowa-pompa-ciepla-hpa-o-13-c-premium

i opowieść właściciela domu na zmianę z wykonawcą instalacji.

 

Napisano

Dziękuję za odpowiedzi. Trochę mnie to zmartwiło i oddaliło od kupna pompy ciepla powietrznej, a co za tym idzie ,w ogóle wycofania się z tego tematu. Miałem nadzieje ze całkowicie uda mi się wyeliminować inne źródła ciepła. Nawet kosztem grzałek które by się włączały. Ale jak tak się nie da toczy chyba musze poczekać aż coś bardziej wydajnego się pojawi. 

Napisano
8 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Dodam do wypowiedzi Eksperta Cezarego, że faktycznie jest takie zagrożenie, ale są strefy w Polsce, w których średnia temperatur w roku i nawet w zimie jest na tyle wysoka, że pompa ciepła powietrze-powietrze może się spisać. Producenci tych urządzeń wyposażają je dodatkowo w grzałki elektryczne do podgrzewania powietrza na zasilaniu w warunkach krytycznych. Nie zmienia to faktu, że awaryjne źródło ciepła jest wskazane. Tutaj podobny przypadek z życia wzięty bez naciągania faktów. https://budujemydom.pl/irbj/aktualnosci/89657-zalety-ogrzewania-duzego-domu-monoblokowa-pompa-ciepla-hpa-o-13-c-premium

i opowieść właściciela domu na zmianę z wykonawcą instalacji.

 

Witam

Chyba redaktor coś pokręcił, albo są różne rozwiązania, bo w mojej pompie grzałki są, ale nie do podgrzewania powietrza, a po prostu w warunkach kiedy pompa by nie dała rady to grzałki dogrzewają czynnik grzewczy w instalacji CO.

Oprócz grzałki nie mam innego źródła awaryjnego, jak przyjdzie zima, że dupa zmarznie, to wtedy będę myśleć ;)

Napisano
9 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Pompa typu powietrze/woda w niskich temp. zewnęrznych może nie zpewniać pożądanego komfortu cieplnego i przy takich instalacjach zawsze konieczne będzie zapewnienie ogrzewania wspomagajacego (elektryczne, kominek, kocioł) zwłaszsza, że część c.o. ma grzejniki. 

litości..w dzisiejszych czasach trochę nie przystoi taka wypowiedź....dzisiaj chyba każda PC p-w ma grzałki, więc problem praktycznie nie istnieje..,pisanie o dodatkowym koininku,kotle to nadużycie

3 godziny temu, Wojtek_St napisał:

Dziękuję za odpowiedzi. Trochę mnie to zmartwiło i oddaliło od kupna pompy ciepla powietrznej, a co za tym idzie ,w ogóle wycofania się z tego tematu. Miałem nadzieje ze całkowicie uda mi się wyeliminować inne źródła ciepła. Nawet kosztem grzałek które by się włączały. Ale jak tak się nie da toczy chyba musze poczekać aż coś bardziej wydajnego się pojawi. 

nie przejmuj się...drąż temat, nie poddawaj się tak łatwo...experci nie są nieomylni ;)

Napisano

Da radę - grzałki są elementem  ogrzewania awaryjnego.

Rozwiązanie stare jak świat i stosowane na całym świecie - dodam że z powodzeniem.

 

Polacy dorośli do tego/takiego rozwiązania. 

 

Napisano
23 godziny temu, Wojtek_St napisał:

Dziękuję za odpowiedzi. Trochę mnie to zmartwiło i oddaliło od kupna pompy ciepla powietrznej, a co za tym idzie ,w ogóle wycofania się z tego tematu. Miałem nadzieje ze całkowicie uda mi się wyeliminować inne źródła ciepła. Nawet kosztem grzałek które by się włączały. Ale jak tak się nie da toczy chyba musze poczekać aż coś bardziej wydajnego się pojawi. 

Wystarczy w filmie, który załączyłem w poście, zwrócić uwagę na moc pompy ciepła, która działa w domu o zbliżonej powierzchni. Dodam, że producenci pomp ciepła przed sezonem grzewczym (a nawet wcześniej) wystartowali z atrakcyjnymi promocjami. Oczywiście słowo "atrakcyjny" ma wydźwięk subiektywny, ale warto posłuchać relacji "naocznych świadków" :). W celu ustalenia konkretów i prawidłowego doboru mocy urządzenia warto bez zobowiązań zadzwonić do przedstawiciela firmy. To nic nie kosztuje. :) Powietrzne pompy ciepła w synergii z PV znakomicie się sprawdzają nawet na dużych osiedlach.

 

 

Napisano
18 godzin temu, Wojtek_St napisał:

Dziękuję za wszystkie wasze odpowiedzi i porady ale prosiłbym też o do radę Co do mocy pompy jaka by była odpowiednia do mojego domu i czy monoblok czy Split

wejdź tutaj

https://cieplowlasciwie.pl/

z tego policz moc pompy - liczy z całkiem dobrym przybliżeniem na CO. Na to co wyjdzie dla CWU nie patrz - bo mocno zawyża, tylko dodatkowo przyjmij 0,25kW na 1 osobę w domu. Możesz tutaj wkleić linka co ci wyjdzie, to jeszcze przedyskutujemy wyniki....

czyli jak wyjdzie ci, że potrzebujesz 6kW na CO i będą mieszkać 2 osoby, to potrzebujesz 6,5kW. Potem przeglądasz oferty różnych producentów i patrzysz jakie mają typoszeregi....

Napisano

czyli potrzebujesz około 7,5kW jak będzie -20C na zewnątrz...

czyli widzę 2 możliwości:

1 - wariant bezpieczny, czyli Panasonic TCAP 9kW - ma on gwarantowaną moc 9kW aż do -15C (nie wiem czy są inne pompy z gwarantowaną mocą do okreslonej temperatury)

2 - wariant tańszy - inna pompa  o mocy 8-9kW 1F/3F która prawie na pewno będzie tańsza, ale może być konieczność gdy temperatura bardzo mocno spadnie (na co sie nie zanosi, ale to inna sprawa), wspomagania się grzałkami z PC

Napisano (edytowany)

Pytanko: Dlaczego kolega potrzebuje pompy ciepła 7,5kW a nie 11kW (co+c.w.u.) ?

Edit: Nieaktualne, już doczytałem w poprzednim poście - na c.w.u. przyjmuje się 0,25kW na osobę, dla 3 osób wyjdzie 7,5kW.

 

Jak duży zasobnik wody proponujecie przy tym konkretnym przypadku (powietrzna pompa ciepła i 3 osoby)?

Edytowano przez NobelM (zobacz historię edycji)
Napisano

Dokładnie, zasobnik będzie napewno odgrywał spore znaczenie. Mam 7 letni zasobnik 300 l z dwoma wężownicami to którego podpięte są solary może to jakoś wykorzystać?

A pompa split czy monoblok?

Najlepiej jak by była możliwość podwieszenia jej na ścianie ok 2 m nad ziemią...

Napisano
17 godzin temu, aaaa napisał:

wejdź tutaj

https://cieplowlasciwie.pl/

z tego policz moc pompy - liczy z całkiem dobrym przybliżeniem na CO. Na to co wyjdzie dla CWU nie patrz - bo mocno zawyża, tylko dodatkowo przyjmij 0,25kW na 1 osobę w domu. Możesz tutaj wkleić linka co ci wyjdzie, to jeszcze przedyskutujemy wyniki....

czyli jak wyjdzie ci, że potrzebujesz 6kW na CO i będą mieszkać 2 osoby, to potrzebujesz 6,5kW. Potem przeglądasz oferty różnych producentów i patrzysz jakie mają typoszeregi....

I tu wkracza Człowiek, który to przerobił na swoim przykładzie :) Moim skromnym zdaniem pompa ciepła poniżej 10kW, która ma ogrzać dom i przygotować cwu będzie za mała.  W filmie, który podsunąłem jako sugestia była mowa o monobloku 13kW na dom o prawie identycznej powierzchni. Taka gra w skojarzenia. Oczywiście główną rolę odgrywa tu zapotrzebowanie na ciepło i zapotrzebowanie cwu przez rodzinę

Napisano
4 minuty temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

I tu wkracza Człowiek, który to przerobił na swoim przykładzie :) Moim skromnym zdaniem pompa ciepła poniżej 10kW, która ma ogrzać dom i przygotować cwu będzie za mała.  W filmie, który podsunąłem jako sugestia była mowa o monobloku 13kW na dom o prawie identycznej powierzchni. Taka gra w skojarzenia. Oczywiście główną rolę odgrywa tu zapotrzebowanie na ciepło i zapotrzebowanie cwu przez rodzinę

Całe szczęście, że te zdanie takie skromne ;)

Po to sie robi obliczenia, żeby nie przepałać za większą moc pompy. Jak ktoś ma obawy, czy takie zgrubne obliczenia są poprawne to albo udaje się specjalisty audytora i zamawia profesjonalne obliczenia albo kupuje się mocniejszą pompę. Samą powierzchnię można sobie w "buty" wsadzić...a sposób w jaki firmy które dobierają moc pomp też pozostawia wiele do życzenia...dla mojego domu proponowano mi urządzenia od 5,9kW aż do około 15kW. Wszystko firmy, wszystko fachowcy...tia...a mam 7,6kW z zapasem, bo było 500zł drożej od 5,9kW która też by pewnie wystarczyła...

 

Dla wyliczonego zapotrzebowania 7,5kW za CO+CWU TCAP 9kW jest z dużym zapasem. Proszę nie zapominać, że te 7,5kW będzie potrzebne dla -20C na zewnątrz....dla 0C na zewnątrz będzie potrzeba około 3,5-3,7kW...a średnia temperatura okresu grzewczego w Polsce to +2C bodajże...

 

25 minut temu, Wojtek_St napisał:

Dokładnie, zasobnik będzie napewno odgrywał spore znaczenie. Mam 7 letni zasobnik 300 l z dwoma wężownicami to którego podpięte są solary może to jakoś wykorzystać?

A pompa split czy monoblok?

Najlepiej jak by była możliwość podwieszenia jej na ścianie ok 2 m nad ziemią...

może być monoblok, ale musi być jakieś zabezpieczenie na wypadek dłuższego braku prądu.

Napisano
50 minut temu, aaaa napisał:

Całe szczęście, że te zdanie takie skromne ;)

Po to sie robi obliczenia, żeby nie przepałać za większą moc pompy. Jak ktoś ma obawy, czy takie zgrubne obliczenia są poprawne to albo udaje się specjalisty audytora i zamawia profesjonalne obliczenia albo kupuje się mocniejszą pompę. Samą powierzchnię można sobie w "buty" wsadzić...a sposób w jaki firmy które dobierają moc pomp też pozostawia wiele do życzenia...dla mojego domu proponowano mi urządzenia od 5,9kW aż do około 15kW. Wszystko firmy, wszystko fachowcy...tia...a mam 7,6kW z zapasem, bo było 500zł drożej od 5,9kW która też by pewnie wystarczyła...

 

Dla wyliczonego zapotrzebowania 7,5kW za CO+CWU TCAP 9kW jest z dużym zapasem. Proszę nie zapominać, że te 7,5kW będzie potrzebne dla -20C na zewnątrz....dla 0C na zewnątrz będzie potrzeba około 3,5-3,7kW...a średnia temperatura okresu grzewczego w Polsce to +2C bodajże...

 

może być monoblok, ale musi być jakieś zabezpieczenie na wypadek dłuższego braku prądu.

Jaki człowiek, takie zdanie :). Oczywiście, że masz 100% racji. Proponowałem ścieżkę, która miała doprowadzić Pytającego do doradcy handlowego z dowolnie wytypowanej firmy. Mówiłem też o zapotrzebowaniu na ciepło na CO i CWU. Wszystkie dane prowadzą do optymalizacji. Np. temperatura zewnętrzna w danej lokalizacji w najzimniejsze dni. Musimy założyć, ze raz na 10 lat będzie zima, której najstarsi ludzie nie pamiętają :). Przewymiarować potrafi każdy, a czasy z hasłem "na zapas" już bezpowrotnie minęły. Nowe WT2021 zmuszą producentów urządzeń grzewczych do zmniejszania mocy i przykładowo kocioł kondensacyjny 11 kW będzie wystarczający. Poza tym przygotowanie CWU będzie realizowane często z paneli PV na dachu a kotły i pompy ciepła będą tylko służyły do CO.

Napisano

Opieranie się na wycenach przygotowanych bezpośrednio do budynku, a nie za pomocą kalkulatorów internetowych daje inwestorowi dużo lepszy pogląd na całkowite koszty, a także na to jak całe przedsięwzięcie będzie realizowane. Więc zawsze warto skorzystać z takiej możliwości chociażby po to żeby porównać oferty kilku firm.

 

Ja mogę zachęcić do złożenia zapytania ofertowego u nas. Nasi specjaliści przygotują indywidualną propozycję i wycenę systemu grzewczego dostosowując ją do potrzeb budynku oraz inwestora. To nic nie kosztuje i do niczego nie zobowiązuje, więc zawsze warto. Zapytanie ofertowe można złożyć tutaj: https://www.viessmann.pl/pl/uslugi/zapytanie-ofertowe.html

Można również skontaktować się bezpośrednio z naszą firmą partnerską, wpisując adres lub kod pocztowy tutaj: https://www.viessmann.com.pl/ss/ss.php

 

 

 

 

 

Napisano

Dziekuje za wszystkie porady. Pytanie: czy wszystkie pompy split czy monoblok można powiesić wyżej czy muszą stać na ziemi?. Nie chodzi tu o temp. powietrza a bardziej o przejazd za dom i aby nie zawężała go zbytnio w tym miejscu.

Napisano

Różnica między split vs monoblok. Zapraszam do lektury. https://www.stiebel-eltron.pl/pl/produkty-rozwiazania/energia_odnawialna/pompy_ciepla/porady/pompa-ciepla-split-vs-monoblok.html

Przy pompach split na zewnątrz jest wentylator, parownik, sprężarka oraz zawór rozprężny. Jeżeli ten moduł może z uwagi na masę wisieć, a nie stać, to czemu nie? Warto zerknąć na wytyczne producenta dotyczące montażu. Ważna jest tez różnica poziomów między jednostką zewnetrzną a wewnętrzną. To trzeba sprawdzić. Czy to ma znaczenie, czy też nie? Stąd moja uwaga o zaleceniach producenta.

Napisano (edytowany)
20 godzin temu, Wojtek_St napisał:

Dziekuje za wszystkie porady. Pytanie: czy wszystkie pompy split czy monoblok można powiesić wyżej czy muszą stać na ziemi?. Nie chodzi tu o temp. powietrza a bardziej o przejazd za dom i aby nie zawężała go zbytnio w tym miejscu.

Nie muszą koniecznie stać na ziemi. Ale ze względu na masę i gabaryty zwykle to jest najprostszy sposób zapewnienia im stabilnego miejsca. A jest jeszcze konieczność zapewnienia wymaganego odstępu od ściany budynku (zgodnie z instrukcją producenta). Do tego pompa drga w trakcie pracy. W efekcie nie tak łatwo podwiesić ją gdzieś na ścianie.

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Dnia 12.10.2020 o 13:02, Eksperci Viessmann napisał:

Opieranie się na wycenach przygotowanych bezpośrednio do budynku, a nie za pomocą kalkulatorów internetowych daje inwestorowi dużo lepszy pogląd na całkowite koszty, a także na to jak całe przedsięwzięcie będzie realizowane. Więc zawsze warto skorzystać z takiej możliwości chociażby po to żeby porównać oferty kilku firm.

 

 

taaak...jak kilkanaście lat temu byłem na tym etapie, to nie było jeszcze kalkulatorów internetowych. Wyslałem ponad 20 zapytań oferowychi - niestety w większości przypadkówpompa była źle dobrana a cena kosmiczna.

Skąd to wiem? - bo sam zrobiłem za pomocą audytora OZC obliczenia i wszystkim firmom do któych wysłałem zapytania, dawałem ten sam zestaw danych. Proponowano mi pompy ciepłą od 5,9kW nawet do 15kW - przypomnę - wszystkie firmy miały te same dane, jak były jakieś dodatkowe pytania, to zawsze była odpowiedź na nie. Zdecydowałem się na 7,6kW, bo była tylko 500zł droższa od 5,9kW która byłaby na styk...

Więc osobiście uważam, że bardzo dobrze że są takie kalkulatory - bo teraz przynajmniej można zweryfikować to co zaproponuje jakaś firma.

 

edytowałem posta, bo byłem pewny, że do V też skadałem...przejarzałem wszystkie posty z tamtego okresu i jednak nie (a przynajmniej nie znalazłem maila z ofertą). Wiem dlaczego.... Wiedziałem jakiej ceny można się spodziewać za kompleksową ofertę (były artykuly w prasie branżowej opisujące ówczesne koszty inwestycji w PC+DZ+podłogówka) - więc niektóre opcje odpuściłem w przedbiegach. Dodatkowo zniechęcał mnie upór instalatorów tej firmy do montowania buforów w instalacjach z podłogówką ;)

Dnia 12.10.2020 o 13:22, Wojtek_St napisał:

Dziekuje za wszystkie porady. Pytanie: czy wszystkie pompy split czy monoblok można powiesić wyżej czy muszą stać na ziemi?. Nie chodzi tu o temp. powietrza a bardziej o przejazd za dom i aby nie zawężała go zbytnio w tym miejscu.

nie jestem expertem od tego, ale zwykle robisię osobny fundament zaraz obok domu i na nim montuje. To rozwiązanie jest lepsze od mocowania do domu, ze względu na wspomniaje już wyżej drgania...Ale takie szczegóły to najlepiej już z wykonawcą ustalić...

Edytowano przez aaaa (zobacz historię edycji)
Napisano

Bufor w układzie z podłogówką nie ma faktycznie sensu. O ile na poszczególnych pętlach nie ma zaworów, które mogą odciąć przepływ w nich w ramach osobnego sterowania każdą pętlą. Jednak szczerze mówiąc takie sterowanie z osobna każdą pętlą nie ma specjalnie sensu. A podnosi koszty wykonania.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Właśnie chodzi o to, że jest cieplejszy, ale też nieznacznie. ~1-2*C... Nie wiem czy nie w granicach bledu pomiarowego.
    • Z wiedzy... fizyka płynów się kłania...   2,5 - 3 m to minimum...   @animus pięknie zarysował problem wentylacji grawitacyjnej 
    • 2.   Sander Standard Alu (płyta z folią aluminiową): W tym systemie rura grzewcza leży w styropianowym rowku, a na całej powierzchni płyty znajduje się cienka warstwa laminowanej folii aluminiowej. Folia ma za zadanie rozprowadzić ciepło z rury na boki, aby ogrzać powierzchnię między rurami. Jej skuteczność jest jednak ograniczona przez jej grubość – jest bardzo cienka. Działa, ale transfer ciepła z rury do płyty i na jej powierzchnię nie jest idealny.   System z radiatorami (płytami aluminiowymi): W tym rozwiązaniu w rowkach styropianu umieszcza się specjalnie wyprofilowane, znacznie grubsze (ok. 0,5 mm) płyty aluminiowe. Rura jest w nie wciśnięta, co zapewnia niemal idealny, maksymalny styk na dużym fragmencie jej obwodu. Taka płyta działa jak radiator – bardzo skutecznie "wysysa" ciepło z rury i rozprowadza je na swojej dużej powierzchni. Taki system jest w stanie przekazać do wylewki i podłogi trochę więcej ciepła przy tej samej temperaturze zasilania. Jest to rozwiązanie po prostu wydajniejsze.     Trudny temat, chyba nieopłacalne i prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.   Nie powinien Pan traktować zakupu płyt Sandera jako błędu. To jest standardowy, popularny system, który w ocieplonym budynku sprawdza się dobrze. W Pana przypadku jego niższa (w porównaniu do radiatorów) efektywność jest po prostu brutalnie obnażana przez ogromne zapotrzebowanie budynku na ciepło.   Patrząc na przedstawiony problem z perspektywy ekonomicznej, optymalna strategia działania wydaje się jasna.   Należy zakończyć montaż ogrzewania podłogowego w oparciu o zakupiony system płyt Sander, a w następnej kolejności potraktować priorytetowo termomodernizację budynku. .   Takie podejście przynosi podwójną korzyść: po pierwsze, unika Pan strat finansowych, wykorzystując posiadany materiał. Po drugie, inwestycja w termomodernizację szybko się zwróci dzięki znacznemu ograniczeniu strat ciepła.      
    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...