Skocz do zawartości

Ocieplenie i wykończenie mojego poddasza użytkowego


usiek

Recommended Posts

Napisano
14 minut temu, animus napisał:

jak chcesz zwilżyć to spryskiwacz do okien  i woda  z niewielką ilością gruntu

Mówimy o zwilżaniu teraz tej drugiej (poprawkowej) warstwy gdyby podsychać zaczęła?

 

Napisano (edytowany)

Pomożecie wybrać drzwi do pokoju? 

W sklepie z panelami dostałem katalogi DRE, Porta.... ale taki drzwi pewnie z 1200zł....

 

Patrzę co allegro ma i trafiłem promocja 47%. Takie drzwi są coś warte? 

https://allegro.pl/oferta/drzwi-wewnetrzne-milton-oscieznica-ramowe-futryna-9119911654?utm_medium=app_share&utm_source=facebook

 

O co chodzi z ościeżnicami bo nie rozumiem tej aukcji. Ościeżnica niby jakaś ramowa ale pisze, że na innych aukcjach mają regulowane.

Czym to się różni i jaka ta ościeżnica powinna być?

 

Mur przy otworze na drzwi mam z jednej strony 28cm, z drugiej 28.5cm.

Edytowano przez usiek (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
45 minut temu, usiek napisał:

Pomożecie wybrać drzwi do pokoju? 

W sklepie z panelami dostałem katalogi DRE, Porta.... ale taki drzwi pewnie z 1200zł....

 

Patrzę co allegro ma i trafiłem promocja 47%. Takie drzwi są coś warte? 

https://allegro.pl/oferta/drzwi-wewnetrzne-milton-oscieznica-ramowe-futryna-9119911654?utm_medium=app_share&utm_source=facebook

 

O co chodzi z ościeżnicami bo nie rozumiem tej aukcji. Ościeżnica niby jakaś ramowa ale pisze, że na innych aukcjach mają regulowane.

Czym to się różni i jaka ta ościeżnica powinna być?

 

Mur przy otworze na drzwi mam z jednej strony 28cm, z drugiej 28.5cm.

Bardzo ładne, jednak trzeba uważać aby nie skaleczyć w skrajnym przypadku widziałem jak zawiasy stanęły w tego typu drzwiach i się lekko wyłamały z MDF

 

 

z tego co rozumiem to jest cena bez ościeżnicy one są w ofercie na innych aukcjach.

Edytowano przez gawel (zobacz historię edycji)
Napisano
9 godzin temu, gawel napisał:

z tego co rozumiem to jest cena bez ościeżnicy one są w ofercie na innych aukcjach.

No faktycznie będzie tak jak piszesz. A tytuł aukcji sugeruje, że skrzydło nadaje się do tych różnych typów ościeżnic.

 

Czyli zostało pytanie, którą ościeżnicę ja potrzebuje.

Napisano
13 godzin temu, usiek napisał:

O co chodzi z ościeżnicami bo nie rozumiem tej aukcji. Ościeżnica niby jakaś ramowa ale pisze, że na innych aukcjach mają regulowane.

Czym to się różni i jaka ta ościeżnica powinna być?

Ościeżnice tylko regulowane inne to badziew, nie bierz z portalu  A tylko  z marketu.

 

Napisano (edytowany)
42 minuty temu, animus napisał:

nie bierz z portalu  A tylko  z marketu

Ale mówisz o całym komplecie, drzwi+ościeżnica?

I czemu tylko market?

 

Tak zerknąłem na castoramę to nie mają ościeżnic 280mm...max 180mm

Ale w Leroy już coś jest.... 660zł taka ościeżnica ale są tylko do bezprzylgowych.

 

Tu coś mam: https://www.obi.pl/drzwi-wewnetrzne-i-oscieznice/dre-oscieznica-regulowana-280-mm-300-mm-dab-bielony-ryfla-80l/p/5912472

Edytowano przez usiek (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
3 godziny temu, usiek napisał:

Tylko, że ja mam do takich dużych marketów 60km i nie mam dostawczaka.

 

Zamówię u miejscowego pośrednika to sobie policzy a terminy 1-2 miesiące.

Tu na miejscu mam to... https://www.invado.pl/

A masz bagażnik dachowy?

Ja 150 km wiozłem 5 drzwi i futrynki w bagażniku, tylko że po drodze jechałam,  zabrałem je. 

Drzwi są zabezpieczone można kłaść jedne na drugie na dachu, futrynki są w kartonach  i ładnie się przewozi.

 

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)

Warto dać 400zł za zamek listwowy w drzwiach zewnętrznych? Czyli takie jakby rygle u góry i na dole, które oprócz działania antywłamaniowego niby dociskają te drzwi...

Bo mi się średnio ten patent widzi, ale sprzedawca zachwala.

W dodatku ten zamek jest jest na taką zapadkę i drzwi można otwierać be użycia klamki, popychając je tylko. Cos czuję, że po 3 latach drzwi się nie będą zamykać bo coś tam się wyrobi :)

 

Oglądane było to https://drzwimartom.pl/

Takie doświetle/dostawka kosztuję 1/3 ceny drzwi :)

Edytowano przez usiek (zobacz historię edycji)
Napisano
1 godzinę temu, usiek napisał:

Warto dać 400zł za zamek listwowy w drzwiach zewnętrznych? Czyli takie jakby rygle u góry i na dole, które oprócz działania antywłamaniowego niby dociskają te drzwi...

Znam kilku takich co trudnili się kiedyś obrabianiem kwadratów , w domach jednorodzinnych żeden niie pokusił się w swojej karierze aby włazić na robotę przez drzwi wejściowe.

Napisano (edytowany)

To są chyba takie... 72mm, wypełniane pianą pod ciśnieniem. 

Futryna jest metalowa z drewnem w środku.... drewno zamknięte blachą.

Najważniejsze, że żonie się spodobały.. ona je wybrała. Bo mnie już ku.wica bierze jak jadę z nią coś wybrać :)

image.thumb.png.cf68acb6df1a3cd7ebe24b2a8c530763.png

3 minuty temu, joks napisał:

Znam kilku takich co trudnili się kiedyś obrabianiem kwadratów , w domach jednorodzinnych żeden niie pokusił się w swojej karierze aby włazić na robotę przez drzwi wejściowe.

Do siebie chyba bym próbował przez kotłownię drzwiami albo oknem do garażu bądź pokoju na parterze :P

Edytowano przez usiek (zobacz historię edycji)
Napisano
4 minuty temu, usiek napisał:

Do siebie chyba bym próbował przez kotłownię drzwiami albo oknem do garażu bądź pokoju na parterze

Najtrudniesze do pokonania dla złodzieja są okna , nawet antywłamy , antywłamy zajmują conajmniej 10 sek żeby je otworzyć , wystarczy dobra łąpa do wyciągania gwoździ

 

Napisano
3 minuty temu, animus napisał:

Wygląd rzecz gustu. Otwierane na zewnątrz.

Na sklepie są inne... to ja sobie teraz w necie wziąłem taki wzór :)

Ale właśnie jak to ma być otwierane? Nie do wewnątrz?

 

3 minuty temu, joks napisał:

Najtrudniesze do pokonania dla złodzieja są okna , nawet antywłamy , antywłamy zajmują conajmniej 10 sek żeby je otworzyć , wystarczy dobra łąpa do wyciągania gwoździ

Gość od okien tak zachwalał antywłamaniowe, że mu powiedziałem, że biorę te ale nie ze względu na antywłamaniowość bo dla fachowca nie ma różnicy, które napotka :)

Napisano
4 minuty temu, usiek napisał:

Ale właśnie jak to ma być otwierane? Nie do wewnątrz?

Wiatr dociska skrzydło jest szczelniej, w wietrzne drzwi można dostać w pysk drzwiami otwieranymi do wewnątrz.

W razie pożaru w panice człowiek pcha je zawsze na zewnątrz.

Napisano
Przed chwilą, animus napisał:

Wiatr dociska skrzydło jest szczelniej, w wietrzne drzwi można dostać w pysk drzwiami otwieranymi do wewnątrz.

W razie pożaru w panice człowiek pcha je zawsze na zewnątrz.

Toś mi teraz zagadkę zadał... 3 dni zleci na zastanawianiu się 

Napisano (edytowany)
2 godziny temu, animus napisał:

W razie pożaru w panice człowiek pcha je zawsze na zewnątrz.

Człowiek w trakcie pożaru owszem , pokaż mi jedną klatkę schodową w Polsce w jakimkolwiek bloku gdzie drzwi są ,,fabrycznie ''otwierane na zewnątrz czyli na klatkę ..mają się otwierać na mieszkanie bo tak jest łatwiej wejść taranem lub z buta służbom wszelkiej maści . Przepisy P, POŻ są tutaj dwukierunkowe , wejście na klatkę ma się otwierać na zewnątrz ....ale jakieś uzasadnienie pewnie tego jest. Pewnie jakieś tematy powiązane z zachowaniem logiki tłumu .

Edytowano przez joks (zobacz historię edycji)
Napisano

Żona właśnie mówiła, że raczej do środka mają się otwierać.

 

A ja sobie tak myślę, że też łatwiej wypchnąć niechcianego gościa drzwiami otwieranymi do wewnątrz :)

 

Byłem jeszcze w jednym sklepie, niepotrzebnie.... jeszcze 4 katalogi dorzucili do przerobienia.

Napisano
9 minut temu, joks napisał:

Człowiek w trakcie pożaru owszem , pokaż mi jedną klatkę schodową w Polsce w jakimkolwiek bloku gdzie drzwi są ,,fabrycznie ''otwierane na zewnątrz czyli na klatkę ..mają się otwierać na mieszkanie bo tak jest łatwiej wejść taranem lub z buta służbom wszelkiej maści . Przepisy P, POŻ są tutaj dwukierunkowe , wejście na klatkę ma się otwierać na zewnątrz ....ale jakieś uzasadnienie pewnie tego jest. Pewnie jakieś tematy powiązane z zachowaniem logiki tłumu .

Wszędzie tak jest, drzwi do budynku otwierają się na zewnątrz.

3 minuty temu, usiek napisał:

Żona właśnie mówiła, że raczej do środka mają się otwierać.

Gdzie baba  rządzi, tam diabeł błądzi...:takaemotka: 

Napisano
2 minuty temu, animus napisał:

Wszędzie tak jest, drzwi do budynku otwierają się na zewnątrz.

Nie wszędzie, jak na zewnątrz można kogoś zmieść z podestu ma to swoje dobre i złe strony.

Napisano
5 minut temu, usiek napisał:

jeszcze 4 katalogi dorzucili do przerobienia.

:ph34r:

1 minutę temu, gawel napisał:

Nie wszędzie, jak na zewnątrz można kogoś zmieść z podestu ma to swoje dobre i złe strony.

Na  przykład  jehowych.:takaemotka:

Napisano

Zamówienie na drzwi złożone, zaliczka wpłacona ale się umówiłem z gościem na telefon, że potwierdzę jeszcze w poniedziałek szczegółu wyboru :)

 

I chyba źle wybraliśmy bo padło na przeszklenia z lustra weneckiego. Już doczytałem, że wieczorem przy zapalonym w środku świetle wszystko widać z zewnątrz...

Jest jeszcze szkło refleks, mleczne, mleczne z paskami itd...

Mam rację, że to weneckie odpada? Mam 50cm doświetle z boku...

 

Napisano (edytowany)
2 godziny temu, usiek napisał:

Zamówienie na drzwi złożone, zaliczka wpłacona ale się umówiłem z gościem na telefon, że potwierdzę jeszcze w poniedziałek szczegółu wyboru :)

 

I chyba źle wybraliśmy bo padło na przeszklenia z lustra weneckiego. Już doczytałem, że wieczorem przy zapalonym w środku świetle wszystko widać z zewnątrz...

Jest jeszcze szkło refleks, mleczne, mleczne z paskami itd...

Mam rację, że to weneckie odpada? Mam 50cm doświetle z boku...

 

Mleczne z paskami zamiast judasza, pasek na wysokości oczu .

Lustra weneckie to do łazienki.:takaemotka:

Drzwi 2-s otwierane na zewnątrz, duże skrzydło lewe.

Tam masz kolizję w projekcie z kiblem.:hahaha2:

I mostek termiczny ale babol.:icon_smile: 

 

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano
Dnia 23.09.2020 o 15:13, joks napisał:

Człowiek w trakcie pożaru owszem , pokaż mi jedną klatkę schodową w Polsce w jakimkolwiek bloku gdzie drzwi są ,,fabrycznie ''otwierane na zewnątrz czyli na klatkę ..mają się otwierać na mieszkanie bo tak jest łatwiej wejść taranem lub z buta służbom wszelkiej maści . Przepisy P, POŻ są tutaj dwukierunkowe , wejście na klatkę ma się otwierać na zewnątrz ....ale jakieś uzasadnienie pewnie tego jest. Pewnie jakieś tematy powiązane z zachowaniem logiki tłumu .

w budynkach wielorodzinnych klatka schodowa jest drogą ejakulacyjną, wiec wszystkie drzwi prowadzące z klatki na zewnątrz muszą otwierać się na zewnątrz (tak jak drzwi z garażu - otwierają się do klatki, bo zazwyczaj z garażu się sp.. od pożaru); drzwi do mieszkań nie są drogą ejakulacyjną, muszą otwierać się do wewnątrz aby w razie pożaru nie zablokowały światła klatki, czyli drogi ewakuacyjnej, buty i służby tu są najmniejszym problemem, zresztą zawiasy na zewnątrz łatwiej odstrzelić bo obecne drzwi do mieszkań to nie dykta tylko "anty" przynajmniej z kilkoma ryglami po obwodzie

co do kurników to pozostało trochę z tradycji - jak kiedyś nap... śniegu to na zewnątrz nie dało rady otworzyć, teraz - wybór właściciela

Napisano

@usiek - masz wiatrołap, lekko nietypowy, ale masz, jest to swego rodzaju "śluza", choć kulawa porządniejszą zimą, znam przypadki, gdzie z powodu takiego rozwiązania są montowane kotary na drzwi wejściowe bo pizga

Napisano
5 minut temu, aru napisał:

masz wiatrołap, lekko nietypowy, ale masz

Ale to on wewnątrz niby jest czy na zewnątrz ten uskok muru robi za wiatrołap?

Napisano
9 minut temu, usiek napisał:

Ale to on wewnątrz niby jest czy na zewnątrz ten uskok muru robi za wiatrołap?

gdyby były drzwi wewnętrzne, przed schodami na górę to byłby praktycznie klasyk

Napisano
20 minut temu, usiek napisał:

Montaż chyba standardowy... nie było nawet mowy czy jakiś udziwniony ma być.

To teraz norma, okna też wstawiłeś pewnie w środek. :hahaha2:

Napisano (edytowany)
9 minut temu, aru napisał:

gdyby były drzwi wewnętrzne, przed schodami na górę to byłby praktycznie klasyk

Tam tej cienkiej ściany przed schodami nie kazałem sobie stawiać... są takie jakby "otwarte" schody bo tak mi się podobało.

 

6 minut temu, animus napisał:

To teraz norma, okna też wstawiłeś pewnie w środek

Okna były z hiper ciepłym montażem.... za miliony monet jak się później wczytałem :)

Są zlicowane z zewnętrzną stroną muru... nie wiem czy to standard czy nie.

Edytowano przez usiek (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)

Cieply_montaz_ocieplenie.jpg

5 minut temu, usiek napisał:

Okna było z hiper ciepłym montażem.... za miliony monet jak się później wczytałem :)

Są zlicowane z zewnętrzną stroną muru... nie wiem czy to standard czy nie.

:takaemotka:

Ja w 1998r. bodajże montowałem swoje okna w izolacji cieplnej.:icon_cool:

Wtedy w Polsce mało kto o tym słyszał i miał styropian na ścianach.:ph34r: 

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
12 minut temu, animus napisał:

Cieply_montaz_ocieplenie.jpg

:takaemotka:

W sumie nie bardzo wiem i widzę co to daje... oprócz tego, że wizualnie by mi to bardzo odpowiadało bo mam obawy, że okna będą zbyt głęboko wyglądały przy styropianie 20cm.

6ced683ba547f1a7.jpg

 

Edit: może chodzi o to, że jak wyziębi futrynę okna to zimno nie idzie w mur tylko w ocieplenie będzie próbowało :)

Edytowano przez usiek (zobacz historię edycji)
Napisano
11 minut temu, usiek napisał:

W sumie nie bardzo wiem i widzę co to daje... oprócz tego, że wizualnie by mi to bardzo odpowiadało bo mam obawy, że okna będą zbyt głęboko wyglądały przy styropianie 20cm.

6ced683ba547f1a7.jpg

 

Edit: może chodzi o to, że jak wyziębi futrynę okna to zimno nie idzie w mur tylko w ocieplenie będzie próbowało :)

Ale świństwo.

Za to jeszcze słono zapłaciłeś?:hahaha2:

Napisano
21 minut temu, usiek napisał:

Okna były z hiper ciepłym montażem.... za miliony monet jak się później wczytałem :)

To okna z zimnym montażem.:bezradny: 

Ale parapet ciepły Ci jakoś wcisnęli, pewno drogo.:bezradny:

Napisano

Drogo w ch...

Może macie i rację... bo ja cały czas się zastanawiam kto tak ch...wo te ciepłe parapety wymyślił.... w środku wystają sporo poza lico ściany a na zewnątrz są za krótkie do 15-20cm styropianu. Jakby całe okno z tymi parapetami wysunąć miały by one większy sens :)

Napisano
27 minut temu, usiek napisał:

...............

Edit: może chodzi o to, że jak wyziębi futrynę okna to zimno nie idzie w mur tylko w ocieplenie będzie próbowało :)

:91_thumbsup:

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 2.   Sander Standard Alu (płyta z folią aluminiową): W tym systemie rura grzewcza leży w styropianowym rowku, a na całej powierzchni płyty znajduje się cienka warstwa laminowanej folii aluminiowej. Folia ma za zadanie rozprowadzić ciepło z rury na boki, aby ogrzać powierzchnię między rurami. Jej skuteczność jest jednak ograniczona przez jej grubość – jest bardzo cienka. Działa, ale transfer ciepła z rury do płyty i na jej powierzchnię nie jest idealny.   System z radiatorami (płytami aluminiowymi): W tym rozwiązaniu w rowkach styropianu umieszcza się specjalnie wyprofilowane, znacznie grubsze (ok. 0,5 mm) płyty aluminiowe. Rura jest w nie wciśnięta, co zapewnia niemal idealny, maksymalny styk na dużym fragmencie jej obwodu. Taka płyta działa jak radiator – bardzo skutecznie "wysysa" ciepło z rury i rozprowadza je na swojej dużej powierzchni. Taki system jest w stanie przekazać do wylewki i podłogi trochę więcej ciepła przy tej samej temperaturze zasilania. Jest to rozwiązanie po prostu wydajniejsze.     Trudny temat, chyba nieopłacalne i prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.   Nie powinien Pan traktować zakupu płyt Sandera jako błędu. To jest standardowy, popularny system, który w ocieplonym budynku sprawdza się dobrze. W Pana przypadku jego niższa (w porównaniu do radiatorów) efektywność jest po prostu brutalnie obnażana przez ogromne zapotrzebowanie budynku na ciepło.   Patrząc na przedstawiony problem z perspektywy ekonomicznej, optymalna strategia działania wydaje się jasna.   Należy zakończyć montaż ogrzewania podłogowego w oparciu o zakupiony system płyt Sander, a w następnej kolejności potraktować priorytetowo termomodernizację budynku. .   Takie podejście przynosi podwójną korzyść: po pierwsze, unika Pan strat finansowych, wykorzystując posiadany materiał. Po drugie, inwestycja w termomodernizację szybko się zwróci dzięki znacznemu ograniczeniu strat ciepła.      
    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...