Skocz do zawartości

Kominek - doprowadzenie powietrza


Pinus

Recommended Posts

Napisano
Witam wszystkich.
Pewnie temat przerabiany przez wielu - ale niestety nie moge znaleźć konkretnej odpowiedzi.
Mianowicie -
1. czy można puścić powietrze do kominka przewodem ze strychu?
2. Czy w pokoju 30m2 powietrze do kominka moze byc doprowadzone z klatki schodowej? Dom jest dwupiętrowy.
Napisano
Powietrze do kominka musi być doprowadzone z zewnątrz bezpośrednio lub poprzez inne pomieszczenia. W tej sytuacji trzeba więc zagwarantować dopływ powietrza zewnętrznego do klatki schodowej lub strychu.
  • 1 miesiąc temu...
  • 3 tygodnie temu...
  • 2 lata temu...
Napisano
Witam, odświeżę trochę temat. Przeczytałem już sporo artykułów o doprowadzeniu powietrza do kominka. Mam w planie swojego domku kominek ale będę go wykorzystywał głównie do celów rekreacyjnych/ozdobnych. Tylko nie mogłem znaleź żadnych informacji jaka może być maksymalna długość przewodu doprowadzającego powietrze, minimalna średnica to 160mm. Wyczytałem też że wlot powietrza powinien być od strony zachodniej, ale wówczas musiałbym zastosować rurę o długości około 7m z dodatkowym załamaniem pod kątem, ponieważ musiałbym przejść przez cały pokój i dodatkowo ominąć taras. W drugim przypadku mogę zastosować rurę o długości około 3m i wyjść na stronę południowo-wschodnią. Rurę doprowadzającą chcę dać w gruncie pod "chudziakiem" a rurę wyprowadzić nad powierzchnię gruntu około 50cm zakończoną daszkiem. Który warinat będzie lepszy ?? W załączniku rzut parteru z wariantami doprowadzenia powietrza.

Pozdrawiam
Piotr

DSC01446.jpg

Napisano
Przy okazjonalnym wykorzystywaniu kominka nie jest konieczne doprowadzenie powietrza zewnętrznego bezpośrednio do paleniska - wystarczy rozszczelnić okna. Natomiast w przypadku, gdy decydujemy się na doprowadzenie powietrza to po pierwsze wkład kominkowy powinien być przystosowany do takiego funkcjonowania, a średnica rury doprowadzającej powinna odpowiadać średnicy króćca dolotowego (najczęściej 10 - 13 cm). Rurę należy prowadzić najkrótszą drogą, a strona świata dla usytuowania wlotu nie ma żadnego znaczenia.
Napisano
  Cytat

Witam, odświeżę trochę temat. Przeczytałem już sporo artykułów o doprowadzeniu powietrza do kominka. Mam w planie swojego domku kominek ale będę go wykorzystywał głównie do celów rekreacyjnych/ozdobnych. Tylko nie mogłem znaleź żadnych informacji jaka może być maksymalna długość przewodu doprowadzającego powietrze, minimalna średnica to 160mm. Wyczytałem też że wlot powietrza powinien być od strony zachodniej, ale wówczas musiałbym zastosować rurę o długości około 7m z dodatkowym załamaniem pod kątem, ponieważ musiałbym przejść przez cały pokój i dodatkowo ominąć taras. W drugim przypadku mogę zastosować rurę o długości około 3m i wyjść na stronę południowo-wschodnią. Rurę doprowadzającą chcę dać w gruncie pod "chudziakiem" a rurę wyprowadzić nad powierzchnię gruntu około 50cm zakończoną daszkiem. Który warinat będzie lepszy ?? W załączniku rzut parteru z wariantami doprowadzenia powietrza.

Pozdrawiam
Piotr

Rozwiń  

Ja po prostu zadzwoniłam do firmy montującej kominki i podpytałam się o własnie takie rzeczy . Rura dolotowa 160 cm (według nich i mojego kierownika bud) to za duża średnica, spokojnie wystarczy 110 mm i to aż nad to bo za duża rura to za duży cug. Nie radzili mi dawać wlotu od zachodniej strony ze względu właśnie na wiatry, za szybko spalało się drewno. Mimo że w poradnikach tak radzą to jednak po rozmowie z użytkownikami innych kominków zachodnia strona odpadła, ludzie po prostu nie nadążali wkładać drewna do kominka.
Napisano
Zaraz, ale kominek posiada przepustnicę, która można zamknąć jeśli się nie chce zbyt dużego cugu. Na zewnątrz też można założyć szczelniejszą kratkę, która nie będzie wpuszczać zbyt dużej ilości powietrza, jeśli jest taka potrzeba.
Napisano
Moim zdaniem, zawsze lepiej jest zainstalowanie niezależnej czerpni powietrza do kominka – nawet w przypadku okazjonalności kominka.

Powód jest prosty – bez tej czerpni kominek zawsze będzie zakłócał pracę wentylacji.
Napisano
  Cytat

Moim zdaniem, zawsze lepiej jest zainstalowanie niezależnej czerpni powietrza do kominka – nawet w przypadku okazjonalności kominka.
Powód jest prosty – bez tej czerpni kominek zawsze będzie zakłócał pracę wentylacji.

Rozwiń  

Święte słowa icon_smile.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...