Skocz do zawartości

Jaka Pompa lepsza - Monoblokowa vs Split


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Problem zamarzania dotyczy jedynie sytuacji awaryjnych  (awaria sieci elektrycznej) i praktycznie zagrożenie jest znikome (izolacja termiczna monobloku). Różnice dotyczą głównie wymagań formalnych - split trzeba serwisować ze względu na czynnik chłodnniczy, 

Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo i instalacje (zobacz historię edycji)
Napisano
1 godzinę temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

split trzeba serwisować ze względu na czynnik chłodnniczy, 

Tiaaaa.

A monoblok nie ma czynnika chłodniczego ?

I jakie niby wymagania formalne ?

 

W przystępnym języku wygląda to tak :

 

W monobloku wszystko jest instalowane fabrycznie - sprawdzone, itp.

 

Instalacja typu split wymaga fachowego bardzo szczelnego podłączenia od strony "gazowej" - a że instalatorzy są tacy jacy są (z nielicznymi wyjątkami) trzeba to okresowo sprawdzać.   

 

Monoblok wymaga tylko podłączenia hydraulicznego - w zasadzie może to zrobić każdy.

 

 

Napisano
2 godziny temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Pod jakim względem? Przypominam tylko, że w naszym klimacie trzeba w przypadku monobloku zastosować płyn niezamarzający zamiast wody w układzie i to o temperaturze zamarzania rzędu -20°C. Albo założyć wymiennik ciepła pomiędzy pompą, a wodą w układzie c.o. To drugie nieco obniża sprawność układu c.o.

W układzie chłodzenia w samochodach jakoś nie ma z tym problemu. To już nie te czasy, że w układzie krążyła woda.

Napisano

Nie jestem w tej dziedzinie ekspertem, ale....

- monobloki bywają tańsze, nawet chyba dużo tańsze

- nawet jeśli jest czynnik niezamarzający w układzie i jest z tego powodu trochę niższa sprawność, to niższa cena z nawiązką to rekompensuje

Jak bajbaga wyżej napisał - monoblock jest "instalowany fabrycznie" - może też być problem z instalatorami, bo na monoblocku to on nie zarobi tyle co na splicie, czytałem gdzieś, że niechętnie podejmują się oni takiej roboty...

Napisano

To może zacznijmy trochę od podstaw, żebyśmy wiedzieli o czym mówimy...

Pompy ciepła powietrze-woda typu MONOBLOK to urządzenia, na które składa się jedna jednostka, w której znajduje się cały układ chłodniczy, a wyprowadzone są z niej tylko rury dystrybuujące ciepło do budynku.

Na pompę ciepła powietrze-woda typu SPLIT składa się jednostka zewnętrzna, wyposażona w parownik, sprężarkę i zawór rozprężny, oraz jednostka wewnętrzna – ze skraplaczem. Z jednostki zewnętrznej rurami chłodniczymi transportowany jest gaz chłodniczy. Trafia on na dodatkowy wymiennik ciepła – skraplacz, gdzie oddaje ciepło do instalacji.

 

SPLIT i MONOBLOK to tak naprawdę dwa takie same urządzenia. Różnica polega na tym, że pompy ciepła typu SPLIT są pod względem produkcji łatwiejsze do wykonania. W pompach typu MONOBLOK dba się o akustykę. To urządzenia duże, estetyczne, zaizolowane akustycznie, więc ciche podczas pracy, oraz zaizolowane termicznie. Przez to są droższe w produkcji i droższe w zakupie dla inwestora.

Z instalacyjnej praktyki wynika, że mniej błędów da się zrobić po stronie wodnej, niż po stronie chłodniczej. Właśnie w przypadku MONOBLOKÓW jest większe prawdopodobieństwo, że instalacja będzie pracowała dłuższy czas. MONOBLOKI to masywne i dobrze zaizolowane urządzenia. Są one z reguły dużo cichsze od pomp typu SPLIT.

Kilka lat temu pompy ciepła typu SPLIT były gorsze pod względem efektywności od urządzeń typu MONOBLOK. Często były to urządzenia oparte o jednostki zaadaptowane z systemów klimatyzacji, bez specjalnej optymalizacji do pracy w trybie grzania.

Dzisiaj, na tym etapie rozwoju technologii pomp ciepła, nie ma wyraźnej różnicy w wydajnościach pomiędzy tymi dwoma typami pomp ciepła. Biorąc pod uwagę porównywalne wydajności i niższe koszty zakupu, to właśnie urządzenia typu SPLIT cieszą się tak dużym powodzeniem.

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Witam,

Główną różnica pomiędzy tymi dwoma pompami jest ich konstrukcja. Pompa ciepła typu monoblok, posiada skraplacz, parownik, sprężarkę, zawór rozprężny oraz pompę obiegową czynnika grzewczego w jednej obudowie zlokalizowanej na zewnątrz budynku. Natomiast pompa typu split posiada oddzielny moduł ze skraplacze i parownikiem. Pompa typu monoblok posiada wyższą sprawność, lepszy układ chłodniczy oraz pracuje ciszej.
Chętnie odpowiem na ewentualne pytania. 
Pozdrawiam, 
________________________________ 
Konsultant Buderus 

  • 1 rok temu...
Napisano

Nazwijmy je raczej gruntowymi. Proszę rozwinąć pytanie bo odpowiedź może być równie krótka - są w ofercie czołowych producentów. :) Tu chodzi o źródło dolne i w tym przypadku jest to kolektor gruntowy poziomy lub pionowy. Stabilne warunki pracy bez względu na temperaturę otoczenia w polskich warunkach klimatycznych. Koszty ułożenia kolektora lub odwiertu oraz planowanie inwestycji powoduje czasem u inwestorów bezsenność, ale efekt końcowy i użytkowanie wynagradza bezsenne noce. :)

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Zalecana długość kołka to 120 mm 45 mm tracimy przy takim montażu. Szyna to dobry wybór, większej liczbie punktów mocowania, uwaga szyny robią z coraz cieńszej blachy.
    • Wracamy wtedy do punktu wyjścia, czyli gromadzenia się wody pod izolacją,   Nakładamy hydroizolację ze szlamu, zadaniem jej jest: a) Zablokować wodę w stanie ciekłym. b) Pozwolić na powolne odparowanie wilgoci resztkowej z "chudziaka" w postaci pary wodne.   Proponowane warstwy. Glina/Istniejący chudziak. Preparat gruntujący pod szlam. Dwie warstwy elastycznego szlamu dwuskładnikowego  z wywinięciem na ściany i  taśmami w narożnikach. Styropian podłogowy. EPS Zwykła folia budowlana PE 0,2 mm, warstwa poślizgowa dla wylewki. System ogrzewania podłogowego. Jastrych cementowy. Paroizolacja folia do paneli. Podłoga pływająca.   Czy pozwolić na powolne odparowanie wilgoci resztkowej z "chudziaka" w postaci pary wodnej? O tym decyduje pan.   Ja mam tak: Drenaż podposadzkowy. Chudy beton  10 cm. Warstwa betonu podkładowo-wyrównawczego. W tej warstwie zatopiona folia budowlana PE 0,3 mm, która pełni funkcję dodatkowej bariery przeciwwilgociowej. Uwaga, układanie folii bezpośrednio na stwardniałym chudym betonie naraża ją na łatwe przebicie, uszkodzenie. Hydroizolacja główna to papa. Na warstwie chudego betonu ułożona swobodnie papa. Została ona połączona szczelnie wyłącznie na zakładach o szerokości 10 cm oraz z izolacją poziomą ścian fundamentowych, tworząc ciągłą i szczelną wannę hydroizolacyjną. Na papie ułożona folia (z opakowań po styropianie), pełni funkcję warstwy poślizgowej i rozdzielającej. Izolacja termiczna, warstwa styropianu podłogowego 10 cm. Druga warstwa rozdzielająca, (Ponownie zastosowano folię z opakowań, która oddziela styropian od wylewki betonowej. Posadzka wylewka podłogowa zbrojona siatką fi 6 10 x 10. Terakota.       Potrzebna wentylacja, sprawna wentylacja, która  składa się z instalacji nawiewno/wywiewnej. 
    • Chudziak 10-30cm ponad gruntem.   To, że pod tą folią będzie gromadzić się woda nie będzie problemem? Bo jeśli chodzi tylko o to, żeby wilgoć nie przeszła do wyższych warstw to ja tam mogę i 5 warstw folii szczelnie ułożyć. Ale wilgoć będzie probować wyjść bokiem po ścianach prawda? Co z pleśnią? Wyciąganie 0,5m gruntu to jakieś 50 ton x2 do przerzucenia bez użycia ciezkiego sprzętu. Chyba wolałbym tego uniknąć.    Mogę sprawdzić wewnątrz pod chudziakiem jak to wygląda na glębokości 0,5m (czy woda się zbiera, czy to tylko para) To miejsce gdzie sprawdzałem ostatnio co jest pod chudziakiem jest własnie na wysokości 30cm ponad poziom gruntu (poziom gruntu na zewnątrz). Jest to 4m x 4m od krawędzi budynku (więc w samym centrum). Najlepiej byłoby sprawdzić przy zewnętrznej ścianie prawda?
    • Działania dewelopera, który naciska na odbiór kluczy i zapłatę drugiej raty przed uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, są niezgodne z przepisami i niekorzystne dla Państwa. Zgodnie z umową (§9.4.), warunkiem odbioru przedmiotu umowy jest zapłata 100% ceny. Jednakże odbiór ten, zgodnie z prawem, może nastąpić dopiero po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie. Mają Państwo pełne prawo odmówić odbioru technicznego mieszkania i przekazania kluczy do momentu, gdy deweloper przedstawi ostateczną decyzję o pozwoleniu na użytkowanie.   Możecie Państwo zgodzić się na  "przed odbiór" lub "odbiór wstępny"  odbiór techniczny w celu sprawdzenia stanu lokalu i spisania protokołu z ewentualnymi wadami. Należy jednak wyraźnie zaznaczyć w protokole, że nie jest to ostateczny odbiór lokalu i nie wiąże się on z przekazaniem kluczy ani zapłatą ostatniej raty.   Pozwolenie na użytkowanie (wydawane przez Nadzór Budowlany) Najważniejszy dokument. Oficjalna decyzja administracyjna, która potwierdza, że budowa całego budynku została zakończona zgodnie z prawem, projektem budowlanym oraz wszelkimi normami bezpieczeństwa (przeciwpożarowymi, sanitarnymi, konstrukcyjnymi). Dokument ten wydaje Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego. Uzyskanie  pozwolenia na użytkowanie jest formalną zgodą państwa na to, aby w budynku mogli legalnie i bezpiecznie zamieszkać ludzie.   Zaświadczenie o samodzielności lokalu (wydawane przez Urząd Gminy/Miasta) Jest to dokument, który potwierdza, że to konkretne mieszkanie (wraz z np. komórką lokatorską) jest wydzielone trwałymi ścianami i może stanowić odrębną nieruchomość. Wydaje starosta lub prezydent miasta (w praktyce odpowiedni wydział w urzędzie gminy lub miasta, np. wydział architektury). Zaświadczenie jest absolutnie niezbędne, aby deweloper mógł założyć dla Pana mieszkania osobną księgę wieczystą i przenieść na Państwa jego własność u notariusza.   Bez tego dokumentu nie jest możliwe podpisanie ostatecznej umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego.    Oba dokumenty są niezbędne do finalizacji całego procesu, na pozwolenie na użytkowanie powinno się czekać przed faktycznym odbiorem kluczy i zamieszkaniem.  
    • A znasz kołki Ebolt? https://budujemydom.pl/instalacje/instalacje-elektryczne/a/22514-mocowanie-urzadzen-elektrycznych-na-elewacji-budynku-docieplonego-styropianem
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...