Skocz do zawartości

Czy tynk poprawia ciepłochronność ściany?


Recommended Posts

Napisano

Teoretycznie tynk nie pełni istotnej roli w poprawieniu ciepłochronności ściany, gdyż cienka jego warstwa i duża przewodność cieplna zapraw tynkarskich nie zmniejszają w znaczący sposób, przy obecnych wymaganiach termoizolacyjnych, przenikalności cieplnej muru.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/stan-surowy/sciany-i-stropy/porady/1132-czy-tynk-poprawia-cieplochronnosc-sciany

Gość Dociekliwy
Napisano

Ciekaw byłem, czy tynk może stanowić izolację termiczną i cóż takiego wymyślą producenci? Widać jednak, że perlit jako dodatek do tynków i zapraw doskonale spełnia rolę izolatora.

Napisano

Producenci nie mogą w nieskończoność zwiększać grubości warstw. Walka toczy się o setne części wartości lambda. Pragnę zauważyć, że technologie przyszłości nie bazują na grubości materiałów a na ich "cudownych" właściwościach, które potem trzeba umiejętnie wykorzystać w odpowiednich aplikacjach.

Tynk z dodatkiem PERLITU to jeden z produktów, w którym mamy ograniczone pole manewru.

Grubość tynku jest przecież ograniczona z różnych względów natomiast izolacyjność termiczna tej warstwy niezwykle istotna.

Napisano

Pytanie musiałoby zostać nieco zmienione, żeby wprost odpowiedzieć na np. "Jaki tynk poprawia ciepłochronność ściany?" i wtedy mógłbym się wypowiedzieć jak wywołany do tablicy, ale zawsze mogę się wtrącić :)

Zwykły tynk ma niewielkie i pomijalne właściwości ciepłochronne - nie takie jest jego zadanie. Są jednak na rynku tynki, które mają właściwości ciepłochronne czy termoizolacyjne, jak kto woli  - na bazie kruszyw o takich właściwościach. Istotna rzecz to zwrócenie uwagi na współczynnik lambda i wagę worków z tynkiem ciepłochronnym co nieco naprowadza na skład wypełniacza w danym produkcie.

Nasza firma produkuje tynk na bazie perlitu ekspandowanego (Perlit Therm CS II), więc mogę się w tym szczególnym wypadku wypowiedzieć, czy krótko, zobaczymy. Istotna rzecz to zwrócenie uwagi na współczynnik lambda i wagę worków co nieco naprowadza na skład wypełniacza w danym produkcie.

 

Budownictwo jednorodzinne

Tynkowanie ścian wewnętrznych.

W tym przypadku mając do wyboru tynk tradycyjny i perlitowy, mający dość unikalne właściwości, można zdecydować się na perlitowy, otrzymując w efekcie poniższy zestaw:

  • ciepłochronność w postaci współczynnika lambda 0,064 [W/m2K],
  • izolacyjność akustyczna od 28dB,
  • paro-przepuszczalność o współczynniku u=6,
  • niepalność,
  • zdolność do buforowania nadmiaru wilgoci z powietrza (zastosowanie wewnętrzne) czyli działanie bioklimatyczne,
  • osuszanie wilgotnych ścian przez odparowywanie transportowanej ze ściany pary wodnej.

Tylko tyle i aż tyle.

 

Tynkowanie ścian zewnętrznych.

Docieplenie elewacji tynkiem ciepłochronnym  realizuje się głównie w domach nie wymagających (lub na granicy) dodatkowego docieplenia - likwidując mostki cieplne, poprawiając wynikowy współczynnik przenikania ciepła U oraz utrzymując paroprzepuszczalność ściany (nawet jeśli jest ona niewielka, to temat na osobna dyskusję). Próba zastąpienia (w domach, które wymagają docieplenia) np. wełny mineralnej lub styropianu może okazać się trudna z prostego powodu – o ile samo ekspandowane kruszywo perlitowe ma współczynnik lambda zbliżony do ww materiałów (~0,04 W/m2K), to gotowy tynk ma ten współczynnik 1,5x gorszy (0,06 W/m2K) – zastąpienie 10cm np. typowego styropianu wymagałoby narzucenia 15cm tynku o ile porównujemy tylko lambdę.

 

Istnieje techniczna możliwość narzutu tynku powyżej 5cm, jednak jest to wykonywane dość rzadko - wg mojej wiedzy. Narzut większych grubości niż powiedzmy 3cm jest oczywiście możliwy i realizowany. Można też połączyć warstwę wewnętrzną z zewnętrzną sumując wynikowy współczynnik izolacyjności cieplnej – np. wewnątrz 2cm i 5 na zewnątrz.

 

W mojej opinii pojawia się interesujące zastosowanie i wykorzystanie cech tynku perlitowego w docieplonych domach, w których jest problem z wilgocią wewnętrzną – zdolność tynku perlitowego Perlit Them CS II do buforowania nadmiaru wilgoci z powietrza po pierwsze reguluje wilgotność powietrza a po drugie, dzięki swojej budowie uniemożliwia skraplanie się wilgoci w miejscach trudnych do wentylowania, potencjalnie dających możliwość pojawienia się wykwitów pleśni lub grzybów. Oczywiście nie zastąpi to mechanicznej wentylacji, ale z pewnością pomoże.

 

Budownictwo wielorodzinne

Tutaj mamy całość powyższych rozważań plus jedno, dość popularne zastosowanie – docieplenie ścian klatek schodowych graniczących z mieszkaniem. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690 z późniejszymi zmianami, szczególnie Dz.U. 2013 poz. 926 Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 5 lipca 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie), ściany wewnętrzne oddzielające pomieszczenia ogrzewane od klatek schodowych i korytarzy muszą spełniać wymaganie wartości współczynnika przenikania ciepła nie większy niż U=1 [W/(m2*K)].

 

Powyższe wymaganie stosunkowo prosto można zrealizować, tynkując ściany, które tego wymagają tynkiem perlitowym Perlit Therm CS II. W zależności od materiału ścian stosowane grubości rozciągają się od 10-45mm, pozwalając zredukować współczynnik U do wymaganego.

Napisano
Dnia 21.09.2018 o 10:06, Gość Dociekliwy napisał:

Ciekaw byłem, czy tynk może stanowić izolację termiczną i cóż takiego wymyślą producenci? Widać jednak, że perlit jako dodatek do tynków i zapraw doskonale spełnia rolę izolatora.

Śmieszna hipoteza. Jeśli doskonale spełnia rolę izolatora - tzn. doskonale izoluje. 

Jeśli tak - to ile trzeba dać tego tynku, żeby zastąpił przynajmniej 15 cm styropianu? Albo np 5 cm styropianu (izolacja bardziej zimnego pomieszczenia od inych wewnątrz domu)?

Jeśli na to pytanie odpowiedź będzie satysfakcjonująca (tzn. sensowna gruboć tynku) - to zdanie  "perlit jako dodatek do tynków i zapraw doskonale spełnia rolę izolatora" będzie prawdziwe. Jeśli nie - to nie!

Napisano

Ja zrozumiałem to tak - grubość tynku jest jaka jest i tu pewnych wartości nie przekroczymy - warto więc zadbać by dodatki do tynków również ograniczały stratę ciepła. Przecież są zaprawy ciepłochronne, są pianki, to czemu się dziwić, ze jest i tynk z dodatkiem perlitu.

Jak czytamy w poście Eksperta - perlit reguluje również poziom wilgotności w pomieszczeniu - mamy więc przyjemne z pożytecznym.

zenek - przy tej grubości warstwy nie można mówić o super izolacyjności termicznej tynku ale porównując tynk perlitowy z tynkiem tradycyjnym - już jest pole do dyskusji.

Napisano
Dnia 25.09.2018 o 09:20, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

porównując tynk perlitowy z tynkiem tradycyjnym - już jest pole do dyskusji.

Pod jakim względem?

Jedyny plus - to ewentualny "ciepły dotyk" - jeśli rzeczywiście jakaś "termiczność" jest.

 

Natomiast twierdzenie, że ten tynk ma znaczenie, jako przegroda dla ciepła, jako warstwa ocieplenia, zapora dla ucieczki ciepła z wnętrza budynku - to ściema.

Napisano
29 minut temu, zenek napisał:

Pod jakim względem?

Jedyny plus - to ewentualny "ciepły dotyk" - jeśli rzeczywiście jakaś "termiczność" jest.

 

Natomiast twierdzenie, że ten tynk ma znaczenie, jako przegroda dla ciepła, jako warstwa ocieplenia, zapora dla ucieczki ciepła z wnętrza budynku - to ściema.

Gdybym miał wybrać okleić ściany styropianem o grubości 10cm albo otynkować tynkiem perlitowym o grubości 5 cm zgadnij co bym wybrał 

Napisano

U mnie znajduje się tynk i podkład od Foveo Tech. W ogóle tynku nie rozpatrywałem w kategoriach izolacyjności. Najważniejsze było dla mnie mieć schludną elewację i tak, która wytrzyma przez wiele lat. Jeśli chodzi o ocieplenie skupiłem się bardziej na jakości styropianu i okien oraz drzwi.

Napisano (edytowany)
Dnia 25.09.2018 o 08:37, zenek napisał:

Śmieszna hipoteza. Jeśli doskonale spełnia rolę izolatora - tzn. doskonale izoluje. 

Jeśli tak - to ile trzeba dać tego tynku, żeby zastąpił przynajmniej 15 cm styropianu? Albo np 5 cm styropianu (izolacja bardziej zimnego pomieszczenia od inych wewnątrz domu)?

Jeśli na to pytanie odpowiedź będzie satysfakcjonująca (tzn. sensowna gruboć tynku) - to zdanie  "perlit jako dodatek do tynków i zapraw doskonale spełnia rolę izolatora" będzie prawdziwe. Jeśli nie - to nie!

Popatrz na to inaczej:

 

1. Tynk ciepłochronny jako zamiennik styropianu/wełny

 

Jeśli przyjrzeć się tylko współczynnikowi lambda, to porównanie dowolnego tynku ciepłochronnego (czy tam termoizolacyjnego, jak kto woli) i materiałów używanych w wielowarstwowych systemach dociepleń, jak styropian, wełna mineralna, wełna drzewna nie wiem co jeszcze - to jak zakładanie świni siodła. Da się, tylko to wielkiego sensu nie ma.

Zawsze lambda styropianu/wełny < lambda dowolnego tynku

Chcesz docieplić ścianę tego wymagającą, żeby uzyskać certyfikat domu energooszczędnego? Użyj technologii odpowiedniej dla ściany dwuwarstwowej, "weźmij" 15cm styropianu czy ile tam trzeba a naklej i oszpachluj z siatką, a nałóż na to cieniutką warstwę wykończenia w dowolnym kolorze co go lubisz. End of story.

 

2. Sprawdzenie prawdziwości tezy "perlit jako dodatek do tynków i zapraw doskonale spełnia rolę izolatora"

 

Wyjąłbym "doskonale" z powyższego, ponieważ to troszkę przesada - perlit ekspandowany jest znakomitym izolatorem w swojej kategorii, czy doskonałym to dyskusyjne. Ale "do adremu".

Na początek przyjmijmy założenie, że szukamy wypełniacza do mieszanki tynkarskiej, który ma spowodować, że wyznaczanie współczynnika lambda w ogóle będzie miało sens. Rozważamy wyłącznie lekkie kruszywa mineralne (pewnie nie wszystkie ale żeby zawęzić nieco domenę) i otrzymujemy np. certyd, keramzyt, szkło piankowe no i niespodzianka perlit ekspandowany a jako porównanie zwykły piasek.

Mamy zatem:

  1. Certyd - maks. λ=0,14 W/mK
  2. Keramzyt - maks. λ=0,08 W/mK
  3. Szkło piankowe - maks. λ=0,07 W/mK
  4. Perlit ekspandowany - maks. λ=0,04 W/mK
  5. Piasek - maks. λ=0,40 W/mK

I teraz siedzimy i myślimy - hmmm, który by tu wybrać, żeby coś pomieszać, niech pomyślę - a niech będzie weźmy perlit, trudno. Po żmudnym poszukiwaniu skutecznej receptury otrzymujemy mieszankę tynkarską, która po zbadaniu w ICiMB na AGH daje nam w wyniku λ=0,064 W/mK. QED

 

Więc tak, perlit jako dodatek do tynków i zapraw spełnia rolę izolatora.

 

Edytowano przez Eksperci Perlit Polska (zobacz historię edycji)
Napisano
2 godziny temu, Eksperci Perlit Polska napisał:

Więc tak, perlit jako dodatek do tynków i zapraw spełnia rolę izolatora

No i z tym się zgadzam. I z poprzednimi sugestiami, odnośnie sensu stosowania odpowiednich materiałów do ocieplenia ściany zewnętrznej zgodnie z normą i zdrowym rozsądkiem.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Uwielbiam, kiedy wszystko działa bez zbędnego zamieszania — i w booi właśnie tak jest. Interfejs jest wygodny, doładowania i wypłaty przebiegają bez problemów. Otrzymałam bonusy i darmowe spiny — miło, że nie trzeba o nie prosić. Wygrałam już dwa razy i za każdym razem pieniądze pojawiły się w ciągu doby. Świetne kasyno!
    • Witam, ostatnio oglądałem drzwi od WIATRAK-a i na 99 procent wiem że je chce, ale jest ten jeden procent niepewności ,bo wiadomo niemało pieniędzy trzeba wyłożyć (11tys. skrzydło plus dostawka) i rozmyślam czy nie będę żałował. Pana wypowiedzi wydają mi się logiczne i pomocne więc gdyby mógł Pan powiedzieć za te pieniądze ok albo za te pieniądze nie pchaj się w nie i ogólnie czy często bywa że są z drzwiami z tej firmy problemy
    • Taras z naturalnego drewna to inwestycja w estetykę i komfort przestrzeni zewnętrznej. Aby jednak drewno zachowało swoje walory na długie lata, kluczowa jest odpowiednia impregnacja i konserwacja już na etapie przygotowania desek. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób impregnacji nowej deski tarasowej, oparty na produktach marki OSMO. 1. Wstępna impregnacja – WR Aqua Osmo Pierwszym krokiem jest wstępne zabezpieczenie desek. Impregnat WR Aqua Osmo to bezbarwny środek ochronny na bazie wody, który skutecznie zabezpiecza drewno przed sinizną, pleśnią oraz szkodnikami. Kiedy? Impregnację wykonujemy przed montażem, najlepiej 2 dni przed planowanym olejowaniem. Jak? Środek nanosimy pędzlem lub wałkiem na wszystkie powierzchnie deski – zarówno widoczne, jak i niewidoczne – w jednej warstwie. Po co? Zapewnia to równomierną ochronę drewna i zapobiega jego degradacji od środka. 2. Olejowanie przed montażem – Osmo Olej Tarasowy Po upływie co najmniej 48 godzin od impregnacji WR Aqua, przystępujemy do pierwszego olejowania. Produkt: Olej tarasowy OSMO – bezbarwny lub kolorystycznie dobrany do naturalnego odcienia deski. Jak? Nakładamy z dwóch stron deski cienką warstwę oleju, używając pędzla, szmatki lub wałka. Pozwalamy na dokładne wchłonięcie i wyschnięcie. Dlaczego? Takie przygotowanie pozwala zabezpieczyć również powierzchnie deski, które po montażu będą niewidoczne, co znacząco zwiększa trwałość całej konstrukcji. 3. Montaż desek i finalne wykończenie Po wyschnięciu oleju przystępujemy do montażu tarasu. Gdy deski są już solidnie zamocowane, możemy wykonać drugą warstwę oleju tarasowego – tym razem tylko na widocznej stronie. Cel: Ta warstwa nadaje ostateczny wygląd i zapewnia pełną ochronę przed działaniem czynników atmosferycznych – deszczu, UV i zmian temperatury. Wskazówka: Prace najlepiej prowadzić w suchy, ciepły dzień, unikając pełnego słońca, które może zbyt szybko wysuszyć produkt. Dlaczego warto trzymać się tej kolejności? Poprawna impregnacja i olejowanie przed montażem to inwestycja w trwałość i wygląd tarasu. Chroniąc drewno z każdej strony, zapobiegamy jego wypaczaniu, pękaniu i przedwczesnemu starzeniu. Produkty OSMO tworzą elastyczną, mikroporowatą powłokę, która nie łuszczy się i pozwala drewnu oddychać, co jest szczególnie ważne przy konstrukcjach zewnętrznych.   Podsumowanie – schemat impregnacji nowej deski tarasowej: Impregnacja WR Aqua OSMO – minimum 2 dni przed olejowaniem Pierwsza warstwa oleju tarasowego – z dwóch stron przed montażem Montaż desek tarasowych Druga warstwa oleju – na wierzchnią, widoczną stronę po montażu
    • Planuje dzialke na wsi, lub na obszarze znacznie oddalonym od miasta (tak, wiem ma malo czasu - do polowy nast. roku, dlatego badam temat).
    • Mógłbyś to przetłumaczyć na język polski?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...