Skocz do zawartości

Jak wykonać uziom fundamentowy i co zrobić, jeśli o nim zapomniano?


Recommended Posts

Jednym z najważniejszych elementów zabezpieczających instalację elektryczną i odgromową jest uziom. Niestety, często zdarza się, że podczas budowy domu nie przewidziano go lub po prostu o nim zapomniano. Co zrobić w takiej sytuacji?

 

Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/instalacje/instalacje-elektryczne/a/26193-jak-wykonac-uziom-fundamentowy-i-co-zrobic-jesli-o-nim-zapomniano

 

Link do komentarza
20 godzin temu, retrofood napisał:

lepiej spawać

Tylko, że po spawaniu materiał zostaje przegrzany i  bardziej podatny jest na korozję.

Dodam tylko, że bednarka jest ocynkowana a spawanie spala ocynk.

Link do komentarza
3 godziny temu, mhtyl napisał:

Tylko, że po spawaniu materiał zostaje przegrzany i  bardziej podatny jest na korozję.

Dodam tylko, że bednarka jest ocynkowana a spawanie spala ocynk.

Na uziom fundamentowy nie ma sensu stosować bednarki z ocynkiem, bo cynk rozpuści się z czasem i tak. Dość szybko zresztą. Dlatego szkoda kasy. Lepiej zastosować zwykłą, czarną stal. Mogą być nawet pręty żebrowane zamiast taśmy, byle pospawane, a nie skręcane.

A przed korozją chroni sam beton, dlatego wspomniałem o minimalnej warstwie otuliny. Wymaga się co najmniej 5 cm, ale starałbym się dać więcej. Z dziesiątkę co najmniej.

Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Bednarkę zawsze się sprawa tylko trzeba ją odpowiednio zabezpieczyć przed korozją A tych którzy wątpią w spawanie niech sprawdzą sobie bednarkę która leży w ziemi rok i zobaczą skuteczność ocynku czyli kompletna korozja
Link do komentarza
10 godzin temu, Gość Kris napisał:

Bednarkę zawsze się sprawa tylko trzeba ją odpowiednio zabezpieczyć przed korozją A tych którzy wątpią w spawanie niech sprawdzą sobie bednarkę która leży w ziemi rok i zobaczą skuteczność ocynku czyli kompletna korozja

Sam sobie chłopie zaprzeczasz poprzez swoją niewiedzę, otóż ocynk jest skuteczny pod warunkiem że nie jest uszkodzony a spawanie uszkadza/wypala powlokę ocynkowaną i możesz sobie zabezpieczasz nie wiem czym, nie wrócisz do takiej ochrony jak powłoka ocynk.

Link do komentarza
Dnia 2.01.2019 o 21:43, retrofood napisał:

Na uziom fundamentowy nie ma sensu stosować bednarki z ocynkiem, bo cynk rozpuści się z czasem i tak. Dość szybko zresztą. Dlatego szkoda kasy.

Ocynk niestety rozpuści się zanim beton zwiąże.

Spawanie też wypala ocynk, zresztą wiercenie otworu na śrubę,  też miejscowo uszkadza powłokę, ale w mniejszym stopniu.

Link do komentarza
10 minut temu, animus napisał:

Ocynk niestety rozpuści się zanim beton zwiąże.

Spawanie też wypala ocynk, zresztą wiercenie otworu na śrubę,  też miejscowo uszkadza powłokę, ale w mniejszym stopniu.

Nie trzeba nic wiercić bo zapewne jak wiesz są na zacisk/ścisk wszelakie mocowania do uziomu.

Link do komentarza

Panowie w przypadku gdy dom mam na płycie, a jest obecnie na etapie SSZ to warto i można zrobić nawiert w płycie by dostać się do zbrojenia na potrzeby wykonania uziomu?
Wiem, że nie dopilnowałem tego na etapie budowy i pytanie czy jakoś to teraz można jeszcze sensownie połączyć z uzbrojeniem fundamentów?

Nie karcić, a pomóc/podpowiedzieć proszę :)

Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka

Link do komentarza

Kierownik twierdzi, że przy moim budynku i posadowieniu go na płycie, która jest na poziomie gruntu ( bo nie było dużo kopane pod nią), nie trzeba było robić uziomu fundamentowego.
Dodatkowo mówi, że też dlatego bo pod betonem została rozłożona folia, a wokół płyta jest zaizolowana.
Uważa, że sonda/szpilka/ uziom wbity w ziemię na odpowiednią głębokość aż pomiary będą ok plus bednarka i taka opcja będzie ok.

Jak sądzicie?

Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka

Link do komentarza
7 minut temu, ravhtc napisał:

No wstępnie z elektrykiem mam ustalone, że wbija w ziemię uziom składany i wbije go tyle ile trzeba aby osiągnąć wymagane parametry.

Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka
 

Nie zawsze wystarczy wbić w jedno miejsce galmar, nieraz potrzeba wbijać dwa, trzy aby osiągnąć odpowiednią oporność. pręty są skręcane a nie składane :) Jakie warunki gruntowe są u Ciebie?

Link do komentarza
  • 7 miesiące temu...
Po pierwsze do ziemi nie można wkopywac bednarki ocynkowanej tylko miedziowaną albo nierdzewną (korozja). Po drugie 1m odległości od budynku wynika nie z obawy o budynek tylko w tym miejscu grunt jest już w miarę wilgotny
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...