Skocz do zawartości

Studnia-czy warto?(Ile potrzeba wody na budowę?)


Reksio

Recommended Posts

Witam,
Na wiosnę zamierzam sie budować,zastanawiam sie czy pierwszego kroku nie wykonać takiego jak wykopanie studni ponieważ słyszałem że bardzo dużo potrzeba wody na budowę,czy to prawda?Studnia sie przyda na kolejne lata np. do podlewania ogródka, trawnika,mycia auta itp.
Czy potrzebuje pozwolenie na zrobienie studni?
Pozdrawiam Serdecznie
Link do komentarza
Cytat

Witam,
Na wiosnę zamierzam sie budować,zastanawiam sie czy pierwszego kroku nie wykonać takiego jak wykopanie studni ponieważ słyszałem że bardzo dużo potrzeba wody na budowę,czy to prawda?Studnia sie przyda na kolejne lata np. do podlewania ogródka, trawnika,mycia auta itp.
Czy potrzebuje pozwolenie na zrobienie studni?
Pozdrawiam Serdecznie


Własna studnia bardzo ci się przyda na następne lata - a dużo nie kosztuje wiec warto ją zrobić.
Sprawdziłem w PORADNIKU PRAWNYM DLA BUDUJĄCYCH DOM - na co nie potrzeba pozwolenia na budowę - no i nie ma tam wyszczególnionej studni . Więc trzeba uzyskać na nią pozwolenie - muszą być spełnione pewne warunki - odległośc od granicy działki - 5m ; odległość od rowu przydrożnego - 7,5m ; itd.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
  • 2 tygodnie temu...
Pompa właśnie przerabiam ten temat dobra to wydatek od 1800 zł grundfos to naprawdę warto, tańsze to po kilku latach problemy najlepiej nie remontować ich tylko nową kupić i tak 3 do 4 razy (bez robocizny oraz materiałów: uszczelki itp.) mamy nową grundfos. A studnia głębinowa to wydatek wielki! bo ceny wachają się od 250 do 500 zł od metra (na gotowo) czyli wierci się do 30m ( bez zezwoleń ) to w najdroższym przypadku można liczyć się z 15000tys + pompa grundfos i rury oraz zbiornik to mamy jakieś 19 000 do 20 000 pln! najtańszym kosztem to liczyć po 250 od metra ale należy pamiętać że w głębinowych musi być jakiś tam słup wody 2m nie wystarczy! i widziałem z tych najtańszych pomp razem z zbiornikiem tanie ale jeszcze ujdzie
Proszę jeszcze pamiętać że studnia głębinowa zaczyna się od około 10m w zależności od terenu (po przejściu przez drugą warstwę terenu)
Link do komentarza
Jeżeli chodzi o okolice Warszawy to ze studniami nie jest aż tak źle. Prawie cała dolina (pradolina ) Wisły jest w wode bogata z pewnymi wyjątkami oczywiście (np lokalizacja Instytutu Energi Atomowej w Świerku została wybrana celowo ze względu na brak warstw wodonośnych) A jeżeli chodzi o koszty to za 30m studnie głębinową trzeba zapłacić ok 3500pln z materiałem. Jeżeli chodzi o pompe to na okres budowy napewno warto tzw. ruską tania - nie boli jak ukradną lub budowlańcy popsują (ale niestety chiny zalewają nas podróbkami które chodzą tydzień, jeżeli kupować to napewno nie kolorową tylko srebrną z 10m przewodu elektrycznego produkcji białoruskiej) Docelowo niekoniecznie grundfos bo nie każdy przecież musi jeździć lexusem. Ten sam problem - są dobre pompy w dobrej cenie ale są też chińskie i tu zaczyna sie problem. Najlepiej polegać na opini studniarza albo bazować na doświadczeniach znajomych.
Link do komentarza
Studnia w którą można wsadzić pompe głębinową to studnia głębinowa. Czyli min 90mm żeby zmieścił sie np grundfoss. Głębokość nie gra tu roli a 30m to ustawowa granica poniżej której inwestor powinien wykonać (poprzez zlecenie uprawnionemu hydrogeologowi) projekt prac geologicznych a potem dokumentacje
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
  • 2 tygodnie temu...
Ja mam własną studnię. Miała być zrzutowa dla drenażu, ale jak wykop osiągną 5 m dałem spokój, bo glina była tam twarda jak gotowa cegła, a ukształtowanie terenu groziło wybiciem źródła, więc mnie nie o to chodziło. Teraz napływa tam woda gruntowa, jest pompa i rozprowadzenie na ogród. Ostatnio wykonałem planowany drenaż i wydajność studni wyniosła jakieś 300 l/h.
Link do komentarza
Cytat

Pompa właśnie przerabiam ten temat dobra to wydatek od 1800 zł grundfos to naprawdę warto, tańsze to po kilku latach problemy najlepiej nie remontować ich tylko nową kupić i tak 3 do 4 razy (bez robocizny oraz materiałów: uszczelki itp.) mamy nową grundfos. A studnia głębinowa to wydatek wielki! bo ceny wachają się od 250 do 500 zł od metra (na gotowo) czyli wierci się do 30m ( bez zezwoleń ) to w najdroższym przypadku można liczyć się z 15000tys + pompa grundfos i rury oraz zbiornik to mamy jakieś 19 000 do 20 000 pln! najtańszym kosztem to liczyć po 250 od metra ale należy pamiętać że w głębinowych musi być jakiś tam słup wody 2m nie wystarczy! i widziałem z tych najtańszych pomp razem z zbiornikiem tanie ale jeszcze ujdzie
Proszę jeszcze pamiętać że studnia głębinowa zaczyna się od około 10m w zależności od terenu (po przejściu przez drugą warstwę terenu)



20 tysięcy to trochę drogo za studnię.
Link do komentarza
  • 5 miesiące temu...
U mnie też działa grundfos. Wiercenie studni Wisła wykonywała mi firma z Cisownicy.(tel.660-412-282)Już mi się zwraca ponieważ u sąsiada wierciła jakaś firma z Tychów.Wzięli zaliczkę i się nie przewiercili przez skałe i uciekli z " miejsca wypadku" i sąsiad podłączył się do mojej studni i zapłaciliśmy na pół.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Nie trzeba wiercić aż do wody oligoceńskiej. Zazwyczaj woda z typowej studni jest czysta ale często ma dużo żelaza (woda z pompy leci czysta a po zetknięciu z powietrzem żelazo utlenia się i po jakimś czasie robi się zółtawa) Na potrzeby wody pitnej można zastosować odżelaziacz a na podlewanie może iść woda surowa.
A dla wiadomości to woda oligoceńska w okolicach Warszawy zaczyna się na ok 220m ppt
Link do komentarza
Cytat

Nie trzeba wiercić aż do wody oligoceńskiej. Zazwyczaj woda z typowej studni jest czysta ale często ma dużo żelaza (woda z pompy leci czysta a po zetknięciu z powietrzem żelazo utlenia się i po jakimś czasie robi się zółtawa) Na potrzeby wody pitnej można zastosować odżelaziacz a na podlewanie może iść woda surowa.
A dla wiadomości to woda oligoceńska w okolicach Warszawy zaczyna się na ok 220m ppt



220 metrów... Heh, to dopiero byłaby przydomowa studnia, o głębokości 220 m. icon_smile.gif)
Link do komentarza
Cytat

Witam,
Na wiosnę zamierzam sie budować,zastanawiam sie czy pierwszego kroku nie wykonać takiego jak wykopanie studni ponieważ słyszałem że bardzo dużo potrzeba wody na budowę,czy to prawda?Studnia sie przyda na kolejne lata np. do podlewania ogródka, trawnika,mycia auta itp.
Czy potrzebuje pozwolenie na zrobienie studni?
Pozdrawiam Serdecznie


żadnych zezwoleń nie trzeba, chyba,że studnia jest głębinowa i przekracza 30 m głębokości, a dla formalności to wg mnie pierwsze powinno się wykopać studnie a później brać za dom, a po wybudowaniu domu powinno się wykonać jeszcze zbiornik na deszczówkę , dziś to konieczność, a co do potrzeb na wode przy budowie to powiem trzeba masę wody, do wszyskiego,
np aby samemu wykonać chudą , tłustą wylewkę w pomieszczeniu 6*6 m i grubości 10 cm tj 3,6 kub betonu, dalej licząc 150 litrowa betoniarka razy 6 jest dopiero 1 cubik i razy 3,6 = 21,6 betoniarek ,do każdego ok, 30 litrów wody/3 wiadra zalężnie od pogody/ daje to 600 litrów a ile się rozleje, a mycie, później polewanie betonu ,ale nie martw się bo jeden kręg wody 100 daje około 480 litrów wody, więc wystarczy dobra 5 metrowej głębokości studnia i jest full wypas i o miejskiej można zapomnieć, tylko problem jest jeden ,jaki teren tak głęboka studnia a studnie są bardziej kapryśne jak kobiety, z poszanowaniem praktyk.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • W tej chwili nie zrobię, bo teraz mnie tam nie ma. Wygięły się różnie - jedne w górę, inne w dół. Szczególnie jedna jest mocno wygięta i akurat to ta na środku całego domu. Jak położyłem poziomicę na kilku z nich to się za głowę złapałem.   > A jak zrobić równą podłogę? To proste, trzeba dawać podkładki. Listwy o dobranej grubości. Myślisz, że konstrukcja jest już na tyle "spokojna" po tak długim czasie schnięcia, że nie spowoduje ponownych ugięć i tym samym pękania podłogi lub sufitów?   Dach był montowany około 4 - 5 lat temu.
    • Zrób jakieś zdjęcia, bo nawet nie wiadomo w którą stronę się "wygły"i powiedz też kiedy dach był montowany.    A jak zrobić równą podłogę? To proste, trzeba dawać podkładki. Listwy o dobranej grubości.
    • Witam. Wykonałem drenaż opaskowy wokół domu podpiwniczonego. Rura czarna kaczmarek ciężki dren o średnicy 11cm, w obsypce żwiru 16-32 i to wszystko owinięte włókniną 150g o wodoprzepuszcalności 90L/min. Dren będzie zasypany płukanym piaskiem z 10-20 cm a dopiero na to dam grunt z wykopu (glina zmieszana z piaskiem). Na 3 ścianach dolna powierzchnia drenu jest poniżej górnej płaszczyzny ławy a co za tym idzie poniżej posadzki piwnicy. Problem pojawił się na ostatniej ścianie z uwagi że w ławie znajduje się rura kanalizacyjna 160 której górna krawędź znajduje się tylko ok 6 cm poniżej posadzki. Dodając do tego izolację reaktywną którą pokryta jest ta rura kanalizacyjna i to że rura drenażowa jest ułożona na niej więc z jakimś odstępem dylatacyjnym 1-2cm więc zbierać będzie zaledwie jakieś 2-3 cm poniżej posadzki w piwnicy, ale jak ułożyłem dren ze spadek 0,5% to wychodzi na to że po lewej stronie dren będzie powyżej posadzki w piwnicy. Ściany piwnicy są bardzo dobrze zaizolowane masą reaktywną aż po same ławy więc tu akurat bym się nie obawiał że będzie coś przeciekać, ale trzeba brać na poprawkę jakieś niedoskonałości i zastanawiam się teraz nad funkcjonalnością tego drenu znajdującego się powyżej posadzki. Bo jeśli to wszystko jest w podsypce żwirowej i poziom ewentualnej wody gruntowej się wyrówna to nawet przy tak ułożonej rurze drenarskiej woda powinna być odbierana z odcinka znajdującego się poniżej posadzki piwnicy prawda? Więc nie ma w zasadzie obaw że będzie stała w miejscu gdzie rura jest powyżej posadzki bo zleci po prostu do najniższego punktu tylko że będzie to zachodziło wolniej aniżeli miało by być ściągane przez rurę? Wiem że dren można układać nawet z bardzo małym spadkiem czy też nawet pionowo i wyrównująca woda znajdzie ujście do najniższego punktu, ale nie chce mi się już tego poprawiać. Poniżej na pomarańczowo rura drenarska, na czerwono obrys żwiru 16-32 we włókninie.     Druga sprawa jeśli na jednej ze ścian rura ma jakieś 1 cm, wzniesienia, czy w niektórych miejscach więcej to czy grozi to zamuleniem w tym miejscu? Jakieś zanieczyszczenia staną w tym miejscu i nie będą mogły trafić do studni osadnikowej? Dren jest elastyczny i podczas zasypywania jak się na nim nie stoi to potrafi się podnieść a kamień spod niego ciężko jest wyciągnąć, stąd takie fale.          
    • Mam jętki dość mocno wygięte w łuk. Różnica poziomu pomiędzy niektórymi to nawet 5cm. Możliwe, że więcej. Nad nimi ma być strych nieużytkowy. Drewno jest suche, bo leżało tak kilka lat. Czy jętki nadal mogą się mocno wyginać, nawet o kilka centymetrów, czy raczej już tak zostanie? Na ile to jeszcze może wciąż pracować? Powinienem teraz dążyć do wyrównania i wypoziomowania jętek np. za pomocą spinania ich poprzecznie robiąc kratownicę czy może lepiej już zostawić to tak jak jest i podczas montażu podłogi podkładać jakieś deski itp.? Niektóre z jętek "wiszą" nad ścianami działowymi, a inne dotykają - to wynika pewnie z tego, że niektóre się wygięły z biegiem czasu i tego, że chyba powinny być montowane nieco wyżej nad ścianami. No ale jest jak jest.   Zależy mi na dwóch rzeczach: - w miarę równej (żeby wiochy nie było) podłodze strychu - żeby sufity (g-k) w pomieszczeniach użytkowych nie pękały
    • Musiała od razu pęknąć czy się po prostu ugięła albo powstały jakieś mocne naciski punktowe? Ściany piwnicy stoją na grubej papie, najgrubsza jaka była, nie pamiętam ile mm ale wydaje mi się że to też mogło mieć wpływ. W żadnej że ścian nie ma słupa żelbetonowego. Zanim stawiałem ściany to szukałem po forach i wszyscy doradzali takie słupy właśnie żeby unikać rys na ścianach. Rys jest więcej na ścianach piwnicy, poniżej pokazane. Praktycznie na każdym łączeniu wewnętrznych ścian nosnych i narożnikach.    A ponadto tu gdzie zaznaczono na żółto to są raczej na pewno naciski/reakcje pionowe bo jest to narożne okno tarasowe bez słupa i w tym miejscu pewne dochodzi do dużych nacisków na ściany piwnicy.     
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...